Högtalarfundering Proson - Dynavoice

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eksund

Högtalarfundering Proson - Dynavoice

Inläggav eksund » 2012-02-05 08:30

När jag nu åter har tagit upp sitt gamla HIFI intresse, så inser jag hur lite
jag vet om dagens HIFI.

Bl.a. gäller det högtalare. Högtalare är skoj och det är kul att fundera på
byten, nya hembyggen och hur den för mig absolut bästa högtalaren skulle
se ut.

Just nu håller jag på gamla 70-tals konstruktioner, Bose och JBL, men sannolikt
eller antagligen helt säkert finns det andra, nyare konstruktioner
som gör musikupplevelsen för mig ännu större.

Till funderingen:
Proson och Dynavoice har stora högtalare med många element, som enligt
deras egna hemsidor fått bra eller till och med mycket bra kritik. Skulle dom
vara så bra, så är det märkligt att dom inte har hela marknaden. Här finns
hund begraven. Särskilt med tanke på att komponenterna till
mina delningsfilter för kommande projekt kostar mer än flertalet av Prosons
och Dynavoice:s högtalare.

Så var är haken?
Varför inte köpa billigare högtalare om dom är så bra som dom beskrivs?

Man brukar generellt få vad man betalar för, men varför betala 100.000kr+
om det räcker med 6.000kr?

Vad vet vännerna här om tillverkning, pestanda och kvalitet när det gäller
högtalare från ovanstående två tillverkare?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-02-05 11:00

När man tillverkar stora serier i exempelvis Kina och inte har så många mellanhänder. Så blir kostnaden per komponent, väldigt mycket lägre. En filterkomponont som du betalar 100kr för, kanske kostar dem 0,10-1,00kr/st.

Exempelvis en Rolex som kostar 100'000kr i butik i Sverige, kan man köpa en kopia av på gatan i Kina för 30kr. Bara detaljkvaliten som skiljer.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-02-05 13:34

Haken är att de är väldigt bra för sin konstruktion. Saker som gjutna magnesiumkorgar, kolfibermembran, kaptanspolar etc etc, kostar pengar även byggda i Kina. Dynavoice etc har lyckats att ta fram mycket enkla element med förhållandevis bra specar, men det finns en viss gräns hur bra det kan bli. Hursom är de prisvärda, och man får komma ihåg att priset aldrig är en teknisk parameter. Man tenderar ofta att framhäva ljudkvaliteten ännu mer ju färre penningar man betalar.

I mitt tycke finns det en del helt acceptabla högtalare i deras sortiment, men de är inte i närheten av vad jag kallar jämförbart bra.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
andyman_se

Inläggav andyman_se » 2012-02-05 20:08

Det finns ju nån här i Sverige som använder (använde?) dessa högtalare, Proson, kanske även Genexxa, bytte filter och sålde dom för ganska så mycket mer pengar. Så det borde väl vara nåt i dom som är bra...

Dom kan eventuellt kostat på dom en ny lack också...

IS tror jag dom kallas...

Proson för 4000,-?

Bild

Intelligent sound för 84000,-?

Bild

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-02-05 20:31

Hur ligger det till med det där, egentligen? Är det standardelement, samma lådor osv eller är det en av hifivärldens många myter? Har någon hört IS, och låter de bra? Vore det så enkelt som ett nytt filter borde man väl kunna kopiera rätt enkelt och ha high end för småpengar..(om de nu låter så bra som folk säger..)

Användarvisningsbild
andyman_se

Inläggav andyman_se » 2012-02-05 20:47

Vad jag har fattat, det var iofs ganska länge sen jag hörde nåt om dom, så utvecklade dom nya filter, staga och dämpa lådorna och lackade om dom. Resten ska vara Proson orginal. Dom la väl massa tid på utveckling och försökte få igen pengarna vid försäljning. Om det går bra eller dåligt har jag ingen aning om. Dom kanske är hur bra som helst?

Har aldrig hört dom i vanlig miljö, tror jag lyssnade på nån mässa för massa år sen men då stog dom inte ut nämnvärt...

Man ser ju lillebror till dessa IS6 tror jag dom heter tillsalu ibland men det verkar svårsålt. Fanns väl aktiva också med Inter-M steg.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-06 07:40

Jag har hört högtalarna på bild, och även deras värsting värstingar, dom med en snedställd basmodul under ett par toppar.

Och det jag hört låter skit bikstavligt talat...
Om dom gjort något med högtalarna alls så har dom misslyckats fatalt för dom låter om något sämre än original högtalarna...

Och deras super värstingar är inte bättre dom, helt enkelt bedrövligt dåliga...

Men det är om jag ska vara ärlig och rakt fram med vad jag verkligen tycker...

Lurendrejare!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-02-06 09:30

Brorsan har haft ett par såna proson för 4k som finns på bilden högre upp,duktiga på att dundra var dom ju :)

Vi körde dom mot ett par qrs500 och det enda prosonlådorna va bättre på var just att dundra på..

Att sen fippla med filtren och lite andra kabinett modifieringar å kunna ta ut 84k för dom låter som mygel på högsta nivå.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-02-06 11:57

DVD-ai skrev:Jag har hört högtalarna på bild, och även deras värsting värstingar, dom med en snedställd basmodul under ett par toppar.

Om dom gjort något med högtalarna alls så har dom misslyckats fatalt för dom låter om något sämre än original högtalarna...

Lurendrejare!

Håller med fullständigt. Om allt.
Visserligen bara hört dom på mässa två gånger, men mina gamla ungdomshögtalare Genexxa GX1000 låter bättre.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2012-02-06 12:07

Alexi skrev:Exempelvis en Rolex som kostar 100'000kr i butik i Sverige, kan man köpa en kopia av på gatan i Kina för 30kr. Bara detaljkvaliten som skiljer.

Förvisso är Rolex-priserna rätt saftiga, men det går näppeligen att jämföra billiga kopior med Rolex. Jag ahr mekat med ett antal Kina-klockor och det är riktigt skräp från början till slut. Det är bättre att köpa en billig tissot elelr certina än att bränna en tusing på en skräpklocka.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-02-06 12:22

Morello skrev:
Alexi skrev:Exempelvis en Rolex som kostar 100'000kr i butik i Sverige, kan man köpa en kopia av på gatan i Kina för 30kr. Bara detaljkvaliten som skiljer.

Förvisso är Rolex-priserna rätt saftiga, men det går näppeligen att jämföra billiga kopior med Rolex. Jag ahr mekat med ett antal Kina-klockor och det är riktigt skräp från början till slut. Det är bättre att köpa en billig tissot elelr certina än att bränna en tusing på en skräpklocka.

+1

Jag har en Hong-Kong Rolex och det är pure junk. De kostar ungefär 600 kr efter att man prutat rejält. Från början kostar de mer än 1200.

Jag köpte 2 klockor och båda gick sönder inom 10 timmar efter det att man började ha den på handleden. Värdelöst skräp skulle jag vilja påstå och priset 30 kr för Rolexkopia finns inte, i alla fall inte i H-K.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-02-06 14:47

petersteindl skrev:
Morello skrev:

+1

Jag har en Hong-Kong Rolex och det är pure junk. De kostar ungefär 600 kr efter att man prutat rejält. Från början kostar de mer än 1200.

Jag köpte 2 klockor och båda gick sönder inom 10 timmar efter det att man började ha den på handleden. Värdelöst skräp skulle jag vilja påstå och priset 30 kr för Rolexkopia finns inte, i alla fall inte i H-K.

MvH
Peter

Såja, när du får igång försäljningen på äggen kan du köpa riktig Rolex.
:wink:

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-02-06 15:00

Från högtalare till Rolexur! OT? Nej inte på faktiskt.se :lol:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
eksund

Inläggav eksund » 2012-02-06 15:11

Här har det dykt upp lite inspiration på alternativa skumraskliknande försörjningsmetoder.
Klockor och högtalare.

8)

Användarvisningsbild
Mr_Dan

Inläggav Mr_Dan » 2012-02-06 22:28

DVD-ai skrev:Jag har hört högtalarna på bild, och även deras värsting värstingar, dom med en snedställd basmodul under ett par toppar.

Lurendrejare!

Tjena!!

Äger själv ett par IS dubbel 12 och delar inte alls din uppfattning.. Självklart får man tycka vad man vill, men jag förstår inte hur har du kommit fram till denna slutsats??? Vad är det på orginalhögtalarna du tycker låter bättre?? Enl mig finns det ingen som helst likhet alls med orginalljudet. Orginal låter "grötigt", lågupplöst och monotona, dålig timing i basen, urdåligt mellanregister. IS låter som en helt annan högtalare, tycker de spelar som raka motsatsen mot orginal. Det känns som att du är en sådan person som bara lyssnar efter hur djupt och hur högt det går att spela. Om detta låter dåligt undrar hur din anläggning låter! Tycker du helt ärligt ska åka å skaffa dig ravaxör :evil:

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-02-06 22:39

Mr_Dan skrev:Tjena!!

Äger själv ett par IS dubbel 12 och delar inte alls din uppfattning.. Självklart får man tycka vad man vill, men jag förstår inte hur har du kommit fram till denna slutsats??? Vad är det på orginalhögtalarna du tycker låter bättre?? Enl mig finns det ingen som helst likhet alls med orginalljudet. Orginal låter "grötigt", lågupplöst och monotona, dålig timing i basen, urdåligt mellanregister. IS låter som en helt annan högtalare, tycker de spelar som raka motsatsen mot orginal. Det känns som att du är en sådan person som bara lyssnar efter hur djupt och hur högt det går att spela. Om detta låter dåligt undrar hur din anläggning låter! Tycker du helt ärligt ska åka å skaffa dig ravaxör :evil:

Vill försiktigvis påminna om att man får diskutera och tycka till om prylar, och man får diskutera och tycka till om tillverkare och deras produkter på faktiskt.se.

Däremot ser vi gärna att man tar det lugnt med att diskutera varandra, och varandras åsikter. Det brukar i regel bara sluta med bråk.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-02-06 23:42

Mjo, men du missar en sak Kalle, när man diskuterar ljud och pratar om upplevelser då blir det väldigt fel att låta det bli kvalitetsgrundande.
I värsta fall blir det förtal.

Man bör nog tänka sig för hur man uttrycker sig.
Men man ser ofta en tendens att det är viktigare att göra sin röst hörd och inte lämna några öppningar, än att vara lyhörd för sånt man inte är bekant med.

Därför blir monologerna många och dialogerna färre.

Men det är min syn det, samtidigt tycker jag att det inte alltid varit så, det har funnits otroligt lärorika och intressanta trådar, men det var ett tag sen nu.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-02-07 00:03

Nej, det blir inte förtal. I Sverige kan bara förtal avse personer.
Inte produkter, och inte företag.

Som jag ser det är det en mycket viktig funktion med faktiskt.se, just att man kan tala fritt om såna saker. Man har rätt att tro och tycka.
Sen är det naturligtvis så att någon annan har rätt att tro och tycka precis motsatsen.
Förhoppningsvis blir en av dem klokare av den efterföljande debatten.

Nog om detta, tillbaka till högtalarna!

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-02-07 00:18

Luddigt tycker jag, men skit samma, jag respekterar din begäran. :)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-02-07 08:29

Skulle va intressant att se lite (innuti) bilder på elementen osv i ett par såna här IS dubbel 12.. :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-02-07 08:56

zapanasta skrev:Skulle va intressant att se lite (innuti) bilder på elementen osv i ett par såna här IS dubbel 12.. :)

Det är nog filtret du vill kolla i, eftersom det är igenbommat vad jag minns,
så folk inte ska kunna kika på vad det gjort.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-02-07 09:02

shifts skrev:
zapanasta skrev:Skulle va intressant att se lite (innuti) bilder på elementen osv i ett par såna här IS dubbel 12.. :)

Det är nog filtret du vill kolla i, eftersom det är igenbommat vad jag minns,
så folk inte ska kunna kika på vad det gjort.

Man tycker att dom borde gjort nåt mer iom att dom kostar 80k mer än i orginalutförande...

Brorsan hade ju ett par proson 212 och elementen ser ju identiska ut från framsidan i alla fall på ett par IS double 12....

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-07 10:23

Mr_Dan skrev:

Lurendrejare!

Tjena!!

Jag tycker vad jag tycker.

Om vi vänder på det så tycker jag att IS Dubble 12 låter på följande sätt.

Essigt, spretigt, "hissat i toppen", alltså raka motsatsen till originalet (precis som du skriver !) men inte till det bättre, jag föredrar det grötiga ljudet som är mer lättlyssnat framför det "hissade" och spretiga ljudet som låter dirrekt förjävligt enligt mig.

med priset medräknat så är ju Prosson originalburkarna så otroligt mycket mer att föredra för min del :)

Sedan så Låter min anläggning utan tvekan mer, mindre, bättre, annorlunda, skönare, finare, äkligare, intressantare, snärtigare, glamorösare, Djupare, naturligare, öppnade, slutnare, smekigare och sexigare än vad Dubbla 12 gjort då jag lyssnat på dom.

Vilket jag faktiskt gjort på en mässa och hos inget mindre än konstruktören själv vid ett tillfälle :wink:

Men jag tycker det är helt okey att du inte håller med, och du får tycka vad du vill om dina Dubble12 utan att jag tycker att du ska skaffa dig Revaxör för det...

Ta inte det jag skrev som något annat än min subjektiva uppfattning om dessa högtalare, och IS i helhet...
Eftersom jag inte utryckt något annat än att det är vad jag tycker så borde jag få tycka det eller hur ? :)
Du får tycka vad du vill för mig, och kalla mig döv, dum och ifrågasätta mitt ljud hemma. Jag bryr mig inte så mycket och värdesätter inte folks uttalanden som inte accepterar mina åsikter.
Senast redigerad av DVD-ai 2012-02-07 10:37, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
eksund

Inläggav eksund » 2012-02-07 10:34

Ingen av högtalarna finns listade över produkter som visas på HIFI-mässan
som går av stapeln i helgen heller.

Skulle varit kul att kunna höra dom och bilda sig en egen uppfattning.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2012-02-07 11:29

Förra året var dom där, det lät knas!
Från förra årets mässtråd:
rqu skrev:
zapanasta skrev:
rqu skrev:
-Palle- skrev:
Sanjuro skrev:Var någon inne på Intelligent sound och lyssnade?

Ja och det var bland det absolut sämsta jag någonsin hört! 8O
Var nästan helt tomt därinne och han frågade vad vi ville lyssna på, rock svarade vi, ok sa han hur högt ska vi spela?

Lagom högt svarade vi, och han vred på lite grann, inte speciellt högt tyckte jag. Men det lät så fruktansvärt illa så jag höll på att kräkas...
Jag var där inne, det lät knas, ingen bas, burkigt, vilket Johan Lindroos glatt påpekade för damen som demade!

Är det inte dom som moddar genexxa högtalare? (Intelligent sound)
Visst är det det, detta var dock ett par Ett par IS6 Pro MKII Plus med inbyggt slutsteg från G-Dis.
Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-02-07 11:44

Förrförra året eller ett år tidigare ändå så hade dom en sån där kinaburk med massor med element i, som dom körde i ett större rum på mässan.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-02-07 13:00

Är inte dessa IS-högtalare hypade med massor av superlativer från
tillverkarna så att den berömda P-effekten påverkat köparna tro?
Finns ju massor av sådana produkter inom detta område.
Jag har iaf en mycket stark misstanke om detta.
Nu har jag visserligen aldrig hört dessa, men till priset av 84KKr
så blir jag mycket skeptisk, för många s.k hifi-nördar relaterar
ju priset till välljud. Har själv varit sån, men det har gått över för min del.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-02-07 14:01

Jag ägde ju IS högtalare förr, jag tyckte de var bra också.
De är ett av de mer intressanta märkena även idag hos mig,
men jag ogillar prissättningen, de ligger trots detta väldigt rätt i pris begagnade.

IS är ett sådant märke man bör äga och utvärdera under tid för att se om det passar en personligen.

De korta lyssningar jag hade i begynnelsen var inte alls så positiva som under ägandet.

Då tyckte jag mest att det lät just annorlunda och jag hade svårt att relatera till något tidigare jag hört.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-07 14:12

När det låter så förbannat dåligt så får man inte lust att låna hem något...

Det va liksom inte frågan om "olika" eller "annorlunda" ljud, det var ett ljud som JAG tycker mig känna igen från alla möjliga håll i olika sammanhang....
Riktigt skrikigt och hemskt "hissat" ljud...

Ingenting för mig helt enkelt, jag är för övrigt smått allergisk mot även Focal och Audiovector som allmänt har ett "hissat" ljud, men IS är enligt mig dessutom spretiga i toppen vilket gör dom olyssningsbara.

Tycker JAG då :)
Mvh//David

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-02-07 14:32

De grova problem du beskriver går nog näppeligen att hitta i några mätningar.
Det har nog mest att göra med hur du själv är kalibrerad.
Allt som avviker från din inre referens blir artefakter som tilldelas det du lyssnar på.
Inget konstigt med det. :)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-02-07 14:40

Men iaf. 84 000:- för denna "uppgraderade" högtalare är för mig en gåta. :?

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-02-07 14:41

Jag är benägen att hålla med i det.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-02-07 14:52

Ja är det proson orginalelement som kostar några hundringar st så kan man ju börja undra :?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-02-07 14:55

Ja detta är ju ett kvitto på hur lättlurade vissa s.k audiofiler är.
Trist, för de enda som vinner på det är ju säljarna.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-02-07 15:11

Men allt handlar ju om hur försäljningsargumenten ser ut, lägger man bara korten på bordet kan man ta precis det pris man vill.
Alla som håller på med högtalarbyggeri vet hur stor skillnad ett bra och välanpassat filter kan göra mot ett nästintill icke existensiellt sådant som sitter original.

Sen får var och en bestämma om det är värt 80 000kr extra för resultatet.
Jag själv tycker påslaget är alldeles för stort.

För de pengarna finns väldigt många andra intressanta vägar att gå..

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-07 15:44

Goldfinger skrev:De grova problem du beskriver går nog näppeligen att hitta i några mätningar.
Det har nog mest att göra med hur du själv är kalibrerad.
Allt som avviker från din inre referens blir artefakter som tilldelas det du lyssnar på.
Inget konstigt med det. :)

Självklart behöver det inte gå att hitta i några mätningar, eller jo.. det gör det säkert.. :)

Men kräver att man mäter "rätt" och tolkar "rätt" mätningar på ett korrekt sätt också ;)

Jag anser att högtalarna disstar bedrövligt illa även på måttliga ljudnivåer, och allt annat än väldigt "gles" och "lätt" musik lät bara gröt.
avsaknad av kapacitet att mejsla ut detaljer helt enkelt...

Det är min upplevelse, och att dom låter "hissade" och spretiga, men det hänger ju ihopp med ovanstående antagligen...

Det är nog så att dom disstar så "fel" att dom uppfattas hissade och spretiga.

Och det jämfört med det mesta annat på marknaden :)
Mvh//David

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-02-07 15:51

Du greppar inte vad jag skriver till dig tyvärr, jag vet inte hur jag skall kunna bli tydligare. :)
Man kan tyvärr inte konsekvent utgå från att man drar de rätta slutsatserna av vad man hör, att du tror dig höra dist är inget du kan bekräfta närvaron av förrän du undersökt det på ett något sånär säkert sätt.
Senast redigerad av Goldfinger 2012-02-07 15:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-07 15:58

Jo det gör jag (Nog, med reservation för att jag kan ha fel :P)
Du menar på att jag har en referens som gör att jag tycker dessa är "Hissade", och det stämmer ju till viss del.
Men jag hävdar med mitt föregående inlägg att IS bara helt enkelt dåligt anser jag och inte speciellt på något sätt...

Alltså, det är inget ljud som jag någosin, under några omständigheter skulle vilja ha med att göra...
Behöver inte ge det ljudet någon chans, för när musiken som jag gillar låter så gräsligt illa och vasst och kasst att jag bara vill stänga av.
Då är det liksom inte mycket att satsa på, eller vad tycker du ? :)

Att du och jag har lite olika åsikter om vad som är bra ljud är ju tydligt, och helt okey, men kan du låta mig tycka det jag tycker utan att för den saken skull försöka poängtera att jag måste ge dom mer tid ?

Tid som jag ska känna vara värd att offra för något som gör att musiken låter tråkig och hemsk ?
Den viktigaste egenskapen - musikglädje avsaknas fullständigt...

Jag förstår vad du menar, men motsätter mig fullständigt ! :D

- "Vänskaplig klapp på axeln"
De gör inget ! :)
Mvh//David

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-02-07 16:31

För att förtydliga så är jag enbart intresserad av att diskutera fenomenet om varför vi upplever saker så olika, att du inte upplever saker på det sätt jag gör framgick ju redan i ditt första inlägg, men varför upprepar du dig så frekvent?
Det är ju våran upplevelseskillnad som är det intressanta, och det jag söker svar på.

Hur går dina tankar där?
Klart är att man triggas olika men
kan man tex triggas lika av en återgivning samtidigt som man triggas olika av en annan?
Vad är det som avgör hur vi reagerar?

Vad tror du?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-07 17:01

Jag vet ej... :)
Men jag tror min upprepning beror på att jag upplevde det som att du stälde en fråga jag redan svarat på, därav...

Aja, jo men jag vet inte vad som orsakar det, jag kan bara tänka mig det handlar om referenser och erfarenhet :)
Alltså, gillar man ett visst ljud och har valt det ljudet för att man trivs bäst med just det ljudet, så är ju alla andra ljud sämre i jämförelse :)

Lite så känner jag, jag gillar inte den signatur som IS har, den tillhör kategorin som jag har svårast för.
Medan typ Dynaudio tillhör dom jag har lättare för.

Jag tror det handlar mycket om tycke och smak, vad man hör har jag märkt beror mycket på tycke och smak, detta då man hör i väldigt stor utsträckning vad man vill höra.
Så den influenserar kan man säga... :)
Alltså, är man som jag att jag har svårt för den signatur som IS har så blir den kanske värre än vad den egentligen är bara för att just denna signatur "tar över"
Mvh//David

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-02-07 17:52

är det höga vinstmarginaler som får folk att se rött eller vad är?

för att ta något och förädla detta är ju vanligt i många branscher, jag tänker på mat, bilar men även hifi, men då är rösterna tysta
Bikinitider

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-02-07 17:54

Finns det några andra exempel på svindyra högtalare med billiga element?

Man börjar misstänka att hifiindustrin innehåller mkt mygel och bluff, som iofs finns i de flesta brancher...

Allt för att få så stor förtjänst som möjligt ner i egna fickor utan minsta samvetskval...

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-02-07 17:55

zapanasta skrev:
Man börjar misstänka att hifiindustrin innehåller mkt mygel och bluff, som iofs finns i de flesta brancher...

.

Ja men det vet vi ju redan. Eller?

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-02-07 18:00

Nefilim skrev:
zapanasta skrev:

.

Jodå :) Men det är nog mer utbrett än man kan ana om man börjar fördjupa sig lite,men man kommer nog inte undan nånstans som jag skrev tidigare..

Tråkigt tycker jag,men inget som går att ändra på heller i en handvändning...

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-02-07 18:05

zapanasta skrev:Finns det några andra exempel på svindyra högtalare med billiga element?

Allt för att få så stor förtjänst som möjligt ner i egna fickor utan minsta samvetskval...

Finns väl inga element som är speciellt dyra - för tillverkarna åtminstone - om det bara beställs stora serier. Just elementpriset är väl ingen faktor som berör totalpriset något märkvärdigt.

Saker som är lätt att ta betalt för är prestanda, design och finish.
Saker som är svårt att ta betalt för är systemegenskaper och forskningen bakom slutresultatet samt marknadsföring.. Plus dålig logistik, dyra tillvekningskostnader och onödig overhead i bolaget och en massa andra saker som inte syns i produkten- men det är ju sånt man måste försöka ta betalt för iallafall...annars går ju bolaget omkull.

Det är tur att ingen är tvungen att köpa något. Gör man inte sin research innan köp och ser vad man verkligen får som kund, så får man faktiskt skylla sig själv.

Sen ska man inte glömma att just produkterna inom hifi är hobbyprylar med mycket mjuka värden.
Det som är skit för en kund kan en annan vara jätteglad för. :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-02-07 18:17

zapanasta skrev:
Nefilim skrev:
zapanasta skrev:

.

Jodå :) Men det är nog mer utbrett än man kan ana om man börjar fördjupa sig lite,men man kommer nog inte undan nånstans som jag skrev tidigare..

Tråkigt tycker jag,men inget som går att ändra på heller i en handvändning...

ett klassiskt exempel från bilindustrin är ford focus och volvo v50 där båda är i princip likadana bilar, inköpspriset var mycket högre för volvo och servicekostnaderna för volvo var dubbelt så höga som för ford

priset styrs sällan efter tillverkningskostnader utan mer efter marknadsstrategier
Bikinitider

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2012-02-07 18:49

zapanasta skrev:Allt för att få så stor förtjänst som möjligt ner i egna fickor utan minsta samvetskval...
Det är ju inga fantasilöner dom tar ut, även om det går rätt bra för dom, jag är ju inte ekonom men det ser väl bra ut?
http://allabolag.se/5565570479/bokslut
Kod: Markera allt
RESULTATRÄKNING
                                    2010-12   2009-12   2008-12   
     Omsättning (TKR)                   3 804    2 627    3 031    
     Rörelseresultat (TKR)               686       461       109    
     Resultat efter finansnetto (TKR)    692       477       103    
     Årets resultat (TKR)                384       348       75    

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-02-07 19:25

Har absolut inget emot att folk tjänar pengar på sina ideer osv,det jag inte gillar är myglet i många brancher.. (Lurar på folk saker som dom kunde fått lika bra och kanske bättre till en bråkdel av summan)

Men inte mkt man kan göra åt det som jag skrev tidigare....

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-02-07 21:36

Det som jag funderar är, om man nu ska bygga om filtret i en högtalare till den grad att det behöver ett påslag på 80 000 kr. Varför tar man då inte en högtalare där resten är bra. T.ex. Dynaudio en högtalare som har element m.m. som trots allt håller världsklass.

Proson + filtermodd = 84000 kr
Kvalitetshögtalare + filtermodd = 100 000 kr

Känns som alternativ två hade varit att föredra.

Eller besitter Proson fantastiskt högkvalitativa element och lådor av absolut världsklass?

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-02-07 21:40

Ett element är bara högkvalitativt i rätt konfiguration. ;)
Det är sammanställningen av den konfigurationen man betalar för, bland annat.

Användarvisningsbild
Mr_Dan

Inläggav Mr_Dan » 2012-02-07 21:47

zapanasta skrev:Brorsan har haft ett par såna proson för 4k som finns på bilden högre upp,duktiga på att dundra var dom ju :)

Vi körde dom mot ett par qrs500 och det enda prosonlådorna va bättre på var just att dundra på..

Att sen fippla med filtren och lite andra kabinett modifieringar å kunna ta ut 84k för dom låter som mygel på högsta nivå.

Skillnaden i IS versionen är sluten, om stadgad låda och nytt dämpmatrial, dämpade elementkorgar, helt nytt egenutvecklat filter 4-vägs istället för 3-väg som i orginal, annat intern kablage och furutech kontakter. Jag har varit med och pillat i dem bla. Kan väl hålla med om att prisbilden är lite väl saftig .

Med vänlig hälsning, :)

Användarvisningsbild
eksund

Inläggav eksund » 2012-02-08 08:29

Mr_Dan skrev:
Skillnaden i IS versionen är sluten, om stadgad låda och nytt dämpmatrial, dämpade elementkorgar, helt nytt egenutvecklat filter 4-vägs istället för 3-väg som i orginal, annat intern kablage och furutech kontakter. Jag har varit med och pillat i dem bla. Kan väl hålla med om att prisbilden är lite väl saftig .

Är detta en dämpad elementkorg?? :P :P

Bild

Användarvisningsbild
Mr_Dan

Inläggav Mr_Dan » 2012-02-08 09:25

eksund skrev:
Mr_Dan skrev:

Är detta en dämpad elementkorg?? :P :P

Bild
japp :D

Användarvisningsbild
Mr_Dan

Inläggav Mr_Dan » 2012-02-08 10:21

DVD-ai skrev:

Jag anser att högtalarna disstar bedrövligt illa även på måttliga ljudnivåer, och allt annat än väldigt "gles" och "lätt" musik lät bara gröt.

Känns som du inte lyssnat alls på dom. Förmodligen gick du in i ett annat rum å skadade hörseln eller så har du har blandat ihop ditt eget ljud med IS. 8)
Senast redigerad av Mr_Dan 2012-02-08 10:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-08 10:24

Ni kan ha helt olika preferenser, inget att bråka om.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-08 10:50

Mr_Dan skrev:DVD-ai skrev:

Känns som du inte lyssnat alls på dom. Förmodligen gick du in i ett annat rum å skadade hörseln eller så har du har blandat ihop ditt eget ljud med IS. 8)

Dom disstar på ett sätt som jag inte gillar, så enkelt är det...

Men det handlar ju mer om smak än något annat!

edit: Disstar gör alla högtare med olika mycket och på olika sätt.
Med det sagt så är det som sagt ljudet jag inte gillar hos IS och just sättet dom disstar på så att det blir skränigt och knepigt...
Mvh//David

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-02-08 16:08

MR_dan och DVD-ai har nog som magnus skriver olika referenser på hur det ska låta...

Kan ju bara gå tillbaka till mig själv,var ju inte så många år sen jag predikade stort om mina dåvarande högtalare cerwin vega dc-15..

Sen började en bekant till mig köpa lite inogrejer,p-x moduler och senare p-y..

Då stod det klart för mig efter ett tag att mina cerwin var nog inte så bra som jag trodde i alla fall :)

Visst dom kunde dundra på utav fn, men om vi pratar musikalitet i basen och riktig djupbas så stod dom sig slätt....

Nu har jag ett ljud som åtminstonde liknar det han hade,med vegorna var det ljusår i från framförallt i basen.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-08 16:36

Ja QRS500 e ju en toppenhögtalare ! :)
Och dina moduler verkar ju ha blivit riktigt lyckade konstruktioner ;)

Bra bang 4 buck anläggning !
Mvh//David

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-02-08 17:19

Bör tillägga att jag vandrade den vägen,inte alls säkert att Mr_dan skulle tycka likadant om han skulle lyssna in sig på inomoduler i en bra miljö och sen åka hem och lyssna på sin egen anläggning..

Men så blev det för mig i alla fall :)

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-02-08 20:34

Det är just därför det tyvärr är ganska meningslöst att diskutera ljud, åsikterna är så fundamentalt olika.
Ta tex QRS 500 som DVD-ai tycker så mycket om, såna har jag ägt för sisådär 15år sedan och tyckt om.
Idag skulle jag möjligtvis kunna ha ett par såna som garagestereo, frekvensmässigt ojämna och undermålig upplösning särskilt nedåt är mitt intryck, skulle nog inte spela särskilt mycket musik om jag haft ett par i mitt system idag, även om de visst är hyfsat prisvärda för hur de uppför sig, men gamla Snell E-serie för samma peng följer inspelningarna bättre i mitt tycke.
QRS 500an är ju också baserad på just EIII, men den är tweakad för mer fysisk återgivning i jämförelse, på bekostnad av återgivningsförmåga.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-08 20:51

Jag tycker om dom för att dom just är spelglada, men dom saknar ju en del andra egenskaper...

Fast att dom är trevliga att lyssna på musik med är för mig det viktigaste. :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-02-08 21:46

Kan hålla med golfinger att qrslådorna är lite tunna i djupaste basen,dom är nog konstruerade för att dundra på lite extra i området runt 40-50hz. (Har för mig att DVD-ai moddade sina när han hade ett par och rådde bot mot detta)

Men som toppar i delat system funkar dom alldeles utmärkt i orginalutförande, låter bra och tål höga volympådrag utan att knorra nämvärt :)

Dom duger åt mig,känner inget sug efter nåt annat :)

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-02-09 00:41

kan tänka mig att det blir bättre när man skär dom nedåt, de är bättre uppåt som jag ser det.

Som fullregister hade jag nog provat att stämma av dom annorlunda för att få ett mer linjärt beteende.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-09 07:10

Goldfinger skrev:kan tänka mig att det blir bättre när man skär dom nedåt, de är bättre uppåt som jag ser det.

Som fullregister hade jag nog provat att stämma av dom annorlunda för att få ett mer linjärt beteende.

Jepp! :)

Exakt vad som krävdes, sätta på 2st inre trattar på dom befintliga rören med en viss längd på (några cm) och lite mer dämpmaterial annorlunda placerat gjorde susen ;)

Dom klätrade ner i frekvens och lät mycket trevligare som helhet, samma glada karaktär fast med bättre ljup och mindre "ompa ompa" helatiden :)

Original är dom jättre trevliga, moddade så är dom super bra ! :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
Lason

Inläggav Lason » 2012-02-09 20:30

Jag har ett par Stratego, denna modellen
http://proson.se/index.php3?pageid=20

Låter faktiskt bra, för priset är dom nästan stålande :)
Om någonting fungerar som det ska, ta genast isär det och kolla varför!

Jag har inte ful handstil... Det kallas kryptering!

Användarvisningsbild
andyman_se

Inläggav andyman_se » 2012-02-10 19:33

Det var inte min mening att starta nåt korståg mot IS med mitt inlägg... TS frågade om Proson och jag tänkte bara flika in att om IS kan ta 84papp för ett par uppgraderade Proson så måste dom ju gjort nåt rätt från början. Eller?

Jaja det är iallafall skönt att det inte bara är jag som inte kan höra 80´kronors uppgraderingen... :roll:

Jag har faktiskt ägt ett par proson nu när jag tänker på det, några stora as med sidmonterade 10". Sanningen är väl att dom låter bra för pengarna dom betingar, vilket var löjligt lite. Tungdrivna vill jag minnas.

Användarvisningsbild
foxman

Inläggav foxman » 2012-02-14 09:41

Varför inte besöka IS och lyssna?
Ta med högtalare och jämföra?
Ställa konstruktören mot väggen?

Va va va!

Användarvisningsbild
metalfan

Inläggav metalfan » 2012-02-14 10:10

IS8Pro lät faktiskt helt ok på mässan i år, även om de stod lite för brett isär och på för kort lyssningsavstånd för att man skulle få det optimalt. Förra mässan stod de tvärtom väldigt tätt och lät riktigt illa.. märkligt.
De drevs ju av helt andra förstärkare i år vilket kan ha bidragit en del till det bättre ljudet.

Användarvisningsbild
foxman

Inläggav foxman » 2012-02-14 10:26

Det spelades inte på IS8PRO förra året utan IS6PRO och det lät bara illa med dåliga inspelningar.
Skit in skit ut-principen!

Användarvisningsbild
foxman

Inläggav foxman » 2012-02-14 23:09

Är det någon som sitter på nån fin modell av tex Ino högtalare eller annat erkänt märke som vill komma och jämföra sina högtalare sida vid sida med IS högtalare?

Max 10 pers, datum och tid kan vi bestämma senare.

Upp till kamp medborgare :wink:

Användarvisningsbild
foxman

Inläggav foxman » 2012-02-15 19:51

Hallå..... :?:

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-02-15 21:11

Var håller du hus? :)

Användarvisningsbild
foxman

Inläggav foxman » 2012-02-15 22:57

Glömde visst det :oops:

Bor i en liten håla 3 mil utanför Sthlm som heter Kungsängen.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-02-15 23:00

foxman skrev:Glömde visst det :oops:

Lantis!! :wink:

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2012-02-15 23:17

Då bor du granne med ett av de största INOsystemen som existerar!
Men eftersom topparna väger 1/4 ton styck tror jag inte att Komorok vill flytta dem.
\\Sky

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-02-15 23:20

sky_eye skrev:

Då bor du granne med ett av de största INOsystemen som existerar!
Men eftersom topparna väger 1/4 ton styck tror jag inte att Komorok vill flytta dem.

:lol:

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-02-15 23:47

Kan inte Mohammed komma till berget, får berget komma till Mohammed :wink:

Användarvisningsbild
foxman

Inläggav foxman » 2012-02-15 23:58

Och var bör den häringa Mohammed då :twisted:

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-02-16 00:01

foxman skrev:Och var bör den häringa Mohammed då :twisted:

Komma till berget, eftersom berget har svårt att förflytta sig.

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2012-02-16 07:58

foxman skrev:Och var bör den häringa Mohammed då :twisted:

Titta in i hans medlemstråd. Där hittar du nog det du behöver.
\\Sky

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-02-16 08:29

Lite vagt med vagt med infon där. Medlemmen är Komorok.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2012-02-16 09:08

Det skrev jag ju... :-)
\\Sky

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-02-16 09:21

Inte helt säkert att IS trivs speciellt bra i ett Ino-trimmat rum.
Sånt här jämförs bäst på GÖK-vis. :D

Eller gör det verkligen det? Kan man verkligen jämföra högtalare överhuvudtaget? Är det som att jämföra musik på melodifestivalen? Mysteriet tätnar... 8O
Senast redigerad av KarlXII 2012-02-16 11:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
foxman

Inläggav foxman » 2012-02-16 09:48

Klart man kan jämföra högtalare.
Sen är det ju en annan sak vad man föredrar.

Och som svar på frågan om IS trivs i ett ino-trimmat rum så får det nog bli nej, då IS är konstruerade för att prestera bra i normalt möblerade rum som tur är. :D

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-02-16 09:51

foxman skrev:Klart man kan jämföra högtalare.
Sen är det ju en annan sak vad man föredrar.

Och som svar på frågan om IS trivs i ett ino-trimmat rum så får det nog bli nej, då IS är konstruerade för att prestera bra i normalt möblerade rum som tur är. :D

Sen när blev 40 balar gullfiber onormalt? :wink:

Ericson

Inläggav Ericson » 2012-02-16 19:00

Hur ser ett normalt rum ut?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-02-16 19:29

sky_eye skrev:Det skrev jag ju... :-)

Läste flera gånger, kunde inte hitta alls. Då postade jag det där. Fail för mig.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
foxman

Inläggav foxman » 2012-02-16 19:33

Vad sägs om väggar, tak, och golv med vanlig möblering kanske i form av nåt att sitta på, bord, blommor, textilier och nån tävla kanske?

Vad tycker du är normalt Ericson?

Ericson

Inläggav Ericson » 2012-02-16 19:37

Jo det låter ju rimligt, det du säger. Var ska högtalarna stå då?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-16 20:01

foxman skrev:Och som svar på frågan om IS trivs i ett ino-trimmat rum så får det nog bli nej, då IS är konstruerade för att prestera bra i normalt möblerade rum som tur är. :D

Konstigt, har inte träffat på en enda högtalare som inte trivs i ett rum som är trevligt att prata i.

Vore kul att se en bild på hur du tror att ett rum som Ino-högtalare måste ha för att fungera minst lika bra som högtalare från IS.

Jag tror inte du kan ett skit om ljudåtergivning och jag är övertgad om att ett vardagsrum trimmat för Ino (alltså ett flerfunktionsrum) fungerar fantastiskt bra för IS och skulle vara en öronöppnare för dig om hur mycket rumsakustik och kunskapen om det betyder.

Att det sedan finns esteter respektive de som mer brr sig om det ljudliga resultatet när de förbereder sina rum för återgivning är en helt annan sak.

Jag tycker mig läsa in rätt mycket sarkasm i ditt inlägg, men tycker mest det osar okunskap. Blanda inte in din aversion mot Ino när det handlar om de ljudliga förbättringar som finns att göra med kunskap om akustik i rum.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-02-16 20:06

MagnusÖstberg skrev:
foxman skrev:Och som svar på frågan om IS trivs i ett ino-trimmat rum så får det nog bli nej, då IS är konstruerade för att prestera bra i normalt möblerade rum som tur är. :D

Konstigt, har inte träffat på en enda högtalare som inte trivs i ett rum som är trevligt att prata i.

Vore kul att se en bild på hur du tror att ett rum som Ino-högtalare måste ha för att fungera minst lika bra som högtalare från IS.

Jag tror inte du kan ett skit om ljudåtergivning och jag är övertgad om att ett vardagsrum trimmat för Ino (alltså ett flerfunktionsrum) fungerar fantastiskt bra för IS och skulle vara en öronöppnare för dig om hur mycket rumsakustik och kunskapen om det betyder.

Att det sedan finns esteter respektive de som mer brr sig om det ljudliga resultatet när de förbereder sina rum för återgivning är en helt annan sak.

Jag tycker mig läsa in rätt mycket sarkasm i ditt inlägg, men tycker mest det osar okunskap. Blanda inte in din aversion mot Ino när det handlar om de ljudliga förbättringar som finns att göra med kunskap om akustik i rum.

Appappapp. Det var ju JAG som propåade att IS kanske inte trivs i Ino-optimerade rum!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-16 20:16

Ja, men du har såklart precis lika fel, även om jag nog tolkade ditt inlägg som en fråga.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-02-16 20:22

Njae. Det var mer en undrande fundering.
Jag är inte alls säker på att du har rätt heller. 8)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-16 20:25

Det löser du ju allra enklast genom att prova.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-02-16 20:31

MagnusÖstberg skrev:Det löser du ju allra enklast genom att prova.

1. Jag har inga Ino.
2. Jag har inga IS.
3. Det jag kommer fram till är ändå subjektiv, lätt avfärdningsbar smörja.

Det måste med andra ord provas. 8)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-16 20:42

Kör hårt!

Prova gärna i 30-40 olika rum och genomför BT. Det må vara att det kan gå åt samtliga teknikerteam inom F1 för snabba växlingar i rumsdesign, men det är det nog värt.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
foxman

Inläggav foxman » 2012-02-16 21:59

oj oj!
Här händer det grejer medans man är borta, jag tror att det måste blivit nåt missförstånd här, trodde att ett ino-trimmat rum var något alldeles speciellt.

Jag är absolut inte sarkastisk men du är otrevlig :evil:

Mina kunskaper om ino och trimmade rum är inte speciellt stora därav nyfikenheten.

Förklara gärna också vad ett ino-trimmat/flerfunktionsrum är?
Jag har absolut ingen erfarenhet av ino alls så nån aversion existerar inte.

Har kanske Magnus själv ino?

I så fall kanske du vill komma?

Jag vet inte vad du menar riktigt med ljudåtergivning men jag är rätt duktig på att tycka att nåt låter bättre eller sämre med mina öron.

Mina akustikkunskaper är som du säger inte stora så berätta gärna mer!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-16 22:02

Nopp, jag har inga Ino.

Eller mjo, ett par små rackare som jag inte vet riktigt vad de heter, men de är utlånade.

Missuppfattade tydligen ditt svar.

Att utveckla tråden till akustikdiskussion skulle sluka trådämnet. Det finns andra trådar för det.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
foxman

Inläggav foxman » 2012-02-19 20:11

Ingen?

Återgå till Generellt om hifi