Moderator: Redaktörer
Style skrev:rätt kul att de som ansåg sig vara hardcore audiophiles och eller ansåg så vara duktiga på att höra skillnad faktiskt hade sämre resultat än de andra
JockScott skrev:Blindtester kan väl knappast vara något att lita på.
dawen skrev:JockScott: Varför skulle de inte vara det?
JockScott skrev:dawen skrev:JockScott: Varför skulle de inte vara det?
Det är ju rätt uppenbart, det blir självklart psykologiska effekter även i detta fall som påverkar testent troligen mer än det ni kallar öppna tester.
JockScott skrev: Om du ska sitta i ett rum och blint ta ut skillnaden mellan 2,3 eller hur många produkter det kan vara och du vet inte vad du lyssnar på så sitter du i en pressat läge hur du än gör. Vem som helst kan i en pressad situation inbilla sig saker, och sedan troligen varken tänka eller höra klart. Man blir inte säker på något i denna situation. Sen kort ljudminne osv.
JockScott skrev:Det enda rätta som jag anser och har erfarenhet av är att spela med produkten under längre tid(dagar-veckor beroende på), sedan byta och spela med annan och efter en tid byta tillbaka. Då får man en klart bättre känsla vad som är förändrat, om det finns något.
There were several acknowledged weaknesses to the test. The number of participants and trials was not very high. Most people sat far from the sweet spot. The ideal situation, which would have allowed participants to audition A and B more than once before trying to identify X, was not possible because the length of time it would have taken to do so would have burned everyone out. (Many members of the second group said they were fried by the time 3:30 PM rolled around.) Switchers failed to turn on both amps three times, and Baci Brown of canine renown further interrupted the flow twice with scratching and barking at outside sounds and a perceived need to pee it all out in the yard. Finally, and perhaps of greatest significance, the time it took to switch cords was longer than the generally accepted 5 second length of human auditory memory. This reduced what Manny terms “the differential sharpness of perception” of participants.
JockScott skrev:Det enda rätta som jag anser och har erfarenhet av är att spela med produkten under längre tid(dagar-veckor beroende på), sedan byta och spela med annan och efter en tid byta tillbaka. Då får man en klart bättre känsla vad som är förändrat, om det finns något.
Det är ju rätt uppenbart, det blir självklart psykologiska effekter även i detta fall som påverkar testent troligen mer än det ni kallar öppna tester. Om du ska sitta i ett rum och blint ta ut skillnaden mellan 2,3 eller hur många produkter det kan vara och du vet inte vad du lyssnar på så sitter du i en pressat läge hur du än gör. Vem som helst kan i en pressad situation inbilla sig saker, och sedan troligen varken tänka eller höra klart. Man blir inte säker på något i denna situation. Sen kort ljudminne osv.
Jag är rätt säker att skulle jag sitta i en blindtest skulle jag inte ha många rätt på något, även om min bänkgranne skulle klara av situationen galant med nära 100% igt resultat då situationen i sig skulle ställa till det. Tycker blindtest är en rätt korkad och inte på något sätt tillförlitlig test.
Det enda rätta som jag anser och har erfarenhet av är att spela med produkten under längre tid(dagar-veckor beroende på), sedan byta och spela med annan och efter en tid byta tillbaka. Då får man en klart bättre känsla vad som är förändrat, om det finns något.
Fråga: Menar du att resultatet av ett sånt test påverkas saker som inte ingår i ljudet, som utseende, förväntningar, märke, etc, eller menar du att man kan bortse från det?
Kanske bara jag som inte har så livlig fantasi....
Rydberg skrev:En liten fråga till er alla? Hur ofta har ni upplevt järnspöken när ni lyssnat? Dvs hur ofta har de öppna och blinda testerna pekat på olika saker?
Jag vet inte med mig att det någonsin blivit nån skillnad i de fåtalet testar jag gjort. Personligen tror jag att "placeboeffekterna" inverkan är tämligen begränsad. Kanske bara jag som inte har så livlig fantasi....
Doktorn,
Vad du tar i! .
Rydberg skrev:En liten fråga till er alla? Hur ofta har ni upplevt järnspöken när ni lyssnat? Dvs hur ofta har de öppna och blinda testerna pekat på olika saker?
Jag vet inte med mig att det någonsin blivit nån skillnad i de fåtalet testar jag gjort. Personligen tror jag att "placeboeffekterna" inverkan är tämligen begränsad. Kanske bara jag som inte har så livlig fantasi....
Menade lite mer att man redan "vet", det kan säkert ändra utfallet.patrikf skrev:Rydberg:Kanske bara jag som inte har så livlig fantasi....
Placebo har inget med livlig fantasi att göra, det är bara mänskligt, du är väl ingen robot?
Ja det har jagmatson skrev:Rydberg skrev:En liten fråga till er alla? Hur ofta har ni upplevt järnspöken när ni lyssnat? Dvs hur ofta har de öppna och blinda testerna pekat på olika saker?
Har du blindtestat kablar?
Dr_Tinnitus skrev:SvanteDoktorn,
Vad du tar i! .
Nja, det vet jag inte?
Ser det bättre ut nu sen jag vräkte in några smileys?![]()
Nä, men allvarligt. Jag är rätt trött på att det från ljudnissars sida snackas skit om erkända testmetoer för att skydda sig själva eller sin egen "religion"
Påvisas det ingen skillnad i ett för ändamålet korrekt utformat blintest, så beror det i de allra flesta fall mer på att produkterna som testas är just väldigt lika i uppförande, än att det är fel på testmetoden.
Dr Tinnitus
Rydberg skrev:Sen är jag lite skeptisk till blindtestens upplösning, givet att det är en liten skillnad och man faktiskt kan höra skillnaden, skulle man då kunna peka ut det 19/20 ggr i blindtest? Jag är tveksam.
Jag tror man får in brus, som beror på den männskliga faktorn, i sådanhär mätningar tyvärr och det gör metoden lite trubbig, iaf om man bara lyssnar 20 ggr.
Fast när skillnaden på t.ex. kablarna är så stora att folket i soffan gapar av häpnad så borde det väl funka? (nu är jag lite fånig som drar in detta igen, men man brukar ju kunna läsa att så varit fallet vid många öppna test)
Rydberg skrev:Jag tror man får in brus, som beror på den männskliga faktorn, i sådanhär mätningar tyvärr och det gör metoden lite trubbig, iaf om man bara lyssnar 20 ggr.
Dr_Tinnitus skrev:SvanteDoktorn,
Vad du tar i!
Nja, det vet jag inte?
Ser det bättre ut nu sen jag vräkte in några smileys?![]()
Nä, men allvarligt. Jag är rätt trött på att det från ljudnissars sida snackas skit om erkända testmetoer för att skydda sig själva eller sin egen "religion"
Påvisas det ingen skillnad i ett för ändamålet korrekt utformat blintest, så beror det i de allra flesta fall mer på att produkterna som testas är just väldigt lika i uppförande, än att det är fel på testmetoden.
Dr Tinnitus
Ja sådana uttalande ger inte heller mycket för, mellan olika högtalare kanske man kan häpna men inte mellan olika kablar, då får det va märkliga kablar i så fallnorman skrev:Rydberg skrev:Sen är jag lite skeptisk till blindtestens upplösning, givet att det är en liten skillnad och man faktiskt kan höra skillnaden, skulle man då kunna peka ut det 19/20 ggr i blindtest? Jag är tveksam.
Jag tror man får in brus, som beror på den männskliga faktorn, i sådanhär mätningar tyvärr och det gör metoden lite trubbig, iaf om man bara lyssnar 20 ggr.
Fast när skillnaden på t.ex. kablarna är så stora att folket i soffan gapar av häpnad så borde det väl funka? (nu är jag lite fånig som drar in detta igen, men man brukar ju kunna läsa att så varit fallet vid många öppna test)
Svante skrev:Rydberg skrev:Jag tror man får in brus, som beror på den männskliga faktorn, i sådanhär mätningar tyvärr och det gör metoden lite trubbig, iaf om man bara lyssnar 20 ggr.
Den stora frågan är ju vilken metod som är bättre...
Style skrev:Den fungerar utmärkt kan jag säga så det är nog killar som vet vad de gör.
Jo, jag är med dig i sak, men det blir så lätt en infekterad debatt om man börjar använda superlativer och färgande ord. Det tjänar ingen på.
Fjodor skrev: Enligt min mening säger inte resultatet någonting överhuvudtaget.
JockScott skrev:Ni får gärna blunda hur mycket ni vill då ni provar produkter, mig gör det de samma men i mina ögon är det
totalt förkastligt och inget som jag sätter stor tillit på. Visst, den kan bli billigare att blunda för ändringarna...
// Jag begär inte att ni ska dela min uppfattning, alla har rätt att ha en egen åsikt i detta land och jag
försöker inte bevisa att min är rätt, men den är rätt för mig och det finns goda skäl att ifrågasätta
blindtester och för den delen vilken test som helst...Så blunda på grabbar!
patrikf skrev:Rydberg:Kanske bara jag som inte har så livlig fantasi....
Placebo har inget med livlig fantasi att göra, det är bara mänskligt, du är väl ingen robot?
Audiomanikern skrev:Hej!
Ä detta ngt viktigt o diskutera överhuvudtaget? Måste väl vara upp till var o en o avgöra om han/hon
vill lägga sina pengar på vattenvirvlare? Vissa anser vattenvirvlare ej gör ngn skillnad medan andra anser
vattenvirvling gör skillnad! Själv anser jag vattenvirvlare göra stor skillnad o därför lagt ut en hel del med
pengar på både badrumsvirvlare, tvättstugevirvlare o köksvattenvrivlare + lite annat vattenvirvlingstillbehör.
Det är mina pengar som jag har tjänat ihop o betalat skatt på en del o jag kan inte förstå hur "någon annan"
skall behöva irritera sig på detta. Måste väl vara min ensak o avgöra vad jag anser vara väl använda pengar?
Vänligen Lawrence
Lawrence skrev:Är detta ngt viktigt o diskutera överhuvudtaget? //
Måste väl vara min ensak o avgöra vad jag anser vara väl använda pengar?
berma skrev:Men tänk efter! Vad kan den sista metern nätkabel ha för betydelse när det finns kilometervis med
ledning av varierande kvalitet bakom vägguttaget! Om ni inte själva är säkra, och om det inte går
att bevisa så har det ingen betydelse. Den här typen av diskussion är bara löjlig... tycker jag![]()
![]()
dawen skrev:berma: Skillnaden är ju att man inte har alla sina signalkablar dragna från kraftverket till stereon
A*tt hifiapparatur i prisklass: (max några) 100,000-tals kr, hanterande frekvenser i dem
lägre kHz´n skulle kräfva nätkablar à 10,000-tals kr samtidigt som (nobelrelaterad (förra
året, red A*nm)) aparatur på A*´s vän´s arbetsplats uti prisklassen Mega kr hanterandes
frekvenser uti Mega Hz endast skulle kräva nätkabel modell JärnhandelDeluxe à typ 195 kr??
A*ntingen är 1st antal Nobelpristagare helt ute och cyklar och dagens "HifikabelCharlataner"
egentligen missförstådda Genier dignitet "Einstein/Tesla"! eller $$ååå ... sen, att kostnaden
för o enbart "dra elen" till ovanstånde aparatur överstiger all Sveriges E$oteriskHifiNätkablage
- tillsammans, det... är 1st heelt annan femmA*!
Nattlorden skrev:Tja... man kan ju lika väl ställa den omöjliga frågan: var slutar ljudet i sig själv och var börjar upplevelsen av ljudet?
Resultatet blev att jag klarade av att urskilja "rätt" kabel fem av sex gånger. Den felande gången var jag dock mycket osäker. Det är rimligt att detta ej beror på slumpen, även om min vän fortfarande inte är helt övertygad.
Intressant är dock att de två första lyssningarna var jag helt bergsäker vilken kabel som satt på plats (hade också rätt) men allteftersom testen fortgick kom osäkerheten krypandes. Det låg ju väldigt mycket prestige, för att inte tala om pengar, i detta. Det var lite nervöst faktiskt.
Martin skrev:OT: ( JockScott: vilka signalkablar jämförde personen?
Jag kan tänka mig att det går att höra skillnad mellan bra* och dåliga* signalkablar (tex dåliga lödningar, oskärmat i störningsrik miljö osv) men det blir nästan fjantigt. Då är det väl bättre att använda bra* signalkablar från början, de är ju inte dyra precis. )
Nätkablar däremot.Varför skulle man höra skillnad på det? Kan tänka mig ett gäng anledningar varför man inte kan det men faktiskt ingen anledning varför man skulle kunna. Men det handlar helt enkelt om åsikter/tro eftersom varken frånvaron eller närvaron av hörbara skillnader kunnat påvisas.
Det är ju din åsikt och du får absolut ha den, men förvänta dig inte att jag(eller någon annan) ska tro på att du hörde skillnad. Och det handlar absolut inte om brist på respekt mot dig som person, utan snarare att man bör ha respekt för att det finns olika åsikter.Jag har hört skillnad på nätkabel, faktiskt så att jag bytt ut mot "dyr" nätkabel rakt igenom. Ger mig märkbara skillnader alltså är jag nöjd.
...Att de inte hörde skillnad i testet behöver varken betyda det ena eller det andra. På sin höjd kan det vara en indikation på något men den är helt beroende av vad man har för tro eller åsikt, vad man själv tycker är rimligt helt enkelt. Det kan tex vara att man tror att det kan vara testet i sig det är fel på alternativt att det inte finns några hörbara skillnader. Som sagt det bevisar varken det ena eller det andra. Det enda man kan göra är att diskutera och tala om vad man själv tycker och varför...
...Då är det bättre att tala om varför man tror att det är hjärnspöken det handlar om i detta fallet. Tex: Nätkablarna påverkar antagligen inte eftersom de är mycket väl anpassade för sin uppgift rent tekniskt (ger inte upphov till så pass stora störfält att de kan misstänkas påverka apparatens ljud och apparaten brukar vara skärmad, är inte i direkt beroende kontakt med signalen iom apparatens oftast utmärkta inbyggda störningsundertryckning, har minimal påverkan på spänningen, nätbruset och externa störningar och särskillt med tanke på den korta längd kabeln har osv), det tar lång tid att byta en nätkabel och ljudminnet avtar med tiden varför rummet för suggestivitet blir större, de lyssningsintryck som tillskrivs olika nätkablar är väldigt varierande och inkonsekventa (åsikt), lyssningsintryck i blinda tester har hittills inte kunnat verifierats trots att intrycken i blindtest upplevts som verkliga och tom ganska lätta att höra av vissa testdeltagare.
De kan ju fortfarande ha dåliga lödningar och/eller ingen skärmning. Priset är antagligen av rätt liten betydelse vad gäller bra/dåligt i detta fallet (åsikt).Man kan säga så här, det var kabel för under 1000:- kontra kabel för ca. 30 000:-
Martin skrev:Det är ju din åsikt och du får absolut ha den, men förvänta dig inte att jag(eller någon annan) ska tro på att du hörde skillnad. Och det handlar absolut inte om brist på respekt mot dig som person, utan snarare att man bör ha respekt för att det finns olika åsikter.Jag har hört skillnad på nätkabel, faktiskt så att jag bytt ut mot "dyr" nätkabel rakt igenom. Ger mig märkbara skillnader alltså är jag nöjd.
Absolut!I slutänden så är det ens egen åsikt som gäller.
Vad betyder det då?vara precis lika mycket värd som motsatta åsikten
Martin skrev:Vad betyder det då?vara precis lika mycket värd som motsatta åsikten
Att säga att en åsikt är värd lika mycket som en annan, vem bestämmer det? Är inte det en del i själva åsikten att tycka att ens egen åsikt är vettigare.
JockScott skrev:
I slutänden så är det ens egen åsikt som gäller.
Jo men A*lltså är dem som för vattenvirvlings/hifiinätkablage-Förespråkare påpekar att om det nu
smakar/ljuder så otroligt mycket bättre, varför upphör denna effekt så fort du får en bindel framför
ögonen, ondA* & elakA* eller snällA* & omtänksammA*?
Mvh A*
På första frågan svar: Ja! På andra frågan: vilken "osäkerhetsfaktor" åsyftas?
(Det finns alltid en viss "osäkerhetsfaktor", kan ju ex vara inbillning att man blir full
av A*lkohol (Blindtest har visat att en del utav alkoholberusningen, är hos vissa, placebo!))
Mvh A*
brumel skrev:Jag har testat en dyr natkabel. Det var Nordost Vishnu eller Shiva. Skillnaden var att ljudet blev ljusare och mer tvattat. Skillnaden har ej konfirmerats genom upprepade , snabba byten, nagot jag alltid gor nar jag hor skillnader och sjalv kan overvaka testen.
Samtidigt tyckA* det är konstigt att HifiTidskrifters test av hifikablar ges sådan enorm betydelse!
Kunde inte HifiTidning först bevisa att dem kan höra åtminstone ngn skillnad mellan några hifikablar
överhuvudtaget, alls! A*nnars känns ett poängTest utav hifikablar aningens hmmmindre meningsfullt!
Mvh A*