Högtalarfundering Proson - Dynavoice

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-02-07 14:40

Men iaf. 84 000:- för denna "uppgraderade" högtalare är för mig en gåta. :?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-02-07 14:41

Jag är benägen att hålla med i det.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-02-07 14:52

Ja är det proson orginalelement som kostar några hundringar st så kan man ju börja undra :?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-02-07 14:55

Ja detta är ju ett kvitto på hur lättlurade vissa s.k audiofiler är.
Trist, för de enda som vinner på det är ju säljarna.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-02-07 15:11

Men allt handlar ju om hur försäljningsargumenten ser ut, lägger man bara korten på bordet kan man ta precis det pris man vill.
Alla som håller på med högtalarbyggeri vet hur stor skillnad ett bra och välanpassat filter kan göra mot ett nästintill icke existensiellt sådant som sitter original.

Sen får var och en bestämma om det är värt 80 000kr extra för resultatet.
Jag själv tycker påslaget är alldeles för stort.

För de pengarna finns väldigt många andra intressanta vägar att gå..

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-07 15:44

Goldfinger skrev:De grova problem du beskriver går nog näppeligen att hitta i några mätningar.
Det har nog mest att göra med hur du själv är kalibrerad.
Allt som avviker från din inre referens blir artefakter som tilldelas det du lyssnar på.
Inget konstigt med det. :)

Självklart behöver det inte gå att hitta i några mätningar, eller jo.. det gör det säkert.. :)

Men kräver att man mäter "rätt" och tolkar "rätt" mätningar på ett korrekt sätt också ;)

Jag anser att högtalarna disstar bedrövligt illa även på måttliga ljudnivåer, och allt annat än väldigt "gles" och "lätt" musik lät bara gröt.
avsaknad av kapacitet att mejsla ut detaljer helt enkelt...

Det är min upplevelse, och att dom låter "hissade" och spretiga, men det hänger ju ihopp med ovanstående antagligen...

Det är nog så att dom disstar så "fel" att dom uppfattas hissade och spretiga.

Och det jämfört med det mesta annat på marknaden :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-02-07 15:51

Du greppar inte vad jag skriver till dig tyvärr, jag vet inte hur jag skall kunna bli tydligare. :)
Man kan tyvärr inte konsekvent utgå från att man drar de rätta slutsatserna av vad man hör, att du tror dig höra dist är inget du kan bekräfta närvaron av förrän du undersökt det på ett något sånär säkert sätt.
Senast redigerad av Goldfinger 2012-02-07 15:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-07 15:58

Jo det gör jag (Nog, med reservation för att jag kan ha fel :P)
Du menar på att jag har en referens som gör att jag tycker dessa är "Hissade", och det stämmer ju till viss del.
Men jag hävdar med mitt föregående inlägg att IS bara helt enkelt dåligt anser jag och inte speciellt på något sätt...

Alltså, det är inget ljud som jag någosin, under några omständigheter skulle vilja ha med att göra...
Behöver inte ge det ljudet någon chans, för när musiken som jag gillar låter så gräsligt illa och vasst och kasst att jag bara vill stänga av.
Då är det liksom inte mycket att satsa på, eller vad tycker du ? :)

Att du och jag har lite olika åsikter om vad som är bra ljud är ju tydligt, och helt okey, men kan du låta mig tycka det jag tycker utan att för den saken skull försöka poängtera att jag måste ge dom mer tid ?

Tid som jag ska känna vara värd att offra för något som gör att musiken låter tråkig och hemsk ?
Den viktigaste egenskapen - musikglädje avsaknas fullständigt...

Jag förstår vad du menar, men motsätter mig fullständigt ! :D

- "Vänskaplig klapp på axeln"
De gör inget ! :)
Mvh//David

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-02-07 16:31

För att förtydliga så är jag enbart intresserad av att diskutera fenomenet om varför vi upplever saker så olika, att du inte upplever saker på det sätt jag gör framgick ju redan i ditt första inlägg, men varför upprepar du dig så frekvent?
Det är ju våran upplevelseskillnad som är det intressanta, och det jag söker svar på.

Hur går dina tankar där?
Klart är att man triggas olika men
kan man tex triggas lika av en återgivning samtidigt som man triggas olika av en annan?
Vad är det som avgör hur vi reagerar?

Vad tror du?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-07 17:01

Jag vet ej... :)
Men jag tror min upprepning beror på att jag upplevde det som att du stälde en fråga jag redan svarat på, därav...

Aja, jo men jag vet inte vad som orsakar det, jag kan bara tänka mig det handlar om referenser och erfarenhet :)
Alltså, gillar man ett visst ljud och har valt det ljudet för att man trivs bäst med just det ljudet, så är ju alla andra ljud sämre i jämförelse :)

Lite så känner jag, jag gillar inte den signatur som IS har, den tillhör kategorin som jag har svårast för.
Medan typ Dynaudio tillhör dom jag har lättare för.

Jag tror det handlar mycket om tycke och smak, vad man hör har jag märkt beror mycket på tycke och smak, detta då man hör i väldigt stor utsträckning vad man vill höra.
Så den influenserar kan man säga... :)
Alltså, är man som jag att jag har svårt för den signatur som IS har så blir den kanske värre än vad den egentligen är bara för att just denna signatur "tar över"
Mvh//David

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-02-07 17:52

är det höga vinstmarginaler som får folk att se rött eller vad är?

för att ta något och förädla detta är ju vanligt i många branscher, jag tänker på mat, bilar men även hifi, men då är rösterna tysta
Bikinitider

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-02-07 17:54

Finns det några andra exempel på svindyra högtalare med billiga element?

Man börjar misstänka att hifiindustrin innehåller mkt mygel och bluff, som iofs finns i de flesta brancher...

Allt för att få så stor förtjänst som möjligt ner i egna fickor utan minsta samvetskval...

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-02-07 17:55

zapanasta skrev:
Man börjar misstänka att hifiindustrin innehåller mkt mygel och bluff, som iofs finns i de flesta brancher...

.

Ja men det vet vi ju redan. Eller?

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-02-07 18:00

Nefilim skrev:
zapanasta skrev:

.

Jodå :) Men det är nog mer utbrett än man kan ana om man börjar fördjupa sig lite,men man kommer nog inte undan nånstans som jag skrev tidigare..

Tråkigt tycker jag,men inget som går att ändra på heller i en handvändning...

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-02-07 18:05

zapanasta skrev:Finns det några andra exempel på svindyra högtalare med billiga element?

Allt för att få så stor förtjänst som möjligt ner i egna fickor utan minsta samvetskval...

Finns väl inga element som är speciellt dyra - för tillverkarna åtminstone - om det bara beställs stora serier. Just elementpriset är väl ingen faktor som berör totalpriset något märkvärdigt.

Saker som är lätt att ta betalt för är prestanda, design och finish.
Saker som är svårt att ta betalt för är systemegenskaper och forskningen bakom slutresultatet samt marknadsföring.. Plus dålig logistik, dyra tillvekningskostnader och onödig overhead i bolaget och en massa andra saker som inte syns i produkten- men det är ju sånt man måste försöka ta betalt för iallafall...annars går ju bolaget omkull.

Det är tur att ingen är tvungen att köpa något. Gör man inte sin research innan köp och ser vad man verkligen får som kund, så får man faktiskt skylla sig själv.

Sen ska man inte glömma att just produkterna inom hifi är hobbyprylar med mycket mjuka värden.
Det som är skit för en kund kan en annan vara jätteglad för. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-02-07 18:17

zapanasta skrev:
Nefilim skrev:
zapanasta skrev:

.

Jodå :) Men det är nog mer utbrett än man kan ana om man börjar fördjupa sig lite,men man kommer nog inte undan nånstans som jag skrev tidigare..

Tråkigt tycker jag,men inget som går att ändra på heller i en handvändning...

ett klassiskt exempel från bilindustrin är ford focus och volvo v50 där båda är i princip likadana bilar, inköpspriset var mycket högre för volvo och servicekostnaderna för volvo var dubbelt så höga som för ford

priset styrs sällan efter tillverkningskostnader utan mer efter marknadsstrategier
Bikinitider

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2012-02-07 18:49

zapanasta skrev:Allt för att få så stor förtjänst som möjligt ner i egna fickor utan minsta samvetskval...
Det är ju inga fantasilöner dom tar ut, även om det går rätt bra för dom, jag är ju inte ekonom men det ser väl bra ut?
http://allabolag.se/5565570479/bokslut
Kod: Markera allt
RESULTATRÄKNING
                                    2010-12   2009-12   2008-12   
     Omsättning (TKR)                   3 804    2 627    3 031    
     Rörelseresultat (TKR)               686       461       109    
     Resultat efter finansnetto (TKR)    692       477       103    
     Årets resultat (TKR)                384       348       75    

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-02-07 19:25

Har absolut inget emot att folk tjänar pengar på sina ideer osv,det jag inte gillar är myglet i många brancher.. (Lurar på folk saker som dom kunde fått lika bra och kanske bättre till en bråkdel av summan)

Men inte mkt man kan göra åt det som jag skrev tidigare....

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-02-07 21:36

Det som jag funderar är, om man nu ska bygga om filtret i en högtalare till den grad att det behöver ett påslag på 80 000 kr. Varför tar man då inte en högtalare där resten är bra. T.ex. Dynaudio en högtalare som har element m.m. som trots allt håller världsklass.

Proson + filtermodd = 84000 kr
Kvalitetshögtalare + filtermodd = 100 000 kr

Känns som alternativ två hade varit att föredra.

Eller besitter Proson fantastiskt högkvalitativa element och lådor av absolut världsklass?

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-02-07 21:40

Ett element är bara högkvalitativt i rätt konfiguration. ;)
Det är sammanställningen av den konfigurationen man betalar för, bland annat.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Mr_Dan

Inläggav Mr_Dan » 2012-02-07 21:47

zapanasta skrev:Brorsan har haft ett par såna proson för 4k som finns på bilden högre upp,duktiga på att dundra var dom ju :)

Vi körde dom mot ett par qrs500 och det enda prosonlådorna va bättre på var just att dundra på..

Att sen fippla med filtren och lite andra kabinett modifieringar å kunna ta ut 84k för dom låter som mygel på högsta nivå.

Skillnaden i IS versionen är sluten, om stadgad låda och nytt dämpmatrial, dämpade elementkorgar, helt nytt egenutvecklat filter 4-vägs istället för 3-väg som i orginal, annat intern kablage och furutech kontakter. Jag har varit med och pillat i dem bla. Kan väl hålla med om att prisbilden är lite väl saftig .

Med vänlig hälsning, :)

Användarvisningsbild
eksund

Inläggav eksund » 2012-02-08 08:29

Mr_Dan skrev:
Skillnaden i IS versionen är sluten, om stadgad låda och nytt dämpmatrial, dämpade elementkorgar, helt nytt egenutvecklat filter 4-vägs istället för 3-väg som i orginal, annat intern kablage och furutech kontakter. Jag har varit med och pillat i dem bla. Kan väl hålla med om att prisbilden är lite väl saftig .

Är detta en dämpad elementkorg?? :P :P

Bild

Användarvisningsbild
Mr_Dan

Inläggav Mr_Dan » 2012-02-08 09:25

eksund skrev:
Mr_Dan skrev:

Är detta en dämpad elementkorg?? :P :P

Bild
japp :D

Användarvisningsbild
Mr_Dan

Inläggav Mr_Dan » 2012-02-08 10:21

DVD-ai skrev:

Jag anser att högtalarna disstar bedrövligt illa även på måttliga ljudnivåer, och allt annat än väldigt "gles" och "lätt" musik lät bara gröt.

Känns som du inte lyssnat alls på dom. Förmodligen gick du in i ett annat rum å skadade hörseln eller så har du har blandat ihop ditt eget ljud med IS. 8)
Senast redigerad av Mr_Dan 2012-02-08 10:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-08 10:24

Ni kan ha helt olika preferenser, inget att bråka om.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-08 10:50

Mr_Dan skrev:DVD-ai skrev:

Känns som du inte lyssnat alls på dom. Förmodligen gick du in i ett annat rum å skadade hörseln eller så har du har blandat ihop ditt eget ljud med IS. 8)

Dom disstar på ett sätt som jag inte gillar, så enkelt är det...

Men det handlar ju mer om smak än något annat!

edit: Disstar gör alla högtare med olika mycket och på olika sätt.
Med det sagt så är det som sagt ljudet jag inte gillar hos IS och just sättet dom disstar på så att det blir skränigt och knepigt...
Mvh//David

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-02-08 16:08

MR_dan och DVD-ai har nog som magnus skriver olika referenser på hur det ska låta...

Kan ju bara gå tillbaka till mig själv,var ju inte så många år sen jag predikade stort om mina dåvarande högtalare cerwin vega dc-15..

Sen började en bekant till mig köpa lite inogrejer,p-x moduler och senare p-y..

Då stod det klart för mig efter ett tag att mina cerwin var nog inte så bra som jag trodde i alla fall :)

Visst dom kunde dundra på utav fn, men om vi pratar musikalitet i basen och riktig djupbas så stod dom sig slätt....

Nu har jag ett ljud som åtminstonde liknar det han hade,med vegorna var det ljusår i från framförallt i basen.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-08 16:36

Ja QRS500 e ju en toppenhögtalare ! :)
Och dina moduler verkar ju ha blivit riktigt lyckade konstruktioner ;)

Bra bang 4 buck anläggning !
Mvh//David

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-02-08 17:19

Bör tillägga att jag vandrade den vägen,inte alls säkert att Mr_dan skulle tycka likadant om han skulle lyssna in sig på inomoduler i en bra miljö och sen åka hem och lyssna på sin egen anläggning..

Men så blev det för mig i alla fall :)

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-02-08 20:34

Det är just därför det tyvärr är ganska meningslöst att diskutera ljud, åsikterna är så fundamentalt olika.
Ta tex QRS 500 som DVD-ai tycker så mycket om, såna har jag ägt för sisådär 15år sedan och tyckt om.
Idag skulle jag möjligtvis kunna ha ett par såna som garagestereo, frekvensmässigt ojämna och undermålig upplösning särskilt nedåt är mitt intryck, skulle nog inte spela särskilt mycket musik om jag haft ett par i mitt system idag, även om de visst är hyfsat prisvärda för hur de uppför sig, men gamla Snell E-serie för samma peng följer inspelningarna bättre i mitt tycke.
QRS 500an är ju också baserad på just EIII, men den är tweakad för mer fysisk återgivning i jämförelse, på bekostnad av återgivningsförmåga.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi