Går det få bra ljud i konstigt utformade rum?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Går det få bra ljud i konstigt utformade rum?

Inläggav Mikael.J » 2011-09-29 11:18

De flesta vardagsrum i lägenheter är utformade så stereon kommer på sniskan. Ofta får man närmre till en vägg än den andra och man måste sätta soffan dikt an bakväggen. Går det i ett sådant rum få ett vettigt 5.1 kanals ljud?

Jag hoppas ni förstår hur jag menar.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-09-29 12:42

Det tror jag :) Man får jobba lite mer på uppgiften att placera högtalarna rätt och att försöka optimera förutsättningarna.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2011-09-29 13:46

Definitivt. Var själv nervös inför en liknande layout men har insett att det finns fördelar med första sidoreflexen också (kommer definitivt senare än direktljuded). Som vanligt är det lovehump/housecurve som kräver mest engagemang om man inte ser lite mellan fingrarna och kör parametrisk EQ i basområdet.

Får definitivt soundstagefördelar i nya lägenheten. Har insett att det som låter icke-optimalt i teorin faktiskt kan bli extremt bra med lite sunt förnuft och kvalitet.
100% Digital

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2011-09-29 14:39

Det är inte alltid att man får det resultat man väntar sig.
För min egen del blev det katastrof när jag placerade högtalarna på kortändan av rummet. Basen släcktes ut helt i "sweetspot" och hade seriösa resonanser vid väggen.

Den layout du pratar om är helt överlägsen i mitt fall. :)

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2011-09-29 14:51

Det känns ju bra att jag potentiellt skulle kunna dela med mig lite av vardagsrummet till min flickvän!

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-09-29 17:09

Jag tycker det låter hyfsat hos mig och det är definitivt inget optimalt läge.
Ena högtalaren i hörn bredvid vägg, den andra har runt sex meter till vägg. Takhöjd ovanför vänster 3,50. Höger: 5,50!

Lyssningplatsen har vägg bakom till vänster, och inget alls till höger.

Ganska osymmetriskt således... :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-09-30 08:20

KarlXII skrev:Ganska osymmetriskt således... :)

Jo så är det :wink:

Men vad är det som säger att ett symetriskt rum alltid är bättre än ett osymetriskt?
Jag tror att båda har sina för/nackdelar.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-09-30 08:30

Ja, t.ex. som hemma hos 30hzbone. Snedtak, två öppningar i början och slutet av rummet osv. Men bra lät det.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

JAT

Inläggav JAT » 2011-09-30 08:40

Intressant tråd detta.

Är själv inte nöjd med ljudet i nuvarande rum och skall på sikt byta rum som går att stänga i alla ändar. Men just nu är pågående byte av uppvärmningssystem prio 1 så det dröjer.

Spelar just nu i gillestugan på längden, högtalarna mot ena kortväggen i ett rum som är 4,05x6,6m. Störs av en trappöppning som finns vid motsående kortvägg, d.v.s bakom lyssningsplats.
Skulle en temporär lösning kunna vara att vända på steken? Spela på tvären?

//Johan

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-30 08:58

JAT skrev:Störs av en trappöppning som finns vid motsående kortvägg, d.v.s bakom lyssningsplats.

Skulle inte diskvalificera nuvarande lösning för fort, en öppning på den platsen behöver inte vara så illa. Jag skulle prova att hänga något halvtungt draperi för, med lite tur borde du snarast kunna få nytta av trappöppningen som en stor absorbent.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

JAT

Inläggav JAT » 2011-09-30 09:09

Nattlorden skrev:Skulle inte diskvalificera nuvarande lösning för fort, en öppning på den platsen behöver inte vara så illa. Jag skulle prova att hänga något halvtungt draperi för, med lite tur borde du snarast kunna få nytta av trappöppningen som en stor absorbent.

Har varit inne på en sådan lösning i en tidigare tråd, men tappade lite suget då jag från vissa håll fick påtalat att det var bortkastade pengar.

Men tänker faktiskt prova detta ändå, behöver ju ändå draperi när renoveringen av nya lyssningsrummet börjar.

//Johan

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-09-30 09:16

JAT skrev:Spelar just nu i gillestugan på längden, högtalarna mot ena kortväggen i ett rum som är 4,05x6,6m. Störs av en trappöppning som finns vid motsående kortvägg, d.v.s bakom lyssningsplats.

En närmast perfekt beskrivning av mitt rum :) Fast jag har måtten 3,8x5,4.

Nattlorden skrev:Skulle inte diskvalificera nuvarande lösning för fort, en öppning på den platsen behöver inte vara så illa. Jag skulle prova att hänga något halvtungt draperi för, med lite tur borde du snarast kunna få nytta av trappöppningen som en stor absorbent.

I mitt fall en på tok för effektiv absorbent all bas försvinner där :(
För tillfället är trappöppningen tilltäpt med skärmväggar som både minskade efterklangen och lämnar en del bas kvar i lyssningsrummet :)
Men nu siktar jag på att ersätta dessa med bokhyllor och hoppas de ska fungera som en diffusor bakom soffan istället för dämpning.

JAT

Inläggav JAT » 2011-09-30 09:26

2-ch skrev:I mitt fall en på tok för effektiv absorbent all bas försvinner där :(
För tillfället är trappöppningen tilltäpt med skärmväggar som både minskade efterklangen och lämnar en del bas kvar i lyssningsrummet :)
Men nu siktar jag på att ersätta dessa med bokhyllor och hoppas de ska fungera som en diffusor bakom soffan istället för dämpning.

Bokhylla bakom lyssningsplats kan jag ju testa redan ikväll :D
Har en 1,85x1,85m expedithylla full med böcker i att annat rum, klart den borde göra mer nytta i lyssningsrummet. Behövs verkligen mer möblemang i den betongbunkern.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-09-30 09:41

JAT skrev:Bokhylla bakom lyssningsplats kan jag ju testa redan ikväll :D
Har en 1,85x1,85m expedithylla full med böcker i att annat rum, klart den borde göra mer nytta i lyssningsrummet. Behövs verkligen mer möblemang i den betongbunkern.

Kul! Återkom gärna med resultatet :D
Är riktigt nyfiken på vad det skulle åstakomma. Det vore trist att köpa en ny bokhylla om det visar sig att det inte alls fungerar.
Någon som vågar sig på en gissning om vad som händer?

För JAT tror jag på en avsevärd förbättring, men med en risk för elaka peakar.
Har du en PEQ kan ju det underlätta.

JAT

Inläggav JAT » 2011-09-30 09:55

2-ch skrev:Kul! Återkom gärna med resultatet :D
Är riktigt nyfiken på vad det skulle åstakomma. Det vore trist att köpa en ny bokhylla om det visar sig att det inte alls fungerar.
Någon som vågar sig på en gissning om vad som händer?

För JAT tror jag på en avsevärd förbättring, men med en risk för elaka peakar.
Har du en PEQ kan ju det underlätta.

Lovar att återkomma med resultat. Har jag inte alltför mycket att röja upp efter fjärrvärmeinstallatören så kanske det blir redan ikväll/natt.

//Johan

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-09-30 09:57

2-ch skrev:För tillfället är trappöppningen tilltäpt med skärmväggar som både minskade efterklangen och lämnar en del bas kvar i lyssningsrummet :)

Nu jäklar! Spännande! :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-30 10:02

JAT skrev:

Har varit inne på en sådan lösning i en tidigare tråd, men tappade lite suget då jag från vissa håll fick påtalat att det var bortkastade pengar.

Men tänker faktiskt prova detta ändå, behöver ju ändå draperi när renoveringen av nya lyssningsrummet börjar.

Okej... Det beror ju säkert på vad som behövs... är inte draperier tillräckligt mycket, så kan man ju skala upp det till mindre, eller inte alls, genomsläppliga skjutdörrar.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-09-30 10:08

KarlXII skrev:Nu jäklar! Spännande! :)

Jo, den ständigt pågående renoveringen har kommit till gillestugan som ska få sig en välbehövlig ansiktslytning.
Men som vanligt handlar det om kompromisser.
Imorgon är det i alla fall planeringsmöte med min inredningsarkitekt för belysning och färgval.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-09-30 10:09

2-ch skrev:

Jo, den ständigt pågående renoveringen har kommit till gillestugan som ska få sig en välbehövlig ansiktslytning.
Imorgon är det i alla fall planeringsmöte med min inredningsarkitekt för belysning och färgval.

Vilka kataloger ska du och frugan titta i? :D

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-09-30 10:10

KarlXII skrev:
2-ch skrev:

RUSTA :evil:

JAT

Inläggav JAT » 2011-09-30 17:58

Så där....nu är det uppstädat efter fjärrvärmeinstallatören. Ibland har man tur med ordningssamma hantverkare :D

Lite käk sen börjar "projekt ommöblering"

JAT

Inläggav JAT » 2011-09-30 19:43

Aj, aj, aj...tumstocken har avslöjat ett riktigt generalfel...har bommat att korrigera för högtalardjupet när mätte in högtalarna efter byte.
Nuvarande lyssningsplats är nästan 40 cm för nära....illa :oops:

Får dela på mediamöblerna för att kunna föra ihop högtalarna mera!!

Fortsättning följer senare ikväll. (eller natt)

//Johan

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2011-10-01 16:09

2-ch skrev:
KarlXII skrev:
2-ch skrev:

RUSTA :evil:

Mina kondoleanser. :cry:
Mundus Vult Decipi

JAT

Inläggav JAT » 2011-10-01 16:15

Puuuusssst...ommöbleringen blev inte alls vad jag tänkt mig. Hamnade i princip i mitten av rummet med lyssningsplatsen och det lät faktiskt inte trevligt alls.
Så nu skall jag baxa tillbaks allt igen och kanske släpa ut hyllan bakom lyssningsplatsen istället.

Har provat att lyssna på tvären med, lät iofs ok men gillar inte att sitta så nära. I alla fall inte med LTS-F1:orna. piPs som jag hade innan hade säkert passat mycket bättre.

Bara att kavla upp armarna igen och bära möbler :evil:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-10-01 19:16

Nattlorden skrev:
JAT skrev:Störs av en trappöppning som finns vid motsående kortvägg, d.v.s bakom lyssningsplats.

Skulle inte diskvalificera nuvarande lösning för fort, en öppning på den platsen behöver inte vara så illa. Jag skulle prova att hänga något halvtungt draperi för, med lite tur borde du snarast kunna få nytta av trappöppningen som en stor absorbent.

+1

Jag tänkte precis skriva något liknande, sedan såg jag ditt inlägg.

@ JAT, om du har högtalarna på kortvägg och sätter dig på 2,75 - 3 meters avstånd från högtalarvägg, hur låter det då?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-10-01 20:17

Det där med bra akustik är ju relativt.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-01 21:12

Kan det vara bra eller dålig ?

jag gillar akustik, det är bra skit de !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-10-01 21:13

DVD-ai skrev:Kan det vara bra eller dålig ?

jag gillar akustik, det är bra skit de !

Relativt skitbra!
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-01 21:16

Skit är också relativt !

Akustik är relativt men mest av allt är det ett nödvändigt ont, tänk om akustik inte fanns 8O
Hemska tanke... Ne jag tycker att akustik är relativt bra faktiskt !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-10-01 21:17

DVD-ai skrev:Skit är också relativt !

Akustik är relativt men mest av allt är det ett nödvändigt ont, tänk om akustik inte fanns 8O
Hemska tanke... Ne jag tycker att akustik är relativt bra faktiskt !

Absolut! (Geddit?) :lol:
Alea iacta est.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi