Laila skrev:Ha, ha, misanplass hann före . . !![]()
Jag tror allt zapanasta vill ha lite vridmotstånd.
Moderator: Redaktörer
Laila skrev:Ha, ha, misanplass hann före . . !![]()
misanplass skrev:Laila skrev:Ha, ha, misanplass hann före . . !![]()
Jag tror allt zapanasta vill ha lite vridmotstånd.
Svante skrev:mx skrev:paa skrev:Jag tror det här är lite en generationsfråga, lika som att unga tycker att digitala klockor är ok, men dom som fått lära sig klockan med visare som små och bara använt sådana upp till tonåren, när hjärnan stelnar, har svårare att klara sig utan visarna.
Finns det något generation som tycker att digitala klockor är okej?
Ja, jag gillar dem. Analogt är så krystat på något sätt, med alla visarna. Har någon sett en analog voltmeter med flera visare för att öka upplösningen?
phloam skrev:Sen har vi ett Cambridge-paket som har motordriven volymratt (via fjärr).
Stereotypen skrev:Jag gillar att se volymen i siffror på en display för olika skivor kräver olika hög volym och man lär sig efter hand vid vilken volym man brukar spela vissa låtar.
tuba skrev:Mitt nästa bygge kommer ha fjärrstyrd volymkontroll med ratt som har tydligt index, dvs ratten kan vridas manuellt eller via fjärren. Det är optimalt tycker jag. Klickade dock i "ratt" eftersom det är det viktigaste för mig.

perstromgren skrev:Stereotypen skrev:Jag gillar att se volymen i siffror på en display för olika skivor kräver olika hög volym och man lär sig efter hand vid vilken volym man brukar spela vissa låtar.
Jag också, men jag tycker inte att siffror behövs. En cirkel med ett index duger fint, t.ex. en ratt!
tuba skrev:Mitt nästa bygge kommer ha fjärrstyrd volymkontroll med ratt som har tydligt index, dvs ratten kan vridas manuellt eller via fjärren. Det är optimalt tycker jag. Klickade dock i "ratt" eftersom det är det viktigaste för mig.
petersteindl skrev:Jag minns din gamla supertuba, det fanns väl en sådan?Jo, det fanns ett försteg med hela nätdelen i en låda för sig
och det var knappast en pyttenätdel.
Det var grejer det. Den hade en jätteratt vad jag minns.
tuba skrev:Först ett varmt tack för "välkommen" från olika forumdeltagare!petersteindl skrev:Jag minns din gamla supertuba, det fanns väl en sådan?Jo, det fanns ett försteg med hela nätdelen i en låda för sig
och det var knappast en pyttenätdel.
Det var grejer det. Den hade en jätteratt vad jag minns.
I o f sig utanför ämnet lite men här kommer svar i alla fall. Supertuban har många lytar inuti - typ mer än 30 000 uF/450V i ett försteg. Separat nätdel med trafo. MEN ratten är pytteliten15-20mm nånting i ful svart plast. En lite för hård omkopplare inuti lådan (lång axel till mitt i lådan för kort ledningsdragning) gör att man får ta i ordentligt för att vrida... INTE optimalt!
Den stora volymratten satt på "den vanliga" Tuban. Finns bild inlagd av RogerGustavsson på sid 1 i denna tråd eller om du så vill här. Spelar faktiskt på den gamla Supertuban just nu. Låter fortfarande bra
mvh
Josef
Alexi skrev:Med en iPad/iPhone i knäet, känns otroligt smidigt:
Alexi skrev:Japp, fast man får snurra många varv för att få max, så det går lätt att göra små ändringar.
JanBanan skrev:Det fanns en variant i svart också, som jag tror byggdes av en kille i Skåne (Jan?). Är det samma konstruktion eller en vidareutveckling?
perstromgren skrev:Så vill inte jag ha det. Fördelen med en volymkontroll som ger hela kontrollen på 270 grader är just att man med ett snabbt handgrepp kan vrida ned volymen från starkt till pratvänligt. Att reglera volymen i 1dB-steg har aldrig varit ett behov jag har.
Att behöva titta på sina kontroller för att använda dem är också något som jag inte gillar. Alla grafiska användargränssnitt bygger på att man måste titta på vad man gör. Det känns onödigt krångligt.
Tycker jag! Detta är typiskt tycke- smakområde. Alla efter sin egen pipa, om sådan finns att köpa!
lazpete skrev:Tycker det blir så jävla tungt att sitta med 22 kg i famnen, så jag föredrar små +-knappar på en fjärr.
Lasse
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 37 gäster