Moderator: Redaktörer
Alexi skrev:Varför spelas det så starkt på konserter?
subjektivisten skrev:Det är kul att spela starkt ibland med bra grejer.
Det är inte kul att spela starkt med dåliga grejer.
Magnuz skrev:Högt spelar man för att musiken är så bra att man måste höja, såklart.
NB skrev:Det jag reagerat på är att det ofta pratas om max spl. Det spelas 130db på någon träff, någon vill ha större system för att det inte orkar mer än 120db osv. Men vad spelar det för roll att systemet kan spela 130db när det låter illa redan vid 70(?). Men alla har olika tycke och smak (och krav) och tur är väl det.
Magnuz skrev:Högt spelar man för att musiken är så bra att man måste höja, såklart.
Strmbrg skrev:Först så vill jag åberopa vad jag har förstått kring den där lilla Inon, Pip eller va di kallar'n:
De som äger den spelar sannolikt inte särskilt högt.
RogerGustavsson skrev:Strmbrg skrev:Först så vill jag åberopa vad jag har förstått kring den där lilla Inon, Pip eller va di kallar'n:
De som äger den spelar sannolikt inte särskilt högt.
Fast redan piP spelar åttor runt mindre Magnepan. Det gäller såväl basomfång som dynamik.
Flint skrev:Magnuz skrev:Högt spelar man för att musiken är så bra att man måste höja, såklart.
Jag ser det tvärs om. Spelar högt gör man för att man försöker få ljudet att släppa, imponera, engagera och låta "bra".
Magnuz skrev:Strmbrg skrev:Spelar bara musik jag verkligen vill lyssna på av rent musikaliska skäl, alltså
Och då funkar det ganska bra även med måttliga nivåer.
Men får du inte lust att höja för att musiken är bra?
Harryup skrev:Finns det ett samband mellan att spela starkt, och att man äger Inohögtalare eller sympatiserar med Ino-konceptet?
Vigor skrev:Jag gillar detaljrikedommen som uppstår när man spelar lite starkare, förutsett att inspelningen och anläggningen lämpar sig för det. Små reverbsvansar, instrument som ringer ut snyggt, etc är väldigt njutbart att lyssna på.
Harryup skrev:Många som sitter med stora horn sitter också med måttliga rörapparater typ 300B, 2A3. Känner en del med sådana system och jag känner ingen personligen som spelar särskilt högt. Men det är ju klart att det finns, men dom skriver inte i trådar på faktiskt.
mvh/Harryup
Vigor skrev:Tämligen säker. På väldigt svag volym hör jag detaljer dåligt. När jag höjer blir det bättre till en viss nivå, sedan blir det sämre igen. Peaknivån, alltså där jag hör som bäst är bra mycket starkare än vanlig samtalston.
Men när jag upplever volymen som jobbigt hög så upplever jag just inte så mycket mer än att det är just jobbigt.
Sån är jag
lennartj skrev:Håller med Flint.
Det ger mig stor njutning att lyssna på ganska (men inte extremt) låg volym på natten, när det är riktig tyst i huset och man med träning och vana uppfattar små, små detaljer minst 10 dB under den låga nivå av bakgrundsljud som ändå finnas.
Sådan rofylld avkoppling ger mig mycket mer än att låta mig bombarderas av höga ljudtryck
Goda rörslutsteg ger åtminstone mig mycket livfullare musikupplevelse vid sådana tillfällen än de transistorslutseg jag har lyssnat via på motsvarande sätt.
25 mjukklippande rörwatt i klass-A över 80 Hz till Carlsson OA52 och 1 kW klass-D till Bremenbasarna ger tillsammans mer ljudtryckskapacitet än vad jag vill utsätta mina öron (och grannar) för.
Strmbrg skrev:Magnuz skrev:Strmbrg skrev:Spelar bara musik jag verkligen vill lyssna på av rent musikaliska skäl, alltså
Och då funkar det ganska bra även med måttliga nivåer.
Men får du inte lust att höja för att musiken är bra?
Näe,
Möjligen då jag är full.
Men då spelar jag - å andra sidan - inte samma musik som då jag till äventyrs är nykter.
Harryup skrev:Finns det ett samband mellan att spela starkt, och att man äger Inohögtalare eller sympatiserar med Ino-konceptet?
Är det så att man skaffar Ino för att det går att spela starkt kanske och det ändå låter bra? Eller låter det ännu bättre då man spelar starkt? Spelar ni lika starkt om det är klassiskt eller bara då systemet skall demas med hjälp av svampar för andra som vill bli imponerade?
Jag har ett system som det går att spela starkt med men jag tycker inte det är så särskilt trevligt att gå så långt över 90dB på lyssninsgplats ändå. Finns det en koppling mellan lite extra basar och ens musiksmak? Eller spelas det starkast kanske mest vid filmtittning?
Hur gör den andra stora gruppen märkestrogna Carlssoniterna, spelas det starkt av er när det gäller svampar också eller blir det mest anständigt.
Är seriöst intresserad då man ser hur många liter basluft som "måste" pumpas enligt många. Finns det kanske en tendens till att gifta Inoägare spelar lägre? Lite av denna diskussion finns på Hififorum med diverse tappade hornbyggen men saknas i princip helt på t.ex. Euphonia där i princip ingen diskuterar hur högt man spelar.
Vad som är kraftigt och högt och anständigt får ni använda era inre referenser till att bedömma.
mvh/Harryup
Flint skrev:I mina öron miskar detaljrikedomen ju högre volym jag utsätter dom för. Mest detaljer hör jag i vanlig samtalsnivå.
Nattlorden skrev:Flint skrev:I mina öron miskar detaljrikedomen ju högre volym jag utsätter dom för. Mest detaljer hör jag i vanlig samtalsnivå.
Borde det inte vara en indikation på när dina rör börjar komprimera signalen då? När detalrikedomen börjar minska har du redan passerat ut från arbetsområdet. Om du ändå vill köra rör - skall du inte ta och prova några som ger lite mer? Eller känsligare högtalare? *fullt allvarlig - ingen Flint-bashing*
Flint skrev:Snarare örats och hörselns egen kompression och ökad tröskel pga. tillvänjning till gradvis ökad volymen.
mx skrev:Jag tycker att Inohögtalare låter bäst vid lite högre volymer.
petersteindl skrev:Volym mäts i kubikmeterStor resp liten
mx skrev:Jag tycker att Inohögtalare låter bäst vid lite högre volymer.
Stereotypen skrev:Jag tycker att alla låtar har en specifik "bästa" volym.
När jag spelar på den volymen vill jag varken höja eller sänka volymen, det låter realistiskt helt enkelt. Om mina högtalare klarar av alla dessa olika "volymlägen" för de olika låtarna så är jag nöjd.
Flint skrev:petersteindl skrev:Dubbla ljudtrycket blir 20*log2 = 6,02 dB.
Är inte ljudtryck en effekt? Borde väl bli 3dB då?
Strmbrg skrev:Ljudtryck är en effekt.
Av gas-molekyl-täthets-variationer.
Men det bör gå undan, annars får man plocka fram barometern.
"Ööh, snacka om infrabas!!! I förrgår var det 1002 millibar, igår 1018, idag 1003."
Flint skrev:petersteindl skrev:Dubbla ljudtrycket blir 20*log2 = 6,02 dB.
Är inte ljudtryck en effekt? Borde väl bli 3dB då?
Gissa vem som skrev:Tänk igen. Tänk hårdare.
petersteindl skrev:Om man har 2 st högtalarelement som spelar helt i samma fas med varandra och de spelar var och en med samma ljudtryck som den andre och med samma frekvens, hur mycket högre nivå får då det sammanlagda ljudtrycket i förhållande till nivån på ljudtrycket var och en för sig har? Tänk även på delningsfilter och om elementen t.ex. är 90 grader fasförskjutna i förhållande till varandra.
MvH
Peter
mapem skrev:. Jag har ganska små högtalare, av piP-storlek kan man väl säga, fast dom heter något annat. 6,5-tummare flyttar inte så jättemycket luft så några magsmockor blir det inte.
Du spelar jämförelsevis i ett pyttelitet rum.DS skrev:mapem skrev:. Jag har ganska små högtalare, av piP-storlek kan man väl säga, fast dom heter något annat. 6,5-tummare flyttar inte så jättemycket luft så några magsmockor blir det inte.
Tycker det drämmer till av bara fan i mina 5,5" are, högtalarna heter...... pipKiller
1947 skrev:Jag spelar nästan alltid med så hög nivå att jag måste ha öronproppar. Så högt spelas det ju överallt live och man vill ju vara så nära originalet som möjligt.
1947 skrev:Jag spelar nästan alltid med så hög nivå att jag måste ha öronproppar. Så högt spelas det ju överallt live och man vill ju vara så nära originalet som möjligt.
DVD-ai skrev:1947 skrev:Jag spelar nästan alltid med så hög nivå att jag måste ha öronproppar. Så högt spelas det ju överallt live och man vill ju vara så nära originalet som möjligt.
Det är ju inte huvudsakligen för att det är högt, utan för att det låter så förfärligt dåligt i dom flesta fall (Läs disstar något alldeles grönjävligt!) att man inte står ut med eländet och måste dämpa med proppar...
Flint skrev:DVD-ai skrev:1947 skrev:Jag spelar nästan alltid med så hög nivå att jag måste ha öronproppar. Så högt spelas det ju överallt live och man vill ju vara så nära originalet som möjligt.
Det är ju inte huvudsakligen för att det är högt, utan för att det låter så förfärligt dåligt i dom flesta fall (Läs disstar något alldeles grönjävligt!) att man inte står ut med eländet och måste dämpa med proppar...
Nej, både och. Hör troligen också ihop.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 38 gäster