Vill du att anläggningen skall synas?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vill du det?

Japp, maffiga, biffiga prylar är en del av grejen
6
7%
Japp, eleganta apparater skapar mervärde
26
30%
Spelar ingen direkt roll
18
21%
Spelar absolut ingen roll
8
9%
Vill inte ens se högt, om det går med bibeh ljud
19
22%
Jag njuter rent av av att se anläggningen
9
10%

Antal röster : 86

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Vill du att anläggningen skall synas?

Inläggav Strmbrg » 2012-02-16 08:10

Paa eller någon annan får gärna kolla upp om en sådan här tråd redan finns :) Fast den skall vara komplett mä omröstning då.

Annars kör vi:

Min inställning numera är att jag helst inte vill se apparaterna.

Anledningen är väl helt enkelt att jag vill åstadkomma en distraktionsfri musikupplevelse.
Jag lyssnar mest på musik från sk akustiska instrument, och vill gärna få en god realism-upplevelse när jag spisar dessa vax.

En av delmetod för att kunna koncentrera mig enbart på musiken och få en känsla av verklighet, är att "dämpa" sådant som MOTVERKAR verklighetskänslan.
Att då bli påmind om att det är apparater som spelar, och inte musiker, är ett exempel på faktorer som motverkar min strävan.

Jag kan naturligtvis släcka ner rummet fullständigt, och eftersom rummet saknar fönster, så blir det riktigt mörkt.
Så gör jag naturligtvis ofta. Men jag tycker ändå att det hjälper att anläggningen håller en mycket låg profil och diskret framtoning.

Vad är din uppfattning kring detta spännande men dock ämne?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-02-16 08:15

Vilket alternativ är närmast: Jag vill inte se skiten om den har blåa lysdioder?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-16 08:22

2-ch skrev:Vilket alternativ är närmast: Jag vill inte se skiten om den har blåa lysdioder?

En diskret tejpning? Är det okay att de står framme då? Eller tom en fördel?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-02-16 08:23

2-ch skrev:Vilket alternativ är närmast: Jag vill inte se skiten om den har blåa lysdioder?

En bit gul (t.ex.) plastfilm framför dioden?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-02-16 08:37

Är just gul tejp att föredra?
Jag har provat svart, plåster, tyg, trä, vänt burken bak och fram mm. Vad som helst är bättre än den där d*vla blåa dioden.

Avstod för tillfället att rösta.
Att se min vintageanläggning har ett mervärde för mig. Den är vacker.
Den modernare anläggningen ger inget tillbaka när jag tittar på den.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-02-16 08:44

Jag har provat att INTE se den men föredrar att se den.
Det finns ett mervärde i att se vad som spelas, och se vilken volym som är inställd.

Gäller det hembio är det nästan ett måste att se åtminstone displayen på processorn/receivern.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-02-16 08:53

KarlXII skrev:Jag har provat att INTE se den men föredrar att se den.
Det finns ett mervärde i att se vad som spelas, och se vilken volym som är inställd.

Gäller det hembio är det nästan ett måste att se åtminstone displayen på processorn/receivern.

Varför måste du se den när filmen väl har rullat igång?

På den tiden jag hade elektronik från Krell diggade jag den blå lysdioden, men då var de ganska ensamma om den.

Kontrollen lyser blå,
en signal för det säkra.
Kontrollen lyser blå,
då är allt som det ska.

Min NAD 208 har jag, alldeles själv, modifierat så att den ilsket gröna dioden inte stjäl någon uppmärksamhet i mörkret längre. Övriga pryttlar har displayer som går att släcka. Mina nya högtalare är svåra att dölja om det inte är helt mörkt i lyssningsrummet... De svarta 52:orna försvinner lättare.

När 208:an var på reparation använde jag ett slutsteg från Proton med ganska stora VU-metrar. Det såg spännande ut. Ett tag. Så jag knarkade till med en Hitachiförstärkare med jättestora VU-metrar. Tyvärr fungerade inte belysningen *s*. Men det var ett snabbt övergående stadium, nu föredrar jag svarta paneler när jag lyssnar.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-02-16 09:02

KarlXII skrev:Gäller det hembio är det nästan ett måste att se åtminstone displayen på processorn/receivern.

Justerar du nivån under pågående föreställning?

Användarvisningsbild
Ronte

Inläggav Ronte » 2012-02-16 09:06

Visste inte riktigt vilket alternativ som jag skulle välja... men Karl klargjorde nog det för mig...

Alltså gillar inte att se anläggningen av estetiska skäl (DIY, eller snarare DIM (did it myself); -jaha, ska det vara så svårt att fräsa snyggt i alu, -va tusan bokstäverna fäster ju inte på borstad alu! -nämen, har dom tänkt att det locket ska på först innan montage, nä nu pajjade den dioden skit också...)

Nåja, jag vill se anläggningen för att kunna rikta fjärrisen enkelt, jag vill kunna se vad som spelas, jag vill se vilken ingång jag valt och vilken volym den står inställd på. Sedan gillar jag att se VU mätarna på insignalen, säger mycket om inspelningen kopplat till det man hör.

Således finns ett mervärde för mig att se anläggningen, men ingen estetiskt vinst :)

Visst är hembio lite annorlunda, men lyssnar jag på musik på den riggen så är det samma sak som ovan, film spelar mindre roll

*Edit: Hmm, passar inte riktigt in i någon kategori alls... tvåan utan "eleganta apparater", istället "funktionella apparater" så funkar den....

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-02-16 09:10

Antingen en elegant designad anläggning som pryder sin plats (och nej, det är inte en svart stapel med 19" rackmonterade apparater :-)) eller en som knappast syns alls.

Jag har ju tidigare spånat om "allt-i-ett" högtalare som bara behöver ström och som styrs med en typ padda. Det skulle nog vara idealet för mig.

Osynliga högtalare ligger än så länge långt borta.

/ B

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-02-16 09:17

2-ch skrev:
KarlXII skrev:Gäller det hembio är det nästan ett måste att se åtminstone displayen på processorn/receivern.

Justerar du nivån under pågående föreställning?

hifikg skrev:Varför måste du se den när filmen väl har rullat igång?

Det kan hända att det justeras under gång, ja. Är dialogen rutten så är det inte ovanligt att jag höjer centern ett par snäpp.
Dessutom kan det vara DD 2.0 på introt och något annat DD eller DTS-format när själva filmen snurrar igång.

Tycker ofta det är något som måste meckas med innan allt är uppe och snurrar. Sen kanske man vill se en film till eller en serie efteråt, och då ska det upp och meckas igen. IR remote i all ära men det är inte pålitligt om man inte ser vad som händer. Dessutom funkar det så mycket bättre om fjärren "ser" apparaten ordentligt.
Det är inte kul att göra en kallstart på 115dB heller.

Nej, mina dagar med dold anläggning är över. Så mycket stör det inte.

Inget alls, faktiskt, när jag tänker efter.

(Fast Behringer DCX2496 får stå undanstoppad. Det är ju rena ljusorgeln. Ingen regel utan undantag. :D )

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2012-02-16 09:24

Röstade på Spelar ingen direkt roll.
Jag ser delar av anläggningen hemma. De stora fula slutstegen har jag
på andra sidan om högtalarväggen, så de slipper jag se. När jag
tidigare använde en DCX2469 så fick den stå ihop med stegen eftersom
den precis som K-XII säger är en jävla ljusorgel.

Jag vill se min reciever så man vet vad som händer. Det går fint att
släcka displayen men det gör jag sällan. Jag vill också se min Squeeze-
box och min BD-spelare. Detta för att det är praktiskt att som jag skrev
ovan se vad som spelas osv. Stora fula apparater och delningsfiler osv
får gärna vara undangömda. Även basmoduler. Så man kan väl säga att
jag har det ungefär som jag vill ha det...

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-16 09:35

Min CD-spelare kan man bara dämpa displayen på.

Det funkar väl när jag har belysning tänd i rummet. Men när det är släckt vill jag lyssna med ögonen öppna (av någon anledning). Då funkar det ikke.

Jag har därför placerat ett bokstöd av mörk plast över fronten. Bokstödet vilar på hyllan ovanför spelaren och hänger sas nedåt.

Drar jag ut det några cm från apparatfronten, så får jag ett MYCKET svagt upplyst golv.
Efter några minuter i rummet så blir det en ganska sjysst känsla av ett extremt svagt upplyst scengolv, som faktiskt bidrar till realismkänslan.

:)
Senast redigerad av Strmbrg 2012-02-16 10:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-02-16 09:47

Strmbrg skrev:Min CD-spelare kan man bara dämpa displayen på.

Det funkar väl när jag har belysning tänd i rummet. Men när det är släckt vill jag lyssna med ögonen öppna (av någon anledning). Då funkar det ikke.

Jag har därför placerat ett bokstöd av mörk plast över fronten. Bokstödet hänger vilar på hyllan ovanför spelaren och hänger sas nedåt.

Drar jag ut det några cm från apparatfronten, så får jag ett MYCKET svagt upplyst golv.
Efter några minuter i rummet så blir det en ganska sjysst känsla av ett extremt svagt upplyst scengolv, som faktiskt bidrar till realismkänslan.

Din tweakare där! :wink:

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-02-16 09:49

Efter allt slit att hitta saker som är snygga och låter suveränt så är det ju klart att det skall synas. :)

Förutom kanske Behringer A500:an... den skulle gärna kunna försvinna från synfältet.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-02-16 10:05

Grejorna får gärna synas :D ! Jag älskar dem ju så det är klart att de skall få synas :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-16 10:15

Stereotypen skrev:
Strmbrg skrev:Min CD-spelare kan man bara dämpa displayen på.

Jag har därför placerat ett bokstöd av mörk plast över fronten. Bokstödet hänger vilar på hyllan ovanför spelaren och hänger sas nedåt.

Din tweakare där! :wink:

Ja, det gäller ju att definiera SYFTET innan man sätter igång med metodiken.

Istället kunde jag ju ha läst en lämplig kurs i elektronik, öppnat apparaten och fjärrkontrollen och ordnat så att displayen kunde släckas helt den vägen istället.
:) :wink:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-16 10:50

Det enda jag ser i mitt rum är min receiver och högtalarna. Samtliga är svarta och receivern släcker displayen automatiskt efter några sekunder.
Helst skulle jag vilja dölja hela systemet inkl fronthögtalare och bara ha receivern framme.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-02-16 11:08

Vill helst inte se någon anläggning men det är svårt att dölja ett par Magnepan mätandes 64x180 cm vardera (ännu värre med Tympani)! Att släcka ner och lyssna mörkret tycker jag om, inte bara IÖ som gör så.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-02-16 11:20

adzer skrev:Det enda jag ser i mitt rum är min receiver och högtalarna. Samtliga är svarta och receivern släcker displayen automatiskt efter några sekunder.
Helst skulle jag vilja dölja hela systemet inkl fronthögtalare och bara ha receivern framme.

Datorn, då, går den att dölja? :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-02-16 11:27

Jag har apparaterna snett bakom mig när jag sitter och lyssnar i soffan, och störs inte av dem. Den smått gigantiska Quad 66-fjärrisen syns förstås, och högtalarna, som är svåra att dölja. Slutstegen, däremot, står i ett skåp med dörr.

Bild
Lågnivådelen av anläggningen syns i hyllan i högra hörnet.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-02-16 11:39

Jag vill förstås se grejorna, svårt att skruva i dom om man inte ser dom.
Däremot spelar det inte så stor roll om jag hör dom, svepet syns ändå på bildskärmen. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2012-02-16 12:02

Vid filmtittning är det absolut nödvändigt att gömma alla apparater eftersom mer än hälften av upplevelsen bygger på det visuella. Det är mycket enkelt att låta apparatskåpet stå öppet de första 15 sekunderna av filmen för att justera ljudstyrkan och därefter stänga dörren (och dra för draperierna). Ett alternativ är förstås att placera apparaterna utom synhåll, det vill säga bakom tittaren.

Vid musiklyssning hänger det mer på sammanhanget. Om det lyssnas i sociala sammanhang med konvoluttittande, diskussion och god dryck är det visuella inte avgörande även om jag föredrar att inte behöva påminnas om elektronik och högtalare då heller. Vid koncentrerad lyssning med de högsta kvalitetsanspråken är en osynlig anläggning och osynliga högtalare - i lätt motljus eller totalt mörker - absolut till gagn för illussionsskapandet.

Det finns få lika effektiva metoder att trolla bort lyssningsrummet som att släcka ljuset. Det är dessutom gratis. Man kommer dock en bra bit genom att bara rensa utrymmet mellan högtalarna från apparater och helst också möbler. Även i dagsljus är det oerhört upplevelsefrämjande att befria ögonen från synintryck. Alternativet att blunda känns för mig onaturligt. Jag blundar ju inte när jag lyssnar på musik i en livesituation.

Jag har förresten en känsla av att vi har haft den här diskussionen tidigare. :-)

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Re: Vill du att anläggningen skall synas?

Inläggav phloam » 2012-02-16 12:37

Strmbrg skrev:Anledningen är väl helt enkelt att jag vill åstadkomma en distraktionsfri musikupplevelse.

För att tillfredsställa mitt och Strmbrgs behov av att filosofera kring frågan.... :)

Jag tror att det är något av en myt att hifi-utrustning distraherar från musikupplevelsen.

För det första så vill jag inte påstå att de som distraheras inte gör det, så kan det vara, men det är långt ifrån en självklarhet som det ibland framhålls som. Inte heller är "apparatälskare" mer oseriösa musiklyssnare (vilket ofta antyds).

Anledningen till detta är att man kan se musiklyssnadet som en aktivitet som dels är förknippad med miljön, dels i hög grad beroende av "medierande artefakter" som förmedlar musikupplevelsen. Konsertupplevelsen med scenen, artisten, instrumenten är på så sätt inte helt olik musikupplevelsen i hemmet, med skivan, och anläggningen.

Precis som det finns dåliga konsertupplevelser så finns det dåliga hemmaupplevelser, vilket kan härledas till olika faktorer. Personligen så föredrar jag att rätta till felen istället för att försöka "eliminera" dem genom att blunda, släcka ner, gömma undan.

En anläggning som man inte tål att se på är en för individen dåligt utformad/anpassad anläggning med taskigt gränssnitt, helt enkelt.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-02-16 12:46

PekkaJohansson skrev:Vid koncentrerad lyssning med de högsta kvalitetsanspråken är en osynlig anläggning och osynliga högtalare - i lätt motljus eller totalt mörker - absolut till gagn för illussionsskapandet.

Men handlar musiklyssnandet - i sig - verkligen så mycket om illusionsskapande? Det är väl mest närvarokänslan ("high fidelity"-kicken) som är beroende av en illusion av närvaro.*

Själva musiken är åtminstone för mig nåt konkret, här och nu, i den verklighet jag befinner mig i. Jag vill liksom inte behöva blunda när jag går på konsert för att njuta av musiken, tvärtom. Däremot vill jag gärna ha stämningsfull scenbelysning, en mysig lokal, ett bra PA osv osv. Samma gäller hemma. Eller på promenaden.

Då lyssnar jag minst lika koncentrerat som en som sitter hemma med en "osynlig" anläggning eller i mörker, kan jag lova :)

* Detta kan vara upphovet till myten om "distraktion" vid musiklyssnande tänker jag.
Senast redigerad av phloam 2012-02-16 12:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2012-02-16 12:55

Spelar ingen direkt roll så länge det fungerar och går att manövrera. Är det stora "statyer" så varför inte se det som brukskonst, men att det måste synas är inget krav.

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2012-02-16 13:20

Nu är ju mina baslådor ett rätt dominerande element i min lägenhet. I princip alla som har varit in har sett på dem det första de gjort och sagt något i stil med "oh jävlar 8O dom var inte dåliga du" :D
Har dock vissa planer på diskretare lådor, jag utnyttjar kanske 2-3 mm av x-max när jag spelar så starkt som jag vågar med tanke på grannar osv. Så det känns lite halvt onödigt med 390 liter baslådor faktiskt... Men det är ju rätt kul :)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2012-02-16 14:36

phloam skrev:Men handlar musiklyssnandet - i sig - verkligen så mycket om illusionsskapande?

Som sagt, olika tillfällen ställer olika krav. Man kan alldeles utmärkt ha goda musikupplevelser i bilen, vid datorn eller i en bärbar spelare med hörlurar. Men för att verkligen nå in i musikens innersta själ och höra den som den framförs, i den miljö den spelats in, underlättar det om man når någon form av kvalitetsnivå. Annars riskerar man att information helt enkelt går förlorad. Att bekämpa olika distraktionselement är ett av flera led i strävan att riva ner hinder mellan musik och lyssnare.

Att flytta eller skymma anläggningen samt dämpa belysningen är ofta en enkel manöver. Att rensa mellan högtalarna behöver heller inte vara så betungande. Den som inte provat själv kan enkelt göra det och avgöra om han eller hon tycker att det befrämjar lyssningen.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-02-16 18:19

PekkaJohansson skrev:
phloam skrev:Men handlar musiklyssnandet - i sig - verkligen så mycket om illusionsskapande?

Som sagt, olika tillfällen ställer olika krav. Man kan alldeles utmärkt ha goda musikupplevelser i bilen, vid datorn eller i en bärbar spelare med hörlurar. Men för att verkligen nå in i musikens innersta själ och höra den som den framförs, i den miljö den spelats in, underlättar det om man når någon form av kvalitetsnivå. Annars riskerar man att information helt enkelt går förlorad. Att bekämpa olika distraktionselement är ett av flera led i strävan att riva ner hinder mellan musik och lyssnare.

Men att "bekämpa distraktionselement" tycks för en del innebära ett i det närmaste rabiat borttagande av praktiskt taget allt som har med förmedlandet av musik i hemmet att göra - vilket enligt mig innebär att man samtidigt tar bort allt som faktiskt befrämjar en god musikupplevelse.

Att uppnå "kvalitetsnivå" gäller ju inte bara ljudkvalitet, utan även alla andra aspekter av musikupplevelsen. Är det bättre att dra ner persiennen så att man inte "distraheras" av ett vackert stilleben utanför? Eller att sitta med squeezeboxfjärr i mörkret istället för med lampan tänd och en cd-booklet i handen?

Det ligger nåt slags puristtänkande i botten här som går lite för långt, imho, när illusionen av närvaro (eller bortavaro...) tillåts bli viktigare än musikupplevelsen som helhet.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-02-16 18:31

Det finns faktiskt grejer som är funktionellt vackra! :) Då är det väl ok att man njuter av att se dem?^^ Fjärrkontroll? :roll: Nä, det använder jag knappt... kan vara bra att kunna se de manuella inställningarna och vilket spår CD´n spelar men inget man behöver skylta med.... Att ställa grammofonen i skåp är nog inget att rekommendera...

Håller i principip med trådskaparen.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2012-02-16 20:25

När jag är intresserad av ren musiklyssning eller bara vill ha musik när jag läser eller umgås vill jag inte se anläggningen.
När har hifi/teknikintresset aktivt så vill jag att anläggningen ska både synas och imponera. :)

För mig är det helt enkelt olika saker. Allmänt så vill jag ha en anläggning som smälter in i miljön. Eller åtminståne inte dominerar.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-02-16 20:32

Kan man inte bara strunta i att titta på den stackars anläggningen? :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-16 20:58

Precis, man kan titta på apparaten i stället.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2012-02-17 00:41

Mest skrymmande och iögonfallande är ju högtalarna, inte minst om man har ett gäng basmoduler. Hur döljer man de fulingarna bäst utan att ljudet försämras?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2012-02-17 00:56

Micke23 skrev:Mest skrymmande och iögonfallande är ju högtalarna, inte minst om man har ett gäng basmoduler. Hur döljer man de fulingarna bäst utan att ljudet försämras?

Stora basmoduler kan gömmas bakom draperier. Om modulerna dessutom står i rummets främre hörn är det en enkel match att trolla bort dem. Andra trick som har presenterats på forumet är att maskera basmodulerna som bänkar och skåp eller att bygga om befintliga möbler till basmoduler. De senare metoderna förutsätter oftast att elementet riktas nedåt.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-02-17 01:03

Ragnwald skrev:Precis, man kan titta på apparaten i stället.

:lol: :lol: den va inte dålig den du..
angående de blåa djäfvla dioderna så har jag ett tips.
jo ta fodralet till ditt paraply (används ju aldrig) å klipp till lämplig form. applicera silikonlim å ena sidan och tryck fast.
finemang blev det för mig :wink:

annars vill jag gärna veta var anläggningen finns liksom.. om jag behöver använda den!?

de e klart, nu har jag ju renoverat å målat högtalarna lite 'fräckt' efter att de legat i träda många år.. fast nu tycker jag de mest ser ut som MONSTER 8O kom jag på
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
lennartj

Majoriteten är med mig

Inläggav lennartj » 2012-02-17 01:16

Jag svarade alternativ 2 och avser min musikanläggning. Någon hembio har jag inte men det råkar stå en 32" TV mellan högtalarna.

Därmed inte sagt att apparaterna ska stå mitt emellan högtalarna och glittra.
Jag föredrar att ha all elektronik utom slutstegen vid sidoväggen så att jag kan snegla på displayerna vid behov och hantera mina 4 skivspelare för schellack, vinyl, CD och BluRay/multi samt bandspelarna.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Ragnwald

Re: Majoriteten är med mig

Inläggav Ragnwald » 2012-02-17 01:30

lennartj skrev:... Någon hembio har jag inte men det råkar stå en 32" TV mellan högtalarna.

+1
Så kör jag också. Spelas det en DVD-audio mellan varven, är det rätt kul att använda menyn och få lite bonusmusik och bild att fästa blicken på, om man inte har något annat för sig.
Instrumentalmusik går ofta utmärkt att förena med bokläsning.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-02-17 08:29

KarlXII skrev:Dessutom kan det vara DD 2.0 på introt och något annat DD eller DTS-format när själva filmen snurrar igång.

Tänkte inte på det eftersom jag inte använder min pryttlar till film.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2012-02-17 11:28

Apparater kan nog vara snygga. Mina Naimgrunkor har en enkel rättfram design som tilltalar mig i alla fall. Men normalt ser man dem inte, de är gömda bakom luckor i en pianolackerad mediamöbel. När de används är luckorna öppna (det blir varmt annars) och då ser man dem.

Högtalarna är svåra att dölja om man inte hänger draperier framför dem. Mina Neat Petite är rätt snygga i rosewood-betsad ask. Det är rätt okej att de syns.

Skivspelaren syns verkligen, den står ovanpå möbeln. Den är inte så vacker tyvärr. Ibland har jag tänkt göra en ny snyggare låda eller sockel till den. Som kanske skulle funka bättre rent akustiskt också om den görs tung och dämpad. Nu är det en låda med rätt tunna väggar, fanerad med ljus teak tror jag, som inte alls lirar med möbelns finish.

Det fulaste är sladdarna (kablar heter det på HiFispråk), och de samlar damm också. Jag gömmer dem så gott det går bakom möbler och dörrar.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-02-17 11:58

Jag börjar störa mig på en del apparaters varande i vardagsrummet. Dom är hyfsat många då man kör med aktiva filter. Är också sugen på att vända rummet för att få bättre plats med en duk och då skulle apparaterna kunna hamna i ett förråd väggi vägg. Dock så skulle det innebära att man först skulle egentligen göra vinterträdgård av altanen för umgänge med högst bakgrundsmusik men det kan jag inte prioritera innan jag renoverat köket.
Men annars så stör jag mig inte så mycket på apparaterna, men något packmaterial i avvikande färg kommer aldrig upp på mina väggar dock.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-02-17 12:02

Harryup skrev: ..... men något packmaterial i avvikande färg kommer aldrig upp på mina väggar dock.

mvh/Harryup

kanske något i samma färg? :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-02-17 12:19

Om det verkligen behövs senare då jag vänt på rummet så skulle det kunna tänkas bli något typ Komoroks installation som ser snygg och diskret ut. Men svart skumplast på väggarna är för min smak en mindre optimal installation.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-02-17 12:25

Ere dax för en ny omröstning?

Vill du att din akustikbehandling ska synas 8)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-02-17 12:31

Det kan det nog vara.

mvh/Harryup.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-02-17 12:55

Varför stanna vid just hifi-apparatur; det borde finnas massor av saker i moderna hem som stör musikupplevelsen såsom lampor, datorer, möbler, tavlor, vaser, växter etc. etc. Total mörkläggning är ett alternativ, men annars? Vore ju faen om man skulle börja tänka på nån jäkla IKEA-design mitt under Dylan-sessionen.

Nej men allvarligt talat, hur ser ett idealt lyssningsrum ut - bortsett från akustikfix och själva hifiutrustningen? Som ett normalt hem, eller inte?

Jag tycker OlA-68 verkar ha det ganska idealiskt på många sätt :)

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2012-02-17 14:20

Dämpad belysning och lite härliga konturer att vila ögonen på eller sluta ögonen. Valet är fritt och humöret bestämmer vad man känner för.
100% Digital

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-02-17 16:29

Vi har ett funkishem med raka linjer, stilrena möbler och mycket luftiga, öppna ytor. Det var stört omöjligt att optimera det 60 kvadratmeter stora rum jag tidigare hade min anläggning i, för seriös lyssning. Det lät sig helt enkelt inte göras. Även om jag tyckte det var skitsnyggt att ha anläggningen just där. Hustrun accepterade men innerst inne gillade hon inte att högtalarna stod 1,30 m ut från väggen och dessutom centralt placerade i rummet. Varje gång hon passerade dem, gick hon lite för nära och låtsassnubblade, ehuru med ett leende. Budskapet var dock solklart. :lol:

I och med att jag beslutade mig för att sälja av stora delar av systemet för att byta "filosofi" och därmed prylar, bestämde jag mig för att inkludera tvåkanalsanläggningen i biorummet. Jag delade av rummet (knappt 40 kv.m.) i en biodel och en tvåkanalsdel. Ett draperi emellan och saken var biff. Snyggt blev det också. Och jag kan akustikfixa efter eget tycke och smak, utan att behöva ta hänsyn.

Nu kan jag i lugn och ro sitta och lyssna, utan att störa övriga familjemedlemmar. Även på märkliga tider av dygnet. Det är helt enkelt mitt eget lekrum numera.

Hade jag "byggt" en bio idag, hade jag definitivt satsat på in wall-högtalare och dold elektronik. Finns ingen poäng what so ever med att se biohögtalarna och övrig kringutrustning. Bilden i fokus. Punkt. Som det ser ut nu, är det högtalare överallt. I och för sig ganska snyggt och vid en första anblick imponerande för en oinvigd men det har liksom inte i en seriös biorumsdesign att göra.

Vad gäller tvåkanalssystemet, gillar jag hur det ser ut. Ljudet i fokus med med lite estetisk krydda i form av exotiskt träslag i high gloss-finish på högtalarna, läckert glödande rörförstärkare, feta dämppuckar i rostfritt under elektroniken, biffiga kablar och snygg bänk.

Att folk som kommer på besök inte omedelbart ser anläggningen, har jag inga som helst problem med. Jag brukar bjuda ner dem efter ett litet tag för en provlyssning. Om de då gillar vad de hör och dessutom tilltalas positivt av utseendet, blir jag lite stolt... :)
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2012-02-17 17:59

PekkaJohansson skrev:
Micke23 skrev:Mest skrymmande och iögonfallande är ju högtalarna, inte minst om man har ett gäng basmoduler. Hur döljer man de fulingarna bäst utan att ljudet försämras?

Stora basmoduler kan gömmas bakom draperier. Om modulerna dessutom står i rummets främre hörn är det en enkel match att trolla bort dem. Andra trick som har presenterats på forumet är att maskera basmodulerna som bänkar och skåp eller att bygga om befintliga möbler till basmoduler. De senare metoderna förutsätter oftast att elementet riktas nedåt.

Med vänlig hälsning

Pekka

Tack för bra tips! :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-02-18 02:48

Man kan ju vända på frågeställningen: Om man tänker sig en hemmamiljö - hur skulle man vilja att musiken och musiklyssnandet representerades i hemmet?

Vill man - som musikälskare och audiofil - ha ett hem som helt saknar referenser till det man älskar? Är det önskvärt att låta t.ex. TV/film-tittande vara normgivande i utformningen av gränssnittet till musiken?

Jag tycker det vore bättre att ställa krav på tillverkarna, gå in för att forma saker så som vi vill ha det (nu när tekniken börjar tillåta det) istället för att anta en uppgiven och fantasilös hållning som går ut på att "dölja eländet". I den mån det nu är eländigt, samt se hur detta ev. elände låter sig identifieras och åtgärdas.

Tänk om man köpte en konstnärligt utformad booklet (eller vad som helst, en figur eller skulptur eller Hellraiser-kub eller whatnot) i "musikaffären", väl hemma i sweetspot så scannas föremålet via RFID-tag eller nåt av anläggningen (vars inläsningsenhet ser ut som en Fender) och musiken streamas automatiskt till aktiva trådlösa högtalare som ser ut som..... ja, vad? :) Fantisera vidare!

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-02-18 03:16

Klart som f-n grejerna ska synas, hur ska jag annars hitta dom?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
robsarve

Inläggav robsarve » 2012-02-18 11:22

Kunde jag få tillräckligt bra ljud utan att se nått av anläggningen, absolut. För mig handlar det ju om att skapa illusionen av att "de spelar här" (i bion "man är där") och då spelar det ingen roll hur snygga skulpturer till högtalare man än har, de stör ändå illusionen.
...tycker Erik

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-02-18 11:30

Man behöver väl inte spela på grejorna?
Det räcker bra med att titta på dem. :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-18 11:34

robsarve skrev:Kunde jag få tillräckligt bra ljud utan att se nått av anläggningen, absolut. För mig handlar det ju om att skapa illusionen av att "de spelar här" (i bion "man är där") och då spelar det ingen roll hur snygga skulpturer till högtalare man än har, de stör ändå illusionen.

Det bästa kanske vore om man - hur det nu skulle gå till - kunde få hela illusionen skapad direkt i hjärnan.

Tänk så behändigt!
Men skit i hur det skulle gå till nu...
:wink:

Frågan är om det egentligen ens finns något större intresse för en sådan lösning:
Allt av konsumtion av olika lådor med saker i skulle ju försvinna, tex.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-02-18 11:55

Strmbrg skrev:Det bästa kanske vore om man - hur det nu skulle gå till - kunde få hela illusionen skapad direkt i hjärnan.

Tänk så behändigt!
Men skit i hur det skulle gå till nu...
:wink:

Frågan är om det egentligen ens finns något större intresse för en sådan lösning:
Allt av konsumtion av olika lådor med saker i skulle ju försvinna, tex.

Människan är gjord för att använda sina sinnen. Att få upplevelser placerade direkt "i hjärnan" är ju att jämställa med hjärntvätt, programmering, eller kanske en tung tripp på narkotika.
Eller - fantasi. Hur kul är det?

Föreställ dig Eldfågeln. Från början till slut. Så. Hur kul var det? Ingen upplevelse i ordets rätta bemärkning, va?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-02-18 12:10

robsarve skrev:Kunde jag få tillräckligt bra ljud utan att se nått av anläggningen, absolut. För mig handlar det ju om att skapa illusionen av att "de spelar här" (i bion "man är där") och då spelar det ingen roll hur snygga skulpturer till högtalare man än har, de stör ändå illusionen.

Men i så fall har du ju lägenheten, eller en lägenhet med draperier, eller en svagt belyst lägenhet med/utan draperier (osv) som "stör illusionen" och utgör gränssnittet mot musiken, i kombination med nån fjärr för interaktion.

Eller är det nåt med fjärrkontrollerade draperier som gör dem särskilt lämpliga att förmedla musikupplevelser? Är det höjden av design för ljudåtergivning, ett par tunga draperier som strålar ut ljud i lägenheten?

Ok om ljudet projicerades så att man kunde få för sig att Neil eller Krall står och sjunger bakom draperiet i fråga, men så är det ju oftast inte :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-18 12:21

KarlXII skrev:
Människan är gjord för att använda sina sinnen. Att få upplevelser placerade direkt "i hjärnan" är ju att jämställa med hjärntvätt, programmering, eller kanske en tung tripp på narkotika.
Eller - fantasi. Hur kul är det?

Föreställ dig Eldfågeln. Från början till slut. Så. Hur kul var det? Ingen upplevelse i ordets rätta bemärkning, va?

Tror inte jag förstår, utveckla gärna, tack.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-02-18 12:34

När jag använder anläggningen så vill jag absolut inte se den.

Däremot, när jag inte använder den, så gillar jag att kasta ett öga på de många enorma konerna som lite suggestivt säger "Come on then you badboy,. Let me wreck the house for ya. Pretty please with sugar ontop? I can do it you know!".

Det ger mig feel good känsla :)
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-02-18 12:38

steveo1234 skrev:Däremot, när jag inte använder den, så gillar jag att kasta ett öga på de många enorma konerna som lite suggestivt säger "Come on then you badboy,. Let me wreck the house for ya. Pretty please with sugar ontop? I can do it you know!".

:D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-18 17:56

Jag vill ha all hjälp jag kan få för att fokusera på den musik jag spelar.

Jag har haft jättesvårt med koncentrationen:

Funderingar har poppat upp om hur det låter mitt under musiklyssnandet.
Tankar på andra apparater och vad jag skulle kunna tänkas köpa har ramlat in och stört mig.
Jag kom ofta på mig själv med att sitta i helt andra tankar samtidigt som skivan snurrat i kanske fem minuter.
Jag kunde sitta och stirra på räkneverket på CD-displayen.
Eller dumblänga på rören i slutstegen.

Nä, ta bort!
Provar att blunda, men det känns inte naturligt.

Öppnar ögonen, tittar på ena högtalaren: "Tänk ändå vad bra den presterar trots sin litenhet..."
Men, djupillusionen verkar den faktiskt inte kunna ge mig...

Äh!
Ska man kanske ta om adagiot igen?
Har ju knappt tänkt på musiken alls...

Användarvisningsbild
mzi

Inläggav mzi » 2012-02-18 18:53

Du kanske inte gillar musik så mycket egentligen? Men nu har du lagt ned så mycket tid och pengar på din anläggning och din skivsamling att du får dåligt samvete för att du inte lyssnar mer?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-18 19:01

mzi skrev:Du kanske inte gillar musik så mycket egentligen? Men nu har du lagt ned så mycket tid och pengar på din anläggning och din skivsamling att du får dåligt samvete för att du inte lyssnar mer?

Ja, numera, sedan ett antal år tillbaka, är jag fokuserad på den musik jag spelar.

Det jag beskrev handlade om hur det var dessförinnan.

Användarvisningsbild
robsarve

Inläggav robsarve » 2012-02-18 19:10

phloam skrev:

Men i så fall har du ju lägenheten, eller en lägenhet med draperier, eller en svagt belyst lägenhet med/utan draperier (osv) som "stör illusionen" och utgör gränssnittet mot musiken, i kombination med nån fjärr för interaktion.

Eller är det nåt med fjärrkontrollerade draperier som gör dem särskilt lämpliga att förmedla musikupplevelser? Är det höjden av design för ljudåtergivning, ett par tunga draperier som strålar ut ljud i lägenheten?

Ok om ljudet projicerades så att man kunde få för sig att Neil eller Krall står och sjunger bakom draperiet i fråga, men så är det ju oftast inte :)

När det låter som bäst så får jag till illusionen att ljudet inte begränsas av väggarna, närmast en spöklik känsla av att ha musikanterna i rummet, eller att rummets ena sida upplöses och ersätts av inspelningsplatsen.

Jag har oxå insett att jag inte har något intresse av att titta på konvolut. Jag gillar setupen jag har i vardagsrummet med en squeezebox touch som enda synlig elektronik och all min musik åtkomlig från nas-en. Men jag har ännu inte kommit på hur högtalarna skall försvinna. Men den här dialogen har gett mig ideer.
...tycker Erik

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-18 19:13

Mina paneler är stora: typ 45x165 cm.

Förvisso är de ljusbeige, så de dominerar på ett lågmält sätt.

Men, den bästa känslan får jag då jag mörklägger och sitter och bara stirrar in i mörkret.

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2012-02-18 19:15

Häng upp ett tunt svart draperi, robsarve.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ht=knoppen
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-02-18 23:44

Kanske att vi talar lite förbi varandra; vissa talar mest om själva illusionen av närvaro - medan jag fokuserar på själva musiklyssnandet i sig.

D.v.s. det är stor skillnad på att säga "illusionen av närvaro störs av ett skivkonvolut" och "musiklyssnandet störs av ett skivkonvolut".

Vill man absolut få en upplevelse av att man är på konsert via lämplig live-inspelning så kan man anpassa miljön efter det, men i realiteten så varken kan eller bör all musik konsumeras på just det sättet (illusorisk konsertupplevelse)

Kanske att det Strmbrg upplever handlar om att man i vissa fall anstränger sig så hårt för att mentalt få "närvaroillusionen" - att man fokuserar på fel saker (hur det låter osv).

Man glömmer bort att det faktiskt finns andra sätt att lyssna på musik. Musik kan vara komplement till annan konst, eller stämmningsskapande i den miljö man arbetar i (som Eno tänkte sig "ambient music"), eller bara musik med ett rakt budskap utan stora krav på vare sig transparens eller närvaroillusion (i.e. studioproducerad popmusik).

Men det är väl att svära i kyrkan, att hävda på ett hififorum att man både kan och bör lyssna på andra sätt än "vara där!" :D

Användarvisningsbild
lennartj

Musikalisk insikt med utsikt

Inläggav lennartj » 2012-02-19 02:00

Jag fick ett väldigt sällsynt anfall av städmani igår och passade på att ta några bilder efteråt som jag lagt upp i min presentation.
Som motreaktion till några andras inlägg kan jag illustrera att musiklyssning i en fönsterlös bunker inte är något för mig.

Bild
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-19 02:10

Snyggt lennartj och fin utsikt också. :)

Återgå till Generellt om hifi