Moderator: Redaktörer
paa skrev:Jag tror det här är lite en generationsfråga, lika som att unga tycker att digitala klockor är ok, men dom som fått lära sig klockan med visare som små och bara använt sådana upp till tonåren, när hjärnan stelnar, har svårare att klara sig utan visarna.
mx skrev:paa skrev:Jag tror det här är lite en generationsfråga, lika som att unga tycker att digitala klockor är ok, men dom som fått lära sig klockan med visare som små och bara använt sådana upp till tonåren, när hjärnan stelnar, har svårare att klara sig utan visarna.
Finns det något generation som tycker att digitala klockor är okej?
mx skrev:Jag föredrar visserligen ratt på förstärkaren, men plus och minus på fjärrkontrollen.
paa skrev:Men där ställer man väl inte volymen?perstromgren skrev:Jag menade inte på fjärren, utan på fronten på apparaten.
perstromgren skrev:mx skrev:Jag föredrar visserligen ratt på förstärkaren, men plus och minus på fjärrkontrollen.
Har du lust att berätta varför?
perstromgren skrev:Jag menade inte på fjärren, utan på fronten på apparaten.
mx skrev:perstromgren skrev:mx skrev:Jag föredrar visserligen ratt på förstärkaren, men plus och minus på fjärrkontrollen.
Min första egna förstärkare som jag köpte själv var konstruerad så. Antar att det sitter i sedan dess.
perstromgren skrev:mx skrev:perstromgren skrev:mx skrev:Jag föredrar visserligen ratt på förstärkaren, men plus och minus på fjärrkontrollen.
Min första egna förstärkare som jag köpte själv var konstruerad så. Antar att det sitter i sedan dess.
Men du skulle alltså inte tycka om plus-minusknappar på apparatfronten, alltså?
perstromgren skrev:mx skrev:perstromgren skrev:mx skrev:Jag föredrar visserligen ratt på förstärkaren, men plus och minus på fjärrkontrollen.
Men du skulle alltså inte tycka om plus-minusknappar på apparatfronten, alltså?
KarlXII skrev:Jag vill inte hytta åt - eller konversera med - min anläggning.
Jag vill ställa volymen med en ratt som har en skön känsla av tyngd.
Helst ska den ratten sitta på en fjärrkontroll.

adzer skrev:Fjärr med knappar och en elektronisk display som visar i dB eller procent vilken volym man spelar.
Känns skönt att kunna ställa exakt. En ratt är goare att jobba med, men mindre exakt imo.
RogerGustavsson skrev:adzer skrev:Fjärr med knappar och en elektronisk display som visar i dB eller procent vilken volym man spelar.
Känns skönt att kunna ställa exakt. En ratt är goare att jobba med, men mindre exakt imo.
Inte procent, redan -6 dB är ju 50%. dB blir bättre.
mx skrev:En släkting hade en förstärkare på 90-talet som hade en ratt på förstärkaren
för att ändra volym, men också plus och minus på fjärrkontrollen. När man
ändrade volym på fjärrkontrollen var det dock en liten motor som vred ratten
på förstärkaren. Det var häftigt tyckte jag.
zapanasta skrev:Som på min sansui,stor ratt med lite vridmotstånd![]()
Laila skrev:Ha, ha, misanplass hann före . . !![]()
misanplass skrev:Laila skrev:Ha, ha, misanplass hann före . . !![]()
Jag tror allt zapanasta vill ha lite vridmotstånd.
Svante skrev:mx skrev:paa skrev:Jag tror det här är lite en generationsfråga, lika som att unga tycker att digitala klockor är ok, men dom som fått lära sig klockan med visare som små och bara använt sådana upp till tonåren, när hjärnan stelnar, har svårare att klara sig utan visarna.
Finns det något generation som tycker att digitala klockor är okej?
Ja, jag gillar dem. Analogt är så krystat på något sätt, med alla visarna. Har någon sett en analog voltmeter med flera visare för att öka upplösningen?
phloam skrev:Sen har vi ett Cambridge-paket som har motordriven volymratt (via fjärr).
Stereotypen skrev:Jag gillar att se volymen i siffror på en display för olika skivor kräver olika hög volym och man lär sig efter hand vid vilken volym man brukar spela vissa låtar.
tuba skrev:Mitt nästa bygge kommer ha fjärrstyrd volymkontroll med ratt som har tydligt index, dvs ratten kan vridas manuellt eller via fjärren. Det är optimalt tycker jag. Klickade dock i "ratt" eftersom det är det viktigaste för mig.

perstromgren skrev:Stereotypen skrev:Jag gillar att se volymen i siffror på en display för olika skivor kräver olika hög volym och man lär sig efter hand vid vilken volym man brukar spela vissa låtar.
Jag också, men jag tycker inte att siffror behövs. En cirkel med ett index duger fint, t.ex. en ratt!
tuba skrev:Mitt nästa bygge kommer ha fjärrstyrd volymkontroll med ratt som har tydligt index, dvs ratten kan vridas manuellt eller via fjärren. Det är optimalt tycker jag. Klickade dock i "ratt" eftersom det är det viktigaste för mig.
petersteindl skrev:Jag minns din gamla supertuba, det fanns väl en sådan?Jo, det fanns ett försteg med hela nätdelen i en låda för sig
och det var knappast en pyttenätdel.
Det var grejer det. Den hade en jätteratt vad jag minns.
tuba skrev:Först ett varmt tack för "välkommen" från olika forumdeltagare!petersteindl skrev:Jag minns din gamla supertuba, det fanns väl en sådan?Jo, det fanns ett försteg med hela nätdelen i en låda för sig
och det var knappast en pyttenätdel.
Det var grejer det. Den hade en jätteratt vad jag minns.
I o f sig utanför ämnet lite men här kommer svar i alla fall. Supertuban har många lytar inuti - typ mer än 30 000 uF/450V i ett försteg. Separat nätdel med trafo. MEN ratten är pytteliten15-20mm nånting i ful svart plast. En lite för hård omkopplare inuti lådan (lång axel till mitt i lådan för kort ledningsdragning) gör att man får ta i ordentligt för att vrida... INTE optimalt!
Den stora volymratten satt på "den vanliga" Tuban. Finns bild inlagd av RogerGustavsson på sid 1 i denna tråd eller om du så vill här. Spelar faktiskt på den gamla Supertuban just nu. Låter fortfarande bra
mvh
Josef
Alexi skrev:Med en iPad/iPhone i knäet, känns otroligt smidigt:
Alexi skrev:Japp, fast man får snurra många varv för att få max, så det går lätt att göra små ändringar.
JanBanan skrev:Det fanns en variant i svart också, som jag tror byggdes av en kille i Skåne (Jan?). Är det samma konstruktion eller en vidareutveckling?
perstromgren skrev:Så vill inte jag ha det. Fördelen med en volymkontroll som ger hela kontrollen på 270 grader är just att man med ett snabbt handgrepp kan vrida ned volymen från starkt till pratvänligt. Att reglera volymen i 1dB-steg har aldrig varit ett behov jag har.
Att behöva titta på sina kontroller för att använda dem är också något som jag inte gillar. Alla grafiska användargränssnitt bygger på att man måste titta på vad man gör. Det känns onödigt krångligt.
Tycker jag! Detta är typiskt tycke- smakområde. Alla efter sin egen pipa, om sådan finns att köpa!
lazpete skrev:Tycker det blir så jävla tungt att sitta med 22 kg i famnen, så jag föredrar små +-knappar på en fjärr.
Lasse
perstromgren skrev:lazpete skrev:Tycker det blir så jävla tungt att sitta med 22 kg i famnen, så jag föredrar små +-knappar på en fjärr.
Lasse
OM du kunde få en volymratt på fjärren, skulle du vilja ha detdå?
tuba skrev:JanBanan skrev:Det fanns en variant i svart också, som jag tror byggdes av en kille i Skåne (Jan?). Är det samma konstruktion eller en vidareutveckling?
Jag sålde hela konstruktionen till Jan som byggde ett ganska stort antal. Själv hade jag på den tiden varken tid eller lust. Den fanns då i både svart och vitt. Jag tror han själv gjorde några ändringar/produktionsanpassningar men i stort var det samma apparat.
Supertuban var en helt annan sak - den kom 3-4 år senare i några enstaka helt olika (och fula) ex. Det var helt enkelt mina egna "testbänkar" som såldes när jag ville bygga nytt och bättre.
Hej Bernt!
Jo jag haft lite mailkontakt med honom, men nu till saken. Svalanders Tuba löddesihop av Jan Larsson i Lund(Malmö,Ljudshopen). Det var i hans butik jag fick lyssna på Tuban första gången, då genom en Audio Researsh VT 100 till par Quad elektrostater...gissa om jag var såld redan då. Så var det där med priset på Tuban..... 24 000:- var lite mycket när man studera..Men fick en tröst från Janne...dom var på g att göra en billigare varijant av den..."bara" 14 000. Började spara. Hade ganska mycket konatkt med Jan på den tiden...lät som det var 100 år sen.. . Så när det var dags att beställa så säger Janne...Vi håller på med en Ny Tuba, gjord på kretskort istället för hardwire. Jag fick låna hem prototypen, den lät bättre än dom andra, enligt mina öron. Den kostade bara hälften av hardwire maskinerna, men Svalander är inte pappa till den här maskinen, bara stått för inspirationenoch namnet. Konstruktionen har Helmer M stått för.
http://www.hmaudio.se/default.html
Så det är historien om den Tuba jag har idag, men visst hade gärna haft en Svalander Tuba hemma åxå, fick låna en sån under en lång period medans jag väntade på min.
lazpete skrev:Tycker det blir så jävla tungt att sitta med 22 kg i famnen, så jag föredrar små +-knappar på en fjärr.
tuba skrev:Mitt nästa bygge kommer ha fjärrstyrd volymkontroll med ratt som har tydligt index, dvs ratten kan vridas manuellt eller via fjärren. Det är optimalt tycker jag.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster