Moderator: Redaktörer
Style skrev: Recensionen var ju bara en massa ord staplade på varandra.
Haakan_W skrev:skulle vara intressant att lyssna på dom....nån som vet om det finns ett par i sthlm eller är det bara i gbg?
Rydberg skrev:Är väl knappast så att de fåtal mätningar som är gjorda säger hela sanningen. AZ-kablarna låter otroligt illa, varför har jag svårt att förklara men så är det iallafall.
Jag menade att skillnaderna som recensenten märkte när han kopplade in Jorma kabeln låter väldigt lika med vad andra recensenter har skrivit, jämför tex med recensionen i Highfidelity.
Hej,Haakan_W skrev:dom verkar sannerligen vara svåra att få till filtren till t&p elementen...
fast ska inte kapa innan jag lyssnat på dom...tyvärr e det ju extremt kort slaglängd på c220 elementen...lr på t&p element i allmänhet..jävligt snygga dock
EngelholmAudio skrev:Filter har ju en lätt definierad uppgift och samma uppgift gäller för Thiel & Partner's element.
Yes! Ok. Komplext - tja...Kanske lite då.Max_Headroom skrev:EngelholmAudio skrev:Filter har ju en lätt definierad uppgift och samma uppgift gäller för Thiel & Partner's element.
Jag tycker att filtrets uppgift är ganska komplex...
EngelholmAudio skrev:Yes! Ok. Komplext - tja...Kanske lite då.Max_Headroom skrev:EngelholmAudio skrev:Filter har ju en lätt definierad uppgift och samma uppgift gäller för Thiel & Partner's element.
Jag skriver hellre under på att det är mångfacetterat.
hifirocker skrev:R:
att en kabel "låter otroligt illa" tolkar jag som en grov överdrift, hur kan en kabel få delar av registren att låta så klart olika som du beskriver?
Skiljer sig konstruktionen kraftigt åt i dessa kablar jämfört med annat kablage eller?
Något måste ju uppenbarligen vara fel om de resulterar i så pass tydligt hörbara skillnader.
Kan det vara frågan om oseriöst test kanske?![]()
patrikf skrev:Du menar att du UPPLEVER att den låter illa?!
EngelholmAudio skrev:Yes! Ok. Komplext - tja...Kanske lite då.Max_Headroom skrev:EngelholmAudio skrev:Filter har ju en lätt definierad uppgift och samma uppgift gäller för Thiel & Partner's element.
Jag skriver hellre under på att det är mångfacetterat.
Mr_Ekan skrev:EngelholmAudio skrev:Max_Headroom skrev:EngelholmAudio skrev:Filter har ju en lätt definierad uppgift och samma uppgift gäller för Thiel & Partner's element.
Yes! Ok. Komplext - tja...Kanske lite då. Jag skriver hellre under på att det är mångfacetterat.
Du kanske inte skriver under på "komplext", men kanske på "sammansatt"?
Ja av mig får du inga bättre svar så fråga mig inte fortsättningen i så fall.hifirocker skrev:R:
du fick kanske ett måndags ex....![]()
Tro vill jag dock inte göra när det gäller hifi, jag föredrar kunskap och fakta, det är därför jag ställer frågor![]()
.
Robert skrev:Rydberg skrev:Att du föredra kunskap skiter jag högaktningsfullt i
Detta måste vara ett av forumets mest korkade inlägg någonsin...
Rydberg skrev:Robert skrev:Rydberg skrev:Att du föredra kunskap skiter jag högaktningsfullt i
Det tackar vi för!![]()
Allvarligt talat är det lite jobbigt att man inte kan skriva saker som man inte validerat med vetenskaplighet utan påpekanden.
Rydberg skrev:Robert skrev:Rydberg skrev:Att du föredra kunskap skiter jag högaktningsfullt i
Det tackar vi för!![]()
Allvarligt talat är det lite jobbigt att man inte kan skriva saker som man inte validerat med vetenskaplighet utan påpekanden.
Ärligt talat så borde du vara glad för att dina inlägg tas på så stort allvar att du ombeds förtydliga skillnaden mellan vad som är din privata upplevelse från den (objektiva)verklighet vi andra är en del av. Det är inte att förringa dina dina erfarenheter.
Kunskap som andra skall servera dig på ett silverfat?hifirocker skrev:R:
Tro vill jag dock inte göra när det gäller hifi, jag föredrar kunskap och fakta, det är därför jag ställer frågor![]()
.
Style skrev:hifirocker skrev:R:
du fick kanske ett måndags ex....![]()
.
hela branschen är väl uppbyggd runt tro
Hotspur skrev:Som jag skummade igenom recensionen i Stereophile i går så drar jag slutsatsen att recensenten var måttligt imponerad av Coltrane, i jämförelse med andra högtalare i prisklassen. Han hade lixom en del skarpa synpunkter, bl. a. på basåtergivningen...
EngelholmAudio skrev:Kunskap som andra skall servera dig på ett silverfat?hifirocker skrev:R:
.
Låna hem den omtalade kabeln, mät, lyssna (blint och öppet) efter egna premisser och kom tillbaka. Kom till baka fylld med kunskar och ge oss andra något...
Audiomanikern kan nog komma med det ord jag tänker på...
EngelholmAudio skrev:Kunskap som andra skall servera dig på ett silverfat?hifirocker skrev:R:
.
Låna hem den omtalade kabeln, mät, lyssna (blint och öppet) efter egna premisser och kom tillbaka. Kom till baka fylld med kunskar och ge oss andra något...
Audiomanikern kan nog komma med det ord jag tänker på...
Om du lånar och jämför den kabel Rydberg anser låta "skit", om du mäter, testa, lyssnar blint och rent av jämför mot en annan kabel som Rydberg anser bra (NordOst Valkyria kanske?) och gör samma sak där.patrikf skrev:Jag kan mycket väl tänka mig att jag skulle uppleva en förändring vid kabelbyte. Det skulle inte göra mig till en omvänd skeptiker.
Vilken ny kunskap ger förmedling av en upplevelse? Det handlar om förmedling av upplevelse inget mer. Om man verkligen ör openminded och söker kunskap vill man veta varför man upplever en viss effekt.
patrikf skrev:Ärligt talat så borde du vara glad för att dina inlägg tas på så stort allvar att du ombeds förtydliga skillnaden mellan vad som är din privata upplevelse från den (objektiva)verklighet vi andra är en del av. Det är inte att förringa dina dina erfarenheter.
/P
EngelholmAudio skrev:Om du lånar och jämför den kabel Rydberg anser låta "skit", om du mäter, testa, lyssnar blint
och rent av jämför mot en annan kabel som Rydberg anser bra (NordOst Valkyria kanske?) och
gör samma sak där. Kan du inte koppla ihop mätresultat, lyssningsintryck och hitta kunskap där?
Om du lånar och jämför den kabel Rydberg anser låta "skit", om du mäter, testa, lyssnar blint och rent av jämför mot en annan kabel som Rydberg anser bra (NordOst Valkyria kanske?) och gör samma sak där.
Kan du inte koppla ihop mätresultat, lyssningsintryck och hitta kunskap där?
Kunskap som andra skall servera dig på ett silverfat?
patrikf skrev:EA skrev:Om du lånar och jämför den kabel Rydberg anser låta "skit", om du mäter, testa, lyssnar blint och rent av jämför mot en annan kabel som Rydberg anser bra (NordOst Valkyria kanske?) och gör samma sak där.
Kan du inte koppla ihop mätresultat, lyssningsintryck och hitta kunskap där?
Vad jag vet så är de uppmätta (om det gjorts) skillnaderna långt under hörbarhetströskeln. Enligt lyssningsintrycken är det stor skillnad. Min slutsats av det är knappast någon ny, revolutionerande upptäckt, utan en välkänd variabel som tex alla vetenskapliga experiment tar hänsyn till.
Jag förstår fortfarande inte varför jag ska låna hem massa kablar som jag kommer att uppleva skillnad mellan?
Det håller jag med om och det var mer en fundering från början eftersom jag har haft väldigt dåliga erfarenheter med AZ snarare än ett objektivt fakta. Jag vidhåller fortfarande att AZ förvanska signalen och det borde vara klart mätbart (eftersom det är hörbart)patrikf skrev:Rydberg, det är säkert ingen större skillnad på vår verklighetsuppfattning. Det är snarare en skillnad om språkvård och allmän begreppsförvirring. Man bör inte presentera information som grundas på subjektiva upplevelser som objektiva utsagor. Håll isär begreppen!
Synd.patrikf skrev:Jag förstår fortfarande inte varför jag ska låna hem massa kablar som jag kommer att uppleva skillnad mellan?
Om vi börjar med det första: näe då är det inget för dig, såvida du inte har några kablarmodeller kvar att lyssna till.hifirocker skrev:Varför då? Om jag själv inte kan höra signifikant skillnad mellan olika kostsamma signalkablar (prissegment 800-2000:-, om nu priset har någon betydelse ) i öppna och blinda tester känns det ganska onödigt att göra fler. Men som bekant är det ju annat än kabeln som kan påverka ljudet .
I så fall förvränger den kabeln jag fick tillskickat av Naqref också på samma sätt då den var väldigt svårt att skilja från Nordost Quattro FilNattlorden skrev:Och för att ge en mothypotes: AZ gör helt eller ganska rätt... övriga förvränger kraftigt på ett sätt som R. gillar.
Fråga konstruktörenLarsho skrev:Rydberg skrevI så fall förvränger den kabeln jag fick tillskickat av Naqref också på samma sätt då den var väldigt svårt att skilja från Nordost Quattro Fil
Låter spännande och vad var det för kabel
Varför skulle jag inte gilla DIY-kablar? Sålänge de är bra så får det vara vad som helst, just nu sitter jag med egengjorda digital och rca-kablar, RG59 och RG62 med Neutrik kontakterLarsho skrev:Okidoki, trodde inte du gillade DIY kablar
vet inte var du har fått det ifrån
Rydberg skrev:Det håller jag med om och det var mer en fundering från början eftersom jag har haft väldigt dåliga erfarenheter med AZ snarare än ett objektivt fakta. Jag vidhåller fortfarande att AZ förvanska signalen och det borde vara klart mätbart (eftersom det är hörbart)patrikf skrev:Rydberg, det är säkert ingen större skillnad på vår verklighetsuppfattning. Det är snarare en skillnad om språkvård och allmän begreppsförvirring. Man bör inte presentera information som grundas på subjektiva upplevelser som objektiva utsagor. Håll isär begreppen!
Johan_Lindroos skrev:Jag kännere att jag mpste kommentera Rydbergs förslag på budget-Neutrik RCA. Undvik dessa RCA-kontakter till varje pris? De är nämligen felkonstruerade då ytterhylsan har något för liten diameter och är extremt styv. Den kan alltså fastna såpass hårt i RCA-honan att den kan gå sönder.
Robert skrev:Rydberg skrev:Det håller jag med om och det var mer en fundering från början eftersom jag har haft väldigt dåliga erfarenheter med AZ snarare än ett objektivt fakta. Jag vidhåller fortfarande att AZ förvanska signalen och det borde vara klart mätbart (eftersom det är hörbart)patrikf skrev:Rydberg, det är säkert ingen större skillnad på vår verklighetsuppfattning. Det är snarare en skillnad om språkvård och allmän begreppsförvirring. Man bör inte presentera information som grundas på subjektiva upplevelser som objektiva utsagor. Håll isär begreppen!
Rydberg:
Mät signalförlusterna i kablarna som funktion av frekvens för att få det hela ur världen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster