Moderator: Redaktörer
meanmachine skrev:Jag sätter av ohejdad vana den svartlinjerade, streckade eller vad du vill som minus.
Bill50x skrev:meanmachine skrev:Jag sätter av ohejdad vana den svartlinjerade, streckade eller vad du vill som minus.
+1
/ B
Ragnwald skrev:Supernollan skrev:Texen = plus såklart.
+1
Så har jag alltid gjort och texten ska naturligtvis läsas från förstärkaren mot högtalaren.
Flint skrev:Ragnwald skrev:Supernollan skrev:Texen = plus såklart.
+1
Så har jag alltid gjort och texten ska naturligtvis läsas från förstärkaren mot högtalaren.
Man bör också ha kabellyftare i olika höjd så att kabeln lutar neråt mot högtalarna för att underlätta för ljudet att ta sig fram och liksom flyta av sig själv den största biten.
Flint skrev:Ragnwald skrev:Supernollan skrev:Texen = plus såklart.
+1
Man bör också ha kabellyftare i olika höjd så att kabeln lutar neråt mot högtalarna för att underlätta för ljudet att ta sig fram och liksom flyta av sig själv den största biten.
meanmachine skrev:Det där med terminaler högt placerade är inte så genomtänkt tyvärr. Dynaudio kör med låg placering men de vet ju hur man gör å andra sidan
adzer skrev:meanmachine skrev:Det där med terminaler högt placerade är inte så genomtänkt tyvärr. Dynaudio kör med låg placering men de vet ju hur man gör å andra sidan
Det där har jag alltid funderat över. Varför har man terminalerna 1meter ovanför golvet?
Så lågt som möjligt är ju bäst om man vill ha mindre kabel hängandes.
Laila skrev:adzer skrev:meanmachine skrev:Det där med terminaler högt placerade är inte så genomtänkt tyvärr. Dynaudio kör med låg placering men de vet ju hur man gör å andra sidan
Det där har jag alltid funderat över. Varför har man terminalerna 1meter ovanför golvet?
Så lågt som möjligt är ju bäst om man vill ha mindre kabel hängandes.
Beror liasom på var man har förstärkarna . . . man kan ju
tänkas ha typ monostärkare på en vägghylla strax ovanför/
vid sidan av högisarna typ . . . f.ö. håller jag med dig.
bakerman22 skrev:Lite kul att det skiljer faktiskt.![]()
Undrar vad det är som avgör vilket vi väljer...?
För mej själv känns det helt logiskt att det är just minus som är markerad.
Jag vet dock inte varför ?
adzer skrev:bakerman22 skrev:Lite kul att det skiljer faktiskt.![]()
För mig känns det som att signalledaren är den väsentliga och därför är den utmarkerad. Jord eller nolla är liksom den som är över. Så fungerar min hjärna iaf ^^
bakerman22 skrev:adzer skrev:bakerman22 skrev:Lite kul att det skiljer faktiskt.![]()
För mig känns det som att signalledaren är den väsentliga och därför är den utmarkerad. Jord eller nolla är liksom den som är över. Så fungerar min hjärna iaf ^^
"Den väsentliga"...?
Funkar den speciellt bra utan den andra...?
Flint skrev:meanmachine skrev:Spelar det nån rollViktiga är väl att rätt kabel från förstärkaren möter rätt anslutning på högtalaren
Njae. Det viktiga är väl att man är konsekvent och kopplar båda lådorna lika om det gäller två stycken.
markusA skrev:Har för mig att det finns någon konvention om att minus brukar vara markerad på elektronik? (Kan iofs vara helt felaktigt ihågkommet från min sida?)
För att vara säker så försöker jag att alltid mäta kablarna eftersom de i dagsläget är omärkta.
Lason skrev:Jag kör alltid markerad som plus
Mn gör inte om patas misstag!
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4447627
Objektivisten skrev:Är plus-ledarens kvalitet viktigare? Kan ledaren månne påverkas av märkningen? Teoretiskt.
Nattlorden skrev:Objektivisten skrev:Är plus-ledarens kvalitet viktigare? Kan ledaren månne påverkas av märkningen? Teoretiskt.
Spelar du bara likström, eller?
Objektivisten skrev:Nattlorden skrev:Objektivisten skrev:Är plus-ledarens kvalitet viktigare? Kan ledaren månne påverkas av märkningen? Teoretiskt.
Nej, jag brukar spela musik.
Nattlorden skrev:Objektivisten skrev:Nattlorden skrev:Objektivisten skrev:Är plus-ledarens kvalitet viktigare? Kan ledaren månne påverkas av märkningen? Teoretiskt.
Nej, jag brukar spela musik.
Och har du då någon preferens på vilken halva av ljudvågen som skall spelas bättre än den andra?
Objektivisten skrev:Är plus-ledarens kvalitet viktigare?
Objektivisten skrev:Kan ledaren månne påverkas av märkningen?
Objektivisten skrev:Teoretiskt.
Lust skrev:
Varför tror du att man t o m sätter dit pilar på dem om inte ledaren skulle påverkas av det?
mx skrev:adzer skrev:Om båda ledarna har samma färg, men den ena har en markering så kör jag alltid den som plus/het.
Så gör jag också!
adzer skrev:mx skrev:adzer skrev:Om båda ledarna har samma färg, men den ena har en markering så kör jag alltid den som plus/het.
Så gör jag också!
Woow hur stor chans är det liksom!!!
:p
PekkaJohansson skrev:adzer skrev:mx skrev:adzer skrev:Om båda ledarna har samma färg, men den ena har en markering så kör jag alltid den som plus/het.
Så gör jag också!
Woow hur stor chans är det liksom!!!
:p
phon skrev:2-ch skrev: Och vilken polaritet har upphöjningen...
Anti-minus?
_Fredrik_ skrev:Jag tycker det låter bäst med den streckade eller markerade kabeln på rött, varför vet jag inte men det är ganska stor skillnad. Det blir nasalt när man gör tvärt om.
Ragnwald skrev:Du menar att höger kan hamna till vänster?
slockna skrev:jag har ett systääm:
om markeringen är svart är markerad ledare minus,
om markeringen är röd är markerad ledare plus,
om markeringen är i form av rillor eller om ena ledaren är rund och andra fyrkantig, så är den icke-runda ledaren plus
när det gäller RCA så gäller Vita (eller sVarta) på Vänster och Röda på högeR
är det en fyrdelad RCA så är röda och vita REC och svarta och gula PLAY så, nu vet ni det med...
edit
hallÅÅÅ! det fattas ett alternativ. jag röstar inte, men ber hovsamt att få bli räknad till kategori 3
_Fredrik_ skrev:Jag tycker det låter bäst med den streckade eller markerade kabeln på rött, varför vet jag inte men det är ganska stor skillnad. Det blir nasalt när man gör tvärt om.
petersteindl skrev:Vilken spännande trådJag brukar koppla + på förstärkaren till + på högtalaren oavsett kabel
och en sak till. Jag gör likadant på båda kanalerna
Även på centern då jag kör med center.
MvH
Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster