Moderator: Redaktörer
eriken skrev:DVDai: Så är det nog ofta, odämpade sidoväggar är inget kul iaf om de är nära som du skrev fast just det är inget problem för mig idag då jag har rejäl dämpning på sidorna samt högtalarna ca 40 cm från sidoväggarna rejält invinklade..
Det ärett sätt, ett annat är att designa högtalaren efter hur den skall vara placerad, eller ännu hellre - en kombination!DanNorman skrev:Dämpa väggen bakom högtalarna! Ordentligt!
eriken skrev:Finns det högtalartyper som är mindre känsliga för detta?
Det borde variera med avståndet när du mäter..Kraniet skrev:Öhman verkar göra som så att han låter högtalaren ha lite mer energi i det området. Då kan man bibehålla den totala energimängden som man hör. Men det kommer inte synas på mätningen dock.
Jag har testat att stoppa eqa upp området och stoppat in +10dB som mest. Visst hör man en jäkla skillnad men mätningen ser nästan likadan ut. Lite fräckt faktiskt.. :)
Kraniet skrev:Öhman verkar göra som så att han låter högtalaren ha lite mer energi i det området. Då kan man bibehålla den totala energimängden som man hör. Men det kommer inte synas på mätningen dock.
Jag har testat att stoppa eqa upp området och stoppat in +10dB som mest. Visst hör man en jäkla skillnad men mätningen ser nästan likadan ut. Lite fräckt faktiskt.. :)
Strmbrg skrev:Inte för att jag är någon principanhängare av metoder direkt, men ett tips är ändå att prova med dip-oler.
Strmbrg skrev:Inte för att jag är någon principanhängare av metoder direkt, men ett tips är ändå att prova med dip-oler.
Johan_Lindroos skrev:Strmbrg skrev:Inte för att jag är någon principanhängare av metoder direkt, men ett tips är ändå att prova med dip-oler.
Det vill jag ändock avråda från i ett såpass litet rum. Det blir svårt att få dem ut från väggen för att få tillräckligt sena ljudreflexer från "bakåtutstrålningen".
Med tanke på hur folk gör så är min designide ungefär att göra en eller två stora kuber fyllda med glasull på 100x100x80cm (så de går in genom dörren) som sätts uppe i hörnen. Samt lite plattare eller typ ino acu på väggarna om det behövs.
sztation skrev:Har kollat runt lite och det verkar ju som att folk mest bara smäller upp glas/stenull utan större ansats till beräkning eller design och verkar vara nöjda med det.
http://www.kontrollrummet.com/forum/ind ... opic=604.0
http://www.youtube.com/watch?v=Jr5HQR8Ox54
Spelar det någon roll för en mineralull som absorbent om den har en hårdare ram av trä, eller om den bara hängs upp som den är (i stålram o tyg)?
Med tanke på hur folk gör så är min designide ungefär att göra en eller två stora kuber fyllda med glasull på 100x100x80cm (så de går in genom dörren) som sätts uppe i hörnen. Samt lite plattare eller typ ino acu på väggarna om det behövs. Vad tror ni effekten blir av nåt sånt?
sztation skrev:Vad blir det då
Och varför inte?
Varför frågar du inte Lindroos om det själv Peter om du inte förstår hur basabsorbenter fungerar?petersteindl skrev:sztation skrev:Vad blir det då
Och varför inte?
Tippar att det beror på djupet på absorbenten. Om du tar 100 st absorbenter i djupled så får du 8 meter djup absorbent runt om i rummet. Fråga Lindroos vad han tror om dettaFunkar det som basabsorbent.
mvH
Peter
MagnusÖstberg skrev:Varför frågar du inte Lindroos om det själv Peter om du inte förstår hur basabsorbenter fungerar?petersteindl skrev:sztation skrev:Vad blir det då
Och varför inte?
Tippar att det beror på djupet på absorbenten. Om du tar 100 st absorbenter i djupled så får du 8 meter djup absorbent runt om i rummet. Fråga Lindroos vad han tror om dettaFunkar det som basabsorbent.
mvH
Peter
Naqref skrev:MagnusÖstberg skrev:Varför frågar du inte Lindroos om det själv Peter om du inte förstår hur basabsorbenter fungerar?petersteindl skrev:sztation skrev:Vad blir det då
Och varför inte?
mvH
Peter
Man brukar räkna att för allt infallande ljud som går genom absorbenten (kräver att den har tillräcklig yta) så dämpar den relativt effektiv ner till den frekvens som har en våglängd som är 4ggr längre än djupet på absorbenten. Om absorbenten är placerad framför en begränsningsyta som reflekterar hårt.
8*4=32m => 11Hz Bör ansers vara rätt effektiv för bas dårå.
MagnusÖstberg skrev:Jag tror att det blev tydligare nu ja.
Det har inget med att vilja förstå eller inte, det tillkom information som du kanske inte kunde Peter?
Med den volymen som i det här fallet skulle finnas tillgänglig, 2x800liter, borde man väl iallafall kunna göra två avstämda lådor istället för att hantera två eventuella problemfrekvenser? Iallafall om de placeras rätt.
MagnusÖstberg skrev:Jag tror att det blev tydligare nu ja.
Det har inget med att vilja förstå eller inte, det tillkom information som du kanske inte kunde Peter?
...
MagnusÖstberg skrev:Nej, jag vet inte om du kunde. Om du hade kunnat förklara bättre, varför valde du att inte göra det då?
För mig var appromixationen om 4x djupet på absorbenten ny iallafall och ger verkligen en inblick i hur stor (i alla dimensioner) en bredbandig absorbent blir
MagnusÖstberg skrev:Det är man ju sett bilder på, men kanske inte reflekterat fullt ut på djupkraven...
petersteindl skrev:Ofta slutar de vara ekofria vid 60-80 Hz. Mig veterligen finns det inget ekofritt rum som är ekofritt ner till 10 Hz![]()
-Martin- skrev:petersteindl skrev:Ofta slutar de vara ekofria vid 60-80 Hz. Mig veterligen finns det inget ekofritt rum som är ekofritt ner till 10 Hz![]()
Det är klart att det finns. Lösningen är att göra väggarna "eftersläppliga" så att de släpper ut bastonerna "i det fria"...
Naqref skrev:-Martin- skrev:petersteindl skrev:Ofta slutar de vara ekofria vid 60-80 Hz. Mig veterligen finns det inget ekofritt rum som är ekofritt ner till 10 Hz![]()
Det är klart att det finns. Lösningen är att göra väggarna "eftersläppliga" så att de släpper ut bastonerna "i det fria"...
Fast då släpper man samtidigt in ljud utifrån. Sen behöver det ju inte bli ett problem. I Israel så kör de ut i öknen och mäter vissa stora objekt. Markytan blir då reflekterande.
-Martin- skrev:Men hur många ljud som "släpps in" är under 100 Hz? (Skulle det uppstå får man väl göra ett flertal mätningar och sortera bort när det inträffar ?)
Naqref skrev:-Martin- skrev:petersteindl skrev:Ofta slutar de vara ekofria vid 60-80 Hz. Mig veterligen finns det inget ekofritt rum som är ekofritt ner till 10 Hz![]()
Fast då släpper man samtidigt in ljud utifrån. Sen behöver det ju inte bli ett problem. I Israel så kör de ut i öknen och mäter vissa stora objekt. Markytan blir då reflekterande.
sztation skrev:
Men jag fick ett svar tidigare om att minerulull INTE absorberar bas, låt säga runt 100hz, ens med ett sådant omfång.
Går det eller går det inte?
Och om det inte går tillräckligt, finns det något material som gör det isåfall tillräckligt väl att en sådan sjuk konstruktion skulle vara värd att försvara och bygga?
Kronkan skrev:Sztation!
Här en länk till ett exempel hur en stenullskiva absorberar i olika frekvenser, tjocklekar och från vägg.
http://www.bullerbekamparen.se/pdf/1379.pdf
Själv har jag använt material från Bullerbekämparen för att minska efterklangen. Obervera att jag inte ger dig något specifikt råd utan mera en allmän upplysning.
Det som inte framgår av olika produktblad är hur materialet diffuserar. Alltså försenar den energi som återvänder in till rummet.
Adhoc skrev:Du behöver veta vikt/m² för mdf-skivan, samt ta hänsyn till luftspalten bakom skivan för att få fram resonansfrekvensen. (Skivan sitter alltså monterad som ett lock på en lufttät låda av något slag.)
En formel för membranabsorbent ("limp mass"): Absorbtionsfrekvensen är lika med 60 / roten ur (MxL), där M = membranets massa per m², mätt i kg och L = bakomliggande luftspaltens djup i meter.
Om densiteten för mdf-skivan är 750 kg/m³ och tjocklek 6 mm används hamnar du på ytvikt 4,5 kg/m² och 49 mm luftspalt för 128 Hz. Betydligt mindre volymkrävande alltså än en resistiv absorbent som snor åt sig dryga halvemeter i djup för att vara som effektivast. Det slår snabbt på frekvensen med någon mm hit eller dit för luftspalten och jag skulle definitivt kontrollmäta densiteten på mdf:skivan.
Fast jag tycker det låter märkligt att inte arean och utformningen på membranet spelar roll. Hur kan det inte spela in?
sztation skrev:Kronkan skrev:Sztation!
Här en länk till ett exempel hur en stenullskiva absorberar i olika frekvenser, tjocklekar och från vägg.
http://www.bullerbekamparen.se/pdf/1379.pdf
Själv har jag använt material från Bullerbekämparen för att minska efterklangen. Obervera att jag inte ger dig något specifikt råd utan mera en allmän upplysning.
Det som inte framgår av olika produktblad är hur materialet diffuserar. Alltså försenar den energi som återvänder in till rummet.
Tackar.
Jag kan lägga in de länkar på panelabsorbentsäljare jag sett.
http://www.sofsci.com/
http://www.aixfoam.de/
http://translate.googleusercontent.com/ ... xExK3hYErw
Just nu lutar det åt att köpa några av de tjockaste panelerna som verkar schysstast samt:
http://www.behringer.com/EN/Products/DCX2496.aspx
eller annan lämplig eq. och laborera mycket med placering av en tredje bashögtalare. Det verkar inte gå att lösa med två högtalare här utan att möblera om totalt.
En fråga på absorbenterna. Jag förstår det speciella med hörnen i ett rum. Men varför ska absorbenter skurna för ett hörn vara bättre än en oftast större panel som sitter lite utanför ena väggen fast inne i ett hörn? Materialet ska ju vara en bit från väggen. Skär man till materialet för att passa i hörnet så förlorar den ju hela grejen med att ha material utanför hörnet. Logiskt sett så borde något annat vara ca 100gr bättre.
Kronkan skrev:
Ursäkta dröjsmålet med svaret.
Så långt som jag förstått så ökar basenergin speciellt i hörnen.
Om man bygger en fyrkant, kvartsrund eller använder en trekantsform i hörnet är på inget sätt avgörande. Det är den effektiva tjockleken på absorbenten samt hur långt från väggen som är avgörande. Men frågan har ju en estetisk sida. Men skär du av hörnet kan du lätt bygga en djupare absorbent utan att det blir dominerande.
Så långt som jag har sett placeras också gärna speciella basabsorbenter i hörnen. De ärju ofta fyrkantiga i formen. Ibland i form av rör.
Adhoc skrev:Jo, storleken på ytan ju roll, det klart. ”Limp mass” avseende panelskivan kan ungefärligen översättas med att den ska vara ”mjuk och böjlig”. Det blir den ju inte om panelen är i storlek som ett mjölkpaket. Jag kommer inte ihåg riktigt varifrån jag noterade formeln. Den stämmer väl överens med vad du får resultat om du går in på tex: http://www.mh-audio.nl/ACalculators.asp => panel resonators. Där får du som förslag panelstorlek 33,5 x 134 cm vid 4,5 kg/m² på skivan. De andra frekvenserna du nämner ligger så nära 128 Hz så de borde påverkas rejält också. Petar du en glasfiberskiva ska den inte hindra panelskivans rörelser men samtidigt ligga så nära skivan som möjligt.
Ungefärliga ytvikter för lite olika material, siffror från höger till vänster: kg/m³, ytvikt vid t= 3, ytvikt vid t=6 mm.
MDF 750 2,25 4,50
Spånplatta, hård: 750 2,25 4,50
Spånplatta, mjuk 550 1,65 3,30
Plywood, gran & furu B-kval. 500 1,50 3,00
Plywood, björk, 10 mm 682 2,05 4,09
Plywood, björk, 8 mm 583 1,75 3,50
Härdad Masonit 1050 3,15 6,30
Hård masonite 800 2,40 4,80
Gipsskiva 800 2,40 4,80
Järnplåt 7700 23,10 46,20
SBR-gummi 1389 4,17 8,33
Nitril-gummi 1400 4,20 8,40
EPDM-gummi 1250 3,75 7,50
Korkgummi 950 2,85 5,70
Novilon 729 2,19 4,37
I mitt rum på ca 70 m³ / 32 m² med många elakartade resonanser kring 80-90 Hz fick jag rekommendationen om 5 st paneler med dim 120x180 cm från en akustiker.
Adhoc skrev:Jo, storleken på ytan ju roll, det klart. ”Limp mass” avseende panelskivan kan ungefärligen översättas med att den ska vara ”mjuk och böjlig”. Det blir den ju inte om panelen är i storlek som ett mjölkpaket. Jag kommer inte ihåg riktigt varifrån jag noterade formeln. Den stämmer väl överens med vad du får resultat om du går in på tex: http://www.mh-audio.nl/ACalculators.asp => panel resonators. Där får du som förslag panelstorlek 33,5 x 134 cm vid 4,5 kg/m² på skivan. De andra frekvenserna du nämner ligger så nära 128 Hz så de borde påverkas rejält också. Petar du en glasfiberskiva ska den inte hindra panelskivans rörelser men samtidigt ligga så nära skivan som möjligt.
Ungefärliga ytvikter för lite olika material, siffror från höger till vänster: kg/m³, ytvikt vid t= 3, ytvikt vid t=6 mm.
MDF 750 2,25 4,50
Spånplatta, hård: 750 2,25 4,50
Spånplatta, mjuk 550 1,65 3,30
Plywood, gran & furu B-kval. 500 1,50 3,00
Plywood, björk, 10 mm 682 2,05 4,09
Plywood, björk, 8 mm 583 1,75 3,50
Härdad Masonit 1050 3,15 6,30
Hård masonite 800 2,40 4,80
Gipsskiva 800 2,40 4,80
Järnplåt 7700 23,10 46,20
SBR-gummi 1389 4,17 8,33
Nitril-gummi 1400 4,20 8,40
EPDM-gummi 1250 3,75 7,50
Korkgummi 950 2,85 5,70
Novilon 729 2,19 4,37
I mitt rum på ca 70 m³ / 32 m² med många elakartade resonanser kring 80-90 Hz fick jag rekommendationen om 5 st paneler med dim 120x180 cm från en akustiker.
Adhoc skrev:Lådan ska vara helt tät, om man sen får den tät med skruv + lim eller med gummilist spelar mindre roll. Den innestängda luften fungerar som en fjäder mot den vibrerande frontpanelen med dess ytvikt. Läcker lådan tappar luftfjädern funktionen. Smart kan ju vara att panelen skruvas fast mot gummilist och kan bytas/justeras om avstämningen hamnar fel. De andra lådväggarna spelar roll också för avstämningen, vibrerar dom med kan du få en oönskad resonans tillbaks från dom. (Jag fick rekommendationen om 22 mm spånplatta från akustikern).
Gummiduk är ganska "dött" och har hög inre dämping med mindre "klang" än tex plywood, så jag gjorde mina med en ganska tung gummiduk för att slippa det problemet. Från byggtråden på component: http://www.component.se/forum/index.php ... t&p=139331 Finns med ett absorbtionsdiagram också från Voetmanns Akustik som jag språkade med. Dom använder gummiduk med ytvikt ca 3,0 kg/m² för sina SLAM-absorbenter (Soft Layer Absorbent Membrane).
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 19 gäster