Vill du att anläggningen skall synas?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vill du det?

Japp, maffiga, biffiga prylar är en del av grejen
6
7%
Japp, eleganta apparater skapar mervärde
26
30%
Spelar ingen direkt roll
18
21%
Spelar absolut ingen roll
8
9%
Vill inte ens se högt, om det går med bibeh ljud
19
22%
Jag njuter rent av av att se anläggningen
9
10%

Antal röster : 86

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2012-02-16 20:25

När jag är intresserad av ren musiklyssning eller bara vill ha musik när jag läser eller umgås vill jag inte se anläggningen.
När har hifi/teknikintresset aktivt så vill jag att anläggningen ska både synas och imponera. :)

För mig är det helt enkelt olika saker. Allmänt så vill jag ha en anläggning som smälter in i miljön. Eller åtminståne inte dominerar.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-02-16 20:32

Kan man inte bara strunta i att titta på den stackars anläggningen? :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-16 20:58

Precis, man kan titta på apparaten i stället.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2012-02-17 00:41

Mest skrymmande och iögonfallande är ju högtalarna, inte minst om man har ett gäng basmoduler. Hur döljer man de fulingarna bäst utan att ljudet försämras?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2012-02-17 00:56

Micke23 skrev:Mest skrymmande och iögonfallande är ju högtalarna, inte minst om man har ett gäng basmoduler. Hur döljer man de fulingarna bäst utan att ljudet försämras?

Stora basmoduler kan gömmas bakom draperier. Om modulerna dessutom står i rummets främre hörn är det en enkel match att trolla bort dem. Andra trick som har presenterats på forumet är att maskera basmodulerna som bänkar och skåp eller att bygga om befintliga möbler till basmoduler. De senare metoderna förutsätter oftast att elementet riktas nedåt.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-02-17 01:03

Ragnwald skrev:Precis, man kan titta på apparaten i stället.

:lol: :lol: den va inte dålig den du..
angående de blåa djäfvla dioderna så har jag ett tips.
jo ta fodralet till ditt paraply (används ju aldrig) å klipp till lämplig form. applicera silikonlim å ena sidan och tryck fast.
finemang blev det för mig :wink:

annars vill jag gärna veta var anläggningen finns liksom.. om jag behöver använda den!?

de e klart, nu har jag ju renoverat å målat högtalarna lite 'fräckt' efter att de legat i träda många år.. fast nu tycker jag de mest ser ut som MONSTER 8O kom jag på
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
lennartj

Majoriteten är med mig

Inläggav lennartj » 2012-02-17 01:16

Jag svarade alternativ 2 och avser min musikanläggning. Någon hembio har jag inte men det råkar stå en 32" TV mellan högtalarna.

Därmed inte sagt att apparaterna ska stå mitt emellan högtalarna och glittra.
Jag föredrar att ha all elektronik utom slutstegen vid sidoväggen så att jag kan snegla på displayerna vid behov och hantera mina 4 skivspelare för schellack, vinyl, CD och BluRay/multi samt bandspelarna.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Ragnwald

Re: Majoriteten är med mig

Inläggav Ragnwald » 2012-02-17 01:30

lennartj skrev:... Någon hembio har jag inte men det råkar stå en 32" TV mellan högtalarna.

+1
Så kör jag också. Spelas det en DVD-audio mellan varven, är det rätt kul att använda menyn och få lite bonusmusik och bild att fästa blicken på, om man inte har något annat för sig.
Instrumentalmusik går ofta utmärkt att förena med bokläsning.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-02-17 08:29

KarlXII skrev:Dessutom kan det vara DD 2.0 på introt och något annat DD eller DTS-format när själva filmen snurrar igång.

Tänkte inte på det eftersom jag inte använder min pryttlar till film.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2012-02-17 11:28

Apparater kan nog vara snygga. Mina Naimgrunkor har en enkel rättfram design som tilltalar mig i alla fall. Men normalt ser man dem inte, de är gömda bakom luckor i en pianolackerad mediamöbel. När de används är luckorna öppna (det blir varmt annars) och då ser man dem.

Högtalarna är svåra att dölja om man inte hänger draperier framför dem. Mina Neat Petite är rätt snygga i rosewood-betsad ask. Det är rätt okej att de syns.

Skivspelaren syns verkligen, den står ovanpå möbeln. Den är inte så vacker tyvärr. Ibland har jag tänkt göra en ny snyggare låda eller sockel till den. Som kanske skulle funka bättre rent akustiskt också om den görs tung och dämpad. Nu är det en låda med rätt tunna väggar, fanerad med ljus teak tror jag, som inte alls lirar med möbelns finish.

Det fulaste är sladdarna (kablar heter det på HiFispråk), och de samlar damm också. Jag gömmer dem så gott det går bakom möbler och dörrar.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-02-17 11:58

Jag börjar störa mig på en del apparaters varande i vardagsrummet. Dom är hyfsat många då man kör med aktiva filter. Är också sugen på att vända rummet för att få bättre plats med en duk och då skulle apparaterna kunna hamna i ett förråd väggi vägg. Dock så skulle det innebära att man först skulle egentligen göra vinterträdgård av altanen för umgänge med högst bakgrundsmusik men det kan jag inte prioritera innan jag renoverat köket.
Men annars så stör jag mig inte så mycket på apparaterna, men något packmaterial i avvikande färg kommer aldrig upp på mina väggar dock.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-02-17 12:02

Harryup skrev: ..... men något packmaterial i avvikande färg kommer aldrig upp på mina väggar dock.

mvh/Harryup

kanske något i samma färg? :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-02-17 12:19

Om det verkligen behövs senare då jag vänt på rummet så skulle det kunna tänkas bli något typ Komoroks installation som ser snygg och diskret ut. Men svart skumplast på väggarna är för min smak en mindre optimal installation.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-02-17 12:25

Ere dax för en ny omröstning?

Vill du att din akustikbehandling ska synas 8)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-02-17 12:31

Det kan det nog vara.

mvh/Harryup.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-02-17 12:55

Varför stanna vid just hifi-apparatur; det borde finnas massor av saker i moderna hem som stör musikupplevelsen såsom lampor, datorer, möbler, tavlor, vaser, växter etc. etc. Total mörkläggning är ett alternativ, men annars? Vore ju faen om man skulle börja tänka på nån jäkla IKEA-design mitt under Dylan-sessionen.

Nej men allvarligt talat, hur ser ett idealt lyssningsrum ut - bortsett från akustikfix och själva hifiutrustningen? Som ett normalt hem, eller inte?

Jag tycker OlA-68 verkar ha det ganska idealiskt på många sätt :)

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2012-02-17 14:20

Dämpad belysning och lite härliga konturer att vila ögonen på eller sluta ögonen. Valet är fritt och humöret bestämmer vad man känner för.
100% Digital

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-02-17 16:29

Vi har ett funkishem med raka linjer, stilrena möbler och mycket luftiga, öppna ytor. Det var stört omöjligt att optimera det 60 kvadratmeter stora rum jag tidigare hade min anläggning i, för seriös lyssning. Det lät sig helt enkelt inte göras. Även om jag tyckte det var skitsnyggt att ha anläggningen just där. Hustrun accepterade men innerst inne gillade hon inte att högtalarna stod 1,30 m ut från väggen och dessutom centralt placerade i rummet. Varje gång hon passerade dem, gick hon lite för nära och låtsassnubblade, ehuru med ett leende. Budskapet var dock solklart. :lol:

I och med att jag beslutade mig för att sälja av stora delar av systemet för att byta "filosofi" och därmed prylar, bestämde jag mig för att inkludera tvåkanalsanläggningen i biorummet. Jag delade av rummet (knappt 40 kv.m.) i en biodel och en tvåkanalsdel. Ett draperi emellan och saken var biff. Snyggt blev det också. Och jag kan akustikfixa efter eget tycke och smak, utan att behöva ta hänsyn.

Nu kan jag i lugn och ro sitta och lyssna, utan att störa övriga familjemedlemmar. Även på märkliga tider av dygnet. Det är helt enkelt mitt eget lekrum numera.

Hade jag "byggt" en bio idag, hade jag definitivt satsat på in wall-högtalare och dold elektronik. Finns ingen poäng what so ever med att se biohögtalarna och övrig kringutrustning. Bilden i fokus. Punkt. Som det ser ut nu, är det högtalare överallt. I och för sig ganska snyggt och vid en första anblick imponerande för en oinvigd men det har liksom inte i en seriös biorumsdesign att göra.

Vad gäller tvåkanalssystemet, gillar jag hur det ser ut. Ljudet i fokus med med lite estetisk krydda i form av exotiskt träslag i high gloss-finish på högtalarna, läckert glödande rörförstärkare, feta dämppuckar i rostfritt under elektroniken, biffiga kablar och snygg bänk.

Att folk som kommer på besök inte omedelbart ser anläggningen, har jag inga som helst problem med. Jag brukar bjuda ner dem efter ett litet tag för en provlyssning. Om de då gillar vad de hör och dessutom tilltalas positivt av utseendet, blir jag lite stolt... :)
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2012-02-17 17:59

PekkaJohansson skrev:
Micke23 skrev:Mest skrymmande och iögonfallande är ju högtalarna, inte minst om man har ett gäng basmoduler. Hur döljer man de fulingarna bäst utan att ljudet försämras?

Stora basmoduler kan gömmas bakom draperier. Om modulerna dessutom står i rummets främre hörn är det en enkel match att trolla bort dem. Andra trick som har presenterats på forumet är att maskera basmodulerna som bänkar och skåp eller att bygga om befintliga möbler till basmoduler. De senare metoderna förutsätter oftast att elementet riktas nedåt.

Med vänlig hälsning

Pekka

Tack för bra tips! :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-02-18 02:48

Man kan ju vända på frågeställningen: Om man tänker sig en hemmamiljö - hur skulle man vilja att musiken och musiklyssnandet representerades i hemmet?

Vill man - som musikälskare och audiofil - ha ett hem som helt saknar referenser till det man älskar? Är det önskvärt att låta t.ex. TV/film-tittande vara normgivande i utformningen av gränssnittet till musiken?

Jag tycker det vore bättre att ställa krav på tillverkarna, gå in för att forma saker så som vi vill ha det (nu när tekniken börjar tillåta det) istället för att anta en uppgiven och fantasilös hållning som går ut på att "dölja eländet". I den mån det nu är eländigt, samt se hur detta ev. elände låter sig identifieras och åtgärdas.

Tänk om man köpte en konstnärligt utformad booklet (eller vad som helst, en figur eller skulptur eller Hellraiser-kub eller whatnot) i "musikaffären", väl hemma i sweetspot så scannas föremålet via RFID-tag eller nåt av anläggningen (vars inläsningsenhet ser ut som en Fender) och musiken streamas automatiskt till aktiva trådlösa högtalare som ser ut som..... ja, vad? :) Fantisera vidare!

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-02-18 03:16

Klart som f-n grejerna ska synas, hur ska jag annars hitta dom?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
robsarve

Inläggav robsarve » 2012-02-18 11:22

Kunde jag få tillräckligt bra ljud utan att se nått av anläggningen, absolut. För mig handlar det ju om att skapa illusionen av att "de spelar här" (i bion "man är där") och då spelar det ingen roll hur snygga skulpturer till högtalare man än har, de stör ändå illusionen.
...tycker Erik

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-02-18 11:30

Man behöver väl inte spela på grejorna?
Det räcker bra med att titta på dem. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-18 11:34

robsarve skrev:Kunde jag få tillräckligt bra ljud utan att se nått av anläggningen, absolut. För mig handlar det ju om att skapa illusionen av att "de spelar här" (i bion "man är där") och då spelar det ingen roll hur snygga skulpturer till högtalare man än har, de stör ändå illusionen.

Det bästa kanske vore om man - hur det nu skulle gå till - kunde få hela illusionen skapad direkt i hjärnan.

Tänk så behändigt!
Men skit i hur det skulle gå till nu...
:wink:

Frågan är om det egentligen ens finns något större intresse för en sådan lösning:
Allt av konsumtion av olika lådor med saker i skulle ju försvinna, tex.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-02-18 11:55

Strmbrg skrev:Det bästa kanske vore om man - hur det nu skulle gå till - kunde få hela illusionen skapad direkt i hjärnan.

Tänk så behändigt!
Men skit i hur det skulle gå till nu...
:wink:

Frågan är om det egentligen ens finns något större intresse för en sådan lösning:
Allt av konsumtion av olika lådor med saker i skulle ju försvinna, tex.

Människan är gjord för att använda sina sinnen. Att få upplevelser placerade direkt "i hjärnan" är ju att jämställa med hjärntvätt, programmering, eller kanske en tung tripp på narkotika.
Eller - fantasi. Hur kul är det?

Föreställ dig Eldfågeln. Från början till slut. Så. Hur kul var det? Ingen upplevelse i ordets rätta bemärkning, va?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-02-18 12:10

robsarve skrev:Kunde jag få tillräckligt bra ljud utan att se nått av anläggningen, absolut. För mig handlar det ju om att skapa illusionen av att "de spelar här" (i bion "man är där") och då spelar det ingen roll hur snygga skulpturer till högtalare man än har, de stör ändå illusionen.

Men i så fall har du ju lägenheten, eller en lägenhet med draperier, eller en svagt belyst lägenhet med/utan draperier (osv) som "stör illusionen" och utgör gränssnittet mot musiken, i kombination med nån fjärr för interaktion.

Eller är det nåt med fjärrkontrollerade draperier som gör dem särskilt lämpliga att förmedla musikupplevelser? Är det höjden av design för ljudåtergivning, ett par tunga draperier som strålar ut ljud i lägenheten?

Ok om ljudet projicerades så att man kunde få för sig att Neil eller Krall står och sjunger bakom draperiet i fråga, men så är det ju oftast inte :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-18 12:21

KarlXII skrev:
Människan är gjord för att använda sina sinnen. Att få upplevelser placerade direkt "i hjärnan" är ju att jämställa med hjärntvätt, programmering, eller kanske en tung tripp på narkotika.
Eller - fantasi. Hur kul är det?

Föreställ dig Eldfågeln. Från början till slut. Så. Hur kul var det? Ingen upplevelse i ordets rätta bemärkning, va?

Tror inte jag förstår, utveckla gärna, tack.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-02-18 12:34

När jag använder anläggningen så vill jag absolut inte se den.

Däremot, när jag inte använder den, så gillar jag att kasta ett öga på de många enorma konerna som lite suggestivt säger "Come on then you badboy,. Let me wreck the house for ya. Pretty please with sugar ontop? I can do it you know!".

Det ger mig feel good känsla :)
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-02-18 12:38

steveo1234 skrev:Däremot, när jag inte använder den, så gillar jag att kasta ett öga på de många enorma konerna som lite suggestivt säger "Come on then you badboy,. Let me wreck the house for ya. Pretty please with sugar ontop? I can do it you know!".

:D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-18 17:56

Jag vill ha all hjälp jag kan få för att fokusera på den musik jag spelar.

Jag har haft jättesvårt med koncentrationen:

Funderingar har poppat upp om hur det låter mitt under musiklyssnandet.
Tankar på andra apparater och vad jag skulle kunna tänkas köpa har ramlat in och stört mig.
Jag kom ofta på mig själv med att sitta i helt andra tankar samtidigt som skivan snurrat i kanske fem minuter.
Jag kunde sitta och stirra på räkneverket på CD-displayen.
Eller dumblänga på rören i slutstegen.

Nä, ta bort!
Provar att blunda, men det känns inte naturligt.

Öppnar ögonen, tittar på ena högtalaren: "Tänk ändå vad bra den presterar trots sin litenhet..."
Men, djupillusionen verkar den faktiskt inte kunna ge mig...

Äh!
Ska man kanske ta om adagiot igen?
Har ju knappt tänkt på musiken alls...

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi