Moderator: Redaktörer
paa skrev:Varför vill man införa ospecificerade och onödiga induktanser och kapacitanser mellan referensjord i hög- respektive lågpassdelen i högtalarfiltren?
Stereotypen skrev:Samma skilnad skulle då kunna fås genom att skippa mässingblecket och ha 2 kopparskenor/kablar imellan istället.
2-ch skrev:Stereotypen skrev:Samma skilnad skulle då kunna fås genom att skippa mässingblecket och ha 2 kopparskenor/kablar imellan istället.
Märkligt, eftersom mässing består av 60-80% koppar och resten zink och vi pratar om någon cm
Stereotypen skrev:Jag tycker att det blivit ett annorlunda ljud då jag testat biwiring på olika högtalare jag haft. Bättre vet jag inte. Däremot tror jag på att ersätta de mässingbleck som sitter mellan terminalerna på de högtalare som är förberedda för biwiring med enkardeliga koppartrådar. På mina Usher BE-10 märkte jag ganska stor skilnad genom detta. Jag tror att detta kan vara en anledning att många märker skilnad till det bättre med biwiring. Samma skilnad skulle då kunna fås genom att skippa mässingblecket och ha 2 kopparskenor/kablar imellan istället.
Laila skrev:Själv så är jag gôrlessen för att jag inte kan bivajra
någon av mina högisar . . . tänk va kulit de skulle
watt o få ytterligare några parametrar å joxa mä . . .![]()
KarlXII skrev:Laila skrev:
Tänk på att det kanske låter ÄNNU bättre med triwire...
jonasp skrev:avr7000 skrev:Hela denna tråd utgör ett exempel på den faktiskt filosofiska åsiktshegemonin som råder![]()
milners inlägg exluderat, svaret till milner inkluderat
Stefan
Är det bra eller dåligt då?
paa skrev:Ja och på Djurgårdens och AIK:s hemsidor är det också ensidigt.
Vill du korrigera det också?
avr7000 skrev:
Detta sagt utan någon värdering från min sida angående ursprungsfrågan, jag kanske också tycker att biwire är onödigt ur ett rent tekniskt perspektiv.
Stefan
paa skrev:Ja och på Djurgårdens och AIK:s hemsidor är det också ensidigt.
Laila skrev:avr7000 skrev:
Detta sagt utan någon värdering från min sida angående ursprungsfrågan, jag kanske också tycker att biwire är onödigt ur ett rent tekniskt perspektiv.
Stefan
Va, . . är du ingengör . . . ?![]()
conny_a skrev:Provade biwiring på Magneplanarna när jag hade dem ... och bättre lät det. Sedan efter en tid bytte jag tillbaka ... och bättre lät det igen. Jag bytte igen ... och bättre lät det. Så höll det på några varv ... men inte lät det så mycket bättre i alla fall.
Skillnaden är att man introducerar resistanser/induktanser/etc i delningsfiltret. Ett delningsfilter är ju gjort med de värden på komponenter som man kalkylerat in. Vid bi-wiring bryter man upp konstruktionen och adderar egenskaperna från ytterligare kabel. Om inte delningsfiltret är kalkylerat med denna extra kabellängd kommer resultatet att bli sämre. Om nu inte delningsfiltret från början är gjort för bi-wiring - men hur vet konstruktören vilka egenskaper anslutna kablar har?Strmbrg skrev:Om man förgrenar ledningen redan vid förstärkaren, eller om det sker först vid högtalaren borde ju inte innebära något annat än minimala elektriska skillnader.
Och därmed rimligtvis ännu minimalare hörbara skillnader.
Nattlorden skrev:Milner - pratar du verkligen om biwire nu - inte om biamping? Det kan inte hända så stor skillnad på om man kopplar ihop filtret med ett bläck på högtalaren eller via att båda kablarna kläms ihop i förstärkaren. Och vore den extra impedanspåverkan så positiv för högtalaren - varför har inte tillverkaren i så fall infört de komponentvärdena i filtret?
avr7000 skrev:paa skrev:Ja och på Djurgårdens och AIK:s hemsidor är det också ensidigt.
Jag förstår inte riktigt vad du menar med denna liknelse?
Menar du att detta är hemsidan för FC Dynamo Lahäll då?
De flesta av de rätta åsikterna kommer ju därifrån.
Stefan
Milner skrev:I en kombination där Biwiring gör en stor förbättring blir förbättringen inte så mycket större av att köra biamping.
Det skulle kunna bero på att dom förstärkarna jag använde var av så hög kvalitet att en förstärkare klarade av jobbet bra själv.
paa skrev:avr7000 skrev:paa skrev:Ja och på Djurgårdens och AIK:s hemsidor är det också ensidigt.
Jag förstår inte riktigt vad du menar med denna liknelse?
Menar du att detta är hemsidan för FC Dynamo Lahäll då?
De flesta av de rätta åsikterna kommer ju därifrån.
Stefan
Jag vill inte dra liknelsen för långt, men jag vill lägga fokus mer på "korrigera tankar och åsikter" snarare än sportklubbar för det ena eller det andra!
Påtvingad fikastämning känns så otroligt "pre-faktiskt"!
Milner skrev:Nu gjorde du ditt 3500:e inlägg
Ragnwald skrev:Kvackti ger stor förbättring.
Ragnwald skrev:Jag har provat många olika dyrkablar på öppet köp, inga problem.
Risken är ju inte stor att man spelar sönder dem direkt.
HiLo skrev:Ragnwald skrev:Jag har provat många olika dyrkablar på öppet köp, inga problem.
Risken är ju inte stor att man spelar sönder dem direkt.
Nä det e klart,men beg marknaden e ju rätt stor,så jag tänkte nog lite så att man köper och provar,gillar man dom inte losar man 25-50% över en helg!
conny_a skrev:Provade biwiring på Magneplanarna när jag hade dem ... och bättre lät det. Sedan efter en tid bytte jag tillbaka ... och bättre lät det igen. Jag bytte igen ... och bättre lät det. Så höll det på några varv ... men inte lät det så mycket bättre i alla fall.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster