carpelux skrev:petersteindl skrev:Vad väger skivtallrikarna på Thorens och SMEs större modeller? 3-fasmotorer har en stor fördel, men man får generera de tre faserna själv och se till att det blir "snygg" växelström. Jag kan tänka mig att tillgången på olika motorer vid given tidpunkt påverkar valet av motor. 3-fasmotorer brukar i allmänhet vara kraftigare och behöver en tyngre tallrik för att skapa tröghet d v s mer filterverkan.
Jag vet att Pink Triangle har kört växelströmsmotor och likströmsmotor vid olika tillfällen.
MvH
Peter
Jag har en Thorens TD-125 och på den väger tallriken 3,2 Kg. Den har en svag AC-motor och filosofin är att motorn ska vara så svag så att pulsationer från den inte skall fortplantas till den tunga tallriken.
Jag tror att motorn är 4-fasig. Det sitter en oscillator som genererar växelströmmen till motorn, vilket gör det möjligt att finjustera hastigheten.
Faktum är att motorn är så svag att man med fördel puttar igång tallriken med handen vid upstart, annars tar det lång tid innan den är uppe i varv.
Jag är mycket nöjd med den kan tilläggas.
Jag har själv haft en TD 125. Den funkade jättebra förrutom lite brum med MC-pickup med låg känslighet.
Du säger 4-fas. Jag tror du kanske menar antalet poler men jag har för mig att det var en 1(2)-fasmotor. Jag minns inte hur många poler den AC-motorn hade men jag har för mig att det var 16 poler synkronmotor, men skivspelaren hade inbyggd elektronik med oscillator enligt principen Wien-brygga som genererade en lågdistorderande sinuston d v s de använde inte nätspänningen direkt fär drivning av motorn. Jag funderade länge på att kapsla in elektroniken i en mymetallåda.
Linn använde Philipsmotorn med 24 poler och 1(2)-fas.
De riktigt stora Thorens skivspelarna Reference eller Prestige har en betydligt tyngre skivtallrik än vad de tidigare haft nämligen över 8 kg.
Thorens skrev:Belt drive
servo controlled 2-phase synchronous motor
speeds: 33-1/3, 45, 78
motor speed control: quartz controlled electronic 2 phase generator
pitch control: +- 6%
platter: 8.1 kg complete with mat and gold weight
Därefter bytte de ut motorn till:
much improved (quieter) 24 pole, 2-phase motor
Vad är det för skillnad på 1-fasmotor och 2-fasmotor? Räknar man nolla som fas då, eller har det något med kondensatorn att göra?
MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.