Moderator: Redaktörer
Lingome skrev:Jag vet inget om Yamaha RXV-1800 men det kändes inte som någon mördande konkurrent finns att köpa för 295$ begagnad, det är väl en tiondel av vad man får ge för Pioneeren.
Vinylcalle skrev:Lingome skrev:Jag vet inget om Yamaha RXV-1800 men det kändes inte som någon mördande konkurrent finns att köpa för 295$ begagnad, det är väl en tiondel av vad man får ge för Pioneeren.
Lingome skrev:Vinylcalle skrev:Lingome skrev:Jag vet inget om Yamaha RXV-1800 men det kändes inte som någon mördande konkurrent finns att köpa för 295$ begagnad, det är väl en tiondel av vad man får ge för Pioneeren.
Då är den nog stulen. Nypriset i Sverige var mellan 10 000 och 15 000 kr.
MvH Carl[/quot
Hittade priserna på Amazon fanns 5 stycken begagnade från 295$ och ny för 899$
Jag har en kompis som har 2st. SX1980 den ena har han gett 20 000kr för med originalkartong den andra var ett rep objekt för 11 000kr som nu fungerar vet inte vad lagningen kostade.
Vi blir väl tvugna att göra nån blindtest med dom.
David_A skrev:
Dags att ta hem och testa igen! Kan det vara ide att spray lite elrengöring på vred och reglage?
Hulbar skrev:Jag skulle gissa att några av de bästa förstärkarna från den tiden kan vara helt transparenta. Om man renoverar dem till nyskick.
Mvh
Det finns ju en hörseltröskel också.Goldfinger skrev:Hulbar skrev:Jag skulle gissa att några av de bästa förstärkarna från den tiden kan vara helt transparenta. Om man renoverar dem till nyskick.
Mvh
Nej det är knappast troligt att någon förstärkare överhuvudtaget är helt transparent, hur skulle den se ut?
Komponenter helt befriade från distorsionsfenomen?
Ett önsketänkande.
Vinylcalle skrev:Jag tycker det har varit väldigt lite reaktioner i tråden.
Vad testet säger är ju helt i motsats till vad som sista tiden propagerats av många dvs att förstärkare låter likadant och inte går att skilja åt.
![]()
MvH Carl
Goldfinger skrev:Hulbar skrev:Jag skulle gissa att några av de bästa förstärkarna från den tiden kan vara helt transparenta. Om man renoverar dem till nyskick.
Mvh
Nej det är knappast troligt att någon förstärkare överhuvudtaget är helt transparent, hur skulle den se ut?
Ett önsketänkande.
patjoh skrev:Hade dom testat blint hade de knappast hört någon skillnadhey...vänta nu...
...awesome bass power, which was by far the most noticeable difference in the sound. "Not only is there more bottom end, it sounds tighter, too," one panelist said. (Note to all the audio smarty-pants out there: No, this isn't because Pioneer "goosed" the bass by artificially boosting it, as you'll see in the lab measurements.)
Hulbar skrev:Goldfinger skrev:Hulbar skrev:Jag skulle gissa att några av de bästa förstärkarna från den tiden kan vara helt transparenta. Om man renoverar dem till nyskick.
Mvh
Ett önsketänkande.
Har den ingen hörbar förvrängning av ljudet är den transparent. Och det finns några sådana förstärkare. Även om de flesta inte är så bra.
Mvh
Goldfinger skrev:Hulbar skrev:Goldfinger skrev:Hulbar skrev:Jag skulle gissa att några av de bästa förstärkarna från den tiden kan vara helt transparenta. Om man renoverar dem till nyskick.
Mvh
Ett önsketänkande.
Har den ingen hörbar förvrängning av ljudet är den transparent. Och det finns några sådana förstärkare. Även om de flesta inte är så bra.
Mvh
Men nu pratar vi i termen apparat och signalhantering, en helt transparent förstärkare har 0% förvrängning av signalen och den finns inte.
Det går inte ens att säga att det finns förstärkare som är icke hörbart färgande.
Det man kan säga är att man inte funnit hörbar färgning under ett speciellt testförfarande men det duger inte för att stämpla den som icke hörbart färgande i alla sammanhang.
Hulbar skrev: Men om tester visar att alla fel/förvrängningar ligger hundra eller tusen gånger under vad som går att höra tycker jag att man kan påstå att apparaten är transparent.
Hulbar skrev:Men visst tycker jag att man kan påstå att vissa apparater är transparenta. Annars skulle man aldrig kunna tala om transparenta apparater med människor som vill ha ofärgat ljud. Eller ge människor som letar efter sådana några råd.
Goldfinger skrev:Det går inte ens att säga att det finns förstärkare som är icke hörbart färgande.
Det man kan säga är att man inte funnit hörbar färgning under ett speciellt testförfarande men det duger inte för att stämpla den som icke hörbart färgande i alla sammanhang.
Svante skrev:Goldfinger skrev:Det går inte ens att säga att det finns förstärkare som är icke hörbart färgande.
Hmm, jag provar: "Det finns förstärkare som inte är hörbart färgande". Jo, det gick.![]()
Goldfinger skrev:Nej det är knappast troligt att någon förstärkare överhuvudtaget är helt transparent, hur skulle den se ut?
Almen skrev:Goldfinger skrev:Nej det är knappast troligt att någon förstärkare överhuvudtaget är helt transparent, hur skulle den se ut?
Genomskinlig, så klart.

Vinylcalle skrev:http://www.iavscanada.com/Articles/art_receiver_shootout.htm
Hur förklarar man detta. Alla förstärkare låter väl lika?
Länge leve vintagehifi!
MvH Carl
Jax skrev:Mycket snack om transparens trots att testen som redovisats inte handlar om det alls.
Svante skrev:Jax skrev:Mycket snack om transparens trots att testen som redovisats inte handlar om det alls.
Mja, om de hade visat en tillräckligt statistisk signifikant skillnad och om de hade kalibrerat nivåerna bättre så hade ju åtminstone en av förstärkarna kunnat anses icke-transparent.
.
Laila skrev:Svante skrev:Jax skrev:Mycket snack om transparens trots att testen som redovisats inte handlar om det alls.
Mja, om de hade visat en tillräckligt statistisk signifikant skillnad och om de hade kalibrerat nivåerna bättre så hade ju åtminstone en av förstärkarna kunnat anses icke-transparent.
.
Jorå, men vilken av dom . . . ?
+1Jax skrev:Det fanns många bra pjäser på 80-talet som inte skäms för sig idag.
Jax skrev:Mycket snack om transparens trots att testen som redovisats inte handlar om det alls. Bara vilken förstärkare som "lät bäst". Orsaken till att testet föll ut som det gjorde går bara att spekulera i. Det kan mycket väl vara så att Pioneeren har dåliga kondingar vilket tillsammans med de högtalare som användes kunde resultera i "fast" bas. Det kan oxå vara så att Pioneerens kondingar är OK medan de andra har dåliga eller är dåliga konstruktioner. Etc, etc...
Det fanns många bra pjäser på 80-talet som inte skäms för sig idag.
MagnusÖstberg skrev:+1Jax skrev:Det fanns många bra pjäser på 80-talet som inte skäms för sig idag.
Jag kör med 3st av dem....fast de är förståss samma modell
Vinylcalle skrev:Folk har mycket olika ursäkter. Kan inte det mest troliga vara att i verkligheten låter förstärkare olika (lite).
MvH Carl
subjektivisten skrev:Vinylcalle skrev:Folk har mycket olika ursäkter. Kan inte det mest troliga vara att i verkligheten låter förstärkare olika (lite).
MvH Carl
Visst, det är ju bara att dom gör tester och visar detta då.
Vinylcalle skrev:subjektivisten skrev:Vinylcalle skrev:Folk har mycket olika ursäkter. Kan inte det mest troliga vara att i verkligheten låter förstärkare olika (lite).
MvH Carl
Det har dom ju.![]()
Problemet är att är man tillräckligt övertygad om en sak finns inga bevis i världen som kan få en att ändra åsikt.
MvH Carl
Precis...men kondingarna är nyaVinylcalle skrev:MagnusÖstberg skrev:+1Jax skrev:Det fanns många bra pjäser på 80-talet som inte skäms för sig idag.
Jag kör med 3st av dem....fast de är förståss samma modell
Gammalt skit. Du tycker förmodligen att det låter bra för att dom färgar med alla gamla kondningar.![]()
Mvh Carl
Vinylcalle skrev:Det har dom ju.![]()
Problemet är att är man tillräckligt övertygad om en sak finns inga bevis i världen som kan få en att ändra åsikt.
MvH Carl
Vinylcalle skrev:subjektivisten skrev:Vinylcalle skrev:Folk har mycket olika ursäkter. Kan inte det mest troliga vara att i verkligheten låter förstärkare olika (lite).
MvH Carl
Det har dom ju.![]()
MvH Carl
Hulbar skrev:Vinylcalle skrev:subjektivisten skrev:Vinylcalle skrev:Folk har mycket olika ursäkter. Kan inte det mest troliga vara att i verkligheten låter förstärkare olika (lite).
MvH Carl
Det har dom ju.![]()
MvH Carl
För min del har jag aldrig hittat någon som på alvar tror och påstår att alla förstärkare låter lika. Det skulle vara absurt att tro något sådant.
Men man har förvånats över att förstärkare som enligt hifi-press, reklam, rykte bland audiofiler och prisklass borde vara bra ofta visat sig vara mediokra. Och att relativt billiga förstärkare som ingen räknat med skulle vara något särskilt visat sig tillhöra referensklass.
Mvh
Hulbar skrev:Det är klart att det kan finnas några äldre förstärkare som är bättre än många nya. Enligt min mening har det inte hänt särskilt mycket sedan 70-t...Jag skulle gissa att några av de bästa förstärkarna från den tiden kan vara helt transparenta. Om man renoverar dem till nyskick.
Mvh
Hulbar skrev:För min del har jag aldrig hittat någon som på alvar tror och påstår att alla förstärkare låter lika. Det skulle vara absurt att tro något sådant.
subjektivisten skrev:Hulbar skrev:För min del har jag aldrig hittat någon som på alvar tror och påstår att alla förstärkare låter lika. Det skulle vara absurt att tro något sådant.
Om du studerar stort sett ALLA publicerade blindtester som gjorts med vettiga förstärkare så har stort sett alla varit nollresultat.
Vinylcalle skrev:Du får gärna länka till några sådana. Dit räknar jag dock inte tester där man på ett eller annat sätt påverkat förstärkaren med hjälp av eq eller liknande.
MvH Carl
IngOehman skrev:, men framför allt så är det helt andra sorters
beteenden än de som hittas med mätningar likt de som redovisas i artikeln,
som brukar orsaka de hörbara skillnaderna.
subjektivisten skrev:Hulbar skrev:För min del har jag aldrig hittat någon som på alvar tror och påstår att alla förstärkare låter lika. Det skulle vara absurt att tro något sådant.
Om du studerar stort sett ALLA publicerade blindtester som gjorts med vettiga förstärkare så har stort sett alla varit nollresultat.
IngOehman skrev:PS. Vi har inom LTS gjort F/E-lyssningar på förstärkare i nästan ett par
årtionden nu - och jag själv har gjort det ett par årtionden ytterligare, och
att de flesta förstärkare uppvisar hörbara färgningar är ingen hemlighet.
Hur stora de sedan är, om man jämför, är en annan fråga.
Vår hörsel är MYCKET känslig, och jag tror jag talar sanningslikt om jag
påstår att vi kan höra förändringar som är 25 gånger mindre än sådana
som vi skulle kalla för problematiska.
Jämför man sedan den påverkan som många förstärkare uppvisar, med
t e vad som händer om man köper några kuddar till soffan, eller flyttar
högtalarna några millimeter eller vrider dem, så är det i varje fall samma
storleksordning.
Så - är skillnaderna som finns mellan de flesta förstärkare verkligen viktiga?
I en blind A/B-jämförelse kan det lätt verka så*, men i en given anläggning
där alla de andra möjliga förändringarna också finns med som potentiella
variabler, så är det långt från säkert att man bedömer dem vara viktiga. I
varje fall inte om man för delta i ett försök att ägna säg någon dag åt att
jämföra verkan mellan de olika sakerna man faktiskt kan påverka.
Vh, iö
- - - - -
*Eftersom skillnader växer och växer i sinnet, när man sitter och lyssnar
blindt i en test utan ankarreferens (det vill säga som i princip alla A/B-
jämförelser, t ex den i exemplet).
Kort sagt - resultaten kan bli mycket vilseledande, och det är ett av skälen
till att jag alltid avråder folk som vill lära sig något om hur en förstärkare
påverkar upplevelsen, från att A/B-jämföra.
F/E-lyssningar ger resultat som blir MYCKET mera allmängiltiga för test-
objektets egenskaper som sådana, alltså för hur de uppfattas. Men å den
andra sidan så förstår jag ju att A/B-jämförelser mycket lättare att göra
för en vanlig människa. Och jag hindrar självklart inte någon, utan vill bara
upplysa om riskerna med på tok för långt dragna slutsatser.
Hulbar skrev:Det bevisar inte att ingen förvrängning förekommer. Det bevisar inte att apparaterna är felfria. Det är ofta små skillnader. Därför vill jag inte påstå att testerna du tänker på är dåligt genomförda. Men ändå säger det mer om testerna än om förstärkarna. Man kan inte kategoriskt påstå att alla förstärkare låter lika. Särskilt inte när det finns fall där skillnaderna inte är så små.
subjektivisten skrev:Hulbar skrev:Det bevisar inte att ingen förvrängning förekommer. Det bevisar inte att apparaterna är felfria. Det är ofta små skillnader. Därför vill jag inte påstå att testerna du tänker på är dåligt genomförda. Men ändå säger det mer om testerna än om förstärkarna. Man kan inte kategoriskt påstå att alla förstärkare låter lika. Särskilt inte när det finns fall där skillnaderna inte är så små.
Vart har jag sagt att alla förstärkare låter lika?
Vad alla dessa tester säger är ganska klart. Att i dom flesta fallen så kan inte folk, som innan testet hörde en skillnad, verifiera den. Precis det utfallet jag skulle räkna med om faktiskt medlemarna skulle göra liknande tester.
Att det finns tester med en svår konstlast som visar något annat är inte heller något konstigt.
Sen kan man fråga sig varför vissa lägger sån energi på prylar som dom nog aldrig skulle kunna höra skillnad på om dom inte visste vad det var, samtidigt som dom gör så lite med rummet och problemen där.
Btw, läste du överhuvudtaget testerna jag länkade till?
Hulbar skrev:
Man kan säkert använda en högtalare med snäll impedancekurva och testa en massa förstärkare om målet med testerna är att publicera nollresultat. För säkerthets skull kan den kanske kompletteras med konjugatlänk. Så blir det ännu fler nollresultat.
Men vad är meningen med sådana tester? Man gissar att målet just var nollresultaten och inte att man ville ta reda på hur förstärkarna färgar ljudet.
Men alla kan naturligtvis fritt välja vilka tester, testare och testmetoder man har förtroende för och tycker är intressanta.
Men alla förstärkare låter inte lika. Det är det som är sant och som är fakta.
Hulbar skrev:Men alla förstärkare låter inte lika. Det är det som är sant och som är fakta.
subjektivisten skrev:Hulbar skrev:Men alla förstärkare låter inte lika. Det är det som är sant och som är fakta.
Hur vore det om du ställde upp på ett litet test? Konstigt nog så är det ALDRIG någon som gör det, inte ens när jag erbjöd 10 000 kr.
Så, mycket snack, men liten verkstad.
l ett av dessa tester, som jag betvivlar du ens läste, hade fullt med "audiofiler" och folk som jobbade som hifi tidningar. Men fortfarande så misslyckades dom.
,subjektivisten skrev:Hulbar skrev:Men alla förstärkare låter inte lika. Det är det som är sant och som är fakta.
Hur vore det om du ställde upp på ett litet test? Konstigt nog så är det ALDRIG någon som gör det, inte ens när jag erbjöd 10 000 kr.
Så, mycket snack, men liten verkstad.
l ett av dessa tester, som jag betvivlar du ens läste, hade fullt med "audiofiler" och folk som jobbade som hifi tidningar. Men fortfarande så misslyckades dom.
subjektivisten skrev:l ett av dessa tester, som jag betvivlar du ens läste, hade fullt med "audiofiler" och folk som jobbade som hifi tidningar. Men fortfarande så misslyckades dom.
JanBanan skrev:subjektivisten skrev:l ett av dessa tester, som jag betvivlar du ens läste, hade fullt med "audiofiler" och folk som jobbade som hifi tidningar. Men fortfarande så misslyckades dom.
Jaså?
subjektivisten skrev:l ett av dessa tester, som jag betvivlar du ens läste, hade fullt med "audiofiler" och folk som jobbade som hifi tidningar. Men fortfarande så misslyckades dom.
Lust skrev:subjektivisten skrev:l ett av dessa tester, som jag betvivlar du ens läste, hade fullt med "audiofiler" och folk som jobbade som hifi tidningar. Men fortfarande så misslyckades dom.
Har du satt dig själv på ignore så att du inte kan läsa dina inlägg?
petersteindl skrev:Lust skrev:subjektivisten skrev:l ett av dessa tester, som jag betvivlar du ens läste, hade fullt med "audiofiler" och folk som jobbade som hifi tidningar. Men fortfarande så misslyckades dom.
Lust skrev:subjektivisten skrev:l ett av dessa tester, som jag betvivlar du ens läste, hade fullt med "audiofiler" och folk som jobbade som hifi tidningar. Men fortfarande så misslyckades dom.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster