När har hifi/teknikintresset aktivt så vill jag att anläggningen ska både synas och imponera.
För mig är det helt enkelt olika saker. Allmänt så vill jag ha en anläggning som smälter in i miljön. Eller åtminståne inte dominerar.
Moderator: Redaktörer
Micke23 skrev:Mest skrymmande och iögonfallande är ju högtalarna, inte minst om man har ett gäng basmoduler. Hur döljer man de fulingarna bäst utan att ljudet försämras?
Ragnwald skrev:Precis, man kan titta på apparaten i stället.
lennartj skrev:... Någon hembio har jag inte men det råkar stå en 32" TV mellan högtalarna.
KarlXII skrev:Dessutom kan det vara DD 2.0 på introt och något annat DD eller DTS-format när själva filmen snurrar igång.
PekkaJohansson skrev:Micke23 skrev:Mest skrymmande och iögonfallande är ju högtalarna, inte minst om man har ett gäng basmoduler. Hur döljer man de fulingarna bäst utan att ljudet försämras?
Stora basmoduler kan gömmas bakom draperier. Om modulerna dessutom står i rummets främre hörn är det en enkel match att trolla bort dem. Andra trick som har presenterats på forumet är att maskera basmodulerna som bänkar och skåp eller att bygga om befintliga möbler till basmoduler. De senare metoderna förutsätter oftast att elementet riktas nedåt.
Med vänlig hälsning
Pekka
robsarve skrev:Kunde jag få tillräckligt bra ljud utan att se nått av anläggningen, absolut. För mig handlar det ju om att skapa illusionen av att "de spelar här" (i bion "man är där") och då spelar det ingen roll hur snygga skulpturer till högtalare man än har, de stör ändå illusionen.
Strmbrg skrev:Det bästa kanske vore om man - hur det nu skulle gå till - kunde få hela illusionen skapad direkt i hjärnan.
Tänk så behändigt!
Men skit i hur det skulle gå till nu...
![]()
Frågan är om det egentligen ens finns något större intresse för en sådan lösning:
Allt av konsumtion av olika lådor med saker i skulle ju försvinna, tex.
robsarve skrev:Kunde jag få tillräckligt bra ljud utan att se nått av anläggningen, absolut. För mig handlar det ju om att skapa illusionen av att "de spelar här" (i bion "man är där") och då spelar det ingen roll hur snygga skulpturer till högtalare man än har, de stör ändå illusionen.
KarlXII skrev:
Människan är gjord för att använda sina sinnen. Att få upplevelser placerade direkt "i hjärnan" är ju att jämställa med hjärntvätt, programmering, eller kanske en tung tripp på narkotika.
Eller - fantasi. Hur kul är det?
Föreställ dig Eldfågeln. Från början till slut. Så. Hur kul var det? Ingen upplevelse i ordets rätta bemärkning, va?
steveo1234 skrev:Däremot, när jag inte använder den, så gillar jag att kasta ett öga på de många enorma konerna som lite suggestivt säger "Come on then you badboy,. Let me wreck the house for ya. Pretty please with sugar ontop? I can do it you know!".
Användare som besöker denna kategori: RogerGustavsson och 19 gäster