kablar som förför, upprör och förgör.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

adagio

kablar som förför, upprör och förgör.

Inläggav adagio » 2011-03-10 14:24

Ingen ny kabeldebatt, bara lite erfarenheter och frågor.
Först vill jag säga att jag är en sk kabeltroende, jag upplever skillnader mellan olika kablar med olika konstruktion och ledar-matrial mm.
Jag har haft/ägt, provat och gillat samt ratat massor av olika kablar och har tyckt att det varit en kul del av vår hobby.
Jag har dock under lång tid levt med devisen att man får vad man betalar för, dvs dyrare kablar=bättre. Jag vill nog inte ens spekulera i hur mycket pengar som försvunnit på vägen.
Jag har därför med en dåres envishet ratat EKK utan att ens bry mig om att lyssna ordentligt och förutsättningslöst. Har dock under senaste året använt EKK som neutral referens i mitt kabeltestande, kablar för mellan 500kr och upp till 40.000kr paret har passerat det senaste året och jag har mer och mer kommit att uppskatta EKK.
Den EKK jag kör med är en 4x1,5mm2 som skalats, strippats och sedan tvinnats först parvis, sedan har jag använt varje par som dubbelledare till respektive + och -. De två ledarna har gevitvis också de tvinnats med hjälp av skruvdragare. Kablarna är av praktiska skäl terminerade i förstärkarändan och "råa" i högtalaränden.

Intryck: EKKn har en naturlig och kraftfull klang utan överdriven focus på något särskillt. Ett härligt värmeinnehål samt en dynamik i alla register som få andra kan matcha. Andra kablar kan vara bättre på att presentera en del parametrar men varje gång jag kopplar in EKKn känns den spontant rätt.

Nu kan man börja fråga sig "vari ligger problemet?" nja inget problem i sig. Snarare en undran: Det talas i kabelsammanhang om olika egenskaper som påverkar signalen, hur mycket "påverkas" den egentligen av olika dielektikum som PVC, PTE, mm mm.
Är det denna färgning som gör att EKKn låter lite som den gör? Eller?
Olika koppar? Visst har olika koppar olika struktur mm men EKK är ju nästan ren koppar eller? 99,999 eller så. Om EKK bara skulle tillverkas till audioindustrin hur mycket skulle den då kosta, och hur mycket kostar i själva verket sk dyrkablar att tillverka?
Massor av frågor är det någon som vill delta med sina erfarenheter och/eller kunskaper så är ni välkomna. Jag vill helst att vi håller en schyst nivå utan pajkastning, svartmålning eller övertramp.
mao ingen vanlig kabeltrådsurspårning om jag får be.

(ja, jag har sökt gamla trådar i ämnet, men finner ingen anledning att lyfta fram gammal skåpmat med mögel och otrevligheter på)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-03-10 14:29

Om du vill testa så finns ju EKK med annat isoleringsmaterial under namnet EQQ (halogenfritt). Det är polypropylen eller polyethen i dom i stället för pvc, i övrigt är det solida ledare precis som på EKK.
Både PP och PE har ju bättre dielektriska egenskaper än pvc, så det skulle vara intressant och höra om du märker några skillnader.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-03-10 14:31

Det brukar väl inte vara så mycket snack om huruvida olika kablar kan låta olika men det blir ett jävla liv om någon säger att en viss kabel får det att låta "bättre". :lol:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

eriken

Inläggav eriken » 2011-03-10 14:34

Vitsen/fördelen med ekk är väll just att den är enkardelig?

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-03-10 14:35

Jag har dessvärre inget att bidra med annat än att jag tycker det är kul att Adagio vågar sig på att bidra med sina erfarenheter kring kablar och ställa frågor kring detta. Hoppas att resten tråden kan hålla samma trevliga och ödmjuka ton som det är i de första inläggen. :)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-10 14:48

Tramset angående syrefri koppar fortsätter hos en del ljudkabelproducenter.
Nu är det så, att det finns en industriell standard för kopparns renhet, avseende elektrisk användning.

SIS nr:5013, 99,80% koppar+silver och max 0,04% syre.

För elektriska ändamål används:
SIS nr:5010, 99,90% koppar+silver och max 0,04% syre.
SIS nr:5011, 99,95% koppar+silver och syrefritt.
Senast redigerad av Ragnwald 2011-03-10 15:06, redigerad totalt 1 gång.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-03-10 15:01

Just ny kör jag med en enkel variant till rörhäcken, Audio Magic Wonder, 6.0 mm koppar conductors, 7.0 mm spacing: 'Magic Cyber Cables are newly developed High End solid core cables with conductors of 99.9999999% pure copper. Conductors are Teflon-insulated with a Polypropylene sheath.' Låter välbalanserat och neutralt med ett rejält frekvensomfång, ger en naturlig ton både uppåt och nedåt tycker jag. Men man behöver en rörtång för att installera skiten.

Bild
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-03-10 15:29

Objektivisten skrev:Just ny kör jag med en enkel variant till rörhäcken, Audio Magic Wonder, 6.0 mm koppar conductors, 7.0 mm spacing: 'Magic Cyber Cables are newly developed High End solid core cables with conductors of 99.9999999% pure copper. Conductors are Teflon-insulated with a Polypropylene sheath.' Låter välbalanserat och neutralt med ett rejält frekvensomfång, ger en naturlig ton både uppåt och nedåt tycker jag. Men man behöver en rörtång för att installera skiten.

Bild

"Magic Straight" ser väl ut att vara ett möjligt alternativ till EKK om man vill ha dem ledarna smalare, snyggare och dyrare packetterade. 2.5mm2
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

adagio

Inläggav adagio » 2011-03-10 15:29

Nu väcks ju min nyfikenhet igen, var får man enklast tag i de där Magiska cyber kablarna, och vad kostar dylika.

Jag håller faktiskt på att snygga till EKKerna, med en polypropylenstrumpa som ursprungligen utgör ytterhöljet på en båttross, vilket gör den till en 2,5cm tjock och snygg kabel.
Huruvida detta lager har en mekaniskt dämpande effekt låter jag vara osagt.
Vidare har jag av en bekant som har mek verkstad, beställt fyra stopphylsor i aluminium, att ha vid "splitten". Det kommer bli snyggt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-03-10 15:37

adagio skrev:Nu väcks ju min nyfikenhet igen, var får man enklast tag i de där Magiska cyber kablarna, och vad kostar dylika.

Det är ju bara att klicka några gånger med musen så kommer man hit:

http://www.audiomagic.dk/wheretobuy.aspx

Vad de kostar vet jag inte, men de butiker man hittar där vet säkert besked.

adagio

Inläggav adagio » 2011-03-10 15:44

Jag har redan klickat på musen och ringt en av butikerna, som var mycket förvånad över att finnas med på AMs sida. Det finns tom butiker på listan som upphört sedan länge

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-03-10 15:45

Skulle jag någonsin starta firma, så skulle jag vägra länka till återförsäljare som inte visar mina produkter på sina sidor... tröstlöst att hitta... och ringer man runt så misstänker jag att minst 9 av 10 kommer att svara att de bara har deras hifimöbler, inte kablarna...

Nåväl, skam den som ger sig:

Højttalerkabler
Magic Star
1 meter 95,00 DKK
Magic Straight
1 meter 59,00 DKK
Magic Wonder
1 meter 125,00 DKK

(källa: http://www.audiovisualperformance.dk )

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-03-10 15:50

paa skrev:
adagio skrev:Nu väcks ju min nyfikenhet igen, var får man enklast tag i de där Magiska cyber kablarna, och vad kostar dylika.

Det är ju bara att klicka några gånger med musen så kommer man hit:

http://www.audiomagic.dk/wheretobuy.aspx

Vad de kostar vet jag inte, men de butiker man hittar där vet säkert besked.

Jag kom över mina för kanske tio år sedan, jag vet inte om de går att få tag i längre.

adagio

Inläggav adagio » 2011-03-10 15:54

Har skickat ett mail till danskarna, får se vad de säger.
De priserna verkar ju vettiga.
Vad exakt är det som ett sämre dielektikum åstadkommer med ljudet i en kabel?

Användarvisningsbild
Milner

Inläggav Milner » 2011-03-11 13:32

Högre frekvenser går i ytan på ledaren alltså i kontakt med dielektrikumet så man kan gissa att dom högsta frekvenserna påverkas.

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2011-03-11 14:16

Milner skrev:Högre frekvenser går i ytan på ledaren alltså i kontakt med dielektrikumet så man kan gissa att dom högsta frekvenserna påverkas.

Men nu är vi väl uppe på radiofrekvenser?
\\Sky

Användarvisningsbild
Milner

Inläggav Milner » 2011-03-11 17:00

Nej.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2011-03-12 09:02

Milner skrev:Högre frekvenser går i ytan på ledaren alltså i kontakt med dielektrikumet så man kan gissa att dom högsta frekvenserna påverkas.

... och en gissning är det.

Skindjupet vid 20kHz i koppar är c:a 0,4 mm men det är inte det som är avgörande vad gäller dielektrikat. Det är dielektrikats egenskaper när det tjänstgör som vågledare för det elektromagnetiska fältet mellan ledarna som avgör.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-03-12 09:26

jag har fått intrycket att kablar med avbrott på isoleringen eller kanske helst ingen isolering alls ljuder bäst, kan detta göras på annat och kanske nytt och revolutionerande sätt?
Bikinitider

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-03-12 10:42

Jag har lyssnat kritiskt (ja även blint ibland) på olika kablar genom åren, långt innan jag prövade EKK. Och min erfarenhet var att enkardeliga kablar lät bäst, och Audioquest var en favorit (de har många enkardeliga modeller).

Så att EKK som enkardelig låter toppen kom inte som en överaskning. Och billig är den, även om tex utmärkta Audioquest typ 4 och typ 8 inte är så dyra för att vara märkeskablar heller. Supra Ply 3.4 har jag inte direkt gillat tex

Så skall väl tilläggas att skillnaderna är små generellt, är ingen som sätter mycket vikt på kablar, så EKK och RG59 signalkablar känns helrätt numera

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-03-12 17:11

celef skrev:jag har fått intrycket att kablar med avbrott på isoleringen eller kanske helst ingen isolering alls ljuder bäst, kan detta göras på annat och kanske nytt och revolutionerande sätt?

Avbrott på? Som i skala kabeln en liten bit på mitten?

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2011-03-12 17:21

Milner skrev:Nej.

Glasklart och uttömmande.
Vid vilka frekvenser börjar skinneffekten ställa till det då?
\\Sky

adagio

Inläggav adagio » 2011-03-12 18:20

Kan man säga att EKKns "dåliga" dielektrikum fungerar som ett svagt passivt filter i högre frekvenser? En transparent-light and cheapy? :lol:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-03-12 19:05

Jag mätte en gång på en PID-regulator som hade en kondensator med "dåligt" dieletrikum. Utspänningen blev liksom instabil, och svävade några mV hit och dit efter att man gjort en ändring av nivån, och det ville liksom aldrig stabilisera sig. Ett byte till en polypropylenkonding löste problemet och utspänningen fick en riktig insvängning, så som det skulle vara.
De problemen handlade ju inte om hög frekvens precis.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-03-12 19:31

Nattlorden skrev:
celef skrev:jag har fått intrycket att kablar med avbrott på isoleringen eller kanske helst ingen isolering alls ljuder bäst, kan detta göras på annat och kanske nytt och revolutionerande sätt?

ja just så, nu letar jag efter ett optimalt avbrottsmönster för en given kabellängd
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-03-12 20:43

celef skrev:ja just så, nu letar jag efter ett optimalt avbrottsmönster för en given kabellängd

Några mätvärden att presentera för att visa hur mycket det gör?

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2011-03-12 21:47

En annan form av EKK är KULOkabel eller EKRK som den heter nuförtiden, den är mantlad med en tunn alufolie (förr var det bly) plus
PVC. Har nån provat?
Dessutom finns EKLK och EKKJ.
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2011-03-12 22:02

hassez skrev:En annan form av EKK är KULOkabel eller EKRK som den heter nuförtiden, den är mantlad med en tunn alufolie (förr var det bly) plus
PVC. Har nån provat?
Ja, men den låter väldigt luftigt, mellanregister får sig en knuff framåt, helt klart ett alternativ för den som sätter neutralitet högt på kossan. Det enda vi i testgruppen hade invändningar emot var den aningen långsamma/blöta basen som många iof kan tänkas gilla. Rekommenderas!
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-03-12 22:07

_Fredrik_ skrev:
hassez skrev:En annan form av EKK är KULOkabel eller EKRK som den heter nuförtiden, den är mantlad med en tunn alufolie (förr var det bly) plus
PVC. Har nån provat?
Ja, men den låter väldigt luftigt, mellanregister får sig en knuff framåt, helt klart ett alternativ för den som sätter neutralitet högt på kossan. Det enda vi i testgruppen hade invändningar emot var den aningen långsamma/blöta basen som många iof kan tänkas gilla. Rekommenderas!

Häftigt, var köpte du den o vad kostar den . . . :P :P :P
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2011-03-12 22:18

Laila skrev:
_Fredrik_ skrev:
PVC. Har nån provat?

Häftigt, var köpte du den o vad kostar den . . . :P :P :P
Dyrt, mer kan jag inte inte säga förens resultaten är redovisade på BKO-träffen. :(
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-03-12 22:35

:(

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2011-03-12 23:16

Jag köpte nyligen på Jula, den var inte specielt dyr.
Kanske lite dyrare än EKK.
Jag använde den för instalationsändamål, inte till högtalare.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-03-12 23:29

celef skrev:
Nattlorden skrev:

ja just så, nu letar jag efter ett optimalt avbrottsmönster för en given kabellängd

Har en blandning av kablar som det blivit genom åren. Inga extremt dyra. Men har en signalkabel mellan försteg och monoblocken som är en luftlagrad silverkabel och som inte heller är skärmad.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-03-12 23:47

Kronkan skrev:
Har en blandning av kablar som det blivit genom åren. Inga extremt dyra. Men har en signalkabel mellan försteg och monoblocken som är en luftlagrad silverkabel och som inte heller är skärmad.

"Luftlagrad" verkar intressant, berätta gärna mer . . :) :wink:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-03-13 00:04

Laila skrev:
Kronkan skrev:

Det är väl inget konstigt. Jag har luftlagrad Schweizisk skinka :) Den är jättegod.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-13 00:47

Kronkan skrev:Men har en signalkabel mellan försteg och monoblocken som är en luftlagrad silverkabel och som inte heller är skärmad.

Har jag rätt, om du upplever den lösningen ge vackrare diskantåtergivning?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-03-13 01:20

petersteindl skrev:
Laila skrev:
Kronkan skrev:

Det är väl inget konstigt. Jag har luftlagrad Schweizisk skinka :) Den är jättegod.

MvH
Peter

Vem har sagt att det är konstigt . . . : :)
(förutom då att silveroxid inte är någon vidare ledare ? har jag hört . .
tror jag . . kanske . . :oops: ).

Min stackars cykel är förresten åsså luftlagrad vid det här laget . . .
fan vet om den har blitt nåe godare fördä . . .

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-03-13 01:26

Laila skrev:
Kronkan skrev:

Intresset för en luftlagrat började för över 30 år sedan då jag var på väg att bygga upp en anläggning på enklaste tänkbara sätt. Vill minnas att en kille Jean Hiraga var inspirationen. Det fanns också en idé om att ha kablar utan huvudsakligen isolering. Vill minnas att Hiraga nämns i sista nr av HiFi & Musik eller rättare sagt hans förstärkare på 8 watt.

Så när jag fick möjlighet att testa en luftlagrad kabel så tog jag chansen och den blev kvar. Behövde också en ny kabel. Men den fungerar dåligt i stökigare miljö.SÅ hemma hos sonen blev det brum.Men här är är länken:
http://www.slinkylinks.net/

Till Peter vill jag säga att jag gärna äter luftlagrad skinka men det är sommarmat för mig och Popsnöret.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-03-13 01:39

Tack Kronkan !

Undrar bara över en grej som luftlagrarkabeltillverkarna
skriver på sin hemsida: "Timing of the music is dramatically improved – low frequencies arrive at the same time as high frequencies. Drums for example will sound bigger, fuller and more dynamic."

Betyder det att alla kablar som inte är "luftlagrade" brister
i detta hänseende . . . ?

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-03-13 01:41

Det är ju en vanlig uppfattning att ju mer isolering man skalar av desto bättre låter det, jag är böjd att hålla med. Vill minnas att t ex Holfi körde med rena kopparrör med en bomullsstrumpa över.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-03-13 02:07

Du menar att det blir liassom mer "luftlagrat" då . . . . ?

Ja jäsiken, än har inte ögona trillat ur . . . . :)

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-03-13 02:12

Laila skrev:Du menar att det blir liassom mer "luftlagrat" då . . . . ?

Ja jäsiken, än har inte ögona trillat ur . . . . :)

Dielektrika Laila, dielekrika, äter diskant. Speciellt oorganiska sådana.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-03-13 02:53

O fan, då kanske det ligger nå´t i vad käre forums-medlemmen
"HiLo" skrev; "Nej fy nu mera kör jag på drivremmar av
nyckelpigefittskin . . ." :)

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-03-13 03:12

Laila skrev:...nu mera kör jag på drivremmar av
nyckelpigefittskin . . ." :)

Ligger nog mkt i detta, fittskinn är ju fulla med ledande receptorer, svårigheten kan ju ligga i att hitta ett billigt helt ofärgat neutralt fittskinn som duger över lång tid.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-03-13 09:40

Dielektrika Laila, dielekrika, äter diskant. Speciellt oorganiska sådana.

det största problemet är när dielektrikat inte sitter ordentligt fast på ledmaterialet, jag har tvättat och polerat ledarna och sedan målat med enamel, det fungerar väldigt fint
Bikinitider

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-03-13 13:54

Luftlagrat?
Nu blev jag sugen på Pata Negraskinka. :oops:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-13 15:18

Oskärmad kabel?
Varför inte köra även utan apparatlådor?
Plocka sen bort alla små störiga filter på in-/utgångar.
Luft är fint, när den är ren. :)

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2011-03-13 20:47

nordost förför

ekk förgör

är min min subjektiva åsikt som antagligen upprör :lol:

Användarvisningsbild
Lingome

Inläggav Lingome » 2011-03-13 21:49

Skulle nog snarare vända på det enkelledare är klart att föredra, helst luftisolerat men det blir tyvärr rätt snabbt oxiderat.

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2011-03-13 23:21

Vad är luftisolerat?
\\Sky

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-03-13 23:51

Luft är isolatorn mellan ledarna.

Men vacuum är en något bättre isolator :)

Om man sedan kyler ner ledarna så att de blir supraledande, så torde man få en hyfsad kabel.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2011-03-14 00:23

Ok.
Jag skulle kalla en sådan oisolerad.
\\Sky

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-03-14 09:43

Har för mig att tex. RG62 benämns som luftisolerad o
den verkar inte vara "oisolerad".

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-03-14 09:56

Laila skrev:Har för mig att tex. RG62 benämns som luftisolerad o
den verkar inte vara "oisolerad".

Det är den, på sätt och vis också. Men till skillnad från dom flesta "luftisolerade" audiofilkablar så är den skärmad.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

adagio

Inläggav adagio » 2011-03-14 12:49

Av alla högtalarkablar jag provat har jag kommit till dessa erfarenheter.
Det finns ingen som är bäst i alla kombinationer, olika kombinationer av kringutrustning resulterar i olika resultat i olika miljöer, iofs inget nytt.

I min värld fungerar enkardeligt alltid bättre ljudmässigt framför mångkardeligt, om inte kardelerna är individuellt isolerade förstås.

Några subjektiva erfarenheter ang olika matrial:
Koppar- fin makrodynamik, betonar det register som röster finns i, fint värmeinnehåll.

Silver- Betonar luftighet, ökar separationen och storleken i ljudbilden, ganska varmt ljud. Mikrodynamiken betonas.

Silverplätterad koppar- Mycket detaljer, kan låta hårt, lite kallt.

Tennpläterad koppar- Grått, återhållet men utan hårdhet eller kyla.

Vet inte om andra upplever det som jag men så tycker jag att olika kabelmatrial låter eller snarare lämnar för signatur.

Det kanske är att sticka ut hakan, att delge en ljudsignatur till olika metaller?

Vad det gäller dielektrikum så borde det vara mer kritiskt på signalkablar och digitalkablar än högtalarkablar eller?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-14 13:40

adagio skrev:Av alla högtalarkablar jag provat har jag kommit till dessa erfarenheter.

Så det är därför Inohögtalare låter så grått. :o

adagio

Inläggav adagio » 2011-03-14 13:44

Det får man hoppas att dom inte gör. De jag hört har inte låtit "grått" direkt. Men de Supra jag hört och provat har inte varit de roligaste upplevelserna i kabeldjungeln.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-14 14:02

Vilken förstärkare har du använt vid dina utvärderingar, som reagerar så våldsamt på olika kablar?

Har både Supra Ply2 och EKK2x2,5 hemma och växlat en del på frontarna, utan att kunna påstå att det skiljer hörbart.

Signalkabel däremot kan skilja hörbart, har jag erfarit.

adagio

Inläggav adagio » 2011-03-14 14:17

Kan väl inte säga att det reagerar våldsamt snarare i form av små nyanser. Tillräckligt stora för att jag ska reagera positivt eller negativt, det kan ju vara inbilning. Det är väl mest att jag gillar att oroa mig över småsaker. Skulle väl eg bara koppla in o glömma, EKK är tillräckligt bra för det iaf.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-03-14 14:26

adagio skrev:Kan väl inte säga att det reagerar våldsamt snarare i form av små nyanser. Tillräckligt stora för att jag ska reagera positivt eller negativt, det kan ju vara inbilning. Det är väl mest att jag gillar att oroa mig över småsaker. Skulle väl eg bara koppla in o glömma, EKK är tillräckligt bra för det iaf.

Sorry, måste bara komma dragande med en gammal käpphäst här - har du blindtestat dig fram till det, eller har du testat öppet?

adagio

Inläggav adagio » 2011-03-14 15:28

Nej jag kör bara med öppna subjektiva bedömningar där min dagsform och mitt humör spelar stor roll.

Användarvisningsbild
lennartj

Monotest

Inläggav lennartj » 2011-03-14 15:57

...och här kommer min käpphäst :
lyssna i mono på programmaterial du i förväg lärt känna väl i din anläggning med exempelvis EKK-högtalarkabel och har sett till att du har klang, dynamik och timing under kontroll, det vill säga att ljudbilden är centrerad för alla frekvenser, ljudnivåer och "spelar i takt".
Byt kabel till ena högtalaren och lyssna noga på ditt programmaterial.

Förblir ljudbilden centrerad i alla avseenden med allt programmaterial du valt ut finns det ingen anledning att betala mer för kabeln under test än för EKK.
Om ljudbilden börjar skeva för olika frekvenser, ljudnivåer eller t.ex. mellan rytminstrument i bas respektive diskantområdet har du hittat någon reell (och inte inbillad) skillnad mellan kablarna. I det här läget vet du inte vad som är mest rätt, men nu har du ringat in vilken egenskap som skiljer och kan gå vidare med blind eller öppen A/B-lyssning i stereo på vanligt sätt och alternera mellan EKK och kabeln under test i båda kanalerna för nu vet du vilken/vilka parametrar de skiljer sig åt på och behöver inte leta som efter en nål i en höstack om det ens finns någon skillnad och vad en består av. Vilken som låter mest rätt får du dock inte svar på.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-03-14 23:18

adagio skrev:Av alla högtalarkablar jag provat har jag kommit till dessa erfarenheter.
Det finns ingen som är bäst i alla kombinationer, olika kombinationer av kringutrustning resulterar i olika resultat i olika miljöer, iofs inget nytt.

I min värld fungerar enkardeligt alltid bättre ljudmässigt framför mångkardeligt, om inte kardelerna är individuellt isolerade förstås.

Koppar- fin makrodynamik, betonar det register som röster finns i, fint värmeinnehåll.

Silver- Betonar luftighet, ökar separationen och storleken i ljudbilden, ganska varmt ljud. Mikrodynamiken betonas.

Jag håller med.

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-03-15 00:35

Missförstod alla adagio: han tycker (också) att EKK låter väldigt bra :)

Enkardeliga, rena kopparkablar, precis min erfarenhet, vare sig det är EKK eller Audioquest låter trevligast.

Supras tennlegerade multitrådar är sämre tycker jag (och liknande)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-03-15 00:45

adagio skrev:Nej jag kör bara med öppna subjektiva bedömningar där min dagsform och mitt humör spelar stor roll.

Exakt där har du skillnaderna. :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-15 03:03

Men Audioquest Type 4 är ju vackra och man behöver inte stå där med skammen över EKK hängande bakom frontarna. :)

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-03-15 07:44

patjoh skrev:Supras tennlegerade multitrådar är sämre tycker jag (och liknande)

Speciellt ply kan nog få förstärkare som inte tål kapacitiv last att låta sämre. Kardelerna är inte legerade utan förtenta vilket utgör en mycket stor skillnad - legerar man tenn med koppar fås något helt annat än en litzkabel.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
lennartj

Supra-besök

Inläggav lennartj » 2011-03-15 09:17

I eftermiddag ska jag upp till Backamo och besöka Tommy Jenving.
Finns det frågor som jag kan ha med i bagaget?
Jag väljer, beroende på situationen om jag kan flika in dem.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
celef

Re: Supra-besök

Inläggav celef » 2011-03-15 09:25

lennartj skrev:I eftermiddag ska jag upp till Backamo och besöka Tommy Jenving.

jag skulle vilja veta vilken produkt i sortimentet tommy tycker är mest prisvärd. jag skulle vilja veta om tommy inte är sugen på att ta fram en superlyxig och helt crazy over-the-top-kabel. jag skulle vilja veta vad tommy tycker om faktisktälsklingarna ekk och ekua. vad tycker tommy om bullet-plug
Bikinitider

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-03-15 11:05

celef skrev:
jag skulle vilja veta vilken produkt i sortimentet tommy tycker är mest prisvärd. jag skulle vilja veta om tommy inte är sugen på att ta fram en superlyxig och helt crazy over-the-top-kabel. jag skulle vilja veta vad tommy tycker om faktisktälsklingarna ekk och ekua. vad tycker tommy om bullet-plug

vad tycker tommy om vädret?

/ B

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-15 11:11

Hur många ton koppar, kränger han per år? :wink:

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-03-15 11:12

Bill50x skrev:
celef skrev:

vad tycker tommy om vädret?

/ B

en fråga till, är tommy inte är lite trött på den blå färgen och skulle vilja införa lite andra fina färger?
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-03-15 11:19

Fråga om han inte tänker ta fram Supra Ply i halogenfritt utf, och om han funderat på högtalarkablar med solida ledare?

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2011-03-15 11:30

Vad avis jag är..tänk om jag också kunde höra så där bra när det gäller skillnader på kablar. 99% av fallen hör jag ingen skillnad alls :cry:

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-15 11:38

Det är en träningssak, det gäller att ligga i och blint. :)

Användarvisningsbild
lennartj

Hyfs och hövlighet, tack!

Inläggav lennartj » 2011-03-15 11:45

Idiotfrågor roar väl ingen mer är frågeställaren själv, som dessutom borde fatta att jag kommer att ignorera dem.

Det är ganska onödigt att ställa frågor i föraktfull ton, OM jag ställer frågan om koppar-åtgång som faktiskt är intressant kommer jag naturligtvis att formulera om den.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Hyfs och hövlighet, tack!

Inläggav paa » 2011-03-15 11:49

lennartj skrev:Idiotfrågor roar väl ingen mer är frågeställaren själv, som dessutom borde fatta att jag kommer att ignorera dem.

Det är ganska onödigt att ställa frågor i föraktfull ton, OM jag ställer frågan om koppar-åtgång som faktiskt är intressant kommer jag naturligtvis att formulera om den.

Tycker du frågan om halogenfritt var en idiotfråga?
Dom har ju halogenfria kablar i classic- och rondo-sortimentet!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-03-15 11:52

lennartj skrev:Idiotfrågor roar väl ingen mer är frågeställaren själv, som dessutom borde fatta att jag kommer att ignorera dem.

Självklart, men lite kul att retas e´re´ :-)

Intressant vore dock att veta vad TJ själv tycker om värdet i hans kablar jmf med EKK? Att EKK är smidiga som järnrör, phula och allmänt hopplösa att arbeta med är väl ganska klart. Men hur är det ljudmässigt?

/ B

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-15 12:20

Man kan ju inte gärna fråga vilken av hans kablar som kommer närmast EKK. Men hans syn på solida enkelledare, kunde vara intressant, även vad gäller signalkabel.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-03-15 12:26

Vad kul. Hälsa Tommy från mig :) När kommer supra med kryogenkylda supraledande kablar? :wink:

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-03-15 12:45

Ragnwald skrev:Man kan ju inte gärna fråga vilken av hans kablar som kommer närmast EKK.

Självklart inte. OM man menar att EKK är det bästa. Men om man säljer kablar som kostar mångdubbel mer så bör man väl ha någon åsikt om varför konsumenten ska välja dessa? Bättre ljud? Snyggare? Enklare att hantera? Enklare last för slutsteget?

You name it - någon form av mervärde ska väl TJ kunna prestera?

/ B

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-03-15 12:49

paa skrev:

Nejdå, det var inte din fråga jag syftade på.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2011-03-15 15:30

Lennart, fråga om han anser att kabelritkningen har betydelse.

Fråga även om han anser att olika kablar (och material även på isolatorn) låter olika.

Fråga om han anser att lödning (olika tenn, olika temperaturer och olika lödtid) påverkar.

Fråga om han anser att olika kontakter låter olika.

På alla frågor - lägg till följdfråga, varför.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-03-15 15:38

[quote="adagio"]Av alla högtalarkablar jag provat har jag kommit till dessa erfarenheter.

Vet inte om andra upplever det som jag men så tycker jag att olika

kabelmatrial låter eller snarare lämnar för signatur.

Det kanske är att sticka ut hakan, att delge en ljudsignatur till olika metaller?

Vad det gäller dielektrikum så borde det vara mer kritiskt på signalkablar och digitalkablar än högtalarkablar eller?[/

...................

Att silverpläterade kablar låter sämre borde det finnas en teknisk förklaring till- silver leder ström bättre än koppar, vilket torde innebära att elektronerna hoppar mera mellan varandra i de tunna, många trådarna i kabeln, vilket leder till distorsion.

Dessutom oxiderar silver lätt, vilket torde innebära att silverplätering av en kopparkabel är synnerligen dumt.

Man bör tänka på att förstärkarens komponenter är uppbyggda av en massa olika material- en del är konstruerade för att leda ström dåligt dessutom( motstånd) samt kondensatorer och transistorer som består av en massa olika material.

Jag har för mig att det gjorts en undersökning som visar att material som leder ström hyfsat bra- inte låter olika vid kontrollerat blindtest.

Material som används som högtalarekablar i exotiska material, tex tungt vatten eller kolfiber påverkar ljudet negativt så att det upplevs som annorlunda, detta pga dålig kontroll på högtalarekonerna pga sämre dämpfaktor.

Likaså om man använder högtalarekablar i långa längder där plus och minus är åtskiljda kraftigt.

Då får man ju ett diskantfall som kan vara hörbart.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-03-15 17:48

lennartj skrev:
paa skrev:

Nejdå, det var inte din fråga jag syftade på.

jaha, å vad var det för fel på mina frågor då? :?
Bikinitider

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-03-15 20:00

celef skrev:

Supra Sword ?

Användarvisningsbild
Lave

Inläggav Lave » 2011-03-15 20:38

adagio, jag är helt ny här på forumet och har med intresse läst din tråd. Jag blir lite nyfiken på att testa din modell av EKK. Hur har du terminerat kablarna?

adagio

Inläggav adagio » 2011-03-15 23:00

Det finns många olika varianter på hur man kan använda EKK, jag tycker den variant jag provar är enkel o bra, jag har terminerat med Furitechs skruvbananer i förstärkaränden och tillsvidare rå kabel i andra änden.

Användarvisningsbild
Lave

Terminering

Inläggav Lave » 2011-03-15 23:03

Tackar för info :)

adagio

Inläggav adagio » 2011-03-15 23:29

Bild
Kabelduell mellan EKK, Transparent ultra och mina gamla Nordost Frey

Bild
Furutech Skruvbananer i rohdium

Bild
Furutech i guld och rohdium

Användarvisningsbild
lennartj

Supra-besök

Inläggav lennartj » 2011-03-15 23:35

Återkommen från Supra i Backamo ska jag försöka rekapitulera de frågor jag hade tillfälle att ställa eller som blev besvarade ändå.

Först några grundläggande utsagor från Tommy Jenving,
Supras nisch är att vara i övre delen av "näringspyramiden" men undvika toppen där han anser att lönsamheten är för låg.
Därför finns inga planer på mer avancerade och dyrare kablar än Sword.
Bli däremot inte förvånad om det kommer något mellan Sword och Ply.
Märkesidentiteten är viktig, gissa vad han hade för färg på skjortan och på tillbyggnadens fasad. Supra kommer inte att erbjuda andra färger.

Han drog en parallell, någon dag innan han skulle ut på någon av sina många resor upptäckte han att ett hjul på resväskan var trasigt och han åkte in till Uddevalla för att snabbt köpa en ny pålitlig väska, gissa vad han valde?
Samsonite, förstås, hans vision är att Supra ska vara kablarnas Samsonite (inte Louis Vuitton - mitt förtydligande).
No nonsense cables är ett av hans slagord.
Supra ägnar sig inte åt lyssningsbedömningar eller annat subjektivt.
Det får köparna göra bäst de vill själva.
Endast mätningar som bekräftar att konstruktion och produktion uppfyller eller överträffar satta mål betraktas som relevanta.
Tommy påstår inte själv att kablar har riktverkan, men citerar gärna andras (t.ex. Ben Duncans) mätningar som bekräftar att så är fallet.

Flexibla, mångkardeliga och lätthanterliga kablar är Supras signum och enkardeliga kablar passar uppenbarligen inte in.
Däremot tillverkar han gärna halogenfria varianter av fler kabeltyper t.ex. Ply om tillräcklig efterfrågan finns.

Alla färdigkontakterade kablar har lödda kontakter, mångledare med "pilliga" kontakter skeppas till Kina för montering och tillbaka igen.
ALL kabel är tillverkad i Sverige och kommer att förbli, för den processen är inte arbetsintensiv och kunskapen kring trådspinning och maskiner för detta finns i trakten sedan över hundra år och Tommy ser inga vinster med att utlokalisera den biten.

Besöket var mycket lärorikt och i öppen, kamratlig anda och jag vill rikta ett varmt tack till Tommy och hans medarbetare för ett givande besök.

adagio

Inläggav adagio » 2011-03-15 23:44

Coolt, att besöka en tillverkare. Innehåller PVC halogen? Vad är det som är dåligt med halogen?

Användarvisningsbild
lennartj

PVC = halogen

Inläggav lennartj » 2011-03-16 00:02

adagio skrev:Coolt, att besöka en tillverkare. Innehåller PVC halogen? Vad är det som är dåligt med halogen?

OM den gör? Usch ja!
Se wikipedias svar på "halogenfri kabel"
Halogener är gruppen näst längst till höger i det periodiska systemet. Gruppen innehåller grundämnena fluor, klor, jod, brom och astat. För att kallas halogenfri skall enligt IEC:s definition halten klor och brom var och en vara < 900ppm och klor + brom < 1500ppm. Normalt tas inte de övriga halogenerna med i definitionen halogenfri. Isolermaterialet teflon (polytetrafluoreten) innehåller t.ex. mycket fluor. Med halogenfri kabel menar man normalt en elkabel som inte innehåller PVC-plast. Halogenfri kabel är ofta ett krav vid nybyggnation, den är något dyrare än vanlig elkabel.

Orsaken till att man använder halogenfri kabel är att när PVC-plast brinner frigörs det klor som finns i plasten, denna kan reagera med vatten (som används för att släcka branden) och bilda saltsyre-rök. Saltsyra är mycket giftig att inandas.

Att besöka en tillverkare är inte så märkligt, jag och än mer några av mina HiFi-vänner som hälsade på känner Tommy sedan lång tid tillbaka, innan han började med kabeltillverkning och hade JBL-agenturen i Sverige.

Gamla kufar som jag och mina vänner sammantagna känner känner nästan alla i branschen som varit med sedan 1970-talet och tidigare.

Användarvisningsbild
Laila

Re: PVC = halogen

Inläggav Laila » 2011-03-16 01:10

lennartj skrev:Gamla kufar som jag och mina vänner sammantagna känner känner nästan alla i branschen som varit med sedan 1970-talet och tidigare.

Kan inte påminna mig att vi träffats !?

/ Laila på/från "läktaren" . . . :wink: :P

ps. Skönt att "myten" om "transistorers gråfärgning"
äntligen fick avlivas . . . ett stort tack för din(m.fleras)
insats härvidlag Lennart . . . intressant läsning vare . .
(Sweet Spot Forum har detaljerna).
Senast redigerad av Laila 2011-03-16 01:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-16 01:16

Oj, vilka högtalarkablar använde ni på 70-talet? :)

Själv var jag bland de första att använda lampsladd och det räknades som riktigt grovt på den tiden. :wink:

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2011-03-16 01:21

Jag använde lampsladd 0,75 mm2 redan på 60-talet. Har för mig att det var en rekomendation av Stig Carlsson.
Före det så användes telefonkabel, som var enkelledare med liten area.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-16 01:31

Ok, du leder. :)

Det man oftast såg i butikerna på den tiden, var ju något i stil med telefonledning fast flerkarderlig.

Användarvisningsbild
lennartj

Re: PVC = halogen

Inläggav lennartj » 2011-03-16 01:42

Laila skrev:
lennartj skrev:Gamla kufar som jag och mina vänner sammantagna känner känner nästan alla i branschen som varit med sedan 1970-talet och tidigare.

Kan inte påminna mig att vi träffats !?

/ Laila på/från "läktaren" . . . :wink: :P

ps. Skönt att "myten" om "transistorers gråfärgning"
äntligen fick avlivas . . . ett stort tack för din(m.fleras)
insats härvidlag Lennart . . . intressant läsning vare . .
(Sweet Spot Forum har detaljerna).

Nej, just du och jag känner nog inte varann, men jag skulle inte utesluta att vi träffats någonstans, och jag skrev ju "jag och mina vänner sammantagna". Med det menar jag att jag personligen inte känner alla, men att jag praktiskt taget alltid kan hitta någon i min bekantskapskrets som kan förmedla personlig kontakt med alla som är etablerade sedan länge i den här "ankdammen".

"Hellre lyss till den slang som brast än aldrig pumpa en båge" eller vad det var någon sade. Det är mycket roligare att träffa folk och prova saker och teorier tillsammans än att sitta på kammaren och skriva en massa om sådant man tror, men aldrig verifierat.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-03-16 01:50

Ragnwald skrev:Oj, vilka högtalarkablar använde ni på 70-talet? :)

Själv var jag bland de första att använda lampsladd och det räknades som riktigt grovt på den tiden. :wink:

Jag tror jag uppgraderade från telefontråd till lampsladd 1971, när jag flyttade till studentrum.
Det var snudd på overkill, för då spelade jag fortfarande med 2 x 5 W från rullbandspelarens slutsteg.
Omkring 1978 tog jag steget till 2,5 kvmm som jag hittade på en firma som sålde kabel för bilelektriska installationer.

adagio

Inläggav adagio » 2011-03-18 14:49

Bild
Vem har sagt att EKK är ful? Faktum är att om man tvinnar den som jag gjort och tillsätter lite tyngd i form av en urtagen polypropylentross samt aluminiumhylsor så blir den lika medgörlig som vilken Finhifikabel som helst.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-03-18 15:01

Wow, har du gjort aluminiumändhylsorna själv, och vad har du haft för råämne?

adagio

Inläggav adagio » 2011-03-18 15:08

Nej, en bekant(fd granne) är verkare och delägare på en mek verkstad. Jag frågade om han kunde fixa dessa och det var inga problem.
Kostade fikabröd till"gubbarna".
Jag vet inte vilken aluminium de är gjorda av, men glansen är perfekt.
Sitter även M5 stoppskruvar i rostfritt.
Får se vilka projekt han kan bidra med nästa gång, man blir ju sugen.
Men det är lite svårt att hävda att det skulle vara äkta DIY. :oops:

adagio

Inläggav adagio » 2011-03-18 15:09

Bild
En till bild

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2011-03-18 17:48

Hur låter de då?

adagio

Inläggav adagio » 2011-03-18 17:50

Som EKK
Fast snyggare ljud. :lol:

adagio

Inläggav adagio » 2011-03-18 17:59

Skämt åsidå, EKK låter bara rätt, jag kan inte säga att någonting sticker ut, den har inte någon förföriskt klang eller tillskott av bas eller diskantinformation. Det finns massor av kablar som är bättre på att presentera olika saker.
Jag tycker den kabel som varit närmast klangmässigt är transparent ultra mm2, en vansinigt bra kabel tycker jag, den var bättre än EKK men sen kostade den mucho.
Det får en att fundera lite, hur stora avanserna faktiskt är på just kablage.
Likaså hur mycket prestanda i matrial o mätvärden gör i slutänden.

Användarvisningsbild
Lave

Inläggav Lave » 2011-03-18 20:46

Grymt snyggt jobb!! Inspirera att ta efter.

Användarvisningsbild
Lingome

Inläggav Lingome » 2011-03-19 20:12

adagio skrev:Skämt åsidå, EKK låter bara rätt, jag kan inte säga att någonting sticker ut, den har inte någon förföriskt klang eller tillskott av bas eller diskantinformation. Det finns massor av kablar som är bättre på att presentera olika saker.
Jag tycker den kabel som varit närmast klangmässigt är transparent ultra mm2, en vansinigt bra kabel tycker jag, den var bättre än EKK men sen kostade den mucho.
Det får en att fundera lite, hur stora avanserna faktiskt är på just kablage.
Likaså hur mycket prestanda i matrial o mätvärden gör i slutänden.

Har också testad transparent ultra mm2 mot kimber monocle xl och renskalad ekk instoppad i en 3mm slang tyckte det var jämt mellan transparent och kimber men ekk var klart bättre vi var visserligen bara 3 personer. EKK:n lät renare i alla register tyvärr så funkade den bara nån månad innan oxiden gjort sitt.

Användarvisningsbild
Lingome

Inläggav Lingome » 2011-03-19 20:19

Glömde att både kimber och transparent hade ett handikapp dom var 2,4 meter långa mot 1 meter EKK

adagio

Inläggav adagio » 2011-03-20 00:33

Men den oxiderar väl inte under PVCn?

Användarvisningsbild
Lingome

Inläggav Lingome » 2011-03-20 11:05

Nej, men då blir den inte "luftisolerad" vilket är bättre än pvc isolerat.
Undrar om man skulle kunna få till ett vakum det hade ju varit idealet.

adagio

Inläggav adagio » 2011-03-20 13:05

Men lackade enkardeliga kopparkablar då? Kommer man i närheten av luftisolering då?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-03-20 13:15

Det finns ju skummade isolaringar också, för att minska plastens inverkan, det finns på lågnivåkablar och antennkablar, men jag har inte sett det på högtalarkabler. Jag har dock inte gjort någon stor marknadsundersökning, så det kan ju hända att det finns nånstans.

adagio

Inläggav adagio » 2011-03-20 13:17

Koppar oxiderar snabbt, men polerat silver oxiderar nästan inget i innomhusmiljö så länge man inte rör det. Rent polerat silver i för stor teflonslang borde fungera.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-03-20 13:18

silveroxid är dessutom elektriskt ledande.

Användarvisningsbild
Lingome

Inläggav Lingome » 2011-03-20 14:01

Silver använder jag i signalkablarna med Eichman bullet pluggs en 0,5 enkelledare för signal och jord, sen en kopparskärm runt alltihop som inte är ansluten i någon ända.
Silveroxid ska ju dessutom leda bra.
Har inte provat med lackad koppar det skulle vara intressant, är väl säkrast att lägga in dom i en slang i så fall.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-20 14:11

Lingome skrev:... sen en kopparskärm runt alltihop som inte är ansluten i någon ända.

Ska den ha någon uppgift alls, bör du ansluta den i ena änden.

Användarvisningsbild
Lingome

Inläggav Lingome » 2011-03-20 14:42

Det tror jag inte den skärmar ju av ändå, lite som om du tänker dej en radiomottagare i ett plåtskåp det funkar inte så bra även om skåpet inte är jordat.
Sen får den ju inte ligga nära någon nätkabel.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-20 14:46

Fundera över varför apparathöljen alltid jordas mot signaljord.

Användarvisningsbild
Lingome

Inläggav Lingome » 2011-03-20 15:08

Förmodligen för att dom innehåller en nätdel.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-20 15:56

Det är för att höljet ska kunna fungera som skärm.

Användarvisningsbild
Lingome

Inläggav Lingome » 2011-03-20 16:51

Det är säkert så men luftburna störningar utifrån skyddas bättre ifrån om man inte kopplar in någon ända annars fungerar skärmen som en antenn.
Tror inte hellar att man alltid ansluter höljet till signaljord men det borde väl någon mer tekniskt kunnig kunna svara på.
Har i och för sej testad att koppla in den också kan inte säga att det gör någon skillnad.
Ska tillägga att den är bara ca 50 cm lång.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2011-03-20 21:08

paa skrev:silveroxid är dessutom elektriskt ledande.

Som Morello brukar påtala så är det normala att silver sulfiderar och AgS leder dock hyggligt det med tydligen. Vad jag läst kan man lägga ett tunt lager rodium över silvret för att motverka detta.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-03-22 00:26

Ragnwald skrev:Det är för att höljet ska kunna fungera som skärm.

Det är nog bra att sådant som strålar skärmas. Minns att min första SC-spelare strålade så att den fick placeras så långt från förstärkaren som möjligt och minst en apparat emellan. Har även skärmadenätkablar. Sedan har jag minst en oskärmad signal- och silverkabel som tillråga också är luftlagrad. Flyttar jag den till sonens anläggning funkar den sämre. Tog upp brum där,vill jag minnas. Kabeln gör definitivt inte sämrefrånsig än den dyrare audioquesten som fick byta roll i systemet efterson en kabel slutade att fungera.

Vid de få tillfällen somjag läst om mätningar av kablarså vill jag minnas att det är liten skillnad mot hur koppar och silver beter sig men som sagt var så lär silveroxid leda ström lika bra som rent silver.

Men är inte förespåkare av fina kablar, dyra eller vackra. För mig räcker det om skivspelare och rörförstärkare ser bra ut och att kablarna förmedlar signalen utan att märkas. Åsså till pris somär uthärdligt.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-22 01:10

Jo, tänk bara vad signalen får utstå när den jobbar sig genom alla komponenter inne i en apparat. :D

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-03-22 01:21

Kronkan,

Jorå, kablar ä viktiga mä eller utan "silveroxid".
(sulfid?)

Luftlagrade diton borde kanske låta bättre ju
mer luftlagrade som de blir . . . tänker osökt
på konsertflyglar som inte verkar ha mer än
10-15 års "riktigt-bra bästföredatum" visavi
gamla luftlagrade elguror som ju bara blir
bättre o bättre med åren . . . hur tusan ska
man veta hur lång lagring en stackars "ensam"
silverkabel tål . . .

Svar till: Jag trodde nog ändå inte att dä skull
bli nött. . . . så dä så . . . :wink:

Användarvisningsbild
Lingome

Inläggav Lingome » 2011-03-22 20:12

adagio skrev:Bild
Vem har sagt att EKK är ful? Faktum är att om man tvinnar den som jag gjort och tillsätter lite tyngd i form av en urtagen polypropylentross samt aluminiumhylsor så blir den lika medgörlig som vilken Finhifikabel som helst.

Ser ju snyggt ut, men undrar om det inte vore bättre att tvinna plus och minus annars är det väl ingen vits all med att tvinna, snarare nackdel, i och med att kabeln blir längre.
Har för mej att man inte behöver tvinna högtalarkablar (fast dom bör ligga nära varandra för att minska kapacitansen) däremot långa signalkablar för att slippa störningar.
Måste tillägga att jag inte är någon expert på området.

adagio

Inläggav adagio » 2011-03-23 14:29

Dom är tvinnande + om - inuti.
Ska faktiskt prova lite andra ledare, vi får väl se hur länge jag orkar bry mig. Jag brukar ha mina perioder ca 1 gång om året. :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-03-23 14:40

Lingome skrev:Har för mej att man inte behöver tvinna högtalarkablar (fast dom bör ligga nära varandra för att minska kapacitansen)

Nej, kapacitansen ökar ju närmare de ligger varandra. Däremot minskar induktansen, det är därför man tvinnar dem.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-03-23 21:33

Laila skrev:Kronkan,

Jorå, kablar ä viktiga mä eller utan "silveroxid".
(sulfid?)

Luftlagrade diton borde kanske låta bättre ju
mer luftlagrade som de blir . . . tänker osökt
på konsertflyglar som inte verkar ha mer än
10-15 års "riktigt-bra bästföredatum" visavi
gamla luftlagrade elguror som ju bara blir
bättre o bättre med åren . . . hur tusan ska
man veta hur lång lagring en stackars "ensam"
silverkabel tål . . .

Svar till: Jag trodde nog ändå inte att dä skull
bli nött. . . . så dä så . . . :wink:

Jorru Lalila!

Här är en länk till kablar -material och isolering. Och som jag inte just nu orkar läsa. Driver egentligen ingen tes kring kablar. Men här en länk som jag just nu har lite svårt att borra mig ner i. Någon med teknisk engelska som specialite som kan reda ut vad som står i den.

http://www.st-andrews.ac.uk/~www_pa/Sco ... page3.html

Här länken till hela denna hemsida medmycket om kablar. Men som sagt vad över min kompetens att försöka ta sig igenom med garanterad förståelse. Bara att erkänna.
http://www.st-andrews.ac.uk/~www_pa/Sco ... nalog.html

Användarvisningsbild
Lingome

Inläggav Lingome » 2011-03-23 22:59

Almen skrev:
Lingome skrev:Har för mej att man inte behöver tvinna högtalarkablar (fast dom bör ligga nära varandra för att minska kapacitansen)

Nej, kapacitansen ökar ju närmare de ligger varandra. Däremot minskar induktansen, det är därför man tvinnar dem.

Ok så man tvinnar dom för att öka induktansen?
Vad är vitsen med det?

Återgå till Generellt om hifi