Vi har ett funkishem med raka linjer, stilrena möbler och mycket luftiga, öppna ytor. Det var stört omöjligt att optimera det 60 kvadratmeter stora rum jag tidigare hade min anläggning i, för seriös lyssning. Det lät sig helt enkelt inte göras. Även om jag tyckte det var skitsnyggt att ha anläggningen just där. Hustrun accepterade men innerst inne gillade hon inte att högtalarna stod 1,30 m ut från väggen och dessutom centralt placerade i rummet. Varje gång hon passerade dem, gick hon lite för nära och låtsassnubblade, ehuru med ett leende. Budskapet var dock solklart.
I och med att jag beslutade mig för att sälja av stora delar av systemet för att byta "filosofi" och därmed prylar, bestämde jag mig för att inkludera tvåkanalsanläggningen i biorummet. Jag delade av rummet (knappt 40 kv.m.) i en biodel och en tvåkanalsdel. Ett draperi emellan och saken var biff. Snyggt blev det också. Och jag kan akustikfixa efter eget tycke och smak, utan att behöva ta hänsyn.
Nu kan jag i lugn och ro sitta och lyssna, utan att störa övriga familjemedlemmar. Även på märkliga tider av dygnet. Det är helt enkelt mitt eget lekrum numera.
Hade jag "byggt" en bio idag, hade jag definitivt satsat på in wall-högtalare och dold elektronik. Finns ingen poäng what so ever med att se biohögtalarna och övrig kringutrustning. Bilden i fokus. Punkt. Som det ser ut nu, är det högtalare överallt. I och för sig ganska snyggt och vid en första anblick imponerande för en oinvigd men det har liksom inte i en seriös biorumsdesign att göra.
Vad gäller tvåkanalssystemet, gillar jag hur det ser ut. Ljudet i fokus med med lite estetisk krydda i form av exotiskt träslag i high gloss-finish på högtalarna, läckert glödande rörförstärkare, feta dämppuckar i rostfritt under elektroniken, biffiga kablar och snygg bänk.
Att folk som kommer på besök inte omedelbart ser anläggningen, har jag inga som helst problem med. Jag brukar bjuda ner dem efter ett litet tag för en provlyssning. Om de då gillar vad de hör och dessutom tilltalas positivt av utseendet, blir jag lite stolt...