1947 skrev:Vad är problemet med LP-12? Har min stående ca 30 cm ifrån högtalarna och kan spela hur högt jag vill utan att några problem dyker upp.
Jag tycker att LP12 är en "opraktisk" spelare, känslig för dans och skuttande barn.
/Micke
Moderator: Redaktörer
Jag har allt sådant inscannat och de är i pipelinen då jag går vidare i mina berättelser om inte det fastnas hela tiden på totala oväsentligheter, såsom det ibland har gjorts. Dessutom har jag lite roliga bilder från NK och deras lilla Linnäventyr, eller hur proffan Vi får väl se om det finns något intresse för lite ekivoka bilder och berättelser från den tiden då det begav sig.
petersteindl skrev:Personligen tror jag Pink Triangles mod på Linn är överlägsen. Jag skulle nog inte tveka en sekund om jag spelade vinyl.
http://www.thefunkfirm.co.uk/turntable_upgrades/LP12_Upgrade.html
1947 skrev:Vad är problemet med LP-12? Har min stående ca 30 cm ifrån högtalarna och kan spela hur högt jag vill utan att några problem dyker upp.
Micke65 skrev:1947 skrev:Vad är problemet med LP-12? Har min stående ca 30 cm ifrån högtalarna och kan spela hur högt jag vill utan att några problem dyker upp.
Jag tycker att LP12 är en "opraktisk" spelare, känslig för dans och skuttande barn.
/Micke
Ragnwald skrev:Micke65 skrev:1947 skrev:Vad är problemet med LP-12? Har min stående ca 30 cm ifrån högtalarna och kan spela hur högt jag vill utan att några problem dyker upp.
/Micke
Då är det snarare golvet du har problem med. Prova uppställning vid annan vägg, eller väggfast hylla.
Aerob skrev:Naqref skrev:Märker att det är ett litet syftningsfel i citatet av mig som jag får skämmas lite för.![]()
LP-12 är i mina ögon ingen speciellt märkvärdig spelare men den är vad jag förstår bättre än den som utgjorde förlagan.
Problemet med LP-12an som överskuggar alla andra problem är att fjädringen är helt kajko i balansen. Puttar du till en välbalanserad spelare i sidled så svajar bara subframen i sidled. Skakar du den i vertikalled så svajar subframen i höjdled. Med en LP-12 så börjar hela subframen vobbla som om hela havet stormar. Det gör att den är väldigt svårt att ställa in och det gör dessutom att den blir känsligare för stomburna vibrationer än vad den borde och det kan vara som så att fjädringen t o m förstärker problemen. Då föredrar jag alla gånger den stabila plint som finns i Basiken.
Det problem du nämner, är det pga konstruktionen, eller är det en inställningsfråga?
Naqref skrev:Aerob skrev:Naqref skrev:Märker att det är ett litet syftningsfel i citatet av mig som jag får skämmas lite för.![]()
LP-12 är i mina ögon ingen speciellt märkvärdig spelare men den är vad jag förstår bättre än den som utgjorde förlagan.
Problemet med LP-12an som överskuggar alla andra problem är att fjädringen är helt kajko i balansen. Puttar du till en välbalanserad spelare i sidled så svajar bara subframen i sidled. Skakar du den i vertikalled så svajar subframen i höjdled. Med en LP-12 så börjar hela subframen vobbla som om hela havet stormar. Det gör att den är väldigt svårt att ställa in och det gör dessutom att den blir känsligare för stomburna vibrationer än vad den borde och det kan vara som så att fjädringen t o m förstärker problemen. Då föredrar jag alla gånger den stabila plint som finns i Basiken.
Det problem du nämner, är det pga konstruktionen, eller är det en inställningsfråga?
Konstruktionen. Fjädrarnas infästning och styvhet i förhållande till massdistributionen i subframen ligger fel. En ny subframe skulle kunna lösa problemet nästan helt.
petersteindl skrev:Personligen tror jag Pink Triangles mod på Linn är överlägsen. Jag skulle nog inte tveka en sekund om jag spelade vinyl.
MvH
Peter
Ragnwald skrev:Det modkittet är säkert alldeles utsökt bra, men är det en Linn sen?
Borde ju funka för mod av TD-150 också.
Jag har allt sådant inscannat och de är i pipelinen då jag går vidare i mina berättelser om inte det fastnas hela tiden på totala oväsentligheter, såsom det ibland har gjorts. Dessutom har jag lite roliga bilder från NK och deras lilla Linnäventyr, eller hur proffan Vi får väl se om det finns något intresse för lite ekivoka bilder och berättelser från den tiden då det begav sig.
Ragnwald skrev:Micke65 skrev:1947 skrev:Vad är problemet med LP-12? Har min stående ca 30 cm ifrån högtalarna och kan spela hur högt jag vill utan att några problem dyker upp.
/Micke
Då är det snarare golvet du har problem med. Prova uppställning vid annan vägg, eller väggfast hylla.
petersteindl skrev:Vad tror du om denna?petersteindl skrev:Personligen tror jag Pink Triangles mod på Linn är överlägsen. Jag skulle nog inte tveka en sekund om jag spelade vinyl.
MvH
Peter
MvH
Peter
paa skrev:Ragnwald skrev:Det modkittet är säkert alldeles utsökt bra, men är det en Linn sen?
Borde ju funka för mod av TD-150 också.
Men är det en Thorens sen?
paa skrev:petersteindl skrev:Vad tror du om denna?petersteindl skrev:Personligen tror jag Pink Triangles mod på Linn är överlägsen. Jag skulle nog inte tveka en sekund om jag spelade vinyl.
MvH
Peter
MvH
Peter
Dom påstår att likströmsmotor inte har något "buzz".
Är det månne en visualiseringsvilla för att växelström brummar men inte likström, och då brummar och surrar inte likströmsmotorer heller?
Hur är det egentligen, de Fleischmann-lok och Scalextricbilar jag sett har haft jättemycket "buzz" trots likströmsdrift?
Några av de bästa skivspelarna har ju trefasmotorer, t.ex Thorens Reference och SME:s större modeller, varför kör inte dom likström om det är så överlägset?
...The reason? It outperformed AC motors.
Hold an AC motor. It buzzes, so you have to isolate it (by mounting on a top plate and using a belt).
Hold our DC motor. You simply cannot feel that it turning...
carpelux skrev:petersteindl skrev:Vad väger skivtallrikarna på Thorens och SMEs större modeller? 3-fasmotorer har en stor fördel, men man får generera de tre faserna själv och se till att det blir "snygg" växelström. Jag kan tänka mig att tillgången på olika motorer vid given tidpunkt påverkar valet av motor. 3-fasmotorer brukar i allmänhet vara kraftigare och behöver en tyngre tallrik för att skapa tröghet d v s mer filterverkan.
Jag vet att Pink Triangle har kört växelströmsmotor och likströmsmotor vid olika tillfällen.
MvH
Peter
Jag har en Thorens TD-125 och på den väger tallriken 3,2 Kg. Den har en svag AC-motor och filosofin är att motorn ska vara så svag så att pulsationer från den inte skall fortplantas till den tunga tallriken.
Jag tror att motorn är 4-fasig. Det sitter en oscillator som genererar växelströmmen till motorn, vilket gör det möjligt att finjustera hastigheten.
Faktum är att motorn är så svag att man med fördel puttar igång tallriken med handen vid upstart, annars tar det lång tid innan den är uppe i varv.
Jag är mycket nöjd med den kan tilläggas.
Thorens skrev:Belt drive
servo controlled 2-phase synchronous motor
speeds: 33-1/3, 45, 78
motor speed control: quartz controlled electronic 2 phase generator
pitch control: +- 6%
platter: 8.1 kg complete with mat and gold weight
much improved (quieter) 24 pole, 2-phase motor
petersteindl skrev:
Vad är det för skillnad på 1-fasmotor och 2-fasmotor? Räknar man nolla som fas då, eller har det något med kondensatorn att göra?
MvH
Peter
Kaha skrev:petersteindl skrev:
Vad är det för skillnad på 1-fasmotor och 2-fasmotor? Räknar man nolla som fas då, eller har det något med kondensatorn att göra?
MvH
Peter
Jag tror att alla AC-motorer i skivspelare är 2 fas (4 eller möjligtvis 3 tåtar ut från motor). Matade med 2 sinus vågor som ligger fasförskjutna med 90 grader. (i enklaste fallet endast med en kondensator)
Annars skulle de inte starta av sig själva eller alltid gå åt rätt håll.
Man kan modifiera motorerna genom att koppla bort en fas, då måste man starta igång tallriken själv. Vissa motordrivningar kopplade bort ena fasen efter en viss tid (när motorn nått rätt fart). Tidningen Hifidelity hade någon serie där de med enkla medel modifierade en Thorens, jag har för mig att de kopplade bort ena fasen.
Min Manticore Mantra har en extern motordrivning som kör två faser vid 33 rpm och en fas på 45 rpm (man startar alltid på 33, innan man kan byta till 45), jag vet inte om det är en bug eller en feature
petersteindl skrev:
Där kallar de dessa motorer för 1-fas.men de har 3 anslutningar varav 1 skall kopplas in med kondensator mot nollan.
I princip kanske man kan säga att man använder 1-fasström från uttaget, men det finns en lindning i motorn för inkoppling via kondensator som fasförskjuter 90 grader i förhållande till lindningen som kopplas direkt till fas.
MvH
Peter
Kaha skrev:petersteindl skrev:
MvH
Peter
Jag tror att alla AC-motorer i skivspelare är 2 fas (4 eller möjligtvis 3 tåtar ut från motor). Matade med 2 sinus vågor som ligger fasförskjutna med 90 grader. (i enklaste fallet endast med en kondensator)
Man kan modifiera motorerna genom att koppla bort en fas, då måste man starta igång tallriken själv. Vissa motordrivningar kopplade bort ena fasen efter en viss tid (när motorn nått rätt fart). Tidningen Hifidelity hade någon serie där de med enkla medel modifierade en Thorens, jag har för mig att de kopplade bort ena fasen.
Min Manticore Mantra har en extern motordrivning som kör två faser vid 33 rpm och en fas på 45 rpm (man startar alltid på 33, innan man kan byta till 45), jag vet inte om det är en bug eller en feature
paa skrev:Kaha skrev:petersteindl skrev:
MvH
Peter
Nej, alla AC-motorer till skivspelare är inte tvåfas,
Så här skriver Thorens om sin Reference:
"Motor: 12-poliger 3-Phasen Synchronmotor, quarzgeregelt"
Och så här skriver SME om sin model 30:
"The turntable is driven by a 3-phase, 6 pulse, inductance motor, with 8 pole Neodymium magnets and 3 integrated Hall position sensors. "
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster