Moderator: Redaktörer
Poppen skrev:2 subbar låter mycket bättre än en 1 till musik
Efter att inskaffat en Canton As 65 sub på trader letade jag länge tills jag hittade en ny för 2500.
Väl inkoplad upplevde jag att basen blev mer konur fast och mindre bublig och brölig.
I alla fall fick jag en bättre stero bild.
Har jag fel ?
Poppen skrev:Just precis. Fick du användning av MDF skivorna som du hämtade hos mihg i Hökarängen förra året ?
av på 2400 x 1200 x 500mm Poppen skrev:Just precis. Fick du användning av MDF skivorna som du hämtade hos mihg i Hökarängen förra året ?
screen skrev:Poppen skrev:Just precis. Fick du användning av MDF skivorna som du hämtade hos mihg i Hökarängen förra året ?
Joda, dom har han byggtav på 2400 x 1200 x 500mm
Efter att inskaffat en Canton As 65 sub på trader letade jag länge tills jag hittade en ny för 2500.
Väl inkoplad upplevde jag att basen blev mer konur fast och mindre bublig och brölig.
Har jag fel ?
zapanasta skrev:Sitter man nära inpå verkar det funka fint med bara en![]()
Har jag fel ?
Ja i ett kasst rum är det ju så. Jag har fyra och det låter fördjäkligt ändå. Rummet är viktigare än antalet subbisar enligt mig.Ragnwald skrev:Två subbar är en självklarhet och ett minimum.
Annars blir det ju som att ha en golvare på ena sidan och en stativare på andra sidan, som frontar.
_Fredrik_ skrev:Ja i ett kasst rum är det ju så. Jag har fyra och det låter fördjäkligt ändå. Rummet är viktigare än antalet subbisar enligt mig.Ragnwald skrev:Två subbar är en självklarhet och ett minimum.
Annars blir det ju som att ha en golvare på ena sidan och en stativare på andra sidan, som frontar.
Jo jag vet, men som tur är så sätter det estetiska stopp för basar hängandes i takhörnen.Bill50x skrev:_Fredrik_ skrev:Ja i ett kasst rum är det ju så. Jag har fyra och det låter fördjäkligt ändå. Rummet är viktigare än antalet subbisar enligt mig.Ragnwald skrev:Två subbar är en självklarhet och ett minimum.
Frågan är om det är rummet, typ av subbar eller setupen som ställer till det? Detta är ju jättesvårt att diskutera om man inte vet förutsättningarna. Jag är själv skitdålig på detta med subbar, tycker mest dom förstör... Men, börja med en (1) och placerar den där det låter bäst (= minst dåligt) genom att prova många olika positioner, när det börjar låta bra, i slutändan bara flytta någon enstaka centimeter. Testa sedan med att addera ytterligare en sub och lyssna efter när det börjar bli bättre.
Med enbart en sub är det givetvis mono (i basregistret) det är frågan om, med två subbar är det förmodligen bäst att re-positionera båda eftersom de då kan spela varsin kanal.
Och det är då det börjar bli komplext, och beror på setupen. Vid vilken frekvens/branthet delas subbarna? Delas dom flackt eller högt bör dom stå i närheten av sidosystemen, annars är man lite friare med placeringen (dvs man kan optimera efter lite andra parametrar).
Har man som du 4 subbar att spela med så har man skapat sig sysselsättning för en lång tid
/ B
KarlXII skrev:Jag kan faktiskt inte tänka mig något hemskare än bashögtalare monterade i taket eller takhörnen.
Det skulle liksom kännas som manifestation av en hobbyverksamhet som passerat det maniska.
Jag tror du tänker het fel här kalle, helt fel!KarlXII skrev:Jag kan faktiskt inte tänka mig något hemskare än bashögtalare monterade i taket eller takhörnen.
Det skulle liksom kännas som manifestation av en hobbyverksamhet som passerat det maniska.
paa skrev:Jag tror du tänker het fel här kalle, helt fel!KarlXII skrev:Jag kan faktiskt inte tänka mig något hemskare än bashögtalare monterade i taket eller takhörnen.
Jag kan på rak arm komma på flera saker som är hemskare. Mycket hemskare. Liksom usch bara.
Bill50x skrev:paa skrev:Jag tror du tänker het fel här kalle, helt fel!KarlXII skrev:Jag kan faktiskt inte tänka mig något hemskare än bashögtalare monterade i taket eller takhörnen.
Jag kan på rak arm komma på flera saker som är hemskare. Mycket hemskare. Liksom usch bara.
+10
/ B

KarlXII skrev:Jag kan faktiskt inte tänka mig något hemskare än bashögtalare monterade i taket eller takhörnen.
Adhoc skrev:KarlXII skrev:Jag kan faktiskt inte tänka mig något hemskare än bashögtalare monterade i taket eller takhörnen.
Jag tycker det är rasande praktiskt med takmonterade bashögtalare som frigör golvyta. Om man däremot knökar in 12 st bashögtalare i tex en bokhylla ... Huga så hemskt, då bli´re en manifestation av hobbyverksamhet som passerat det maniska.![]()
Bill50x skrev:_Fredrik_ skrev:Ja i ett kasst rum är det ju så. Jag har fyra och det låter fördjäkligt ändå. Rummet är viktigare än antalet subbisar enligt mig.Ragnwald skrev:Två subbar är en självklarhet och ett minimum.
Frågan är om det är rummet, typ av subbar eller setupen som ställer till det? Detta är ju jättesvårt att diskutera om man inte vet förutsättningarna. Jag är själv skitdålig på detta med subbar, tycker mest dom förstör... Men, börja med en (1) och placerar den där det låter bäst (= minst dåligt) genom att prova många olika positioner, när det börjar låta bra, i slutändan bara flytta någon enstaka centimeter. Testa sedan med att addera ytterligare en sub och lyssna efter när det börjar bli bättre.
Med enbart en sub är det givetvis mono (i basregistret) det är frågan om, med två subbar är det förmodligen bäst att re-positionera båda eftersom de då kan spela varsin kanal.
Och det är då det börjar bli komplext, och beror på setupen. Vid vilken frekvens/branthet delas subbarna? Delas dom flackt eller högt bör dom stå i närheten av sidosystemen, annars är man lite friare med placeringen (dvs man kan optimera efter lite andra parametrar).
Har man som du 4 subbar att spela med så har man skapat sig sysselsättning för en lång tid
/ B
Harryup skrev:Personligen skulle jag vilja se mätningar på hur transientsvaren förändras succesivt med inkoppling av fler subbar. Jag är inte övertygad om att hela svaret finns i rak frekvensgång=perfekt transientåtergivning. Det går enkelt att visa att om man spelar diskanterna med fel tidsfördröjning gentemot basarna så kroknar transientåtergivningen i basen markant. Att jaga störande rumsresonanser med flera basar ger nog inte entydigt bättre resultat annat än i basen misstänker jag om man mäter endast frekvensgång.
Bill50x skrev:Harryup skrev:Personligen skulle jag vilja se mätningar på hur transientsvaren förändras succesivt med inkoppling av fler subbar. Jag är inte övertygad om att hela svaret finns i rak frekvensgång=perfekt transientåtergivning. Det går enkelt att visa att om man spelar diskanterna med fel tidsfördröjning gentemot basarna så kroknar transientåtergivningen i basen markant. Att jaga störande rumsresonanser med flera basar ger nog inte entydigt bättre resultat annat än i basen misstänker jag om man mäter endast frekvensgång.
Jag tror du har en poäng där. Rak frekvensgång vid en given punkt är inte alltid det allra viktigaste och man kan få andra dumheter istället som du nämner.
/ B
2-ch skrev:En fördel med 1 sub är att det är enklare att få till ett hyggligt resultat snabbt. Med två stycken KAN det bli mycket bättre, men jag skulle inte säga att det blir så per automatik. Det innebär nämligen en massa mer jobb innan det blir ens hyggligt, bra blir det först efter ännu mer jobb. Men det är bara min uppfattning.
mineralull skrev:Därför tänker jag mig att fyra stycken, utplacerade i hörnen igen, så som jag hade från början, kanske kan ge mig ett homogent lågbasmuller utan efterklang.
Ragnwald skrev:Som jag ser det, måste minst två stå kvar vid frontväggen, så det blir bara de andra två som ska flyttas runt.
Användare som besöker denna kategori: Ayrton och 29 gäster