Vilken Linn skivspelare är bäst? (OT från annan tråd)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Micke65

Inläggav Micke65 » 2011-03-29 08:50

1947 skrev:Vad är problemet med LP-12? Har min stående ca 30 cm ifrån högtalarna och kan spela hur högt jag vill utan att några problem dyker upp.

Jag tycker att LP12 är en "opraktisk" spelare, känslig för dans och skuttande barn.
/Micke

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-03-29 09:27

Vafalls, . . .dans, skuttande barn . . . ? . . fi fan . . . 8O
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2011-03-29 09:36

Jag har allt sådant inscannat och de är i pipelinen då jag går vidare i mina berättelser om inte det fastnas hela tiden på totala oväsentligheter, såsom det ibland har gjorts. Dessutom har jag lite roliga bilder från NK och deras lilla Linnäventyr, eller hur proffan Vi får väl se om det finns något intresse för lite ekivoka bilder och berättelser från den tiden då det begav sig.

Det låter kul. NK:s ljudrum glömmer man inte så lätt. Jag minns särskilt en demo av slagverk på Cerwin-Vega med någon GAS-stärkare som gick rätt i magen.

Apropå just LP 12 var jag också och lyssnade hos hr Rudling på Karlavägen då han visade hur man sågar i Lack-bord. Han och hans dåvarande kompanion körde LP 12, en liten naim-burk och som högtalare pyttesmå Linn Kan eller Brik, i tegelstensstorlek eller som mjölkpaket. Det lät inge vidare, men Rudling var uppfordrande entusiastisk och krävde att alla som var i lokalen skulle tycka det lät bra, annars var vi inte musikaliska. Och hörde vi inte skillnad när han flyttade skivspelaren från kanten till mitten på bordet var vi dömda för evigt som hopplöst lomhörda. Kompanionen var mer måttlig måste jag framhålla så att ingen skugga faller över denne hedervärde man, som fortfarande är verksam i branschen i liten skala.

Man gjorde så på den tiden. Gick runt bland butikerna och lyssnade. Inte hade jag råd att köpa något, inte. Då. Och snål är jag än i dag.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-03-29 10:12

petersteindl skrev:Personligen tror jag Pink Triangles mod på Linn är överlägsen. Jag skulle nog inte tveka en sekund om jag spelade vinyl.

http://www.thefunkfirm.co.uk/turntable_upgrades/LP12_Upgrade.html

Häftigt! Undrar hur det låter?

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-03-29 10:17

1947 skrev:Vad är problemet med LP-12? Har min stående ca 30 cm ifrån högtalarna och kan spela hur högt jag vill utan att några problem dyker upp.

Ja, det verkar inte vara återkoppling från högtalare och yttre störningar (dansande barn och onyktra vuxna tex) som är problemet. För mig verkar (ja så stavas det Proffan :-)) det som om det är spelarens egna vibrationer som ställer till problem och som kan lösas med ett underlag som fungerar som en mekanisk diod. För det är ljudet och spårningen som påverkas av fel underlag, inte känsligheten för vibrationer från högtalarna.

Som jag skrev tidigare, jag har haft en del erfarenhet av detta men jag har inte gått vidare för att undersöka det hela på ett djupare plan. När det väl började fungera har jag stoppat felsökningen och börja spela skivor istället :-)

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-03-29 10:36

Ja akustisk återkoppling är en för enkel diagnos. Man kan säkert få det också med ljudet påverkas även om man lyssnar i lurar som sagt.
Onyktra barn och dansande vuxna funkar iPod's bättre till.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-29 11:15

Micke65 skrev:

Jag tycker att LP12 är en "opraktisk" spelare, känslig för dans och skuttande barn.
/Micke

Då är det snarare golvet du har problem med. Prova uppställning vid annan vägg, eller väggfast hylla.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-03-29 11:22

Ragnwald skrev:
Micke65 skrev:

/Micke

Då är det snarare golvet du har problem med. Prova uppställning vid annan vägg, eller väggfast hylla.

Ja, det var så jag helst ville ställa skivspelarna.

/Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-03-29 11:55

Aerob skrev:
Naqref skrev:Märker att det är ett litet syftningsfel i citatet av mig som jag får skämmas lite för. :oops: :wink: LP-12 är i mina ögon ingen speciellt märkvärdig spelare men den är vad jag förstår bättre än den som utgjorde förlagan.

Problemet med LP-12an som överskuggar alla andra problem är att fjädringen är helt kajko i balansen. Puttar du till en välbalanserad spelare i sidled så svajar bara subframen i sidled. Skakar du den i vertikalled så svajar subframen i höjdled. Med en LP-12 så börjar hela subframen vobbla som om hela havet stormar. Det gör att den är väldigt svårt att ställa in och det gör dessutom att den blir känsligare för stomburna vibrationer än vad den borde och det kan vara som så att fjädringen t o m förstärker problemen. Då föredrar jag alla gånger den stabila plint som finns i Basiken.

Det problem du nämner, är det pga konstruktionen, eller är det en inställningsfråga?

Konstruktionen. Fjädrarnas infästning och styvhet i förhållande till massdistributionen i subframen ligger fel. En ny subframe skulle kunna lösa problemet nästan helt.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2011-03-29 11:57

När jag hade min "ur-LP 12:a" dvs TD-150 :) på högsta hyllan i ett högt smalt skåp som stod på golvet kunde man knappt gå i rummet utan att nålen hoppade ur spåret. Men placerad på en låg bänk intill en annan vägg är det inga problem.

Alla som följer brittiska nörd-sidor vet att man måste ha en väggfast konsolhylla med dämpade glasskivor för att kunna lyssna på en LP 12.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-03-29 12:07

Naqref skrev:
Aerob skrev:
Naqref skrev:Märker att det är ett litet syftningsfel i citatet av mig som jag får skämmas lite för. :oops: :wink: LP-12 är i mina ögon ingen speciellt märkvärdig spelare men den är vad jag förstår bättre än den som utgjorde förlagan.

Problemet med LP-12an som överskuggar alla andra problem är att fjädringen är helt kajko i balansen. Puttar du till en välbalanserad spelare i sidled så svajar bara subframen i sidled. Skakar du den i vertikalled så svajar subframen i höjdled. Med en LP-12 så börjar hela subframen vobbla som om hela havet stormar. Det gör att den är väldigt svårt att ställa in och det gör dessutom att den blir känsligare för stomburna vibrationer än vad den borde och det kan vara som så att fjädringen t o m förstärker problemen. Då föredrar jag alla gånger den stabila plint som finns i Basiken.

Det problem du nämner, är det pga konstruktionen, eller är det en inställningsfråga?

Konstruktionen. Fjädrarnas infästning och styvhet i förhållande till massdistributionen i subframen ligger fel. En ny subframe skulle kunna lösa problemet nästan helt.

Vad tror du om denna?
petersteindl skrev:Personligen tror jag Pink Triangles mod på Linn är överlägsen. Jag skulle nog inte tveka en sekund om jag spelade vinyl.

MvH
Peter

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-29 12:24

Det modkittet är säkert alldeles utsökt bra, men är det en Linn sen?

Borde ju funka för mod av TD-150 också. :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-03-29 12:32

Ragnwald skrev:Det modkittet är säkert alldeles utsökt bra, men är det en Linn sen?

Tja, vad spelar det för roll? Märkestrohet? Prestige? Kanske andrahandsvärde? Köper man hifi på grund av dess andrahandsvärde?

Det är klart, om man köper Linn för att det skall vara Linn oavsett vad Linn tillverkar och oavsett vem som äger Linn och oavsett vilka som utvecklar Linn så blir det ju problematiskt.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-03-29 12:41

Jag har allt sådant inscannat och de är i pipelinen då jag går vidare i mina berättelser om inte det fastnas hela tiden på totala oväsentligheter, såsom det ibland har gjorts. Dessutom har jag lite roliga bilder från NK och deras lilla Linnäventyr, eller hur proffan Vi får väl se om det finns något intresse för lite ekivoka bilder och berättelser från den tiden då det begav sig.

det är dags att publicera dessa bilder snart
annars kommer du få besök av ett par chopperåkande polare
FRAM MED DOM (annars har jag dom på min dator)
fö det jag kommer ihåg från mitt linnägande var knattret när skivtallriken började spela :cry:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-03-29 12:44

Ragnwald skrev:Det modkittet är säkert alldeles utsökt bra, men är det en Linn sen?

Men är det en Thorens sen?

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-03-29 12:52

enklast är ju att slänga linnen och köpa en project
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Micke65

Inläggav Micke65 » 2011-03-29 13:57

Ragnwald skrev:
Micke65 skrev:

/Micke

LP12:an är såld.
Den hann dock bo i 5 olika bostäder. De 4 första hade golv med träbjälklag, den sista med betongplatta, vilket var bäst. Provade aldrig vägghylla dock.
/micke

Korrigerat stavfel
Senast redigerad av Micke65 2011-03-29 18:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-03-29 14:59

petersteindl skrev:Vad tror du om denna?

MvH
Peter

MvH
Peter

Dom påstår att likströmsmotor inte har något "buzz".
Är det månne en visualiseringsvilla för att växelström brummar men inte likström, och då brummar och surrar inte likströmsmotorer heller?
Hur är det egentligen, de Fleischmann-lok och Scalextricbilar jag sett har haft jättemycket "buzz" trots likströmsdrift?
Några av de bästa skivspelarna har ju trefasmotorer, t.ex Thorens Reference och SME:s större modeller, varför kör inte dom likström om det är så överlägset?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-29 15:28

paa skrev:

Men är det en Thorens sen?

Hm... nej det blir ju en Linn, eller... Pink Triangle, eller... vad blir det egentligen? En petersteindl rekommendation blir det i alla fall. :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-03-29 16:50

paa skrev:
petersteindl skrev:Vad tror du om denna?

MvH
Peter

MvH
Peter

Dom påstår att likströmsmotor inte har något "buzz".
Är det månne en visualiseringsvilla för att växelström brummar men inte likström, och då brummar och surrar inte likströmsmotorer heller?
Hur är det egentligen, de Fleischmann-lok och Scalextricbilar jag sett har haft jättemycket "buzz" trots likströmsdrift?
Några av de bästa skivspelarna har ju trefasmotorer, t.ex Thorens Reference och SME:s större modeller, varför kör inte dom likström om det är så överlägset?

Vad väger skivtallrikarna på Thorens och SMEs större modeller? 3-fasmotorer har en stor fördel, men man får generera de tre faserna själv och se till att det blir "snygg" växelström. Jag kan tänka mig att tillgången på olika motorer vid given tidpunkt påverkar valet av motor. 3-fasmotorer brukar i allmänhet vara kraftigare och behöver en tyngre tallrik för att skapa tröghet d v s mer filterverkan.

Jag vet att Pink Triangle har kört växelströmsmotor och likströmsmotor vid olika tillfällen.

...The reason? It outperformed AC motors.
Hold an AC motor. It buzzes, so you have to isolate it (by mounting on a top plate and using a belt).
Hold our DC motor. You simply cannot feel that it turning...

De skriver uttryckligen "deras".

Redan på den tiden det begav sig så var valet inte mellan godtycklig DC kontra godtycklig AC.

De visar en uppgradering med 1 motor och 2 passiva drive pulleys. Det var så jag byggde om min PT på 80-talet samt en kompis PT. Det var långt innan någon annan skivpelare hade det. Det kom en engelsk med 3 motorer och det funkade aldrig så de bytte ut två av motorerna till passiva pulleys. Jag provade först med tre motorer men fick det inte att fungera. Det var alltid en viss skillnad mellan motorerna som skapade vibrationer och sträckningar i remmen. En motor och två pulleys fungerar utmärkt.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2011-03-29 18:28

Senast redigerad av carpelux 2011-04-17 23:51, redigerad totalt 1 gång.
å va ska dä stå här då???

/Christer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-03-29 19:42

carpelux skrev:
petersteindl skrev:Vad väger skivtallrikarna på Thorens och SMEs större modeller? 3-fasmotorer har en stor fördel, men man får generera de tre faserna själv och se till att det blir "snygg" växelström. Jag kan tänka mig att tillgången på olika motorer vid given tidpunkt påverkar valet av motor. 3-fasmotorer brukar i allmänhet vara kraftigare och behöver en tyngre tallrik för att skapa tröghet d v s mer filterverkan.

Jag vet att Pink Triangle har kört växelströmsmotor och likströmsmotor vid olika tillfällen.

MvH
Peter

Jag har en Thorens TD-125 och på den väger tallriken 3,2 Kg. Den har en svag AC-motor och filosofin är att motorn ska vara så svag så att pulsationer från den inte skall fortplantas till den tunga tallriken.

Jag tror att motorn är 4-fasig. Det sitter en oscillator som genererar växelströmmen till motorn, vilket gör det möjligt att finjustera hastigheten.

Faktum är att motorn är så svag att man med fördel puttar igång tallriken med handen vid upstart, annars tar det lång tid innan den är uppe i varv.

Jag är mycket nöjd med den kan tilläggas.

Jag har själv haft en TD 125. Den funkade jättebra förrutom lite brum med MC-pickup med låg känslighet.

Du säger 4-fas. Jag tror du kanske menar antalet poler men jag har för mig att det var en 1(2)-fasmotor. Jag minns inte hur många poler den AC-motorn hade men jag har för mig att det var 16 poler synkronmotor, men skivspelaren hade inbyggd elektronik med oscillator enligt principen Wien-brygga som genererade en lågdistorderande sinuston d v s de använde inte nätspänningen direkt fär drivning av motorn. Jag funderade länge på att kapsla in elektroniken i en mymetallåda.

Linn använde Philipsmotorn med 24 poler och 1(2)-fas.

De riktigt stora Thorens skivspelarna Reference eller Prestige har en betydligt tyngre skivtallrik än vad de tidigare haft nämligen över 8 kg.

Thorens skrev:Belt drive
servo controlled 2-phase synchronous motor
speeds: 33-1/3, 45, 78
motor speed control: quartz controlled electronic 2 phase generator
pitch control: +- 6%
platter: 8.1 kg complete with mat and gold weight

Därefter bytte de ut motorn till:
much improved (quieter) 24 pole, 2-phase motor

Vad är det för skillnad på 1-fasmotor och 2-fasmotor? Räknar man nolla som fas då, eller har det något med kondensatorn att göra?

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2011-03-29 20:57

petersteindl skrev:
Vad är det för skillnad på 1-fasmotor och 2-fasmotor? Räknar man nolla som fas då, eller har det något med kondensatorn att göra?

MvH
Peter

Jag tror att alla AC-motorer i skivspelare är 2 fas (4 eller möjligtvis 3 tåtar ut från motor). Matade med 2 sinus vågor som ligger fasförskjutna med 90 grader. (i enklaste fallet endast med en kondensator)
Annars skulle de inte starta av sig själva eller alltid gå åt rätt håll.
Man kan modifiera motorerna genom att koppla bort en fas, då måste man starta igång tallriken själv. Vissa motordrivningar kopplade bort ena fasen efter en viss tid (när motorn nått rätt fart). Tidningen Hifidelity hade någon serie där de med enkla medel modifierade en Thorens, jag har för mig att de kopplade bort ena fasen.
Min Manticore Mantra har en extern motordrivning som kör två faser vid 33 rpm och en fas på 45 rpm (man startar alltid på 33, innan man kan byta till 45), jag vet inte om det är en bug eller en feature :?:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-03-29 21:20

Kaha skrev:
petersteindl skrev:

MvH
Peter

Jag tror att alla AC-motorer i skivspelare är 2 fas (4 eller möjligtvis 3 tåtar ut från motor). Matade med 2 sinus vågor som ligger fasförskjutna med 90 grader. (i enklaste fallet endast med en kondensator)
Man kan modifiera motorerna genom att koppla bort en fas, då måste man starta igång tallriken själv. Vissa motordrivningar kopplade bort ena fasen efter en viss tid (när motorn nått rätt fart). Tidningen Hifidelity hade någon serie där de med enkla medel modifierade en Thorens, jag har för mig att de kopplade bort ena fasen.
Min Manticore Mantra har en extern motordrivning som kör två faser vid 33 rpm och en fas på 45 rpm (man startar alltid på 33, innan man kan byta till 45), jag vet inte om det är en bug eller en feature :?:

Just det. Tack. Här är texten på papst AC-motorer.

http://www.ebmpapst.se/sv/products.php?gid=67

Där kallar de dessa motorer för 1-fas. :) men de har 3 anslutningar varav 1 skall kopplas in med kondensator mot nollan.

I princip kanske man kan säga att man använder 1-fasström från uttaget, men det finns en lindning i motorn för inkoppling via kondensator som fasförskjuter 90 grader i förhållande till lindningen som kopplas direkt till fas.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-03-29 22:06

petersteindl skrev:
Där kallar de dessa motorer för 1-fas. :) men de har 3 anslutningar varav 1 skall kopplas in med kondensator mot nollan.

I princip kanske man kan säga att man använder 1-fasström från uttaget, men det finns en lindning i motorn för inkoppling via kondensator som fasförskjuter 90 grader i förhållande till lindningen som kopplas direkt till fas.

MvH
Peter

Exaktemundo . . :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2011-03-29 22:11

Senast redigerad av carpelux 2011-04-17 23:51, redigerad totalt 1 gång.

/Christer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-03-29 22:13

Kaha skrev:
petersteindl skrev:

MvH
Peter

Nej, alla AC-motorer till skivspelare är inte tvåfas,
Så här skriver Thorens om sin Reference:
"Motor: 12-poliger 3-Phasen Synchronmotor, quarzgeregelt"

Och så här skriver SME om sin model 30:
"The turntable is driven by a 3-phase, 6 pulse, inductance motor, with 8 pole Neodymium magnets and 3 integrated Hall position sensors. "

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2011-03-29 22:15

paa skrev:
Kaha skrev:
petersteindl skrev:

MvH
Peter

Nej, alla AC-motorer till skivspelare är inte tvåfas,
Så här skriver Thorens om sin Reference:
"Motor: 12-poliger 3-Phasen Synchronmotor, quarzgeregelt"

Och så här skriver SME om sin model 30:
"The turntable is driven by a 3-phase, 6 pulse, inductance motor, with 8 pole Neodymium magnets and 3 integrated Hall position sensors. "

Ja, sorry, det skall naturligtvis vara minst 2 fas. Uppåt kan det naturligtvis vara hur många faser som helst (förutom att det blir opraktiskt med många (fler än 3) faser)

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2011-03-30 09:38

Senast redigerad av carpelux 2011-04-17 23:50, redigerad totalt 1 gång.

/Christer

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-30 12:31

Det var fasen.
Även jag har haft en TD-125. Minns att jag studerat kretsschemat över styrfunktionen. Hade tänkt ändra 16rpm till 78rpm, men det blev aldrig av. Någon annan som gått i de tankarna?
Och föresten, vad katten använder man 16rpm till?

Har faktiskt funnits skivor som kräver 130rpm. 8O

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi