Frågor om XTZ-produkter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
XTZ

Frågor om XTZ-produkter

Inläggav XTZ » 2011-04-28 14:52

På begäran öppnar vi en tråd där vi svarar på frågor om våra produkter. Tanken är att det ska vara en "clean" tråd utan alltför mycket tyckande, det finns ju andra trådar till det. Frågor och svar helt enkelt.

Återstår att se om moderatorerna har något emot detta.

:)

/Rikard

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-04-28 15:08

Jag är intresserad av era passiva basmoduler basserade på Peerless XXLS basarna. 12"arna är det då i första hand som är av intresse :)

Jag skulle vilja veta hur deras impedanskurva ser ut, allternativt om ni kunde uppge deras lägsta impedans och vid vilka frekvenser detta gäller.

Sedan vore det lite roligt att få information om uppmätnings förfaranden m.m. av modulerna och som "spec" som finns, alltså hur presterar modulerna ner i frekvens och hur har ni mätt upp detta ?

Sisst men inte minst så är jag sugen på att lyssna på dessa med ordentlig drivning, gärna 4-8st, men >2 i alla fall ska det vara för att jag ska känna att jag får ut någonting av testet :)
Är detta något som det finns möjlighet till i Stockholm regionen någonstans eller är det hos användare som gäller om man vill lyssna på dessa.
jag har aldrig fått möjlighet att testa dom så som jag skulla vilja men har hört potentialen i alla fall !

mvh//David
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Frågor om XTZ-produkter

Inläggav petersteindl » 2011-04-28 15:59

XTZ skrev:På begäran öppnar vi en tråd där vi svarar på frågor om våra produkter. Tanken är att det ska vara en "clean" tråd utan alltför mycket tyckande, det finns ju andra trådar till det. Frågor och svar helt enkelt.

Återstår att se om moderatorerna har något emot detta.

/Rikard

Jag vill passa på att säga att jag vet att det finns tyska fabrikanter av högtalare inom High End som använder XTZ-slutsteg vid demo av sina högtalare och de säger att de inte hittat något annat som konkurrerar i de prisklasserna. Det tyckte jag var ett gott omnämnande eftersom jag vet att de provat åtskilligt och att det finns betydligt mer produkter på den tyska marknaden än på den svenska.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
XTZ

Inläggav XTZ » 2011-04-28 16:12

Hej!

Impedansen dippar till som lägst ca 3 ohm, men jag kommer inte ihåg vid vilken frekvens på rak arm, men det var inte något stort område. Det ställer ändå en del krav på steget som driver, men det är inte mycket vi kan göra åt eftersom impedansen nästan helt bestäms av elementet. Vi ville verkligen använda XXLS-elementet för dess fantastiska prestanda, och våra egna steg har inga problem med 3 ohm, vi har pressat både Sub Amp och D3 samt AP100 till 1 ohm i labbet utan att de blivit instabila. Även ICEpower-förstärkaren vi kör i den aktiva versionen 99W12.18 ICE klarar lätt 3 ohm. Du kan ju alltid seriekoppla för att få högre impedans om du nu vill använda andra slutsteg.

I Stockholmsområdet är det enklaste att höra med HiFi Kit som säljer våra produkter. Jag är inte säker på att de har så många uppställda i butiken dock, men du har ju självklart alltid Buy & Try även på basar.

/Rikard

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-04-28 16:55

XTZ skrev:Hej!

Impedansen dippar till som lägst ca 3 ohm, men jag kommer inte ihåg vid vilken frekvens på rak arm, men det var inte något stort område. Det ställer ändå en del krav på steget som driver, men det är inte mycket vi kan göra åt eftersom impedansen nästan helt bestäms av elementet. Vi ville verkligen använda XXLS-elementet för dess fantastiska prestanda, och våra egna steg har inga problem med 3 ohm, vi har pressat både Sub Amp och D3 samt AP100 till 1 ohm i labbet utan att de blivit instabila. Även ICEpower-förstärkaren vi kör i den aktiva versionen 99W12.18 ICE klarar lätt 3 ohm. Du kan ju alltid seriekoppla för att få högre impedans om du nu vill använda andra slutsteg.

I Stockholmsområdet är det enklaste att höra med HiFi Kit som säljer våra produkter. Jag är inte säker på att de har så många uppställda i butiken dock, men du har ju självklart alltid Buy & Try även på basar.

/Rikard

Intressant tråd !

Jag har själv eran subamp 1 version 2 , den med två filter som kan boosta 7 dB vid 25 Hz samt vid 50 Hz.

Jag kör med xxls- elementet köpt från hifikit i två slutna lådor på 55 liter vardera. Det låter bra både med eq vid 25 Hz och utan eq.

Min fråga är:

Då ni konstruerade eran xxls subbaslåda, provade ni också alternativet sluten låda? Och isådanafall, hur lät det då, tyckte ni ?

Jag kör själv med seriekoppling av de båda xxls- elementen, och det fungerar bra. Har kabeln någon större betydelse då man seriekopplar- impedansen blir ju som lägst 6 ohm då ? Jag använder väldigt tunna entrådiga trådar just nu.... EKUA 0,5 mm.
Låter det bättre med tex EKK 2,5 mm?
Jag har provat att köra med en enda subbas med xxls- element, då med basreflex och hela 105 liter. Basen blev verkligen avgrundsdjup då, men lådan blev otymplig.

Visst är eran låda en smula mindre, hur fungerar det ? Vid vilken frekvens är basröret tunat med ena röret igenpluggat ?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-04-28 17:05

[OT]

Verkligen kul att ni skapat den här tråden. Det kommer många ha nytta av!

Jag undrar om det bästa kanske vore om det fanns en forumavdelning för just tillverkare som vill svara på frågor så att tråden inte halkar ner och drunknade med tiden.

[/OT]
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-04-28 17:08

MagnusÖstberg skrev:[OT]

Verkligen kul att ni skapat den här tråden. Det kommer många ha nytta av!

Jag undrar om det bästa kanske vore om det fanns en forumavdelning för just tillverkare som vill svara på frågor så att tråden inte halkar ner och drunknade med tiden.

[/OT]

Genialisk idé. Den tål nog att tänkas på för admin. Det innebär vissa konsekvenser som kan vara värt att dryfta.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-04-28 17:12

Kommer 5 eller 7 kanaliga slutsteg bli aktuella?

Kanske tom ICEPower slutsteg för hifi (dvs ej era subwoofer slutsteg)?

Kommer "Divine" högtalaren få syskon som tex mindre stativare/surround och center?

Användarvisningsbild
XTZ

Inläggav XTZ » 2011-04-28 17:12

Richard skrev:

/Rikard

Intressant tråd !

Jag har själv eran subamp 1 version 2 , den med två filter som kan boosta 7 dB vid 25 Hz samt vid 50 Hz.

Jag kör med xxls- elementet köpt från hifikit i två slutna lådor på 55 liter vardera. Det låter bra både med eq vid 25 Hz och utan eq.

Min fråga är:

Då ni konstruerade eran xxls subbaslåda, provade ni också alternativet sluten låda? Och isådanafall, hur lät det då, tyckte ni ?

Jag kör själv med seriekoppling av de båda xxls- elementen, och det fungerar bra. Har kabeln någon större betydelse då man seriekopplar- impedansen blir ju som lägst 6 ohm då ? Jag använder väldigt tunna entrådiga trådar just nu.... EKUA 0,5 mm.
Jag har provat att köra med en enda subbas med xxls- element, då med basreflex och hela 105 liter. Basen blev verkligen avgrundsdjup då, men lådan blev otymplig.

Visst är eran låda en smula mindre, hur fungerar det ? Vid vilken frekvens är basröret tunat med ena röret igenpluggat ?

I princip alla våra högtalare har pluggningsbara basreflexportar, det är en del av vårt koncept för att kunden ska kunna anpassa karaktären så bra som möjligt till det aktuella lyssningsrummet. Det betyder att även 99W12.18 kan pluggas och köras som en sluten låda. I många rum är det väldigt användbart eftersom det kan finnas elaka resonanser som kan tämjas något genom att inte tillföra lika mycket energi vid just den frekvensen. Just därför är de båda basreflexrören olika långa så att man får större möjlighet att hitta rätt avstämning.
Det stämmer att den optimala lådvolymen för XXLS-basen ligger runt 100 liter, men en sådan sub skulle knappast någon köpa och vi är tvungna att komma fram till en kompromiss. 60 liter är ändå hyggligt stort och spelar på duktigt bra om man kör med det långa röret (som är böjt inne i lådan för att få plats).

/Rikard

Användarvisningsbild
XTZ

Inläggav XTZ » 2011-04-28 17:17

patjoh skrev:Kommer 5 eller 7 kanaliga slutsteg bli aktuella?

Kanske tom ICEPower slutsteg för hifi (dvs ej era subwoofer slutsteg)?

Kommer "Divine" högtalaren få syskon som tex mindre stativare/surround och center?

Jösses, här verkar finnas ett uppdämt förråd av frågor! Roligt!

5- och 7-kanaliga slutsteg är inte aktuella inom överskådlig tid. Vi har alltid satsat på 2-kanalssegmentet även om vi har mindre högtalare som är lämpliga som bakkanaler, och även centrar.

ICEpower har många fördelar och fungerar utmärkt som fullrange-steg i high end-klassen. Vem rynkar tex på näsan åt Belcanto för 38000 kr som använder exakt samma ICE-modul som vi gör. :)
Divine kommer möjligen att få mindre syskon i framtiden, men problemet är att den ändå inte blir så liten eftersom mellanregisterelementet (Thiel & Partner) inte är optimerat för frekvenser under dryga 100 Hz. Det behövs alltså ett baselement i vilket fall som helst och då blir högtalaren ganska stor ändå.

/Rikard

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-04-28 17:19

Jag som moderator ser det enbart som positivt att tillverkare engagerar sig i sina medlemmar. Om det börjar bli många XTZ trådar ser jag det inte som omöjligt att det skapas en egen avdelning likt den Ino å Carlsson har.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-04-28 17:19

Vill passa på och tacka för den riktigt bra o trevliga suporten ni har, var ett nöje att ta kontakt med er!

Föredetta 100 D3 ägare :D
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2011-04-28 17:25

Även om det framgår relativt tydligt vill jag bara påminna om att lägga in branchtillhörighet i signaturen.
\\Sky

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-04-28 18:16

Hur klarar sig 2st 12w16 mot 1st 12w18 ICE när det kommer till ljudtryck, extension och allmän kvalitet? Det handlar om snarlika pengar.

På känt faktiskt-maner ska jag också anmärka på ett ordval..

"Alexi"
"en tillverkare engagerar sig i sina medlemmar.."

Eller..sina kunder?
Kanske är det XTZ-sekten som sakta slår sina klor i oss..*s*

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-28 18:46

XTZ skrev: Vi har alltid satsat på 2-kanalssegmentet även om vi har mindre högtalare som är lämpliga som bakkanaler, och även centrar.

Finns ganska många här som hör 2-kanal som behöver mer än 2 kanaler i förstärkaren. Typ 2 kanaler över 80Hz och 4 kanaler ytterligare att driva basmoduler med. Så om ni packar in 6 stycken bryggade AP100 och trimmar dem lite till så kan det kanske intressera folk. 8)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2011-04-28 18:46

Hej Rikard!

Jag har en Advance Acoustic MAP 305. Upptäckte att kompisen som har XTC XTZ Class-A 100 eller den första varianten av den är i stort identisk.

Tog och jämförde och den enda skillnaden vi egentligen kunde hitta var att min har vu nålar och han har lcd display på sin.
Chassit skiljer något också.

Är det så att det är samma förstärkare?

Upplever att den fungerar alldeles utmärkt, och levererar duktigt med kräm också.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-28 18:48

XTZ skrev:Det stämmer att den optimala lådvolymen för XXLS-basen ligger runt 100 liter, men en sådan sub skulle knappast någon köpa

Också fel forum för det tyckandet. Du skulle bli förvånad över hur många här som sakt "Va' bra' - jag tar ett dussin." 8) :lol:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-04-28 21:03

XTZ skrev:
Richard skrev:

/Rikard

Intressant tråd !

Min fråga är:

I princip alla våra högtalare har pluggningsbara basreflexportar, det är en del av vårt koncept för att kunden ska kunna anpassa karaktären så bra som möjligt till det aktuella lyssningsrummet. Det betyder att även 99W12.18 kan pluggas och köras som en sluten låda. I många rum är det väldigt användbart eftersom det kan finnas elaka resonanser som kan tämjas något genom att inte tillföra lika mycket energi vid just den frekvensen. Just därför är de båda basreflexrören olika långa så att man får större möjlighet att hitta rätt avstämning.
Det stämmer att den optimala lådvolymen för XXLS-basen ligger runt 100 liter, men en sådan sub skulle knappast någon köpa och vi är tvungna att
komma fram till en kompromiss. 60 liter är ändå hyggligt stort och spelar på duktigt bra om man kör med det långa röret (som är böjt inne i lådan för att få plats).

/Rikard

Tack för detta utförliga svar !

Jag tycker förövrigt att subamp 1 ger otroligt bra ljud för pengarna, har jämfört den med ett PA steg från Crest som är erkänt välljudande och det låter lika bra med subamp 1.

Jag är fortfarande nyfiken på om tjockare kablar än EKUA skulle göra en skillnad i ljud vid seriekoppling av två xxls - med det är klart, det är ju lätt att kolla...
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-04-28 21:07

Hej XTZ :) .
Jag, liksom andra här har köpt ert smidiga Room analyzer, mätprogram.

Nu råder det en viss infrahysteri på detta forumet, så min fråga är: Skulle det gå att utvidga roomanalyzers mätområde nedåt till åtminstonde 10 hz?

Som jag förstår det, så kompenserar ni micèn i mjukvaran!?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-28 21:09

Bra fråga! Stämmer in på den.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-04-29 06:35

/Rikard

Vad jag hört så är det inärmaste olämpligt att seriekoppla portade lådor om inte detta redan från första början är medräknat i konstruktionen. Detta då Fasen blir hopplöst krokig, Det är en av orsakerna till att jag inte ser seriekoppling som något allternativ på portade konstruktioner.
Ok så om man vill ha 4st så blir det till att införskaffa 2st monosteg eller 1st 2kanal om dessa klarar 1,5 ohm...
Annars får man köra 1st kanal/ högtalare för att inte lasta under 3ohm, det är lite synd... ore perfekt om det gick att parallell koppla 2st utan att någongång hamna under 2ohm.

Men det går ju att lösa genom att köra dom på 1st kanal/ 1st bas.

Du skulle inte ha möjlighet att kolla upp inom vilket frekvensspan som dom ligger som lägst. 4ohm vore kul att veta inom vilka frekvenser det ligger och sedan uppge centrum frekvensen för lägsta impedans och exakt impedansvärde.
Skulle vara oerhört trevligt :D

mvh//David
Mvh//David

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2011-04-29 06:43

Det går ju att seriekoppla också. :wink:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-04-29 07:16

Sanny_X skrev:Det går ju att seriekoppla också. :wink:
NEJ!!! xD

Edit: läser du hela mitt inlägg så ser du att jag gärna undviker det, men om jag har helt fel så tar jag tillbaka allt och kan mycket väl tänka om:)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-29 07:36

Låt bli att porta då. :wink:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-04-29 10:34

Mehhh, :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
XTZ

Inläggav XTZ » 2011-04-29 10:40

Bonkas skrev:Hur klarar sig 2st 12w16 mot 1st 12w18 ICE när det kommer till ljudtryck, extension och allmän kvalitet? Det handlar om snarlika pengar.

"Alexi"

Eller..sina kunder?

Bra fråga, och svaret beror ganska mycket på hur det aktuella rummet beter sig. Har man ett hyggligt linjärt rum gissar jag att en 12.18 ICE är bästa valet, men om det finns tydliga resonanser kan det visa sig bättre att använda två eller flera basar för att jämna ut frekvensgången. Ju fler drivpunkter desto bättre spridning rent teoretiskt. Dessutom går det att spela högre med fler basar och ändå behålla en lägre distorsion. 12.18 ICE kan normalt spela djupare en 12.16 så om man är ute efter de sista 2-3 Hz som finns nedåt är den att föredra.

/Rikard

Användarvisningsbild
XTZ

Inläggav XTZ » 2011-04-29 10:46

verdad skrev:Hej Rikard!

Jag har en Advance Acoustic MAP 305. Upptäckte att kompisen som har XTC XTZ Class-A 100 eller den första varianten av den är i stort identisk.

Tog och jämförde och den enda skillnaden vi egentligen kunde hitta var att min har vu nålar och han har lcd display på sin.
Chassit skiljer något också.

Är det så att det är samma förstärkare?

Upplever att den fungerar alldeles utmärkt, och levererar duktigt med kräm också.

Första generationen Class A100 (2005-2007) baserades på en grundkonstruktion från samma tillverkare som producerar åt Advance, men med DII och D3 har vi själva ändrat en hel del i konstruktionen. Bla har D3 fått moduluppbyggnaden, DAC-kortet är klart vässat, jordkonfiggen är förbättrad för att öka signal/brus, DC-servot är vässat, vi har RIAA-ingång, fjärrstyrd stby och slutstegen har fått ökad slewrate, bandbredd och vässad fasmarginal. Någon gång framöver funderar jag på att förlora mig i ämnet feedforward error correction också.....

Användarvisningsbild
XTZ

Inläggav XTZ » 2011-04-29 10:49

Richard skrev:
XTZ skrev:
Richard skrev:

/Rikard

Intressant tråd !

Min fråga är:

Det stämmer att den optimala lådvolymen för XXLS-basen ligger runt 100 liter, men en sådan sub skulle knappast någon köpa och vi är tvungna att
komma fram till en kompromiss. 60 liter är ändå hyggligt stort och spelar på duktigt bra om man kör med det långa röret (som är böjt inne i lådan för att få plats).

/Rikard

Tack för detta utförliga svar !

Jag tycker förövrigt att subamp 1 ger otroligt bra ljud för pengarna, har jämfört den med ett PA steg från Crest som är erkänt välljudande och det låter lika bra med subamp 1.

Jag är fortfarande nyfiken på om tjockare kablar än EKUA skulle göra en skillnad i ljud vid seriekoppling av två xxls - med det är klart, det är ju lätt att kolla...

Vad jag förstår kör du med 0,5 mm kablar?? Det är alldeles för tunt, och de borde tom bli varma om du drar på lite? Helt klart rekommenderar jag 2,5 mm så slipper du en massa onödig resistans i serie med elementen. Det är ju synd att sabba allt vad dämpfaktor heter vad gäller slutsteget genom att köra med för klen kabel. Det behöver absolut inte vara några flashiga märkeskablar, det har absolut noll betydelse i det frekvensområde vi pratar nu, men de måste ju klara strömmen som flyter.

/Rikard

Användarvisningsbild
XTZ

Inläggav XTZ » 2011-04-29 10:53

nadifierad skrev:Hej XTZ :) .
Jag, liksom andra här har köpt ert smidiga Room analyzer, mätprogram.

Nu råder det en viss infrahysteri på detta forumet, så min fråga är: Skulle det gå att utvidga roomanalyzers mätområde nedåt till åtminstonde 10 hz?

Som jag förstår det, så kompenserar ni micèn i mjukvaran!?

Härligt, det betyder att du är en medveten person som vill ha ut det bästa av din anläggning på ett billigt och effektivt sätt!

Infraljud är ju egentligen inte ljud utan snarare lufttrycksförändringar. Room Analyzer klarar ner till 16 Hz, dvs gott och väl den hörbara gränsen för det mänskliga örat och vi ser inte nyttan av att mäta under den gränsen. Vare sig micken eller AD-omvandlaren är specade under den frekvensen så det skulle inte hjälpa att förlänga korrektionskurvan så långt ner som 10 Hz. Det enda syftet jag ser skulle vara rent medicinskt....om man lider av illamående och yrsel så fort man kliver in genom dörren gissar jag att man kan börja misstänka höga nivåer av infraljud i rummet. Annars är det inget som påverkar lyssningsupplevelsen.

/Rikard

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-29 10:58

steveo (eller någon annan med god infrakapacitet) - gör en insats och bjud hem XTZ! 8)

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-04-29 16:10

XTZ skrev:
Bonkas skrev:Hur klarar sig 2st 12w16 mot 1st 12w18 ICE när det kommer till ljudtryck, extension och allmän kvalitet? Det handlar om snarlika pengar.

"Alexi"

Eller..sina kunder?

Bra fråga, och svaret beror ganska mycket på hur det aktuella rummet beter sig. Har man ett hyggligt linjärt rum gissar jag att en 12.18 ICE är bästa valet, men om det finns tydliga resonanser kan det visa sig bättre att använda två eller flera basar för att jämna ut frekvensgången. Ju fler drivpunkter desto bättre spridning rent teoretiskt. Dessutom går det att spela högre med fler basar och ändå behålla en lägre distorsion. 12.18 ICE kan normalt spela djupare en 12.16 så om man är ute efter de sista 2-3 Hz som finns nedåt är den att föredra.

/Rikard

Tack för svaret!
En 12w18P med en subamp 1 kostar i stort det samma som en 12w18 ICE! Finns någon fördel med någon av dem om ljud och inte det praktiska är poängen?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-04-29 16:55

Hur förhåller det sig mellan XTZ och Advance?

Jag ber om ursäkt om jag inte hängt med i svängarna och redan förstått detta.

Ni har hursomhelst en trevlig hemsida med betydligt mer substans (riktig eller ej) än många andra.

Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
XTZ

Inläggav XTZ » 2011-04-29 17:10

Till Bonkas:

Det är i princip samma setup förutom att Sub Amp 1 använder en analog effektförstärkare som lämnar dryga 300 watt i XXLS-basen, medan 99W12.18 ICE använder Bang & Olufsens ICEpower-modul (klass D-förstärkare) som lämnar över 500 watt. Det är mer än vad elementet klarar kontinuerligt varför vi lagt till en limiter som begränsar den maximala genomsnittliga effekten. En annan vinst är faktiskt vikten som annars hade gjort det omöjligt dyrt att skeppa en aktiv 12.18 över världen.
Rent ljudmässigt skulle jag påstå att det är näst intill omöjligt att höra någon skillnad eftersom inställningsmöjligheterna är identiska.

Till Strmberg:

Det finns ingen relation mellan XTZ och Advance, vi har tidvis använt samma producent i Asien men har skilda produkter med egna specar.

/Rikard

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-29 17:17

Nu kommer du snart att få en fråga på hur man kopplar bort limitern, skulle jag gissa. 8)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-04-29 17:21

@XTZ! Vill bara påminna om forumets policy när det gäller företagare i branschen att detta ska stå tydligt i signaturen. :wink:

Annars tycker jag att era produkter är högintressanta.

Vh/
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-04-30 11:33

Finns det någon mätdata på W12.18 ICE? Funderar på att köpa två stycken.
Alea iacta est.

MorganM

Inläggav MorganM » 2011-04-30 13:42

Har en fråga angåenede eran room analyzer.

Den jag har läser av att jag har en topp vid 50hz och även vid 4khz.Det konstiga är att den även gör det vid alla mätningar,även vid RTA i ett tyst rum.Funderar på om den inte är ok?
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-04-30 14:38

XTZ:

Fick ni min förfrågan ?! :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-04-30 17:56

MorganM skrev:Har en fråga angåenede eran room analyzer.

Kan nämna att KarlXII och jag gjorde en jämförelse (finns i en tråd) mellan en Eathworks mikrofon med ARTA och XTZ room analyzer, eller rättare sagt två stycken room analyzer.
Det vi kom fram till var att room analyzer inte mäter perfekt, men bra nog för att göra det den ska. En riktigt trevlig produkt med andra ord.

Dock kan det naturligtvis förekomma felaktiga exemplar.
Får du samma resultat oavsett vilka anläggningar och rum du mäter?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-04-30 18:08

Den jag har läser av att jag har en topp vid 50hz och även vid 4khz.Det konstiga är att den även gör det vid alla mätningar,även vid RTA i ett tyst rum.Funderar på om den inte är ok?

Jag hade liknande fenomen, men de försvann när jag inte körde datorn över samma uttag som kylskåpet :) .

Eller så är det ditt rum som har en resonans vid 50hz, och då borde den ju även synas på bakgrundsljud!

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-04-30 18:24

2-ch skrev:

Kan nämna att KarlXII och jag gjorde en jämförelse (finns i en tråd) mellan en Eathworks mikrofon med ARTA och XTZ room analyzer, eller rättare sagt två stycken room analyzer.
Det vi kom fram till var att room analyzer inte mäter perfekt, men bra nog för att göra det den ska. En riktigt trevlig produkt med andra ord.

Medhåll.

För den ringa peng det handlar om är den kanon bra IMHO :)
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2011-04-30 20:19

hur djupt går w12.18?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2011-04-30 21:24

/Rikard

Finns det några planer på att försöka utöka antalet butiker som kan dema era produkter i stort ? (inte bara i Stockholm)
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-04-30 21:44

robert293 skrev:hur djupt går w12.18?

Undrar jag också, den med ICEpower.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
XTZ

Inläggav XTZ » 2011-05-01 10:29

mx skrev:

21 Hz uppmätt i vårt ljudlabb (närmast ekofritt). I vanliga rum får man i princip alltid annorlunda resultat beroende på just det rummets egenskaper, ofta blir det några Hz till nedåt pga room gain, och i några rum har man kanske en rejäl nod i närheten av nedre gränsfrekvensen som kommer att "suga" energi. Det gäller ju dessutom oavsett vilken bas man väljer.

/Rikard

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-05-01 10:33

Är de där omtalade "ICE Power", en ny produkt som xtz säljer?
Jag var inne på er hemsida och kollade bland förstärkarna, men där fanns inget sånt!? :)
De är kanske inbyggda i någon färdig basmodul?
Om så är fallet, så kanske en fristående subförstärkare, typ Subamp1, fast med ICE kunne vara något!? :D

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2011-05-01 11:00

nadifierad skrev:Är de där omtalade "ICE Power", en ny produkt som xtz säljer?
Jag var inne på er hemsida och kollade bland förstärkarna, men där fanns inget sånt!? :)
Om så är fallet, så kanske en fristående subförstärkare, typ Subamp1, fast med ICE kunne vara något!? :D

Det inte en förstärkare utan en subwoofer med inbyggd förstärkare precis som det står i tråden:

http://www.xtz.se/se/produkter/subwoofers/99w12.18-ice

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-05-01 12:32

Tack! :)
Det skulle likväl vara intressant med en separat subamp baserat på ICE slutsteget...

Användarvisningsbild
XTZ

Inläggav XTZ » 2011-05-01 13:38

nadifierad skrev:Är de där omtalade "ICE Power", en ny produkt som xtz säljer?

ICEpower är namnet på Bang & Olufsens klass D-förstärkare, det är dessa vi använder i 99W12.18 ICE. Vi utesluter inte att de kan bli aktuella även i Sub Amp i framtiden.

http://www.icepower.bang-olufsen.com/en/solutions/

/Rikard
Utvecklingsteamet hos XTZ

- Sound in Balance -

Användarvisningsbild
XTZ

Inläggav XTZ » 2011-05-01 13:43

FBK skrev:

/Rikard

Finns det några planer på att försöka utöka antalet butiker som kan dema era produkter i stort ? (inte bara i Stockholm)

Vi har återförsäljare i Luleå, Lilla Edet samt i Stockholm. Och naturligtvis vår egen butik/lyssningsrum i Torup. Det finns inga planer i nuläget på att utöka antalet, det skulle direkt betyda högre kostnader som kunderna i slutändan betalar. Konceptet med få återförsäljare gagnar prissättningen. Istället erbjuder vi Buy & Try för att man som kund ska få en riktigt bra möjlighet att utvärdera produkterna i sin egen hemmiljö i tre veckor. Vi tycker det är betydligt mer seriöst än att sitta i en butik någon timme och känna sig stressad osv. Dessutom kan man i princip vara helt säker på att det aldrig kommer att låta likadant hemma.

Är man inte nöjd efter 3 veckor har man möjlighet att skicka tillbaka produkterna och få pengarna tillbaka, utom för returfrakten.

/Rikard

- Sound in Balance -

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-05-01 13:45

Antar det inte är Torup i Bokskogen "utanför Malmö" du menar...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-05-01 16:45

DVD-ai skrev:

/Rikard

Vad jag hört så är det inärmaste olämpligt att seriekoppla portade lådor om inte detta redan från första början är medräknat i konstruktionen. Detta då Fasen blir hopplöst krokig, Det är en av orsakerna till att jag inte ser seriekoppling som något allternativ på portade konstruktioner.
Ok så om man vill ha 4st så blir det till att införskaffa 2st monosteg eller 1st 2kanal om dessa klarar 1,5 ohm...
Annars får man köra 1st kanal/ högtalare för att inte lasta under 3ohm, det är lite synd... ore perfekt om det gick att parallell koppla 2st utan att någongång hamna under 2ohm.

Du skulle inte ha möjlighet att kolla upp inom vilket frekvensspan som dom ligger som lägst. 4ohm vore kul att veta inom vilka frekvenser det ligger och sedan uppge centrum frekvensen för lägsta impedans och exakt impedansvärde.

mvh//David

Mvh//David

Användarvisningsbild
XTZ

Inläggav XTZ » 2011-05-02 09:49

DVD-ai skrev:
DVD-ai skrev:

/Rikard

mvh//David

Hej! Nja, så länge man har identiska basar brukar det inte vara något problem att seriekoppla dem eftersom de uppför sig likadant elektriskt.
Impedansen hos 99W12.18P faller till som lägst 3 ohm vid 100 Hz ungefär, men under 65 Hz är den hela tiden ovanför 4 ohm, så jag tror inte det blir några problem att parallellkoppla två st.

/Rikard

- Sound in Balance -

Användarvisningsbild
Tresor

Inläggav Tresor » 2011-05-02 13:32

Hej

Köpte för ett tag sedan en XTZ 99 W8.16 sub från er, och upplever vissa problem med den. Använder den vid filmtittning och uplpever då i vissa filmer, inte många, att det liksom knastrar/låter illa. Som någon sa så bottnar den. För att desa scener inte skall låta illa och presumtivt förstöra subben så får man sänka rejält, volymkontrollen runt klockan 9 om det säger något. Något fel på subben eller är den helt enkelt för klen?

Lite synd att jag inte kände till Buy and Try när jag köpte den.

//Tresor

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-05-02 14:13

Tresor skrev:Hej

Köpte för ett tag sedan en XTZ 99 W8.16 sub från er, och upplever vissa problem med den. Använder den vid filmtittning och uplpever då i vissa filmer, inte många, att det liksom knastrar/låter illa. Som någon sa så bottnar den. För att desa scener inte skall låta illa och presumtivt förstöra subben så får man sänka rejält, volymkontrollen runt klockan 9 om det säger något. Något fel på subben eller är den helt enkelt för klen?

//Tresor

Överhettad talspole som blivit krokig!?
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
XTZ

Inläggav XTZ » 2011-05-02 16:47

Tresor skrev:Hej

//Tresor

Hej Tresor!

Om du upplever knaster skulle jag nog prova att försiktigt trycka konen rakt inåt och känna om den löper fritt eller om det "tar i" och skrapar, vilket tyder på sönderbränd talspole. Om det verkar ok kan man skruva loss baselementet och titta så att ingen kabel ligger emot på baksidan. Det kan ibland låta rejält illa, säkert som ett knastrande ljud.

Om allt verkar ok kan det ju helt enkelt vara så att basen är lite för liten, eller att den står olyckligt placerad mitt i en rumsnod som "slukar" energin. Prova gärna att ställa basen i lyssningsposition och gå runt i rummet och lyssna var du har bästa basljudet. Där kan det vara lämpligt att ställa basen.

/Rikard

- Sound in Balance -

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-05-02 17:42

Nattlorden skrev:Nu kommer du snart att få en fråga på hur man kopplar bort limitern, skulle jag gissa. 8)

Kan man koppla bort limitern? Om man t.ex slaktar en sub och använder steget till att driva ett antal element? Vad är lägsta frekvens för steget? Om man skulle får för sig att bygga en Infralösning...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-05-02 19:38

nadifierad skrev:Tack! :)
Det skulle likväl vara intressant med en separat subamp baserat på ICE slutsteget...

Finns ju Ezon, http://www.ezonaudio.se/Poweramp.html men då får man skaffa ett delningsfilter också.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2011-05-02 19:57

Nattlorden skrev:Antar det inte är Torup i Bokskogen "utanför Malmö" du menar...

Bredvid Fyndbörsen utanför Halland,
nära till Ullared ger turistmålet WAF!
Shatterer of words

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-05-02 20:32

RogerGustavsson skrev:

Finns ju Ezon, http://www.ezonaudio.se/Poweramp.html men då får man skaffa ett delningsfilter också.

Tack för tipset!
Jag tänkte nog mer på något som var prissatt som XTZ`s produkter :roll: :)

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2011-05-02 20:42

XTZ skrev:Vi har återförsäljare i Luleå, Lilla Edet samt i Stockholm.

Var är de? Hittar inte dem på er hemsida.

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-05-02 21:08

Sanny_X skrev:

Luleå Hifi & Hembio

Vet jag för jag har varit där :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-02 21:12

De ligger väl inte i Lilla Edet?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-05-03 07:27

nadifierad skrev:
RogerGustavsson skrev:

Tack för tipset!
Jag tänkte nog mer på något som var prissatt som XTZ`s produkter :roll: :)

Men jag antar att IEC-modulerna sätter priset och då finns det kanske inte så mycket att göra för att styra prisnivån? Ezon har väl den största IEC-modulen?

Användarvisningsbild
XTZ

Inläggav XTZ » 2011-05-03 09:15

kodapa skrev:
Nattlorden skrev:Nu kommer du snart att få en fråga på hur man kopplar bort limitern, skulle jag gissa. 8)

Kan man koppla bort limitern? Om man t.ex slaktar en sub och använder steget till att driva ett antal element? Vad är lägsta frekvens för steget? Om man skulle får för sig att bygga en Infralösning...

Det går att ta bort limitern om man vill, det sitter en optokopplare på lågnivåkortet. Bara att lösa loss. Inget vi rekommenderar dock.

Det blir ju tom betydligt billigare att köpa en hel 12.18 ICE och plocka ICE-modulen samt filterkortet än att köpa bara ICE från Ezon. ICE-steget har en -0,3 dB punkt vid 20 Hz och är begränsat till 1,5 Hz i bryggat läge.

/Rikard

- Sound in Balance -

Användarvisningsbild
Tresor

Inläggav Tresor » 2011-05-03 09:22

Rikard tackar för tipsen, men knaster är nog fel beskrivning av ljudet. Knackar är nog bättre och jag har en känsla av att när det ljudet uppstår står konen rätt ut och kommer inte längre ut även om viljan finns där.

Det som förbryllade mig lite var atta detta skedde vis så låga volymer på steget och att det är begränsat till ett väldigt få antal scener. tror jag upplevt det 4 gånger än så länge. Jag upplever det som om dessa scener har väldigt låga frekvenser men kan ju ha fel.

I övrigt upplever jag att den fyller sin funktion adekvat till 95% filmerna jag sett men det är ju just när detta inträffar som man är rädd att den skall gå sönder lite mer permanent så att säga.

//Tresor

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-05-03 09:25

Kan ju låta märkligt när både steget klipper och högtalarelementet slår i botten.

Jag tror du har för lite mos och behöver en till. Minst. :)
Vissa filmer har en jäkla energi i botten.
Kommer du ihåg några specifika scener?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Tresor

Inläggav Tresor » 2011-05-03 09:46

Specifika scener jag kommer ihåg:

Takers - I slutet när de har en shoot-out med pumphagel.

Unstoppable - när tåget kör genom den hemska kurvan bland olje-cisterner. Även 2-3 ställen till i filmen där detta uppstår.

I Takers scenen kan jag ha någonvolym på subben utan att det knackar/smäller i den. Detta gjorde ju att jag länge ansåg att det var materialet tilsl jag hittade några fler filmer där detat uppstod.

//Tresor

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-05-03 09:51

Jag har inte sett Takers ännu men Unstoppable kommer jag ihåg; den hade ett mycket trevligt ljudspår och mycket energi i basen.
Skulle tippa på en hel del energi under 20 Hz också.

Kanske är det som ställer till det? Infrabastoner?Finns det något subsonicfilter på den där?

Användarvisningsbild
Tresor

Inläggav Tresor » 2011-05-03 10:04

Inte en aning men skulel tror att det är något sådant ja då jag knappt kan sänka tillräckligt på subben för att bli av med de där oljuden...

//Tresor

Användarvisningsbild
XTZ

Inläggav XTZ » 2011-05-03 10:13

Tresor skrev:Rikard tackar för tipsen, men knaster är nog fel beskrivning av ljudet. Knackar är nog bättre och jag har en känsla av att när det ljudet uppstår står konen rätt ut och kommer inte längre ut även om viljan finns där.

Det som förbryllade mig lite var atta detta skedde vis så låga volymer på steget och att det är begränsat till ett väldigt få antal scener. tror jag upplevt det 4 gånger än så länge. Jag upplever det som om dessa scener har väldigt låga frekvenser men kan ju ha fel.

I övrigt upplever jag att den fyller sin funktion adekvat till 95% filmerna jag sett men det är ju just när detta inträffar som man är rädd att den skall gå sönder lite mer permanent så att säga.

//Tresor

Det är inte så sannolikt att den går sönder pga några enstaka "bottenkänningar", det händer egentligen bara när man konstant överstyr elementet under flera minuter. Men det kan ju vara så att du helt enkelt behöver en större bas för att köra film ordentligt, eller en omplacering för att hitta en akustiskt mer gynnsam plats i rummet.

/Rikard

- Sound in Balance -

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-05-03 10:14

XTZ skrev:Det blir ju tom betydligt billigare att köpa en hel 12.18 ICE och plocka ICE-modulen samt filterkortet än att köpa bara ICE från Ezon.
/Rikard

Vilken ICE-modul används i 12.18 ICE? ICEpower1000ASP kan man tydligen köpa för ca 700 Dollar/par +tull och moms.

Användarvisningsbild
XTZ

Inläggav XTZ » 2011-05-03 10:23

RogerGustavsson skrev:
XTZ skrev:Det blir ju tom betydligt billigare att köpa en hel 12.18 ICE och plocka ICE-modulen samt filterkortet än att köpa bara ICE från Ezon.
/Rikard

Vilken ICE-modul används i 12.18 ICE? ICEpower1000ASP kan man tydligen köpa för ca 700 Dollar/par +tull och moms.

Vi använder en bryggad 125ASX2.

/Rikard

- Sound in Balance -

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-05-03 10:33

Jag måste säga att jag gillar Era subwoofers. Jag tror jag har hört alla av i alla fall de modeller som ni för just nu, och t.o.m 8-tummaren har jag i par hört prestera förvånansvärt resultat..
Därmed inte sagt att det inte skulle finnas utrymme för förbättringar..

En fundering jag har är att ni inte specifierar brantheten på delningsfiltret. Och något jag saknar är att den inte ens på den ganska dyra ICE-modellen går att justera. Att kunna välja mellan 12/24 eller t.o.m 48db/oktav kan göra stor nytta när det kommer till att få subwoofern så snyggt integrerad i systemet som möjligt.
Är detta något som funderats på?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-05-03 10:42

Bonkas skrev:Jag måste säga att jag gillar Era subwoofers. Jag tror jag har hört alla av i alla fall de modeller som ni för just nu, och t.o.m 8-tummaren har jag i par hört prestera förvånansvärt resultat..

En fundering jag har är att ni inte specifierar brantheten på delningsfiltret. Och något jag saknar är att den inte ens på den ganska dyra ICE-modellen går att justera. Att kunna välja mellan 12/24 eller t.o.m 48db/oktav kan göra stor nytta när det kommer till att få subwoofern så snyggt integrerad i systemet som möjligt.

Nu är ju inte jag XTZ, men men...

För flack lågpassfiltrering är inte bra, det ger lokaliseringeffekter (man hör var subben står någonstans)

För brant lågpassfiltrering är inte heller bra, det kan ge dålig "stampa-takten-braighet" (för att använns Linnterminologi).

Jag gissar att XTZ valt en lämplig branthet som fungerar som den bästa kompromissen, vilket i detta fall inte nödvändigtvis behöver vara någon kompromiss.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

nickorocker

Inläggav nickorocker » 2011-05-03 10:43

Bonkas skrev:Jag måste säga att jag gillar Era subwoofers. Jag tror jag har hört alla av i alla fall de modeller som ni för just nu, och t.o.m 8-tummaren har jag i par hört prestera förvånansvärt resultat..

Skulle också vilja veta detta, samt vilka frekvenser high pass-filtret påverkar. Vet att de tappar lite i nivå vid lägre frekvenser för att kompensera rumspåverkan, om jag förstått det rätt? Vore trevligt att veta hur mycket det påverkar exakt, samt hur mycket high pass-filtret påverkar lutningen.

Mvh

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-05-03 10:48

Johan_Lindroos skrev:

Nu är ju inte jag XTZ, men men...

För flack lågpassfiltrering är inte bra, det ger lokaliseringeffekter (man hör var subben står någonstans)

För brant lågpassfiltrering är inte heller bra, det kan ge dålig "stampa-takten-braighet" (för att använns Linnterminologi).

Jag gissar att XTZ valt en lämplig branthet som fungerar som den bästa kompromissen, vilket i detta fall inte nödvändigtvis behöver vara någon kompromiss.

Jo, säkerligen har de valt en lämplig kompromiss men det vore ändå bättre att kunna välja själv. Man ska väl inte glömma bort vad grejerna jämförelsevis kostar iofs, skulle ett implementerande av valbar delningsbranthet bli kostsam kanske pengarna kan spenderas bättre, vad vet jag. Som sagt en fundering, men inte mer än så.

Ytterligare en fundering.. Jag vet inte hur tekniken bakom class A fungerar men varför finns inga specar på hur steget presterar i class A annat än i 8ohm? För class A/B specas 8 och 4 ohm samt bryggad effekt. Vad gäller i class A-läge?

Användarvisningsbild
XTZ

Inläggav XTZ » 2011-05-03 10:50

Länk till produktsidan där manualen finns att ladda ner längst ned. Där står frekvenser, branthet osv.

http://www.xtz.se/se/produkter/subwoofers/99w12.18-ice

Högpassfiltret delar vid ca 35 Hz (om det är inkopplat). Annars finns ingen avrullning nedåt per automatik annat än den naturliga från lådan.

/Rikard

- Sound in Balance -

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-05-03 10:57

I senaste numret av Ljud & Bild (nr 5, 2011) har de testat högtalaren XTZ Divine 100.49. Högtalaren får svallande ovationer för att den har väldigt bra ljud och samtidigt ett lågt pris i jämförelse med konkurrenter.

Artikelförfattaren (Håvard Holmedal) säger bland annat:

"Jag kan inte påstå annat än att jag är ganska chockskadad - och undrar vad som hänt. Upplevelsen av musik är samma som verkligen kostar skjortan och komme från verkligt välrenommerade high endproducenter. Här kommer XTZ från Sverige och dundrar in på högtalarmarknaden med en produkt som borde skrämma vettet ur konkurenterna."

Den enda plumpen i protokollet är att översättaren som översatt från norska till svenska inte vet vad högtalarterminoligi är. Exempel: "Mellantonen är 16,5 centimeter och klarar frekvenser från 180 upp till 2500 Hz." Men visst förstår man vad det handlar om...

Synd också att de inte gjort några mätningar!

Bild

Detta nummer av Ljud & Bild är i övrigt ovanligt välfyllt med intressanta artiklar, bl a:
- Besök på Panasonics plasmafabrik
- Test av Sony HW20 projektor
- Test av Amphion Helium 520 (en hel sida med mätningar!)
- Subbwåffertest
- Test av Panasonic 50GT30
- iPod-dockor (kanske inte jätteintressant för Faktisktianer...)

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-05-03 11:15

Vill ha..
Kom igen nu, xtz.. Lotta ut några par Divine... :lol:

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-05-03 12:06

Rackarns, den högtalaren var ju snygg :D
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-05-03 12:08

DS skrev:Rackarns, den högtalaren var ju snygg :D

Den låter finfint också. I vitt hade den utan större gnäll fått bo hemma hos mig. :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-05-03 15:22

KarlXII skrev:

Den låter finfint också. I vitt hade den utan större gnäll fått bo hemma hos mig. :)

Har polare som lyssnat på denna och varit imponerade, inte relaterat till priset, enbart att den är bra.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-05-03 16:16

KarlXII skrev:

Men ommålning går väl alltid att ordna!

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-05-03 17:10

sprudel skrev:
KarlXII skrev:

Har polare som lyssnat på denna och varit imponerade, inte relaterat till priset, enbart att den är bra.

Hur går detta ihop då!?

Väldigt imponerande, men enbart bra :?
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-05-03 17:32

DS skrev:
sprudel skrev:
KarlXII skrev:

Hur går detta ihop då!?

Väldigt imponerande, men enbart bra :?

Jag tror Sprudel menar att den var bra och den var bra även om den hade varit dyrare. D v s om en produkt är synnerligen prisvärt betyder ju inte att den är bra om man med bra menar ett mått som inte är relaterat till priset. Om man t.ex. skulle bygga en Volvo V60 som kostar som en normal V60, men som är lika snabb som en Ferrari. Då kan man säga att V60 är snabb och inte endast snabb i relation till priset utan den är enbart snabb :) Ja, nåt sånt.

Undrar förresten angående V60 hybrid med 5cylindrig diesel som driver framaxeln och dubbla elmotorer som går på batteri som driver bakaxeln. Det borde kunna axxa :) om hela paketet ligger i 4-hjulsdrift.

MvH
Peter

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2011-05-03 17:55

Undrar förresten angående V60 hybrid med 5cylindrig diesel som driver framaxeln och dubbla elmotorer som går på batteri som driver bakaxeln. Det borde kunna axxa om hela paketet ligger i 4-hjulsdrift.

MvH
Peter

Vi tar det på PM.
MVH
Lech :wink: [/quote]

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-05-03 18:01

petersteindl skrev:Undrar förresten angående V60 hybrid med 5cylindrig diesel som driver framaxeln och dubbla elmotorer som går på batteri som driver bakaxeln. Det borde kunna axxa :) om hela paketet ligger i 4-hjulsdrift.

MvH
Peter

Njaaa, det blir ett tungt paket vilket inte främjar axxning :( Bara batterivikten för att leverera tillräckligt med ström blir tungt nog vill jag gissa!

Men det är tanken som räknas va :D

Edit: sorry för OT :(
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-05-03 18:03

DS skrev:
petersteindl skrev:Undrar förresten angående V60 hybrid med 5cylindrig diesel som driver framaxeln och dubbla elmotorer som går på batteri som driver bakaxeln. Det borde kunna axxa :) om hela paketet ligger i 4-hjulsdrift.

MvH
Peter

Njaaa, det blir ett tungt paket vilket inte främjar axxning :( Bara batterivikten för att leverera tillräckligt med ström blir tungt nog vill jag gissa!

Men det är tanken som räknas va :D

Edit: sorry för OT :(

Det räcker om bilen kan köra 5 mil på endast el. En hybrid kan ju ladda batterierna då den kör på diesel.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-05-03 18:05

lech skrev:
Undrar förresten angående V60 hybrid med 5cylindrig diesel som driver framaxeln och dubbla elmotorer som går på batteri som driver bakaxeln. Det borde kunna axxa om hela paketet ligger i 4-hjulsdrift.
MvH
Peter

Vi tar det på PM.
MVH
Lech :wink:

Ja, du kanske vet något :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-05-04 00:27

RogerGustavsson skrev:
/Rikard

Lite off-topic, men var hittar du dom?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-05-04 08:27

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-05-04 08:53

Aerob skrev:
RogerGustavsson skrev:
/Rikard

Lite off-topic, men var hittar du dom?

Men den är specad vid 4 Ohm. I min värld så är det bilstereo och lågprishifi som specas vid 4 Ohm.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-05-04 09:25

Och?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-05-04 09:48

paa skrev:Men den är specad vid 4 Ohm. I min värld så är det bilstereo och lågprishifi som specas vid 4 Ohm.

Rent allmänt, hur specas aktiva högtalare?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-04 10:14

De verkar tappa precis halva effekten, när man går från 4ohm till 8ohm.
http://www.icepower.bang-olufsen.com/en ... ns/speaker
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-05-04 10:57

Jag skulle tycka att det vore trevligt mot XTZ (och mig :oops:) om vi flyttade diskussionen till min nya tråd... ;)
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=43706

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-05-04 12:01

Ragnwald skrev:De verkar tappa precis halva effekten, när man går från 4ohm till 8ohm.
http://www.icepower.bang-olufsen.com/en ... ns/speaker

Vilket är detsamma som att skriva att slutstegen inte tappat någon av den teoretiska effekten då man går från 8 ohms belastning till 4 ohms eftersom effekten fördubblats d v s effekten har fortfarande den teoretiska nivån i jämförelse med nivån vid 8 ohm. Det finns således inga förluster från 8 ohm till 4 ohm.

Att tappa precis halva effekten skulle kunna tolkas som att förlusterna är 50 %, men i det här fallet är förlusten noll.

Jag lägger även in detta inlägg i Kodapas nystartade tråd och det räcker således med att svara där :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-04 20:52

XTZ skrev:
mx skrev:

21 Hz uppmätt i vårt ljudlabb (närmast ekofritt). I vanliga rum får man i princip alltid annorlunda resultat beroende på just det rummets egenskaper, ofta blir det några Hz till nedåt pga room gain, och i några rum har man kanske en rejäl nod i närheten av nedre gränsfrekvensen som kommer att "suga" energi. Det gäller ju dessutom oavsett vilken bas man väljer.

/Rikard

Skulle man kunna få ta del av någon kurva?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
XTZ

Inläggav XTZ » 2011-05-05 08:53

Vi bygger om vår sajt för tillfället och har planerat för att börja lägga ut div mätkurvor etc. Det kommer så småningom.

/Rikard

- Sound in Balance -

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-05-05 08:55

XTZ skrev:Vi bygger om vår sajt för tillfället och har planerat för att börja lägga ut div mätkurvor etc. Det kommer så småningom.

/Rikard

Imponerande! Jag uppskattar alla tillverkare som har mod nog att faktiskt visa vad deras produkter går för.
Tyvärr har det blivit allt för ovanligt och istället hittar man en massa marknadsskitsnack på hemsidor istället.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-05 09:36

XTZ skrev:Vi bygger om vår sajt för tillfället och har planerat för att börja lägga ut div mätkurvor etc. Det kommer så småningom.

/Rikard

Tyvärr har jag fått liknande svar av många tillverkare. Ännu har ingen
publicerat något på deras webbplats.

Du kan inte dela med dig av något här? Det skulle väl knappast försämra
affärerna? :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-05 09:37

steveo1234 skrev:

/Rikard

Imponerande! Jag uppskattar alla tillverkare som har mod nog att faktiskt visa vad deras produkter går för.
Tyvärr har det blivit allt för ovanligt och istället hittar man en massa marknadsskitsnack på hemsidor istället.

Satsas nog mer på marknadsföring än forskning hos de flesta tillverkare.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-05-05 10:15

RogerGustavsson skrev:http://tinyurl.com/644alyc

Jag trycker på länken om du först förklarar vad den handlar om.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-05-05 11:20

Johan_Lindroos skrev:

Det är ju ett svar på inlägget ovanför... :roll:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-05 11:34

kodapa skrev:
Johan_Lindroos skrev:

Det tycker inte jag. Johan menar nog snarare att man inte kan veta om en människa gjort det där inlägget..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-05-05 11:37

MagnusÖstberg skrev:
kodapa skrev:
Johan_Lindroos skrev:

Det tycker inte jag. Johan menar nog snarare att man inte kan veta om en människa gjort det där inlägget..

Ja, det låter ju troligt då det i inlägget ovan frågades till just Roger om en länk? :?

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-05-05 11:39

Hedersvärt!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-05 11:54

kodapa skrev:
MagnusÖstberg skrev:
kodapa skrev:
Johan_Lindroos skrev:

Ja, det låter ju troligt då det i inlägget ovan frågades till just Roger om en länk? :?
[Skit-OT]Vad hindrar att länken ändras när han skriver in den? Kalla mig paranoid, men den länken säger mig inget om vart jag hamnar![/Skit-OT]
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-05-05 11:57

MagnusÖstberg skrev:
kodapa skrev:
MagnusÖstberg skrev:
kodapa skrev:
Johan_Lindroos skrev:

[Skit-OT]Vad hindrar att länken ändras när han skriver in den? Kalla mig paranoid, men den länken säger mig inget om vart jag hamnar![/Skit-OT]

Det var det ett evigt tjat.... Här har ni hela länken låååång och fin. Använd den på önskat sätt!

http://cgi.ebay.com/B-O-ICEpower-ICEpow ... 3f0768948d

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-05 12:11

RogerGustavsson skrev:http://cgi.ebay.com/B-O-ICEpower-ICEpower1000ASP-1000W-amplifier-2PCS-JRDG-/270707233933?pt=Vintage_Electronics_R2&hash=item3f0768948d

Tack för länken (den blev inte längre nu, men om jag vill kan jag undersöka den)
Jag saknar dig.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2011-05-05 12:44

Johan_Lindroos skrev:I senaste numret av Ljud & Bild (nr 5, 2011) har de testat högtalaren XTZ Divine 100.49. Högtalaren får svallande ovationer för att den har väldigt bra ljud och samtidigt ett lågt pris i jämförelse med konkurrenter.
...
Synd också att de inte gjort några mätningar!
...

Hoppas GlennO får sätta tänderna i den. Han brukar ju presentera kurvor så det räcker.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-05-05 13:09

MagnusÖstberg skrev:
RogerGustavsson skrev:http://cgi.ebay.com/B-O-ICEpower-ICEpower1000ASP-1000W-amplifier-2PCS-JRDG-/270707233933?pt=Vintage_Electronics_R2&hash=item3f0768948d

Tack för länken (den blev inte längre nu, men om jag vill kan jag undersöka den)

Du som är datanörd kan kanske tala om hur man får en länk på det viset, där de vanliga orden blir understrukna? Det kanske redan finns någon knapp att trycka på här ovanför?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-05 13:24

Jag lärde mig det genom att titta hur andra gjort här :D

1) Klistra in länken i inlägget
2) Markera den och tryck på knappen URL
3) Justera lite, citera mitt inlägg så ser du hur...

Orginal:

http://cgi.ebay.com/B-O-ICEpower-ICEpower1000ASP-1000W-amplifier-2PCS-JRDG-/270707233933?pt=Vintage_Electronics_R2&hash=item3f0768948d

Justerat:

Tack för länken

Jag har alltså lagt in ett = istället för en slutklammer efter url i början och flyttat den slutklammern till innan texten jag vill att länken skall få.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-05-05 13:28

Roger, tryck på "Citera" på Magnus inlägg så ser du exakt hur det ser ut.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-05-05 13:45

O.T. - länkningar -

Det jag egentligen menar är att en länk utan någon förklarande text säger ingenting. Man vill ha ett val om det kan vara värt besväret att klicka på länken eller inte.

Tips & Svar på hur forumandet lämpligen sker - FAQ!
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=28190
där det står:

"Posta inte bara en länk
Ibland ser man inlägg med länkar till youtube eller andra ställen utan några kommentarer. Ibland dör länkar eller så sitter man på internetuppkopplingar med mindre bandbredd. Då är det inte kul att inte veta vad länkar gäller. Så skriv gärna lite mer om vad länkar handlar om.
Vidare ses länkar från skvallersidorna Aftonbladet och Expressen med extra stor misstänksamhet..."

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-05-05 13:52

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-05-05 14:06

petersteindl skrev:Till Lindroos

Nu klickade jag på länken ändå av misstag, det borde jag ju inte ha gjort! :D Ingen annan behöver klicka på den i alla fall.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-05-05 14:11

Johan_Lindroos skrev:
petersteindl skrev:Till Lindroos

Nu klickade jag på länken ändå av misstag, det borde jag ju inte ha gjort! :D Ingen annan behöver klicka på den i alla fall.

Nu har du väl varit O.T. ett bra tag. :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
XTZ

Inläggav XTZ » 2011-05-05 14:26

mx skrev:

/Rikard

Tyvärr har jag fått liknande svar av många tillverkare. Ännu har ingen
publicerat något på deras webbplats.

Du kan inte dela med dig av något här? Det skulle väl knappast försämra
affärerna? :)

Det är inte sammanställt ännu, och vi ska webbanpassa allt innan det läggs ut.

/Rikard

- Sound in Balance -

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2011-05-05 15:40

Sanny_X skrev:

Då det inte framgick tidigare: Vem är återförsäljare i Lilla Edet?

Användarvisningsbild
XTZ

Inläggav XTZ » 2011-05-05 16:35

Det är Gösta Ericsson AB som säljer XTZ-produkter.

http://www.gostaericson.se/

/Rikard

- Sound in Balance -

Användarvisningsbild
blodapelsin

Inläggav blodapelsin » 2011-05-05 20:09

Hej, har ni några planer på att fixa room analyzer för oss som inte har windows-datorer,
med andra ord varianter för linux och mac.

mvh johan

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-05-05 20:24

blodapelsin skrev:Hej, har ni några planer på att fixa room analyzer för oss som inte har windows-datorer,

mvh johan

Det där tycker jag var ett intressant förslag!

Användarvisningsbild
XTZ

Inläggav XTZ » 2011-05-06 09:25

blodapelsin skrev:Hej, har ni några planer på att fixa room analyzer för oss som inte har windows-datorer,

mvh johan

Det finns inga omedelbara planer på det, det går ju dessutom utmärkt att köra Room Analyzer på en MAC om man använder emulator eller Boot Camp osv.

Efterfrågan på en linux-version har varit väldigt liten hittills.

/Rikard

- Sound in Balance -

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2011-05-07 12:30

XTZ skrev:Det är Gösta Ericsson AB som säljer XTZ-produkter.

/Rikard

Tack, jag tycker det är bra att ni/du deltar på faktiskt.se. :)

Användarvisningsbild
XTZ

Inläggav XTZ » 2011-05-07 12:40

Sanny_X skrev:
XTZ skrev:Det är Gösta Ericsson AB som säljer XTZ-produkter.

/Rikard

Tack, jag tycker det är bra att ni/du deltar på faktiskt.se. :)

Tackar, kul att höra att det uppskattas!

Trevlig helg allihop!

/Rikard

- Sound in Balance -

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-05-07 13:26

:D Trevlig Helg Rikard

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-05-07 14:34

XTZ skrev:

mvh johan

Det finns inga omedelbara planer på det, det går ju dessutom utmärkt att köra Room Analyzer på en MAC om man använder emulator eller Boot Camp osv.

/Rikard

Går det inte att använda Java istället?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-07 22:06

Harryup skrev:Går det inte att använda Java istället?

Jag har precis bryggt en kanna. Tack för tipset. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-07 22:08

Ragnwald skrev:
Harryup skrev:Går det inte att använda Java istället?

Jag har precis bryggt en kanna. Tack för tipset. :)

:lol:
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-05-09 08:24

ja då ska det nog gå bra med 2st parallellkopplade/ kanal på ett bra steg = 4st är möjligt, då är det intressant.

Synd att inte HiFikit har möjlighet att dema en sådan setupp på ett tillfredsställande vis :(

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-09 08:25

DVD-ai skrev:ja då ska det nog gå bra med 2st parallellkopplade/ kanal på ett bra steg = 4st är möjligt, då är det intressant.

Synd att inte HiFikit har möjlighet att dema en sådan setupp på ett tillfredsställande vis :(

Varför inte? Kan du inte låna hem då?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-05-10 08:38

Inte just nu, men kommande boende ja :)

måste få en lägenhet först innan det är någon ide... :x

men DÅ är jag i köpar taken när det gäller moduler :D

MorganM

Inläggav MorganM » 2011-05-16 10:37

2-ch skrev:

Oj!,hade glömt bort den här tråden.

Jag får samma resultat överallt .

Ska prova flera olika vägg-uttag och se om det kan vara någon störning.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-05-19 13:04

Funkar Sub Amp 1 i 2ohmslaster? Kan man alltså driva 2st 18p-subbar parallellt med 1st subamp?
En stor kuk skänker glädje i ett fattigt hem..

Användarvisningsbild
XTZ

Inläggav XTZ » 2011-05-20 09:55

Hej!

Sub Amp 1 är stabil i 2 ohms-laster. Men se till så den får bra ventilation!

/Rikard

- Sound in Balance -

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-05-20 15:48

Vad är lägsta impedans som subamp1 klarar av alls ?
när bli den ostabil och kan man t.ex. lasta så att impedansen vid, säj 50hz ligger på 1,4ohm utan problem?

Användarvisningsbild
niclasbackar

Inläggav niclasbackar » 2011-05-23 03:04

XTZ skrev:

mvh johan

/Rikard

Borde kanske funka att köra under Wine, eller? Ngn som testat?

Användarvisningsbild
XTZ

Inläggav XTZ » 2011-05-23 09:40

DVD-ai skrev:Vad är lägsta impedans som subamp1 klarar av alls ?
när bli den ostabil och kan man t.ex. lasta så att impedansen vid, säj 50hz ligger på 1,4ohm utan problem?

Det är en bra fråga! Vi har inte testat under 1 ohm resistivt, så i princip kan vi inte komma med något bra svar vad som händer vid reaktiv last i så låg impedans. Sannolikt är det inte instabilitet som blir största problemet utan värmeutvecklingen i sig. Det finns ju skydd mot övertemp så om man är lite försiktig går det bra att prova och se själv. Är nominella impedansen 2 ohm i lasten du menar?

/Rikard

- Sound in Balance -

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2011-05-23 09:53

XTZ skrev:

mvh johan

/Rikard

Jag skulle köpt en ifall den fanns i OS X-version. Tror inte att jag skulle vara ensam om det heller, plug n play brukar uppskattas av mac-folket. :)

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-23 09:55

Ton skrev:
XTZ skrev:

mvh johan

/Rikard

Jag skulle köpt en ifall den fanns i OS X-version. Tror inte att jag skulle vara ensam om det heller, plug n play brukar uppskattas av mac-folket. :)

Ja, en version för oss som kör Mac vore underbart.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-05-23 11:11

XTZ skrev:
DVD-ai skrev:Vad är lägsta impedans som subamp1 klarar av alls ?

Det är en bra fråga! Vi har inte testat under 1 ohm resistivt, så i princip kan vi inte komma med något bra svar vad som händer vid reaktiv last i så låg impedans. Sannolikt är det inte instabilitet som blir största problemet utan värmeutvecklingen i sig. Det finns ju skydd mot övertemp så om man är lite försiktig går det bra att prova och se själv. Är nominella impedansen 2 ohm i lasten du menar?

/Rikard

Jag tänkte mig 2ohm nominell ja, men med lägsta impedans på 1,4ohm, vilket är lite väl lågt... 2ogm så borde det vara 1,6ohm som är lägst men om man räknar med marginal så tog jag 1,4ohm bara för att :)

alltså om man skulle slänga på 2st va era passiva moduler parellel kopplade på en av dessa steg, så tänkte jag om det fungerar bra eller om det medför några problem ?

eller 3st moduler/ steg = ca 1,35ohm nominellt ( >1ohm lägsta förhoppningsvis) då börjar det bli knepigt med värmeutvecklingen e jag rädd... :P

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2011-05-23 18:30

Ton skrev:
XTZ skrev:

mvh johan

/Rikard

Alla andra hatar plug n play :roll:
Kacken fresser?

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-05-25 07:16

80-talet skrev:
Ton skrev:Jag skulle köpt en ifall den fanns i OS X-version. Tror inte att jag skulle vara ensam om det heller, plug n play brukar uppskattas av mac-folket. :)

Alla andra hatar plug n play :roll:

Vi som körde med mac visste inte vad plug n play var för något, men när man anslöt något så bara fungerade det. Plug n play i praktiken alltså. För win-datorer behövdes ett bergepp för att ge illusionen av att det bara var att koppla in 8)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-05-25 08:38

:lol:

Användarvisningsbild
elov

Inläggav elov » 2011-05-31 13:01

Kan inlägga att Room Analyser fungerar bra i VMware Fusion med Windows XP samt 7 på Mac. Man måste köra passthough på USB ljudenheten samt även på min USB-Serie PL2303 ports adapter som används för kontroll med XTZ Remote. (XTZ 99 W12 DSP sub).

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-06-02 08:48

http://www.xtz.se/se/produkter/hogtalare/93-wmt

Dom stativarna tycker jag är jättesnygga,men hur är det med ljudkvaliten?

Nån som har ett par på forumet eller lyssnat på dom?Mvh.....

Användarvisningsbild
Snygg

Inläggav Snygg » 2011-06-03 10:13

zapanasta skrev:http://www.xtz.se/se/produkter/hogtalare/93-wmt

Jag har hört dem många gånger, och de är bättre än man kan tro. Tyvärr är det nog inte så många som ger dem rätt förutsättningar, de hamnar ofta i kombination med klena receivrar i 2k-klassen men jag har hört dem med en Rotel Michi-kombo och med drivning svarar de rätt väl.. Kan inte påstå att jag saknade något särskilt. Nu letar väl inte folk med prylar i den klassen efter högtalare för drygt 2k.. Jag tycker att de är en av de väl bevarade hififynden. T.o.m finishen är extrem för priset.
Är faktiskt.se jävligt snygg...för att inte tala om ödmjuk!

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-06-03 16:56

Snygg skrev:
zapanasta skrev:http://www.xtz.se/se/produkter/hogtalare/93-wmt

Jag har hört dem många gånger, och de är bättre än man kan tro. Tyvärr är det nog inte så många som ger dem rätt förutsättningar, de hamnar ofta i kombination med klena receivrar i 2k-klassen men jag har hört dem med en Rotel Michi-kombo och med drivning svarar de rätt väl.. Kan inte påstå att jag saknade något särskilt. Nu letar väl inte folk med prylar i den klassen efter högtalare för drygt 2k.. Jag tycker att de är en av de väl bevarade hififynden. T.o.m finishen är extrem för priset.

Dom kanske fungerar perf som toppar i ett delat system :)
Snyggare än dom flesta högtalare är dom då tycker jag.Mvh...

Användarvisningsbild
blodapelsin

Inläggav blodapelsin » 2011-06-07 12:56

Hej för ett tag sen så fanns det ett reportage om en rätt annorlunda xtz-högtalarprototyp, en cool vit liten högtalare som hade ett element framåt och ett neråt men det var en stativare, såg ut som en bredbandare nästan. Högtalaren hade inget vanligt delningsfilter utan ett aktivt eller nåt. Är inte så kunnig så jag kan ha blandat ihop det.

De skulle iallafall hamna runt 5000 kronor med en tillhörande förstärkare. Hur går det med dessa?

Användarvisningsbild
blodapelsin

Inläggav blodapelsin » 2011-06-07 14:48

nu såg jag på er hemsida uk delen att de hette xtz MH 800 DSP. Kan man bara köra från datorn eller kan man koppla in andra enheter som cd, vinyl osv.
mvh johan

Användarvisningsbild
XTZ

Inläggav XTZ » 2011-06-08 09:35

Hej! Vi visade dessa i Stockholm och i Bristol senast, produktionen är igång nu äntligen och vi hoppas kunna leverera inom kort. Högtalarna använder som sagt inget vanligt delningsfilter, utan linearisering sker med DSP-mjukvara i datorn man kopplar dem till. Systemet består alltså av högtalare, en förstärkare samt mjukvara från Dirac Research. Det är ett multimediasystem och tanken är att man lika gärna kan använda datorn för att utföra DSP-korrigeringen när man ändå spelar musik ifrån den. Nackdelen är att man behöver datorn som signalkälla även om det finns "okorrigerade" RCA-ingångar på förstärkaren också.
Men eftersom fler och fler använder sina datorer som signalkälla tycker vi det finns bra skäl att erbjuda ett system som ger bättre prestanda än de vanliga datorhögtalarna.

/Rikard

- Sound in Balance -

Användarvisningsbild
usling

Inläggav usling » 2011-06-11 13:41

XTZ skrev:Hej! Vi visade dessa i Stockholm och i Bristol senast, produktionen är igång nu äntligen och vi hoppas kunna leverera inom kort. Högtalarna använder som sagt inget vanligt delningsfilter, utan linearisering sker med DSP-mjukvara i datorn man kopplar dem till. Systemet består alltså av högtalare, en förstärkare samt mjukvara från Dirac Research. Det är ett multimediasystem och tanken är att man lika gärna kan använda datorn för att utföra DSP-korrigeringen när man ändå spelar musik ifrån den. Nackdelen är att man behöver datorn som signalkälla även om det finns "okorrigerade" RCA-ingångar på förstärkaren också.
Men eftersom fler och fler använder sina datorer som signalkälla tycker vi det finns bra skäl att erbjuda ett system som ger bättre prestanda än de vanliga datorhögtalarna.

/Rikard

Det är ju en genialisk idé. Hemmabioreceivers i all ära, men det vore ju smidigast för oss lite mer avancerade användare om man bara hade slutsteg (med någon slags volymkontroll) och att resten sköts i datorn. Jag kanske inte är ensam om att ogilla audyssey som förstör mer än det rättar till.

Sköter programvaran även delningen mellan stativarna och eventuella subwoofers? Kan man även koppla bakhögtalare till, eller är det endast tänkt som 2-kanal? Och om det är tänkt som flerkanal, klarar programvaran att man inte har en centerhögtalare, dvs spela dess tänkta information i fronthögtalarna istället?

Egentligen, hur avancerad är den där programvaran? Gjorde en google-sökning men diracs hemsida säger inte så mycket.
Motstånd!

Användarvisningsbild
XTZ

Inläggav XTZ » 2011-06-13 13:35

Det här systemet är det första i vår serie DSP-korrigerade multimediasystem och är tänkt i första hand som ett tvåkanalssystem för användning tex i kontor, kök eller andra mindre sammanhang. Det är inte tänkt som ett flerkanalssystem även om det går att komplettera med en aktiv sub. Mjukvarans uppgift är att korrigera högtalarna med avseende på frekvensgång, faslinjäritet och impulssvar. Det är en långt mycket mer avancerad mjukvara än de relativt förenklade versionerna av Audyssey man hittar i många hembioreceivers. Jag håller helt med dig om att det i många fall verkar orsaka värre problem än det löser, och vi har ofta rekommenderat kunder att prova att köra med Audyssey avstängt och optimera anläggningen "manuellt" enligt gammal hederlig skola. Jag är inte säker, men vi har i alla fall indikationer på att många av dessa billiga Audyssey-versiobner inte arbetar alls under 63 hz. Någon som vet om det stämmer? I så fall är det ju komplett värdelöst i ett system med aktiva basar. De mer proffsiga versionerna av Audyssey är däremot helt ok även om Dirac Live är klart vassare som vi ser det (för tvåkanalssystem alltså).

Dirac-systemet är ett rumskorrigeringssystem i grund och botten men kan även användas att optimera en högtalare i sig själv. Det fungerar fint eftersom lyssningsavståndet till högtalarna i MH-800 DSP är tänkt att vara kanske någon meter, och därmed reduceras rumspåverkan dramatiskt.

mvh Rikard

- Sound in Balance -

Användarvisningsbild
usling

Inläggav usling » 2011-06-13 16:49

Tack för svaret. Kanske inte riktigt vad jag söker isåfall, men det låter som ett mycket intressant system ändå :)
Motstånd!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-06-13 16:59

XTZ skrev: Jag är inte säker, men vi har i alla fall indikationer på att många av dessa billiga Audyssey-versiobner inte arbetar alls under 63 hz. Någon som vet om det stämmer?
mvh Rikard
Jag tror spontant att de enklare varianterna av Audessey inte verkar på sub-kanalen, men är inte heller säker.

Användarvisningsbild
pthan

ap-100

Inläggav pthan » 2011-09-05 18:11

Om jag bryggkopplar två AP-100 ökar då också uteffekten i class-A läget?

Användarvisningsbild
XTZ

Re: ap-100

Inläggav XTZ » 2011-09-06 15:20

pthan skrev:Om jag bryggkopplar två AP-100 ökar då också uteffekten i class-A läget?

Svar: Uteffekten inom klass A-området bestäms av tillgänglig maxström genom utgångstransistorerna innan någon halva av slutsteget slutar leda. Det betyder på vanlig svenska att uteffekten i klass A förblir konstant även om man bryggkopplar. Det som händer är att spänningssvinget dubblas, och därmed kan lasten (högtalaren) dra högre ström från förstärkaren vilket ökar effekten utanför klass A-området ganska dramatiskt.

Det fina med AP100 ( och även Class A100 D3) är att steget inte är begränsat att hålla sig inom klass A på samma sätt som de flesta andra förstärkare. Man har hela tiden full effekt tillgängligt även när förstärkaren är inställd för klass A-läge. Allt upp till gränseffekten för klass A levereras i klass A, och om man spelar högre än så levereras resten i klass AB. En klar fördel tycker vi, eftersom man då kan njuta av ett kraftfullt bastrumslag på hög volym utan att riskera klippning av signalen som en vanlig klass A-förstärkare skulle gjort. Samtidigt ligger ofta det mesta av informationen i musik (och även film för den delen) på betydligt lägre ljudvolymer och återges då inom klass A-området för minimal distorsion.

- Sound in Balance -

Användarvisningsbild
pthan

ap100

Inläggav pthan » 2011-09-06 19:03

Tackar

Det blir nog ett AP100 till i alla fall.

/P[/quote]

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-11-25 11:25

Skulle vilja att XTZ kommer in och kommenterar följande tråd. Det vore intressant för alla som är intresserade av deras produkter:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=46422

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
joel

Leveranser

Inläggav joel » 2012-01-16 17:17

Hej XTZ!

När ni som postorderföretag skickar ut produkter hur ser er ambition ut i de fall en produkt är DOA. dvs trasig vid leverans?

Hur länge tycker ni att det är rimligt att man får vänta innan man får en fungerande produkt som man betalt för vid beställningstillfället?

MVH
/Joel

Användarvisningsbild
metalfan

Re: Leveranser

Inläggav metalfan » 2012-01-16 22:48

joel skrev:Hej XTZ!

När ni som postorderföretag skickar ut produkter hur ser er ambition ut i de fall en produkt är DOA. dvs trasig vid leverans?

Hur länge tycker ni att det är rimligt att man får vänta innan man får en fungerande produkt som man betalt för vid beställningstillfället?

MVH
/Joel

XTZ är väl inget postorderföretag? De säljer ju sina produkter via återförsäljare (hifi kit, fyndbörsen)

Användarvisningsbild
joel

Re: Leveranser

Inläggav joel » 2012-01-17 09:36

metalfan skrev:
joel skrev:Hej XTZ!

MVH
/Joel

XTZ är väl inget postorderföretag? De säljer ju sina produkter via återförsäljare (hifi kit, fyndbörsen)

Njae XTZ och fyndbbörsen är vad jag förstår samma företag. Ringer du deras nummer svara växeln med välkommen till fyndbörsen och XTZ.

Att nu typ 2st återförsäljare fått börja återförsälja deras varor bör ses som ett undantag då man kan läsa om deras fina filosofi på deras hemsida att de kan hålla så låga priser genom att ta bort mellanhänder så som återförsäljare.

Alltså XTZ/Fyndbörsen anser jag vara ett postorderferetag/webbhandelsbolag.

Men jag har redan fått svar via mail från XTZ/fyndborsen om hur de hanterar ärenden av DOA.

MVH
/Joel

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-01-19 00:28

Fråga till XTZ: Har ni inte funderat på att bygga ett referensslutsteg med någon
stans runt kanske 2x500W i 8ohm? Flerkanalssteg lämpliga för att driva en
hemmabio eller kanske en uppsättning basar? Givetvis är då båda dessa steg
fläktlösa, har en låg undre gränsfrekvens samt kostar inte skjortan!

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2012-01-19 12:25

Aerob skrev:Fråga till XTZ: Har ni inte funderat på att bygga ett referensslutsteg med någon
stans runt kanske 2x500W i 8ohm? Flerkanalssteg lämpliga för att driva en
hemmabio eller kanske en uppsättning basar? Givetvis är då båda dessa steg
fläktlösa, har en låg undre gränsfrekvens samt kostar inte skjortan!

Gärna utan att blanda in class-A strömförbrukning/värmeutveckling också.
Emotiva blir ju i så fall den enda konkurrenten och det måste bara gå att konkurrera prismässigt med tanke på frakt/moms som tillkommer på summan när man handlar därifrån.
Denon AVC-X4800H -> -> Emotiva XPA-5 & Emotiva XPA-4 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

mangs

Inläggav mangs » 2012-01-19 14:09

Det är väl just det som är problemet. Eftersom redan Emotiva erbjuder just det ni efterfrågar blir det tufft för XTZ att slå sig in på deras marknad och dessutom kunna tjäna pengar på det. Dessutom har deras slutsteg idag redan möjlighet att bryggas och köra upp till 500W i 8ohm.

Jag skulle hellre se ett sluteteg som inte är lika kraftigt men som dubblar effekten ner mot 1ohm.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-01-20 08:23

mangs skrev:Jag skulle hellre se ett sluteteg som inte är lika kraftigt men som dubblar effekten ner mot 1ohm.

Å jag som trodde att vi kommit fram till att det är ett slöseri med resurser.

mangs

Inläggav mangs » 2012-01-20 10:16

Slöseri med resurser?

Har jag en högtalare med 82dBs känslighet men en impedans kring 8ohm och en rejäl effekttålighet vill jag gärna ha 500W i 80hm och jag struntar högaktningsfullt i hur stabilt steget är impedanser under 4ohm.

Har jag däremot ett par andra högtalare med en känslighet på 86dB och med en jobbig impedanskurva med bottnar under 1,5ohm samt fasvändingar på detta, då är jag mycket mer intresserad hur steget klarar av att prestera med dessa förutsättningar. 800W i 8ohm säger då inte så mycket om det bara klarar av att leverera 40W eller så i 1,5ohm.

Då tar jag hellre ett steg på 100W, som i 40hm blir 200W, 20hm 400W och 1ohm 800W. (Om min högtalare tillfälligt klarar 800W dvs)

På vilket sätt är detta slöseri?

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-01-20 10:34

mangs skrev:På vilket sätt är detta slöseri?

Tja det finns de som hävdar det i alla fall.
Se tredje inlägget i denna tråd tex. http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=22277
Hittar inte en annan tråd där det förklarades mer på djupet.

För oftast handlar det väl om en felkonstruerad högtalare som kräver något sånt av ett slutsteg?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-20 10:56

Helt vansinnigt att dimensionera på det viset!

Marnaden för 1,5 ohmshögtalare är tämligen begränsad och det blir sjukt dyrt att åstakomma det. Då får alla andra betala för mycket ;)

Jag skulle gärna se ett steg som är digitalt uppbyggt där en modul arbetar med den positiva sidan och en på den negativa så man kan nå DC. Helt enkelt ett steg som levererar ca 700w/4 ohm/kanal och det i iallafall 4 kanaler för bashantering, kombinerat med ett G-steg på 2x500w för topparna.

Men marknaden är väl lite begränsad ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-01-20 11:12

mangs skrev:Det är väl just det som är problemet. Eftersom redan Emotiva erbjuder just det ni efterfrågar blir det tufft för XTZ att slå sig in på deras marknad och dessutom kunna tjäna pengar på det. Dessutom har deras slutsteg idag redan möjlighet att bryggas och köra upp till 500W i 8ohm.

Jag skulle hellre se ett sluteteg som inte är lika kraftigt men som dubblar effekten ner mot 1ohm.

Nja, det är inte svårt att slå sig in på den marknaden. XTZ skulle nog inte ha
problem med att knycka marknadsandelar från Emotiva. Särskilt eftersom de
skulle gå att köpa i en vanlig butik och via fyndbörsen.
Alea iacta est.

Återgå till Generellt om hifi