Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Det är en bra idé! Jag vill dock ha inspelningarna i stereo. Vill gärna kunna bedömma om det finns en rimlig återgivning av rumslighet. "Dokumentation av en akustiskt händelse" brukade Bo Hansson kalla det för.
Å andra sidan finns det väl en del inspelningar som man kan nämna som vore passande och så skaffar man dem och bränner på en egen skiva. Så brukar jag själv göra.
Nattlorden skrev:Samma spår skulle kunna läggas dit med pålagd kompression, så skillnaden kan upplevas på ett kontrollerat sätt. T.ex. så att de som inte fått det bevisat att en mild kompression kan upplevas positiv för dynamiken, trots att omvändningen är det sanna.
Kraniet skrev:Dock finns det ju äganderätt som kan ställa till det. Sen finns det inte alltid dokumenterat hur inspelningen är gjord och hur detta sen är processat.
Laila skrev:Det ultimata/önskansvärda kunde kanske vara att de
som gjort egna inspelningar delar med sig inför/åt
en tänkt låtsammanställning . . .?
PerStromgren skrev:För min del skulle det duga fin-fint med några spår med akustisk gitarr och/eller piano. Ett trumkit kunde få vara med också för att kolla klippnivåer... Det viktigaste är nog att det är görs av någon som vet hur man placerar mickar och har ett par av hygglig sort.
Tre spår, vardera några minuter tror jag blir super. Musikerna behöver inte vara av världsklass heller, med tanke på det tänkta bruket! Det är ju trots allt bara snäppet över sinussvep...
PS. En elbas kunde kanske ge oss ett bra spår att testa kraften i anläggningen, när jag tänker efter.
Bill50x skrev:PerStromgren skrev:För min del skulle det duga fin-fint med några spår med akustisk gitarr och/eller piano. Ett trumkit kunde få vara med också för att kolla klippnivåer... Det viktigaste är nog att det är görs av någon som vet hur man placerar mickar och har ett par av hygglig sort.
Tre spår, vardera några minuter tror jag blir super. Musikerna behöver inte vara av världsklass heller, med tanke på det tänkta bruket! Det är ju trots allt bara snäppet över sinussvep...
PS. En elbas kunde kanske ge oss ett bra spår att testa kraften i anläggningen, när jag tänker efter.
Men, sådana här skivor går det ju tretton på dussinet av. Lite plinkplonk här, någon elbas som låter häftig tom i en köksradio, några spår med såsig kvinnnlig demo-jazz...
Det man får reda på med sådana skivor är den tonala kvaliteten (frekvensgång, olinjär dist) och i vissa fall finns det lite häftiga utbrott som är tänkta att sätta stärkeri och högtalare på prov.
Men hur testar man att en anläggning klarar av grötig punk? Att rytmiken framgår/bibehålls i ett komplicerat stycke? Jag tror det behövs lite fetare doningar än gitarrplink för det
/ B
PerStromgren skrev:Jo, det har du givetvis rätt i. Men det jag tänkte på var att vi skulle ha en referensskiva där de flesta kunde ha en rätt gemensam referens till hur musiken skulle låta live. Din punk tror jag låter rätt olika, och kan bli svår att referera till, hifimässigt, så att säga.
RogerGustavsson skrev:Men det finns fördelar med att ha riktig stereo och inte panorerad multimono. Rumslighet i återgivningen kommer fram på ett annat sätt när det finns med i från början. Riktig stereo är det nästan aldrig i fallet punk eller annan elektrifierad musik och rummet är syntetiskt pålagt i efterhand.
Ragnwald skrev:Bill50x skrev:... Men hur testar man att en anläggning klarar av grötig punk? ...
Hur många lyssnare klarar det?
petersteindl skrev:Stefan tyckte att man kunde fråga Bertil Alving att göra inspelningar för just en sådan skiva så man slipper stim och andra upphovsrättsliga tvister.
Vad säger ni?
MvH
Peter
paa skrev:petersteindl skrev:Stefan tyckte att man kunde fråga Bertil Alving att göra inspelningar för just en sådan skiva så man slipper stim och andra upphovsrättsliga tvister.
Vad säger ni?
MvH
Peter
Vi säger att Stim struntar i vem som spelat in och vem som spelar, men dom ska ha pengar till tonsättarna i alla fall, om tonsättaren inte dött för typ 100 år sedan!
Fjonkalicious skrev:jag fixar toalettljuden
Bill50x skrev:RogerGustavsson skrev:Men det finns fördelar med att ha riktig stereo och inte panorerad multimono. Rumslighet i återgivningen kommer fram på ett annat sätt när det finns med i från början. Riktig stereo är det nästan aldrig i fallet punk eller annan elektrifierad musik och rummet är syntetiskt pålagt i efterhand.
Jadå, du har rätt. Om man menar återgivning av ett rumsligt förlopp. Men det är ju inte bara musiken i rummet som ska återges, det är ju också musiken i sig. Vad hjälper det att man hör musiken i rummet perfekt (tex från Konserthuset i Stockholm) om det samtidigt låter som om musikerna inte kan hantera stycket ordentligt?
Jag har skivor som är inspelade i någons vardagsrum (sk low-fi) där ljudet är långtifrån vad man kan önska sig. Men man känner närvaron och musiken är bra! Och det är väl det viktiga, att musiken återges bra, inte bara ljudet av den?
/ B
petersteindl skrev:Det roliga är att AVR7000 och jag diskuterade en sådan CD för en vecka sedan där Stefan tyckte att man kunde fråga Bertil Alving att göra inspelningar för just en sådan skiva så man slipper stim och andra upphovsrättsliga tvister. Det kostar en slant för CDn som går till Bertil, men en jättefin omastradsuperdupermegamojängfaktisktcd av ett inspelningsorakel med musik och med vanliga vardagsljud borde det kunna finnas efterfrågan på inom faktiskt.
Vad säger ni?
MvH
Peter
Bill50x skrev:PerStromgren skrev:En fördel med usla musiker på skiva är att man kan koncentrera sig på ljudet!
Du menar som på Sheffields direktgraverade vinyler?
/ B
petersteindl skrev:För att det skall bli något så måste man ta itu med saken. För att kunna definiera detta något så måste det ske via feedforwardAVR7000 är bra på att ta hand om saker. Jag kan ge viss assistans.
Skivan skall ju i fall den görs vara Faktiskts.
Nu är det ju populärt me omastrade vinyl har jag läst och supermastrade cd och möjligtvismastrade 24/96 samt omastrade 24/192.Då ere ju ba å ta rubbet. Sedan kan man ju jämföra "digitalt" med "analogt" och komma fram till att 24/192 låter mest analogt
vsb.
MvH
Peter
paa skrev:petersteindl skrev:För att det skall bli något så måste man ta itu med saken. För att kunna definiera detta något så måste det ske via feedforwardAVR7000 är bra på att ta hand om saker. Jag kan ge viss assistans.
Nu är det ju populärt me omastrade vinyl har jag läst och supermastrade cd och möjligtvismastrade 24/96 samt omastrade 24/192.Då ere ju ba å ta rubbet. Sedan kan man ju jämföra "digitalt" med "analogt" och komma fram till att 24/192 låter mest analogt
vsb.
MvH
Peter
Skivan, hur skulle den kunna bli en faktisktprodukt? Faktiskt har ju inte ens lyckats organisera sig så att det gått att ta betalt för några reklambanners? Men visst är det som du skriver, att det behöver drivas för att bli något.
paa skrev:petersteindl skrev:För att det skall bli något så måste man ta itu med saken. För att kunna definiera detta något så måste det ske via feedforwardAVR7000 är bra på att ta hand om saker. Jag kan ge viss assistans.
vsb.
MvH
Peter
Skivan, hur skulle den kunna bli en faktisktprodukt? Faktiskt har ju inte ens lyckats organisera sig så att det gått att ta betalt för några reklambanners? Men visst är det som du skriver, att det behöver drivas för att bli något.
petersteindl skrev:Faktiskt tränger in i ditt medvetande och stuvar om dina inre referenser MOAHAOHAHA![]()
Tyck till.
MvH
Peter
paa skrev:petersteindl skrev:Faktiskt tränger in i ditt medvetande och stuvar om dina inre referenser MOAHAOHAHA![]()
Tyck till.
MvH
Peter
Jag var på en konsert i kväll och lyssnade på en pianist som heter Helge Antoni spela pianomusik av spanska och sydamerikanska tonsättare. Han spelade på flygeln i det lokala församlingshemmet, en intim konsert i en ganska liten lokal.
Jag har aldrig i livet hört sådan dynamik från ett piano, och det stuvade verkligen om mina inre referenser!
+1Naqref skrev:petersteindl skrev:Det roliga är att AVR7000 och jag diskuterade en sådan CD för en vecka sedan där Stefan tyckte att man kunde fråga Bertil Alving att göra inspelningar för just en sådan skiva så man slipper stim och andra upphovsrättsliga tvister. Det kostar en slant för CDn som går till Bertil, men en jättefin omastradsuperdupermegamojängfaktisktcd av ett inspelningsorakel med musik och med vanliga vardagsljud borde det kunna finnas efterfrågan på inom faktiskt.
Vad säger ni?
MvH
Peter
Jag skulle vilja säga att det är en fantiastisk idé!
MagnusÖstberg skrev:+1Naqref skrev:petersteindl skrev:Det roliga är att AVR7000 och jag diskuterade en sådan CD för en vecka sedan där Stefan tyckte att man kunde fråga Bertil Alving att göra inspelningar för just en sådan skiva så man slipper stim och andra upphovsrättsliga tvister. Det kostar en slant för CDn som går till Bertil, men en jättefin omastradsuperdupermegamojängfaktisktcd av ett inspelningsorakel med musik och med vanliga vardagsljud borde det kunna finnas efterfrågan på inom faktiskt.
Vad säger ni?
MvH
Peter
Jag skulle gå så längt som att ge Bertil fria händer för vad som borde finnas på en sådan samling. Bertil kan ju te x rådfråga Peter Steindl, AVR7000 och vem han vill om så behövs.
Ju färre kockar ju troligare är det att det blir en soppa.
Jag har det största förtroendet för Bertil. Får vi Bertil att lägga tid på det här kan vi vara glada och jag slantar gärna upp (Jag finns med på röstningen sedan länge).
MagnusÖstberg skrev:+1Naqref skrev:petersteindl skrev:Det roliga är att AVR7000 och jag diskuterade en sådan CD för en vecka sedan där Stefan tyckte att man kunde fråga Bertil Alving att göra inspelningar för just en sådan skiva så man slipper stim och andra upphovsrättsliga tvister. Det kostar en slant för CDn som går till Bertil, men en jättefin omastradsuperdupermegamojängfaktisktcd av ett inspelningsorakel med musik och med vanliga vardagsljud borde det kunna finnas efterfrågan på inom faktiskt.
Vad säger ni?
MvH
Peter
Jag skulle gå så längt som att ge Bertil fria händer för vad som borde finnas på en sådan samling. Bertil kan ju te x rådfråga Peter Steindl, AVR7000 och vem han vill om så behövs.
Ju färre kockar ju troligare är det att det blir en soppa.
Jag har det största förtroendet för Bertil. Får vi Bertil att lägga tid på det här kan vi vara glada och jag slantar gärna upp (Jag finns med på röstningen sedan länge).
DVD-ai skrev:Ja, jag är redo att lägga upp till 500kr jag med !
nu är vi uppe i 1000kr![]()
Som sagt, om alving är med så är det guld !
Naqref skrev:Det vore trevligt på en sådan skiva om det gick att även visa på olika inspelningsvarianter.
KarlXII skrev:Varför inte distribuera materialet digitalt, så kan man erbjuda flera varianter av samma, och bränna ut det man själv vill eller behöver?
Välkommen till 2012.
screen skrev:KarlXII skrev:Varför inte distribuera materialet digitalt, så kan man erbjuda flera varianter av samma, och bränna ut det man själv vill eller behöver?
Välkommen till 2012.
Ska de va på de sätte så hoppar jag av!![]()
Jag vill ha en skiva, orkar inte hålla på med bränna hit o dit o leta program o få att funka...bara skit. Näe, en produkt fullt hanterbar för alla och inte bara dom som gillar mp3, flac å allt vare heter...
Ja, jag vet att jag börjar bli äldre men jag har inte tålamod att hantera digitalt tjafs, vill ha redig hårdvara annars får det vara!
Annars e ja glaaa...
MagnusÖstberg skrev:En femhundring är det värt att få det på skiva, men det vore kanon om den kunde distrubueras digitalt med.
Kanske att en skiva med förbeställningar görs i en serie om 500 ex, och att den sedan läggs ut digitalt för framtiden?
Skulle det kunna vara en lösning, alltså att projektet blir av om vi får ihop kostnadsintäkten via CD och sedan kan den göras tillgänglig digitalt för de som "sponsrar forumets utveckling" med 200 pix såsom en gåva? Eller nått..
Du får väl dra igång det i en egen tråd tillsammans med gruppköp av högklassiga försteg, slutsteg, kablar, högtalare och lyssningsrum.Ragnwald skrev:Gruppköp av högkvalitativ D/A-omvandlare, kanske är på sin plats, om det ska köras från datorn?
Finns inte ett lämpligt format för multispelare, så man slipper datorn?
MagnusÖstberg skrev:Du får väl dra igång det i en egen tråd tillsammans med gruppköp av högklassiga försteg, slutsteg, kablar, högtalare och lyssningsrum.Ragnwald skrev:Gruppköp av högkvalitativ D/A-omvandlare, kanske är på sin plats, om det ska köras från datorn?
Finns inte ett lämpligt format för multispelare, så man slipper datorn?
Fjonkalicious skrev:Sedan kan ju även fantastiska skapare få inspiration,önskemål och rimliga ramar. Eller?
avr7000 skrev:Fjonkalicious skrev:Sedan kan ju även fantastiska skapare få inspiration,önskemål och rimliga ramar. Eller?
Jo men nu är vi ju på faktiskt.se![]()
![]()
darkg skrev:Nu är jag nog naiv här. Men skulle det inte vara möjligt att bränna några skivor till dem som är bekväma (och printa fina inlagor)? Måste man pressa skivor och trycka papper med de kostnader och minimiupplagor det innebär?
darkg skrev:Nu är jag nog naiv här. Men skulle det inte vara möjligt att bränna några skivor till dem som är bekväma (och printa fina inlagor)? Måste man pressa skivor och trycka papper med de kostnader och minimiupplagor det innebär?
Ragnwald skrev:Det lutar åt 24/192, att hämtas över nätet.
avr7000 skrev:Vafan... verkar ju skitkul detta! Jag ringer Bertil i morgon
celef skrev:det låter som stenålder med cd, kommer musiken kunna avlyssnas på spotify?
shifts skrev:AVR7000 och petersteindl har skrivit många bra saker. Min hand räcks
upp efter en vanlig CD, som visar precis hur bra det formatet kan vara.
Det blir tillgängligt för samtliga.
Fjonkalicious skrev:shifts skrev:AVR7000 och petersteindl har skrivit många bra saker. Min hand räcks
Såg du mitt inlägg shifts?
shifts skrev:AVR7000 och petersteindl har skrivit många bra saker. Min hand räcks
Bill50x skrev:shifts skrev:AVR7000 och petersteindl har skrivit många bra saker. Min hand räcks
Och vari ligger problemet med typ 24/96-filer OCH en CD?
/ B
petersteindl skrev:Bill50x skrev:shifts skrev:AVR7000 och petersteindl har skrivit många bra saker. Min hand räcks
Och vari ligger problemet med typ 24/96-filer OCH en CD?
/ B
Det beror på hur du menar. Skall det vara en CD i formatet 24/96? Jag vet inte om det går eller om CD-spelare klarar det.
Eller skall det vara datafiler på CDn med musikstycken i 24/96. Hur lång speltid blir det? Man kan tänka sig Flac om flac hanterar 24/96.
Jag ser en poäng med att ha en gammaldags CD som alla kan spela i sin CDmanick. Filer i andra format kan läggas upp på server och laddas ner.
MvH
Peter
petersteindl skrev:Ragnwald skrev:Det lutar åt 24/192, att hämtas över nätet.
24/192 låter sämre än 24/96 enligt Bertil Alving och det har inget teoretiskt med formatet att göra utan snarast praktiskt hur dagens utrustningar fungerar i praktiken. Sedan kan det vara så att själva konverteringen ner till CD format som spökar med alltför hög samplingsfrekvens på inspelningen. Det kan ha varit efter nedkonvertering som Bertil jämfört. Jag minns inte vad Bertil sa om just detta. Men Bertil kan nog förklara bättre vilka slusatser han dragit av sina experiment.
i skrev:petersteindl skrev:...
Jag ser en poäng med att ha en gammaldags CD som alla kan spela i sin CDmanick. Filer i andra format kan läggas upp på server och laddas ner.
MvH
Peter
+1
Ragnwald skrev:petersteindl skrev:Ragnwald skrev:Det lutar åt 24/192, att hämtas över nätet.
24/192 låter sämre än 24/96 enligt Bertil Alving och det har inget teoretiskt med formatet att göra utan snarast praktiskt hur dagens utrustningar fungerar i praktiken. Sedan kan det vara så att själva konverteringen ner till CD format som spökar med alltför hög samplingsfrekvens på inspelningen. Det kan ha varit efter nedkonvertering som Bertil jämfört. Jag minns inte vad Bertil sa om just detta. Men Bertil kan nog förklara bättre vilka slusatser han dragit av sina experiment.
Asså det va ju skrivet med ironi ju.![]()
Men visst är 24/88 lättare att konvertera till 16/44, utan artefakter?
petersteindl skrev:...kommit fram till samma sak. Det gäller att ha tungan
rätt i mun och dither till hans då man jobbar med materialet.
MvH
Peter
Ragnwald skrev:I så fall får vi hoppas att Bertil, kanske i samråd med Ingvar, sköter mastringen.
Ragnwald skrev:Hm.. fast jag vill minnas i från en tidigare tråd, mellan Bertil och Ingvar, att Bertil ansåg en viss komprimering vara av godo, medan Ingvar ansåg motsatsen.
Ragnwald skrev:Hm.. fast jag vill minnas i från en tidigare debatt mellan Bertil och Ingvar, att Bertil ansåg en viss komprimering vara av godo, medan Ingvar ansåg motsatsen.
avr7000 skrev:Hej alla....
Jag har nu talat med Bertil Alving om detta.
Bertil tycker idén är jättebra, kul, och han vill gärna vara med och få till detta.
Dock är det så att Bertil är djupt involverad i ett inspelningsprojekt just nu och trycket från detta lättar inte förrän i slutet av februari.
Vi talade lite om upplägget och jag och Bertil tycker att CD blir bra, -allas vår minsta gemensammma nämnare.
(Inspelningarna kommer att ske med 24/96 så det är ingen stängd dörr för framtiden)
Skivan skulle kunna innehålla några omgivningsljud, testtoner av olika slag, musikstycken med olika instrument.
Dessutom kan man återanvända spåren och t ex lägga på olika typ/grad av kompression, limiters etc. så att man höra (eller inte höra) effekten av dessa.
Jag bad Bertil att i lugn och ro fundera över hur man skulle kunna genomföra ett projekt som detta på ett kostnadseffektivt sätt.
Sound Workshop Bertil Alving Ljudproduktion kostar normal 750 kr/h + moms men Bertil sa att dessa är så kul att det på ett eller annat sätt kommer att suventioneras en smula.
Kostnaden för att "pressa" 500 cd skivor ligger i intervallet 10000 kr (mest obskyra stället i asien) till 20000 kr för ett mer normalt ställe.
En skiva två, en sampler av vad Bertil spelat in, skulle vara kul men kan ev. bli kostsam då man måste lösa STIM, SAMI samt att köpa rättigheterna till detta från de skivbolag som Bertil spelat in för.
Men... blir skiva 1 bra och populär kan det ju finnas ett reklamvärde för bolagen i detta.
Jag själv tar nu "paus" från denna tråd tills dess att Bertil har återkommit till mig med mer information.
Mvh
Stefan
Piotr skrev:Framställning av 500 CD med tryck och pappfodral i full professionell kvalitet kan jag ordna för runt 5000kr ink. moms. Nån spänn extra för jewel case.
Jag har kört full produktion av CD och DVD från inspelning/filmning till färdig produktion med artwork och hela klabbet och kan bistå med dessa bitar, gärna med assistans från någon/några som är intresserade och kunniga på sådant.
Kan hjälpa till ideellt till viss del eller med subventionerat pris om min insatts blir omfattande med mycket utrustning och resor m.m.
Fotar och filmar en del professionellt (konserter, konferenser, produkt och informationsvideos) och ev skulle man kunna göra viss dokumentation om arbetet med detta projekt om intresse finns.
Ev. skulle man i detta projekt kunna tänka sig att spela in ett specifikt framförande med ett antal olika mikrofoner och tekniker samtidigt för att på så vis illustrera effekten av mikrofonval och placering.
Sant att många kockar kan bli dålig soppa men likväl kan ett samarbete leda till något bra. Hur som blir det ett väldigt stort projekt för en person och det bör då kosta mer. Om ett flertal personer bidrar med vissa delar ideellt går det nog att hålla ett mycket lägre pris. Jag menar att en dag eller två kan man kanske lägga men flera veckors jobb lägger man kanske inte ner utan vettig ersättning.
/Peter
Kraniet skrev:i brist på en faktiskt referensskiva kanske Soundstage referensskiva 2L-TWBAS 2012 Sampler kan vara något?
http://www.soundstagerecordings.com/
frågan är vilket som är bäst. 24bit 88.2kHz eller 176.4 eller 16bit 44.1
10 dollar för 16bit och 20 för 24bit
hifikg skrev:Kraniet skrev:i brist på en faktiskt referensskiva kanske Soundstage referensskiva 2L-TWBAS 2012 Sampler kan vara något?
http://www.soundstagerecordings.com/
frågan är vilket som är bäst. 24bit 88.2kHz eller 176.4 eller 16bit 44.1
10 dollar för 16bit och 20 för 24bit
Såg spännande ut. Slog till på värstingversionen.
tobm skrev:En del av filerna verkar finnas till nedladdning gratis:
http://www.2l.no/hires/index.html
tobm skrev:En del av filerna verkar finnas till nedladdning gratis:
http://www.2l.no/hires/index.html
BAMBAM skrev:Jag har lite nyinspelat material i format 24 bit 48 KHz helt utan komprimering som kanske kan göras tillgängligt om jag frågar musikanterna och får tillstånd (ej Stim kontrakt.
Allt Vivaldi komponerat med Italiensk 10 manna orkester och Svensk Damkör
inspelat i 3 olika kyrkor i Venedig. Både instrumentala och kör låtar.
Tillgängligt i Ambisonic B-format, kan avkodas med virtuell mikrofon programvara till många olika mikrofonuppställningar - alla 1 punkts stereo ala blumlein.
Kan ju vara intressant att jämnföra olika akustik? Samma repertoar i 3 olika kyrkor.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ambisonics
http://www.core-sound.com/TetraMic/1.php
Virtuell mic programvara
http://vvaudio.com/products
- B
imac skrev:Nyfiken fråga, vad för mick o AD har du använt? Kommer du att lägga upp 24/48 oxå?
BAMBAM skrev:Det kommer att bli mera än en snutt tillgängligt.
Jag kommer att börja med 1 st (mäss) Jazz, swing med piano och Klarinett.
Sedan blir nog nästa stycke lite damkör
Någon som vill ha en hel katolsk mässa i Ambisonic B format?.
Det blir troligen via dropbox eller ftp på nåt sätt...
- B
Det här ser jag verkligen fram emot!BAMBAM skrev:Det kommer att bli mera än en snutt tillgängligt.
Jag kommer att börja med 1 st (mäss) Jazz, swing med piano och Klarinett.
Sedan blir nog nästa stycke lite damkör
Någon som vill ha en hel katolsk mässa i Ambisonic B format?.
Det blir troligen via dropbox eller ftp på nåt sätt...
- B
Kraniet skrev:Hur skulle det vara om vi här på forumet såg till att producera en "referensskiva"? Det finns ju vad jag förstår flera här på forumet som äger utrustningen och kunskapen att kunna spela in musik på ett högklassigt sätt. Även kontakter med diverse musikutövare verkar finnas.
Exakt vad som ska ingå kan man ju spåna i.
Jag tänker mig dels enkla inspelningar med tex ensamma element som tex flygel och gitarr i neutrala miljöer som kan användas för att utvärdera grundläggande tonala kvalitéer i anläggningen. Dessa skulle kunna vara monoinspelningar och därför relativt enkla att göra.
Även ensam sång (tex kvinnosång av ljus, stark karaktär) är sådant som snabbt kan avslöja en anläggnings brister.
Även sammansatt musik i äkta akustisk miljö är ju av värde.
Utöver detta kanske bas av diverse slag kunde finnas med.
En referensskiva som avslöjar "tekniska" aspekter av anläggningen men även som visar på en anläggnings "musikaliska" aspekter är det som söks. Men även en referensskiva som i största möjliga mån kan användas för att jämföra verklighetens ljud med det återgivna.
Allt i högsta möjliga upplösning och utan förödande mastring.
Är det ett projekt som skulle vara intressant? Jag skulle kunna tänka mig bidra ekonomiskt då jag inte har utrustning, kontakter eller kunskap att genomdriva det hela. Men 100-200 kr till projektet kan jag tycka är en rimlig siffra, kanske tom mer beroende på komplexitet.
Hur inspelningarna sedan hanteras är väl upp till den som gjort dem. Ett förslag är att de skulle kunna laddas ned från hemsidan för en "symbolisk" summa.
Fyll gärna på med egna idéer och förslag på hur det skulle kunna genomföras och vad som bör finnas representerat.
Perfector skrev:Kan inte låta bli att fundera över nyttan med en referensskiva?
Dom innehåller oftast sån't man inte lyssnar på normalt ju.
Bättre då att göra sin egen smakriktning gällande, kanske bränna ut en skiva med musik man uppskattar.
Jag har några sk. referensskivor som bara samlar damm nuförtiden då jag föredrar att lyssna och vara nöjd med vad jag har istället för att läsa hur det borde låta och sedan sitta och sura över att min anläggning inte låter som det står att den borde.
Mycket personlig uppfattning. Andra har säkert annat att säga
PerStromgren skrev:Perfector skrev:Kan inte låta bli att fundera över nyttan med en referensskiva?
Dom innehåller oftast sån't man inte lyssnar på normalt ju.
Bättre då att göra sin egen smakriktning gällande, kanske bränna ut en skiva med musik man uppskattar.
Jag har några sk. referensskivor som bara samlar damm nuförtiden då jag föredrar att lyssna och vara nöjd med vad jag har istället för att läsa hur det borde låta och sedan sitta och sura över att min anläggning inte låter som det står att den borde.
Mycket personlig uppfattning. Andra har säkert annat att säga
Nyttan skulle vara att vi kan diskutera återgivning i olika sammanhang, men ha samma skiva som referens! Någon bygger en plutthögtalare och kan berätta att lös E-sträng på spår 4 plötsligt hörs tydligt. Då lyssnar vi andra genast och förstår hur det kan tänkas låta i plutten.
Eller någon vid F/E-lyssning upptäcker att applåderna på spår 7 kan detekteras precis i det nya försteget.
Bra, va?
Bill50x skrev:En bra förklaring. Tyvärr är det oftast så att när man får förklarat vad man ska lyssna efter - så hör man just det. Det är ju först vid rena jämförelser som man faktiskt hör vad som är bättre eller sämre. Och, man lyssnar oftast efter ljudet, inte musiken. Dvs man hör om basen låter mer tight eller lösare, man hör om diskanten låter grynig. Eller om all rumsinformation bara är borta.
Tyvärr fokuserar man för lite på musiken, dvs låter det mer eller mindre musikaliskt om det man lyssnar på? Känns det som om musikerna spelar ihop eller på varsin låt? Förstår man vad sångar vill "säga", dvs inte att man hör orden utan vad denne vill säga?
PerStromgren skrev:Bill50x skrev:En bra förklaring. Tyvärr är det oftast så att när man får förklarat vad man ska lyssna efter - så hör man just det. Det är ju först vid rena jämförelser som man faktiskt hör vad som är bättre eller sämre. Och, man lyssnar oftast efter ljudet, inte musiken. Dvs man hör om basen låter mer tight eller lösare, man hör om diskanten låter grynig. Eller om all rumsinformation bara är borta.
Tyvärr fokuserar man för lite på musiken, dvs låter det mer eller mindre musikaliskt om det man lyssnar på? Känns det som om musikerna spelar ihop eller på varsin låt? Förstår man vad sångar vill "säga", dvs inte att man hör orden utan vad denne vill säga?
Jovisst är det så. Också.
Vi diskuterar dock ofta detta tekniska sätt att lyssna på ljud i stället för musik, och då skulle i alla fall jag vara betjänt av en referens att stoppa in i anläggningen, som jag kunde ställa frågor runt eller beskriva för andra vad jag hör hemma hos mig. Jag pratar inte om att samla musikaliska godbitar på en dylik platta!
PerStromgren skrev:Bill50x skrev:En bra förklaring. Tyvärr är det oftast så att när man får förklarat vad man ska lyssna efter - så hör man just det. Det är ju först vid rena jämförelser som man faktiskt hör vad som är bättre eller sämre. Och, man lyssnar oftast efter ljudet, inte musiken. Dvs man hör om basen låter mer tight eller lösare, man hör om diskanten låter grynig. Eller om all rumsinformation bara är borta.
Jovisst är det så. Också.
Vi diskuterar dock ofta detta tekniska sätt att lyssna på ljud i stället för musik, och då skulle i alla fall jag vara betjänt av en referens att stoppa in i anläggningen, som jag kunde ställa frågor runt eller beskriva för andra vad jag hör hemma hos mig. Jag pratar inte om att samla musikaliska godbitar på en dylik platta!
PappaBas skrev:Det ena utesluter inte det andra?
En skiva som belyser massa olika beteenden på en högtalare är ju ett bra verktyg speciellt om man försöker konstruera egna högtalare.
Perfector skrev:Om mina öron har en svacka och högtalaren kompenserar för det, då är det en perfekt högtalare för mig.
Laila skrev:Perfector skrev:Om mina öron har en svacka och högtalaren kompenserar för det, då är det en perfekt högtalare för mig.
Märkligt, då kommer ju verkligheten "vara fel" å "sterion rätt" . . . typ.
Perfector skrev:Laila skrev:Perfector skrev:Om mina öron har en svacka och högtalaren kompenserar för det, då är det en perfekt högtalare för mig.
Märkligt, då kommer ju verkligheten "vara fel" å "sterion rätt" . . . typ.
Usch så det kan bli ibland va?
Men lyssning är alltid en personlig upplevelse.
Hurra för individualism, annars skulle alla lyssna Ipod med ruttet ljud.
paa skrev:Ipod har väl inte ruttet ljud?
Det beror väl vad man ansluter till den hur det låter, men som signalkälla så är den väl inte dålig?
2-ch skrev:paa skrev:Ipod har väl inte ruttet ljud?
Det beror väl vad man ansluter till den hur det låter, men som signalkälla så är den väl inte dålig?
Antar att vi pratar om den analoga utgången nu. Har en iPod av äldre snitt och nej den är inte rutten.
Däremot är iPad:en bättre. Riktigt skaplig till och med.
Ställer mig minst sagt mycket tveksam till att en kassettbandare kan låta bättre.
Perfector skrev:Den spelaren är analog och av Track Tape på sin tid ansedd som det bästa dom hört.
Kalejdokom skrev:Perfector skrev:Den spelaren är analog och av Track Tape på sin tid ansedd som det bästa dom hört.
Det tyckte nog lektor Carl Munthe om sin grammofonanläggning också, på sin tid:
http://www.youtube.com/watch?v=wDIqAZpgGrE
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 36 gäster