Återstår att se om moderatorerna har något emot detta.
/Rikard
Moderator: Redaktörer
XTZ skrev:På begäran öppnar vi en tråd där vi svarar på frågor om våra produkter. Tanken är att det ska vara en "clean" tråd utan alltför mycket tyckande, det finns ju andra trådar till det. Frågor och svar helt enkelt.
Återstår att se om moderatorerna har något emot detta.
/Rikard
XTZ skrev:Hej!
Impedansen dippar till som lägst ca 3 ohm, men jag kommer inte ihåg vid vilken frekvens på rak arm, men det var inte något stort område. Det ställer ändå en del krav på steget som driver, men det är inte mycket vi kan göra åt eftersom impedansen nästan helt bestäms av elementet. Vi ville verkligen använda XXLS-elementet för dess fantastiska prestanda, och våra egna steg har inga problem med 3 ohm, vi har pressat både Sub Amp och D3 samt AP100 till 1 ohm i labbet utan att de blivit instabila. Även ICEpower-förstärkaren vi kör i den aktiva versionen 99W12.18 ICE klarar lätt 3 ohm. Du kan ju alltid seriekoppla för att få högre impedans om du nu vill använda andra slutsteg.
I Stockholmsområdet är det enklaste att höra med HiFi Kit som säljer våra produkter. Jag är inte säker på att de har så många uppställda i butiken dock, men du har ju självklart alltid Buy & Try även på basar.
/Rikard
MagnusÖstberg skrev:[OT]
Verkligen kul att ni skapat den här tråden. Det kommer många ha nytta av!
Jag undrar om det bästa kanske vore om det fanns en forumavdelning för just tillverkare som vill svara på frågor så att tråden inte halkar ner och drunknade med tiden.
[/OT]
Richard skrev:XTZ skrev:Hej!
Impedansen dippar till som lägst ca 3 ohm, men jag kommer inte ihåg vid vilken frekvens på rak arm, men det var inte något stort område. Det ställer ändå en del krav på steget som driver, men det är inte mycket vi kan göra åt eftersom impedansen nästan helt bestäms av elementet. Vi ville verkligen använda XXLS-elementet för dess fantastiska prestanda, och våra egna steg har inga problem med 3 ohm, vi har pressat både Sub Amp och D3 samt AP100 till 1 ohm i labbet utan att de blivit instabila. Även ICEpower-förstärkaren vi kör i den aktiva versionen 99W12.18 ICE klarar lätt 3 ohm. Du kan ju alltid seriekoppla för att få högre impedans om du nu vill använda andra slutsteg.
I Stockholmsområdet är det enklaste att höra med HiFi Kit som säljer våra produkter. Jag är inte säker på att de har så många uppställda i butiken dock, men du har ju självklart alltid Buy & Try även på basar.
/Rikard
Intressant tråd !
Jag har själv eran subamp 1 version 2 , den med två filter som kan boosta 7 dB vid 25 Hz samt vid 50 Hz.
Jag kör med xxls- elementet köpt från hifikit i två slutna lådor på 55 liter vardera. Det låter bra både med eq vid 25 Hz och utan eq.
Min fråga är:
Då ni konstruerade eran xxls subbaslåda, provade ni också alternativet sluten låda? Och isådanafall, hur lät det då, tyckte ni ?
Jag kör själv med seriekoppling av de båda xxls- elementen, och det fungerar bra. Har kabeln någon större betydelse då man seriekopplar- impedansen blir ju som lägst 6 ohm då ? Jag använder väldigt tunna entrådiga trådar just nu.... EKUA 0,5 mm.
Låter det bättre med tex EKK 2,5 mm?
Jag har provat att köra med en enda subbas med xxls- element, då med basreflex och hela 105 liter. Basen blev verkligen avgrundsdjup då, men lådan blev otymplig.
Visst är eran låda en smula mindre, hur fungerar det ? Vid vilken frekvens är basröret tunat med ena röret igenpluggat ?
patjoh skrev:Kommer 5 eller 7 kanaliga slutsteg bli aktuella?
Kanske tom ICEPower slutsteg för hifi (dvs ej era subwoofer slutsteg)?
Kommer "Divine" högtalaren få syskon som tex mindre stativare/surround och center?
XTZ skrev: Vi har alltid satsat på 2-kanalssegmentet även om vi har mindre högtalare som är lämpliga som bakkanaler, och även centrar.
XTZ skrev:Det stämmer att den optimala lådvolymen för XXLS-basen ligger runt 100 liter, men en sådan sub skulle knappast någon köpa
XTZ skrev:Richard skrev:XTZ skrev:Hej!
/Rikard
Intressant tråd !
Jag har själv eran subamp 1 version 2 , den med två filter som kan boosta 7 dB vid 25 Hz samt vid 50 Hz.
Jag kör med xxls- elementet köpt från hifikit i två slutna lådor på 55 liter vardera. Det låter bra både med eq vid 25 Hz och utan eq.
Min fråga är:
Då ni konstruerade eran xxls subbaslåda, provade ni också alternativet sluten låda? Och isådanafall, hur lät det då, tyckte ni ?
Jag kör själv med seriekoppling av de båda xxls- elementen, och det fungerar bra. Har kabeln någon större betydelse då man seriekopplar- impedansen blir ju som lägst 6 ohm då ? Jag använder väldigt tunna entrådiga trådar just nu.... EKUA 0,5 mm.
Jag har provat att köra med en enda subbas med xxls- element, då med basreflex och hela 105 liter. Basen blev verkligen avgrundsdjup då, men lådan blev otymplig.
Visst är eran låda en smula mindre, hur fungerar det ? Vid vilken frekvens är basröret tunat med ena röret igenpluggat ?
I princip alla våra högtalare har pluggningsbara basreflexportar, det är en del av vårt koncept för att kunden ska kunna anpassa karaktären så bra som möjligt till det aktuella lyssningsrummet. Det betyder att även 99W12.18 kan pluggas och köras som en sluten låda. I många rum är det väldigt användbart eftersom det kan finnas elaka resonanser som kan tämjas något genom att inte tillföra lika mycket energi vid just den frekvensen. Just därför är de båda basreflexrören olika långa så att man får större möjlighet att hitta rätt avstämning.
Det stämmer att den optimala lådvolymen för XXLS-basen ligger runt 100 liter, men en sådan sub skulle knappast någon köpa och vi är tvungna att
komma fram till en kompromiss. 60 liter är ändå hyggligt stort och spelar på duktigt bra om man kör med det långa röret (som är böjt inne i lådan för att få plats).
/Rikard
/Rikard
NEJ!!! xDSanny_X skrev:Det går ju att seriekoppla också.
Bonkas skrev:Hur klarar sig 2st 12w16 mot 1st 12w18 ICE när det kommer till ljudtryck, extension och allmän kvalitet? Det handlar om snarlika pengar.
På känt faktiskt-maner ska jag också anmärka på ett ordval..
"Alexi"
"en tillverkare engagerar sig i sina medlemmar.."
Eller..sina kunder?
Kanske är det XTZ-sekten som sakta slår sina klor i oss..*s*
verdad skrev:Hej Rikard!
Jag har en Advance Acoustic MAP 305. Upptäckte att kompisen som har XTC XTZ Class-A 100 eller den första varianten av den är i stort identisk.
Tog och jämförde och den enda skillnaden vi egentligen kunde hitta var att min har vu nålar och han har lcd display på sin.
Chassit skiljer något också.
Är det så att det är samma förstärkare?
Upplever att den fungerar alldeles utmärkt, och levererar duktigt med kräm också.
Richard skrev:XTZ skrev:Richard skrev:XTZ skrev:Hej!
/Rikard
Intressant tråd !
Min fråga är:
I princip alla våra högtalare har pluggningsbara basreflexportar, det är en del av vårt koncept för att kunden ska kunna anpassa karaktären så bra som möjligt till det aktuella lyssningsrummet. Det betyder att även 99W12.18 kan pluggas och köras som en sluten låda. I många rum är det väldigt användbart eftersom det kan finnas elaka resonanser som kan tämjas något genom att inte tillföra lika mycket energi vid just den frekvensen. Just därför är de båda basreflexrören olika långa så att man får större möjlighet att hitta rätt avstämning.
Det stämmer att den optimala lådvolymen för XXLS-basen ligger runt 100 liter, men en sådan sub skulle knappast någon köpa och vi är tvungna att
komma fram till en kompromiss. 60 liter är ändå hyggligt stort och spelar på duktigt bra om man kör med det långa röret (som är böjt inne i lådan för att få plats).
/Rikard
Tack för detta utförliga svar !
Jag tycker förövrigt att subamp 1 ger otroligt bra ljud för pengarna, har jämfört den med ett PA steg från Crest som är erkänt välljudande och det låter lika bra med subamp 1.
Jag är fortfarande nyfiken på om tjockare kablar än EKUA skulle göra en skillnad i ljud vid seriekoppling av två xxls - med det är klart, det är ju lätt att kolla...
nadifierad skrev:Hej XTZ.
Jag, liksom andra här har köpt ert smidiga Room analyzer, mätprogram.
Nu råder det en viss infrahysteri på detta forumet, så min fråga är: Skulle det gå att utvidga roomanalyzers mätområde nedåt till åtminstonde 10 hz?
Som jag förstår det, så kompenserar ni micèn i mjukvaran!?
XTZ skrev:Bonkas skrev:Hur klarar sig 2st 12w16 mot 1st 12w18 ICE när det kommer till ljudtryck, extension och allmän kvalitet? Det handlar om snarlika pengar.
På känt faktiskt-maner ska jag också anmärka på ett ordval..
"Alexi"
"en tillverkare engagerar sig i sina medlemmar.."
Eller..sina kunder?
Kanske är det XTZ-sekten som sakta slår sina klor i oss..*s*
Bra fråga, och svaret beror ganska mycket på hur det aktuella rummet beter sig. Har man ett hyggligt linjärt rum gissar jag att en 12.18 ICE är bästa valet, men om det finns tydliga resonanser kan det visa sig bättre att använda två eller flera basar för att jämna ut frekvensgången. Ju fler drivpunkter desto bättre spridning rent teoretiskt. Dessutom går det att spela högre med fler basar och ändå behålla en lägre distorsion. 12.18 ICE kan normalt spela djupare en 12.16 så om man är ute efter de sista 2-3 Hz som finns nedåt är den att föredra.
/Rikard
MorganM skrev:Har en fråga angåenede eran room analyzer.
MorganM skrev:Har en fråga angåenede eran room analyzer.
Den jag har läser av att jag har en topp vid 50hz och även vid 4khz.Det konstiga är att den även gör det vid alla mätningar,även vid RTA i ett tyst rum.Funderar på om den inte är ok?
2-ch skrev:MorganM skrev:Har en fråga angåenede eran room analyzer.
Kan nämna att KarlXII och jag gjorde en jämförelse (finns i en tråd) mellan en Eathworks mikrofon med ARTA och XTZ room analyzer, eller rättare sagt två stycken room analyzer.
Det vi kom fram till var att room analyzer inte mäter perfekt, men bra nog för att göra det den ska. En riktigt trevlig produkt med andra ord.
Dock kan det naturligtvis förekomma felaktiga exemplar.
Får du samma resultat oavsett vilka anläggningar och rum du mäter?
/Rikard
mx skrev:robert293 skrev:hur djupt går w12.18?
Undrar jag också, den med ICEpower.
nadifierad skrev:Är de där omtalade "ICE Power", en ny produkt som xtz säljer?
Jag var inne på er hemsida och kollade bland förstärkarna, men där fanns inget sånt!?![]()
De är kanske inbyggda i någon färdig basmodul?
Om så är fallet, så kanske en fristående subförstärkare, typ Subamp1, fast med ICE kunne vara något!?
nadifierad skrev:Är de där omtalade "ICE Power", en ny produkt som xtz säljer?
Jag var inne på er hemsida och kollade bland förstärkarna, men där fanns inget sånt!?![]()
De är kanske inbyggda i någon färdig basmodul?
Om så är fallet, så kanske en fristående subförstärkare, typ Subamp1, fast med ICE kunne vara något!?
FBK skrev:XTZ skrev:Hej!
/Rikard
Finns det några planer på att försöka utöka antalet butiker som kan dema era produkter i stort ? (inte bara i Stockholm)
DVD-ai skrev:XTZ skrev:Hej!
/Rikard
Vad jag hört så är det inärmaste olämpligt att seriekoppla portade lådor om inte detta redan från första början är medräknat i konstruktionen. Detta då Fasen blir hopplöst krokig, Det är en av orsakerna till att jag inte ser seriekoppling som något allternativ på portade konstruktioner.
Ok så om man vill ha 4st så blir det till att införskaffa 2st monosteg eller 1st 2kanal om dessa klarar 1,5 ohm...
Annars får man köra 1st kanal/ högtalare för att inte lasta under 3ohm, det är lite synd... ore perfekt om det gick att parallell koppla 2st utan att någongång hamna under 2ohm.
Men det går ju att lösa genom att köra dom på 1st kanal/ 1st bas.
Du skulle inte ha möjlighet att kolla upp inom vilket frekvensspan som dom ligger som lägst. 4ohm vore kul att veta inom vilka frekvenser det ligger och sedan uppge centrum frekvensen för lägsta impedans och exakt impedansvärde.
Skulle vara oerhört trevligt
mvh//David
DVD-ai skrev:DVD-ai skrev:XTZ skrev:Hej!
/Rikard
Vad jag hört så är det inärmaste olämpligt att seriekoppla portade lådor om inte detta redan från första början är medräknat i konstruktionen. Detta då Fasen blir hopplöst krokig, Det är en av orsakerna till att jag inte ser seriekoppling som något allternativ på portade konstruktioner.
Ok så om man vill ha 4st så blir det till att införskaffa 2st monosteg eller 1st 2kanal om dessa klarar 1,5 ohm...
Annars får man köra 1st kanal/ högtalare för att inte lasta under 3ohm, det är lite synd... ore perfekt om det gick att parallell koppla 2st utan att någongång hamna under 2ohm.
Men det går ju att lösa genom att köra dom på 1st kanal/ 1st bas.
Du skulle inte ha möjlighet att kolla upp inom vilket frekvensspan som dom ligger som lägst. 4ohm vore kul att veta inom vilka frekvenser det ligger och sedan uppge centrum frekvensen för lägsta impedans och exakt impedansvärde.
Skulle vara oerhört trevligt
mvh//David
Tresor skrev:Hej
Köpte för ett tag sedan en XTZ 99 W8.16 sub från er, och upplever vissa problem med den. Använder den vid filmtittning och uplpever då i vissa filmer, inte många, att det liksom knastrar/låter illa. Som någon sa så bottnar den. För att desa scener inte skall låta illa och presumtivt förstöra subben så får man sänka rejält, volymkontrollen runt klockan 9 om det säger något. Något fel på subben eller är den helt enkelt för klen?
Lite synd att jag inte kände till Buy and Try när jag köpte den.
//Tresor
Tresor skrev:Hej
Köpte för ett tag sedan en XTZ 99 W8.16 sub från er, och upplever vissa problem med den. Använder den vid filmtittning och uplpever då i vissa filmer, inte många, att det liksom knastrar/låter illa. Som någon sa så bottnar den. För att desa scener inte skall låta illa och presumtivt förstöra subben så får man sänka rejält, volymkontrollen runt klockan 9 om det säger något. Något fel på subben eller är den helt enkelt för klen?
Lite synd att jag inte kände till Buy and Try när jag köpte den.
//Tresor
Nattlorden skrev:Nu kommer du snart att få en fråga på hur man kopplar bort limitern, skulle jag gissa.
nadifierad skrev:Tack!![]()
Det skulle likväl vara intressant med en separat subamp baserat på ICE slutsteget...
Nattlorden skrev:Antar det inte är Torup i Bokskogen "utanför Malmö" du menar...
RogerGustavsson skrev:nadifierad skrev:Tack!![]()
Det skulle likväl vara intressant med en separat subamp baserat på ICE slutsteget...
Finns ju Ezon, http://www.ezonaudio.se/Poweramp.html men då får man skaffa ett delningsfilter också.
XTZ skrev:Vi har återförsäljare i Luleå, Lilla Edet samt i Stockholm.
nadifierad skrev:RogerGustavsson skrev:nadifierad skrev:Tack!![]()
Finns ju Ezon, http://www.ezonaudio.se/Poweramp.html men då får man skaffa ett delningsfilter också.
Tack för tipset!
Jag tänkte nog mer på något som var prissatt som XTZ`s produkter![]()
kodapa skrev:Nattlorden skrev:Nu kommer du snart att få en fråga på hur man kopplar bort limitern, skulle jag gissa.
Kan man koppla bort limitern? Om man t.ex slaktar en sub och använder steget till att driva ett antal element? Vad är lägsta frekvens för steget? Om man skulle får för sig att bygga en Infralösning...
Tresor skrev:Rikard tackar för tipsen, men knaster är nog fel beskrivning av ljudet. Knackar är nog bättre och jag har en känsla av att när det ljudet uppstår står konen rätt ut och kommer inte längre ut även om viljan finns där.
Det som förbryllade mig lite var atta detta skedde vis så låga volymer på steget och att det är begränsat till ett väldigt få antal scener. tror jag upplevt det 4 gånger än så länge. Jag upplever det som om dessa scener har väldigt låga frekvenser men kan ju ha fel.
I övrigt upplever jag att den fyller sin funktion adekvat till 95% filmerna jag sett men det är ju just när detta inträffar som man är rädd att den skall gå sönder lite mer permanent så att säga.
//Tresor
XTZ skrev:Det blir ju tom betydligt billigare att köpa en hel 12.18 ICE och plocka ICE-modulen samt filterkortet än att köpa bara ICE från Ezon.
/Rikard
RogerGustavsson skrev:XTZ skrev:Det blir ju tom betydligt billigare att köpa en hel 12.18 ICE och plocka ICE-modulen samt filterkortet än att köpa bara ICE från Ezon.
/Rikard
Vilken ICE-modul används i 12.18 ICE? ICEpower1000ASP kan man tydligen köpa för ca 700 Dollar/par +tull och moms.
Bonkas skrev:Jag måste säga att jag gillar Era subwoofers. Jag tror jag har hört alla av i alla fall de modeller som ni för just nu, och t.o.m 8-tummaren har jag i par hört prestera förvånansvärt resultat..
Därmed inte sagt att det inte skulle finnas utrymme för förbättringar..
En fundering jag har är att ni inte specifierar brantheten på delningsfiltret. Och något jag saknar är att den inte ens på den ganska dyra ICE-modellen går att justera. Att kunna välja mellan 12/24 eller t.o.m 48db/oktav kan göra stor nytta när det kommer till att få subwoofern så snyggt integrerad i systemet som möjligt.
Är detta något som funderats på?
Bonkas skrev:Jag måste säga att jag gillar Era subwoofers. Jag tror jag har hört alla av i alla fall de modeller som ni för just nu, och t.o.m 8-tummaren har jag i par hört prestera förvånansvärt resultat..
En fundering jag har är att ni inte specifierar brantheten på delningsfiltret. Och något jag saknar är att den inte ens på den ganska dyra ICE-modellen går att justera. Att kunna välja mellan 12/24 eller t.o.m 48db/oktav kan göra stor nytta när det kommer till att få subwoofern så snyggt integrerad i systemet som möjligt.
Johan_Lindroos skrev:Bonkas skrev:Jag måste säga att jag gillar Era subwoofers. Jag tror jag har hört alla av i alla fall de modeller som ni för just nu, och t.o.m 8-tummaren har jag i par hört prestera förvånansvärt resultat..
Nu är ju inte jag XTZ, men men...
För flack lågpassfiltrering är inte bra, det ger lokaliseringeffekter (man hör var subben står någonstans)
För brant lågpassfiltrering är inte heller bra, det kan ge dålig "stampa-takten-braighet" (för att använns Linnterminologi).
Jag gissar att XTZ valt en lämplig branthet som fungerar som den bästa kompromissen, vilket i detta fall inte nödvändigtvis behöver vara någon kompromiss.
KarlXII skrev:DS skrev:Rackarns, den högtalaren var ju snygg
Den låter finfint också. I vitt hade den utan större gnäll fått bo hemma hos mig.
KarlXII skrev:DS skrev:Rackarns, den högtalaren var ju snygg
Den låter finfint också. I vitt hade den utan större gnäll fått bo hemma hos mig.
sprudel skrev:KarlXII skrev:DS skrev:Rackarns, den högtalaren var ju snygg
Har polare som lyssnat på denna och varit imponerade, inte relaterat till priset, enbart att den är bra.
DS skrev:sprudel skrev:KarlXII skrev:DS skrev:Rackarns, den högtalaren var ju snygg
Har polare som lyssnat på denna och varit imponerade, inte relaterat till priset, enbart att den är bra.
Hur går detta ihop då!?
Väldigt imponerande, men enbart bra
petersteindl skrev:Undrar förresten angående V60 hybrid med 5cylindrig diesel som driver framaxeln och dubbla elmotorer som går på batteri som driver bakaxeln. Det borde kunna axxaom hela paketet ligger i 4-hjulsdrift.
MvH
Peter
DS skrev:petersteindl skrev:Undrar förresten angående V60 hybrid med 5cylindrig diesel som driver framaxeln och dubbla elmotorer som går på batteri som driver bakaxeln. Det borde kunna axxaom hela paketet ligger i 4-hjulsdrift.
MvH
Peter
Njaaa, det blir ett tungt paket vilket inte främjar axxningBara batterivikten för att leverera tillräckligt med ström blir tungt nog vill jag gissa!
Men det är tanken som räknas va
Edit: sorry för OT
lech skrev:Undrar förresten angående V60 hybrid med 5cylindrig diesel som driver framaxeln och dubbla elmotorer som går på batteri som driver bakaxeln. Det borde kunna axxa om hela paketet ligger i 4-hjulsdrift.
MvH
Peter
Vi tar det på PM.
MVH
Lech![]()
RogerGustavsson skrev:XTZ skrev:Det blir ju tom betydligt billigare att köpa en hel 12.18 ICE och plocka ICE-modulen samt filterkortet än att köpa bara ICE från Ezon.
/Rikard
Vilken ICE-modul används i 12.18 ICE? ICEpower1000ASP kan man tydligen köpa för ca 700 Dollar/par +tull och moms.
Aerob skrev:RogerGustavsson skrev:XTZ skrev:Det blir ju tom betydligt billigare att köpa en hel 12.18 ICE och plocka ICE-modulen samt filterkortet än att köpa bara ICE från Ezon.
/Rikard
Lite off-topic, men var hittar du dom?
paa skrev:Men den är specad vid 4 Ohm. I min värld så är det bilstereo och lågprishifi som specas vid 4 Ohm.
Ragnwald skrev:De verkar tappa precis halva effekten, när man går från 4ohm till 8ohm.
http://www.icepower.bang-olufsen.com/en ... ns/speaker
XTZ skrev:mx skrev:robert293 skrev:hur djupt går w12.18?
Undrar jag också, den med ICEpower.
21 Hz uppmätt i vårt ljudlabb (närmast ekofritt). I vanliga rum får man i princip alltid annorlunda resultat beroende på just det rummets egenskaper, ofta blir det några Hz till nedåt pga room gain, och i några rum har man kanske en rejäl nod i närheten av nedre gränsfrekvensen som kommer att "suga" energi. Det gäller ju dessutom oavsett vilken bas man väljer.
/Rikard
XTZ skrev:Vi bygger om vår sajt för tillfället och har planerat för att börja lägga ut div mätkurvor etc. Det kommer så småningom.
/Rikard
XTZ skrev:Vi bygger om vår sajt för tillfället och har planerat för att börja lägga ut div mätkurvor etc. Det kommer så småningom.
/Rikard
steveo1234 skrev:XTZ skrev:Vi bygger om vår sajt för tillfället och har planerat för att börja lägga ut div mätkurvor etc. Det kommer så småningom.
/Rikard
Imponerande! Jag uppskattar alla tillverkare som har mod nog att faktiskt visa vad deras produkter går för.
Tyvärr har det blivit allt för ovanligt och istället hittar man en massa marknadsskitsnack på hemsidor istället.
RogerGustavsson skrev:http://tinyurl.com/644alyc
Det tycker inte jag. Johan menar nog snarare att man inte kan veta om en människa gjort det där inlägget..kodapa skrev:Johan_Lindroos skrev:RogerGustavsson skrev:http://tinyurl.com/644alyc
Jag trycker på länken om du först förklarar vad den handlar om.
Det är ju ett svar på inlägget ovanför...
MagnusÖstberg skrev:Det tycker inte jag. Johan menar nog snarare att man inte kan veta om en människa gjort det där inlägget..kodapa skrev:Johan_Lindroos skrev:RogerGustavsson skrev:http://tinyurl.com/644alyc
[Skit-OT]Vad hindrar att länken ändras när han skriver in den? Kalla mig paranoid, men den länken säger mig inget om vart jag hamnar![/Skit-OT]kodapa skrev:MagnusÖstberg skrev:Det tycker inte jag. Johan menar nog snarare att man inte kan veta om en människa gjort det där inlägget..kodapa skrev:Johan_Lindroos skrev:RogerGustavsson skrev:http://tinyurl.com/644alyc
Ja, det låter ju troligt då det i inlägget ovan frågades till just Roger om en länk?
MagnusÖstberg skrev:[Skit-OT]Vad hindrar att länken ändras när han skriver in den? Kalla mig paranoid, men den länken säger mig inget om vart jag hamnar![/Skit-OT]kodapa skrev:MagnusÖstberg skrev:Det tycker inte jag. Johan menar nog snarare att man inte kan veta om en människa gjort det där inlägget..kodapa skrev:Johan_Lindroos skrev:RogerGustavsson skrev:http://tinyurl.com/644alyc
Ja, det låter ju troligt då det i inlägget ovan frågades till just Roger om en länk?
RogerGustavsson skrev:http://cgi.ebay.com/B-O-ICEpower-ICEpower1000ASP-1000W-amplifier-2PCS-JRDG-/270707233933?pt=Vintage_Electronics_R2&hash=item3f0768948d
Johan_Lindroos skrev:I senaste numret av Ljud & Bild (nr 5, 2011) har de testat högtalaren XTZ Divine 100.49. Högtalaren får svallande ovationer för att den har väldigt bra ljud och samtidigt ett lågt pris i jämförelse med konkurrenter.
...
Synd också att de inte gjort några mätningar!
...
MagnusÖstberg skrev:RogerGustavsson skrev:http://cgi.ebay.com/B-O-ICEpower-ICEpower1000ASP-1000W-amplifier-2PCS-JRDG-/270707233933?pt=Vintage_Electronics_R2&hash=item3f0768948d
Tack för länken (den blev inte längre nu, men om jag vill kan jag undersöka den)
petersteindl skrev:Till Lindroos
Johan_Lindroos skrev:petersteindl skrev:Till Lindroos
Nu klickade jag på länken ändå av misstag, det borde jag ju inte ha gjort!Ingen annan behöver klicka på den i alla fall.
mx skrev:XTZ skrev:Vi bygger om vår sajt för tillfället och har planerat för att börja lägga ut div mätkurvor etc. Det kommer så småningom.
/Rikard
Tyvärr har jag fått liknande svar av många tillverkare. Ännu har ingen
publicerat något på deras webbplats.
Du kan inte dela med dig av något här? Det skulle väl knappast försämra
affärerna?
Sanny_X skrev:XTZ skrev:Vi har återförsäljare i Luleå, Lilla Edet samt i Stockholm.
Var är de? Hittar inte dem på er hemsida.
blodapelsin skrev:Hej, har ni några planer på att fixa room analyzer för oss som inte har windows-datorer,
med andra ord varianter för linux och mac.
mvh johan
Sanny_X skrev:
Tack, jag tycker det är bra att ni/du deltar på faktiskt.se.
XTZ skrev:blodapelsin skrev:Hej, har ni några planer på att fixa room analyzer för oss som inte har windows-datorer,
mvh johan
Det finns inga omedelbara planer på det, det går ju dessutom utmärkt att köra Room Analyzer på en MAC om man använder emulator eller Boot Camp osv.
Efterfrågan på en linux-version har varit väldigt liten hittills.
/Rikard
DVD-ai skrev:ja då ska det nog gå bra med 2st parallellkopplade/ kanal på ett bra steg = 4st är möjligt, då är det intressant.
Synd att inte HiFikit har möjlighet att dema en sådan setupp på ett tillfredsställande vis
2-ch skrev:MorganM skrev:Har en fråga angåenede eran room analyzer.
Kan nämna att KarlXII och jag gjorde en jämförelse (finns i en tråd) mellan en Eathworks mikrofon med ARTA och XTZ room analyzer, eller rättare sagt två stycken room analyzer.
Det vi kom fram till var att room analyzer inte mäter perfekt, men bra nog för att göra det den ska. En riktigt trevlig produkt med andra ord.
Dock kan det naturligtvis förekomma felaktiga exemplar.
Får du samma resultat oavsett vilka anläggningar och rum du mäter?
XTZ skrev:blodapelsin skrev:Hej, har ni några planer på att fixa room analyzer för oss som inte har windows-datorer,
mvh johan
Det finns inga omedelbara planer på det, det går ju dessutom utmärkt att köra Room Analyzer på en MAC om man använder emulator eller Boot Camp osv.
/Rikard
DVD-ai skrev:Vad är lägsta impedans som subamp1 klarar av alls ?
när bli den ostabil och kan man t.ex. lasta så att impedansen vid, säj 50hz ligger på 1,4ohm utan problem?
mvh johan
/Rikard
Ton skrev:XTZ skrev:blodapelsin skrev:Hej, har ni några planer på att fixa room analyzer för oss som inte har windows-datorer,
mvh johan
/Rikard
Jag skulle köpt en ifall den fanns i OS X-version. Tror inte att jag skulle vara ensam om det heller, plug n play brukar uppskattas av mac-folket.
XTZ skrev:DVD-ai skrev:Vad är lägsta impedans som subamp1 klarar av alls ?
när bli den ostabil och kan man t.ex. lasta så att impedansen vid, säj 50hz ligger på 1,4ohm utan problem?
Det är en bra fråga! Vi har inte testat under 1 ohm resistivt, så i princip kan vi inte komma med något bra svar vad som händer vid reaktiv last i så låg impedans. Sannolikt är det inte instabilitet som blir största problemet utan värmeutvecklingen i sig. Det finns ju skydd mot övertemp så om man är lite försiktig går det bra att prova och se själv. Är nominella impedansen 2 ohm i lasten du menar?
/Rikard
Ton skrev:XTZ skrev:blodapelsin skrev:Hej, har ni några planer på att fixa room analyzer för oss som inte har windows-datorer,
mvh johan
/Rikard
Jag skulle köpt en ifall den fanns i OS X-version. Tror inte att jag skulle vara ensam om det heller, plug n play brukar uppskattas av mac-folket.
80-talet skrev:Ton skrev:Jag skulle köpt en ifall den fanns i OS X-version. Tror inte att jag skulle vara ensam om det heller, plug n play brukar uppskattas av mac-folket.
Alla andra hatar plug n play
zapanasta skrev:http://www.xtz.se/se/produkter/hogtalare/93-wmt
Dom stativarna tycker jag är jättesnygga,men hur är det med ljudkvaliten?
Nån som har ett par på forumet eller lyssnat på dom?Mvh.....
Snygg skrev:zapanasta skrev:http://www.xtz.se/se/produkter/hogtalare/93-wmt
Dom stativarna tycker jag är jättesnygga,men hur är det med ljudkvaliten?
Nån som har ett par på forumet eller lyssnat på dom?Mvh.....
Jag har hört dem många gånger, och de är bättre än man kan tro. Tyvärr är det nog inte så många som ger dem rätt förutsättningar, de hamnar ofta i kombination med klena receivrar i 2k-klassen men jag har hört dem med en Rotel Michi-kombo och med drivning svarar de rätt väl.. Kan inte påstå att jag saknade något särskilt. Nu letar väl inte folk med prylar i den klassen efter högtalare för drygt 2k.. Jag tycker att de är en av de väl bevarade hififynden. T.o.m finishen är extrem för priset.
XTZ skrev:Hej! Vi visade dessa i Stockholm och i Bristol senast, produktionen är igång nu äntligen och vi hoppas kunna leverera inom kort. Högtalarna använder som sagt inget vanligt delningsfilter, utan linearisering sker med DSP-mjukvara i datorn man kopplar dem till. Systemet består alltså av högtalare, en förstärkare samt mjukvara från Dirac Research. Det är ett multimediasystem och tanken är att man lika gärna kan använda datorn för att utföra DSP-korrigeringen när man ändå spelar musik ifrån den. Nackdelen är att man behöver datorn som signalkälla även om det finns "okorrigerade" RCA-ingångar på förstärkaren också.
Men eftersom fler och fler använder sina datorer som signalkälla tycker vi det finns bra skäl att erbjuda ett system som ger bättre prestanda än de vanliga datorhögtalarna.
/Rikard
Jag tror spontant att de enklare varianterna av Audessey inte verkar på sub-kanalen, men är inte heller säker.XTZ skrev: Jag är inte säker, men vi har i alla fall indikationer på att många av dessa billiga Audyssey-versiobner inte arbetar alls under 63 hz. Någon som vet om det stämmer?
mvh Rikard
pthan skrev:Om jag bryggkopplar två AP-100 ökar då också uteffekten i class-A läget?
joel skrev:Hej XTZ!
När ni som postorderföretag skickar ut produkter hur ser er ambition ut i de fall en produkt är DOA. dvs trasig vid leverans?
Hur länge tycker ni att det är rimligt att man får vänta innan man får en fungerande produkt som man betalt för vid beställningstillfället?
MVH
/Joel
metalfan skrev:joel skrev:Hej XTZ!
När ni som postorderföretag skickar ut produkter hur ser er ambition ut i de fall en produkt är DOA. dvs trasig vid leverans?
Hur länge tycker ni att det är rimligt att man får vänta innan man får en fungerande produkt som man betalt för vid beställningstillfället?
MVH
/Joel
XTZ är väl inget postorderföretag? De säljer ju sina produkter via återförsäljare (hifi kit, fyndbörsen)
Aerob skrev:Fråga till XTZ: Har ni inte funderat på att bygga ett referensslutsteg med någon
stans runt kanske 2x500W i 8ohm? Flerkanalssteg lämpliga för att driva en
hemmabio eller kanske en uppsättning basar? Givetvis är då båda dessa steg
fläktlösa, har en låg undre gränsfrekvens samt kostar inte skjortan!
mangs skrev:Jag skulle hellre se ett sluteteg som inte är lika kraftigt men som dubblar effekten ner mot 1ohm.
mangs skrev:På vilket sätt är detta slöseri?
mangs skrev:Det är väl just det som är problemet. Eftersom redan Emotiva erbjuder just det ni efterfrågar blir det tufft för XTZ att slå sig in på deras marknad och dessutom kunna tjäna pengar på det. Dessutom har deras slutsteg idag redan möjlighet att bryggas och köra upp till 500W i 8ohm.
Jag skulle hellre se ett sluteteg som inte är lika kraftigt men som dubblar effekten ner mot 1ohm.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster