Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:Vad menas med det?
paa skrev:Strmbrg skrev:Vad menas med det?
Jag kan rekommendera att läsa en gammal tråd som heter:
Långsam bas, måste åtgärdas! ( Betydelsen av grupplöptid )
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=180353
paa skrev:Strmbrg skrev:Vad menas med det?
Jag kan rekommendera att läsa en gammal tråd som heter:
Långsam bas, måste åtgärdas! ( Betydelsen av grupplöptid )
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=180353
+ 42500Jocke skrev:Nu igen...?
Fjonkalicious skrev:Här är ett par snabba högtalare. Han redogör också noggrant för snabbhet.
Han går även in lite mer på inspelning... beskriver att den har waveguard osv.
Skitsnabba helt enkelt.
http://www.youtube.com/watch?v=Ks-O-NhGG9o
shaft skrev:Sökfunktion är väl bra men hur blir det när de flesta ämnen redan stötts och blötts? Skall alla nya och gamla medlemmar bara sitta och skrota runt i gamla trådar utan att få möjlighet att få nya svar eller vinklingar?
Det blir rätt trist på ett forum då
shaft skrev:Sökfunktion är väl bra men hur blir det när de flesta ämnen redan stötts och blötts? Skall alla nya och gamla medlemmar bara sitta och skrota runt i gamla trådar utan att få möjlighet att få nya svar eller vinklingar?
Det blir rätt trist på ett forum då
DVD-ai skrev:Länktipps är guld värda !
Men i kombination med nya trådar!
Jag tror på att det är bra att man tjatar samma dynga om och om igen, det är dessutom inte sällan som dyngan stöts på och blöts ner på olika sätt och från olika vinklar mellan gångerna vilket ger större/ bättre perspektiv av helheten![]()
Det är bra mer nya trådar, det håller forumet vid liv och i alla all jag blir glad av nya trådar med roliga/ intressanta ämnen även om det i grunden rör ett ämne som diskuterats mycket förr.
En diskussion är alltid värd att ta upp igen, men lite länkar och material från en gammal diskussion om det finns behov
Strmbrg skrev:Vad menas med det?
Möjligen en sak, möjligare både det ena och det andra.
Eller tvärtom.
Sölig bas kan kanske åstadkommas med diverse metoder:
Tex genom att involvera interferenser orsakade av rumsreflexioner, ety det spelar ju ingen vidare roll om radiatorn i sig beter sig exemplariskt om processen därefter inte gör det.
Eller så kanske man kan göra den rörliga delen av radiatorn såpass massig att det går ut över den stumma kopplingen?
Eller handlar det oftare om avklingnings-beteendet än om uppstarts-ditot?
Eller, är det möjligen ett irrationellt begrepp?
Jocke skrev:Nu igen...?
Lowend skrev:Strmbrg skrev:Vad menas med det?
Eller tvärtom.
Tex genom att involvera interferenser orsakade av rumsreflexioner, ety det spelar ju ingen vidare roll om radiatorn i sig beter sig exemplariskt om processen därefter inte gör det.
Eller så kanske man kan göra den rörliga delen av radiatorn såpass massig att det går ut över den stumma kopplingen?
Snabb bas finns inte, däremot tydlig eller otydlig, ren eller oren, diffus eller skarp kalla det vad ni vill.
mx skrev:Å andra sidan. Forumet skulle bli ganska trist om man inte fick diskutera
samma sak om och om igen.
Jocke skrev:Om man vill ha besked är gamla trådar guld - sökfunktionen kanske inte är den allra bästa men för det mesta hittar man efter ett tag...
Om man däremot vill föra resonemanget vidare - om något inte är klart eller tydligt tycker jag att man länkar och/eller citerar och ställer sina följdfrågor!
Ang snabb bas - det börjar vid 1:20 sen går det ännu fortare...^^
http://www.youtube.com/watch?v=2gO7FI_ogvA
mx skrev:Lowend skrev:Strmbrg skrev:Vad menas med det?
Eller tvärtom.
Snabb bas finns inte, däremot tydlig eller otydlig, ren eller oren, diffus eller skarp kalla det vad ni vill.
Får man kalla det långsam?
Vad är det för logik som skulle bestämma det? Allt är ju inte symmetriskt på det sättet, typ?Lowend skrev:Nae....det får man inte jue. Finns det inte snabb bas finns det väl inte långsam heller.
paa skrev:Vad är det för logik som skulle bestämma det? Allt är ju inte symmetriskt på det sättet, typ?Lowend skrev:Nae....det får man inte jue. Finns det inte snabb bas finns det väl inte långsam heller.
KarlXII skrev:Fjonkalicious skrev:Här är ett par snabba högtalare. Han redogör också noggrant för snabbhet.
Han går även in lite mer på inspelning... beskriver att den har waveguard osv.
Skitsnabba helt enkelt.
http://www.youtube.com/watch?v=Ks-O-NhGG9o
De är väldigt snabba fram- och tillbaka.
Lowend skrev:paa skrev:Vad är det för logik som skulle bestämma det? Allt är ju inte symmetriskt på det sättet, typ?Lowend skrev:Nae....det får man inte jue. Finns det inte snabb bas finns det väl inte långsam heller.
Du som verkar veta kanske kan förklara.
steveo1234 skrev:Ett utmärkt sätt att testa om man har "snabb bas" är 50-cal scenen i hurt locker. Ljudet är mycket dynamiskt (dvs ljudet går från tyst till mycket starkt och sen till tyst igen) flera gånger i sträck. Den scenen avrättar subwoofers som inte hänger med. Och rum.
IngOehman skrev:
Bara för att ett fel kan vara en sorts tröghet som adderas, blir det inte rimligt
att beskriva frånvaron av det felet som en karaktär - "snabbhet".
Vh, iö
petersteindl skrev:Varför skulle man inte kunna prata om snabbhet då det gäller ljudåtergivning och speciellt basåtergivning?
Snabbhet kan mätas i tillryggalagd sträcka per tidsenhet eller att man skall uppnå en viss sak per tidsenhet.
Man kan t.ex lägga på en puls eller en likspänning på en högtalare och därefteråtergå till ursprungläget som är noll utstyrning. Då kan man mäta den tid det tar extra för högtalaren att återgå till noll-läget och förbli där. Är högtalaren överdämpad så tar det extra lång tid innan den står still i noll-läget. Är högtalaren underdämpad så tar det också extra lång tid innan noll uppnås och bibehålls. Det finns alltså en tidsperiod efter det att förstärkarsignalen återgått till noll som högtalarmembranen uppnår noll och förblir där. I basen finns rumsresonanser som spökar till basåtergivningen. Problemet blir då ett sammansatt problem. Det kan även vara olika sträckor som basen har till lyssnaren i jämförelse med mellanregistret.
Om det är någon eller några av dessa parametrar som ger upphov till lyssningsfenomenet snabb bas eller långsam bas vill jag låta vara osagt, men möjligheten finns.
MvH
Peter
Naqref skrev:Det är närvaron av en ickebrist; snabbhet!
Goldfinger skrev:IngOehman skrev:
Bara för att ett fel kan vara en sorts tröghet som adderas, blir det inte rimligt
att beskriva frånvaron av det felet som en karaktär - "snabbhet".
Vh, iö
Man kan ju förstås beskriva en bas som släpar mindre än en annan för "snabbare".
Goldfinger skrev:Däremot är ju en bas som upplevs "snabb" per automatik inte en bra bas.
Goldfinger skrev:Det kan tom vara tvärtom, att information gått förlorad i den snabba basen och just därför upplevs den snabb.
Goldfinger skrev:Det rätta avtrycket måste ses mot insignal.
IngOehman skrev:petersteindl skrev:Varför skulle man inte kunna prata om snabbhet då det gäller ljudåtergivning och speciellt basåtergivning?
Snabbhet kan mätas i tillryggalagd sträcka per tidsenhet eller att man skall uppnå en viss sak per tidsenhet.
Man kan t.ex lägga på en puls eller en likspänning på en högtalare och därefteråtergå till ursprungläget som är noll utstyrning. Då kan man mäta den tid det tar extra för högtalaren att återgå till noll-läget och förbli där. Är högtalaren överdämpad så tar det extra lång tid innan den står still i noll-läget. Är högtalaren underdämpad så tar det också extra lång tid innan noll uppnås och bibehålls. Det finns alltså en tidsperiod efter det att förstärkarsignalen återgått till noll som högtalarmembranen uppnår noll och förblir där. I basen finns rumsresonanser som spökar till basåtergivningen. Problemet blir då ett sammansatt problem. Det kan även vara olika sträckor som basen har till lyssnaren i jämförelse med mellanregistret.
Om det är någon eller några av dessa parametrar som ger upphov till lyssningsfenomenet snabb bas eller långsam bas vill jag låta vara osagt, men möjligheten finns.
MvH
Peter
Nej, det stämmer inte.
Oavsett om högtalaren är under-, över- eller kritiskt dämpad så tar det
oändlig lång tid innan konen står still i mitten (i en hypotetisk linjär värld,
vilket verkligheten inte är, men det blir överkurs, så det tar jag en annan
gång).
Dessutom är du ju inkonsekvent när du börjar med att definiera hastighet
som tillryggalagd sträcka per tid - för att sedan omedelbart börja tala om
"den tid det tar tills det inte rör sig", vilket ju INTE är en hastighet enligt din
egen definition.
- - -
Men hastigheten åsido - om man nu vill ha en tid att mäta så måste man
specificera en tillåten avvikelse som man skall "komma under". Och så snart
som man har gjort det så finner man att en underdämpad (inte en kritiskt
dämpad!) högtalare - är den som kommer att komma först "till vila" (enligt
nämnd definition).
- - -
Fast i verkligheten är det mycket mera komplicerat än så, eftersom även
tonkurvan kommer att förändras, och det är svårt att veta hur man skall
jämföra två olika tonkurvor med varandra. Vilka som bäst motsvarar var-
andra (två tonkurvor som är 2a ordningen HP-funktioner med olika Q-värde)
är ju en subjektiv fråga. Det är inte orimligt att anse att Fo behöver sänkas
på den med lägre Q för att de skall motsvara varandra så bra som möjligt.
- - -
Men viktigaste invändningen är att kopplingen till luften är dubbelderiver-
ande (sett från lägesdimensionen) så det intressanta är inte konens läge,
eller ens dess hastighet, utan dess acceleration.
I en dynamisk situation kan alltså ett ögonblicks tystnad representera både
en kon som står stilla i mitten, att den står stilla i ett annat läge än mitten,
och att den rör sig med konstant hastighet och passerar många olika lägen!
Så är det så länge det är dynamiska högtalare vi talar om! Med elektrostat-
högtalare är situationen en annan, men det handlade det ju inte om nu.
- - -
Slutligen vill jag försiktigt påminna om svårigheten när man diskuterar fysik
om man inte reservera ordet hastighet till förflyttning per tid, det vill säga
fysikalisk hastighet (speed).
"På kortare tid" är ju ingen fysikalisk synonym till "högre hastighet". Men i
vårt dagliga språk använder vi orden (både hastighet och snabb) ändå så,
Den brann snabbt.
Jag fick städa i en väldig hast.
Eller min favorit: Jag bromsade snabbt.
Den är ju extra roligt att ju snabbare man bromsar desto fortare går det
långsamt.
Vh, iö
Jocke skrev:Ragnwald skrev:mx skrev:Min bas är snabbast i världen.
Det kan du behöva.
Jag har varit riktigt snabb på bas men lagt av mig lite...
IngOehman skrev:Goldfinger skrev:Däremot är ju en bas som upplevs "snabb" per automatik inte en bra bas.
Jasså? Varför det?
Om någon uppfattar att ett basinstrument låter snabbt (eller rappt) så är
det väl inte säkert att den som beskriver återgivningen av den på samma
sätt vill säga att återgivningen är dålig?
Vh, iö
bassman skrev:Det här biten kan nog upplevas som "snabb bas" eller beskuren i lägre register..
http://www.youtube.com/watch?v=jOlS8h3V7ao
petersteindl skrev:bassman skrev:Det här biten kan nog upplevas som "snabb bas" eller beskuren i lägre register..
Jag skulle själv beskriva basen som burkig och beskuren och faktiskt lite trög och entonig.
mvH
Peter
bassman skrev:Det här biten kan nog upplevas som "snabb bas" eller beskuren i lägre register..
IngOehman skrev:Samspel mellan basist och bastrumma är ofta en viktig nyckel för sväng.
Vh, iö
IngOehman skrev:Samspel mellan basist och bastrumma är ofta en viktig nyckel för sväng.
Vh, iö
IngOehman skrev:Sunkljud.
Fast burkigheten ligger främst i alla de övriga instrumenten än just basen.
Och det låter som om det är både saknas bandbredd och någon omdömes-
lös galning har ställt till en sjukt ful och onödig kompression.
Och entonigheten tycker jag mest låter som om den hör till kaggen. Basen
låter bara helt stympad, både uppåt och nedåt faktiskt, och dynamiskt.
Men så de spelar!
Jag gillar det, fast jag egentligen inte gillar musiken. Eller förresten, även
musiken är väl skaplig. Det är bara ljudet som fetsuger. Synd.
Vh, iö
IngOehman skrev:...
*Jag skrev en gång upp en sak i min anteckningsbok som undslapp mig (i sam-
band med att jag lyssnade på något alldeles extra själfullt) nämligen någonting
i stil med: "Musik som inte innehåller överhuvudtaget någonting som är ens en
liten smula taffligt, är bra tråkig ändå". Tycker nog så fortfarande.
mx skrev:crion skrev:Kom ihåg när Stadium Arcadium släpptes, man ville verkligen att den skulle funka men den var så komprimerad och förstörd att jag aldrig spelade den mer än 2ggr.
Och därför blev basen långsam?
Zzombie skrev:Med snabbhet avses nog attack i vågformen.
Zzombie skrev:Jag menade attack som i attack decay sustain release...attacken är det som avgör vilket instrument det är frågan om...
Jocke skrev:Zzombie skrev:Jag menade attack som i attack decay sustain release...attacken är det som avgör vilket instrument det är frågan om...
Vissa instrument kan vara svåra att skilja åt om man inte får höra insvängningsförloppet men kan man verkligen generalisera så här långt?
petersteindl skrev:Jocke skrev:Zzombie skrev:Jag menade attack som i attack decay sustain release...attacken är det som avgör vilket instrument det är frågan om...
Vissa instrument kan vara svåra att skilja åt om man inte får höra insvängningsförloppet men kan man verkligen generalisera så här långt?
Tar man bort insvängningsförloppet så kan man på direktljudet inte höra skillnad på trumpet eller fiol![]()
MvH
Peter
Svante skrev:Ett inlägg i snabbhetsdebatten:
I techno är det mycket vanligt men bakvända siussvep i basen, som börjar på kanske 200-100 Hz och snabbt sveper ner till 20 Hz. De låga frekvenserna kommer därmed senare än de andra.
Bara det att man har återgivning ner till 20 Hz kommer då att göra att den djupaste basen kommer sent. Har man inte djup återgivning kommer den inte alls.
Kan det bidra till att man tycker djupbasåtergivning likställs med långsam bas om man lyssnar på techno? Att basavskärning ger "snabbare" om än inte lika djup bas?

Zzombie skrev:Packar man ihop vågformen ovan och endast tittar på överkanten blir det till en yta som avbildar svängningsförloppet ADSR, på analoga syntar gick det att ställa in, t o m på min lilla Casiotone med inbyggd miniräknare...
ADSR är en parameterinställning hos syntar. ADSR står för Attack Decay Sustain Release, vilket möjligen kan förklaras som stegring, sänkning, hållnivå och avklingning.
Attack, bestämmer hastigheten på anslaget, till exempel har piano och banjo kort (snabb) attack, medan stråkar har längre.
Decay, hur snabbt ljudstyrkan faller. Hos ett piano faller ljudstyrkan ganska snart efter anslaget till en jämnare nivå.
Sustain, bestämmer styrkan under tiden tonen ljuder.
Release, är hur lång tid det ska ta för tonen att tonas ut.
petersteindl skrev:Jocke skrev:Zzombie skrev:Jag menade attack som i attack decay sustain release...attacken är det som avgör vilket instrument det är frågan om...
Tar man bort insvängningsförloppet så kan man på direktljudet inte höra skillnad på trumpet eller fiol![]()
MvH
Peter
Zzombie skrev:Jag menade attack som i attack decay sustain release...attacken är det som avgör vilket instrument det är frågan om...
markusA skrev:Helt osökt dyker det upp en tanke...
Undrar om det kan vara så enkelt att det handlar om förmågan till korrekta start och stopp?
Man kanske upplever en bas som snabb om tonen/anslaget startar där den ska starta och stoppar när den ska stoppa?
En bas som inte riktigt hinner med i starten och inte stannar tillräckligt fort kanske upplevs som slapp och "bluddrig"?
Är lite trött, förhoppningsvis blir det inte för snurrigt.
bassman skrev:... eller köp en Carlsson högtalare och nå halva vägen utan åtgärder
Min 50-öring
Jocke skrev:bassman skrev:... eller köp en Carlsson högtalare och nå halva vägen utan åtgärder
Min 50-öring
Hmmm... om jag ska försöka mig på att analysera det där så handlar det om att en stor del av tidiga reflexer och golvreflexer reduceras - är det den stora hemligheten?^^
bassman skrev:Jocke skrev:bassman skrev:... eller köp en Carlsson högtalare och nå halva vägen utan åtgärder
Min 50-öring
Hmmm... om jag ska försöka mig på att analysera det där så handlar det om att en stor del av tidiga reflexer och golvreflexer reduceras - är det den stora hemligheten?^^
Förtydligande kanske är på sin plats Jocke. Du har en poäng!
En Carlsson/sonab spelar väldigt väldigt mycket bättre i ett rum med mjukmatta
I övrigt normalt möblerat,, är vi nöjda så
Jag har upplevt stora musikaliska stunder med dessa talare i dom flesta rum faktiskt. Dom är inte kräsna, en stor fördel om mjukmatta finns dom biter mindre då. Tydlighet har aldrig varit deras svaga sida
Strmbrg skrev:Jag har basar med med en enorm area.
Bumlet ljuder med sin frånvaro och artikulationen verkar stå i direkt proportion te membranarean.
brumel skrev:Strmbrg skrev:Jag har basar med med en enorm area.
Bumlet ljuder med sin frånvaro och artikulationen verkar stå i direkt proportion te membranarean.
Är det såna däringa enorma dipolbasar som han Stig på Radiocentralen hade till sina ESL. Dom kan jag tänka mig inte bumlar.
Lådan är en bummelkälla i högre grad än elementet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 39 gäster