Faktiskt.se referensskiva?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Faktiskt.se referensskiva?

Inläggav Kraniet » 2012-01-23 14:42

Hur skulle det vara om vi här på forumet såg till att producera en "referensskiva"? Det finns ju vad jag förstår flera här på forumet som äger utrustningen och kunskapen att kunna spela in musik på ett högklassigt sätt. Även kontakter med diverse musikutövare verkar finnas.

Exakt vad som ska ingå kan man ju spåna i.
Jag tänker mig dels enkla inspelningar med tex ensamma element som tex flygel och gitarr i neutrala miljöer som kan användas för att utvärdera grundläggande tonala kvalitéer i anläggningen. Dessa skulle kunna vara monoinspelningar och därför relativt enkla att göra.
Även ensam sång (tex kvinnosång av ljus, stark karaktär) är sådant som snabbt kan avslöja en anläggnings brister.
Även sammansatt musik i äkta akustisk miljö är ju av värde.
Utöver detta kanske bas av diverse slag kunde finnas med.

En referensskiva som avslöjar "tekniska" aspekter av anläggningen men även som visar på en anläggnings "musikaliska" aspekter är det som söks. Men även en referensskiva som i största möjliga mån kan användas för att jämföra verklighetens ljud med det återgivna.
Allt i högsta möjliga upplösning och utan förödande mastring.

Är det ett projekt som skulle vara intressant? Jag skulle kunna tänka mig bidra ekonomiskt då jag inte har utrustning, kontakter eller kunskap att genomdriva det hela. Men 100-200 kr till projektet kan jag tycka är en rimlig siffra, kanske tom mer beroende på komplexitet.

Hur inspelningarna sedan hanteras är väl upp till den som gjort dem. Ett förslag är att de skulle kunna laddas ned från hemsidan för en "symbolisk" summa.

Fyll gärna på med egna idéer och förslag på hur det skulle kunna genomföras och vad som bör finnas representerat.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-01-23 14:53

Det här tycker jag är jättebra ide. Har tänkt samma tanke förr? (undrar om jag skrivit någon tråd om det?)
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-01-23 15:16

Det är en bra idé! Jag vill dock ha inspelningarna i stereo. Vill gärna kunna bedömma om det finns en rimlig återgivning av rumslighet. "Dokumentation av en akustiskt händelse" brukade Bo Hansson kalla det för.

Å andra sidan finns det väl en del inspelningar som man kan nämna som vore passande och så skaffar man dem och bränner på en egen skiva. Så brukar jag själv göra.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-01-23 15:28

RogerGustavsson skrev:Det är en bra idé! Jag vill dock ha inspelningarna i stereo. Vill gärna kunna bedömma om det finns en rimlig återgivning av rumslighet. "Dokumentation av en akustiskt händelse" brukade Bo Hansson kalla det för.

Å andra sidan finns det väl en del inspelningar som man kan nämna som vore passande och så skaffar man dem och bränner på en egen skiva. Så brukar jag själv göra.

ja självklart. syftet är ju isf att få inspelningar som "alla" tycker är användbara och värdefulla. Stereo är ju en självklarhet att det finns representerat och det mesta bör nog vara stereo, men mono kan nog ha sin plats också.

Men en önskelista och kravspec bör ju utformas i samråd med de intresserade.

Att det redan finns inspelningar är ju också bra. Dock finns det ju äganderätt som kan ställa till det. Sen finns det inte alltid dokumenterat hur inspelningen är gjord och hur detta sen är processat.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-23 15:41

Samma spår skulle kunna läggas dit med pålagd kompression, så skillnaden kan upplevas på ett kontrollerat sätt. T.ex. så att de som inte fått det bevisat att en mild kompression kan upplevas positiv för dynamiken, trots att omvändningen är det sanna.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2012-01-23 15:48

http://www.bbc.co.uk/blogs/radio3/2011/ ... ound.shtml

Då behövs det bara en multikanalsmix också så blir jag nöjd. :twisted:
100% Digital

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-01-23 15:48

Nattlorden skrev:Samma spår skulle kunna läggas dit med pålagd kompression, så skillnaden kan upplevas på ett kontrollerat sätt. T.ex. så att de som inte fått det bevisat att en mild kompression kan upplevas positiv för dynamiken, trots att omvändningen är det sanna.

Absolut vore jätte intressant.. Om nu upphovsrätten tillåter att misshandla materialet på detta sättet.!

Men med lite jobb går det säkert att få igenom.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-01-23 15:51

Kraniet skrev:Dock finns det ju äganderätt som kan ställa till det. Sen finns det inte alltid dokumenterat hur inspelningen är gjord och hur detta sen är processat.

Men jag tänkte mig kanske att man redovisar lite tänkbara inspelningar som man sedan själv kan köpa in. Man måste inte sno något...

Hur inspelningarna är gjorda brukar förstås vara höljt i dunkel eller vilken mastringsprocess de råkat ut för.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-01-23 16:04

Det ultimata/önskansvärda kunde kanske vara att de
som gjort egna inspelningar delar med sig inför/åt
en tänkt låtsammanställning . . .?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-01-23 16:27

ja alla förslag och idéer bör beaktas.

Kanske skulle frågan kunna tas upp med LTS och dess medlemmar också som säkert också är intresserade av dylika inspelningar?

Vem som bör hantera pengarna är ju en annan fråga. Eventuell äganderätt och vad som ska göras med eventuellt överskott bör ju också beaktas. Även distribution är ju en fråga.

Ang den sista frågan tänker jag mig en hemsida där man kan betala för och ladda ner den låt man är intresserad av. Om en spridning av mer ideell karaktär önskas skulle en frivillig donation kunna nyttjas.
Men de som vill vara aktör för genomförande av projektet är väl de som i slutändan bör avgöra sådana detaljer.

Även donationer från företag kan ju undersökas.

Allt beroende på vilka som vill agera aktörer och hur komplext det anses få vara.

En enklare variant är ju att samla existerande inspelningar där kommersiella sådana presenteras i en lista och privata ges som nedladdningsbara alternativ.
En undersökning av tekniska och musikaliska kvalitéer samt presentation av materialet och av genomförandet av inspelningen kan ju då vara önskvärt. Där finns ju bla MasVis som ett hjälpmedel.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-01-23 17:13

Laila skrev:Det ultimata/önskansvärda kunde kanske vara att de
som gjort egna inspelningar delar med sig inför/åt
en tänkt låtsammanställning . . .?

Fast det är inte alltid så enkelt att spela med lyckat resultat. Har fuskat lite vid några tillfällen, alltid vid framförande inför publik, inga möjligheter att testa något och att placera om musikerna är uteslutet. Har också spelat in hemma men det är svårt att få de anhöriga att medverka. Egentligen har jag länge velat spela in saxofonkvartetten eller storbandet sonen spelar i. En riktig stereoinspelning med ett fåtal mikrofoner i en lämplig lokal. Inte en panorerad multimonoupptagning med mikrofonerna nedkörda i saxarna. En av musiklärarna spelade in dem vid ett framträdande men där passade inte lokalen. Det lilla jag lärt mig är att lokalen ska lite kortare efterklang än vad man först tänker sig.

Användarvisningsbild
Headfi

Inläggav Headfi » 2012-01-23 22:16

Jag lägger också in ett starkt stöd för idén. Den optimala referensskivan som jag ser det representerar olika musikstilar och instrument för att möjliggöra utvärdering av en anläggnings förmåga att återge "all" musik på ett bra sätt.

Detta skulle sedan kunna kompletteras med referensskivor som inriktar sig på specifika musikstilar, t.ex i huvudkategorierna klassiskt, jazz, pop/rock och hårdrock samt folkmusik.

Själv har jag bränt en egen skiva med samma idé, d.v.s olika musikstilar för att höra hur en stereo klarar av dessa.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-01-23 23:24

Jag tror att man kan lägga ambitionerna rätt lågt, men ändå få ett bra referensmaterial. Det viktigaste är ju trots allt att "alla" har tillgång till samma material.

För min del skulle det duga fin-fint med några spår med akustisk gitarr och/eller piano. Ett trumkit kunde få vara med också för att kolla klippnivåer... Det viktigaste är nog att det är görs av någon som vet hur man placerar mickar och har ett par av hygglig sort.

Tre spår, vardera några minuter tror jag blir super. Musikerna behöver inte vara av världsklass heller, med tanke på det tänkta bruket! Det är ju trots allt bara snäppet över sinussvep...

En sak jag skulle önska mig som inte kommit upp, är ett sätt att referera till nivån vid inspelningstillfället. En väl utvald testton eller -brus med tillhörande bruksanvisning vore tacknämligt.

Med gemensamma krafter tror jag detta går att fixa en söndageftermiddag.

PS. En elbas kunde kanske ge oss ett bra spår att testa kraften i anläggningen, när jag tänker efter.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
MrMiyagi

Inläggav MrMiyagi » 2012-01-24 03:47

Den här verkar fylla kraven:

Bild

Varit på tapeten här tidigare:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=24020&postdays=0&postorder=asc&list=full

Och recenseras på ett grannforum (där jag också lånade bilden):

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/lofiversion/index.php/t683.html

Finns för övrigt en på Tradera just nu.

Kanske dags för en nyutgivning?
Historien upprepar sig - det är bara tekniken som är ny

MrM
Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt.
http://www.youtube.com/watch?v=7oLgmabd2ZA

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-01-24 09:10

PerStromgren skrev:För min del skulle det duga fin-fint med några spår med akustisk gitarr och/eller piano. Ett trumkit kunde få vara med också för att kolla klippnivåer... Det viktigaste är nog att det är görs av någon som vet hur man placerar mickar och har ett par av hygglig sort.

Tre spår, vardera några minuter tror jag blir super. Musikerna behöver inte vara av världsklass heller, med tanke på det tänkta bruket! Det är ju trots allt bara snäppet över sinussvep...

PS. En elbas kunde kanske ge oss ett bra spår att testa kraften i anläggningen, när jag tänker efter.

Men, sådana här skivor går det ju tretton på dussinet av. Lite plinkplonk här, någon elbas som låter häftig tom i en köksradio, några spår med såsig kvinnnlig demo-jazz...

Det man får reda på med sådana skivor är den tonala kvaliteten (frekvensgång, olinjär dist) och i vissa fall finns det lite häftiga utbrott som är tänkta att sätta stärkeri och högtalare på prov.

Men hur testar man att en anläggning klarar av grötig punk? Att rytmiken framgår/bibehålls i ett komplicerat stycke? Jag tror det behövs lite fetare doningar än gitarrplink för det :-)

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-01-24 10:13

Bill50x skrev:
PerStromgren skrev:För min del skulle det duga fin-fint med några spår med akustisk gitarr och/eller piano. Ett trumkit kunde få vara med också för att kolla klippnivåer... Det viktigaste är nog att det är görs av någon som vet hur man placerar mickar och har ett par av hygglig sort.

Men, sådana här skivor går det ju tretton på dussinet av. Lite plinkplonk här, någon elbas som låter häftig tom i en köksradio, några spår med såsig kvinnnlig demo-jazz...

Det man får reda på med sådana skivor är den tonala kvaliteten (frekvensgång, olinjär dist) och i vissa fall finns det lite häftiga utbrott som är tänkta att sätta stärkeri och högtalare på prov.

Men hur testar man att en anläggning klarar av grötig punk? Att rytmiken framgår/bibehålls i ett komplicerat stycke? Jag tror det behövs lite fetare doningar än gitarrplink för det :-)

/ B

Jo, det har du givetvis rätt i. Men det jag tänkte på var att vi skulle ha en referensskiva där de flesta kunde ha en rätt gemensm referens till hur musiken skulle låta live. Din punk tror jag låter rätt olika, och kan bli svår att referera till, hifimässigt, så att säga.

Att ha inspelningar som är helt "ofixade" med ett ursprung som alla kan lyssna till live, tror jag vore en bra idé i alla fall.

Jag är heller inte så säker på att forten på en flygel, trummor eller elbas är så enkelt för köksradion...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-01-24 13:03

PerStromgren skrev:Jo, det har du givetvis rätt i. Men det jag tänkte på var att vi skulle ha en referensskiva där de flesta kunde ha en rätt gemensam referens till hur musiken skulle låta live. Din punk tror jag låter rätt olika, och kan bli svår att referera till, hifimässigt, så att säga.

Med tanke på att musik idag är ganska enkel att hitta (typ Spotify) så är det nog inte så svårt att hitta gemensamma referenspunkter. "Min" punk finns säkert överallt, den också :-)

Vad jag menade med mitt inlägg är just att långsamma stycken där man sitter och suger in hur bra anläggning man har, det finns för många redan. Det ger liksom ingenting att höra vibratot på en fiol på ett bra sätt om innehållet i musiken bara låter kaos.

/ B

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-01-24 13:24

Men det finns fördelar med att ha riktig stereo och inte panorerad multimono. Rumslighet i återgivningen kommer fram på ett annat sätt när det finns med i från början. Riktig stereo är det nästan aldrig i fallet punk eller annan elektrifierad musik och rummet är syntetiskt pålagt i efterhand. Jo, man får reda på om anläggningen klarar att stå emot ljudnivån och om det finns "tryck" i återgivningen. På just mässor är det där med "tryck" och "drag" viktigare än hemma. Sedan är ju mastrandet av den elektrifierade musiken väldigt långt gången. Det låter annorlunda när man lyssnar på gruppernas egna repititioner utan PA och taskig mixning. Det är det ljudet man skulle vilja ha på en referensskiva.

Be Studio Blue spela in något som ett led i deras undervisning.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-24 13:31

Bill50x skrev:... Men hur testar man att en anläggning klarar av grötig punk? ...

Hur många lyssnare klarar det? :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-01-24 13:37

RogerGustavsson skrev:Men det finns fördelar med att ha riktig stereo och inte panorerad multimono. Rumslighet i återgivningen kommer fram på ett annat sätt när det finns med i från början. Riktig stereo är det nästan aldrig i fallet punk eller annan elektrifierad musik och rummet är syntetiskt pålagt i efterhand.

Jadå, du har rätt. Om man menar återgivning av ett rumsligt förlopp. Men det är ju inte bara musiken i rummet som ska återges, det är ju också musiken i sig. Vad hjälper det att man hör musiken i rummet perfekt (tex från Konserthuset i Stockholm) om det samtidigt låter som om musikerna inte kan hantera stycket ordentligt?

Jag har skivor som är inspelade i någons vardagsrum (sk low-fi) där ljudet är långtifrån vad man kan önska sig. Men man känner närvaron och musiken är bra! Och det är väl det viktiga, att musiken återges bra, inte bara ljudet av den?

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-01-24 13:40

Ragnwald skrev:
Bill50x skrev:... Men hur testar man att en anläggning klarar av grötig punk? ...

Hur många lyssnare klarar det? :wink:

Därför att dom bara lyssnat i anläggningar som inte klarar av att återge "gröten". Så det bara låter gröt, utan att man kan urskilja detaljerna/det musikaliska skeendet. Då blir det ju ganska trist, eller hur?

/ B

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-24 13:44

Det roliga är att AVR7000 och jag diskuterade en sådan CD för en vecka sedan där Stefan tyckte att man kunde fråga Bertil Alving att göra inspelningar för just en sådan skiva så man slipper stim och andra upphovsrättsliga tvister. Det kostar en slant för CDn som går till Bertil, men en jättefin omastrad 8) superdupermegamojängfaktisktcd av ett inspelningsorakel med musik och med vanliga vardagsljud borde det kunna finnas efterfrågan på inom faktiskt.

Vad säger ni?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-01-24 14:01

jag fixar toalettljuden 8-)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-01-24 14:04

petersteindl skrev:Stefan tyckte att man kunde fråga Bertil Alving att göra inspelningar för just en sådan skiva så man slipper stim och andra upphovsrättsliga tvister.

Vad säger ni?

MvH
Peter

Vi säger att Stim struntar i vem som spelat in och vem som spelar, men dom ska ha pengar till tonsättarna i alla fall, om tonsättaren inte dött för typ 100 år sedan!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-24 14:14

Då är det väl bara att ange Gustav Vasa som kompositör...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-24 14:17

paa skrev:
petersteindl skrev:Stefan tyckte att man kunde fråga Bertil Alving att göra inspelningar för just en sådan skiva så man slipper stim och andra upphovsrättsliga tvister.

Vad säger ni?

MvH
Peter

Vi säger att Stim struntar i vem som spelat in och vem som spelar, men dom ska ha pengar till tonsättarna i alla fall, om tonsättaren inte dött för typ 100 år sedan!

Då får man improvisera :)

Fjonken fixar toaljud.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-01-24 14:45

Fjonkalicious skrev:jag fixar toalettljuden 8-)

Det finns lite här, http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/vardagsljud.wav

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-01-24 15:00

Bill50x skrev:
RogerGustavsson skrev:Men det finns fördelar med att ha riktig stereo och inte panorerad multimono. Rumslighet i återgivningen kommer fram på ett annat sätt när det finns med i från början. Riktig stereo är det nästan aldrig i fallet punk eller annan elektrifierad musik och rummet är syntetiskt pålagt i efterhand.

Jadå, du har rätt. Om man menar återgivning av ett rumsligt förlopp. Men det är ju inte bara musiken i rummet som ska återges, det är ju också musiken i sig. Vad hjälper det att man hör musiken i rummet perfekt (tex från Konserthuset i Stockholm) om det samtidigt låter som om musikerna inte kan hantera stycket ordentligt?

Jag har skivor som är inspelade i någons vardagsrum (sk low-fi) där ljudet är långtifrån vad man kan önska sig. Men man känner närvaron och musiken är bra! Och det är väl det viktiga, att musiken återges bra, inte bara ljudet av den?

/ B

Musiken i sig går fram väldigt bra i goda anläggningar. Det handlar inte om att stampa takten (är ändå tabu för mig som är gift med en tyska). Det är störande när musiken eller deras tolkare i sig inte håller måttet. Det gäller alla typer av musik. Tillkommer förstås att smaken är olika! Grötig punk kan vara grötig inte minst beroende på konstigheter av ljudteknikernas oförstånd. Ju större antal kanaler och effektprylar, desto större risk att de rattat bort sig. Såg en dokumentär om Janis Joplin nyligen. Ljudet är ju ingen höjdare alls men när man ser henne och tar del av hennes inlevelse är det grymt bra. Utan tillgång till bilden eller minnet av bilden är det inte lika roligt att lyssna på. Tror det är så i många fall, att de inre bilder man har förhöjer intrycket. En del musik lever inte alls som tonkonserv. Punk vet jag inte, har inget förhållande till det som gör mig nostalgisk eller så. Det har jag till mycket annan musik.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-01-24 15:03

En fördel med usla musiker på skiva är att man kan koncentrera sig på ljudet! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-01-24 15:09

petersteindl skrev:Det roliga är att AVR7000 och jag diskuterade en sådan CD för en vecka sedan där Stefan tyckte att man kunde fråga Bertil Alving att göra inspelningar för just en sådan skiva så man slipper stim och andra upphovsrättsliga tvister. Det kostar en slant för CDn som går till Bertil, men en jättefin omastrad 8) superdupermegamojängfaktisktcd av ett inspelningsorakel med musik och med vanliga vardagsljud borde det kunna finnas efterfrågan på inom faktiskt.

Vad säger ni?

MvH
Peter

Jag skulle vilja säga att det är en fantiastisk idé! :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-01-24 15:11

PerStromgren skrev:En fördel med usla musiker på skiva är att man kan koncentrera sig på ljudet! :D

Du menar som på Sheffields direktgraverade vinyler?

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-01-24 15:16

Bill50x skrev:
PerStromgren skrev:En fördel med usla musiker på skiva är att man kan koncentrera sig på ljudet! :D

Du menar som på Sheffields direktgraverade vinyler?

/ B

Presix! :D

Fast, jag gillar Harry James... :oops:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-24 15:45

Vilken uppslutning :) Naq gillar idén. Då har vi 1 person. Några fler? :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-24 16:04

Absolut. Jag förbeställer fyra exemplar. :)

Vad de andra herrarna tänkt koka ihop, kan också bli intressant. :wink:

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-01-24 16:08

Jag gillar också idéen.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-01-24 16:11

Fjonkalicious skrev:Jag gillar också idéen.

+1 hand upp!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-01-24 16:16

Är med på idén! Låt gärna Studio Blue göra något också.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-24 16:27

För att det skall bli något så måste man ta itu med saken. För att kunna definiera detta något så måste det ske via feedforward :) AVR7000 är bra på att ta hand om saker. Jag kan ge viss assistans.

Skivan skall ju i fall den görs vara Faktiskts.

Nu är det ju populärt me omastrade vinyl har jag läst och supermastrade cd och möjligtvismastrade 24/96 samt omastrade 24/192. :P Då ere ju ba å ta rubbet. Sedan kan man ju jämföra "digitalt" med "analogt" och komma fram till att 24/192 låter mest analogt 8) vsb.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-01-24 16:39

Jag skulle mer än gärna köpa skivor av Bertil.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-01-24 17:07

Ett(1) ex(emplar) kan nog gå att klämma in/ut i/ur budgeten . . . :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-01-24 17:27

petersteindl skrev:För att det skall bli något så måste man ta itu med saken. För att kunna definiera detta något så måste det ske via feedforward :) AVR7000 är bra på att ta hand om saker. Jag kan ge viss assistans.

Nu är det ju populärt me omastrade vinyl har jag läst och supermastrade cd och möjligtvismastrade 24/96 samt omastrade 24/192. :P Då ere ju ba å ta rubbet. Sedan kan man ju jämföra "digitalt" med "analogt" och komma fram till att 24/192 låter mest analogt 8) vsb.

MvH
Peter

Skivan, hur skulle den kunna bli en faktisktprodukt? Faktiskt har ju inte ens lyckats organisera sig så att det gått att ta betalt för några reklambanners? Men visst är det som du skriver, att det behöver drivas för att bli något.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-01-24 17:37

paa skrev:
petersteindl skrev:För att det skall bli något så måste man ta itu med saken. För att kunna definiera detta något så måste det ske via feedforward :) AVR7000 är bra på att ta hand om saker. Jag kan ge viss assistans.

MvH
Peter

Skivan, hur skulle den kunna bli en faktisktprodukt? Faktiskt har ju inte ens lyckats organisera sig så att det gått att ta betalt för några reklambanners? Men visst är det som du skriver, att det behöver drivas för att bli något.

Glöm inte insatsen som gjorde inför Proffans begravning! När det gäller, så kan saker hända!

En "faktisktprodukt" måste ju inte nödvändigtvis betyda att just ägarna till forumet behöver slanta upp och/eller kavla upp ärmarna. Det räcker om någon med litet action under fötterna börjar, skulle jag tro.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-24 17:56

paa skrev:

MvH
Peter

Kolla in olika projekt som AVR7000 eller Naq har startat. Det vimlar av dem på DIY och i Carlssonavdelningen. Du får söka 8) med sökfunktionen. Stefan är bra projektledare. Det gäller att tillräckligt många visar intresse och ger feedforward. Sedan sammanställer man önskemålen och kommer med förfrågan till Bertil och Studio Blue och kanske någon mer. Då ges det feedback vad de tycker och tänker och kostnad och ungefärlig leveranstid. Sedan blir det förfrågan som Stefan kan hålla i. Svårare än så är det inte. Det blir ett projekt innanför faktiskts ramar och med feedback från medlemmarna. Medlemmarna beställer och betalar och Bertil och AVR7000 åker till Bahamas 8)

Personligen vill jag gärna ha materialet i 24/96 också och om någon har 24/192 så kan väl någon eller några låtar finnas så också, vad vet jag. Det kan vara en musikcd, men det kan vara en cd med filer också eller en DVD eller Blu-ray. Det kan vara i Flac eller även i mp-3. Då kan vi ju jämföra en massa olika format :) Det kan även vara vissa låtar även i mastrat utförande också så att vi kan jämföra. Debatten blir oändlig 8)

Faktiskt tränger in i ditt medvetande och stuvar om dina inre referenser MOAHAOHAHA :twisted:

Tyck till.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-01-24 18:54

Piotr på detta forum sysslar väl också med musikinspelning?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-01-24 19:27

jag skriver ju skiva på flera tillfällen. det är ju mest en förenkling. jag tänker mig att låtarna skulle vara tillgängliga som filer att dra ned. på så vis paras ju en viss kostnad iomed att man inte behöver trycka skivor. Räcker nog med flac men det är ju ingen svårighet att omvandla till vilket format som helst bara man har rådatan.
Skulle intresset finnas att trycka skivor så finns det ju inget som hindrar det.

Att det är 24/96 eller liknande högdef format ser jag som en förutsättning. En verklighetstrogen dynamik är ju också en förutsättning.

Kan ju direkt säga att jag nog är en dålig kandidat för att hålla i och driva ett dylikt projekt. Men i den utsträckning jag kan skulle jag gärna bidra.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-01-24 19:57

+1 på intresse för skiva :)

Användarvisningsbild
DuST

Inläggav DuST » 2012-01-24 20:25

Bra idè!
Jag skulle gladeligen köpa en sån skiva.
"i`m not young enogh to know everything"

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-01-24 21:37

DuST skrev:Bra idè!
Jag skulle gladeligen köpa en sån skiva.

Count me in! :)
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-24 23:19

Hm.. om det blir skiva, hur låter sig den avkodas/uppspelas för lyssning?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-01-24 23:33

petersteindl skrev:Faktiskt tränger in i ditt medvetande och stuvar om dina inre referenser MOAHAOHAHA :twisted:

Tyck till.

MvH
Peter

Jag var på en konsert i kväll och lyssnade på en pianist som heter Helge Antoni spela pianomusik av spanska och sydamerikanska tonsättare. Han spelade på flygeln i det lokala församlingshemmet, en intim konsert i en ganska liten lokal.
Jag har aldrig i livet hört sådan dynamik från ett piano, och det stuvade verkligen om mina inre referenser!

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-01-24 23:44

paa skrev:
petersteindl skrev:Faktiskt tränger in i ditt medvetande och stuvar om dina inre referenser MOAHAOHAHA :twisted:

Tyck till.

MvH
Peter

Jag var på en konsert i kväll och lyssnade på en pianist som heter Helge Antoni spela pianomusik av spanska och sydamerikanska tonsättare. Han spelade på flygeln i det lokala församlingshemmet, en intim konsert i en ganska liten lokal.
Jag har aldrig i livet hört sådan dynamik från ett piano, och det stuvade verkligen om mina inre referenser!

Visst är det jävuskt kul att bli överaskad! Lajv är live :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-01-24 23:47

Jo, å dä jäliga ä välan att hemmasterion ter säj rätt
så medioker efteröt . . . :(

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-24 23:53

Tråkigt att höra. :(

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-01-25 00:07

Tycker det är bara att gratulera snarare, varför skall man lura sig själv. Den flesta stereosar spelar för snällt och full dynamik passar inte alltid hemma även om en del tror det.
Piano är ett slaginstrument.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-25 00:09

Jag spelar på ett riktigt piano, hemma. :wink:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-01-25 00:12

Det som han hade hemma kostade ca en mille!
Han hade tyvärr inte råd med en riktig stereo, för han måste sköta avbetalningarna på sin Steinway sa han!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-25 00:31

Det verkar redan som om ni flummar ut åt alla håll med en massa olika önskemål åt alla håll.

Det är det som brukar döda projekt.

Kanske börja med något, och sedan låta fler grejjer komma som en följd?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-01-25 00:36

Å möcke bättre blev dä av din traditionella "baksätes-
moderering" . . . ? :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-25 00:40

Ibland är du fan dum i huvudet!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-01-25 00:42

Å möcke bättre blev dä av din traditionella "baksätes-
moderering" . . . :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-25 00:53

Naqref skrev:
petersteindl skrev:Det roliga är att AVR7000 och jag diskuterade en sådan CD för en vecka sedan där Stefan tyckte att man kunde fråga Bertil Alving att göra inspelningar för just en sådan skiva så man slipper stim och andra upphovsrättsliga tvister. Det kostar en slant för CDn som går till Bertil, men en jättefin omastrad 8) superdupermegamojängfaktisktcd av ett inspelningsorakel med musik och med vanliga vardagsljud borde det kunna finnas efterfrågan på inom faktiskt.

Vad säger ni?

MvH
Peter

+1

Jag skulle gå så längt som att ge Bertil fria händer för vad som borde finnas på en sådan samling. Bertil kan ju te x rådfråga Peter Steindl, AVR7000 och vem han vill om så behövs.

Ju färre kockar ju troligare är det att det blir en soppa.

Jag har det största förtroendet för Bertil. Får vi Bertil att lägga tid på det här kan vi vara glada och jag slantar gärna upp (Jag finns med på röstningen sedan länge).
Jag saknar dig.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-01-25 09:10

jag tänker mig även att det borde finnas intresse från andra håll. Andra forum med HiFi-intresserade, butiker, andra delar av världen.
Kan man bara presentera ordentligt vad det är, få till en bra spridning av materialet och ett vettigt pris så tror jag det finns en hälsosam efterfrågan.
Men det gäller ju också att det är material som "de flesta" skulle vara intresserade av.
Mvh
Magnus

StefanH

Inläggav StefanH » 2012-01-25 09:28

Detta låter som en lysande idé. Först tyckte jag att man kunde rekommendera bra material ur de egna samlingarna för att sortera fram några lysande exempler. Men förstår nu att upplägg enligt PeterS förslag är rätt väg att gå. Hoppas att det nu blir av.
Se nu till att projeltledaren skapar en ny tråd där intresserade skriver in intresseanmälan utan en massa "tjatter" för förenkling av sammanställning. Motsatsen finns i t.ex tråden "Vilka högtalare har du" nånting.

+1

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-01-25 09:47

Om man ska krångla med samarbete med ytterligare sajter kunde man göra det till en kul grej så här: Man disponerar sajtvis fritt ett visst rättvist utrymme vardera på skivan eller "skivan".

Det blir lite tävling och lite samarbete...

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-01-25 10:14

Jag skulle lätt köpa skivan förutsatt att den inte blir på blåstråle.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-01-25 10:39

MagnusÖstberg skrev:
Naqref skrev:

Vad säger ni?

MvH
Peter

+1

Jag skulle gå så längt som att ge Bertil fria händer för vad som borde finnas på en sådan samling. Bertil kan ju te x rådfråga Peter Steindl, AVR7000 och vem han vill om så behövs.

Jag har det största förtroendet för Bertil. Får vi Bertil att lägga tid på det här kan vi vara glada och jag slantar gärna upp (Jag finns med på röstningen sedan länge).

+ igen

hoppas verkligen det blir något av detta :)

vore så kul !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2012-01-25 10:44

MagnusÖstberg skrev:
Naqref skrev:

Vad säger ni?

MvH
Peter

+1

Medhålles och stödjes fullständigt, så även monetärt!
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2012-01-25 11:08

Är med utan tvekan. Starta som sagt en ny tråd med bara anmälningar utan allt tjafs ikring,kanske bindande med förbetalning för att säkerställa det hela,efter att tillräkligt många har anmält intresse.
Någon hundring borde väl dom flesta ljudintresserade tycka att det vore värt.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-01-25 11:23

Jag skulle gladeligen pytsa in 500 kr i ett sådant projekt, under förutsättning att Alving är inblandad.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-01-25 11:33

Ja, jag är redo att lägga upp till 500kr jag med !

nu är vi uppe i 1000kr :)

Som sagt, om alving är med så är det guld !
Mvh//David

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2012-01-25 12:08

DVD-ai skrev:Ja, jag är redo att lägga upp till 500kr jag med !

nu är vi uppe i 1000kr :)

Som sagt, om alving är med så är det guld !

Jag är också med, kan tänka mig 500:-+ om det behövs.
Nu är vi uppe i minst 1500:-
Häng på, så kanske det blir resultat. :D
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-01-25 12:21

Kom igen nu!!! :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
tinnitus

Inläggav tinnitus » 2012-01-25 12:24

2.000 blir summan nu, då, med Bertil Alving
bakom ratten. :wink:

Användarvisningsbild
joel

Inläggav joel » 2012-01-25 12:40

+1

500buck är det lätt värt

2500

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2012-01-25 16:08

Frågan är om detta skulle gå att förkalkylera på ett ungefär? Fast pengar är väl egentligen inget större bekymmer om det blir önskvärt! 8)
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Miper

Inläggav Miper » 2012-01-25 16:25

Lägger också 500,- 3000,-

Användarvisningsbild
DuST

Inläggav DuST » 2012-01-25 16:34

Trevligt iniativ den här skivan, om den blir av.

Kanske man ändå borde börja med att fråga Bertil Alving om han kan tänka sej att "producera" skivan innan vi bestämmer hur mycket pengar man är beredd att pytsa in i projektet.

Ödmjukast / Pär
"i`m not young enogh to know everything"

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-01-25 17:21

DuST: Givet. Mitt inlägg med summan pengar jag är intresserad av att lägga,
var bara för att visa att jag tycker det är så pass intressant. Men det är ju helt
fel sätt att börja är ju att lista hur mycket pengar vi kan skrapa ihop OM det
blir av. Helt fel sätt.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-25 17:45

Jag har precis pratat med Bertil Alving och han tyckte projektet är intressant. Han gav vissa prisindikationer vad det kostar att framställa en CD. Minsta kvantitet är 500 st och med tanke på vissa fasta kostnader så undrar jag om det inte är mer optimalt att trycka 1000 st.

Men, vi får se. Bertil har en mastodontinspelning i Februari och håller på att förbereda den. Dessförinnan händer det inte mycket. Nu skall jag prata vidare med AVR 7000 så får vi se hur ett upplägg kan komma att se ut.

Bertil har en massa roliga idéer angående en sådan typ av skiva. Han har funderat tidigare på en typ av test och referens CD. Det fina är att man inte behöver ta hänsyn till om den skall spelas upp i djunkapparater. Förutsättningen är ju att kundkretsen är känd och eftersträvar bra återgivning.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-01-25 17:54

Det vore trevligt på en sådan skiva om det gick att även visa på olika inspelningsvarianter.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-01-25 18:08

Varför inte distribuera materialet digitalt, så kan man erbjuda flera varianter av samma, och bränna ut det man själv vill eller behöver?

Välkommen till 2012. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-25 18:14

Naqref skrev:Det vore trevligt på en sådan skiva om det gick att även visa på olika inspelningsvarianter.

Jag diskuterade även det med Bertil. A/B, BA, ortf, Blumlein eller kanske multimic. Det finns mycket roligt man kan göra.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-25 18:42

Om inte allt får rum på en CD, så dela upp det på fler och släpp dem med lite tid emellan, så plånböckerna hinner fyllas på.

Opus3 har ju en serie skivor som ska belysa olika fenomen i ljudbilden, så om denna nya utgivningsidé ska finna köpare bör den ta fokus mer på tekniken.

Användarvisningsbild
Schimpans-AB

Inläggav Schimpans-AB » 2012-01-25 18:48

God ide!
Kanske nedladdning? FLAC 24/96 t ex?
Eller bättre :lol:

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2012-01-25 18:51

KarlXII skrev:Varför inte distribuera materialet digitalt, så kan man erbjuda flera varianter av samma, och bränna ut det man själv vill eller behöver?

Ska de va på de sätte så hoppar jag av! :(

Jag vill ha en skiva, orkar inte hålla på med bränna hit o dit o leta program o få att funka...bara skit. Näe, en produkt fullt hanterbar för alla och inte bara dom som gillar mp3, flac å allt vare heter...

Ja, jag vet att jag börjar bli äldre men jag har inte tålamod att hantera digitalt tjafs, vill ha redig hårdvara annars får det vara!

Annars e ja glaaa... :)
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-01-25 19:11

screen skrev:
KarlXII skrev:Varför inte distribuera materialet digitalt, så kan man erbjuda flera varianter av samma, och bränna ut det man själv vill eller behöver?

Ska de va på de sätte så hoppar jag av! :(

Jag vill ha en skiva, orkar inte hålla på med bränna hit o dit o leta program o få att funka...bara skit. Näe, en produkt fullt hanterbar för alla och inte bara dom som gillar mp3, flac å allt vare heter...

Ja, jag vet att jag börjar bli äldre men jag har inte tålamod att hantera digitalt tjafs, vill ha redig hårdvara annars får det vara!

Annars e ja glaaa... :)

Det var väl ändå en tråkig inställning. :lol:

Jag tänker så här: På en cd är du begränsad. Det är två kanaler, och max 74 minuter har jag för mig. Inget högupplöst. Med en digital utgåva finns inga såna begränsningar.

Man kanske skulle kunna tänka sig flerkanalsmaterial, varför inte DTS-kodat och annat skoj tänkte jag dårå. Kanske uppdelat i "ljud" och "musik". Saknar bra inspelningar på riktiga ljud.

Men vill man ha ett kuttersmycke att ha i hyllan är det ju inte aktuellt förstås. Däremot blir det ju betydligt billigare och framför allt enklare, att göra en digital utgåva. Den kan ju lätt distribueras på ett fileshare och till och med kanske säljas på Spotify. :D
Man slipper hela grejen med att beställa tryckning av skivorna, fodral, mm och ingen behöver ligga på ett lager av osålda skivor.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-25 19:42

En femhundring är det värt att få det på skiva, men det vore kanon om den kunde distrubueras digitalt med.

Kanske att en skiva med förbeställningar görs i en serie om 500 ex, och att den sedan läggs ut digitalt för framtiden?

Skulle det kunna vara en lösning, alltså att projektet blir av om vi får ihop kostnadsintäkten via CD och sedan kan den göras tillgänglig digitalt för de som "sponsrar forumets utveckling" med 200 pix såsom en gåva? Eller nått..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-25 20:20

MagnusÖstberg skrev:En femhundring är det värt att få det på skiva, men det vore kanon om den kunde distrubueras digitalt med.

Kanske att en skiva med förbeställningar görs i en serie om 500 ex, och att den sedan läggs ut digitalt för framtiden?

Skulle det kunna vara en lösning, alltså att projektet blir av om vi får ihop kostnadsintäkten via CD och sedan kan den göras tillgänglig digitalt för de som "sponsrar forumets utveckling" med 200 pix såsom en gåva? Eller nått..

Jag tänkte så här, man gör en CD. På denna finns en massa musik och ljud/testtoner (mycket speciella brustoner och annat smått och gott) och annat i CD-format (Man kan tänka sig en CD extra med vanligt dataformat med 24/96, 24/192 osv + en massa annat, men jag tror inte CD är tillräckligt stor och istället kan en DVD användas).

Ett annat alternativ är att göra som man har gjort på de nya CDna med Jan Johansson. Man stoppar in CD-skivan i dator med uppkoppling mot nätet. På CDn finns förrutom all musik + annat även en kod och med den koden loggar man in på en hemsida med en massa roliga musikfiler i allehanda format. Den som har CDn har tillgång till dessa. T.ex. kan 24/96 och 24/192 finnas eller multikanal högupplöst eller andra intressanta saker.

Det är bara en tanke från min sida som kan dryftas. På så sätt finns det en basic CD för alla samt tillgång till överkurs för alla som har basic CDn.

Har ni synpunkter. Jag kan säga att detta system med inloggning från CD funkar alldeles utmärkt med Jan Johanssons nyutgivna CDn.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-25 20:51

Cool lösning!

Inte särskillt svårt att ordna heller...faktiskt har ju en ftp ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-25 21:18

Gruppköp av högkvalitativ D/A-omvandlare, kanske är på sin plats, om det ska köras från datorn?

Finns inte ett lämpligt format för multispelare, så man slipper datorn?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-01-25 21:30

Ojoj... här var det fart...
Jag såg denna tråden med typ 4 inlägg i en liten tid efter att jag och Peter talade om det och jag tänkte att man kanske skulle gå in med ett tips om Bertil. Det behövs nu inte :D

Skall jag vara inblandad på något sätt så kommer jag att sätta Bertil som kapten att helt bestämma kurs. Det är ju Bertils fantastiska handlag, kunskap och hantverk vi vill åt och Bertil vet narurligtvis själv bäst på vilket sätt man kan maximera detta.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-01-25 21:48

Sedan kan ju även fantastiska skapare få inspiration,önskemål och rimliga ramar. Eller?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-25 22:09

Ragnwald skrev:Gruppköp av högkvalitativ D/A-omvandlare, kanske är på sin plats, om det ska köras från datorn?

Du får väl dra igång det i en egen tråd tillsammans med gruppköp av högklassiga försteg, slutsteg, kablar, högtalare och lyssningsrum.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-01-25 22:19

Är helt klart intresserad av detta.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-25 22:26

MagnusÖstberg skrev:
Ragnwald skrev:Gruppköp av högkvalitativ D/A-omvandlare, kanske är på sin plats, om det ska köras från datorn?

Du får väl dra igång det i en egen tråd tillsammans med gruppköp av högklassiga försteg, slutsteg, kablar, högtalare och lyssningsrum.

Antar att de som från början önskade en testskiva, vet vad de vill använda en testskiva till.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-01-25 22:33

Fjonkalicious skrev:Sedan kan ju även fantastiska skapare få inspiration,önskemål och rimliga ramar. Eller?

Jo men nu är vi ju på faktiskt.se :D :D :D
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-01-25 22:36

avr7000 skrev:
Fjonkalicious skrev:Sedan kan ju även fantastiska skapare få inspiration,önskemål och rimliga ramar. Eller?

Jo men nu är vi ju på faktiskt.se :D :D :D

Jag menar det. :wink: :D :D :D

Edit: Jag kommer ihåg att jag reste en liknande fråga under en mässtråd där jag menade att alla tillverkare skulle spela en låt vid ett visst klockslag. Lite för att ha en gemensam referens. Någorlunda samma tanke. Detta är dock mycket bättre. Tills någon kommer på att det är en tumregelskiva, då kommer ingen vilja spela den längre.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-01-25 22:44

Tror även en klippa som Bertil Alving gärna tar emot lite styrning. Det är ju bra om det specas vad som syftet är.

För min del skulle jag gärna se olika mikrofonkonfigureringar, olika lokaler. Surroundinspelningar, gärna även de i olika konfigureringar.

Men det är det kanske inte alla som vill ha...
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2012-01-25 22:57

Låter kul det här. Jag skulle kunna tänka mig att hjälpa till med inspelning och produktion.

/Peter

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-01-25 23:13

Önska på :D om Bertil är på så får väl den som tar upp stafettpinnen sedan sovra bland idéerna tillsamans med Bertil

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-01-25 23:13

Nu är jag nog naiv här. Men skulle det inte vara möjligt att bränna några skivor till dem som är bekväma (och printa fina inlagor)? Måste man pressa skivor och trycka papper med de kostnader och minimiupplagor det innebär?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-25 23:25

Det lutar åt 24/192, att hämtas över nätet. :wink:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-01-25 23:26

24/96 är väl tillfyllest.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2012-01-25 23:49

darkg skrev:Nu är jag nog naiv här. Men skulle det inte vara möjligt att bränna några skivor till dem som är bekväma (och printa fina inlagor)? Måste man pressa skivor och trycka papper med de kostnader och minimiupplagor det innebär?

Bränna några skivor till de bekväma tar tid. Skicka en master för pressning kostar en liten slant (som de bekväma får betala) men "ingen" tid för de som pysslar med projektet.

Styckpriset för en enkel produktion om 500 CD eller DVD är mycket lågt idag. Vi har redan ett par gubbar som är redo att pynta några tusen och det täcker snart produktionskostnad för 500st. Sen kan de bekväma köpa ett ex. billigt och förhoppningsvis får de som lagt ut tillbaka merparten av sina slantar.

Spela in och producera är kul... sitta och mata CD-R manuellt är inte så kul. :)

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2012-01-25 23:50

Almen skrev:24/96 är väl tillfyllest.

Ja absolut.

/Peter

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-26 00:47

Varför inte 24/88 ?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-26 02:00

darkg skrev:Nu är jag nog naiv här. Men skulle det inte vara möjligt att bränna några skivor till dem som är bekväma (och printa fina inlagor)? Måste man pressa skivor och trycka papper med de kostnader och minimiupplagor det innebär?

Om Bertil spelar in musiker och det kommer på skivan så utgår stimavgift. Det är ett avtal som musiker har med stim och de får inte bryta avtalet. Det innebär att om Bertil spelar in så skall det finnas en form av kontroll på det som säljs. Jag tror det blir svårt för Bertil att administrera alla lagliga hinder och om Bertil försöker kringgå musikernas stimavgifter så undrar jag om det inte blir ett svårt hinder för Bertil då han skall spela in andra musiker. Stimavgiften kan vara ungefär 8 kr per CD. På 1000 CD skulle det i så fall vara 8000 kr att betala till Stim i förskott. Att pressa CD innebär en kostnad på ung 25 000 kr. Sedan skall konvolutet layoutas och text skrivas som förklarar alla låtar. Det är inget litet jobb om man vill ha en professionell produkt och Bertil gör inget annat än professionella produkter av högsta klass.

Man kan komma med många önskemål och ha alla möjliga synpunkter angående just stimavgifter och betalning till musiker men de vill också käka frukost och betala hyra.

Sedan måste man tänka på att om Bertil t.ex. spelar in en snutt i en lokal och en snutt i en annan lokal så innebär det ett hejdundrandes merarbete med att sätta upp utrustningen på nytt och ta sig från lokal till lokal och att hyra flera lokaler.

Men det är bra med att ventilera alla synpunkter och det är också bra att redogöra för olika scenarior och deras innebörd.

Jag vill helst hålla projektet på en rimlig och en genomförbar nivå d v s att maxa underlaget till en så låg kostnad som möjligt utan att för den skull ge avkall på det unika med en sådan skiva. Den bör tillföra en massa saker som inte redan finns att tillgå. Det kan Bertil definitivt åstadkomma, frågan är hur mycket resurser det kommer att kräva i form av tid och bokning av lokaler och musiker, planering och redigering, men ingenting är otänkbart, men allt måste organiseras.

Säljs det 1 000 CD på ett till 1½ år så blir det en stimulerande uppgift för Bertil. 1000 unikt bra CD med jättenyttig info och skön musik som ett bra verktyg att testa med och som det kan skrivas om på forum och i press som dessutom har kommit till p.g.a. Faktiskt.se ser jag som inte illa pinkat. Det kan bli en fjäder i hatten för alla inklusive musikerna.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-01-26 02:00

Jag är inte säker på att jag vill vara med och pilla med detta då jag förhoppningsvis skall köra gruppköp på OA51-center, LillStig, OB51.2 och helt säkert ett till race till med OA51 kloner.
Jag orkar helt enkelt inte...

Hursom... se detta som ett inlägg i debatten.

Jag tänker i följande banor.
Keep it simple! och se detta som första steget i en raket med förhoppningsvis många steg.

Detta skulle betyda t ex:

* Alla har CD, vi kör det på 16 bit CD...
(och kranar med Bertils hjälp ur sista droppen av detta)

* Gör en skiva med, dels saker som folk kan relatera till direkt, ljudet i tunnelbanan när tåget kommer in, En bil med fräsigt motorljud som passerar dig snabbt på en väg osv., och dels Akustiska instrument, kontrabas, blås, gitarr, dynamiken i trummor etc. Här vore det bra om man kan får ev. musiker (icke sami anslutna) att ställa upp "gratis" och avskriva sig rättigheter etc. så att man slipper SAMI hantering.

* Man behöver, vad vet jag (jag gissar), 60000 kr till att hyra in Sound Workshop Bertil Alving Ljudproduktion och för att spela in ljuden och fixa 500 CD skivor (80-120 timmars jobb?).
Man skulle då kunna göra ett "faktiskt.se gruppköp" och samla ihop 300 faktisianer som förskottsbetalar 200kr / pers till Sound Workshop Bertil Alving Ljudproduktion för skivan. Sound Workshop Bertil Alving Ljudproduktion äger hela rättigheterna till skivan och kan med vår hjälp sälja resterande 200 skivor. (eller 200 pers och 300 kr/skiva)

* Ev. vinst från denna försäljning kan vara en bas och göra Bertil välvilligt inställd till en fortsättning som skulle kunna te sig som följande:

Skiva nr 2 skulle kunna vara en samlper med material som Bertil redan har distribuerat på nåt sätt i 24/96 eller så. -här kommer ju SAMI in, men det är något som får hanteras.

Skiva nr 3 skulle kunna vara, eftersom Styrelsen Stig Carlsson inte lyckats med det ännu, en skiva med Stig Carlssons speciella inspelningar. Best of Stickan.

Skiva nummer 4 ???? osv.

Stefan
Senast redigerad av avr7000 2012-01-26 03:17, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-01-26 02:07

Den där äggmannen skrev inlägg samtidigt som mig så med avseende på ekonomiska gissningar stämmer hans förmodligen bättre än mina... :D
Senast redigerad av avr7000 2012-01-26 03:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-01-26 02:21

Skiva 1 skall i så fall även innehålla diverse testtoner etc.

Stefan

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-26 02:29

Bra förslag, kör igång så vi kommer till Stickans bästa nångång. :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-01-26 02:53

Vafan... verkar ju skitkul detta! Jag ringer Bertil i morgon :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-26 03:22

Ragnwald skrev:Det lutar åt 24/192, att hämtas över nätet. :wink:

24/192 låter sämre än 24/96 enligt Bertil Alving och det har inget teoretiskt med formatet att göra utan snarast praktiskt hur dagens utrustningar fungerar i praktiken. Sedan kan det vara så att själva konverteringen ner till CD format som spökar med alltför hög samplingsfrekvens på inspelningen. Det kan ha varit efter nedkonvertering som Bertil jämfört. Jag minns inte vad Bertil sa om just detta. Men Bertil kan nog förklara bättre vilka slusatser han dragit av sina experiment.

Det finns en hel del roligt man kan lägga på en sådan skiva som även kan illustrera stereosystemfel 8) och illustrera hur stora dessa fel blir med olika typ av inspelningar. Mig veterligen har något sådant aldrig gjorts på CD och man kan använda pulsat rosa brus kodat på speciellt sätt.

Jag har ju redan en bränd CD med brus som visar på sterofoni med intensitetsskillnad och med löptidsskillnad samt med en kombination av bägge dessa kodningar och det är Piotr på forumet som har hjälpt mig att få fram bruset enligt min beskrivning eftersom han har utrustning för detta och han har bränt en jätteanvändbar CD med mina testtoner åt mig. Jag kan dock utveckla mina testtoner ännu mer för ännu högre exakthet, både vad gäller lokalisering och vad gäller klang. Då man jobbar med brus är det ganska lätt att höra de olika kodningarnas svagheter i stereosystemen, både vad gäller klang och vad gäller lokalisering. Man behöver inte ta hänsyn till olika mikrofoners riktningskarakteristik om man kör med rosa brus. Detta är ett exempel av många på vad man kan göra. Fast Bertils inspelningar är ju det roligaste :) tycker jag.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-01-26 07:41

Piotr skrev:
Almen skrev:24/96 är väl tillfyllest.

Ja absolut.

/Peter

+ på den !

Det blir bra, jag klarar mig utan en CD :)
Man kan bränna ut det på en DVD själv så e de klart...
Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-26 07:46

avr7000 skrev:Vafan... verkar ju skitkul detta! Jag ringer Bertil i morgon :)
:D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-01-26 08:48

Hoppas hoppas !!! :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-01-26 08:56

Konvolut inkl. redigering, ev. bildbehandling, dvs originalarbete till tryckfärdigt original kan jag lösa gratis (drar ner kostnaderna för tryck en hel del). Kanske shifts eller någon annan kan putta in lite energi här och hjälpa mig? :-)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-01-26 08:58

det låter som stenålder med cd, kommer musiken kunna avlyssnas på spotify?
Bikinitider

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-01-26 09:17

Ni tänker annorlunda än jag :-) kör hårt.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2012-01-26 09:20

celef skrev:det låter som stenålder med cd, kommer musiken kunna avlyssnas på spotify?

Har du ingen stereoanläggning? 8O Jag tycker synd om dig... :cry:

:)
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Schimpans-AB

Inläggav Schimpans-AB » 2012-01-26 09:33

Jag tror "screen" har en "point"
Alla har inte dator/kan använda den till musik/önskar inte.
Det vore då trevligt med en CD med musik a la Bertil Alven.
HybridSACD kan man spela på det mesta och med hög kvalite, ett förslag.
Är lyckligt ovetande om ekonomi.

För ynglingar i 62-årsåldern som mig själv och som sysslar med digitalt tjafs hamnar nog digitalt tjafts (CD), analogt tjafts (vinyl) och nerladdfiler på hårddisk eller fasta minnen.

Test filer hör kanske mer hemma för nedladdning. T ex:

http://sinan.ussakli.net/basstest/

Dock, om faktiskt etablerar en nedladdningssajt också ger det stora möjligheter, sam sagt :lol:

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-01-26 09:41

AVR7000 och petersteindl har skrivit många bra saker. Min hand räcks
upp efter en vanlig CD, som visar precis hur bra det formatet kan vara.
Det blir tillgängligt för samtliga.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-01-26 09:49

shifts skrev:AVR7000 och petersteindl har skrivit många bra saker. Min hand räcks

Såg du mitt inlägg shifts? :P

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-01-26 12:36

Fjonkalicious skrev:
shifts skrev:AVR7000 och petersteindl har skrivit många bra saker. Min hand räcks

Såg du mitt inlägg shifts? :P

Nej, det missade jag helt, men ja, det kan jag som var på det du skrev!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-01-26 15:00

Och vari ligger problemet med typ 24/96-filer OCH en CD?

/ B

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-26 15:15

Bill50x skrev:

/ B

Det beror på hur du menar. Skall det vara en CD i formatet 24/96? Jag vet inte om det går eller om CD-spelare klarar det.

Eller skall det vara datafiler på CDn med musikstycken i 24/96. Hur lång speltid blir det? Man kan tänka sig Flac om flac hanterar 24/96.

Jag ser en poäng med att ha en gammaldags CD som alla kan spela i sin CDmanick. Filer i andra format kan läggas upp på server och laddas ner.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2012-01-26 15:17

Detta låter intressant, hoppas innerliggt att det genomförs! :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-01-26 16:18

petersteindl skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Det beror på hur du menar. Skall det vara en CD i formatet 24/96? Jag vet inte om det går eller om CD-spelare klarar det.

Eller skall det vara datafiler på CDn med musikstycken i 24/96. Hur lång speltid blir det? Man kan tänka sig Flac om flac hanterar 24/96.

Jag ser en poäng med att ha en gammaldags CD som alla kan spela i sin CDmanick. Filer i andra format kan läggas upp på server och laddas ner.

MvH
Peter

om vi säger såhär...

KÖÖÖÖR !

jag tar vilket som, är inte sååå kräsen, CD är "bra nog" för att det inte i sig ska vara någon begränsning... ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-26 17:13

petersteindl skrev:

24/192 låter sämre än 24/96 enligt Bertil Alving och det har inget teoretiskt med formatet att göra utan snarast praktiskt hur dagens utrustningar fungerar i praktiken. Sedan kan det vara så att själva konverteringen ner till CD format som spökar med alltför hög samplingsfrekvens på inspelningen. Det kan ha varit efter nedkonvertering som Bertil jämfört. Jag minns inte vad Bertil sa om just detta. Men Bertil kan nog förklara bättre vilka slusatser han dragit av sina experiment.

Asså det va ju skrivet med ironi ju. 8)
Men visst är 24/88 lättare att konvertera till 16/44, utan artefakter?

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2012-01-26 17:19

petersteindl skrev:...

MvH
Peter

+1
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-01-26 19:06

Det rör på sig ser jag, stadiga personer bakom detta projekt!

Go-go-go :)

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2012-01-26 19:16

i skrev:
petersteindl skrev:...

MvH
Peter

+1

+1

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2012-01-26 19:21

Ragnwald skrev:Varför inte 24/88 ?

Färre ljudkort (Realtek) klarar av någon underlig anledning inte av det.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-01-26 19:23

Hej alla....

Jag har nu talat med Bertil Alving om detta.
Bertil tycker idén är jättebra, kul, och han vill gärna vara med och få till detta.

Dock är det så att Bertil är djupt involverad i ett inspelningsprojekt just nu och trycket från detta lättar inte förrän i slutet av februari.

Vi talade lite om upplägget och jag och Bertil tycker att CD blir bra, -allas vår minsta gemensammma nämnare.
(Inspelningarna kommer att ske med 24/96 så det är ingen stängd dörr för framtiden)

Skivan skulle kunna innehålla några omgivningsljud, testtoner av olika slag, musikstycken med olika instrument.
Dessutom kan man återanvända spåren och t ex lägga på olika typ/grad av kompression, limiters etc. så att man höra (eller inte höra) effekten av dessa.

Jag bad Bertil att i lugn och ro fundera över hur man skulle kunna genomföra ett projekt som detta på ett kostnadseffektivt sätt.
Sound Workshop Bertil Alving Ljudproduktion kostar normal 750 kr/h + moms men Bertil sa att dessa är så kul att det på ett eller annat sätt kommer att suventioneras en smula.

Kostnaden för att "pressa" 500 cd skivor ligger i intervallet 10000 kr (mest obskyra stället i asien) till 20000 kr för ett mer normalt ställe.

En skiva två, en sampler av vad Bertil spelat in, skulle vara kul men kan ev. bli kostsam då man måste lösa STIM, SAMI samt att köpa rättigheterna till detta från de skivbolag som Bertil spelat in för.
Men... blir skiva 1 bra och populär kan det ju finnas ett reklamvärde för bolagen i detta.

Jag själv tar nu "paus" från denna tråd tills dess att Bertil har återkommit till mig med mer information.

Mvh

Stefan

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-01-26 20:03

oj! det trodde jag inte då jag skrev förstainlägget. :)
känns väldigt spännande detta, hoppas verkligen det blir nåt av det.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-26 20:25

Ragnwald skrev:
petersteindl skrev:

Asså det va ju skrivet med ironi ju. 8)
Men visst är 24/88 lättare att konvertera till 16/44, utan artefakter?

Vad jag kan förstå av det Bertil sagt, så är det inte längre så med dagens bästa utrustning. Bertil har gjort mycket testande angående detta under årens lopp. Jag har för mig att även Piotr har gjort en del tester på just detta och kommit fram till samma sak. Det gäller att ha tungan rätt i mun och dither till hands då man jobbar med materialet.

MvH
Peter

E DIT: stav fel
Senast redigerad av petersteindl 2012-01-26 22:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-01-26 21:27

petersteindl skrev:...kommit fram till samma sak. Det gäller att ha tungan
rätt i mun och dither till hans då man jobbar med materialet.

MvH
Peter

Sa inte "dither" å "hans" stavfas mä store bokstäver i början . . . ? 8)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-01-26 22:01

petersteindl skrev:Jag ser en poäng med att ha en gammaldags CD som alla kan spela i sin CDmanick. Filer i andra format kan läggas upp på server och laddas ner.

Precis vad jag menade :-)

/ B

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-26 22:52

Laila skrev:Sa inte "dither" å "hans" stavfas mä store bokstäver i början . . . ? 8)

Dieter und Hans, otäcka rackare.

Användarvisningsbild
joel

Inläggav joel » 2012-01-27 15:49

Om det är själva referensinspelningarna vi vill åt varför inte bara finansiera själva inspelningen och lägga upp ljudfiler i flera format på någon ftp?

Känns dumt att lägga 20 000:- på att trycka 500 cd skivor när alla här väll klarar att bränna sin egen cd från wav filer?

Om dock alla 500 säljs är det ju en annan femma då ligger ju cd-produktionen på bara 40:- per skiva. Men om det handlar om 50 pers här på faktiskt som är intresserade känns det tveksamt att lägga 400:-/person bara för att få det på en plastskiva?

Bättre att mer pengar går till Bertil.

Oavsett hur det görs är det fantastiskt kul om det blir av och jag är som jag sagt tidigare gärna med och finansierar detta projekt.

MVH
/Joel

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-27 16:49

Fast man får nog tänka att detta är en världshändelse, som kommer att eka ut i cyberrymden. Jänkare, tyskar och japps, kommer att höra av sig.
Omastrad välinspelad musik växer inte på träd och att få uppleva CD-formatet i sin fulla glans, som ju anses vara helt fullt tillräckligt om det utnyttjas rätt, enligt forumets experter, är snudd på unikt.
Även tveklöst ett skarpt vapen i loudnesswardebatten.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-01-27 17:35

Jag tycker att man överlåter till Bertil att helt välja innehåll så att något blir gjort. Möjligen en 0dB och en -20dB ton kanske som referens eller nått. Alla testtoner och så skit kan man hitta på massor med testskivor eller på nätet för att bränna egna ex. Låt oss slippa de alstren.

mvh/Harryup

Är omastrade rätt namn? Misstänker att mildmastring behövs ändå för att bevara inspelningen och att balansera produktionen. Kompression behövs kanske inte dock.

mvh/ Harryup igen

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-27 17:45

I så fall får vi hoppas att Bertil, kanske i samråd med Ingvar, sköter mastringen. :wink:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-01-27 17:51

Ragnwald skrev:I så fall får vi hoppas att Bertil, kanske i samråd med Ingvar, sköter mastringen. :wink:

Bertil gör det och ser ingen anledning till att blanda in någon annan enligt mitt förmenade. Det är Bertils inspelningar och han vet vad han håller på med.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-27 18:03

Hm.. fast jag vill minnas i från en tidigare debatt mellan Bertil och Ingvar, att Bertil ansåg en viss komprimering vara av godo, medan Ingvar ansåg motsatsen.

Vi får tänka, att detta nya material är avsett för de allra bästa anläggningarna och inget annat.

Edit: kanske var Svante inblandad i debatten också.
Senast redigerad av Ragnwald 2012-01-28 13:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-01-27 18:06

Ragnwald skrev:Hm.. fast jag vill minnas i från en tidigare tråd, mellan Bertil och Ingvar, att Bertil ansåg en viss komprimering vara av godo, medan Ingvar ansåg motsatsen.

Då ligger min röst på Bertil. Det är liksom hans inspelningar vi pratar om och jag är fullständigt övertygad om att det inte blir något alls om man skall låta flera blanda sig i. Ingvar kan väl göra en annan skiva? Jag köper gärna den också.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-01-27 18:23

Ragnwald skrev:Hm.. fast jag vill minnas i från en tidigare debatt mellan Bertil och Ingvar, att Bertil ansåg en viss komprimering vara av godo, medan Ingvar ansåg motsatsen.

Tror det handlade mera om topplimitering och att det rörde sig om 2-3 dB.

http://94.23.245.110/modules.php?name=F ... 0c#1057353

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-27 21:35

Man bör hålla isär begreppen komprimering och topplimitering.

På det här materielet så tror jag att det knappast kommer att bli frågan om någon komprimering och heller inte topplimitering, men jag skulle kunna tänka mig att Bertil ändå bjussar på en del filer där alla alternativ finns. Det är ju det som är grejjen med denna skiva, nämligen att ge alternativ och låta er få lyssningserfarenhet av vad som händer med olika inställningar.

Personligen hoppas jag, om det behövs att det kan bli någon form av visst samarbete mellan Bertil och t.ex. Studio Blue och t.ex. Piotr, men kanske också med någon mastrare, typ philip. Det kan vara enstaka spår som på ett eller annat sätt kan jobbas med.

Personligen är jag ganska trött på återutgivningar som är tokmastrade.

Det är dags att återgå till musikåtergivning sådan jag uppfattade den i början på 70-talet då jag hade Sonab OA6typ1. Musiken bara flödade ur de bästa inspelningarna och de svåraste inspelningarna att återge bra var de skivor som hade högst dynamik. Idag känns det inte så längre. De skivor som är svårast att få bra ljud från är de med lägst dynamik. Så borde det inte vara. Det betyder nämligen att skivorna i grund och botten redan är förstörda i mediet. Helt värdelöst och en tragisk utveckling. Det skall vara kul med ljud och musik, inte an pain in the [s]ass[/s]ear.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-27 23:09

Någon som vet hur skivorna från audiofilbolagen är mastrade?
Är de till någon grad komprimerade och/eller topplimiterade?

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2012-01-28 00:03

avr7000 skrev:Hej alla....

Jag har nu talat med Bertil Alving om detta.
Bertil tycker idén är jättebra, kul, och han vill gärna vara med och få till detta.

Dock är det så att Bertil är djupt involverad i ett inspelningsprojekt just nu och trycket från detta lättar inte förrän i slutet av februari.

Vi talade lite om upplägget och jag och Bertil tycker att CD blir bra, -allas vår minsta gemensammma nämnare.
(Inspelningarna kommer att ske med 24/96 så det är ingen stängd dörr för framtiden)

Skivan skulle kunna innehålla några omgivningsljud, testtoner av olika slag, musikstycken med olika instrument.
Dessutom kan man återanvända spåren och t ex lägga på olika typ/grad av kompression, limiters etc. så att man höra (eller inte höra) effekten av dessa.

Jag bad Bertil att i lugn och ro fundera över hur man skulle kunna genomföra ett projekt som detta på ett kostnadseffektivt sätt.
Sound Workshop Bertil Alving Ljudproduktion kostar normal 750 kr/h + moms men Bertil sa att dessa är så kul att det på ett eller annat sätt kommer att suventioneras en smula.

Kostnaden för att "pressa" 500 cd skivor ligger i intervallet 10000 kr (mest obskyra stället i asien) till 20000 kr för ett mer normalt ställe.

En skiva två, en sampler av vad Bertil spelat in, skulle vara kul men kan ev. bli kostsam då man måste lösa STIM, SAMI samt att köpa rättigheterna till detta från de skivbolag som Bertil spelat in för.
Men... blir skiva 1 bra och populär kan det ju finnas ett reklamvärde för bolagen i detta.

Jag själv tar nu "paus" från denna tråd tills dess att Bertil har återkommit till mig med mer information.

Mvh

Stefan

Skulle man inte kunna få in lite pengar via reklam eller sponsring?. Jag tänker att när en sådan här skiva med anspråk på hög ljudkvalitet släpps så skulle kanske jag om jag vore tillverkare av utrustning som använts vid inspelningen se det som en utmärkt reklamplats, speciellt om den skulle bli en hit. Det var bara en tanke som slog mig och skulle det gå att få in lite pengar så skulle det väl bli lättare att göra fler skivor.

Men jag har inte några problem med att betala för vad skivan skulle kosta utan reklam.

Thomas

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-01-28 02:34

Ett talesätt slår mig: Ju flera kockar, desto sämre soppa.
Vad som behövs för att det här lilla projektet ska komma i hamn är en bra kravspec.

Det borde vi ju kunna komma fram till.

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2012-01-28 05:52

Ja bombardera tråden med förslag och ideer och låt sedan Bertil Alving, Peter Steindl och avr7000 sätta ihop en bra spec.
Lämna därefter specen till Bertil Alving och låt honom arbeta i lugn och ro, så blir det nog en testskiva vars make man alldrig tidigare skådat. Tid ska det finnas gott om så att han kan arbeta i lugn och ro och göra ett bra jobb.

Jag betalar gärna 500+ för en sån CD. Det är en spottstyver jämfört med allt man köper i tron att få bättre ljud.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-01-28 09:10

Jag är med.
Låter som en dröm att få lyssna till en väl tillvaratagen inspelning.
24/96 skulle sitta gott. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2012-01-28 20:28

Framställning av 500 CD med tryck och pappfodral i full professionell kvalitet kan jag ordna för runt 5000kr ink. moms. Nån spänn extra för jewel case.

Jag har kört full produktion av CD och DVD från inspelning/filmning till färdig produktion med artwork och hela klabbet och kan bistå med dessa bitar, gärna med assistans från någon/några som är intresserade och kunniga på sådant.

Kan hjälpa till ideellt till viss del eller med subventionerat pris om min insatts blir omfattande med mycket utrustning och resor m.m.

Fotar och filmar en del professionellt (konserter, konferenser, produkt och informationsvideos) och ev skulle man kunna göra viss dokumentation om arbetet med detta projekt om intresse finns.

Ev. skulle man i detta projekt kunna tänka sig att spela in ett specifikt framförande med ett antal olika mikrofoner och tekniker samtidigt för att på så vis illustrera effekten av mikrofonval och placering.

Sant att många kockar kan bli dålig soppa men likväl kan ett samarbete leda till något bra. Hur som blir det ett väldigt stort projekt för en person och det bör då kosta mer. Om ett flertal personer bidrar med vissa delar ideellt går det nog att hålla ett mycket lägre pris. Jag menar att en dag eller två kan man kanske lägga men flera veckors jobb lägger man kanske inte ner utan vettig ersättning.

/Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-28 20:35

Piotr skrev:Framställning av 500 CD med tryck och pappfodral i full professionell kvalitet kan jag ordna för runt 5000kr ink. moms. Nån spänn extra för jewel case.

Jag har kört full produktion av CD och DVD från inspelning/filmning till färdig produktion med artwork och hela klabbet och kan bistå med dessa bitar, gärna med assistans från någon/några som är intresserade och kunniga på sådant.

Kan hjälpa till ideellt till viss del eller med subventionerat pris om min insatts blir omfattande med mycket utrustning och resor m.m.

Fotar och filmar en del professionellt (konserter, konferenser, produkt och informationsvideos) och ev skulle man kunna göra viss dokumentation om arbetet med detta projekt om intresse finns.

Ev. skulle man i detta projekt kunna tänka sig att spela in ett specifikt framförande med ett antal olika mikrofoner och tekniker samtidigt för att på så vis illustrera effekten av mikrofonval och placering.

Sant att många kockar kan bli dålig soppa men likväl kan ett samarbete leda till något bra. Hur som blir det ett väldigt stort projekt för en person och det bör då kosta mer. Om ett flertal personer bidrar med vissa delar ideellt går det nog att hålla ett mycket lägre pris. Jag menar att en dag eller två kan man kanske lägga men flera veckors jobb lägger man kanske inte ner utan vettig ersättning.

/Peter

Det där tycker jag låter jätteintressant. Då Bertil A har gjort sin mastodontinspelning kanske vi kan sammanstråla och slipa lite idéer för att se om en slags gemensam ansträngning kan bli till ett utkast och en handlingsplan.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-28 21:30

KarlXII skrev:Ett talesätt slår mig: Ju flera kockar, desto sämre soppa.

Jag har hört att; ju fler kockar desto mer soppa.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-01-28 21:48

Dokumentation: Utöver ett möjligt "dokumentärt" intresse för processen borde det vara av värde för själva produkten att få film från inspelningstillfällen - det skulle säkert tillföra en del att se vad man hör! Små detaljer men även känsla för lokalens dimensioner osv.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-01-28 23:40

Lika barn leka bäst.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-01-28 23:50

Objektivisten skrev:Lika barn leka bäst.

Olika barn leka sämst.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
JowMbla

Inläggav JowMbla » 2012-01-31 15:02

Är ingen extrem nörd :roll: men en skiva som innehåller det mesta som behövs för test av en anläggning hade varit grymt bra, finns det sen en beskrivande text till är det alldeles super :wink: Har inte Jan Johansens skiva men tycker att upplägget verkar perfekt där man köper en skiva och kan hämta mera material med hjälp av "nycklar" på skivan. Är absolut med på att köpa en referensskiva :D

Användarvisningsbild
tinnitus

Inläggav tinnitus » 2012-01-31 16:18

Objektivisten skrev:Lika barn leka bäst.

Var det inte "Rika barn leka bäst"? :?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-09-14 08:34

i brist på en faktiskt referensskiva kanske Soundstage referensskiva 2L-TWBAS 2012 Sampler kan vara något?

http://www.soundstagerecordings.com/

frågan är vilket som är bäst. 24bit 88.2kHz eller 176.4 eller 16bit 44.1

10 dollar för 16bit och 20 för 24bit
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-09-14 08:49

Kraniet skrev:i brist på en faktiskt referensskiva kanske Soundstage referensskiva 2L-TWBAS 2012 Sampler kan vara något?

Såg spännande ut. Slog till på värstingversionen.
Sitter nöjd :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-09-14 08:59

hifikg skrev:
Kraniet skrev:i brist på en faktiskt referensskiva kanske Soundstage referensskiva 2L-TWBAS 2012 Sampler kan vara något?

Såg spännande ut. Slog till på värstingversionen.

kul. återkom gärna med åsikter. :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2012-09-14 09:30

En del av filerna verkar finnas till nedladdning gratis:

http://www.2l.no/hires/index.html

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-09-14 11:59

Har betalat, men inte fått mailet om var och hur jag hämtar musiken än. Sånt brukar ju komma med vändande post. Nåja, jag avvaktar. Har ändå inte tid att lyssna förrän ikväll.

Edit: Nu är filerna på väg hem. Kommer att avnjuta dem i afton. Återkommer i Musikstugan med vad jag tycker om dem, så den här tråden får handla om det tråden ska handla om.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-09-14 13:59

tobm skrev:En del av filerna verkar finnas till nedladdning gratis:

Har laddat ner och provlyssnat i ett par enkla hörlurar. Trevlig musik men det är ju ingen testskiva liknande den det talas om längre upp i tråden. Här kan man kanske leta efter ursprungstrohet, om man varit där och lyssnat, men för oss andra får det väl mera bli "låta verklighetsnära" eller "trovärdigt".

Användarvisningsbild
micromodular

Inläggav micromodular » 2012-09-14 22:52

Jag skulle mer än gärna vilja spela in en del musik då jag har en del utrustning och kunnande. Men dock så saknas en del saker i form av ett band eller orkester eller orgel då, lixom trubadur eller soloartist och mickar.
Mikrofoner likt högtalare är dyra tingestar (ett par matchade rundtagande mickar värt namnet kan kosta över artontusen spänn styck!)
Utav ren nyfikenhet och vidare utbildande så skulle det va ett kul projekt.
I'm on! Sign me in!

Mastering?

Nej... Eller, vad är det?
Definitionen på musik är hur organiserat oljudet är

Användarvisningsbild
Schimpans-AB

Inläggav Schimpans-AB » 2013-03-31 13:21

Är denna mycket trevliga ide aktiv tro?

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2013-03-31 15:29

Får hoppas det. Jag går gärna in med en slant om det behövs.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-03-31 17:01

tobm skrev:En del av filerna verkar finnas till nedladdning gratis:

Tackar! Gick ju geschwinnt med gigabitlina, kul att ha lite hi-res filer :-)

Användarvisningsbild
Schimpans-AB

Inläggav Schimpans-AB » 2013-04-03 16:53

Jepp finns en del att ladda ner om man letat
http://www.2l.no
Kom att tänka på denna tråd då jag köpte en CD "Anders Bondeman" inspelad av Bertil Alving som jag tror har omtalats här tidigare.

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2013-04-11 20:31

Jag har lite nyinspelat material i format 24 bit 48 KHz helt utan komprimering som kanske kan göras tillgängligt om jag frågar musikanterna och får tillstånd (ej Stim kontrakt :-).

Allt Vivaldi komponerat med Italiensk 10 manna orkester och Svensk Damkör
inspelat i 3 olika kyrkor i Venedig. Både instrumentala och kör låtar.

Tillgängligt i Ambisonic B-format, kan avkodas med virtuell mikrofon programvara till många olika mikrofonuppställningar - alla 1 punkts stereo ala blumlein.

Kan ju vara intressant att jämnföra olika akustik? Samma repertoar i 3 olika kyrkor.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ambisonics
http://www.core-sound.com/TetraMic/1.php

Virtuell mic programvara
http://vvaudio.com/products

- B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-04-11 21:23

BAMBAM skrev:Jag har lite nyinspelat material i format 24 bit 48 KHz helt utan komprimering som kanske kan göras tillgängligt om jag frågar musikanterna och får tillstånd (ej Stim kontrakt :-).

Allt Vivaldi komponerat med Italiensk 10 manna orkester och Svensk Damkör
inspelat i 3 olika kyrkor i Venedig. Både instrumentala och kör låtar.

Tillgängligt i Ambisonic B-format, kan avkodas med virtuell mikrofon programvara till många olika mikrofonuppställningar - alla 1 punkts stereo ala blumlein.

Kan ju vara intressant att jämnföra olika akustik? Samma repertoar i 3 olika kyrkor.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ambisonics
http://www.core-sound.com/TetraMic/1.php

Virtuell mic programvara
http://vvaudio.com/products

- B

Absolut jätteintressant! Hur gör vi för att få detta material tillgängligt?

/ B

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2013-04-15 13:28

Håller just på och väljer ut inspelning och nedkodningsalgoritm för CD skivor.

Måste fråga vissa medverkande, tror inte det skall vara något problem.

Vad vill vi/ni ha? Skall vi kanske börja med en "låt" om vi har ett ställe att ladda upp den på?

- B

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2013-04-16 09:54

Nyfiken fråga, vad för mick o AD har du använt? Kommer du att lägga upp 24/48 oxå?

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2013-04-17 21:01

imac skrev:Nyfiken fråga, vad för mick o AD har du använt? Kommer du att lägga upp 24/48 oxå?

24 bitar gör det lite intressantare :-)

http://tascam.com/product/dr-680/ Som "bandspelare" och
http://www.core-sound.com/TetraMic/1.php är micken.

Ett grundkrav för ambisonic inspelning är att gain på de 4 kanalerna skall skilja mindre än 0,10 dB i volym tracking och det klarar denna burk.

Tidigare har jag använt bärbar dator och lite olika externa ljudkort
MOTU traveler MKIII och EMU 1616m samt bärbardator med Reaper DAW.

Den här lösningen har mindre antal sladdar och det är snabbare/lättare att starta en inspelning.

- B

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2013-04-18 11:32

Kan du koda 4 kanal till DD eller DTS oxå?

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-04-18 17:40

Tyvärr så blir det ingen skiva. Ingen kommer överens hur det skall göras, sedan vill ingen beta för det, vidare tar de semester, slagsmål vilket som är bästa sätet o världskrig.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Schimpans-AB

Inläggav Schimpans-AB » 2013-04-19 07:59

BAMBAM!!
Elegant lösning i vilket fall :lol:
Finns det möjlighet att lägga en representativ snutt (10sek) här?
Kodad UHJ? är väl bäst...
Eller blir Moderator arg :roll:

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2013-04-26 13:52

Det kommer att bli mera än en snutt tillgängligt.

Jag kommer att börja med 1 st (mäss) Jazz, swing med piano och Klarinett.

Sedan blir nog nästa stycke lite damkör :-)

Någon som vill ha en hel katolsk mässa i Ambisonic B format? :-).

Det blir troligen via dropbox eller ftp på nåt sätt...

- B

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-04-26 21:50

BAMBAM skrev:Det kommer att bli mera än en snutt tillgängligt.

- B

Trevligt..! :)

Användarvisningsbild
Schimpans-AB

Inläggav Schimpans-AB » 2013-04-26 22:13

Är osäker på om VLC klarar B-formatet på ett elegant sätt? Nog inte!
I vilket fall har jag upptäckt att mina gamla Sonab OA116 återger Ambisonic inspelningar mycket bra. Ljudbild.......-)+++++
Snakkar här om två kanal/stereo...
Stickans 70-talslådor och Ambisonic är som handen i handsken --tycker jag:-)
Klart det är intressant:-) Går väl att få till......

Användarvisningsbild
Sunde

Inläggav Sunde » 2013-04-27 02:09

BAMBAM skrev:Jazz, swing med piano och Klarinett.

Vilka lirar? :)

Användarvisningsbild
Ix

Inläggav Ix » 2013-04-30 10:54

BAMBAM skrev:Det kommer att bli mera än en snutt tillgängligt.

- B
Det här ser jag verkligen fram emot! :D

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2013-05-01 20:58

Kul att det finns intresse, just nu håller jag på och fixar CD's till damerna som var med på körresan så det är lite körigt :-)

Jag lutar åt att jag kommer att börja med utgåva i stereo, överförd från Ambisonic B-format enligt UHJ "kodning".

Eftersom jag inte behöver låta någon annan vara med och bestämma så kommer det att bli en DVD image med 48KHz 24 bitars Stereo och stillbild i bakgrunden med hjälp av http://audioplex.sourceforge.net/

Det verkar vara ett mycket smart sätt att dela med sig av extra kvalitetsljud i ett format som inte kräver dator för uppspelning.
SPDIF från DVD spelare till surround förstärkare eller stereo ut från DVD bör ge en rätt bra signalkedja.

Jag kommer att lägga med en hel del applåder för det är en typ av ljud som vi alla är välbekanta med.

Hans Sporre, rätt välkänd i Stockholms swing jazz kretsar är klarinettisten, Susanne Carlström som är sopran och körledare spelar piano.

Om jag väntar någon vecka så kommer det förhoppningsvis att kunna vara med musik av en 10 manna kammarorkestrer som spelar lite vivaldi, finns även lite mandolin solo's som kanske kommer med.
Då har jag troligen fått godkännande att lägga ut även detta.

Skall bli kul att så småningom få lite feedback på hur ni tycker jag lyckats med inspelningarna.

Jag kommer att släppa inspelningarna även i 48KHz 24 bitar Ambisonic B-format.

MVH B

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-05-03 12:01

Det här ska bli skoj att få ta del av :)

Användarvisningsbild
Schimpans-AB

Inläggav Schimpans-AB » 2013-10-10 16:05

Whats Up?
Det börjar bli vinter 8O

Användarvisningsbild
Schimpans-AB

Re: Faktiskt.se referensskiva?

Inläggav Schimpans-AB » 2014-04-06 17:08

Avslutat eller?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-15 00:11

Kraniet skrev:Hur skulle det vara om vi här på forumet såg till att producera en "referensskiva"? Det finns ju vad jag förstår flera här på forumet som äger utrustningen och kunskapen att kunna spela in musik på ett högklassigt sätt. Även kontakter med diverse musikutövare verkar finnas.

Exakt vad som ska ingå kan man ju spåna i.
Jag tänker mig dels enkla inspelningar med tex ensamma element som tex flygel och gitarr i neutrala miljöer som kan användas för att utvärdera grundläggande tonala kvalitéer i anläggningen. Dessa skulle kunna vara monoinspelningar och därför relativt enkla att göra.
Även ensam sång (tex kvinnosång av ljus, stark karaktär) är sådant som snabbt kan avslöja en anläggnings brister.
Även sammansatt musik i äkta akustisk miljö är ju av värde.
Utöver detta kanske bas av diverse slag kunde finnas med.

En referensskiva som avslöjar "tekniska" aspekter av anläggningen men även som visar på en anläggnings "musikaliska" aspekter är det som söks. Men även en referensskiva som i största möjliga mån kan användas för att jämföra verklighetens ljud med det återgivna.
Allt i högsta möjliga upplösning och utan förödande mastring.

Är det ett projekt som skulle vara intressant? Jag skulle kunna tänka mig bidra ekonomiskt då jag inte har utrustning, kontakter eller kunskap att genomdriva det hela. Men 100-200 kr till projektet kan jag tycka är en rimlig siffra, kanske tom mer beroende på komplexitet.

Hur inspelningarna sedan hanteras är väl upp till den som gjort dem. Ett förslag är att de skulle kunna laddas ned från hemsidan för en "symbolisk" summa.

Fyll gärna på med egna idéer och förslag på hur det skulle kunna genomföras och vad som bör finnas representerat.

Kan inte låta bli att fundera över nyttan med en referensskiva?
Dom innehåller oftast sån't man inte lyssnar på normalt ju.
Bättre då att göra sin egen smakriktning gällande, kanske bränna ut en skiva med musik man uppskattar.
Jag har några sk. referensskivor som bara samlar damm nuförtiden då jag föredrar att lyssna och vara nöjd med vad jag har istället för att läsa hur det borde låta och sedan sitta och sura över att min anläggning inte låter som det står att den borde.
Mycket personlig uppfattning. Andra har säkert annat att säga
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-04-15 15:49

Perfector skrev:Kan inte låta bli att fundera över nyttan med en referensskiva?
Bättre då att göra sin egen smakriktning gällande, kanske bränna ut en skiva med musik man uppskattar.
Jag har några sk. referensskivor som bara samlar damm nuförtiden då jag föredrar att lyssna och vara nöjd med vad jag har istället för att läsa hur det borde låta och sedan sitta och sura över att min anläggning inte låter som det står att den borde.

Nyttan skulle vara att vi kan diskutera återgivning i olika sammanhang, men ha samma skiva som referens! Någon bygger en plutthögtalare och kan berätta att lös E-sträng på spår 4 plötsligt hörs tydligt. Då lyssnar vi andra genast och förstår hur det kan tänkas låta i plutten.

Eller någon vid F/E-lyssning upptäcker att applåderna på spår 7 kan detekteras precis i det nya försteget.

Bra, va?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-15 16:53

PerStromgren skrev:
Perfector skrev:Kan inte låta bli att fundera över nyttan med en referensskiva?

Nyttan skulle vara att vi kan diskutera återgivning i olika sammanhang, men ha samma skiva som referens! Någon bygger en plutthögtalare och kan berätta att lös E-sträng på spår 4 plötsligt hörs tydligt. Då lyssnar vi andra genast och förstår hur det kan tänkas låta i plutten.

Eller någon vid F/E-lyssning upptäcker att applåderna på spår 7 kan detekteras precis i det nya försteget.

Bra, va?

Jag älskar vettiga förklaringar, och det här är en så'n.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-04-15 22:50

En bra förklaring. Tyvärr är det oftast så att när man får förklarat vad man ska lyssna efter - så hör man just det. Det är ju först vid rena jämförelser som man faktiskt hör vad som är bättre eller sämre. Och, man lyssnar oftast efter ljudet, inte musiken. Dvs man hör om basen låter mer tight eller lösare, man hör om diskanten låter grynig. Eller om all rumsinformation bara är borta.

Tyvärr fokuserar man för lite på musiken, dvs låter det mer eller mindre musikaliskt om det man lyssnar på? Känns det som om musikerna spelar ihop eller på varsin låt? Förstår man vad sångar vill "säga", dvs inte att man hör orden utan vad denne vill säga?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-04-16 10:21

Bill50x skrev:En bra förklaring. Tyvärr är det oftast så att när man får förklarat vad man ska lyssna efter - så hör man just det. Det är ju först vid rena jämförelser som man faktiskt hör vad som är bättre eller sämre. Och, man lyssnar oftast efter ljudet, inte musiken. Dvs man hör om basen låter mer tight eller lösare, man hör om diskanten låter grynig. Eller om all rumsinformation bara är borta.

Tyvärr fokuserar man för lite på musiken, dvs låter det mer eller mindre musikaliskt om det man lyssnar på? Känns det som om musikerna spelar ihop eller på varsin låt? Förstår man vad sångar vill "säga", dvs inte att man hör orden utan vad denne vill säga?

Jovisst är det så. Också.

Vi diskuterar dock ofta detta tekniska sätt att lyssna på ljud i stället för musik, och då skulle i alla fall jag vara betjänt av en referens att stoppa in i anläggningen, som jag kunde ställa frågor runt eller beskriva för andra vad jag hör hemma hos mig. Jag pratar inte om att samla musikaliska godbitar på en dylik platta!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-16 10:41

PerStromgren skrev:
Bill50x skrev:En bra förklaring. Tyvärr är det oftast så att när man får förklarat vad man ska lyssna efter - så hör man just det. Det är ju först vid rena jämförelser som man faktiskt hör vad som är bättre eller sämre. Och, man lyssnar oftast efter ljudet, inte musiken. Dvs man hör om basen låter mer tight eller lösare, man hör om diskanten låter grynig. Eller om all rumsinformation bara är borta.

Vi diskuterar dock ofta detta tekniska sätt att lyssna på ljud i stället för musik, och då skulle i alla fall jag vara betjänt av en referens att stoppa in i anläggningen, som jag kunde ställa frågor runt eller beskriva för andra vad jag hör hemma hos mig. Jag pratar inte om att samla musikaliska godbitar på en dylik platta!

Instämmer helt. Det enda som uppstår när man skaffar "alltför bra" högtalare är att man börjar omvärdera sin musiksmak och hamnar i en situation där man gärna spelar mer dynamisk musik för att njuta av sina högtalare. I alla fall jag har hamnat där.

Användarvisningsbild
Schimpans-AB

Inläggav Schimpans-AB » 2014-05-02 21:42

Vore intressant att få tillgång till BAMBAMs arbete som en introduktion, menar jag :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-05-03 13:16

PerStromgren skrev:

Det ena sättet att lyssna utesluter inte det andra. Även när jag lyssnar på musik live kan jag störa mig på hur det låter, t.o.m. när det är akustisk musik utan PA. På ett forum som detta ligger förstås det tekniska högt på dagordningen.

Användarvisningsbild
Schimpans-AB

Inläggav Schimpans-AB » 2014-07-10 22:05

Hörru BamBam

Hur får man tag i denna tro? :D

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-08-25 20:33

Sitter lite och funderar.
Är inte det väsentliga att den som lyssnar sitter nöjd?
Varför ska man blanda in andras vetande i eget nöje, då sitter man bara och analyserar istället för att lyssna.
Och är man inte nöjd med eget ljud så ändrar man på det man inte är nöjd med.
Visst är det kul med elbasen på HiFi-skivan, men egentligen är den för extrem då den är nedstämd en ters.
Själv spelar jag in åskväder och spelar upp i egen anläggning när andan faller på.
En blixt på mindre än 100 meters håll smäller av bara helsike :-)
Sen gillar jag flygplan på nära håll.
Stakato har 3 CD-skivor som är hyfsat bra inspelade
Men inte sitter jag och tar råd av en testskiva om hur bra min anläggning är, det sköter jag om alldeles själv.
Gack ni och gör sammaledes. Bli salig efter er egen fason.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2014-08-25 21:04

Det ena utesluter inte det andra?
En skiva som belyser massa olika beteenden på en högtalare är ju ett bra verktyg speciellt om man försöker konstruera egna högtalare.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-08-25 21:25

PappaBas skrev:Det ena utesluter inte det andra?
En skiva som belyser massa olika beteenden på en högtalare är ju ett bra verktyg speciellt om man försöker konstruera egna högtalare.

Iofs, men att vara nöjd med eget arbete smäller högre än att andra gillar det, såvida man inte ska sälja förstås.
Om mina öron har en svacka och högtalaren kompenserar för det, då är det en perfekt högtalare för mig.
Men jag tror inte man kan diskutera ämnet utan att bli personlig i sin bedömning.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-08-25 21:43

Perfector skrev:Om mina öron har en svacka och högtalaren kompenserar för det, då är det en perfekt högtalare för mig.

Märkligt, då kommer ju verkligheten "vara fel" å "sterion rätt" . . . typ. :roll:

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-08-25 22:06

Laila skrev:
Perfector skrev:Om mina öron har en svacka och högtalaren kompenserar för det, då är det en perfekt högtalare för mig.

Märkligt, då kommer ju verkligheten "vara fel" å "sterion rätt" . . . typ. :roll:

Usch så det kan bli ibland va? ;-)
Men lyssning är alltid en personlig upplevelse.
Hurra för individualism, annars skulle alla lyssna Ipod med ruttet ljud.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-08-25 22:29

Perfector skrev:
Laila skrev:

Usch så det kan bli ibland va? ;-)
Men lyssning är alltid en personlig upplevelse.
Hurra för individualism, annars skulle alla lyssna Ipod med ruttet ljud.

Ipod har väl inte ruttet ljud?
Det beror väl vad man ansluter till den hur det låter, men som signalkälla så är den väl inte dålig?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-08-25 23:33

Som den är med inbyggda "högtalare" = Ruttet ljud.
Annars är vi tillbaks på ruta ett ju.
DVS. högtalare som vi började prata om :-)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-09-09 17:59

Jag har 90 minuter åska med regn bandat. Jo jag vet, kom inte med kassetter, men den spelaren är tokmoddad och har mätts upp till toppnivå på ljudet. Kan leka med CD-brännaren vid stereon och sprenda om nån mot all förmodan skulle vilja lyssna hur det låter.
Ja eller nej räcker så slipper vi pajkastningen i den här tråden.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2014-09-10 07:51

paa skrev:Ipod har väl inte ruttet ljud?
Det beror väl vad man ansluter till den hur det låter, men som signalkälla så är den väl inte dålig?

Antar att vi pratar om den analoga utgången nu. Har en iPod av äldre snitt och nej den är inte rutten.
Däremot är iPad:en bättre. Riktigt skaplig till och med.
Ställer mig minst sagt mycket tveksam till att en kassettbandare kan låta bättre.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-09-10 08:17

2-ch skrev:
paa skrev:Ipod har väl inte ruttet ljud?

Antar att vi pratar om den analoga utgången nu. Har en iPod av äldre snitt och nej den är inte rutten.
Däremot är iPad:en bättre. Riktigt skaplig till och med.
Ställer mig minst sagt mycket tveksam till att en kassettbandare kan låta bättre.

Den spelaren är analog och av Track Tape på sin tid ansedd som det bästa dom hört.
Har haft den som demoobjekt på flera ljudtidningar (för länge sedan) och alla tyckte den lät lika bra som vinylspelarna eller bättre. Tyvär omkom den i flytten till Trosa då någon händig gubbe tappade kartongen där den låg nedpackad.
Har nu bara 385 kassetter som minne av den tiden.
Men det är trevlig att lyssna till åskan och regnet.
Sen kan man alltid ha digitalljud som förebild, men jag föredrar vinyl och ganska ofta kassetter då jag tycker CD kan bli lite tråkig i ljudet utan att kunna sätta fingret på varför. Kanske en personlig resa jag gör, men bandet finns och ett avdrag kan göras, skulle någon vilja höra.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-09-10 18:41

Perfector skrev:Den spelaren är analog och av Track Tape på sin tid ansedd som det bästa dom hört.

Det tyckte nog lektor Carl Munthe om sin grammofonanläggning också, på sin tid :) :
http://www.youtube.com/watch?v=wDIqAZpgGrE

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-09-10 19:52

Kalejdokom skrev:
Perfector skrev:Den spelaren är analog och av Track Tape på sin tid ansedd som det bästa dom hört.

Det tyckte nog lektor Carl Munthe om sin grammofonanläggning också, på sin tid :) :
http://www.youtube.com/watch?v=wDIqAZpgGrE

Hahaha!
Jo säkert.
Dessutom hittar jag inte tapen just nu. Den ligger nog i en låda jag inte packat upp efter 2 år i Trosa.

Återgå till Generellt om hifi