Hur vill du helst reglera volymen på förstärkaren?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur vill du helst reglera volymen på förstärkaren?

Jag föredrar plus och minusknappar.
7
7%
Jag föredrar en ratt.
87
83%
Jag föredrar något annat sätt.
8
8%
För mig spelar det ingen roll.
3
3%

Antal röster : 105

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2011-03-19 21:24

Laila skrev:Ha, ha, misanplass hann före . . ! :wink: :D

Jag tror allt zapanasta vill ha lite vridmotstånd. :mrgreen:
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-03-19 21:27

Datorns ljud reglerar jag med stortån. Funkar väldigt bra! :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-03-19 23:04

misanplass skrev:
Laila skrev:Ha, ha, misanplass hann före . . ! :wink: :D

Jag tror allt zapanasta vill ha lite vridmotstånd. :mrgreen:

+1(eller möcke . . . :oops: ) :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2011-03-19 23:17

Svante skrev:
mx skrev:
paa skrev:Jag tror det här är lite en generationsfråga, lika som att unga tycker att digitala klockor är ok, men dom som fått lära sig klockan med visare som små och bara använt sådana upp till tonåren, när hjärnan stelnar, har svårare att klara sig utan visarna.

Finns det något generation som tycker att digitala klockor är okej?

Ja, jag gillar dem. Analogt är så krystat på något sätt, med alla visarna. Har någon sett en analog voltmeter med flera visare för att öka upplösningen?

Ja, dessutom använder jag dagligen indikatorklockor med flera visare, just för att öka upplösningen.
Saliga äro de träskalliga, ty de skola alldrig drunkna.

//Magnus

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2011-03-19 23:32

Jag tycker att det är bra som på mitt nuvarande försteg där det inte går att ställa in någonting på försteget utan allt sköts med fjärren som har en display som visar volym och ingångsväljare. Försteget skulle jag egentligen kunna gömma undan helt. Jag gillar att se volymen i siffror på en display för olika skivor kräver olika hög volym och man lär sig efter hand vid vilken volym man brukar spela vissa låtar.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-03-19 23:38

Technics SA-515 hade visst touch-plattor som i sin tur styrde en liten motor som reglerade en riktig vridpot inuti apparaten :)

http://wegavision.pytalhost.com/technic ... s80-36.jpg

Sen har vi ett Cambridge-paket som har motordriven volymratt (via fjärr). Röd lysdiod på ratten så man ser på håll/i mörker vad ratten står på :)

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-03-19 23:42

phloam skrev:Sen har vi ett Cambridge-paket som har motordriven volymratt (via fjärr).

Det har mitt Nadförsteg också! :roll: :wink: Så det så!
:D

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2011-03-20 09:55

Gillar också rattar, men dom skall vara lagom stora.

När det gäller volymreglering så föredrar jag att höja, med knapp eller ratt spelar mindre roll bara jag slipper promenera för att göra det.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-03-20 09:59

Stereotypen skrev:Jag gillar att se volymen i siffror på en display för olika skivor kräver olika hög volym och man lär sig efter hand vid vilken volym man brukar spela vissa låtar.

Jag också, men jag tycker inte att siffror behövs. En cirkel med ett index duger fint, t.ex. en ratt!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
tuba

Inläggav tuba » 2011-03-26 09:11

Mitt nästa bygge kommer ha fjärrstyrd volymkontroll med ratt som har tydligt index, dvs ratten kan vridas manuellt eller via fjärren. Det är optimalt tycker jag. Klickade dock i "ratt" eftersom det är det viktigaste för mig.
Grundare av Svalander Audio AB
Ju mer man lär sig om ljudåtergivning, desto mer inser man hur lite vi egentligen vet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-03-27 10:45

tuba skrev:Mitt nästa bygge kommer ha fjärrstyrd volymkontroll med ratt som har tydligt index, dvs ratten kan vridas manuellt eller via fjärren. Det är optimalt tycker jag. Klickade dock i "ratt" eftersom det är det viktigaste för mig.

Välkommen till Faktiskt.se Josef!

/ B

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-03-27 10:48

jag föredrar stora fasta rattar med lite vridmotstånd gärna lite hackig klickig känsla
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2011-03-27 11:17

Favvo, när det gäller en ratt:

Bild

Den mest använda volymregleringen i mitt hem:

Bild
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-03-27 15:36

Att du bara vågar . . 8O :wink: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-03-27 15:58

Starkt gjort, fast ett hugg i ryggen hade varit oerhört fult (avataren) :oops: :roll:
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-03-27 16:14

perstromgren skrev:
Stereotypen skrev:Jag gillar att se volymen i siffror på en display för olika skivor kräver olika hög volym och man lär sig efter hand vid vilken volym man brukar spela vissa låtar.

Jag också, men jag tycker inte att siffror behövs. En cirkel med ett index duger fint, t.ex. en ratt!

Men det finns inga tekniska hinder för både och!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2011-03-27 16:19

:lol:

Mixern (som har USB-ingångar) används som ljudkort till datorn i sovrummet.

I vardagsrummet matar en annan dator via USB-optisk ljudkort en recciver digitalt.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2011-03-27 22:42

Bill50x skrev:Jag valde "annat sätt" - jag föredrar fjärrkontroll :-)

Eller var det underförstått? I så fall spelar det ingen roll, bara det framgår tydligt på kontrollen, även i mörker - och att responsen är omedelbar.

/ B

Samma här :)

/s

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2011-03-28 09:50

Ratten på min Naim Nait 3 är stor och fin och den är skön att vrida på. Den ger mig motion också, eftersom apparaten saknar fjärr.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-03-28 12:50

tuba skrev:Mitt nästa bygge kommer ha fjärrstyrd volymkontroll med ratt som har tydligt index, dvs ratten kan vridas manuellt eller via fjärren. Det är optimalt tycker jag. Klickade dock i "ratt" eftersom det är det viktigaste för mig.

:D :D Hej Tuba. Roligt att se dig här :) Jag minns din gamla supertuba, det fanns väl en sådan? :) Jo, det fanns ett försteg med hela nätdelen i en låda för sig :) och det var knappast en pyttenätdel.

Det var grejer det. Den hade en jätteratt vad jag minns.

Välkommen Josef :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

pgmj

Inläggav pgmj » 2011-03-28 14:03

Föredrar också ratt, och skulle gärna ha en på fjärren, tillsammans med siffror på fjärren som visar samma dB som förstärkaren indikerar.

Gillade den stegade ratten på min gamla Thule IA60, faktiskt. Bra känsla i den.

Bild

Användarvisningsbild
tuba

Inläggav tuba » 2011-03-29 08:48

Först ett varmt tack för "välkommen" från olika forumdeltagare! :)

petersteindl skrev:Jag minns din gamla supertuba, det fanns väl en sådan? :) Jo, det fanns ett försteg med hela nätdelen i en låda för sig :) och det var knappast en pyttenätdel.

I o f sig utanför ämnet lite men här kommer svar i alla fall. Supertuban har många lytar inuti - typ mer än 30 000 uF/450V i ett försteg. Separat nätdel med trafo. MEN ratten är pytteliten :-) 15-20mm nånting i ful svart plast. En lite för hård omkopplare inuti lådan (lång axel till mitt i lådan för kort ledningsdragning) gör att man får ta i ordentligt för att vrida... INTE optimalt!
Den stora volymratten satt på "den vanliga" Tuban. Finns bild inlagd av RogerGustavsson på sid 1 i denna tråd eller om du så vill här. Spelar faktiskt på den gamla Supertuban just nu. Låter fortfarande bra :)

mvh

Josef
Ju mer man lär sig om ljudåtergivning, desto mer inser man hur lite vi egentligen vet.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2011-03-29 16:06

tuba skrev:Först ett varmt tack för "välkommen" från olika forumdeltagare! :)

petersteindl skrev:Jag minns din gamla supertuba, det fanns väl en sådan? :) Jo, det fanns ett försteg med hela nätdelen i en låda för sig :) och det var knappast en pyttenätdel.

I o f sig utanför ämnet lite men här kommer svar i alla fall. Supertuban har många lytar inuti - typ mer än 30 000 uF/450V i ett försteg. Separat nätdel med trafo. MEN ratten är pytteliten :-) 15-20mm nånting i ful svart plast. En lite för hård omkopplare inuti lådan (lång axel till mitt i lådan för kort ledningsdragning) gör att man får ta i ordentligt för att vrida... INTE optimalt!
Den stora volymratten satt på "den vanliga" Tuban. Finns bild inlagd av RogerGustavsson på sid 1 i denna tråd eller om du så vill här. Spelar faktiskt på den gamla Supertuban just nu. Låter fortfarande bra :)

mvh

Josef

Det fanns en variant i svart också, som jag tror byggdes av en kille i Skåne (Jan?). Är det samma konstruktion eller en vidareutveckling?
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-03-29 16:13

Med en iPad/iPhone i knäet, känns otroligt smidigt:
Bild
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-03-29 16:18

Alexi skrev:Med en iPad/iPhone i knäet, känns otroligt smidigt:
Bild

Snurrar man på bilden av ratten? Intressant att de avblidar en ratt, ändå!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-03-29 16:20

Japp, fast man får snurra många varv för att få max, så det går lätt att göra små ändringar.

1.30 in i denna video så visar de hur det fungerar:
http://www.marketnewsvideo.com/businesswire/201103/pioneer-introduces-four-new-audio-video-receivers-20110308005063en/

Men man kan också styra ljudet i olika rum osv. här kan man se mer:
http://www.youtube.com/watch?v=nZps47BRgG8

Här kan man se hur man kan samarbeta med varsin apparat för att fylla på playlisten: http://www.youtube.com/watch?v=7TaQgL_SUvM&feature=relmfu
Senast redigerad av Alexi 2011-03-29 16:38, redigerad totalt 1 gång.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-03-29 16:35

Alexi skrev:Japp, fast man får snurra många varv för att få max, så det går lätt att göra små ändringar.

Så vill inte jag ha det. Fördelen med en volymkontroll som ger hela kontrollen på 270 grader är just att man med ett snabbt handgrepp kan vrida ned volymen från starkt till pratvänligt. Att reglera volymen i 1dB-steg har aldrig varit ett behov jag har.

Att behöva titta på sina kontroller för att använda dem är också något som jag inte gillar. Alla grafiska användargränssnitt bygger på att man måste titta på vad man gör. Det känns onödigt krångligt.

Tycker jag! Detta är typiskt tycke- smakområde. Alla efter sin egen pipa, om sådan finns att köpa!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
tuba

Inläggav tuba » 2011-03-29 16:56

JanBanan skrev:Det fanns en variant i svart också, som jag tror byggdes av en kille i Skåne (Jan?). Är det samma konstruktion eller en vidareutveckling?

Jag sålde hela konstruktionen till Jan som byggde ett ganska stort antal. Själv hade jag på den tiden varken tid eller lust. Den fanns då i både svart och vitt. Jag tror han själv gjorde några ändringar/produktionsanpassningar men i stort var det samma apparat.
Supertuban var en helt annan sak - den kom 3-4 år senare i några enstaka helt olika (och fula) ex :). Det var helt enkelt mina egna "testbänkar" som såldes när jag ville bygga nytt och bättre.

perstromgren skrev:Så vill inte jag ha det. Fördelen med en volymkontroll som ger hela kontrollen på 270 grader är just att man med ett snabbt handgrepp kan vrida ned volymen från starkt till pratvänligt. Att reglera volymen i 1dB-steg har aldrig varit ett behov jag har.

Att behöva titta på sina kontroller för att använda dem är också något som jag inte gillar. Alla grafiska användargränssnitt bygger på att man måste titta på vad man gör. Det känns onödigt krångligt.

Tycker jag! Detta är typiskt tycke- smakområde. Alla efter sin egen pipa, om sådan finns att köpa!

Håller helt med :)

Josef

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2011-03-29 17:27

Tycker det blir så jävla tungt att sitta med 22 kg i famnen, så jag föredrar små +-knappar på en fjärr.
Lasse
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-03-29 17:51

lazpete skrev:Tycker det blir så jävla tungt att sitta med 22 kg i famnen, så jag föredrar små +-knappar på en fjärr.
Lasse

OM du kunde få en volymratt på fjärren, skulle du vilja ha detdå?
... tycker jag!

Per

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi