Moderator: Redaktörer
ThePreTor1aN skrev:Jag trodde aldrig det skulle hända men vad har hänt med alla debatt ämnen om transparens och tillhörande kontroversiella ämnen på faktiskt?.
Är det branschen som har mognat och på till en ny fas?
phloam skrev:...
Edit: jag kan tänka mig diskussion kring:
- hifi handlar idag om musikskapandet snarare än lyssningsdelen
...
phloam skrev:...
...
- attityder kring kvalitetsaspekter, vad är viktigast för vem
Strmbrg skrev:phloam skrev:...
...
Hur menar du då?
Komorok skrev:Strmbrg skrev:phloam skrev:...
...
Hur menar du då?
Hur musiken produceras och mastras kanske är en större barriär mot välljudet
än elektronik, högtalare och kablat tillsammans?
Strmbrg skrev:Komorok skrev:Strmbrg skrev:phloam skrev:...
...
Hur menar du då?
Hur musiken produceras och mastras kanske är en större barriär mot välljudet
än elektronik, högtalare och kablat tillsammans?
Okay, ja det är ju en aspekt!
Dvs musik-inspelandet, snarare än skapandet av musiken alltså.
phloam skrev:Man kanske måste ta det ett steg till - i en tidsålder då vi kan göra vad som helst med ljud - finns det egentligen några ideal? Förr var det enklare, verkligheten var idealet eftersom det var det enda som fanns att återge. Nu har vi ett oändligt antal verkligheter som skapas elektroniskt. Osv...
Du har ju inte postat på ett tag heller!FBK skrev:För egen del så är jag total less på att läsa om transparens,blindtester och annan smörja som ofta brukar förekomma.
FBK skrev:...
För egen del så är jag total less på att läsa om transparens,blindtester och annan smörja som ofta brukar förekomma.
Strmbrg skrev:Kan vi inte som omväxling istället diskutera opacitet, syn-tester och den upplevelsemässiga effekten av osmorda transmissionslänkar?
Nattlorden skrev:Strmbrg skrev:Kan vi inte som omväxling istället diskutera opacitet, syn-tester och den upplevelsemässiga effekten av osmorda transmissionslänkar?
Prova och se om någon hakar på?
Strmbrg skrev:Nattlorden skrev:Strmbrg skrev:Kan vi inte som omväxling istället diskutera opacitet, syn-tester och den upplevelsemässiga effekten av osmorda transmissionslänkar?
Prova och se om någon hakar på?
Ja, jag sitter här och avvaktar...
KorkSniff skrev:...
Vill passa på och visa litet uppskattning till dig strmbrg som ofta kommer med intressanta frågeställningar inom detta ämne som vi alla är intresserade av! Det håller forumet vid liv och gör det intessant för oss "flera gånger varje dag" läsare att ständigt återvända till faktiskt!
Keep it up!
Birger skrev:Eller så har allt redan sagts???
Nattlorden skrev:Birger skrev:Eller så har allt redan sagts???
Åh, nej. Pudeln har kanske blivit naken, med vi har långt kvar till kärnan.
mx skrev:Vad tror ni om kablar?
ThePreTor1aN skrev:Jag trodde aldrig det skulle hända men vad har hänt med alla debatt ämnen om transparens och tillhörande kontroversiella ämnen på faktiskt?.
mx skrev:Max_Headroom skrev:mx skrev:Vad tror ni om kablar?
Jag har en här. Vad sägs om det?
Hur låter den?
Max_Headroom skrev:mx skrev:Max_Headroom skrev:mx skrev:Vad tror ni om kablar?
Hur låter den?
Inte alls. Man kan dock hålla den i änden och svänga runt den. Vevar man på som fan så har den ett liksom vinande ljud.
mx skrev:Max_Headroom skrev:mx skrev:Max_Headroom skrev:mx skrev:Vad tror ni om kablar?
Hur låter den?
Inte alls. Man kan dock hålla den i änden och svänga runt den. Vevar man på som fan så har den ett liksom vinande ljud.
Jag har en kabel tillverkad av Proson. Den kostade 300 kronor. Bör jag byta?
För mer sväng i musiken, menar jag?
xeizo skrev:mx skrev:Max_Headroom skrev:mx skrev:Max_Headroom skrev:mx skrev:Vad tror ni om kablar?
Hur låter den?
Nej
mx skrev:Max_Headroom skrev:mx skrev:Max_Headroom skrev:mx skrev:Vad tror ni om kablar?
Hur låter den?
dennis skrev:Häller bensin på elden, varför bry sig om kablar när man kan uppnå samma resultat med rätt ställ för apparaturen?
Saknar lite punch i basen så borde detta vara helt rätt:
http://www.whathifi.com/review/atacama- ... shelf-only
Max_Headroom skrev:mx skrev:Max_Headroom skrev:mx skrev:Max_Headroom skrev:mx skrev:Vad tror ni om kablar?
Hur låter den?
Har du testat att lägga kabeln i svängar, liksom ringlande, typ? Det kanske kan ge något? (ryggskott?)
mx skrev:dennis skrev:Häller bensin på elden, varför bry sig om kablar när man kan uppnå samma resultat med rätt ställ för apparaturen?
More body, depth and punch är aldrig fel.
dennis skrev:mx skrev:dennis skrev:Häller bensin på elden, varför bry sig om kablar när man kan uppnå samma resultat med rätt ställ för apparaturen?
Finns det någon teori (behöver inte vara vetenskapligt) hur något kan förändras i ljudkaraktär beroende på vad det ställs på?
Förstår inte hur det kan påverka en elektrisk signal (vibrationer, som att tappas från 3dje våningen har jag förståelse för)...
dennis skrev:mx skrev:dennis skrev:Häller bensin på elden, varför bry sig om kablar när man kan uppnå samma resultat med rätt ställ för apparaturen?
Finns det någon teori (behöver inte vara vetenskapligt) hur något kan förändras i ljudkaraktär beroende på vad det ställs på?
Förstår inte hur det kan påverka en elektrisk signal (vibrationer, som att tappas från 3dje våningen har jag förståelse för)...
dennis skrev:Häller bensin på elden, varför bry sig om kablar när man kan uppnå samma resultat med rätt ställ för apparaturen?
Triggerhappy skrev:Har någon vart på en konsert, å sen kunnat få samma upplevelse hemma?
Borde man inte köra blindtest på det. Blunda hela konserten å sen lyssna på densamma hemma, blundandes förstås. Skulle tro det låter bättre hemma, specielt med transparenta nätkablar.....som kostar 8ggr mer än vad det kostade att gå på konsertem.
Nattlorden skrev:Logisk orimlighet. Det går t.ex. inte att göra en högtalare i massiv aluminium - den kommer inte att låta någonting.
Richard skrev:Nattlorden skrev:Logisk orimlighet. Det går t.ex. inte att göra en högtalare i massiv aluminium - den kommer inte att låta någonting.
Lådan, Watson, lådan !
KarlXII skrev:Wilson Discovery.
Richard skrev:Nattlorden skrev:Logisk orimlighet. Det går t.ex. inte att göra en högtalare i massiv aluminium - den kommer inte att låta någonting.
Lådan, Watson, lådan !
....och vilket märke tror du det är som " kickar butt" med både piP, pi60 och Linn Majik 140, samt dynaudios alla modeller ?
Richard skrev:Nattlorden skrev:KarlXII skrev:Wilson Discovery.
-6dB vid 38Hz, max spl 110dB.... helt omöjligt den skulle kicka butt med pi60. Är ju inte ens fullregister.
...och inte ens aktiv, ju !
ivor-isobarik skrev:Jamen är det någon stampa takten känsla i den då?
Vad är det för fantastiskt du har funnit nu Rickard? Själv så måste jag nog göra om all audition igen på Linns högtalare sedan jag upptäct vad det är för ondska som påverkat resultatet i nio fall av tio.
Richard skrev:ivor-isobarik skrev:Jamen är det någon stampa takten känsla i den då?
Vad är det för fantastiskt du har funnit nu Rickard? Själv så måste jag nog göra om all audition igen på Linns högtalare sedan jag upptäct vad det är för ondska som påverkat resultatet i nio fall av tio.
What evil are you talking about, my friend ?
...foten går i ett- jag har en stor krater- grop i parketten, synd på det nya golvet..![]()
Aktivt aluminium is the shit.
eriken skrev:Richard skrev:ivor-isobarik skrev:Jamen är det någon stampa takten känsla i den då?
What evil are you talking about, my friend ?
...foten går i ett- jag har en stor krater- grop i parketten, synd på det nya golvet..![]()
Aktivt aluminium is the shit.
Kan det vara någon skapelse av B&O måntro?
DVD-ai skrev:Någon genelec ?
eriken skrev:Genlec är nog en av få högtalare jag skulle lyssna på om jag idag skulle göra ett byte av högtalare.
Richard: Hur upplever du att dom förmedlar musiken om vi glömmer alla hifiparametrar och tekniska specifikationer? De högtalare jag gillar mest spelar bara musik utan att man tänker på hur det låter. Jag gissar att genlec lär vara riktigt trevliga på den punkten.
Richard skrev:DVD-ai skrev:Någon genelec ?
Distorsionen är under 0,5 % över 100 hz genom hela frekvensområdet.
Richard skrev:"Regnbågsperspektivet " som är smått vanebildande vid goda inspelninar på piP är annorlunda återgivet genom genelec 8030a. Goda inspelningar låter ju väldigt bra genom piP. Genelec låter istället " bra" på nästan allt , där piP verkligen rent av kan låta illa vid dåliga inspelningar med hög kompression.
Tyvärr finns det ju många skivor med dålig mastring, även om musikerna är duktiga.
Får se om det blir något byte, har bara piP hemma just nu. Eftersom piP är väldigt goda återgivare av det som finns inspelat, så är det väl en fråga om äpplen och päron.
Man kan,( i praktiken) i mitt rum spela betydligt högre med genelec 8030a.
Och det är ett stort plus tycker jag.
Max_Headroom skrev:ThePreTor1aN skrev:Jag trodde aldrig det skulle hända men vad har hänt med alla debatt ämnen om transparens och tillhörande kontroversiella ämnen på faktiskt?.
Det beror på att det här med transparens inte är kontroversiellt längre. Det är det som gäller nu. Det här andra tjafset med att sätta in blanka papper bland böckerna i bokhyllan, stickkontakter i sällsynta metaller, solida guldpluggar i proppskåpet och annan "klassisk HiFi" är ute.
IngOehman skrev:Min uppfattning är att det i princip finns tre filosofiska inriktningar:
1. Man är nyfiken på ursprunget och söker en anläggning med hög fidelitet,
2. Man tycker om känslan av att en illusorisk händelse utspelar sig, och söker
en anläggning som skapar ett sådant intryck.
3. Man söker en upplevelse, och struntar i både verklig ursprungstrohet och
illusoriskt ljudskapande.
IngOehman skrev:Richard skrev:Nattlorden skrev:Logisk orimlighet. Det går t.ex. inte att göra en högtalare i massiv aluminium - den kommer inte att låta någonting.
Lådan, Watson, lådan !
....och vilket märke tror du det är som " kickar butt" med både piP, pi60 och Linn Majik 140, samt dynaudios alla modeller ?
Det måste vara en buttkicker helt enkelt.![]()
Är lite osäker på prepositionen "med" dock. "Kickar butt" brukar betyda gör
väldigt bra och "med" är ju en kortform för tillsammans med.
Och saker som "gör väldigt bra" med piP och pi60 är t ex alla goda förstär-
kare, nämnd Buttkicker, och sen alla goda avspelningsapparater, och min
favorit därvidlag är f n Oppo BDP-95EU, som "kickar butt" både tillsammans
med både piP och pi60s!
Jäsiken vad helt underbart det låter!
Vh, iö
PerStromgren skrev:IngOehman skrev:Min uppfattning är att det i princip finns tre filosofiska inriktningar:
Som jag ser det är punkt 2 bara ett specialfall av punkt 3. För mig finns bara 1 och 3.
IngOehman skrev:Min uppfattning är att det i princip finns tre filosofiska inriktningar:
PerStromgren skrev:IngOehman skrev:Min uppfattning är att det i princip finns tre filosofiska inriktningar:
Som jag ser det är punkt 2 bara ett specialfall av punkt 3. För mig finns bara 1 och 3.
RogerGustavsson skrev:Intressant!
1. Tycker jag verkar orealistiskt att nå. Strmbrg's inlägg behöver svar.
2. Är nog mera min position. Kommer vi längre än så i praktiken?
3. Sameness för hela slanten är inte så roligt om man har en bred musiksmak.
Strmbrg skrev:Jag har lite svårt att förstå ettan.
Vad jag nu menar med 'lite', och inte bara 'svårt'. Men det skiter vi i just nu.
Dessutom skall "Jag har lite svårt att förstå ettan." inte uppfattas som att jag menar att det ÄR svårt att förstå ettan, att den är felaktig eller så.
Ty då hade jag skrivit det.
Men, vad innebär det att vara nyfiken på ursprunget?
Strmbrg skrev:Eller snarare, vad avses med ursprunget?
Strmbrg skrev:Om det handlar om det som finns registrerat på fonogrammet, så kan jag förstå det.
Strmbrg skrev:Men, om 'ursprunget' avser hur det lät då framförandet skedde, så förstår jag inte alls:
Lät var?
Lät för vem?
Mikrofonen?
Mikrofonerna?![]()
En specifik lyssnare på en specifik plats?
Strmbrg skrev:Oavsett svar på frågorna ovan så verkar det svårt (dvs kostsamt, arbetsamt, invecklat etc) att åstadkomma detta.
Strmbrg skrev:Skall det vara EXAKT som det lät?
Strmbrg skrev:Räcker det med UNGEFÄR? Vad innebär då det?
Strmbrg skrev:De frågorna får mig att "välja" alternativ två.
Strmbrg skrev:Dvs det låter ungefär som om det vore på riktigt.
Strmbrg skrev:Tillräckligt trovärdigt för att jag inte skall distraheras av att det låter "fel" och därmed tillräckligt bra för att jag enbart skall ägna min uppmärksamhet åt musiken.
Strmbrg skrev:Och för den "bokstavtrogne":
Hög fidelitet betyder ju inte annat än just "hög".
Vad som är "högt" är ju även det en personlig bedömningsfråga.
Nattlorden skrev:Strmbrg skrev:Och för den "bokstavtrogne":
Nja... det går nog att logiskt pricka in lite tydligare än så... "hög" är mer än "låg".... "hög" är mer än "medel"... så vi kan solklart placera det på de övre 50% av en tänkt (eller existerande) skala. Den kan man tänka in "strax över medelhög" och "ganska hög" och några sådana till så kommer man nog fram till att "hög" trots allt måste ligga hyffsat i närheten av max.Dock medför det också att orimligheten perfekt fidelitet INTE ingår i "hög".... så det går att lyssna på ganska farliga band utan att riskera att få hem dem...
Strmbrg skrev:Tack för svaren IÖ.
Du förstod nog - parallellt med att du svarade - att jag ville stanna upp vid frågeställningarna och liksom stå där bland frågorna och inte skynda till svaren.
Jag instämmer i det du skriver om att olika människor kan ha olika mål och syften (med tex sin stereoanläggning), och att varje mål kan vara rätt, åtminstone om man förstår vad man själv menar med målet ifråga...
Anklagelser (insinuationer) om att någon tråddeltagare tex inte är konsekvent, motsäger sig själv eller helt enkelt har fel (fast det handlar om en värdering.), upplever jag mer som prestigesyftande kommunikation än som utvecklande dito.
Strmbrg skrev:Det gör väl inget om man motsäger sig själv emellanåt, eller inte är konsekvent.
Låt inkonsekvens etc vara en liten kostnad för att komma vidare bara.
Strmbrg skrev:Precis som du skriver så får väl var och en svara på vad som är likt ursprunget, vilken opacitet som kan accepteras osv.
Strmbrg skrev:Och för den "bokstavtrogne":
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster