Moderator: Redaktörer

Objektivisten skrev:Just ny kör jag med en enkel variant till rörhäcken, Audio Magic Wonder, 6.0 mm koppar conductors, 7.0 mm spacing: 'Magic Cyber Cables are newly developed High End solid core cables with conductors of 99.9999999% pure copper. Conductors are Teflon-insulated with a Polypropylene sheath.' Låter välbalanserat och neutralt med ett rejält frekvensomfång, ger en naturlig ton både uppåt och nedåt tycker jag. Men man behöver en rörtång för att installera skiten.
adagio skrev:Nu väcks ju min nyfikenhet igen, var får man enklast tag i de där Magiska cyber kablarna, och vad kostar dylika.
paa skrev:adagio skrev:Nu väcks ju min nyfikenhet igen, var får man enklast tag i de där Magiska cyber kablarna, och vad kostar dylika.
Det är ju bara att klicka några gånger med musen så kommer man hit:
http://www.audiomagic.dk/wheretobuy.aspx
Vad de kostar vet jag inte, men de butiker man hittar där vet säkert besked.
Milner skrev:Högre frekvenser går i ytan på ledaren alltså i kontakt med dielektrikumet så man kan gissa att dom högsta frekvenserna påverkas.
celef skrev:jag har fått intrycket att kablar med avbrott på isoleringen eller kanske helst ingen isolering alls ljuder bäst, kan detta göras på annat och kanske nytt och revolutionerande sätt?
Nattlorden skrev:celef skrev:jag har fått intrycket att kablar med avbrott på isoleringen eller kanske helst ingen isolering alls ljuder bäst, kan detta göras på annat och kanske nytt och revolutionerande sätt?
Avbrott på? Som i skala kabeln en liten bit på mitten?
celef skrev:ja just så, nu letar jag efter ett optimalt avbrottsmönster för en given kabellängd
Ja, men den låter väldigt luftigt, mellanregister får sig en knuff framåt, helt klart ett alternativ för den som sätter neutralitet högt på kossan. Det enda vi i testgruppen hade invändningar emot var den aningen långsamma/blöta basen som många iof kan tänkas gilla. Rekommenderas!hassez skrev:En annan form av EKK är KULOkabel eller EKRK som den heter nuförtiden, den är mantlad med en tunn alufolie (förr var det bly) plus
PVC. Har nån provat?
_Fredrik_ skrev:Ja, men den låter väldigt luftigt, mellanregister får sig en knuff framåt, helt klart ett alternativ för den som sätter neutralitet högt på kossan. Det enda vi i testgruppen hade invändningar emot var den aningen långsamma/blöta basen som många iof kan tänkas gilla. Rekommenderas!hassez skrev:En annan form av EKK är KULOkabel eller EKRK som den heter nuförtiden, den är mantlad med en tunn alufolie (förr var det bly) plus
PVC. Har nån provat?
Dyrt, mer kan jag inte inte säga förens resultaten är redovisade på BKO-träffen.Laila skrev:_Fredrik_ skrev:Ja, men den låter väldigt luftigt, mellanregister får sig en knuff framåt, helt klart ett alternativ för den som sätter neutralitet högt på kossan. Det enda vi i testgruppen hade invändningar emot var den aningen långsamma/blöta basen som många iof kan tänkas gilla. Rekommenderas!hassez skrev:En annan form av EKK är KULOkabel eller EKRK som den heter nuförtiden, den är mantlad med en tunn alufolie (förr var det bly) plus
PVC. Har nån provat?
Häftigt, var köpte du den o vad kostar den . . .![]()
![]()
celef skrev:Nattlorden skrev:celef skrev:jag har fått intrycket att kablar med avbrott på isoleringen eller kanske helst ingen isolering alls ljuder bäst, kan detta göras på annat och kanske nytt och revolutionerande sätt?
Avbrott på? Som i skala kabeln en liten bit på mitten?
ja just så, nu letar jag efter ett optimalt avbrottsmönster för en given kabellängd
Kronkan skrev:
Har en blandning av kablar som det blivit genom åren. Inga extremt dyra. Men har en signalkabel mellan försteg och monoblocken som är en luftlagrad silverkabel och som inte heller är skärmad.
Laila skrev:Kronkan skrev:
Har en blandning av kablar som det blivit genom åren. Inga extremt dyra. Men har en signalkabel mellan försteg och monoblocken som är en luftlagrad silverkabel och som inte heller är skärmad.
"Luftlagrad" verkar intressant, berätta gärna mer . .![]()
petersteindl skrev:Laila skrev:Kronkan skrev:
Det är väl inget konstigt. Jag har luftlagrad Schweizisk skinkaDen är jättegod.
MvH
Peter
Laila skrev:Kronkan skrev:
Laila skrev:Du menar att det blir liassom mer "luftlagrat" då . . . . ?
Ja jäsiken, än har inte ögona trillat ur . . . .
Laila skrev:...nu mera kör jag på drivremmar av
nyckelpigefittskin . . ."
Dielektrika Laila, dielekrika, äter diskant. Speciellt oorganiska sådana.
Laila skrev:Har för mig att tex. RG62 benämns som luftisolerad o
den verkar inte vara "oisolerad".
adagio skrev:Kan väl inte säga att det reagerar våldsamt snarare i form av små nyanser. Tillräckligt stora för att jag ska reagera positivt eller negativt, det kan ju vara inbilning. Det är väl mest att jag gillar att oroa mig över småsaker. Skulle väl eg bara koppla in o glömma, EKK är tillräckligt bra för det iaf.
adagio skrev:Av alla högtalarkablar jag provat har jag kommit till dessa erfarenheter.
Det finns ingen som är bäst i alla kombinationer, olika kombinationer av kringutrustning resulterar i olika resultat i olika miljöer, iofs inget nytt.
I min värld fungerar enkardeligt alltid bättre ljudmässigt framför mångkardeligt, om inte kardelerna är individuellt isolerade förstås.
Några subjektiva erfarenheter ang olika matrial:
Koppar- fin makrodynamik, betonar det register som röster finns i, fint värmeinnehåll.
Silver- Betonar luftighet, ökar separationen och storleken i ljudbilden, ganska varmt ljud. Mikrodynamiken betonas.
Silverplätterad koppar- Mycket detaljer, kan låta hårt, lite kallt.
Tennpläterad koppar- Grått, återhållet men utan hårdhet eller kyla.
adagio skrev:Nej jag kör bara med öppna subjektiva bedömningar där min dagsform och mitt humör spelar stor roll.
patjoh skrev:Supras tennlegerade multitrådar är sämre tycker jag (och liknande)
lennartj skrev:I eftermiddag ska jag upp till Backamo och besöka Tommy Jenving.
Finns det frågor som jag kan ha med i bagaget?
Jag väljer, beroende på situationen om jag kan flika in dem.
celef skrev:jag skulle vilja veta vilken produkt i sortimentet tommy tycker är mest prisvärd. jag skulle vilja veta om tommy inte är sugen på att ta fram en superlyxig och helt crazy over-the-top-kabel. jag skulle vilja veta vad tommy tycker om faktisktälsklingarna ekk och ekua. vad tycker tommy om bullet-pluglennartj skrev:I eftermiddag ska jag upp till Backamo och besöka Tommy Jenving.
Bill50x skrev:celef skrev:jag skulle vilja veta vilken produkt i sortimentet tommy tycker är mest prisvärd. jag skulle vilja veta om tommy inte är sugen på att ta fram en superlyxig och helt crazy over-the-top-kabel. jag skulle vilja veta vad tommy tycker om faktisktälsklingarna ekk och ekua. vad tycker tommy om bullet-pluglennartj skrev:I eftermiddag ska jag upp till Backamo och besöka Tommy Jenving.
vad tycker tommy om vädret?
/ B
lennartj skrev:Idiotfrågor roar väl ingen mer är frågeställaren själv, som dessutom borde fatta att jag kommer att ignorera dem.
Det är ganska onödigt att ställa frågor i föraktfull ton, OM jag ställer frågan om koppar-åtgång som faktiskt är intressant kommer jag naturligtvis att formulera om den.
lennartj skrev:Idiotfrågor roar väl ingen mer är frågeställaren själv, som dessutom borde fatta att jag kommer att ignorera dem.
Ragnwald skrev:Man kan ju inte gärna fråga vilken av hans kablar som kommer närmast EKK.
paa skrev:lennartj skrev:Idiotfrågor roar väl ingen mer är frågeställaren själv, som dessutom borde fatta att jag kommer att ignorera dem.
Det är ganska onödigt att ställa frågor i föraktfull ton, OM jag ställer frågan om koppar-åtgång som faktiskt är intressant kommer jag naturligtvis att formulera om den.
Tycker du frågan om halogenfritt var en idiotfråga?
Dom har ju halogenfria kablar i classic- och rondo-sortimentet!
lennartj skrev:paa skrev:lennartj skrev:Idiotfrågor roar väl ingen mer är frågeställaren själv, som dessutom borde fatta att jag kommer att ignorera dem.
Tycker du frågan om halogenfritt var en idiotfråga?
Dom har ju halogenfria kablar i classic- och rondo-sortimentet!
Nejdå, det var inte din fråga jag syftade på.
celef skrev:lennartj skrev:I eftermiddag ska jag upp till Backamo och besöka Tommy Jenving.
jag skulle vilja veta vilken produkt i sortimentet tommy tycker är mest prisvärd. jag skulle vilja veta om tommy inte är sugen på att ta fram en superlyxig och helt crazy over-the-top-kabel. jag skulle vilja veta vad tommy tycker om faktisktälsklingarna ekk och ekua. vad tycker tommy om bullet-plug
adagio skrev:Coolt, att besöka en tillverkare. Innehåller PVC halogen? Vad är det som är dåligt med halogen?
Halogener är gruppen näst längst till höger i det periodiska systemet. Gruppen innehåller grundämnena fluor, klor, jod, brom och astat. För att kallas halogenfri skall enligt IEC:s definition halten klor och brom var och en vara < 900ppm och klor + brom < 1500ppm. Normalt tas inte de övriga halogenerna med i definitionen halogenfri. Isolermaterialet teflon (polytetrafluoreten) innehåller t.ex. mycket fluor. Med halogenfri kabel menar man normalt en elkabel som inte innehåller PVC-plast. Halogenfri kabel är ofta ett krav vid nybyggnation, den är något dyrare än vanlig elkabel.
Orsaken till att man använder halogenfri kabel är att när PVC-plast brinner frigörs det klor som finns i plasten, denna kan reagera med vatten (som används för att släcka branden) och bilda saltsyre-rök. Saltsyra är mycket giftig att inandas.
lennartj skrev:Gamla kufar som jag och mina vänner sammantagna känner känner nästan alla i branschen som varit med sedan 1970-talet och tidigare.
Laila skrev:lennartj skrev:Gamla kufar som jag och mina vänner sammantagna känner känner nästan alla i branschen som varit med sedan 1970-talet och tidigare.
Kan inte påminna mig att vi träffats !?
/ Laila på/från "läktaren" . . .![]()
ps. Skönt att "myten" om "transistorers gråfärgning"
äntligen fick avlivas . . . ett stort tack för din(m.fleras)
insats härvidlag Lennart . . . intressant läsning vare . .
(Sweet Spot Forum har detaljerna).
Ragnwald skrev:Oj, vilka högtalarkablar använde ni på 70-talet?![]()
Själv var jag bland de första att använda lampsladd och det räknades som riktigt grovt på den tiden.
adagio skrev:Skämt åsidå, EKK låter bara rätt, jag kan inte säga att någonting sticker ut, den har inte någon förföriskt klang eller tillskott av bas eller diskantinformation. Det finns massor av kablar som är bättre på att presentera olika saker.
Jag tycker den kabel som varit närmast klangmässigt är transparent ultra mm2, en vansinigt bra kabel tycker jag, den var bättre än EKK men sen kostade den mucho.
Det får en att fundera lite, hur stora avanserna faktiskt är på just kablage.
Likaså hur mycket prestanda i matrial o mätvärden gör i slutänden.
paa skrev:silveroxid är dessutom elektriskt ledande.
Ragnwald skrev:Det är för att höljet ska kunna fungera som skärm.
adagio skrev:
Vem har sagt att EKK är ful? Faktum är att om man tvinnar den som jag gjort och tillsätter lite tyngd i form av en urtagen polypropylentross samt aluminiumhylsor så blir den lika medgörlig som vilken Finhifikabel som helst.
Lingome skrev:Har för mej att man inte behöver tvinna högtalarkablar (fast dom bör ligga nära varandra för att minska kapacitansen)
Laila skrev:Kronkan,
Jorå, kablar ä viktiga mä eller utan "silveroxid".
(sulfid?)
Luftlagrade diton borde kanske låta bättre ju
mer luftlagrade som de blir . . . tänker osökt
på konsertflyglar som inte verkar ha mer än
10-15 års "riktigt-bra bästföredatum" visavi
gamla luftlagrade elguror som ju bara blir
bättre o bättre med åren . . . hur tusan ska
man veta hur lång lagring en stackars "ensam"
silverkabel tål . . .
Svar till: Jag trodde nog ändå inte att dä skull
bli nött. . . . så dä så . . .
Almen skrev:Lingome skrev:Har för mej att man inte behöver tvinna högtalarkablar (fast dom bör ligga nära varandra för att minska kapacitansen)
Nej, kapacitansen ökar ju närmare de ligger varandra. Däremot minskar induktansen, det är därför man tvinnar dem.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster