Mårten Design Coltrane: Product of the Year Award 04 i Hifi+

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MD

Mårten Design Coltrane: Product of the Year Award 04 i Hifi+

Inläggav MD » 2005-01-03 03:28

God fortsättning på det nya året önskar vi alla hifivänner!

Mårten Design har alltså vunnit utmärkelsen Product of the Year 04 i kategorin DISCOVERY i den mycket fina engelska hifi+ och motiveringen till detta har chefredaktör Roy Gregory skrivit som följer:

hi-fi+
Product of the year 04 – DISCOVERY

Marten Design Coltrane Loudspeaker

by Roy Gregory

In the course of the year we see many new products and many new companies, more loudspeakers than anything else. The desire to stick readily available drivers into easily manufactured boxes seems too tempting to resist. Unfortunately the result seldom match the designer’s ambitions, leaving reviewers and magazine editors with a healthy dose of cynicism and highly developed defence mechanisms. However, seldom have I come across a debut product as thoroughly engineered and thought through as Marten Design’s Coltrane.

It’s not just a question of the price; there are plenty of far more expensive competitors out there. Nor the fancy drive units or cabinet materials. Loudspeaker sound is brutally Darwinian world which proves categorically that it’s not what you use but how you use it that counts. But what impresses about the Coltrane is how completely the design integrates the various elements together. There’s a rationale behind this speaker, not simply a selection of fashionable technologies and marketing bullet points. Each and every aspect has been considered and reconsidered before finalisation of the design, from the complex cabinet shape to the bespoke crossover components. Form follows function and in this case the quality is much more than simply skin deep. From the sumptuous high-gloss finish that covers the thick, critically damped cabinetwork, to the massive baffle, this speaker does a good job of appearing more compact and discrete than the list of ingredients suggests. Not that it’s hiding its light under much of a bushel. You only have to take one look at the outrigger feet and exposed drivers to see that this is no shrinking violet, a character that extends to its sound.

The Coltranes is as quick, agile and bold as its exterior is clean and uncluttered. The speed, coherence and its clarity available are genuine state-of–the-art, delivering phenomenal levels of detail, all integrated into an intelligible whole. It is a compelling and authoritative performance that is equally demanding of both the listener and the partnering electronics. If you want a speaker that is forgiving or relaxing, that will cover the all too obvious deficiencies in recordings and too many highly regarded amplifiers and front-ends, the look elsewhere. The Coltranes are all about the process that transports the music. Along the way they are also about the character and individuality of performers and performances, the precision and technique of the playing, the relationship and chemistry that binds them together. Unfettered resolution and dynamics bring the intimacy and power of music vividly to life in a manner that connects directly to the listener. Meet their demands for power, agility and finesse from the partnering equipment and they’ll deliver in kind. It’s a remarkably assured and capable performance from one so young. I look forward to hearing Marten’s more recent (and more affordable) designs. They’ve got a hard act to follow.

Price: £32000
UK Distributor Audiocraft, Tel (44)(0)1895 253340
Manufacturer Marten Design, www.martendesign.com

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-01-03 11:05

Kan tillägga en bunt högtalare som oxå "vann" Product of The Year i HiFi+:

# Vivid Audio B1 £6590
# Avalon Acoustics Eidolon Diamond £33000
# Focal JMlabs Chorus 707 £349
# Reference 3A Dulcet £1695
# ProAc Tablette Reference Eight Signature £899

Vad gäller det speciella epitetet Discovery, som tilldelades
Coltrane, så förklarar HiFi+:

A category that reflects as much the novelty of thinking behind
a product as the newness of the company that produces it...

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-01-03 11:37

Jag har hört* att Coltranes basreflexport ska vara lite "flåsig" vid låga frekvenser. Om så är fallet skulle förbättrad design av denna lyfta konstruktionen ytterligare ett snäpp!

*Ej i förstahandsuppgift. Ska försöka se till att det blir så.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-01-03 23:26

var ligger nytänkandet bakom produkten i detta fall? Bybeesarna? Kabeln? Den marina looken? Skulle vara intressant med en motivering till just Discovery-klassen. Recensionen var ju bara en massa ord staplade på varandra.

Betvivlar inte att Coltrane låter bra men för 320 000 förväntar man sig nog det.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-01-03 23:36

skulle vara intressant att lyssna på dom....nån som vet om det finns ett par i sthlm eller är det bara i gbg?

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-01-04 00:42

Mårten Design :D
GRATTIS, jätteskoj !!

Roligt också att sverige gör sig till känna med intressanta produkter i hifikategorin.
NN

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-01-04 00:46

Style skrev: Recensionen var ju bara en massa ord staplade på varandra.

På vilket sätt skiljer den sig i så fall från övriga recensioner? :?:
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-01-04 01:05

Haakan_W skrev:skulle vara intressant att lyssna på dom....nån som vet om det finns ett par i sthlm eller är det bara i gbg?

Jag ringde ljudmakaren, har jag för mig, återförsäljaren och frågade idag. De finns bara i Göteborg tydligen. Inte konstigt att det bara sålt två ex i Sverige(varav jorma har ett par) trots all publicitet då???
Det skulle verkligen ha varit kul att lyssna på dom!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-01-05 17:50

Mårten Design kommer ju till Gignosmässan alldeles snart! Då kanske de har med sig Kåltrajn.

http://www.gignosaudio.se/
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-01-13 12:31

Coltrane testas i senaste numret av Stereophile (feb. 2005). Fick mitt ex. i brevlådan nyss 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-01-13 13:09

aAhrgh - var la jag min brevlåda?!

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-01-13 14:23

Morello: Skriv gärna kortfattat vad Stereophile säger sen! :P

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-01-13 15:42

Michael Fremer, som lyssnat, verkar nöjd. Han skriver dock saker som sänker hans trovärdighet till noll - han påstår nämligen att byte till Jorma-kabeln "fixar" den lilla betoning som finns i en del av registret. Tittar man Atkinssons mätning, framgår att Coltrane har lite för stark nivå i registret 1k-3k, vilket korrelerar med Fremers initiala lyssningsintryck. Att frekvensgången skulle påverkas av kabelbytet är inte troligt, utan ren gallimathias.

Mätningrna i det stora hela är acceptabla, men inte "state of the art". Impedansen är alarmerande låg, 2 ohm, i basregistret och gör anspråk på ett kompetent slutsteg. 8) Typiska rörslutsteg är inte att tänka på om klangbalansen inte ska rubbas. Konsekvensen av att driva Coltrane med högohmigt slutsteg blir att klangbalansen drar åt det ljusa hållet.

I övrigt överensstämmer John's mätningar med mina lyssningsintryck. :D
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-01-13 15:53

Morello> Recensenten använder Harmonic Tech kablar, samma konstruktör ligger bakom Acoustic Zen och sådan har jag haft. De låter verkligen helskumt de kablarna, vissa register spretar ut medan andra låter helt bortglömda.

Många recensenter har ju dessutom, oberoende av varandra, karakteriserat Jorma no1 som en kabeln med väldigt lugnt ljud och det verkar ju stämma även med vad som skrivs i Stereophile.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-01-13 16:02

Det Fremer skriver blir ändå nonsens, eftersom John mätte högtalarna med Jorma-kabeln mellan Coltrane och mätslutsteget (Krell KSA50). 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-01-13 16:16

Är väl knappast så att de fåtal mätningar som är gjorda säger hela sanningen :wink:. AZ-kablarna låter otroligt illa, varför har jag svårt att förklara men så är det iallafall.

Jag menade att skillnaderna som recensenten märkte när han kopplade in Jorma kabeln låter väldigt lika med vad andra recensenter har skrivit, jämför tex med recensionen i Highfidelity.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-01-13 16:34

hoppas dom kommer till mässan....jag vill lyssna på dom..ruggigt snygga iaf... :wink:

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-01-13 16:39

Rydberg skrev:Är väl knappast så att de fåtal mätningar som är gjorda säger hela sanningen :wink:. AZ-kablarna låter otroligt illa, varför har jag svårt att förklara men så är det iallafall.

Jag menade att skillnaderna som recensenten märkte när han kopplade in Jorma kabeln låter väldigt lika med vad andra recensenter har skrivit, jämför tex med recensionen i Highfidelity.

näe de mätningarna säger att mellanregistret e lite svullet ) å att dom är elaka mot förstärkare i vissa frekvenser, kan det vara så att filtret till basen har ett konstigt q värde för visst är det väl så att elementen i sig ligger på 8ohm styck?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-01-13 17:02

dom verkar sannerligen vara svåra att få till filtren till t&p elementen...

fast ska inte kapa innan jag lyssnat på dom...tyvärr e det ju extremt kort slaglängd på c220 elementen...lr på t&p element i allmänhet..jävligt snygga dock :wink:

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-01-13 17:39

Haakan_W skrev:dom verkar sannerligen vara svåra att få till filtren till t&p elementen...
fast ska inte kapa innan jag lyssnat på dom...tyvärr e det ju extremt kort slaglängd på c220 elementen...lr på t&p element i allmänhet..jävligt snygga dock :wink:
Hej,

Det är inte speciellt svårt. Vet inte varför det hävdas motsatsen så ofta. Kanske jag själv bidragit till missförståndet att det "är svårt".

Filter har ju en lätt definierad uppgift och samma uppgift gäller för Thiel & Partner's element.

2 ohm är f.ö. lågt. För lågt. Saknas det nivå om man använder 11-ohmarna av C220 eller varför används in dom elementen istället? Borde ge betydligt mer gynsamma förhållanden sett till lasten! 8) Är Leif här i närheten och kan svara eller?
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-01-13 17:47

EngelholmAudio skrev:Filter har ju en lätt definierad uppgift och samma uppgift gäller för Thiel & Partner's element.

Jag tycker att filtrets uppgift är ganska komplex...

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-01-13 17:58

Max_Headroom skrev:
EngelholmAudio skrev:Filter har ju en lätt definierad uppgift och samma uppgift gäller för Thiel & Partner's element.

Yes! Ok. Komplext - tja...Kanske lite då.

Jag skriver hellre under på att det är mångfacetterat.
8)
vänligen
// Pär Engelholm

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-01-13 20:15

R:

att en kabel "låter otroligt illa" tolkar jag som en grov överdrift, hur kan en kabel få delar av registren att låta så klart olika som du beskriver?
Skiljer sig konstruktionen kraftigt åt i dessa kablar jämfört med annat kablage eller?
Något måste ju uppenbarligen vara fel om de resulterar i så pass tydligt hörbara skillnader.
Kan det vara frågan om oseriöst test kanske? :) 8)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-01-13 20:17

EngelholmAudio skrev:
Max_Headroom skrev:

8)

gud va du börjar bli duktig på svåra ord :wink: :lol:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-01-13 20:42

hifirocker skrev:R:

att en kabel "låter otroligt illa" tolkar jag som en grov överdrift, hur kan en kabel få delar av registren att låta så klart olika som du beskriver?
Skiljer sig konstruktionen kraftigt åt i dessa kablar jämfört med annat kablage eller?
Något måste ju uppenbarligen vara fel om de resulterar i så pass tydligt hörbara skillnader.
Kan det vara frågan om oseriöst test kanske? :) 8)

Du får tro precis vad du vill, den låter otroligt illa.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-01-13 20:54

Du menar att du UPPLEVER att den låter illa?! :wink:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-01-13 21:59

patrikf skrev:Du menar att du UPPLEVER att den låter illa?! :wink:

Orkar inte in i denna debatten Patrik, du får liksom Hifirocker tro vad du vill. I mitt system lät det väldigt konstigt med denna kabel inkopplad.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-01-13 23:16

EngelholmAudio skrev:
Max_Headroom skrev:

8)

Du kanske inte skriver under på "komplext", men kanske på "sammansatt"? :wink:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-14 00:25

Mr_Ekan skrev:
EngelholmAudio skrev:
Max_Headroom skrev:

Yes! Ok. Komplext - tja...Kanske lite då. Jag skriver hellre under på att det är mångfacetterat.
8)

Du kanske inte skriver under på "komplext", men kanske på "sammansatt"? :wink:

- Kan man inte bara säga att det har en A*nnorlunda uppgift? (än den ex CD-spelaren hafva!)

Mvh A*

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-01-14 00:59

R:

du fick kanske ett måndags ex.... :lol:

Tro vill jag dock inte göra när det gäller hifi, jag föredrar kunskap och fakta, det är därför jag ställer frågor 8) :wink: .

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-01-14 01:01

Tro vill jag dock inte göra när det gäller hifi, jag föredrar kunskap och fakta, det är därför jag ställer frågor 8) :wink: .

hela branschen är väl uppbyggd runt tro 8)
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-01-14 01:09

Ja av mig får du inga bättre svar så fråga mig inte fortsättningen i så fall.
Att du föredra kunskap skiter jag högaktningsfullt i :twisted:

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-01-14 01:11

De som "tror" mest i den här tråden är iaf inte Rydberg... 8)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-01-14 01:58

:D

Bild

Användarvisningsbild
Robert

Inläggav Robert » 2005-01-14 02:38

Rydberg skrev:Att du föredra kunskap skiter jag högaktningsfullt i :twisted:

Detta måste vara ett av forumets mest korkade inlägg någonsin...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-01-14 02:48

Robert skrev:

Det tackar vi för! :lol:

Allvarligt talat är det lite jobbigt att man inte kan skriva saker som man inte validerat med vetenskaplighet utan påpekanden.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-01-14 07:02

Rydberg skrev:
Robert skrev:

Allvarligt talat är det lite jobbigt att man inte kan skriva saker som man inte validerat med vetenskaplighet utan påpekanden.

Ärligt talat så borde du vara glad för att dina inlägg tas på så stort allvar att du ombeds förtydliga skillnaden mellan vad som är din privata upplevelse från den (objektiva)verklighet vi andra är en del av. Det är inte att förringa dina dina erfarenheter.
/P

Användarvisningsbild
Robert

Inläggav Robert » 2005-01-14 07:03

Rydberg skrev:
Robert skrev:

Rydberg,

Om en kabel LÅTER skit så MÄTER den också skit OCH/ELLER så klarar inte slutsteget av last-kombinationen högtalare/kablage. Det finns ofta mycket enkla fysiska förklaringar till ett fenomen... :wink:

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-01-14 09:43

Ärligt talat så borde du vara glad för att dina inlägg tas på så stort allvar att du ombeds förtydliga skillnaden mellan vad som är din privata upplevelse från den (objektiva)verklighet vi andra är en del av. Det är inte att förringa dina dina erfarenheter.

konsensus! 8)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-01-14 10:00

Som jag skummade igenom recensionen i Stereophile i går så drar jag slutsatsen att recensenten var måttligt imponerad av Coltrane, i jämförelse med andra högtalare i prisklassen. Han hade lixom en del skarpa synpunkter, bl. a. på basåtergivningen... 8O

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2005-01-14 10:19

Jag är lite halvkass på engelska men på vilka grunder fick Coltrane priset??

Det är säkert en kanonhögtalare även om priset är i högsta laget. Är det någon ny teknik i högtalaren som gör att den prisas?? Visst är det ändå kul att en svensk konstruktion vinner priser.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-01-14 10:33

Kunskap som andra skall servera dig på ett silverfat?

Låna hem den omtalade kabeln, mät, lyssna (blint och öppet) efter egna premisser och kom tillbaka. Kom till baka fylld med kunskar och ge oss andra något...

Audiomanikern kan nog komma med det ord jag tänker på... 8)
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-01-14 11:44

Ja, han brukar komma med något :lol:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Robert

Inläggav Robert » 2005-01-14 13:25

Style skrev:

hela branschen är väl uppbyggd runt tro 8)

Tror inte att exempelvis vare sig Studer eller Nagra ställer upp på det resonemanget! :wink:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-01-14 13:30

Hotspur skrev:Som jag skummade igenom recensionen i Stereophile i går så drar jag slutsatsen att recensenten var måttligt imponerad av Coltrane, i jämförelse med andra högtalare i prisklassen. Han hade lixom en del skarpa synpunkter, bl. a. på basåtergivningen... 8O

Har läst hela testet nu och Fremer verkar tudelad till Coltrane. En blandning av beröm och kritik. 8)

Mina intryck av Coltrane är att den helt klart tillhör en av marknadens bättre högtalare, men den är inte het invändningsfri. Mina anmärkningar rör främst basregistret samt i viss mån klangbalansen.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-01-14 13:35

EngelholmAudio skrev:

Låna hem den omtalade kabeln, mät, lyssna (blint och öppet) efter egna premisser och kom tillbaka. Kom till baka fylld med kunskar och ge oss andra något...

Jag kan mycket väl tänka mig att jag skulle uppleva en förändring vid kabelbyte. Det skulle inte göra mig till en omvänd skeptiker.

Vilken ny kunskap ger förmedling av en upplevelse? Det handlar om förmedling av upplevelse inget mer. Om man verkligen ör openminded och söker kunskap vill man veta varför man upplever en viss effekt.

Användarvisningsbild
Robert

Inläggav Robert » 2005-01-14 13:40

EngelholmAudio skrev:

Engelholm:

Försök se det hela som en interface-fråga, så inses lätt att graden av lycka står i proportion till hur väl en given förstärkare med en given belastning klarar av sin uppgift. :wink:

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-01-14 13:55

patrikf skrev:Jag kan mycket väl tänka mig att jag skulle uppleva en förändring vid kabelbyte. Det skulle inte göra mig till en omvänd skeptiker.
Vilken ny kunskap ger förmedling av en upplevelse? Det handlar om förmedling av upplevelse inget mer. Om man verkligen ör openminded och söker kunskap vill man veta varför man upplever en viss effekt.
Om du lånar och jämför den kabel Rydberg anser låta "skit", om du mäter, testa, lyssnar blint och rent av jämför mot en annan kabel som Rydberg anser bra (NordOst Valkyria kanske?) och gör samma sak där.

Kan du inte koppla ihop mätresultat, lyssningsintryck och hitta kunskap där?

Robert: håller med till 99.9% vilket inte är dåligt. 8)
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-01-14 14:50

patrikf skrev:Ärligt talat så borde du vara glad för att dina inlägg tas på så stort allvar att du ombeds förtydliga skillnaden mellan vad som är din privata upplevelse från den (objektiva)verklighet vi andra är en del av. Det är inte att förringa dina dina erfarenheter.
/P

Vad härligt att du bor i en objektiv verklighet, hur kommer man in i klubben?

Vid tillfället som AZ Silver Ref MKII köptes in, köptes även Nordost Quattro Fil, Wire World Gold Eclipse samt Cardas Golden ref.

Jag gjorde omfattande lyssningsövningar på dessa kablar, öppet såväl som blint under flera veckors tid. Både blint och öppet lät AZ väldigt märkligt, det är den sämsta signalkabel jag lyssnat på till dags datum.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-14 14:53

EngelholmAudio skrev:Om du lånar och jämför den kabel Rydberg anser låta "skit", om du mäter, testa, lyssnar blint
och rent av jämför mot en annan kabel som Rydberg anser bra (NordOst Valkyria kanske?) och
gör samma sak där. Kan du inte koppla ihop mätresultat, lyssningsintryck och hitta kunskap där?

- A*lltså inte ens ifall hifi vore ens enda hobby (som var ens yrke (som var ens livskall)) såå...
... skulle man ha tid att göra allt detta där!

F.ö. var det bidrag (dock ej staliga varianten) som EA tidigare påkallA* ;)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-01-14 15:02

EA skrev:
Om du lånar och jämför den kabel Rydberg anser låta "skit", om du mäter, testa, lyssnar blint och rent av jämför mot en annan kabel som Rydberg anser bra (NordOst Valkyria kanske?) och gör samma sak där.

Vad jag vet så är de uppmätta (om det gjorts) skillnaderna långt under hörbarhetströskeln. Enligt lyssningsintrycken är det stor skillnad. Min slutsats av det är knappast någon ny, revolutionerande upptäckt, utan en välkänd variabel som tex alla vetenskapliga experiment tar hänsyn till.
Jag förstår fortfarande inte varför jag ska låna hem massa kablar som jag kommer att uppleva skillnad mellan?

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-01-14 15:08

Varför då? Om jag själv inte kan höra signifikant skillnad mellan olika kostsamma signalkablar (prissegment 800-2000:-, om nu priset har någon betydelse :) ) i öppna och blinda tester känns det ganska onödigt att göra fler. Men som bekant är det ju annat än kabeln som kan påverka ljudet 8) .

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-01-14 15:08

patrikf skrev:EA skrev:

Vad jag vet så är de uppmätta (om det gjorts) skillnaderna långt under hörbarhetströskeln. Enligt lyssningsintrycken är det stor skillnad. Min slutsats av det är knappast någon ny, revolutionerande upptäckt, utan en välkänd variabel som tex alla vetenskapliga experiment tar hänsyn till.
Jag förstår fortfarande inte varför jag ska låna hem massa kablar som jag kommer att uppleva skillnad mellan?

Jag kan garantera dig att du kommer pricka i skillnader mellan AZ Silver Ref MKII och Nordost Quattro Fil med hög statistisk signifikans (givet en hyffsad anläggning)

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2005-01-14 15:11

Mina intryck av Coltrane är att den helt klart tillhör en av marknadens bättre högtalare, men den är inte het invändningsfri. Mina anmärkningar rör främst basregistret samt i viss mån klangbalansen.

Morello

Kan du utveckla detta lite mer :?:

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-01-14 15:11

Rydberg, det är säkert ingen större skillnad på vår verklighetsuppfattning. Det är snarare en skillnad om språkvård och allmän begreppsförvirring. Man bör inte presentera information som grundas på subjektiva upplevelser som objektiva utsagor. Håll isär begreppen!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-01-14 15:26

patrikf skrev:Rydberg, det är säkert ingen större skillnad på vår verklighetsuppfattning. Det är snarare en skillnad om språkvård och allmän begreppsförvirring. Man bör inte presentera information som grundas på subjektiva upplevelser som objektiva utsagor. Håll isär begreppen!
Det håller jag med om och det var mer en fundering från början eftersom jag har haft väldigt dåliga erfarenheter med AZ snarare än ett objektivt fakta. Jag vidhåller fortfarande att AZ förvanska signalen och det borde vara klart mätbart (eftersom det är hörbart)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-01-14 15:32

Och för att ge en mothypotes: AZ gör helt eller ganska rätt... övriga förvränger kraftigt på ett sätt som R. gillar. :wink:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-01-14 15:36

patrikf skrev:Jag förstår fortfarande inte varför jag ska låna hem massa kablar som jag kommer att uppleva skillnad mellan?
Synd. 8) Kunskapen kunde ju för dig varit att få vetenskaplig koppling mellan Rydberg uttalande och dina egna upplevelser/undersökningar i ämnet.
Är du intresserad bör du väl lägga tid på annat?

hifirocker skrev:Varför då? Om jag själv inte kan höra signifikant skillnad mellan olika kostsamma signalkablar (prissegment 800-2000:-, om nu priset har någon betydelse ) i öppna och blinda tester känns det ganska onödigt att göra fler. Men som bekant är det ju annat än kabeln som kan påverka ljudet .
Om vi börjar med det första: näe då är det inget för dig, såvida du inte har några kablarmodeller kvar att lyssna till.

Ja...lite mer än kablarna finns det att laborera med. Men där kanske vi heller aldrig varit oense i denna tråden?

Alltså - när ni kunskapstörstande undrar en sånhär grej så drar ni generella slutsatser från allt annat än de faktiskta produkterna. I detta test där Coltrane utvärderas nämns två kablar, den ena som sämre och Rydberg har liknanade erfarenheter. Rydberg påstår sig ha testa blint (vilket jag litar på).
Gå då för f-n in på A-Z's hemsida, kolla upp om där finns några knepiga elektriska parametrar eller inse att ni inte har all fakta om kabeln! Den kanske inte är byggd/konstruerad på det sätt som ni antar?

Finns revaxör för ögon?
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-01-14 15:37

Nattlorden skrev:Och för att ge en mothypotes: AZ gör helt eller ganska rätt... övriga förvränger kraftigt på ett sätt som R. gillar. :wink:
I så fall förvränger den kabeln jag fick tillskickat av Naqref också på samma sätt då den var väldigt svårt att skilja från Nordost Quattro Fil :wink:

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2005-01-14 15:39

Rydberg skrev

I så fall förvränger den kabeln jag fick tillskickat av Naqref också på samma sätt då den var väldigt svårt att skilja från Nordost Quattro Fil

Låter spännande och vad var det för kabel :?:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-01-14 15:40

Larsho skrev:Rydberg skrev

I så fall förvränger den kabeln jag fick tillskickat av Naqref också på samma sätt då den var väldigt svårt att skilja från Nordost Quattro Fil

Låter spännande och vad var det för kabel :?:
Fråga konstruktören :) , jag är inte helt hundra på vad det var för kabel, två snurrade koax:ar var det iaf

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2005-01-14 15:42

Okidoki, trodde inte du gillade DIY kablar :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-01-14 15:44

Larsho skrev:Okidoki, trodde inte du gillade DIY kablar :)
Varför skulle jag inte gilla DIY-kablar? Sålänge de är bra så får det vara vad som helst, just nu sitter jag med egengjorda digital och rca-kablar, RG59 och RG62 med Neutrik kontakter :)

Har inget steg nu så mina xlr Nordost ligger på hyllan sålänge, de ska jag dock har kvar.

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2005-01-14 15:46

Jo det är ju sant :) ibland saknar man sin AQ Python :cry:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-01-14 15:47

Larsho skrev:Jo det är ju sant :) ibland saknar man sin AQ Python :cry:
Ja det var riktigt bra kablar, de gjorde sitt jobb väl!

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2005-01-14 15:54

Japp det är inte otänkbart att det blir en likadan framöver, synd att Calderan skall vara så svårthanterlig, annars är det en riktigt bra kabel :)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-01-14 16:30

Kan tillägga att jag oxå köpt Nagrefs utmärkta signalkablar, två par i semibalanserat utförande. :D

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2005-01-14 16:34

Hotspur

Finns det inga bilder på denna kabel :?:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-01-14 16:36

Jag kan ta en, om du vill? Inte mycket att se (eller höra) dock.
Ingen strumpa på mina (snål som jag är)... :oops:

Till Admin: Vv dela denna tråd till en ny med rubriken "Signalkablar"!

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2005-01-14 16:38

Hotspur

tror det är bättre du mailar bilden till mig :wink:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-01-14 16:49

Larsho skrev:Hotspur

tror det är bättre du mailar bilden till mig :wink:

Bild

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-14 16:54

Hej!

Snygga :P! Lite... MilitärLook el nåt - ser seriösa (som om dom mena business) ut!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2005-01-14 17:19

Rydberg

Tjusiga :) använder dock bara RCA men det ska väl inte
vara något problem :)

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-14 17:39

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-01-14 17:54

De A* rekommenderar är bra, vill man komma billigare unda så finns dessa Neutrik på Ljudia för 15kr/styck

Bild

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-01-14 17:54

Audiomanikern skrev:Hej!

Snygga :P! Lite... MilitärLook el nåt - ser seriösa (som om dom mena business) ut!

Mvh A*

håller med...hifiprylar ser snart ut som månraketer...jag efterlyser fler sånna här snygga! prylar

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2005-01-14 17:55

OK men vad kostar kabeln :?: eller har jag missat något :roll:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-01-14 18:04

Fråga Nafref. Jag betalade 300:- för mina per par, utan strumpa men med en lite krångligare semibalansering. Är inte helt säker på att N* vill ha så många fler kunder som handlar till nettopriser? :wink:

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2005-01-14 18:42

Vem har pratat om nettopriser :?:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-01-14 18:48

Nej visst, du kan säkert få betala 3000:- om du ber snällt...

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2005-01-14 19:44

Nu tror jag inte han skulle höja priset från 300 kr till 3.000 kr, vet inte var du har fått det ifrån :?: :roll:

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-01-14 20:28

Använder samma kabel som Rydberg visar upp, fast obalanserat. Känner inte alls nått behov att leta vidare. Var inne på Siltech innan, men efter att hört denna känns det inte riktigt lika angeläget längre. Blir för dyrt för det lilla extra man får. Möjligtvis skulle jag vilja sätta på ett par riktigt snygga/sexiga furutech RCA-kontakter. Men det är ingen brådis.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-01-15 00:51

Rydberg: Fast, det är väl inte Neutrikkontakter på bilden, eller?
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-01-15 01:41

dawen skrev:Rydberg: Fast, det är väl inte Neutrikkontakter på bilden, eller?
Jo visst är det Neutik!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-01-15 11:32

vet inte var du har fått det ifrån

Det var ett löst påstående, varför är det intressant varifrån jag fått det?

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2005-01-15 12:37

Om man inte vet vad den ska kosta netto ska man inte slänga ur sig vad som helst, det var det jag menade, jag har aldrig påstått att jag skulle köpa den för nettopris eller något annat.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-01-15 13:02

Lugna ner dig nu. Larsho. Jag slänger ur mig precis vad jag vill och skälet till att jag kallade mina betalda 300:- för nettopris var att Nagref knappast ens gjorde sig en skattefri lunch på det jobbet...

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2005-01-15 13:33

Hotspur wrote

Jag slänger ur mig precis vad jag vill

Jo det är det som är problemet :wink:

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2005-01-15 19:00

Om vi skall vara lite ärliga så är vi nu 3st som kan slänga ut sig lite vad som helst ??

Tycker att vi är precis lika bra idioter på forum allihopa :) (iofs så är jag då lite bättre än er)

//jonas
Om det inte var meningen att man skulle äta djur, varför är dom då gjorda av kött ??

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-01-15 23:52

Men vad tusan, pratar ni om lågnivåkablage? Jag trodde hela tiden att det diskuterades om åtminstone högtalarkablgae som ligger nära till hands att diskutera eftersom detta handlar om högtalare. Nåväl...

Jag kännere att jag mpste kommentera Rydbergs förslag på budget-Neutrik RCA. Undvik dessa RCA-kontakter till varje pris? De är nämligen felkonstruerade då ytterhylsan har något för liten diameter och är extremt styv. Den kan alltså fastna såpass hårt i RCA-honan att den kan gå sönder.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Robert

Inläggav Robert » 2005-01-16 12:12

Rydberg skrev:
patrikf skrev:Rydberg, det är säkert ingen större skillnad på vår verklighetsuppfattning. Det är snarare en skillnad om språkvård och allmän begreppsförvirring. Man bör inte presentera information som grundas på subjektiva upplevelser som objektiva utsagor. Håll isär begreppen!
Det håller jag med om och det var mer en fundering från början eftersom jag har haft väldigt dåliga erfarenheter med AZ snarare än ett objektivt fakta. Jag vidhåller fortfarande att AZ förvanska signalen och det borde vara klart mätbart (eftersom det är hörbart)

Rydberg:

Mät signalförlusterna i kablarna som funktion av frekvens för att få det hela ur världen.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-01-16 12:46

Eller lyssna på mellanskillnaden på det du stoppar in i kabeln och det som kommer ut i andra änden...

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-01-18 10:33

Johan_Lindroos skrev:Jag kännere att jag mpste kommentera Rydbergs förslag på budget-Neutrik RCA. Undvik dessa RCA-kontakter till varje pris? De är nämligen felkonstruerade då ytterhylsan har något för liten diameter och är extremt styv. Den kan alltså fastna såpass hårt i RCA-honan att den kan gå sönder.

Jag måste komentera detta, men då det ligger off topic tar jag upp det i en ny tråd.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-01-18 13:20

Robert skrev:
Rydberg skrev:

Rydberg:

Mät signalförlusterna i kablarna som funktion av frekvens för att få det hela ur världen.

De är som tur väl sålda för länge sedan, sen tror jag det är andra mekanismer än ett verkligt amplitudfall som ger det märkliga ljudet, vad vet jag inte....

Återgå till Generellt om hifi