Lägg gärna ut bilder och kommentarer
Moderator: Redaktörer
zapanasta skrev:Pratar vi 2 st så tror jag booms bygge är väldigt svårslaget, eller finns det andra kandidater som lurar i vassen![]()
Lägg gärna ut bilder och kommentarer så får vi en riktigt trevlig fredagskväll
RogerGustavsson skrev:Finns det mera information om booms bygge?
boom skrev:Aura ns 18 men då går det åt mera än 2 för att möta ett par LMS och sedan måste man ha gott om utrymme.
När det gäller perless så rekomenderar dom ett subsonic filter på 12db vid just 17hz och så var det med den infra basen.
zapanasta skrev:Frågeställningen från början handlade om 2 st moduler![]()
Inte jämföra mot en hel drös lådor...
Ganska dålig spekulation, faktisktRichard skrev:Kvaliteten på basåtergivningen kanske då blir tom. högre än med booms bygge, men det är förstås ren spekulation.
steveo1234 skrev:zapanasta skrev:Frågeställningen från början handlade om 2 st moduler![]()
Bygg 2 stycken 15m^3 lådor då
Kitchenmaster skrev:steveo1234 skrev:zapanasta skrev:Frågeställningen från början handlade om 2 st moduler![]()
steveo1234 skrev:Kitchenmaster skrev:steveo1234 skrev:zapanasta skrev:Frågeställningen från början handlade om 2 st moduler![]()
Ett kanske lite mer seriöst förslag:
1. 8* AE AV 15" , 4 stycken per 400-500l låda
2. 4*Maelstrom-x (finns den att köpa i nuläget, hmm, blir osäker)
boom skrev:steveo1234 skrev:Kitchenmaster skrev:steveo1234 skrev:zapanasta skrev:Frågeställningen från början handlade om 2 st moduler![]()
Ett kanske lite mer seriöst förslag:
1. 8* AE AV 15" , 4 stycken per 400-500l låda
2. 4*Maelstrom-x (finns den att köpa i nuläget, hmm, blir osäker)
Finns det någon av dom som du rekommenderar att köpa
Det finns hur många förslag som helst som är "bättre" än 2*LMS Ultra. Det kostar bara typ 1000liter lådvolym extra.
zapanasta skrev:steveo1234 skrev..Det finns hur många förslag som helst som är "bättre" än 2*LMS Ultra. Det kostar bara typ 1000liter lådvolym extra.
Ja det finns väl en uppsjö av olika kombinationer att ta till,men det jag menade från början var 2 element/2 moduler..
Komorok skrev:boom skrev:Komorok skrev:Du kan nog få finare bas i rummet med fyra moduler än två. Är det något
heligt med att bara ha två moduler?
2 är bättre än 1.
Ja och fyra är bättre än två.
boom skrev:Komorok skrev:Visst, vill man låsa sig till två lådor så blir det väl LMS 5400 Ultra.
Du dom räcker och blir över men ser man hur stora dina lådor är så
Komorok skrev:boom skrev:Komorok skrev:Visst, vill man låsa sig till två lådor så blir det väl LMS 5400 Ultra.
Ja, mina lådor är stora och till följd av det så undviker jag stora tryck i lådan
och slipper att luften beter sig olinjärt.
boom skrev:Komorok skrev:boom skrev:Komorok skrev:Visst, vill man låsa sig till två lådor så blir det väl LMS 5400 Ultra.
Ja, mina lådor är stora och till följd av det så undviker jag stora tryck i lådan
Bygg då 2 till sen sätter du ut dom i fin rummet sen får du se hur mycket plats du har allt är en kompromiss och jag behöver inte följa den kompromissen.
Men inte så sjukt mycket bättre.Komorok skrev:boom skrev:Komorok skrev:Du kan nog få finare bas i rummet med fyra moduler än två. Är det något
2 är bättre än 1.
Komorok skrev:boom skrev:Komorok skrev:boom skrev:Komorok skrev:Visst, vill man låsa sig till två lådor så blir det väl LMS 5400 Ultra.
Bygg då 2 till sen sätter du ut dom i fin rummet sen får du se hur mycket plats du har allt är en kompromiss och jag behöver inte följa den kompromissen.
Jag tvingar dig inte.
zapanasta skrev:Ser att det är på väg att skena iväg lite![]()
Frågeställningen var från början, 2 basmoduler med en bas i varje.
Är det nån som har nåt alternativ till booms bygge som jag tror är nåt i hästväg i pris/prestanda/storlek, som inte kostar mer än 20k att färdigställa?
Finns ju folk som inte vill ha flera kubik högtalarlåda hemma
Aerob skrev:zapanasta skrev:Ser att det är på väg att skena iväg lite![]()
Är det nån som har nåt alternativ till booms bygge som jag tror är nåt i hästväg i pris/prestanda/storlek, som inte kostar mer än 20k att färdigställa?
Bara en undran, varför sätta en så sträng gräns med två element? Det borde
ju vara budget och storlek som sätter gränserna, inte antal element. Eller?
Två lådor kan ju likaväl innehålla 100 element, så länge dom ryms i budgeten
och håller sig inom storleksgränsen.
MagnusÖstberg skrev:Men inte så sjukt mycket bättre.Komorok skrev:boom skrev:Komorok skrev:Du kan nog få finare bas i rummet med fyra moduler än två. Är det något
2 är bättre än 1.
Jag tror förövrigt att boom med sina förutsättningar (jag har varit där) inte har ett jota att vinna med 4 stycken, men mycket på justerad lådvolym. Vilket för många kan vara en annan "deal-breaker"
zapanasta skrev:Aerob skrev:zapanasta skrev:Ser att det är på väg att skena iväg lite![]()
Bara en undran, varför sätta en så sträng gräns med två element? Det borde
ju vara budget och storlek som sätter gränserna, inte antal element. Eller?
Två lådor kan ju likaväl innehålla 100 element, så länge dom ryms i budgeten
och håller sig inom storleksgränsen.
Det mesta som säljs i affärer,som byggsats osv innehåller vanligtvis ett element per låda.Så därför envisas jag![]()
Är det inte redan Q<,5 i de lådorna, vad finns då att vinna på än större lådor?boom skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag tror förövrigt att boom med sina förutsättningar (jag har varit där) inte har ett jota att vinna med 4 stycken, men mycket på justerad lådvolym. Vilket för många kan vara en annan "deal-breaker"
+1
Komorok skrev:De elementen är ju bäst på att vara just DE elementen. Klart att inga andra
slår det elementet på att vara just det. Själv tror jag att man bör ta hänsyn
till lådtryck också och då ryker det elementet direkt.
boom skrev:Komorok skrev:De elementen är ju bäst på att vara just DE elementen. Klart att inga andra
försök att hitta något bättre då med dist mätningar
men jag skulle vilja se dig använda full sprut hemma hela tiden det kan vara något att tänka på när man designar lådor.
Komorok skrev:boom skrev:Komorok skrev:De elementen är ju bäst på att vara just DE elementen. Klart att inga andra
men jag skulle vilja se dig använda full sprut hemma hela tiden det kan vara något att tänka på när man designar lådor.
Nej, det har jag inte gjort. Det verkar inte som om det finns något element
som duger för mig. Men jag hade nog valt Aura NS18 före LMS 5400 Ultra.
boom skrev:Komorok skrev:De elementen är ju bäst på att vara just DE elementen. Klart att inga andra slår det elementet på att vara just det. Själv tror jag att man bör ta hänsyn till lådtryck också och då ryker det elementet direkt.
Nej, med talspoleuppvärmning under drift så är q-värdet betydligt högre.Alexi skrev:Är det inte redan Q<,5 i de lådorna, vad finns då att vinna på än större lådor?boom skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag tror förövrigt att boom med sina förutsättningar (jag har varit där) inte har ett jota att vinna med 4 stycken, men mycket på justerad lådvolym. Vilket för många kan vara en annan "deal-breaker"
+1
MagnusÖstberg skrev:boom skrev:Komorok skrev:De elementen är ju bäst på att vara just DE elementen. Klart att inga andra slår det elementet på att vara just det. Själv tror jag att man bör ta hänsyn till lådtryck också och då ryker det elementet direkt.
Ja, skiter man i att det tar mer plats så ger NS18 i dubbla antalet bättre siffror än dina.
Parametrarna för LMS gör att de med q-värde 0,5 kommer ge mer tillkommande dist än NS18 i lådor om q på 0,5.
Så är det bara.
Men visst, de flesta fattar nog inte vilket tryck det blir redan vid 10mm slaglängd på en 18"-are. Komorok vet det däremot.
MagnusÖstberg skrev:boom skrev:Komorok skrev:De elementen är ju bäst på att vara just DE elementen. Klart att inga andra slår det elementet på att vara just det. Själv tror jag att man bör ta hänsyn till lådtryck också och då ryker det elementet direkt.
Ja, skiter man i att det tar mer plats så ger NS18 i dubbla antalet bättre siffror än dina.
Parametrarna för LMS gör att de med q-värde 0,5 kommer ge mer tillkommande dist än NS18 i lådor om q på 0,5.
Så är det bara.
Men visst, de flesta fattar nog inte vilket tryck det blir redan vid 10mm slaglängd på en 18"-are. Komorok vet det däremot.
Så är det bara.
celef skrev:jag får intrycket att många ser ner på två baslådor med lms 5400 ultra, att det är en dålig lösning om man är audiofil, är inte det en lite tråkig attityd mot dom som just har valt en sådan lösning?
MagnusÖstberg skrev:LMS skall nog placeras i lådstorlek om några hundra liter med! Iallafall om man vill ha en så följsam basåtergivning som möjligt.
Skall man upp i den storleken spelar nog inte några hundra liter till någon roll, och då finns det enligt mig bättre alternativ. Som enskillt element är det fortfarande möjligt att LMS smäller högst. En sak är klar och det är att två av dem räcker och blir över för mina behov. De gick på tomgång när jag var hemma hos boom
För mig räcker nog element som kan pumpa hälften så mycket luft, och skulle det visa sig vara fel köper jag hellre till två extra och hamnar på samma peng som LMS-alternativet. Då får jag dessutom en vad jag anser bättre totallösning med fler strålningspunkter, högre systemkänslighet och större koppling mellan konarea och rum.
PetterPersson skrev:Jag köpte nyss 8 st. SEAS L26ROY och kommer börja bygga i slutet av
augusti när hobbyrummet i föreningen blir ledigt. Gick på 13500 för
elementen och som minst 1000:- för lådorna. Slutsteg och filter för ~5500
får du rätt skapliga grejer för. Elementen kommer få 55-60 liter styck och
vara slutna. Den volymen passar dock även om man vill köra BR men då
tappar man infrabasen.
Kommer meddela sen hur det blev
steveo1234 skrev:Den "tillkommande disten" som du väljer att kalla den är väl ointressant? Det är ju bara en av många faktorer som höjer distorsionen. Intressantare borde väl vara den totala disten som ett system genererar vid ett bestämt ljudtryck?
Än så länge så finns det inga mätningar på element som presterar bättre än LMS Ultra i den storleken under flera hundra liter. Som jag sett. Jag ser gärna sådana om någon har.
steveo1234 skrev:Ja, de tre sista punkterna kommer du att uppfylla. Men, jag tror inte att den totala distorsionen du får kommer att bli mindre. Vid låga ljudtryck kan du i bästa fall få lika låg distorsion, men, inte lägre om man ska lita på de mätningar som finns tillgängliga på nätet.
MagnusÖstberg skrev:steveo1234 skrev:Ja, de tre sista punkterna kommer du att uppfylla. Men, jag tror inte att den totala distorsionen du får kommer att bli mindre. Vid låga ljudtryck kan du i bästa fall få lika låg distorsion, men, inte lägre om man ska lita på de mätningar som finns tillgängliga på nätet.
Kanske. Men har du då tänkt på att mätningarna måste ske vid nivåkallibrerat system på respektive element? Med fler reflexytor, halverad inspänning i respektive element så kan du trots det ha rätt, men jag är inte övertygad. Att titta på siffrorna på enskillda element utan att se till förutsättningarna blir ju liksom inte korrekt.
MagnusÖstberg skrev:MINST 6db per dubblerat par skulle jag säga, beroende på placering.
MagnusÖstberg skrev:Mina 6 Bremenbasar, med en känslighet om 95db/styck fick en systemkänslighet nära 110db placerat i mitt rum.
MagnusÖstberg skrev:Mätfel är en anledning
Genomsnittsvärde från 10 mätningar, 1m från respektive element. Det var iof väldigt konsekvent.
MagnusÖstberg skrev:Ja, det gör jag med all säkerhet när jag tänker efter. Poliskonstaplar lär jag för övrigt se rätt många av kommande halvåret, men föredrar att tugga på äpplen!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster