Moderator: Redaktörer
Flint skrev:Vad är ref.nivå?
Nattlorden skrev:Du missade alternativet "Högre än referensnivå".
Flint skrev:steveo1234
Mäter man nivån vid kalibreringen med en kalibrerad mick? Tyckte inte att det framgick tydligt av länken vid snabbgenomgången.
Flint skrev:steveo1234
Mäter man nivån vid kalibreringen med en kalibrerad mick? Tyckte inte att det framgick tydligt av länken vid snabbgenomgången.
steveo1234 skrev:Nattlorden skrev:Du missade alternativet "Högre än referensnivå".
Inte alls, det ingår ju i alla alternativen
Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:Nattlorden skrev:Du missade alternativet "Högre än referensnivå".
Inte alls, det ingår ju i alla alternativen
Okejdå... så kan man väl tolka "från" också om man vill.
steveo1234 skrev:Flint skrev:steveo1234
Korrekt. Vanligtvis genom att använda sig av brus som ligger -20db från 0´an.
KarlXII skrev:Finns det någon som har en wav (eller länk till) med rosa brus att kalibrera med?
RogerGustavsson skrev:steveo1234 skrev:Flint skrev:steveo1234
Korrekt. Vanligtvis genom att använda sig av brus som ligger -20db från 0´an.
Men det räknar ju in frekvensgången också. Har du en stigning mot lägre frekvenser, vilket vi sett i några av dina grafer, kommer nivån i mellanregistret att vara lägre.
subjektivisten skrev:Jag lyssnar på den nivån som jag tycker är passande för den filmen och ev vilken tid på dygnet jag tittar. "Referensnivå" är tämligen dumt koncept vilket säger föga om verkligheten.
shifts skrev:subjektivisten skrev:Jag lyssnar på den nivån som jag tycker är passande för den filmen och ev vilken tid på dygnet jag tittar. "Referensnivå" är tämligen dumt koncept vilket säger föga om verkligheten.
Men säger något om filmskaparens intentioner förhoppningsvis.
shifts skrev:Men säger något om filmskaparens intentioner förhoppningsvis.
subjektivisten skrev:Jag lyssnar på den nivån som jag tycker är passande för den filmen och ev vilken tid på dygnet jag tittar. "Referensnivå" är tämligen dumt koncept vilket säger föga om verkligheten.
subjektivisten skrev:shifts skrev:Men säger något om filmskaparens intentioner förhoppningsvis.
Det är trams, enligt mig. Det är ju inte regissören som göra mixen och om någon kör en 3khz ton i peak 10 min, ska du fortfarande lyssna då för "man skall lyssna på det på en viss volym"?
På samma sätt som olika musik och olika tider/rum/etc påverkar hur högt jag vill lyssna, så gör detsamma vid film. Sen så har vi enorm mängd film som är i mono, eller utan ljud, och även film helt utan sk "referensnivå" konceptet. Det finns mer än hjärndöda hollywoodfilmer
shifts skrev:Det är ju bara en fingervisning för den nyfikne, inget krav.
Nefilim skrev:Borde inte frågan formuleras. Hur starkt SER du på film?
steveo1234 skrev:Nefilim skrev:Borde inte frågan formuleras. Hur starkt SER du på film?
Kanske det. Men, om jag skrivit på det sättet så hade någon besserwisser skrivit "LYSSNAR på film". See my point?
Harryup skrev:+1
Att se alla filmer efter referensnivå är för mig helt ointressant. Tycker varje tillfälle har sin passande nivå. Jag har tidigare mätt och fann att runt 95-100dB var ca -7-10 ungefär på receivern.
mvh/Harryup
roggaro skrev:är hon en 'subba' å går på 'plattan'
(nä den var väääldigt dålig, jag vet)
Stort tack!Flint skrev:KarlXII skrev:Finns det någon som har en wav (eller länk till) med rosa brus att kalibrera med?
"Kinky brus" -20dB RMS 120sek. Länk.
Spara den snabbt utifall den får för sig att smita!
roggaro skrev:Aerob skrev:Enkelt svar: Allt från väldigt tyst till väldigt högt!
e inte det ett typiskt Blu-ray Disc fenomen?
Strmbrg skrev:"Hur högt" drar ni på om ni tittar på "Dimmornas bro", "Sjunde inseglet", "VD" eller "Den lille badaren"?
steveo1234 skrev:Strmbrg skrev:"Hur högt" drar ni på om ni tittar på "Dimmornas bro", "Sjunde inseglet", "VD" eller "Den lille badaren"?
Just de filmerna har jag inte sett, men, jag ser drama på samma nivå som jag ser actionfilm. Med samma behållning. Speciellt Hotel Rwanda kommer upp i minnet som en film där inlevelsen tjänade mycket på en realistisk ljudnivå.
Kimpost skrev:steveo1234 skrev:Strmbrg skrev:"Hur högt" drar ni på om ni tittar på "Dimmornas bro", "Sjunde inseglet", "VD" eller "Den lille badaren"?
Just de filmerna har jag inte sett, men, jag ser drama på samma nivå som jag ser actionfilm. Med samma behållning. Speciellt Hotel Rwanda kommer upp i minnet som en film där inlevelsen tjänade mycket på en realistisk ljudnivå.
Fast det är rätt stor skillnad på Sjunde Inseglet och Hotel Rwanda. Däremot så är det inte så stor skillnad på Hotel Rwanda och valfri actionfilm - inte ljudeffektmässigt.
Nicke skrev:Oftast runt -20 till -25 men hittar jag nått intressant i bas området så måste man ju bara prova -0 ref,fick hem dvd versionen utav "The Haunting" med dts ljud o dra mig på en kälke vilket drag det är i "dörrknackningarna" helt brutalt : ) samma gubbe som gjort ljudet på "Hitta Nemo" Gary Rydstrom,har du inte denna steveo så skaffa den ; ) detta kanske är den mest fruktansvärda bas jag hört hittils : )
KarlXII skrev:The Haunting har en del mäktiga baspassager när det spökar
Chronicles of Riddick, där finns en del riktigt låga toner, bl.a. luftvärnskanonerna
U-571 med sjunkbomber
Open Range, tuunga gevärsskott
Pearl Harbour, första attacken av japanerna brakar på rätt fint
Nicke skrev:Kalle,har The Rite men kan inte komma på någon speciellt med den,vilken scen tänker du på/tid in i filmen,kan dock inte kolla förrän nästa helg då jag är i Glada Huddik : )
Nattlorden skrev:Har kikat lite på det... och vi spelar normalt lägre än 15dB under ref, så det får bli sista alternativet.
Nattlorden skrev:Har varit med om vid några tillfällen på bio att det varit så högt att man knappt stått ut... kan tänka mig att de kanske haft referensnivå då. Vid ett tillfälle var vi nästan ensamna och det kanske förvärrade situationen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster