Secrets of... blindtestar nätkablar.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Secrets of... blindtestar nätkablar.

Inläggav Thomas_A » 2004-12-11 01:45

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-12-11 02:30

Sladds och Jormas fruar kan väl aldrig ha varit med på det där testet....?

:mrgreen: :D :D :D :D

Dr Tinnitus, som inte alls blev förvånad över resultatet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-11 11:24

Ja... Var det väntat, eller var det väntat... 8)

Om man ska vara kritisk mot metoden, så hade jag hellre velat ha en möjlighet att växla snabbt fram och tillbaka, sittandes ensam i sweetspot. Jag tror att det skulle vara en bättre metod, som kunde detektera mindre skillnader. Fast jag tror ju att jag skulle ha misslyckats med det också, och då skulle testet ha kritiserats för att switchen maskerade skillnaden. Så hur man vänder sig, så har man ändan bak och därför behöver man göra på båda sätten.

Kul att se att någon tar sig tiden att göra lyssningen så här utförligt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-12-11 11:52

rätt kul att de som ansåg sig vara hardcore audiophiles och eller ansåg så vara duktiga på att höra skillnad faktiskt hade sämre resultat än de andra
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-11 12:13

Style skrev:rätt kul att de som ansåg sig vara hardcore audiophiles och eller ansåg så vara duktiga på att höra skillnad faktiskt hade sämre resultat än de andra

Ja fast knappast signifikant sämre.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-12-11 13:36

Blindtester kan väl knappast vara något att lita på.
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-11 13:41

JockScott: Varför skulle de inte vara det? :?
Common sense is not that common.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-12-11 13:52

JockScott: Helt riktigt, det är en korkad metod.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-11 13:52

Hej!

Alla drar dock inte samma slutsatser ifrån ett blindtest däri ingen skillnad kunnat detekteras!

Godtycklig (ödmjuk) individ´s slutsats #1: Det finns minimal eller ingen hörbar skillnad mellan
de hifi-tillbehör/apparater som lyssnades till!

Godtycklig (ödmjuk) individ´s slutsats #2: Jag är inte tillräckligt erfaren och/eller skicklig som
lyssnare för o upptäcka ljudliga skillnaderna mellan hifi-tillbehör/apparater som lyssnades till!

Audiofilens slutsats:
Det är fel på blindtestet i synnerhet samt i A*llmänhet (o dessutom är A*lltid jätte dååålig 8)!)

Audiofilen John A*tkinson anser ex att: "when you´ve taken part in a number of these blindtests
and experienced how two amplifiers you know from personal experience to sound extremely different
can still fail to be identified under blind conditions, then perhaps an alternative hypothesis is called for:
that the very procedure of a blind listening test can conceal small but real subjective differences.
Having taken part in quite a number of such blind tests, I have become convinced of the truth in this
hypothesis. Over 10 years ago, for example, I failed to distinguish a Quad 405 from a Naim NAP250
or a TVA tube amplifier in such a blind test organized by Martin Colloms.
"

Mvh A*

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-11 13:59

Om det nu är en korkad metod Hotspur, varför inte informera om vad som är så korkat?

Att säga "Jag håller med." är ju enbart meningslöst.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-11 14:01

JockScott skrev:Blindtester kan väl knappast vara något att lita på.

Nej, inte om man vill ha fram psykologiska skillnader. Om man vill ha fram de fyskiskt hörbara skillnaderna, däremot, kan de vara utmärkta. 8)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-12-11 14:05

Sen har vi...

http://www.lts.a.se/old/qa/5.htm

Rörförstärkare, nån som testat olika nätkablar?

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-12-11 14:14

dawen skrev:JockScott: Varför skulle de inte vara det? :?

Det är ju rätt uppenbart, det blir självklart psykologiska effekter även i detta fall som påverkar testent troligen mer än det ni kallar öppna tester. Om du ska sitta i ett rum och blint ta ut skillnaden mellan 2,3 eller hur många produkter det kan vara och du vet inte vad du lyssnar på så sitter du i en pressat läge hur du än gör. Vem som helst kan i en pressad situation inbilla sig saker, och sedan troligen varken tänka eller höra klart. Man blir inte säker på något i denna situation. Sen kort ljudminne osv.

Jag är rätt säker att skulle jag sitta i en blindtest skulle jag inte ha många rätt på något, även om min bänkgranne skulle klara av situationen galant med nära 100% igt resultat då situationen i sig skulle ställa till det. Tycker blindtest är en rätt korkad och inte på något sätt tillförlitlig test.

Det enda rätta som jag anser och har erfarenhet av är att spela med produkten under längre tid(dagar-veckor beroende på), sedan byta och spela med annan och efter en tid byta tillbaka. Då får man en klart bättre känsla vad som är förändrat, om det finns något.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-11 14:18

Psykologiska effekter som du nämner borde vara i stort sett försumbara när det gäller för lyssnare som inte har något intresse i vad som fås ut av testet. Därför låter man ju andra personer, t.ex. flickvänner och fruar, lyssna. De kommer ofta fram till exakt samma saker som en själv, vad jag vet :roll:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-12-11 14:23

JockScott skrev:
dawen skrev:JockScott: Varför skulle de inte vara det? :?

Det är ju rätt uppenbart, det blir självklart psykologiska effekter även i detta fall som påverkar testent troligen mer än det ni kallar öppna tester.

Gör det inte. Man kan enkelt ta reda på vilken testmedod som fungerar bäst, om man har för avsikt att detektera hörbara skillnader. Blindtester är en dokumenterat bra metod, som används bland annat inom forskning, där man ju har vissa krav på resultaten man får fram

JockScott skrev: Om du ska sitta i ett rum och blint ta ut skillnaden mellan 2,3 eller hur många produkter det kan vara och du vet inte vad du lyssnar på så sitter du i en pressat läge hur du än gör. Vem som helst kan i en pressad situation inbilla sig saker, och sedan troligen varken tänka eller höra klart. Man blir inte säker på något i denna situation. Sen kort ljudminne osv.

Man kan enkelt i öppna tester få folk att höra stora skillnader, trots att man inte ändrar något. Det går INTE i en blindtest.

JockScott skrev:Det enda rätta som jag anser och har erfarenhet av är att spela med produkten under längre tid(dagar-veckor beroende på), sedan byta och spela med annan och efter en tid byta tillbaka. Då får man en klart bättre känsla vad som är förändrat, om det finns något.

Långtidstest KAN ha ett visst berättigande. Men man bör ha i åtanke att man inte minns hur det lät för t.ex. en vecka sedan. Förmågan att höra ändras ganska mycket från dag till annan, och även under dagen. Men små detaljer som man kanske inte notear vid ett blindtest kan med tiden pocka på uppmärksamhet och bli störande.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2004-12-11 15:20

Var testen seriösare utförd än Hifi+ test av kablar?

Jag läste inte hela artikeln utan hoppade ner till sammanfattningarna men nedanstående låter väl inte så seriöst eller vad säger ni som kritiserade HiFi+ test av kablar?

There were several acknowledged weaknesses to the test. The number of participants and trials was not very high. Most people sat far from the sweet spot. The ideal situation, which would have allowed participants to audition A and B more than once before trying to identify X, was not possible because the length of time it would have taken to do so would have burned everyone out. (Many members of the second group said they were fried by the time 3:30 PM rolled around.) Switchers failed to turn on both amps three times, and Baci Brown of canine renown further interrupted the flow twice with scratching and barking at outside sounds and a perceived need to pee it all out in the yard. Finally, and perhaps of greatest significance, the time it took to switch cords was longer than the generally accepted 5 second length of human auditory memory. This reduced what Manny terms “the differential sharpness of perception” of participants.

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2004-12-11 15:36

Visst finns det anmärkningar att göra mot testet och hur det var utfört, kanske då främst den långa tiden för byte mellan kablarna*. Men trots det får man väl säga att det är ett seriöst försök att bringa klarhet i nätkablars påverkan på ljudet.

Konklusionen av testet är att de personer som lyssnade under detta test inte kunde höra någon skillnad mellan de olika nätkablarna. Inget annat.
Detta är ju såklart inte entydigt med att det inte finns någon skillnad. Men det är intressant att notera att de som lätt kunde urskilja de olika nätkablarna under öppet inte kunde det under det blinda testet.

* Anmärkningar som att man skulle vara mer stressad under ett blint test än ett öppet test köper jag inte, varför skulle man det? Om man inte känner sig ansvarig att försvara något förstås. Går man in i ett sådant test med öppet sinne borde man inte vara mer stressad för att testet är blint.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-11 15:42

JockScott skrev:Det enda rätta som jag anser och har erfarenhet av är att spela med produkten under längre tid(dagar-veckor beroende på), sedan byta och spela med annan och efter en tid byta tillbaka. Då får man en klart bättre känsla vad som är förändrat, om det finns något.

Fråga: Menar du att resultatet av ett sånt test påverkas saker som inte ingår i ljudet, som utseende, förväntningar, märke, etc, eller menar du att man kan bortse från det?

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-12-11 16:22

JockScott

Det är ju rätt uppenbart, det blir självklart psykologiska effekter även i detta fall som påverkar testent troligen mer än det ni kallar öppna tester. Om du ska sitta i ett rum och blint ta ut skillnaden mellan 2,3 eller hur många produkter det kan vara och du vet inte vad du lyssnar på så sitter du i en pressat läge hur du än gör. Vem som helst kan i en pressad situation inbilla sig saker, och sedan troligen varken tänka eller höra klart. Man blir inte säker på något i denna situation. Sen kort ljudminne osv.

Jag är rätt säker att skulle jag sitta i en blindtest skulle jag inte ha många rätt på något, även om min bänkgranne skulle klara av situationen galant med nära 100% igt resultat då situationen i sig skulle ställa till det. Tycker blindtest är en rätt korkad och inte på något sätt tillförlitlig test.

Det enda rätta som jag anser och har erfarenhet av är att spela med produkten under längre tid(dagar-veckor beroende på), sedan byta och spela med annan och efter en tid byta tillbaka. Då får man en klart bättre känsla vad som är förändrat, om det finns något.

Ursäkta mig, men det där var väl ändå mest flummigt tramseri....?!

Det enda jag kan ha visst förståelse för, bara visst, är att det kan finnas vissa fördelar att få lyssna länge på en produkt hemma i van miljö, och sen byta till nåt annat och lyssna länge. Men jag hoppas då att du fortfarande menar att detta ska om möjligt ske blint? Eller menar du att du ska sitta och gotteglo på de smakigt dyra fräna kablarna för att sen efter en vecka byta till tråkig skitkabel, och tro att dina synintryck mm. inte är med och påverkar intrycket på hur kablarna "låter"??

Sen är det som någon nämnde, att vårt lyssningsminne inte är särskilt långt, samt att vi är rätt känsliga i hur vu uppfattar saker ljudmässigt beroende på den egna dagsformen mm.

Men att som du gör, förkasta blintest är ju som att påstå att all vetenskap och forskining på alla områden, har använt fel testmetod i alla år. Vilket är högst anmärkningsvärt då de just testat fram att detta med blindtest är just mycket tillförlitligt för att sålla bort "hjärnspöken" i testerna.

Men många prestigestinna hifinissar som är rädda för att få sannningen skriven på näsan, de förkastar denna vetenskapligt mycket ansedda metod. Enligt mig så kan man bara dra en enda slutsats av detta. Att de prestigstinna ljudnissarna som påstår sig höra skilnader busenkelt mellan div. kablar och annat, innerst inne inte är så väldigt säkra på sina förmågor och åsikter när det vankas riktiga kontrollerade tester. Då är det enda vapen de har att smutskasta erkända testmetoder.

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Dr Tinnitus
Senast redigerad av Dr_Tinnitus 2004-12-11 17:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-11 16:30

Doktorn,

Vad du tar i! 8O .

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-12-11 17:36

En liten fråga till er alla? Hur ofta har ni upplevt järnspöken när ni lyssnat? Dvs hur ofta har de öppna och blinda testerna pekat på olika saker?

Jag vet inte med mig att det någonsin blivit nån skillnad i de fåtalet testar jag gjort. Personligen tror jag att "placeboeffekterna" inverkan är tämligen begränsad. Kanske bara jag som inte har så livlig fantasi....
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-12-11 17:39

Ni får gärna blunda hur mycket ni vill då ni provar produkter, mig gör det de samma men i mina ögon är det totalt förkastligt och inget som jag sätter stor tillit på. Visst, den kan bli billigare att blunda för ändringarna...

Fråga: Menar du att resultatet av ett sånt test påverkas saker som inte ingår i ljudet, som utseende, förväntningar, märke, etc, eller menar du att man kan bortse från det?

Vad har utseende, dekal på fronten eller för den delen vad jag hade för fikabröd vid lyssningstillfället med saken att göra?

Jag begär inte att ni ska dela min uppfattning, alla har rätt att ha en egen åsikt i detta land och jag försöker inte bevisa att min är rätt, men den är rätt för mig och det finns goda skäl att ifrågasätta blindtester och för den delen vilken test som helst...Så blunda på grabbar! :wink:

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-12-11 17:47

Rydberg:
Kanske bara jag som inte har så livlig fantasi....

Placebo har inget med livlig fantasi att göra, det är bara mänskligt, du är väl ingen robot? :P

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-11 17:49

Rydberg skrev:En liten fråga till er alla? Hur ofta har ni upplevt järnspöken när ni lyssnat? Dvs hur ofta har de öppna och blinda testerna pekat på olika saker?

Jag vet inte med mig att det någonsin blivit nån skillnad i de fåtalet testar jag gjort. Personligen tror jag att "placeboeffekterna" inverkan är tämligen begränsad. Kanske bara jag som inte har så livlig fantasi....

Jag tror att det beror på att du inte har så livlig fantasi. 8)

Allvarligt, jag har flera gånger av misstag tyckt att det har låtit bättre när jag har kopplat in en pryl, eller ändrat på nån konstruktion. Ibland har det visat sig att prylen i själva verket inte alls var inkopplad men att det lät bättre i alla fall. :oops:

Andra gånger, i blindtest, har jag varit övertygad om att den här skillnaden, den är så liten så det kommer jag omöjligt att klara att höra skillnad på. Ändå har jag ibland prickat med 99%-ig konfidens.

Allt är förstås inte så här, men det är tillräckligt ofta för att jag inte ska lita på mig själv i öppna tester om det är svårbedömt.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-12-11 17:59

Svante

Doktorn,

Vad du tar i! .

Nja, det vet jag inte?

Ser det bättre ut nu sen jag vräkte in några smileys? 8)

Nä, men allvarligt. Jag är rätt trött på att det från ljudnissars sida snackas skit om erkända testmetoer för att skydda sig själva eller sin egen "religion"

Påvisas det ingen skillnad i ett för ändamålet korrekt utformat blintest, så beror det i de allra flesta fall mer på att produkterna som testas är just väldigt lika i uppförande, än att det är fel på testmetoden.

Dr Tinnitus

matson

Inläggav matson » 2004-12-11 18:03

Rydberg skrev:En liten fråga till er alla? Hur ofta har ni upplevt järnspöken när ni lyssnat? Dvs hur ofta har de öppna och blinda testerna pekat på olika saker?

Har du blindtestat kablar?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-12-11 18:06

patrikf skrev:Rydberg:

Placebo har inget med livlig fantasi att göra, det är bara mänskligt, du är väl ingen robot? :P
Menade lite mer att man redan "vet", det kan säkert ändra utfallet.

Sen är jag lite skeptisk till blindtestens upplösning, givet att det är en liten skillnad och man faktiskt kan höra skillnaden, skulle man då kunna peka ut det 19/20 ggr i blindtest? Jag är tveksam.

Jag tror man får in brus, som beror på den männskliga faktorn, i sådanhär mätningar tyvärr och det gör metoden lite trubbig, iaf om man bara lyssnar 20 ggr.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-12-11 18:07

matson skrev:

Har du blindtestat kablar?
Ja det har jag :)

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-12-11 18:07

Dr_Tinnitus skrev:Svante

Doktorn,

Vad du tar i! .

Nja, det vet jag inte?

Nä, men allvarligt. Jag är rätt trött på att det från ljudnissars sida snackas skit om erkända testmetoer för att skydda sig själva eller sin egen "religion"

Påvisas det ingen skillnad i ett för ändamålet korrekt utformat blintest, så beror det i de allra flesta fall mer på att produkterna som testas är just väldigt lika i uppförande, än att det är fel på testmetoden.

Dr Tinnitus

Hmm, betyder ett "korrekt utformat blindtest" nödvändigtvis hög validitet? I det här fallet utgör ju tex kabelbytartiden en möjlig källa till att små skillnader "glöms" bort mellan kopplingarna.
Nu påstår ju de flesta kabelförespråkare att det är stora skillnader som kan höras efter lång tid men...
Målet med upplysning och vetenskap är att sprida kunskap. Det gör man inte genom att kalla de som ännu inte förstår för "nissar" och dyl. Var pedagogisk och snäll istället!

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-12-11 18:08

Rydberg skrev:Sen är jag lite skeptisk till blindtestens upplösning, givet att det är en liten skillnad och man faktiskt kan höra skillnaden, skulle man då kunna peka ut det 19/20 ggr i blindtest? Jag är tveksam.

Jag tror man får in brus, som beror på den männskliga faktorn, i sådanhär mätningar tyvärr och det gör metoden lite trubbig, iaf om man bara lyssnar 20 ggr.

Fast när skillnaden på t.ex. kablarna är så stora att folket i soffan gapar av häpnad så borde det väl funka? (nu är jag lite fånig som drar in detta igen, men man brukar ju kunna läsa att så varit fallet vid många öppna test)

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-12-11 18:25

patrikf

Nu är väl ordet ljudnissar inget att hänga upp sig på, då det inte har någon dåligt klang enligt mig. Det blir ingen större skillnad på det jag skrev även om vi byter ut ljudnissar med välljudsintresserade...... 8)

Dessutom så var jag väl inte elak heller utan till viss del pedagogisk då jag förklarade att dessa blindtester faktiskt är välrenomerade inom vetenskap och forskning bl a. Och det är de knappast för att de är dåliga för att sålla ut agnarna från vetet....

Att det sen i just det aktuella blindtestet kan finnas saker som man skulle vilja ha gjort bättre kan jag hålla med om. Men frågan är ju om det verkligen gett ett markant annat resultat? Troligen inte.

Att det sen nästa alltid gnälls på blindtesters oduglighet från ljudnissar (ops..) för att det ska göra dem så stressade och nevösa att de inte kan urskilja några säkra skillnader, ter sig rätt komiskt, när man ideligen matas med uttalanden i HiFi-press och på forum mm. att de hörde makalösa skillnader direkt det krokades i en "skrytkabel".

Det testet som tråden handlar om, är enligt mig, trots möjliga brister, ändå en klar indikation på att de som påstår sig ofta och lätt höra skillnader på allt från kablar, vända kontakter till om det ligger en bok på CD-spelaren eller om ena lufthyllan fått punka. I de allra flesta fall tar i så de spricker.

Kanske Storfiskarvalsen av Thore Skogman kan vara lämplig musik för dem....? :D

Dr Tinnitus
Senast redigerad av Dr_Tinnitus 2004-12-11 18:47, redigerad totalt 1 gång.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-12-11 18:26

norman

Fast när skillnaden på t.ex. kablarna är så stora att folket i soffan gapar av häpnad så borde det väl funka? (nu är jag lite fånig som drar in detta igen, men man brukar ju kunna läsa att så varit fallet vid många öppna test)

Ja just det......

Medhåll alltså!!

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-11 18:34

Rydberg skrev:Jag tror man får in brus, som beror på den männskliga faktorn, i sådanhär mätningar tyvärr och det gör metoden lite trubbig, iaf om man bara lyssnar 20 ggr.

Den stora frågan är ju vilken metod som är bättre...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-11 18:36

Dr_Tinnitus skrev:Svante

Doktorn,

Vad du tar i!

Nja, det vet jag inte?

Dr Tinnitus

Jo, jag är med dig i sak, men det blir så lätt en infekterad debatt om man börjar använda superlativer och färgande 8) ord. Det tjänar ingen på.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-12-11 18:37

norman skrev:
Rydberg skrev:Sen är jag lite skeptisk till blindtestens upplösning, givet att det är en liten skillnad och man faktiskt kan höra skillnaden, skulle man då kunna peka ut det 19/20 ggr i blindtest? Jag är tveksam.

Ja sådana uttalande ger inte heller mycket för, mellan olika högtalare kanske man kan häpna men inte mellan olika kablar, då får det va märkliga kablar i så fall 8) .

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-12-11 18:39

Svante skrev:
Rydberg skrev:Jag tror man får in brus, som beror på den männskliga faktorn, i sådanhär mätningar tyvärr och det gör metoden lite trubbig, iaf om man bara lyssnar 20 ggr.

Den stora frågan är ju vilken metod som är bättre...

Precis, vill man bevisa för andra är ju ett regelrätt blindtest enda sättet. Men för personerna ute i stugorna kanske det kan räcka med lite byta och lyssna lite koncentrerat sålänge man inte tror att det är allmängiltiga sanningar :)

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-12-11 18:39

det som sklijer ett seriöst test från ett mindre seriöst är oftast att det seriösa redovisar sina brister.

Lite kul också att testledarna är de som har konstruerat den akustiska linsen (reflektorn enligt expertisen) som siitte rpå högtalarna i mitt vardagsrum (BL3). Den fungerar utmärkt kan jag säga så det är nog killar som vet vad de gör.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-11 18:42

Style skrev:Den fungerar utmärkt kan jag säga så det är nog killar som vet vad de gör.

Jo, jag tyckte också att testen andades vetenskaplighet. Den innehöll en del vägval som man kan diskutera, men de var tydligt redovisade.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-12-11 18:58

Svante

Jo, jag är med dig i sak, men det blir så lätt en infekterad debatt om man börjar använda superlativer och färgande ord. Det tjänar ingen på.

Ja, jag är med dig i sak med, men just det där med superlativer är ju nåt som ofta används både frikostigt och utan skyddsnät av just de som hänger sig åt ljudintresse på hög (ofta dyr) nivå.

Så varför ska då inte jag få hiva in ett superlativ här och var?

Skit samma. Även jag tyckte testet i tråden var utfört av personer som både hade visst kunnande och erfarenhet för det, som hade ärliga intentioner och öppna sinnen mm. Man redovisade allt så bra man kan begära på den vetenskapliga nivå och miljö det handlade om, och då även val och ev. brister mm.

Resultatet var som sagt väntat, då det handlade om just kablar och då i synnerhet strömkablar. Som Rydberg sa, så ger kablar normalt väldigt liten om ens någon hörbar skillnad. I alla fall så drunknar ev. skillnader i de allra flesta fall i andra brister eller egenheter i anläggning, lyssningsmiljön eller egna brister i hörseln.

Därför blir jag ytterst skeptisk när man läser i tester i tidningar, att de när de byter kabel hör väldigt stora och tydliga skillnader direkt mellan olika kablar. Där kan man snacka om missbruk av superlativer.... :lol:

Dr Tinnitus

Fjodor

Re: Secrets of... blindtestar nätkablar.

Inläggav Fjodor » 2004-12-11 19:33

Som jag ser det har deras metod två stora fel:

1. Tiden mellan kabelbytena var 75 sekunder, vilket är alldeles för lång tid för att kuna minnas hur det lät. Knasigt.

2. De gjorde inget ABX-test fastän de påstår det. ABX-test går till så att man för själv i lugn och ro fritt välja mellan A och B och X och sedan bestämma sig efter valfri tid om X är A eller B. Så skedde ej.

Med dessa två punkter vill jag hävda att resultatet de fick var väntat, oaktat om ljudskillnaderna t.o.m. hade varit stora. Enligt min mening säger inte resultatet någonting överhuvudtaget.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-12-11 20:33

Fjodor: Har du loggat in med rätt användarnamn? :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Fjodor

Inläggav Fjodor » 2004-12-11 23:08

Jag är hifikatten.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-12-11 23:17

Fjodor skrev:Jag är hifikatten.

8O :D

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Re: Secrets of... blindtestar nätkablar.

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-12 00:08

Fjodor skrev: Enligt min mening säger inte resultatet någonting överhuvudtaget.

- Fast med detta synsätt skulle samtidigt samtliga hifitidningsKabelTest och internetrecensioner,
omdömen samt skrivierier om hifikablar även dem säga oss absolut ingenting överhuvudtaget... A*lls!
De är ändå såpass seriösa att dem (som andra redan påpekat) faktiskt.se redovisar alla sina brister!
Att överhuvutaget redovisa är redan det betydligt seriösare än ex hi-fi+ och att därutöver redovisa
bristerna hör endast de riktigt seriösa till - visst kunde varit bättre - kan det å andra sidan alltid vara!
Kraven i testet var ju trots allt ändå ställda samt uppfyllda till extremt hög grad... förhållandevis!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-12 00:13

JockScott skrev:Ni får gärna blunda hur mycket ni vill då ni provar produkter, mig gör det de samma men i mina ögon är det
totalt förkastligt och inget som jag sätter stor tillit på. Visst, den kan bli billigare att blunda för ändringarna...
// Jag begär inte att ni ska dela min uppfattning, alla har rätt att ha en egen åsikt i detta land och jag
försöker inte bevisa att min är rätt, men den är rätt för mig och det finns goda skäl att ifrågasätta
blindtester och för den delen vilken test som helst...Så blunda på grabbar! :wink:

- Handlade den här debatten om vattenvirvlare eller om esoteriska hifikablar? A*ningens tankspritt kan tyckas?
Dock är likheterna i sättet man argumenterar mot samt anklagar blindtester på såpass slående att dem förvillA*!

Mvh A*

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-12-12 00:31

patrikf skrev:Rydberg:

We are the robots....beee-bee-be-beeee...We are the robots....beee-bee-be-beeee...
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-12 01:06

Hej!

A*re charging A*´s battery A*nd now A*`re full of energy A*`re functioning
A*utomatic A*nd A*re dancing mechanic YA* tvoi slugA*, YA* tvoi rA*botnik
A*re programmed just to do A*nything you want A* to? A*re the Robot, beee-
-bee-be-beeee! A*re the Robot, beee-bee-be-beeee! A*re the Robot, beee-bee
-be-beeee! A*re the Robots?, beee-bee-be-beeee? A*re the Robots?, beee-bee...

(Obs skillnaden mellan A*re resp A*´re samt ? resp !...8))

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-12 01:25

Hej!

Ä detta ngt viktigt o diskutera överhuvudtaget? Måste väl vara upp till var o en o avgöra om han/hon
vill lägga sina pengar på vattenvirvlare? Vissa anser vattenvirvlare ej gör ngn skillnad medan andra anser
vattenvirvling gör skillnad! Själv anser jag vattenvirvlare göra stor skillnad o därför lagt ut en hel del med
pengar på både badrumsvirvlare, tvättstugevirvlare o köksvattenvrivlare + lite annat vattenvirvlingstillbehör.
Det är mina pengar som jag har tjänat ihop o betalat skatt på en del o jag kan inte förstå hur "någon annan"
skall behöva irritera sig på detta. Måste väl vara min ensak o avgöra vad jag anser vara väl använda pengar?

Vänligen Lawrence
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-12-12 01:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-12 01:27

Märks klA*rt och tydligt att varA* robot!

mvh
Tord

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-12-12 02:13

Audiomanikern skrev:Hej!

Ä detta ngt viktigt o diskutera överhuvudtaget? Måste väl vara upp till var o en o avgöra om han/hon
vill lägga sina pengar på vattenvirvlare? Vissa anser vattenvirvlare ej gör ngn skillnad medan andra anser
vattenvirvling gör skillnad! Själv anser jag vattenvirvlare göra stor skillnad o därför lagt ut en hel del med
pengar på både badrumsvirvlare, tvättstugevirvlare o köksvattenvrivlare + lite annat vattenvirvlingstillbehör.
Det är mina pengar som jag har tjänat ihop o betalat skatt på en del o jag kan inte förstå hur "någon annan"
skall behöva irritera sig på detta. Måste väl vara min ensak o avgöra vad jag anser vara väl använda pengar?

Vänligen Lawrence

Någon har stulit herr A*s inloggning, för det kan inte vara herr A för jag kan inte hitta några * :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-12-12 11:48

Och i sanning oerhört befriande att läsa detta inlägg från Audiomanikern, utan att behöva bli åksjuk av alla kryptiska krumelurer som dansar på näthinnan........ 8)

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-12 13:01

...det var ju Lawrence som skrev det. :D

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-12 13:51

Hej Lawrence!
Lawrence skrev:Är detta ngt viktigt o diskutera överhuvudtaget? //
Måste väl vara min ensak o avgöra vad jag anser vara väl använda pengar?

- Visst är det det, och så länge det därvidlag stanna heller ingen som bryr sig ens det lilla minsta gör!
Dock, när du nu på internetHifiFor@ börjar argumentera för hur oviktigt detta är för dig (OxyMorris**?)
och hur dumma alla argumenterandes emot vattenvirvlare (e$oterisktApparatkablage) är vill viljor vitt
skilda ting! Du vill förbjuda förkastlig debatt medan A*ndra vill låta debatten fortgå och när varken du
eller en A*nnan faktiskt.se äro allsmäktiga, gör helt enkelt debatten precis som debatten själv vill 8)!

**Insane in the brain - to another dimension. Put your hands in the air - hey, close attention. Yo! Feel the flow - Que pasa? Paradoxx?

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-12 14:41

Hej igen!

Jag lyssnade just på musik för första gången, det var väldigt vackert :)! Behövde inte längre
bry mig om alla de e$oteriskahifikablarna och dess tillbehör, de gjorde ju aldrig ngn skillnad ty
allt var bara ond illu$ion! Jag ska nu byta favorithobby, ifrån HifikabelHobbyist till musikälskare!
TackA*, du har förändrat mitt liv :D!

Vänligen Lawrence

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-12 14:42

Hej L!

Det var såå lite somså :oops: :)!! (A*lltid till eder tjänst!)

Mvh A*

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2004-12-12 15:13

Men tänk efter!
Vad kan den sista metern nätkabel ha för betydelse när det finns kilometervis med ledning av varierande kvalitet bakom vägguttaget!
Om ni inte själva är säkra, och om det inte gå att bevisa så har det ingen betydelse.
Den här typen av diskussion är bara löjlig.
.... tycker jag :lol: :lol: 8)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-12-12 15:29

Berma:
Just det resonemanget köper jag inte eftersom jag utgår ifrån störningskällan att blanda nätsladdar och småsignal bakom apparaterna. Om sedan olika kablar av andra anledningar skulle göra skillnad är jag tveksam till.

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2004-12-12 16:13

Gör som A* lyssna på musik och vattenvirvlar, inte på kablar!

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-12 17:32

berma: Skillnaden är ju att man inte har alla sina signalkablar dragna från kraftverket till stereon :wink:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-12-12 17:53

Herr A*, Lawrence, Tord och deras vänner och familjer gör mig väldigt 8O minst sagt förvirrad.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-12 18:05

berma skrev:Men tänk efter! Vad kan den sista metern nätkabel ha för betydelse när det finns kilometervis med
ledning av varierande kvalitet bakom vägguttaget! Om ni inte själva är säkra, och om det inte går
att bevisa så har det ingen betydelse. Den här typen av diskussion är bara löjlig... tycker jag :lol: :lol: 8)

- Nej inte löjlig - rolig möjligtvis, dessutom har sista metern yttersta betydelse ty utan den ingen el!
Testa även o ta två oisolerade Cu-trådar tjoffsa in i nätuttag o kläm slutligen fast uti apparatuttag
- lyssna, brrrruum, brrrrruuuum :)! Mer seriöst så är faktiskt.se lyxmodellen ibland apparatkablar hos
lokale järnhandlaren (à 99-299kr) utav såå förhållandevis extreeemt hög kvalitet det inte är här man
ska lägga resurserna om man nu inte eftersträvar o sila småmygg & samtidigt superstora elefanterna...
... totalt ignorera!

Mvh A*

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2004-12-12 18:09

dawen skrev:berma: Skillnaden är ju att man inte har alla sina signalkablar dragna från kraftverket till stereon :wink:

Nähä, då har jag nog missat något?!
Men såhär då: Om nu nätanslutningen är så viktig, kanske man kan lyssna på den i stället? Skit i Stereon och musiken lyssna på nätbrum? :? !

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-12 18:18

Hej!

A*tt hifiapparatur i prisklass: (max några) 100,000-tals kr, hanterande frekvenser i dem
lägre kHz´n skulle kräfva nätkablar à 10,000-tals kr samtidigt som (nobelrelaterad (förra
året, red A*nm)) aparatur på A*´s vän´s arbetsplats uti prisklassen Mega kr hanterandes
frekvenser uti Mega Hz endast skulle kräva nätkabel modell JärnhandelDeluxe à typ 195 kr??
A*ntingen är 1st antal Nobelpristagare helt ute och cyklar och dagens "HifikabelCharlataner"
egentligen missförstådda Genier dignitet "Einstein/Tesla"! eller $$ååå ... sen, att kostnaden
för o enbart "dra elen" till ovanstånde aparatur överstiger all Sveriges E$oteriskHifiNätkablage
- tillsammans, det... är 1st heelt annan femmA* :wink: !

Mvh A*

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-12-13 11:31

Fascinerande tråd på sitt sätt. Helt obegriplig till vissa delar, isynnerhet vad gäller blindtesternas belackare. Uppenbart intelligenta människor kallar vetenskap för "korkad". Varför? Om jag får amatörsociologisera lite så kan man funderar över varför en del människor delar en grupps åsiker och andra inte gör det. Det finns två vanliga socialal förklaringar till att man håller med: "konforma" skäl och "normativa" skäl. Om man delar gruppens uppfattning av "konforma" skäl så gör man det för att passa in socialt oavsett som normerna är bra eller dåliga. Om man delar gruppen uppfattning av "normativa" skäl så gör man det för att man anser att det finns en stor sannolikhet att gruppen helt enkelt vet bättre; att det är bra att göra det som gruppen anser är rätt helt oavsett sociala konsekvenser. Samhället har många med normer som det är vettigt att följa oavsett om man önskar att passa in eller inte. Ibland kan det vara en vettig strategi att markera att man inte önskar tillhöra en viss grupp, och på så sätt definiera in sig in någon annan, genom att öppet deklarera att man inte delar gruppens normer. Man visar att man inte har någon som helst villja till konformitet (likatänkande av önskan att passa in.) Problem uppstår emellertid när det finns normativa skäl att dela gruppens åsikter. För att visa att man inte tänker vara konform måste man då göra uppror mot bättre vetande. Och då blir motargumenten så tokiga som i blindtestdebatten, vilket måste tillägga, har "rasat" sedan Usenets dagar.

/D

PS. Jag är medveten om att detta inlägg är lite "von oben" men jag ville bara ge en alternativ tolkning till vad tråden handlar om, dvs främst ett socialt spel och inte en idédebatt om hur man når kunskap. Kanske kan en och annan "objektivist" ta med sig någon idé som går bortom att folk är dumma i huvudet eller obstinata.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-13 12:37

Hej!

Ena parten är från och till tämligen desperat uti sitt agerande och vore inte såå många kommentarer
samtidigt såpass hmmmindre trevliga skulle somligA* nog ej haft hjärtat o motargument smula sönder
då man ju trots allt märker att detta faktiskt.se verkar betyda väääldigt mycket för en del!

MotArgument #1 Jag bry mig överhuvudtaget inte ifall ngn kritiserar e$oteriska hifikablar för jag vet
att dem gör stor skillnad
- uti miljard olika skepnader o varianter är kanske i.o.f.s. mest märkligt men
precis som ex SUCK! Att ni Ooorkar! & Co uppnås ändå motsvarande effekt som motspelare konstant
hackande på Foppa´s klubba samt skuldra, d.v.s. Foppa spelar garanterat inte bättre + det kan leda
till bråket som får hela debatten o urarta/upphöra (... vilket var själva målet?)

MotArgument #2 är att dem som nämner blindtest är "mätnissar" som inte tycker om musik (och/eller
alla andra njutningar i livet?) och som således ej ens vill höra stora skillnaderna s.k. Nacebo (Negebo)!

MotArgument #3 Jante/A*vundsjuka är roten till oppositionen, d.v.s. att all denna debatt härstammar
utur man själv inte har råd med dyyra hifikablar o således inte vill höra stora skillnaderna o här är det
racerbilar, BMW resp Skoda samt dumsnåla bönder & Co som är de populäraste liknelserna!

MotArgument #4 Att direkt eller indirekt (med trådens oftast allra första PersonAngrepp;)) anklaga
andra (som påstå det inte är ngn skillnad mellan ex nätkablage à 100kr/1000kr/10,000kr/100,000kr,
, osv) för o vara individer med ett sjukligt hat som bedriver hatkampanjer fullkomligen frossande uti
personangrepp (... men som ändå är snälla o så??;))!

MotArgument #5 Helt makabert, man är borta ifrån forumet i (godtycklig/påhittad tidsperiod) kommer
tillbaka och vad ser man? Jo "tråden ifråga" Hur orkar ni? Det ni gör är förkastligt samt omoraliskt!
Instämmer med föregående talare! Sjukt ointressant tråd och dessutom vidrigt (väl argumenterat;))
otrevlig diskusion!

MotArguent #6 - #48 (be)tar vi ikväll 8)!

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-12-13 13:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-12-13 13:12

Tja då har jag testat Supra lorad mot medföljande nätkabel och jag hör inte ett skvatt skillnad. Det kanske är så att i min lägenhet och med mina prylar (<50000) är det svårt att höra skillnader. Jag är ändå nöjd för Suprakabeln är jäkligt maffig och det blev, tror jag inte sämre i alla fall. :)

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2004-12-13 13:42

et finns väl två ytterligheter:

A- Det enda som påverkar ljudet är egentligen högtalarna och rummet.
förutsatt att resten är av rimlig kvalitet.
B – Allt påverkar, kablar, nät, magiska stenar, komponenternas färg osv.

Sanningen ligger väl som vanligt någonstans mellan dessa ytterligheter.
Och om man börjar röra sig från i närheten av A mot B så är det väl svårt att veta var man ska stanna.
Bara ett steg till ...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-13 13:44

Tja... man kan ju lika väl ställa den omöjliga frågan: var slutar ljudet i sig själv och var börjar upplevelsen av ljudet?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-12-13 13:54

Nattlorden skrev:Tja... man kan ju lika väl ställa den omöjliga frågan: var slutar ljudet i sig själv och var börjar upplevelsen av ljudet?

Inte omöjlig, men nödvändig. Detta insåg man redan på 1800-talet då man förstod att det med hjälp av hörseln var vanskeligt att bedöma den fysiska verkligheten och tvärt om. Om man skall beforska hifi måste man ovillkorligen göra en modell där upplevelse och fysisk verklighet är två sammankopplade men distinkta delar. Det är ju denna fråga som psykoakustiken är fokuserad på.

/D
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-12-13 14:12

Resultatet blev att jag klarade av att urskilja "rätt" kabel fem av sex gånger. Den felande gången var jag dock mycket osäker. Det är rimligt att detta ej beror på slumpen, även om min vän fortfarande inte är helt övertygad.
Intressant är dock att de två första lyssningarna var jag helt bergsäker vilken kabel som satt på plats (hade också rätt) men allteftersom testen fortgick kom osäkerheten krypandes. Det låg ju väldigt mycket prestige, för att inte tala om pengar, i detta. Det var lite nervöst faktiskt.

Ovan ett citat från annan plats där en person "blindtestat" signalkabel(dyr kontra billig). Hurvida det var uppställt helt efter blindtestnormen vet jag inte en klart är att det var en annan person som bytte och han såg aldrig vilken kabel som var inkopplad.

Där framkommer tydligt det skäl som jag anser gör denna blindtestning till icke tillförlitlig testmetod.

Vetenskap hit och dit, man kan dribbla ganska bra med siffror och ordvrängeri. Man behöver inte dela in folk i grupper, det väsentliga är att varje person använder sunt förnuft så brukar det gå riktigt bra...

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-13 14:23

Hej!

Men den här "personen från annan plats" anser då samtidigt utlägget av ngn/ngt fåtal arbetsdagar
inte kan motiveras utav $1,000,000 samt vill ej heller ställa upp i ngn kontrollerad form av blindtest?

Ifall du anser?? ngn i denna tråd "dribbla ganska bra med siffror och ordvrängeri." bemöt gärna det
i.s.f. ty sådana här allmänna anklagelser är såå tröttsamma (egentligen är dem ngt annat... så haja
du hur det känns;)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-12-13 14:29

OT: ( JockScott: vilka signalkablar jämförde personen?

Jag kan tänka mig att det går att höra skillnad mellan bra* och dåliga* signalkablar (tex dåliga lödningar, oskärmat i störningsrik miljö osv) men det blir nästan fjantigt. Då är det väl bättre att använda bra* signalkablar från början, de är ju inte dyra precis. )

Nätkablar däremot. :? Varför skulle man höra skillnad på det? Kan tänka mig ett gäng anledningar varför man inte kan det men faktiskt ingen anledning varför man skulle kunna. Men det handlar helt enkelt om åsikter/tro eftersom varken frånvaron eller närvaron av hörbara skillnader kunnat påvisas.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-12-13 14:33

Martin skrev:OT: ( JockScott: vilka signalkablar jämförde personen?

Jag kan tänka mig att det går att höra skillnad mellan bra* och dåliga* signalkablar (tex dåliga lödningar, oskärmat i störningsrik miljö osv) men det blir nästan fjantigt. Då är det väl bättre att använda bra* signalkablar från början, de är ju inte dyra precis. )

Nätkablar däremot. :? Varför skulle man höra skillnad på det? Kan tänka mig ett gäng anledningar varför man inte kan det men faktiskt ingen anledning varför man skulle kunna. Men det handlar helt enkelt om åsikter/tro eftersom varken frånvaron eller närvaron av hörbara skillnader kunnat påvisas.

Man kan säga så här, det var kabel för under 1000:- kontra kabel för ca. 30 000:-

Jag har hört skillnad på nätkabel, faktiskt så att jag bytt ut mot "dyr" nätkabel rakt igenom. Ger mig märkbara skillnader alltså är jag nöjd.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-12-13 14:42

Jag har hört skillnad på nätkabel, faktiskt så att jag bytt ut mot "dyr" nätkabel rakt igenom. Ger mig märkbara skillnader alltså är jag nöjd.
Det är ju din åsikt och du får absolut ha den, men förvänta dig inte att jag(eller någon annan) ska tro på att du hörde skillnad. Och det handlar absolut inte om brist på respekt mot dig som person, utan snarare att man bör ha respekt för att det finns olika åsikter.

Som jag skrev i en annan tråd om samma ämne:
...Att de inte hörde skillnad i testet behöver varken betyda det ena eller det andra. På sin höjd kan det vara en indikation på något men den är helt beroende av vad man har för tro eller åsikt, vad man själv tycker är rimligt helt enkelt. Det kan tex vara att man tror att det kan vara testet i sig det är fel på alternativt att det inte finns några hörbara skillnader. Som sagt det bevisar varken det ena eller det andra. Det enda man kan göra är att diskutera och tala om vad man själv tycker och varför...

...Då är det bättre att tala om varför man tror att det är hjärnspöken det handlar om i detta fallet. Tex: Nätkablarna påverkar antagligen inte eftersom de är mycket väl anpassade för sin uppgift rent tekniskt (ger inte upphov till så pass stora störfält att de kan misstänkas påverka apparatens ljud och apparaten brukar vara skärmad, är inte i direkt beroende kontakt med signalen iom apparatens oftast utmärkta inbyggda störningsundertryckning, har minimal påverkan på spänningen, nätbruset och externa störningar och särskillt med tanke på den korta längd kabeln har osv), det tar lång tid att byta en nätkabel och ljudminnet avtar med tiden varför rummet för suggestivitet blir större, de lyssningsintryck som tillskrivs olika nätkablar är väldigt varierande och inkonsekventa (åsikt), lyssningsintryck i blinda tester har hittills inte kunnat verifierats trots att intrycken i blindtest upplevts som verkliga och tom ganska lätta att höra av vissa testdeltagare.

Man kan säga så här, det var kabel för under 1000:- kontra kabel för ca. 30 000:-
De kan ju fortfarande ha dåliga lödningar och/eller ingen skärmning. Priset är antagligen av rätt liten betydelse vad gäller bra/dåligt i detta fallet (åsikt).

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-12-13 14:48

Martin skrev:
Det är ju din åsikt och du får absolut ha den, men förvänta dig inte att jag(eller någon annan) ska tro på att du hörde skillnad. Och det handlar absolut inte om brist på respekt mot dig som person, utan snarare att man bör ha respekt för att det finns olika åsikter.

Precis, det är min åsikt. Lika lite som jag sätter tilltro till blindtest kan ex. du sätta tilltro till min åsikt. Så vi är helt överrens! :wink:

I slutänden så är det ens egen åsikt som gäller.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-12-13 14:52

Absolut!

Det som är lite farligt i diskussionen är att börja påstå saker i stil med att "det kan inte vara någon skillnad därför att...", eller "jag hörde faktiskt skillnad, jag vet vad jag hör!" Det ger inget ytrymme för alternativa åsikter och skapar bara irritation.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-13 14:55

Hej!

Jo visserligen... fast samtidigt finns det ju individer som känner skillnad på vanligt vatten respektive
virvlat vatten såå om då dessa individer nu har givits märkbara skillnader samt är nöjda är även vi
nöjda med deras utlägg à säg 10,000 kr och är vi verkligen helt ärliga om vi påstår deras åsikt (att
virvlat vatten lindrar sjukdomar & Co) vara precis lika mycket värd som motsatta åsikten (d.v.s. det
faktiskt.se ej finns ngn märkbar/påvisbar skillnad mellan virvlat vatten resp vanligt vatten)?

MVH A*[/list]

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-13 14:58

Klarar det en seriös blindtest med statistisk signifikans så får självklart vetenskapen ta sig en ordentligt titt på vad som egentligen händer i virvlandet. Fram till dess duger den nuvarande gällande modellen.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-12-13 14:59

vara precis lika mycket värd som motsatta åsikten
Vad betyder det då?
Att säga att en åsikt är värd lika mycket som en annan, vem bestämmer det? Är inte det en del i själva åsikten att tycka att ens egen åsikt är vettigare. :wink:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-13 15:03

Hej!

Jo men A*lltså är dem som för vattenvirvlings/hifiinätkablage-Förespråkare påpekar att om det nu
smakar/ljuder så otroligt mycket bättre, varför upphör denna effekt så fort du får en bindel framför
ögonen, ondA* & elakA* eller snällA* & omtänksammA*?

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-13 15:05

Martin skrev:
vara precis lika mycket värd som motsatta åsikten
Vad betyder det då?
Att säga att en åsikt är värd lika mycket som en annan, vem bestämmer det? Är inte det en del i själva åsikten att tycka att ens egen åsikt är vettigare. :wink:

- Precis du fattar :)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-12-13 15:06

A: Det är väl klart man får ifrågasätta. Någon som inte respekterar att man ifrågasätter är inte värd att diskutera med.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-12-13 15:09

JockScott skrev:

Inte alls. I slutänden är det Max Headrooms åsikt som gäller :wink:
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-12-13 16:01

Jo men A*lltså är dem som för vattenvirvlings/hifiinätkablage-Förespråkare påpekar att om det nu
smakar/ljuder så otroligt mycket bättre, varför upphör denna effekt så fort du får en bindel framför
ögonen, ondA* & elakA* eller snällA* & omtänksammA*?

Mvh A*

Enkelt, osäkerhetsfaktorn infinner sig. Läs bla. citatet ovan som jag lagt in.

Finns det ett auktoriserat organ som har uppstäldla regler för blindtest? Har de i så fall tagit med denna faktor i beräkningarna?

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-13 16:09

Hej!

På första frågan svar: Ja! På andra frågan: vilken "osäkerhetsfaktor" åsyftas?
(Det finns alltid en viss "osäkerhetsfaktor". Kan ju ex vara inbillning att man blir full av
ansenliga mänder A*lkohol även om det förefaller ytterst osannolikt (Blindtest har visat
att en del utav alkoholberusningen är, hos vissa, placebo!))

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-12-13 16:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-12-13 16:19

På första frågan svar: Ja! På andra frågan: vilken "osäkerhetsfaktor" åsyftas?
(Det finns alltid en viss "osäkerhetsfaktor", kan ju ex vara inbillning att man blir full
av A*lkohol (Blindtest har visat att en del utav alkoholberusningen, är hos vissa, placebo!))

Mvh A*

Alkohol finns väl inte med i bilden vid blindtester? I så fall kan jag förstå folk som ej hör skillnad för då jag är klapp kan jag höra på vad som helst och det låter skitabra.

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2004-12-18 19:01

Jag har testat en dyr natkabel. Det var Nordost Vishnu eller Shiva. Skillnaden var att ljudet blev ljusare och mer tvattat. Skillnaden har ej konfirmerats genom upprepade , snabba byten, nagot jag alltid gor nar jag hor skillnader och sjalv kan overvaka testen.
Sedan avgor jag vilken som var battre resp samre.
Nagot av intresse framkom i artikeln namligen att Berlioz Requiem gav mer skillnader an de andra musikexemplen.
Alltsa ska man ladda pa med massiva korverk a la Beethovens "Missa Solemnis" eller Haydns "Skapelsen".
Och sen kan man ju rata vilken man tyckte bast om. Typ ett poangsystem. Det passar nog for den har typen av ultrasma skillnader. :roll:
Let forever be

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-19 14:15

Hej!

Samtidigt tyckA* det är konstigt att HifiTidskrifters test av hifikablar ges sådan enorm betydelse!
Kunde inte HifiTidning först bevisa att dem kan höra åtminstone ngn skillnad mellan några hifikablar
överhuvudtaget, alls! A*nnars känns ett poängTest utav hifikablar aningens hmmmindre meningsfullt!

(En svensk hifikabelkonstruktör skrev ju nyligen att ifall det gick bra för hanses hifikabel uti hi-fi+´s
hifikabeltest så slutar han sitt nuvarande jobb och börjar jobba heltid med hifikablar istället! (Såå, nej
hifitidningarnas test påverkar ingen samt inget, bara människors yrkesval & karrlär samt annat trivialt!))

Mvh A*

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-12-19 14:18

brumel skrev:Jag har testat en dyr natkabel. Det var Nordost Vishnu eller Shiva. Skillnaden var att ljudet blev ljusare och mer tvattat. Skillnaden har ej konfirmerats genom upprepade , snabba byten, nagot jag alltid gor nar jag hor skillnader och sjalv kan overvaka testen.

Testade också Vishnu och tyckte precis som du att ljudet blev ljusare och mer tvättat, samma resultat där mao 8)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-12-19 16:02

Samtidigt tyckA* det är konstigt att HifiTidskrifters test av hifikablar ges sådan enorm betydelse!
Kunde inte HifiTidning först bevisa att dem kan höra åtminstone ngn skillnad mellan några hifikablar
överhuvudtaget, alls! A*nnars känns ett poängTest utav hifikablar aningens hmmmindre meningsfullt!

Mvh A*

Om man får filosifera så varför skulle det finnas en "rätt smak" på nått? "Lika som verkligheten" då vi alla ändå upplever verkligheten olika och kan stå ut med olika fel olika mycket. Vissa av oss vill ha vetenskapliga bevis, andra är nöjda om dom "vet" att dom hört en skillnad. Tänk va trist om alla tyckte likadant.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-12-19 16:33

Harryup: Man får skilja på verkligheten och uppfattningen av verkligheten. :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-12-19 18:19

Liksom man får göra skillnad mellan "höra skillnad" och "höra skillnad till det bättre"....

/ B

Återgå till Generellt om hifi