Moderator: Redaktörer
KarlXII skrev:Ganska osymmetriskt således...
JAT skrev:Störs av en trappöppning som finns vid motsående kortvägg, d.v.s bakom lyssningsplats.
Skulle en temporär lösning kunna vara att vända på steken? Spela på tvären?
Nattlorden skrev:Skulle inte diskvalificera nuvarande lösning för fort, en öppning på den platsen behöver inte vara så illa. Jag skulle prova att hänga något halvtungt draperi för, med lite tur borde du snarast kunna få nytta av trappöppningen som en stor absorbent.
JAT skrev:Spelar just nu i gillestugan på längden, högtalarna mot ena kortväggen i ett rum som är 4,05x6,6m. Störs av en trappöppning som finns vid motsående kortvägg, d.v.s bakom lyssningsplats.
Nattlorden skrev:Skulle inte diskvalificera nuvarande lösning för fort, en öppning på den platsen behöver inte vara så illa. Jag skulle prova att hänga något halvtungt draperi för, med lite tur borde du snarast kunna få nytta av trappöppningen som en stor absorbent.
2-ch skrev:I mitt fall en på tok för effektiv absorbent all bas försvinner där![]()
För tillfället är trappöppningen tilltäpt med skärmväggar som både minskade efterklangen och lämnar en del bas kvar i lyssningsrummet![]()
Men nu siktar jag på att ersätta dessa med bokhyllor och hoppas de ska fungera som en diffusor bakom soffan istället för dämpning.
JAT skrev:Bokhylla bakom lyssningsplats kan jag ju testa redan ikväll![]()
Har en 1,85x1,85m expedithylla full med böcker i att annat rum, klart den borde göra mer nytta i lyssningsrummet. Behövs verkligen mer möblemang i den betongbunkern.
2-ch skrev:Kul! Återkom gärna med resultatet![]()
Är riktigt nyfiken på vad det skulle åstakomma. Det vore trist att köpa en ny bokhylla om det visar sig att det inte alls fungerar.
Någon som vågar sig på en gissning om vad som händer?
För JAT tror jag på en avsevärd förbättring, men med en risk för elaka peakar.
Har du en PEQ kan ju det underlätta.
2-ch skrev:För tillfället är trappöppningen tilltäpt med skärmväggar som både minskade efterklangen och lämnar en del bas kvar i lyssningsrummet![]()
Men nu siktar jag på att ersätta dessa med bokhyllor och hoppas de ska fungera som en diffusor bakom soffan istället för dämpning.
JAT skrev:Nattlorden skrev:Skulle inte diskvalificera nuvarande lösning för fort, en öppning på den platsen behöver inte vara så illa. Jag skulle prova att hänga något halvtungt draperi för, med lite tur borde du snarast kunna få nytta av trappöppningen som en stor absorbent.
Har varit inne på en sådan lösning i en tidigare tråd, men tappade lite suget då jag från vissa håll fick påtalat att det var bortkastade pengar.
Men tänker faktiskt prova detta ändå, behöver ju ändå draperi när renoveringen av nya lyssningsrummet börjar.
KarlXII skrev:Nu jäklar! Spännande!
2-ch skrev:KarlXII skrev:Nu jäklar! Spännande!
Jo, den ständigt pågående renoveringen har kommit till gillestugan som ska få sig en välbehövlig ansiktslytning.
Men som vanligt handlar det om kompromisser.
Imorgon är det i alla fall planeringsmöte med min inredningsarkitekt för belysning och färgval.
KarlXII skrev:2-ch skrev:KarlXII skrev:Nu jäklar! Spännande!
Jo, den ständigt pågående renoveringen har kommit till gillestugan som ska få sig en välbehövlig ansiktslytning.
Imorgon är det i alla fall planeringsmöte med min inredningsarkitekt för belysning och färgval.
Vilka kataloger ska du och frugan titta i?
2-ch skrev:KarlXII skrev:2-ch skrev:KarlXII skrev:Nu jäklar! Spännande!
RUSTA
Nattlorden skrev:JAT skrev:Störs av en trappöppning som finns vid motsående kortvägg, d.v.s bakom lyssningsplats.
Skulle inte diskvalificera nuvarande lösning för fort, en öppning på den platsen behöver inte vara så illa. Jag skulle prova att hänga något halvtungt draperi för, med lite tur borde du snarast kunna få nytta av trappöppningen som en stor absorbent.
DVD-ai skrev:Men på 20m håll...![]()
Då låter dom inte dåligt, utan då ska du var glad om dom låter alls !![]()
Eftersom allting låter APA i en kyrka så föredrar jag det, att inte höra så mycket alltså...
Ett litet piP gör alla glada !
DVD-ai skrev:Hur går det för dig i jakten då ?!![]()
du hade fixat ny drivning till din s3,4 ?
petersteindl skrev:
+1
Jag tänkte precis skriva något liknande, sedan såg jag ditt inlägg.
@ JAT, om du har högtalarna på kortvägg och sätter dig på 2,75 - 3 meters avstånd från högtalarvägg, hur låter det då?
MvH
Peter
Nattlorden skrev:Ändra möbleringen. Om inte permanent, så i testsyfte?
DVD-ai skrev:Nöjd har jag varit många gånger, alltså med ljudet och resultatet![]()
Och är det till stor del även just nu, men "färdig" blir jag nog inte i första taget...
Så pass nöjd att jag aldrig gör något mer kommer jag nog inte att bli, inte för en jag helt tappar glöden för hobbyn och det har jag inte gjort.
Även om jag just nu "ligger lågt" och bara inväntar mina två kommande till basmoduler.
Är även sugen på att testa helt andra basmoduler, enbart för att jag är intresserad helt enkelt...
Men något större/ dyrare än det idag kommer dröja ett stund innan det blir helt enkelt...
Jag förstår att du e nöjd, jag gillar dina högtalare s3,4 låter super bra!![]()
Skulle kunna vara nöjd med dom också, eller piPs, eller pi60 osv.... men det är liksom inte grejen riktigt.
Nöjd med ljudet kan man vara utan att vara färdig
i skrev:2-ch skrev:KarlXII skrev:2-ch skrev:KarlXII skrev:Nu jäklar! Spännande!
RUSTA
Mina kondoleanser.
Nattlorden skrev:Fristående bokhylla? Spännande möjligheter.
Har för mig IÖ hittade på något kul åt Wolfie med just sådan, kanske är något att kika på?
Nattlorden skrev:Ok. Om du inte letar upp tråden jag refererade till så gällde det alltså i det fallet att en IKEA Expedit (?) inte skulle ha alla hålen öppna, utan vissa skulle stängas till på baksidan (relativt lyssningspos.). De i mitten vill jag minnas.
JAT skrev:Nattlorden skrev:Ändra möbleringen. Om inte permanent, så i testsyfte?
Provade igår med "korta" lyssningsavstånd och gillade inte alls det. Passade inte så bra till LTS-F1:orna.
Känns som om jag hamnat ganska bra nu avståndsmässigt. Återstår att sätta ett draperi mot trappöppningen för att se vad det ger. Skall även se om jag kan få plats med en bokhylla bakom lyssningsplatsen med.
petersteindl skrev:Var "lyssningsavståndet" ungefär 3 meter från den vägg där högtalarna är placerade? Jag utgick från att du har högtalarna vid vägg, vilket betyder att lyssningsavståndet till respektive högtalare är längre än 3 meter. Vad var det som du inte tyckte om?
MvH
Peter
petersteindl skrev:Ok, jag simulerade med 2,5 meters takhöjd.
2,3m. Lyssna i så fall på 3,5 meters lyssningsavstånd. Det är ungefär som 4,3 meter i frekvensgång om man jämför med andra lyssningsplatser.
MvH
Peter
JAT skrev:petersteindl skrev:Ok, jag simulerade med 2,5 meters takhöjd.
2,3m. Lyssna i så fall på 3,5 meters lyssningsavstånd. Det är ungefär som 4,3 meter i frekvensgång om man jämför med andra lyssningsplatser.
MvH
Peter
Sitter nu på ca 4,3 meters avstånd och tycker det låter ok, men 3,5m skulle alltså teoretiskt bli en förbättring? (Vete tusan om jag orkar dela på möblemanget igen bara)
Mvh
Johan
JAT skrev:Finns en fristående hylla som är 1,85x1,85 i ett annat rum som jag kan/skall prova att ha bakom lyssningsplats. Kan bli väldigt trångt mellan trappa och soffa bara, men testa skall jag nog i alla fall.
JAT skrev:Sitter nu på ca 4,3 meters avstånd och tycker det låter ok, men 3,5m skulle alltså teoretiskt bli en förbättring? (Vete tusan om jag orkar dela på möblemanget igen bara)
Nattlorden skrev:Du behöver väl inte möblera om för att lyssna, du kan väl sätta dig på soffbordet typ? Möbleringen bör vara marginell relativt rummets stora egenskaper.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster