Moderator: Redaktörer
paa skrev:När behöver man under t.ex 2Hz i gränsfrekvens på förstärkaren? Gör det verkligen någon skillnad med en basreflexhögtalare med ca 30Hz avstämningsfrekvens i porten, om man når 0.3 Hz i förstärkaren?
celef skrev:när man pratar gränsfrekvens vad pratar man exakt om då? för gränsfrekvenser brukar vara rejält flytande har jag förstått
paa skrev:Handlar det bara om frekvensgång, eller spelar grupplöptiden in?
Om man inte säger något får man aldrig veta om man hade fel så...paa skrev:Handlar det bara om frekvensgång, eller spelar grupplöptiden in?
Aerob skrev:Någon sa någon gång att inverkan sker ca 10ggr över gränsfrekvensen. Vill minnas
att det var något om fasen eller så. Ligger det något i det eller är det mumbojumbo?
Svante skrev:screen skrev:
Fredagsmys?
Svante skrev:screen skrev:
Fredagsmys?
Laila skrev:Appselut (inte) . . om jag fick bestämma . . . vilket
inte hör till vanligheterna . . gubevars . .![]()
![]()
ps. På vilket sätt skulle en utökad bandbredd, i detta häringa
fallet, göra att chansen för "garantifel" skulle öka avsevärt . . ?
petersteindl skrev:Morello skriver således inte om ökad chans för garantifel. Morello skriver att garantirätten är förbrukad i händelse av att eventuellt fel uppstår som en intakt garanti skulle täcka.
Objektivisten skrev:petersteindl skrev:Morello skriver således inte om ökad chans för garantifel. Morello skriver att garantirätten är förbrukad i händelse av att eventuellt fel uppstår som en intakt garanti skulle täcka.
Kan du garantera det?
petersteindl skrev:Laila skrev:Appselut (inte) . . om jag fick bestämma . . . vilket
inte hör till vanligheterna . . gubevars . .![]()
![]()
ps. På vilket sätt skulle en utökad bandbredd, i detta häringa
fallet, göra att chansen för "garantifel" skulle öka avsevärt . . ?
Som jag ser det ökar chansen för fel en del eftersom man själv löder i apparaten. Chansen för fabrikationsfel ökar inte alls. Det är heller inte detta som Morello skriver. Däremot är det så att om apparaten skulle gå sönder på grund av fabrikationsfel så har garantin ändock förfallit då någon har moddat apparaten. Det är detta fenomen som Morello belyser om jag förstått honom rätt. En apparat får inte vara moddad om garantin skall gälla. Jag kan till och med förtälja en annan sak. På 70 och 80-talets början fanns ett känt amerikanskt fabrikat som hade en tunn tråd mellan lock och hölje. Då man skruvade av höljet och vek upp det för att se in i apparaten brast alltid tråden. Ingen apparat med brusten tråd reparerades under garanti. Garantin var körd. Det stod även i instruktionsboken att garantin upphör att gälla om man öppnat apparaten men det stod inget om tråden.
Morello skriver således inte om ökad chans för garantifel. Morello skriver att garantirätten är förbrukad i händelse av att eventuellt fel uppstår som en intakt garanti skulle täcka.
MvH
Peter
petersteindl skrev:Jag kan till och med förtälja en annan sak. På 70 och 80-talets början fanns ett känt amerikanskt fabrikat som hade en tunn tråd mellan lock och hölje. Då man skruvade av höljet och vek upp det för att se in i apparaten brast alltid tråden. Ingen apparat med brusten tråd reparerades under garanti. Garantin var körd.
Svante skrev:petersteindl skrev:Jag kan till och med förtälja en annan sak. På 70 och 80-talets början fanns ett känt amerikanskt fabrikat som hade en tunn tråd mellan lock och hölje. Då man skruvade av höljet och vek upp det för att se in i apparaten brast alltid tråden. Ingen apparat med brusten tråd reparerades under garanti. Garantin var körd.
Tveksamt agerande av konstruktören, tycker jag. Det måste vara ytterligt svårt att bevisa att det är kunden som har öppnat lådan. Jag har jobbat i butik och sett hur apparater hanteras av flera människor än kunden, och som är andra än tillverkaren.
Laila skrev::D Fick hem en China-pryl idag . . . det första jag gjorde(förutom
att skruva fast otillräckligt fastskruvade skruvar) var just att "lyfta
på locket" . . . . satan, där rök nog garantin . . . kanske ?![]()
ps. Hittade ingen brusten tråd . . .(sökt med ett enkelt förstoringsglas).
Laila skrev:"Den har TDGS-garanti."
V.v. utveckla för en i ämnet fåvitsk . . .
petersteindl skrev: Som jag ser det ökar chansen för fel en del eftersom man själv löder i apparaten.
Morello skrev:Svante skrev:screen skrev:
Fredagsmys?
Lustigt, gjorde pecis en balja ppcorn och knäppte upp en folköl.
För övrigt finns ytterligare minst en aspekt, nämligen:
Är det värt att offra garantin för att tex justera ned en något inadekvat gränsfrekvens om 3 Hz till 0,3 Hz?
Svante skrev:...
Det som är intressant är hur förstärkaren beter sig i det hörbara området, och jag skulle hellre ägna tid åt frågan "Hur mycket tonkurvepåverkan inom 20-20000 Hz kan man tolerera utan att detektion är möjlig".
...
Svante skrev:Jag skulle vilja komplettera med följande:
Frågan "Vilken undre gränsfrekvens som behövs för att man inte ska kunna detektera en förstärkare" är felställd.
Man kan bygga en förstärkare med en undre gränsfrekvens på 0,01 Hz (-3 dB) som är hörbart färgande. Tex kan tonkuvan falla med 2 dB från säg 100 till 60 Hz och sedan vara nästan plan ner till 0,01 Hz för att sedan falla av där.
Svante skrev:Det som är intressant är hur förstärkaren beter sig i det hörbara området, och jag skulle hellre ägna tid åt frågan "Hur mycket tonkurvepåverkan inom 20-20000 Hz kan man tolerera utan att detektion är möjlig".
Svante skrev:Det täcker måhända inte in alla sorters tonkurvor, men är mycket mer relevant än att leta efter en -3 dB-frekvens som ligger utanför det hörbara området.
Att säga att "man behöver en undre gränsfrekvens på under x Hz" är tumregelmässigt. Det funkar ofta, men bygger på ett antagande om hur överföringsfunktionen brukar se ut, därnere (map branthet etc).
IngOehman skrev:Svante skrev:Jag skulle vilja komplettera med följande:
Frågan "Vilken undre gränsfrekvens som behövs för att man inte ska kunna detektera en förstärkare" är felställd.
Man kan bygga en förstärkare med en undre gränsfrekvens på 0,01 Hz (-3 dB) som är hörbart färgande. Tex kan tonkuvan falla med 2 dB från säg 100 till 60 Hz och sedan vara nästan plan ner till 0,01 Hz för att sedan falla av där.
Håller med dig, även om jag nog tror de flesta trots allt förstod tråd-
startarens fråga som: "Vilken undre gränsfrekvens behövs för att man
inte ska kunna detektera förstärkaren på grund av avskärningen?"Svante skrev:Det som är intressant är hur förstärkaren beter sig i det hörbara området, och jag skulle hellre ägna tid åt frågan "Hur mycket tonkurvepåverkan inom 20-20000 Hz kan man tolerera utan att detektion är möjlig".
Fast du menar väl inte att "det hörbara området" är nominellt (något man
bara bestämmer) som axiomatiskt kan anges med några siffror? Jag kan
försäkra att man kan höra mycket lägre frekvenser än 20 Hz om nivån är
tillräcklig.
Och dessutom kan man detektera saker på andra sätt än genom att höra
dem. Exempelvis märker man ju tryckförändringen när man åker hiss, om
den går snabbt och högt. Man kan också i många fall detektera vibrationer
med andra sinnen än hörseln. Så nog KAN ljud under 20 Hz vara båda hör-
och på andra sätt detekterbara.
Min uppfattning är därför att ett bättre begrepp än "hörbart område", om
det är detektion man talar om, är "förnimbart område", för det spelar ju
faktiskt ingen roll om det är hörseln eller något annat sinne som hjälper
oss att detektera en skillnad. Eller hur?Svante skrev:Det täcker måhända inte in alla sorters tonkurvor, men är mycket mer relevant än att leta efter en -3 dB-frekvens som ligger utanför det hörbara området.
Att säga att "man behöver en undre gränsfrekvens på under x Hz" är tumregelmässigt. Det funkar ofta, men bygger på ett antagande om hur överföringsfunktionen brukar se ut, därnere (map branthet etc).
Njae... Jag vet inte hur andra uppfattade det, men jag trodde att det var
uttalat att det var en ac-koppling vi talade om här, vilket ÄR entydigt. Så
förutsättningarna var liksom givna och inga antaganden behövdes.
Att säga att bara tonkurvan 20-20 000 betyder något är däremot tum-
regelmässigt, och dessutom felaktigt. Det kan man enkelt undersöka
genom att spela en ton på 19,5 Hz och se om man kan höra den.
- - -
Vad som sedan är viktigt är en annan sak, det är en subjektiv fråga, och
då tror jag faktiskt att vi är rätt så överens, även om jag nog tycker att
man kan tänka sig anläggningar med rätt olika förmåga som man ändå
är helt nöjda med, eftersom man ställer olika krav på dem.
Om jag är ute och reser så är jag t ex glad om jag kan ha med mig en
reseanläggning som hyggligt väl återger frekvenser ned till 80 Hz (spelar
allting ned dit rimligt rent och artikulerat). I enklare anläggningar där jag
inte spelar så starkt, tycker jag att jag får full musikalisk behållning om
frekvenser ned till 40 Hz hanteras snyggt. Men i min huvudanläggning, där
jag vill "höra allt" så vill jag gärna ta mig ned under 20 Hz.
Under 15 Hz vet jag inte om jag tycker att det är vktigt att kunna återge
någonting längre*. Och - eftersom anläggningar som kan återge extremt
låga frekvenser - på grund av att man inte kan använda sig av helmholts-
resonans för att hjälpa till i registret 16-40 Hz eller var det nu blir, bero-
ende på hur stor högtalaren är - även blir mindre kapabla att återge de lite
högre frekvenserna, så skulle jag under inga omständigheter acceptera att
ha ett bassystem som återger under 15 Hz på märkbar bekostnad av
förmågan över 16-20 Hz.
Eller med andra ord; för att system som klarar att återge infra-frekvenser
skall vara ett rimligt val, menar jag att de måste vara ungefär tre gånger
membranpumpkapablare än ett system som nöjer sig med att klara ett
rimligare frekvensområde. Och dessutom måste de spela så rent att de
låga frekvenserna blir oskadade nog för att få ett värde.
Vh, iö
- - - - -
*Bortser nu ifrån att andra poänger man följa med på köpet.
IngOehman skrev:Under 15 Hz vet jag inte om jag tycker att det är vktigt att kunna återge
någonting längre*.
phon skrev:petersteindl skrev: Som jag ser det ökar chansen för fel en del eftersom man själv löder i apparaten.
Konstigt, jag ser det precis tvärtom, chansen för fel ökar om någon annan än man själv löder i apparaten.![]()
Är den gamla fina lödskolan under Skurubron nerlagd?![]()
IngOehman skrev:Svante skrev:Det som är intressant är hur förstärkaren beter sig i det hörbara området, och jag skulle hellre ägna tid åt frågan "Hur mycket tonkurvepåverkan inom 20-20000 Hz kan man tolerera utan att detektion är möjlig".
bara bestämmer) som axiomatiskt kan anges med några siffror?
IngOehman skrev:Att säga att bara tonkurvan 20-20 000 betyder något är däremot tum-
paa skrev:Svante skrev:...
Det som är intressant är hur förstärkaren beter sig i det hörbara området, och jag skulle hellre ägna tid åt frågan "Hur mycket tonkurvepåverkan inom 20-20000 Hz kan man tolerera utan att detektion är möjlig".
...
Det ser ut som du menar att det hörbara området sträcker sig ner till 20 Hz, är det så?
Skulle man inte kunna lyssna med en maskerande högre ton som gör att andratonen skyms undan? Typ alltså att ha en ton kring 80Hz(?) som maskerar distorsionskomponenterna av en 15Hz ton men inte 15Hz tonen självt. Då borde man väl kunna avgöra om det är grundtonen man hör eller inte. Skakningar och annan förmedling av ljudvågorna är nog lite knepigare att slippa från helt... Vet dock inte om det är möjligt med tanke på hur stor skillnad i hörbarhet det är om man har samtidiga högre toner igång, hörtröskeln för 80Hz är ca 30dB och för 15 Hz kring 90dB.. Någon som har bättre koll en jag får räknaSvante skrev:Jag har inte undersökt det själv, inte seriöst. Jag har sett folk som menar att det inte sträcker sig längre ner än till 30 Hz, och att alla mätningar som gjorts som har kommit fram till lägre siffror skulle bero på att man i själva verket har detekterat distorsionskomponenter.
Andra menar som sagt att man kan höra frekvenser ner till 15 Hz och sedan kan man förstås känna vibrationer ner till enstaka Hz via en förmedlande yta. Det finns också stor risk att lågfrekvensta ljudtryck får något i rummet att skramla och generera högre frekvenser.
Om jag måste tro något, så tror jag att det sträcker sig ner till ungefär 20 Hz, och att gränsen förstås är individ- och nivåberoende. Enligt ISO-standarden är undre gränsfrekvensen vid 25 dB ljudtrycksnivå c:a 100 Hz. Vid 75 dB är den 20 Hz.
RogerJoensson skrev:IngOehman skrev:Under 15 Hz vet jag inte om jag tycker att det är vktigt att kunna återge
någonting längre*.
Svante har en poäng och man skulle kunna sträcka 20Hz ner till 15Hz om det känns bättre. Jag finner det mera intressant att veta hur stor avvikelse som kan tillåtas ner till 20 (alt 15Hz) för att vara ohörbart, än hur stora fel som skulle kunna tillåtas vid någon enstaka Hz för att inte ställa till med hörbara problem någon/flera oktaver upp.
Svante skrev:IngOehman skrev:Svante skrev:Det som är intressant är hur förstärkaren beter sig i det hörbara området, och jag skulle hellre ägna tid åt frågan "Hur mycket tonkurvepåverkan inom 20-20000 Hz kan man tolerera utan att detektion är möjlig".
Nej, och det skrev jag ju inte heller.
Svante skrev:IngOehman skrev:Att säga att bara tonkurvan 20-20 000 betyder något är däremot tum-
Det har jag som sagt inte sagt.
Svante skrev:Jag ifrågasätter dessutom om testet är särskilt enkelt att utföra. Hur hanterar du andra deltonen på 39 Hz i det experimentet?
steveo1234 skrev:IngOehman skrev:lite av varje.
Bara en fundering. Ställer du olika krav på bandbredden på förstärkare och basåtergivare? Upplevs de olika undre gränsfrekvenserna på olika sätt?
Rent spontant så tycker jag att det låter rimligt att ställa samma krav på båda enheterna, men, jag missar kanske nåt?
patjoh skrev:Varför är det så viktigt (som jag uppfattar det här på forumet) med att frekvensen skall gå så lågt under 20Hz, men över 20 KHz (eller 22KHz, som CD) är det inte viktigt?
Om man tänker på hörselns normala omfång, som brukar schablonmässigt sägas vara 20-20KHz.
pgmj skrev:patjoh skrev:Varför är det så viktigt (som jag uppfattar det här på forumet) med att frekvensen skall gå så lågt under 20Hz, men över 20 KHz (eller 22KHz, som CD) är det inte viktigt?
Om man tänker på hörselns normala omfång, som brukar schablonmässigt sägas vara 20-20KHz.
Nu vet jag iofs inte hur gammal du är, men har du testat hur högt i frekvens du kan höra? För mig droppar det snabbt av vid ca 14kHz. (Fyller 33 i år och har förstört hörseln som musiker under många år.)
patjoh skrev:Varför är det så viktigt (som jag uppfattar det här på forumet) med att frekvensen skall gå så lågt under 20Hz, men över 20 KHz (eller 22KHz, som CD) är det inte viktigt?
IngOehman skrev:Svante skrev:IngOehman skrev:Svante skrev:Det som är intressant är hur förstärkaren beter sig i det hörbara området, och jag skulle hellre ägna tid åt frågan "Hur mycket tonkurvepåverkan inom 20-20000 Hz kan man tolerera utan att detektion är möjlig".
Nej, och det skrev jag ju inte heller.
Ok. Jag tycker det ser ut som om du skrev det.
Jag utgår då ifrån det du skrev som jag fetat. Menade du något annat med
det än det som det ser ut som, om man läser det rakt av utan att tolka in
något som inte står i det?
Det ser ut som om du nämner det hörbara området, och sedan i samma
mening beskriver det men siffror. Men om du menade något annat är jag
nyfiken på vad det är du menade.
IngOehman skrev:Svante skrev:IngOehman skrev:Att säga att bara tonkurvan 20-20 000 betyder något är däremot tum-
Det har jag som sagt inte sagt.
Som sagt? Har saken varit uppe tidigare?
IngOehman skrev:Svante skrev:Jag ifrågasätter dessutom om testet är särskilt enkelt att utföra. Hur hanterar du andra deltonen på 39 Hz i det experimentet?
Men om man tror att det är ett problem (vilket det inte behöver vara) att
komma över hörtröskeln vid 19,5 Hz / skapa en hörbar 19,5 Hz ton utan
att samtidigt skapa övertoner som är så starka att de kan uppfattas och
misstagas för 19,5 Hz, så kan man ju växla mellan 19,5 Hz (plus eventuell
39 Hz, 58.5 Hz...) och bara de där 39 Hz, 58,5 Hz... tonerna, så har man
fel.
IngOehman skrev:
Det är inte alls svårt att konstatera att 19,5 Hz-komponenten ger STOR
hörbar inverkan. Detsamma gäller för 16 Hz-toner. Men jag talar självklart
inte om att försöka skapa 19,5 Hz med ett litet tvåvägssystem med 6,5"
bas och en undre gränsfrekvens om kanske 50 Hz.
Ett bra sätt att generera mycket stora ljudtryck under 20 Hz, är att hitta
ett tillräckligt långt rum (det kan även vara L-format) t ex ett i betong som
är knappt 9 meter långt, och sedan sätta fart på halvvågsresonansen. Det
är tämligen lätt att på så vis skapa en grundton som blir väldigt mycket
starkare än sin grundton.
De olika frekvenserna går i olika kanaler d v s i olika neuroner i hjärnan och dessa har sina karakteristiska frekvenser.
patjoh skrev:pgmj skrev:patjoh skrev:Varför är det så viktigt (som jag uppfattar det här på forumet) med att frekvensen skall gå så lågt under 20Hz, men över 20 KHz (eller 22KHz, som CD) är det inte viktigt?
Nu vet jag iofs inte hur gammal du är, men har du testat hur högt i frekvens du kan höra? För mig droppar det snabbt av vid ca 14kHz. (Fyller 33 i år och har förstört hörseln som musiker under många år.)
Hör du 5 eller 8 Hz då?
Svante skrev:Jag kan tillägga att även jag har hört rumsmoder och hur de kan förstärka vissa frekvenser. Jag har fö förundrats över hur mycket dist det blir från högtalare vid låga frekvenser. Det hörs tydligt om man ställer sig där grundtonen har en nod i stället för en buk. Du kanske har sett mitt program som är avsett att släcka övertonerna från högtalare genom att skicka ut övertoner i motfas? Du kanske också har sett mig kommentera hur stor skillnaden är när man släcker övertonerna?
verdad skrev:petersteindl skrev:De olika frekvenserna går i olika kanaler d v s i olika neuroner i hjärnan och dessa har sina karakteristiska frekvenser.
Skulle vilja veta lite mer om detta. Jag uppfattar det du skriver som om vi i vår hjärna har olika nervceller som uppfattar olika frekvenser. Att vi alltså har en nervcell som uppfattar 30Hz och en annan som uppfattar 100 Hz. Är detta korrekt uppfattat?
Kan man inte säga att det färdas kemiska signaler mellan nervcellerna, och på vägen passerar de många förbindelser så kallade synapser.
Så när en signal passerar en synaps så skapas ett minne av något slag, när denna kodade signal lämnar efter sig sitt individuella avtryck.
Vilket innebär att nästa gång samma signal passerar synapsen känner nervcellerna igen den och reagerar snabbare.
Vilket innebär att vi kan öva upp oss i att höra på olika frekvenser och känna igen dom.
Detta innebär i sådana fall att "alla" synapser kan lära sig känna igen olika frekvensgång.
I sådana fall borde det inte finnas olika nervceller för olika frekvenser.
Bara en fundering.

petersteindl skrev:Det handlar om när i tiden nervimpulser uppstår på grund av att inkommande ljudvåg når trumhinnan. Om det är så att nervimpulser bildas slumpmässigt i tiden för inkommande ljudvåg så kan inte fas detekteras. Energin av ljudvågens tryck mot trumhinnorna över en tid detekteras då, men inte intensiteten i varje ögonblick. Detta gäller vid frekvenser över 2-3,5 kHz. Det är ett övergångsområde mellan ungefär 1 kHz till 3,5 kHz. Detta fenomen har man kunnat registrera i nervbanorna d v s det har man kunnat bevisa. Vid lägre frekvens d v s under 1 kHz så är nervimpulserna inte längre slumpmässiga utan de är tidsmässigt korrelerade till ljudvågen. Detta fenomen får stora följder eftersom insignalen mot trumhinnorna inte vid högre frekvenser korrelerar tidsmässigt mot signalen i det centrala nervsystemet. Hörseln är således inte tidsinvariant och inte linjär. Detta fenomen hos hörseln kan vara bra att känna till då det pratas om högtalare som skall återge korrekt fas i diskanten. Det är alltså en betydelselös parameter. Detta har inget med rumsreflexer att göra. Däremot blir den inkommande signalen ännu mer utslätad i tiden med mycket rumsreflexer, och uppnås ett starkare diffusljudfält d v s att det reflekterade ljudet ökar i förhållande till direktljudet så minskar fasens betydelse vid lägre frekvenser d v s under 1 kHz.
Vid låga frekvenser d v s under 1 kHz eller snarast under ungefär 700 Hz så är hörseln faslåsande på direktljudet. En sak man kan tänka på är att då en nervimpuls har fyrats av eller laddats ur (nervimpulser är urladdningar i nerven på grund av spänningsskillnad mellan den yttre sidan och insidan på nerven och att laddningen ökar på grund av omfördelning av positiva och negativa joner så att en urladdning kan uppstå) så tar det en viss tid innan nästa urladdning kan ske. Nerven måste återgå till sitt ursprungsläge vad gäller potentialskillnad och denna tidsperiod kallas refraktionstid. Denna refraktionstid är alltid som minst 1 millisekund. Det betyder att ingen nervimpuls kan ske inom 1 ms efter den tidigare nervimpulsen i samma nerv. 1 ms är ju rätt snabbt, eller? 1 ms motsvarar våglängden på 1 kHz!! Tja, hur kan en nerv registrera 10 kHz på ett korrekt sätt i så fall? Jo det fungerar så här att olika frekvenser registreras i olika nerver och detta sker redan i innerörat då de olika frekvenserna delas upp och registreras av olika receptorer. Det kallas för frekvensband med en viss karakteristisk frekvens. Det betyder att de olika nervkanalerna har sin bestämda karakteristiska frekvens d v s nervimpulser i en kanal ger t.ex. upplevelse av 1 kHz och nervimpulser i en annan kanal ger upplevelse av t.ex. 3 kHz o s v. Detta får till följd att det är nervkanalens läge i hjärnan som bestämmer vilken frekvens som upplevs. Antalet nervimpulser i varje nervkanal bestämmer amplituden och detta är allt annat än linjärt. Detta med att det är nervkanalens plats i hjärnan som bestämmer upplevd frekvens är en av hjärnans förmåga att fungera som kodknäckare där själva platsen i hjärnan där informationen hamnar bestämmer resultatet. Alla frekvenskanaler följs åt på ett strikt sätt annars blir resultatet tokigt. Detta sätt varmed frekvensbanden bibehåller sin relativa position i jämförelse med de andra frekvenskanalerna kallas för tonotopisk organisation. I hörseln är det centrala nervsystemet tonotopiskt organiserat. Denna tonotopiska organisation börjar redan på basilarmembranet i innerörat. Basilarmembranet svänger på olika platser på sin karakteristiska frekvens och därigenom blir det skilda receptorer som aktiveras på sina karakteristiska frekvenser. Varje frekvensband d v s varje skild nervkanal har extremt branta filter och sin speciella bandbredd. Basilarmembranets svängning uppvisar mycket höga Q-värden med flanker som är mycket branta men inte så branta som det därefter blir i det centrala nervsystemet. Jag återkommer till hur detta fungerar.
Antalet nervimpulser i varje kanal är proportionellt mot tillförd energi.
Jag stannar här för annars kommer jag fastna och skriva hela natten vid datorn. Det får bli vid annat tillfälle.
Men, kom ihåg att minsta tiden mellan två nervimpulser i samma nerv är 1 ms. Däremellan är det tomrum. Då blir det svårt att faslåsa på ett korrekt sätt på frekvenser vars våglängd som motsvarar 1 ms eller kortare d v s frekvenser över 1 kHz.
MvH
Peter
petersteindl skrev:skrutten skrev:Bra och informativt Peter, vart finns källora till forskningen inom detta område? Själv har jag inte läst så mycket mer än det övergripande som finns i Master Handbook of Acoustics.
Det finns bland annat i en bok som heter Binaural and Spatial Hearing in Real and Virtual Environments, edited by Robert H. Gilkey och Timothy R. Anderson.
http://www.amazon.com/Binaural-Spatial-Hearing-Virtual-Environments/dp/0805816542/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1299802014&sr=8-1This volume grew out of the Conference on Binaural and Spatial Hearing, a four-day event held at Wright-Patterson Air Force Base in response to rapid developments in binaural and spatial hearing research and technology. Meant to be more than just a proceedings, it presents chapters that are longer than typical proceedings papers and contain considerably more review material, including extensive bibliographies in many cases.
Här är fotografi på de närvarande. Det är kul att se ansiktena bakom kunskapen.
Här är deras namn. Det är idel stora namn inom Psykoakustiken.
En annan bok är Principles of Neural Science av Eric R. Kandel
http://www.amazon.com/Principles-Neural-Science-Eric-Kandel/dp/0838577016/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1299805310&sr=1-1
Du kan ju läsa dessaMaster Handbook of Acoustics är en förträfflig bok inom akustiken. Jag har den näst senaste utgåvan.
MvH
Peter
petersteindl skrev:
Frågeställningen som jag ser det gäller om hörseln detekterar fas vid frekvenser ovan 4-4,5 kHz eller inte. Det gör inte hörseln.
Sedan säger jag att då man diskuterar fas måste man ha i minnet att någonstans i tiden har varje frekvens 360 graders fasvridning och det sker vid varje hel våglängd och det motsvarar en hel cykel. Frågeställningen är om hörseln kan detektera fasläget någonstans under en hel cykel?
I olika delar av hjärnan så består det centrala nervsystemet av olika typer av nervceller. De har lite olika uppbyggnad var och en med en särskild och specifik funktion för dess ändamål.
Det man vill ta reda på är hur faslåsningen ser ut i den del av hjärnan som heter MSO; Medial Superior Olive. Det är i MSO som signalen från de båda öronen först konvergerar. MSO utgör en del av den del i hjärnan som heter Superior Olivary Complex.
Det man också vill ta reda på är hur det ser ut på vägen dit.
Det som är allmänt känt är att lågfrekventa komponenter med de temporala kännetecken som den akustiska ljudvågen ger i form av stimuli finns bevarade med det mönster av urladdningar i hörselnervens fibrer i form av faslåst nervimpulsaktivitet.
CF betyder Characteristic Frequency. Den karakteristiska frekvensen CF från varje fiber är den frekvens där dess tröskelvärde är som lägst.
R är Vektorstyrkan eller den så kallade Synkroniseringskoefficienten. Den varierar mellan värdena 0 och 1,0. Detta uttryck används normalt vid mätning av faslåsning. En perfekt faslåst fiber ger en respons vid en och endast en specifik fasvinkel från tonen. Det motsvarar R=1,0. Om fibrerna inte har preferens till någon fasvinkel så kommer histogrammet att vara plant med lika mycket nervimpulser längs med hela perioden.
Synkronisering är en tidsmässig överrensstämmelse och den undersöks inom intervallet 0-360 grader av frekvensens våglängd som i diagrammet kallas fascykel. Existerar ingen synkronisering i detta intervall så är inte hörseln faskänslig. Hörseln kan då inte detektera fas. Denna koefficient avtar över 1 kHz.
Så här ser det ut vid mätningar i de olika nervkanalerna för olika frekvensband med olika frekvensstimuli som input.
X-axeln representerar 1 fascykel av stimulus. Graden av faslåsning representeras av hur mycket R toppar. Dess värde avläses på Y-axeln.
A. Auditory Nerve fibers:
De består av två sorters fibrer varav den ena innerverar d v s förser varje enskild inre hårcell i organet Corti med nerver och den andra innerverar de yttre hårcellerna i organet corti. De inre hårcellernas nerver kallas Afferenta och de ger information som går upp till hjärnan. De yttre hårcellernas nerver kallas Efferenta och de får signal från hjärnan. Alla mätningar är från de inre hårcellerna i Afferenta nervbanor. Det man vill ha fram är om nervimpulserna är synkrona gentemot insignal. Det man funnit är att högfrekventa Auditory Nerve Fibers även innehåller svansar av de lägre frekvenserna från stimuli och därmed kan nervimpulserna faslåsas till dessa lägre frekvenser d v s det blir de lägre frekvenserna som då bestämmer de högre frekvensernas fasläge.
Man studerar just Bushy cells eftersom det är dessa celler som reagerar på själva Onset på stimuli. Det är Onset som kan ge upphov till faslåsning. Det är specifikt denna typ av celler som således kan ge noggrann temporal information. Det är alltså denna exakta temporala information som behövs för lokalisering av ljudkällor och hörselns tröskelvärde på tidsdifferenser mellan öronen vid lokalisering av ljudkällor är i storleksordning några få mikrosekunder. Där kan man prata om exakt faslåsning och att hålla den exakt tills stimuli från båda öronen konvergerar.
B. Spherical Bushy Cells.
Dessa finns i den del av hjärnan som kallas MSO; Medial Superior Olive. Den är gemensam för båda öronen och ligger i ena hjärnhalvan.
Sedan finns det:
C. Globular Bushy Cells.
Sådana celler finns I respektive AVCN; Anteroventral Cochlear Nucleus. Det är de nerver som är strax utanför respektive inneröra.
Från AVCN till MSO har det skett synapsövergångar som också tar viss tid.
Ok, nu kan vi se hur synkroniseringskoefficienten varierar med frekvens. Det har gjorts åtskilliga liknande mätningar med samma resultat. Jag visar ett av många exempel. Det man mätt fram är gränsvärde på faslåsning mellan 4-4,5 kHz. Det försämras redan över 1,5-2 kHz. En konsekvens av detta är att input av stimuli mot trumhinnorna temporalt vid högre frekvenser inte motsvaras av output d v s av de nervimpulser som finns högre upp i hjärnan och blir till varseblivet ljud. Men det finns fler diskrepanser mellan input och output. Om det har jag tänkt återkomma...
MvH
Peter
Svante skrev:Ovanstående kan låta som trivialiteter, men jag tror ändå att många gör fel och kommer fram till fel slutsatser.
subjektivisten skrev:Svante skrev:Ovanstående kan låta som trivialiteter, men jag tror ändå att många gör fel och kommer fram till fel slutsatser.
+1
Ragnwald skrev:Hur menar du?
Ditt påstående ju är exceptionellt.
Ragnwald skrev:Allvarligt. Det är dist, deltoner ni hör, som breder ut sig både högre och lägre än grundtonen.
verdad skrev:Tack för svar, och för att du tog dig tid med detta "lilla" förklaring![]()
Nu har jag läst snabbt och märker att jag nog måste gå tillbaka och läsa mer(begrunda) för att förstå bättre, för detta var lite mycket att ta in på en gång, i alla fall för mig.
Hur som helst så verkar det alltså som om det finns specifika nervceller för olika frekvenser, intressant.
Ännu mer intressant är att du verkar ha läst på rätt duktigt under en längre period.
Du kanske ska doktorera snart?
Dessutom så har du lärt dig massor under denna insats för att samla info om hörseln, förstår jag.
Trevligt, tack för att du sprider din kunskap.
Edit:
Varför jag frågade var att jag för en tid sedan läste lite runt tankar och hur det fungerar och kom då just in på detta med neuroner och synapser och därför hade det färskt i minnet så att säga.
Det intressanta var att man kan förändra sitt sätt att tänka beroende på hur mycket man utsätter synapserna för, ungefär så för att göra det kort.
Min förståelse då var att nervcellerna reagerar snabbare för varje gång den känner igen en signal som kommer igen.
markusA skrev:Jag har ingen prestige i mitt hörande och tycker själv att det är ett märkligt fenomen.
Det kan mycket väl vara så att det är dist, deltoner eller något annat?
Alexi skrev:Om försteget ligger -0,5dB vid 20Hz och slutsteget också har en nedre gräns på -0,5dB vid 20Hz, får man då totalt -1dB vid 20Hz?
IngOehman skrev:Tycker det är rimligt att börja med att bena upp problemet genom att
tydligt formulera den fråga man vill ha besvarad.
Detta är tre olika frågor:
1. Var går gränsen för vad mänslig hörsel kan detektera, i form av en
signalpåverkan? Alltså utan hänsyn till vad andra apparater i samma
kedja påverkar på för sätt.
2. Gör ett fel i kedjan att det är okej att mera av samma fel adderas?
3. Skall man bara bry sig om det störste felet i kedjan?
- - -
Fråga nummer ett kan jag svara på, och svaret är att man under gynn-
samma förhållanden kan detektera den skillnad som uppstår när man
adderar ett HP-filter vid 1 Hz. Detta är alltså sant även om kedjan som
helhet hade en undre gränsfrekvens om 20 Hz innan den extra ac-kopp-
lingen tillfördes.
- - -
Fråga nummer två är filosofisk, och varje person som har en åsikt har
rätt. Min åsikt är att jag inte kan ta ställning till frågan utan att veta mera.
Men i princip (om inga andra problem inkluderas i ekvationen) så ser jag
ju hellre att man låter ett fel motverka ett annat fel, än att man låter dem
verka i samma riktning.
Eller om man hellre ser det såhär:
Om man har en fjärde ordningens avskärning så försämrar man åter-
givningen när man adderar en andra ordningens avskärning så att det
blir ett sjätte ordningens system. Frågan är - gör man det lika mycket
som när man utgår ifrån ett nollte ordningens system och adderar en
andra ordningens avskärning?
Min uppfattning är att vissa saker gör att det faktiskt kan vara till och
med värre att skära av ett system som redan faller än att skära ett
icke fallande system. Det är nämligen så att det finns tröskeleffekter
som gör att man tål lite utan att knappt reagera, men man tål inte hur
mycket som helt, och plötsligt upplever man att det blir världigt dåigt.
Om man t ex når en en grupplöptid som motsvarar 1/frekvensen så
brukar de musikaliska förloppen vara så sönderslitna att rytmiken inte
går ihop längre. Det betyder att många system som faller med 6:e eller
7:e ordningens funktioner helt enkelt inte är tillräckligt bra, i varke fall
inte för min smak. Redan lägre ordningens system kan självklart upp-
visa stora brister, även med avseende på grupplöptidsbeteenden, för
det har ju med polplaceringar att göra också, inte bara hur många de
är. Men min poäng är att jag är tveksam till resonamanget att det är
okej att ta bort när det redan fattas. Jag ser det hellre tvärtom, att det
är extra viktigt att inte ta bort när det redan från början fattas.
Men - få saker är så enkla som man vill att de skall vara, och det finns
gott om fall där jag tycker att en avskärning med alla de underlättande
effekter som den kan ge högtalaren, kan vara en fördel totalt sett, om
det görs på rätt sätt och felen hamnar i register där hörseln accepterar
dem.
- - -
Sista frågan är även den en fråga där svaren är åsikter snarare än att
det finns ett riktigt svar, ett som är sant. Min åsikt är att man bör hålla
ALLA fel i kedjan, men att en lämplig prioriteringsordning kan vara att
ta hand om de största (som det uppfattas) felen är viktigast att hantera.
Till sist: Jag ser egentligen inte något vettigt skäl till att man någonsin
skall utforma en förstärkare (nu talar jag bara om förstärkare som är
konstruerade för att vara så ackurata transimissionslänkar som möjligt)
så att den får en undre gränsfrekvens som ligger någon annanstans än
mellan 0,1 och 0,5 Hz. Lägre än 0,1 Hz ger onödigt låg insvängningstid
och över 0,5 Hz kan resultera i hörbarhet. 0,3 Hz är lagom tycker jag.
Därmed inte sagt att det är ett stort problem med 2 Hz, men som sagt,
det är onödigt.
Det finns faktiskt ett skäl till, till att det kan vara klokt med en undre
gränsfrevkens om 0,3 Hz och inte högre, och det är att fasdistorsionen
även gör att förstärkaren kan tvingas lämna ifrån sig onödigt hör effekt.
När man fasvrider musksignalen så vågformsdeformeras den nämligen,
och när så sker så kan crest-faktorn öka, i förekommande fall till mer än
det dubbla, det vill säga det finns signaler som kräver 4 ggr högre uteffekt
från förstärkaren om de skall kunna återges utan klippning, om signalen
HP-filtreras.
Vh, iö
- - - - -
PS. Den Sentec SC9 som vi testade i MoLt för många år sedan, var om
jag minns rätt (vilket inte är alldeles säkert) DC-kopplad. Den hade även
en extremt hög övre gränsfrevkens, nära 1 MHz! Jag tror att den senare
togs ned en del, till runt ett par hundra kHz.
paa skrev:Jag tänkte närmast på detta:
"När man fasvrider musksignalen så vågformsdeformeras den nämligen,
och när så sker så kan crest-faktorn öka, i förekommande fall till mer än
det dubbla, det vill säga det finns signaler som kräver 4 ggr högre uteffekt
från förstärkaren om de skall kunna återges utan klippning, om signalen
HP-filtreras. "
Hur långt över gränsfrekvensen får man då detta effektökningsbehov?
Freq [Hz] RMS [dB] Crest [dB]
0 -9,85 9,65
1 -9,85 9,87
2 -9,85 9,96
5 -9,87 10,28
10 -9,93 10,78
20 -10,15 11,58
50 -11,16 13,59
100 -12,70 15,57
Nune skrev:Nu har jag inte läst igenom tråden vidare noggrant men när jag lyssnar till höga toner så hör jag dom inte förens jag rör huvudet. Varför är det så? Hur höga toner det rör sig om vet jag inte då det va längesen jag provade.
MagnusÖstberg skrev:Svante:
Kan du inte med ord förklara vad det där innebär så att alla förstår?
Svante skrev:MagnusÖstberg skrev:Svante:
Kan du inte med ord förklara vad det där innebär så att alla förstår?
Hmm, för att kunna förklara måste jag ha en fråga. Jag tror du frågar "Vad innebär det där?" , men jag förstår inte vad "det där" är.
Men med en tydlig fråga förklarar jag gärna.
KarlXII skrev:Äh, skoja bara.
Man jag fattar inte ett jota av tabellen.
Svante skrev:Här är ett exempel på tokmastrat materiel som fått passera genom HP-filtrering:
Infected Mushroom - Legend of the Black Shawarma - 03 - End of the Road
- Kod: Markera allt
0 -9,85 9,65
1 -9,85 9,87
2 -9,85 9,96
5 -9,87 10,28
10 -9,93 10,78
20 -10,15 11,58
50 -11,16 13,59
100 -12,70 15,57