Moderator: Redaktörer
adzer skrev:Nu kan jag lätt ändra kalibreringen på mina basar från min marantzfjärr, men hur gör ni som har era basar på fast nivå? Ser ni verkligen på film med basarna spelandes 115dB på lyssningsplats?
mangs skrev:Ytterst sällan jag ser filmer med volymratten på 0dB. Det är väl isf främst när jag ser konserter. jag gillar när musiken inte bara hörs utan även känns men i vanliga spelfilmer tycker jag ljudet alltid är för högt när jag ligger på 0dB.
adzer skrev:Jag såg just klart den nya(hyffsat iaf) filmen "The Three Musketeers" och det slog mig hur jävla mycket bas det var i denna filmen. Varje slag, spark och sak som ramlade i marken kändes i kroppen och de större explosionerna skakade hela soffan och rutor.
Slutade med att jag sänkte basarna 6dB samt mastervolymen med ytterligare lika mycket bara för att inte allt i rummet skulle skaka så.
Visst är jag med på att kanoner, explosioner och fallande hus i verkligen låter en hel del, men vill man verkligen återge dessa ljudtryck i sitt hem? Speciellt i en lägenhet?
THX standarden säger ju 105dB som toppnivå på lyssningsplats per kanal samt ytterligare 10dB för LFE kanalen, dvs 115dB på lyssningsplats för basarna. Behövs verkligen dessa ytterligare 10dB tycker ni?
Jag anser iaf att 105dB @ 20Hz på lyssningsplats är tillräckligt. Då skakar det kraftigt i rummet och grannarna störs nog rejält. Sedan ytterligare 10ggr effekten på detta!
Känns väldigt överdrivet imo.
Nu kan jag lätt ändra kalibreringen på mina basar från min marantzfjärr, men hur gör ni som har era basar på fast nivå? Ser ni verkligen på film med basarna spelandes 115dB på lyssningsplats?
IngOehman skrev:På så vis kan all bas som kommer från V, C och H kanal återges på rätt
nivå, samtidigt som .1-kanalen kan ställas försiktigare, eller till och med
koppas bort helt. Använder man istället hemmabioförstärkarens eget
delningsfilter så förlorar man den möjligheten.
Om man i det fallet ställer SW svagt så kommer det att drabba även
den bas som kommer från framkanalerna, som det är MYCKET sällsynt
att den ligger för starkt.
IngOehman skrev:Det låter som om det finns någoit missförstånd inblandat här...
THX-normen, eller rättare sagt filmstandarden (THX har inget med den
här saken att göra) berättar bara om hur allting skall fungera inklusive
hur en nivå på någon kanal skall relatera till ljudtrycket i rummet - men
ingenting säger att det skall vara 105 dB när en kanal spelar, eller 115
dB när baskanalen spelar. (Eller 103 resp 113 vid -18 dB-kalibrering.)
Dessa nivåer är de maximala som KAN återges, med förefintlig standard.
Det betyder inte att det bli så starkt. Det är upp till filmens skapare att
bestämma. Och förstås den som har volymkontrollen i sin hand.
Hur starkt det "skall vara" bestäms ju av hur utstyrd kanalen är och de
flesta filmer är inte ens i närheten av fullt utstyrda. Men som sagt - sen
har man ju full frihet att inte spela filmen på referensnivå (som alltså
inte är en entydig ljudtrycknivå - utan en förstärkningsnivå).
- - -
Sen återstår förstås fortfarande frågan om hur starkt man vill att det
skall vara just i en lägenhet där man kanske fruktar att man stör gran-
narna. Men det är en fråga för sig.
Vh, iö
- - - - -
PS. Detta med att baskanalen, på grund av kretinism, ofta är osmakligt
komponerad, har jag löst i cr80s/cr80es på så vis att .1-kanalen tas in
på en egen ingång.
På så vis kan all bas som kommer från V, C och H kanal återges på rätt
adzer skrev:IngOehman skrev:Det låter som om det finns någoit missförstånd inblandat här...
THX-normen, eller rättare sagt filmstandarden (THX har inget med den
här saken att göra) berättar bara om hur allting skall fungera inklusive
hur en nivå på någon kanal skall relatera till ljudtrycket i rummet - men
ingenting säger att det skall vara 105 dB när en kanal spelar, eller 115
dB när baskanalen spelar. (Eller 103 resp 113 vid -18 dB-kalibrering.)
Dessa nivåer är de maximala som KAN återges, med förefintlig standard.
Det betyder inte att det bli så starkt. Det är upp till filmens skapare att
bestämma. Och förstås den som har volymkontrollen i sin hand.
Hur starkt det "skall vara" bestäms ju av hur utstyrd kanalen är och de
flesta filmer är inte ens i närheten av fullt utstyrda. Men som sagt - sen
har man ju full frihet att inte spela filmen på referensnivå (som alltså
inte är en entydig ljudtrycknivå - utan en förstärkningsnivå).
- - -
Sen återstår förstås fortfarande frågan om hur starkt man vill att det
skall vara just i en lägenhet där man kanske fruktar att man stör gran-
narna. Men det är en fråga för sig.
Vh, iö
- - - - -
PS. Detta med att baskanalen, på grund av kretinism, ofta är osmakligt
komponerad, har jag löst i cr80s/cr80es på så vis att .1-kanalen tas in
på en egen ingång.
På så vis kan all bas som kommer från V, C och H kanal återges på rätt
Nej inget missförstånd, eller isf möjligtvis i din i tolkningen av min text. Självklart vet jag, och förhoppningsvis alla andra, att det är de teoretiska maxnivåerna som anges och inte något kontinuerligt värde.
Problemet är inte att hela nivåen är för hög. Jag spela gärma med topparna närmare referens, men basarna i många nya filmer blir helt hysteriskt för höga då.
Så denna tråd handlar inte om referensvolymens vara eller icke. Utan hur LFE kanalen används på nyare filmer.
Att lägga basen såpass mycket högre än resterande register låter mycket illa enligt mig. Visst kan man sänka LFE kanalen i receivern, men det kräver en del knapptryckningar och finns ingen enkelt sätt att göra detta på. Iaf inte i min marantz enligt min vetskap.
steveo1234 skrev:
Det där tycker jag låter konstigt.
Menar du att du tycker att ljudläggningen är för kraftig där skottlossning med .22 låter som en artilleripjäs eller menar du att det används för mycket bas i scenen där det är rimligt att vänta sig mycket bas?
Om det är den sista delen du menar, så är jag nyfiken på hur din anläggning mäter i ditt rum upp till 80hz.
adzer skrev:
Både och.
Som i filmen "the three musketeers" där de slår någon men en knytnäve i ansiktet och det känns i soffan, men också scener där kanoner brassar av och hela rutorna och väggarna rör på sig.
Det är för myckt bas helt enkelt. Jag vill inte ha känslan av att en kanon går av 2m bredvid mig bara för att den gör det på filmen, det är inte behagligt samt att det stör grannarna onödigt mycket.
Mycket bas i filmer där det passar är helt ok, men när basen ligger så mycket högre än resterande register att det bara låter bas är inte trevligt.
Det skall vara smakfult gjort och inte bara dra på så mycket som går.
NiklasF skrev:IngOehman skrev:På så vis kan all bas som kommer från V, C och H kanal återges på rätt
Rätt nivå enligt vem?
Jag vill iaf ha det som ljudläggaren till filmen har tänkt sig.
NiklasF skrev:I min förstärkare så jag kan ställa nivåer på samtliga kanaler, vilken kan du inte göra detta på
mangs skrev:Är du säker på att din bas är korrekt inställd till att börja med? Det kan ju vara som så att du har någon stående våg vid någon frekvens som ger en väldigt förstärkning just där du sitter. har du haft möjlighet att mäta upp frekvensgången?
Bara för att göra klarhet i det hela när det gäller kalibrering av förstärkaren. Om jag skapat en fil med -18dB C-brus och jag mäter upp alla kanalerna med en ljudtrycksmätare var för sig, vilka nivåer skall då visas för kanalerna resp suben när förstärkaren står på 0dB?
Skall det vara:
Samtliga kanaler var för sig: 75dB medelvärde?
Samtliga kanaler var för sig: 75dB toppvärde?
Samtliga kanaler var för sig: 75dB medelvärde (85dB för LFE)?
Samtliga kanaler var för sig: 75dB toppvärde (85dB för LFE)?
Samtliga kanaler var för sig: 85dB medelvärde?
Samtliga kanaler var för sig: 85dB toppvärde?
Samtliga kanaler var för sig: 85dB medelvärde (95dB för LFE)?
Samtliga kanaler var för sig: 85dB toppvärde (95dB för LFE)?
Jag kör på det fetstilta men några dB högre bas.
NiklasF skrev:Kort och gott, du rattar om var och varannan rulle du tittar på då?
NiklasF skrev:Vi är isf väldigt olika, jag ställer in min anläggning med brus så att kanalerna ligger så jämt det bara går, sedan lägger jag på ca 3db på .1.
NiklasF skrev:Tror vi är ganska få här inne som skulle göra en bättre ljudläggning än en som jobbar med det...
NiklasF skrev:...men det är ju självklart bara vad jag tror...
NiklasF skrev:Justerar nivån det gör jag med volumeratten
Kraniet skrev:om man inte har ett filter där man kan justera .1 kanalen själv hur bör isf recievern vara inställd?
Om jag sätter subwoofer off vad händer då med LFE-innehållet? Går jag miste om ljud då som ska vara med?
Kraniet skrev:I dagsläget har jag satt main+lfe och tar ut lågnivå till minidsp där jag delar mellan basarna och fronthögtalarna. Men det kanske finns bättre inställningar?
Kraniet skrev:Ang basnivån i filmer så verkar det som att det blivit mer av den varan. Tex verkar ju biograferna inte vara byggda för att hantera ljudnivåerna. SF här i stan har flera salonger med spräckta baslådor och fronthögtalare. Som jag förstår det hinner dom inte mer än laga grejorna innan dom går sönder igen.
Kraniet skrev:Men jag antar att salongerna byggdes för att klara ljudspåren som fanns då. Vilket borde betyda att ljudnivåerna höjts.
IngOehman skrev:Kraniet skrev:om man inte har ett filter där man kan justera .1 kanalen själv hur bör isf recievern vara inställd?
Om jag sätter subwoofer off vad händer då med LFE-innehållet? Går jag miste om ljud då som ska vara med?
Nej, tvärtom. Sätter du SW off så kommer all .1-information med i L och R.
För att INTE få med den så behöver du sätta den till on och skicka ut signalen
i intet. Det är därför jag har skapat en separat signalväg för .1-kanalen i både
cr80s och cr80es, så att man med en enkel knapptryckning kan välja om den
skall vara med eller inte OCH så att man kan ändra nivån på .1-kanalens info
utan att påverka annan bas från alla andra kanaler.
IngOehman skrev:Kraniet skrev:Ang basnivån i filmer så verkar det som att det blivit mer av den varan. Tex verkar ju biograferna inte vara byggda för att hantera ljudnivåerna. SF här i stan har flera salonger med spräckta baslådor och fronthögtalare. Som jag förstår det hinner dom inte mer än laga grejorna innan dom går sönder igen.
Tråkig historia. Det kan möjligen bero på överivriga maskinister också. Jag
har gått på mången premiär där ljudnivån satts absurt över referensnivå.
Var ligger biograferna du tänker på?
Kraniet skrev:IngOehman skrev:Kraniet skrev:om man inte har ett filter där man kan justera .1 kanalen själv hur bör isf recievern vara inställd?
i intet. Det är därför jag har skapat en separat signalväg för .1-kanalen i både
men om jag skippar LFE går jag inte miste om sådant som ska vara med i filmen då?
Almen skrev:Kraniet skrev:IngOehman skrev:Kraniet skrev:om man inte har ett filter där man kan justera .1 kanalen själv hur bör isf recievern vara inställd?
men om jag skippar LFE går jag inte miste om sådant som ska vara med i filmen då?
Men du skippar inte LFE (a.k.a. .1), du dirigerar den till frontkanalerna, som IngOehman skrev här ovan.
SW är inte identiskt med LFE eller .1.
shaft skrev:Hej igen!
på mina stärkare alt processor så har det gått att ställa något som ofta kallas LFE-mix som jag nämnde innan. Det betyder att om man kör med t.ex ett THX-system där subwoofer spelar både bas från alla kanaler samt .1- kanalen så kan man ändra dess inbördes vikt. I detta fall så går det att ställa ner LFE-nivån relativt basen från övriga kanaler. Mixen har ett minus spann på ca 12 db om jag inte minns
shaft skrev:Själv har jag numera separat LFE kanal från min processor till en separat sub så jag slipper bry mig om detta nåt mer. Jag kalibrerar kanalen diskret och kan enkelt ändra nivån under film. Övriga basen hanteras av 2 subwoofers.
Öhmans lösning är ju också smakfull!
shaft skrev:Vad Marantz kan vet jag inte men kolla i manulen om det går att ändra på ett smidigt sätt. Blir det för jobbigt orkar man ju inte riktigt ändra hela tiden. Tyvärr så får jag ändra nivåerna på i princip varje film samt att dialogen ofta blir för svag jämfört med explosioner hur man än gör....
Vargen skrev:Jag lider enormt av att basen är för kraftig på film. Den nivå som krävs för att dialog osv ska vara tydlig ger ett sjujäkla drag när något exploderar eller när en helikopter blåser förbi..
Jag kan justera LFE-kanalens nivå i receivern. Jag vill ha basen, dvs de vanliga basljuden i musik osv, intakta men få ner LFE-kanalen på samma, eller i alla fall i stort sett samma, nivå som resten. Är 10db det man ska sänka den kanalen med då, om just 10db är den nivå som LFE normalt ligger över resten?
adzer skrev:Ja det är LFE+Main som e dåligt.
SW-off kör nog de flesta som har externa delningsfilter
Ja slår du av SW så mixas LFE kanalen in i frontarna.
Vargen skrev:Jag lider enormt av att basen är för kraftig på film. Den nivå som krävs för att dialog osv ska vara tydlig ger ett sjujäkla drag när något exploderar eller när en helikopter blåser förbi..
Jag kan justera LFE-kanalens nivå i receivern. Jag vill ha basen, dvs de vanliga basljuden i musik osv, intakta men få ner LFE-kanalen på samma, eller i alla fall i stort sett samma, nivå som resten. Är 10db det man ska sänka den kanalen med då, om just 10db är den nivå som LFE normalt ligger över resten?
Kraniet skrev:
edit: ang topicfrågan så blir det väl svårt att svara på ifall man inte har ett kalibrerat system?
crion skrev:
Om du drar ned den till +0dB har den inte rätt längre att skaka rummet 10dB högre än vad En annan kanal får.
Kraniet skrev:antar de flesta löser problemet genom att ställa upp ljudet i centern. Men det har ju sina nackdelar det med.
crion skrev:Jag är säker på det då t.e.x. DVD Audio mixar ej skall spelas upp med +10dB på .1 kanalen. Den skall då ha gain 0dB. Givetvis kan diverse tillverkare välja att visa detta på olika sätt. Men detta är korrekt.
crion skrev:Vargen skrev:Jag lider enormt av att basen är för kraftig på film. Den nivå som krävs för att dialog osv ska vara tydlig ger ett sjujäkla drag när något exploderar eller när en helikopter blåser förbi..
Det korta svaret: Ja, sänk LFE i recievern med LFE reglaget om du vill förändra balansen mellan 5/7 kanaler vs LFE spåret.
Om du drar ned den till +0dB har den inte rätt längre att skaka rummet 10dB högre än vad En annan kanal får.
Kraniet skrev:vad heter det där programmet som steveo1234 visar frekvensinnehåll i filmer med?
Borde ju vara bästa sättet att visa hur nivån i basen ligger.
Glebster skrev:Jag stör mig aldrig på basnivån* men ganska ofta på att dialogen är för ljudsvag. Detta får till följd att man ökar ljudstyrakan under avsnitt med mycket dialog och sänker densamma när det "brakar loss". Jag tror dock att detta är en fullt medveten mixning och att problemet förmodligen hade varit ringa om jag lyssnat på film i ett dedikerat ljudrum avskärmat från övriga huset istället för i vårt vardagsrum.
Då jag i nuläget saknar center saknar jag tyvärr möjlighet att tratta på mer centerljud vilket annars sannolikt hade provats.
* Sedan jag notchat bort mina rumsmoder och justerat upp botten.
Glebster skrev:Jag stör mig aldrig på basnivån* men ganska ofta på att dialogen är för ljudsvag. Detta får till följd att man ökar ljudstyrakan under avsnitt med mycket dialog och sänker densamma när det "brakar loss". Jag tror dock att detta är en fullt medveten mixning och att problemet förmodligen hade varit ringa om jag lyssnat på film i ett dedikerat ljudrum avskärmat från övriga huset istället för i vårt vardagsrum.
Då jag i nuläget saknar center saknar jag tyvärr möjlighet att tratta på mer centerljud vilket annars sannolikt hade provats.
IngOehman skrev:Det vore intressant om Vargen hade lust att berätta hur hans eller hennes
nivå ha ställts in.
En annan fråga som jag tycker är minst lika intressant är om de som klagar
på för stark .1-kanal verkligen vet att det är .1-kanalens bas som de tycker
är för stark. Det finns ju bas i de andra kanalerna också, och om man inte
har gjort någon analys av varifrån (från vilken kanal) det man hör och som
man störs av kommer, så kan det vara förhastat att tro att det måste vara
just .1-kanalen som ligger fel och ställer till det.
Vh, iö
Vargen skrev:IngOehman skrev:Det vore intressant om Vargen hade lust att berätta hur hans eller hennes
nivå ha ställts in.
Vh, iö
Alla högtalare satta som small, delade vid 80hz.
---
Så när basen är helt i min smak för det mesta men fläskar till något vansinnigt ibland så har jag utgått ifrån att det är LFE-kanalens bas som är för hög i nivå.
Vargen skrev:IngOehman skrev:Det vore intressant om Vargen hade lust att berätta hur hans eller hennes
nivå ha ställts in.
Vh, iö
Min bio är enkel. Denon 2805, Audiopro Image 44, 22, 12, B1.28. Alla högtalare satta som small, delade vid 80hz. Jag har inte använt audessy eller vad det nu är för system denon använder utan jag har mätt avstånden och ställt in manuellt. Nivåerna har inte mätts utan de har jag ställt in genom att sitta och traggla med test-tonerna. Basen har jag justerat in vid musiklyssning, och nivån är nog jämförelsevis låg. Hos andra med sub som jag lyssnat hos är basnivån högre. Tycker inte att jag nu, efter mycket labbande med placering, kan "höra" subben vid musiklyssning.
Default för LFE-kanalen i receivern är 0dB och jag kan höja eller sänka den 12dB.
Det är helt rätt att jag inte kan veta bestämt att det är just LFE-kanalen som är för hög i nivå. Jag har tolkat det så, eftersom musik och djupa mansröster inte är för basiga, men explosioner, inbromsande bilar eller i förekommande fall rymdskepp eller liknande sätter igång basen något vansinnigt. Scener infrån klubbar blir bara en stor basgröt.. Så när basen är helt i min smak för det mesta men fläskar till något vansinnigt ibland så har jag utgått ifrån att det är LFE-kanalens bas som är för hög i nivå. När jag minskar LFE-kanalens nivå i receivern men 5-8dB så blir det bättre, utan att det känns mer bastunnt generellt. Det tycker jag talar för att det verkligen är LFE-kanalens nivå som är för hög. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så inser jag charmen i att ha lite extra i LFE-kanalen, och hade jag haft kraftigare prylar och en dedikerad bio så hade det inte varit problematiskt. När man spelar film kvällstid i ett vardagsrum är det dock inte lika kul när ljudet växlar från behagligt till tokhögt på ett ögonblick.
Du har säkert rätt i att det inte finns någon regel som säger hur nivån på LFE-kanalen ska se ut, utan att det är upp till filmskaparen. Men..hur BRUKAR det se ut? Är det ändå inte ganska vanligt, i synnerhet i moderna action och sci-fi filmer, att det fläskas på lite överdrivet även om det kanske inte gäller allt?
Vargen skrev:Suben är inställd för att fungera till ALL musik jag lyssnar på. Det inkluderar Yello och Infected, men även Toad the wet sprocket och liknande rock. Justeringen är gjord så att basen inte ska bli överdriven till basrik musik, och att viss annan musik kan bli lite tunn är priset jag får betala. Jag orkar inte hålla på och ändra beroende på vad som spelas.
Mina frontar är även rätt tunna i basen så vill jag få till en hyfsad integration så kräver det en rätt låg nivå på basen. Jag tycker att de nu låter som en större högtalare. Ökar jag nivån på subben ramlar det över i sub/sat-ljud.
De 5-8dB jag sänker är alltså LFE-kanalen, inte sub out-nivån. Med frontarna som small är det helt rätt, precis som jag skrivit, att jag inte kan vara säker på vad som LFE-kanalens ljud men när jag alltså sänker LFE-kanalen (med sub out-nivån intakt) tar det udden av de ljud som annars vore för jobbiga utan att det blir mindre bas på annat. Känns alltså som att LFE-kanalens nivå är min bov i dramat.
Märk väl att jag inte påstår att nivån är felaktig, eller att jag skulle vara "orättvis" mot ljudmakaren. En explosion i verkligheten är ingen behaglig upplevelse (även om jag aldrig hört en explosion klinga ut i en 10s lång 30hz-ton som de ofta gör på film..). Jag menar bara precis det jag skriver, dvs att JAG lider av att basen på film är för kraftig då jag spelar i ett vardagsrum och ofta med sovande barn en trappa upp. Jag tycker att det leder till att jag alltid får spela så lågt att jag får svårt att uppfatta dialog, miljöljud och de mer finstämda detaljljuden för att vara på den "säkra sidan" om ett flygplan störtar eller en bil krockar.
IngOehman skrev:Glebster skrev:Jag stör mig aldrig på basnivån* men ganska ofta på att dialogen är för ljudsvag. Detta får till följd att man ökar ljudstyrakan under avsnitt med mycket dialog och sänker densamma när det "brakar loss". Jag tror dock att detta är en fullt medveten mixning och att problemet förmodligen hade varit ringa om jag lyssnat på film i ett dedikerat ljudrum avskärmat från övriga huset istället för i vårt vardagsrum.
Fast vad betyder det egentligen att inte störa sig på basnivån, men att tycka
att dialogen är för svag? Det kan ju vara samma sak.
Om du väljer att ställa volymen så att inte basnivån stör dig, och det leder till
att du tycker att dialogen blir för svag, kan det inte i så fall vara så att du, om
du istället ställt volymen efter dialogen (vilket väl är det normalare), skulle ha
uppfattat andra ljud (däribland basnivån?) som för starka?
Vh, iö
Glebster skrev:
Did not see that one coming...
Alltså, jag anser att mitt system är inställt på ett sådant sätt att basnivån på filmer aldrig stör mig utan jag tycker tvärtom att nivån i sammanhanget är mycket bra (läs för mig korrekt). Innan jag notchade bort moder och justerade basen upplevde jag dock ofta filmbas som bumlig och monoton.
Men, om jag vid filmtittande ställer nivån på ljudstyrkan efter dialog upplever jag ofta att ljudinformationen vid crash-boom-bang-scener sammantaget alla kanaler blir för stark vilket föranleder en volymsänkning. Det är alltså den sammantagna ljudstyrkan vid dessa scener som jag upplever (onödigt) stark jämförelsevis med scener med enkom dialog. Det låter inte dåligt, distar inte och basen sticker varken ut eller lyser med sin frånvaro utan dynamiken i ljudspåret (heter det dynamik i detta fall?) är onödigt stor vilket gör filmitittande i vardagsrummet jobbig eftersom man har ett övrigt hushåll att ta hänsyn till.
Johan_Lindroos skrev:Eller, nu Vargen, kanske jag fattar vad du menar då du skriver "LFE" och "Sub-out". För mig blev det obegripligt nämligen.
Frågror:
När du skriver "LFE", menar du då den inställning du gör i hembioförstärkaren (Denon i ditt fall)?
(Inställningen i hembioförstärkare bbrukar normalt sett benämnas "Subwoofer level" el.dylikt. Den signal spm går till subwooferkanalen ligger efter bass management och kan således innehålla olika saker, t.ex. enbart LFE, bas under en viss delningsfrekvens från andra högtalare satta till "Small", eller både och. Alltså olika kombinationer beroende på hur ens egen högtalarkonfiguration ser ut.)
När du skriver "Sub-out", menar du då den inställning du med nivåratten på själva bashögtalaren (Audio Pro i ditt fall)?
Vargen skrev:Johan_Lindroos skrev:Eller, nu Vargen, kanske jag fattar vad du menar då du skriver "LFE" och "Sub-out". För mig blev det obegripligt nämligen.
Frågror:
När du skriver "LFE", menar du då den inställning du gör i hembioförstärkaren (Denon i ditt fall)?
(Inställningen i hembioförstärkare bbrukar normalt sett benämnas "Subwoofer level" el.dylikt. Den signal spm går till subwooferkanalen ligger efter bass management och kan således innehålla olika saker, t.ex. enbart LFE, bas under en viss delningsfrekvens från andra högtalare satta till "Small", eller både och. Alltså olika kombinationer beroende på hur ens egen högtalarkonfiguration ser ut.)
När du skriver "Sub-out", menar du då den inställning du med nivåratten på själva bashögtalaren (Audio Pro i ditt fall)?
Jag har separata nivåjusteringar för sub out och LFE. Sub out är alltså sw-level och LFE är en helt separat nivåjustering för LFE-kanalen. Om jag sänker den påverkar det alltså inte subwooferns utnivå på ljudspår som inte innehåller en LFE-kanal.
Glebster skrev:IngOehman skrev:Glebster skrev:Jag stör mig aldrig på basnivån* men ganska ofta på att dialogen är för ljudsvag. Detta får till följd att man ökar ljudstyrakan under avsnitt med mycket dialog och sänker densamma när det "brakar loss". Jag tror dock att detta är en fullt medveten mixning och att problemet förmodligen hade varit ringa om jag lyssnat på film i ett dedikerat ljudrum avskärmat från övriga huset istället för i vårt vardagsrum.
Fast vad betyder det egentligen att inte störa sig på basnivån, men att tycka
att dialogen är för svag? Det kan ju vara samma sak.
Om du väljer att ställa volymen så att inte basnivån stör dig, och det leder till
att du tycker att dialogen blir för svag, kan det inte i så fall vara så att du, om
du istället ställt volymen efter dialogen (vilket väl är det normalare), skulle ha
uppfattat andra ljud (däribland basnivån?) som för starka?
Vh, iö
Alltså, jag anser att mitt system är inställt på ett sådant sätt att basnivån på filmer aldrig stör mig utan jag tycker tvärtom att nivån i sammanhanget är mycket bra (läs för mig korrekt). Innan jag notchade bort moder och justerade basen upplevde jag dock ofta filmbas som bumlig och monoton.
Men, om jag vid filmtittande ställer nivån på ljudstyrkan efter dialog upplever jag ofta att ljudinformationen vid crash-boom-bang-scener sammantaget alla kanaler blir för stark vilket föranleder en volymsänkning. Det är alltså den sammantagna ljudstyrkan vid dessa scener som jag upplever (onödigt) stark jämförelsevis med scener med enkom dialog. Det låter inte dåligt, distar inte och basen sticker varken ut eller lyser med sin frånvaro utan dynamiken i ljudspåret (heter det dynamik i detta fall?) är onödigt stor vilket gör filmitittande i vardagsrummet jobbig eftersom man har ett övrigt hushåll att ta hänsyn till.
steveo1234 skrev:Glebster skrev:Jag stör mig aldrig på basnivån* men ganska ofta på att dialogen är för ljudsvag. Detta får till följd att man ökar ljudstyrakan under avsnitt med mycket dialog och sänker densamma när det "brakar loss". Jag tror dock att detta är en fullt medveten mixning och att problemet förmodligen hade varit ringa om jag lyssnat på film i ett dedikerat ljudrum avskärmat från övriga huset istället för i vårt vardagsrum.
Jag har aldrig stört mig på basnivån iheller. Jag önskar snarare att ljudmixaren ignorerat de som sitter med Bose och använt hela kapaciteten när det behövs. Det är alldeles för få filmer som faktiskt närmar sig digitala 0án och jag tycker att det varit befogat att faktiskt drämma till lite extra lite då och då
Men, mer störande är när ljudmixare lägger in starka ljud i området mellan mellanregistret och diskant. Det låter alldeles för starkt tycker jag om man ligger nära ref-nivå... Typ, de flygande drakarna i Sagan om ringer som får mig att dyka efter fjärrkontrollen. Det lät likadant på bio och är inte njutbart..
mangs skrev:Glebster skrev:
Detta är väl en helt annan diskussion egentligen men med tanke på att de flesta idag är utrustade med någon form av hemmabioförstäkare så har filmskapare möjlighet att mixa spåren så att det blir mer verklig dynamik och därmed att filmen upplevs mer verklig om stereon är kalibrerad och körs på referensnivå. Detat leder ju allt som oftast att vanligt tali i dialog blir mycket tystare om man väljer att skruva ned totalvolymen för att man inte vill höra pistolskott/biljakter i sitt vardasgrum kl 01.00 på natten. För att komma runt detat brukar det ifinans möjlighet att begränsa dynamiken i förstärkaren. Detta heter lite olika hos o8ilka tillverkare men Night mode brukar ju dels komprimera ljudet och skära bort en del bas.
IngOehman skrev:Klart som korvspad. Tack för info!
IngOehman skrev:Kan faktiskt hålla med om att det finns sådana ljudläggningar.
IngOehman skrev:Men framför
allt är det ju precis sådär man uppfattar en perfekt ljudläggning om man av
olika skäl spelar den 10-15 dB svagare än filmen är avsedd att tittas på.
IngOehman skrev:Alltså utan att man skall behöva gå in i en massa menyer. Som det är idag
behöver man gå in i menyer, vilket även gör en tillfällig justering svårtillbaka-
ställd. Men dessutom finns det nästan inga apparater som tillåter justering
av centerkanalsnivån när den är en fantomkanal.
Det är skandalöst dåligt.
Vh, iö
UnholyRishna skrev:Du har inte läst böckerna va?![]()
Det är inte drakarna, utan Nazgûlerna själva som skriker, och det ljudet ska vara fruktansvärt att höra! Det ska skära genom märg och ben och vara så obehagligt och skräckinjagande att de som hör det tappar förståndet och all stridsmoral!! Så jag tyckar nästan att det låter för snällt i filmerna.
mangs skrev:En liten snabb genomgång.
Källan:
ljudstpår på CD är inspelad i två kanaler (oftast) och de spelar 0-22kHz
Ljudspåren på DVD/Bluray etc är kanske i 5.1 eller 7.1 och har då alltså 6 eller 8 kanaler som alla kan återge 0-48kHz?
Inspelningen
Hur sedan filmskapare etc väljer att använda dessa signaler är upp till skaparen men för att underlätta har man då THXs standard att gå på varvid filmskaparen kanvälja att mixa sitt ljud så att det faller de som har kalibrerat sina system i smaken.
Uppspelnings-utrustningen
Här är det upp till användaren att själv snöra ihop sin anläggning och sätta upp den med rätt inställningar med tanke på högtalarval, rum, egen smak etc. jag lämnar inkopplingen av slutsteg och högtalare fdärhän och antar att användare kopplat ihop sitt 5.1-system med sub kopplat till Subwoofer-utgången.
Vid vanlig 2-kanalsmusik från Cdn kommer musiken att återges i Pure Direct läge i enbart de främre 2 frontkanalerna (precis som ett vanligt 2-kanalssystem). oavsett om du satt dina högtalare som small eller large kommer de i detta läge pslea hela frekvensrangen.
Väljer man bort Pure Direct kan man då istället använda hemmabioförstärkarens egna inbyggda funktion att dela upp ljudet och då lira med alla högtalare. Har man då satt hötalarna i läget small (vilket man bör göra alltid enligt många) kommer basen under delningsfrekvensen från samtliga kanaler som är i läget small filtreras bort och skickas till SW-utgången.
Om vi sedan lägger i en film som är inspelad i 5.1 kommer din förstärkare i Pure Direct läget mata ut allt direktljud i resp högtalare, precis som de är inspelade i 5.1 med brasklapp för att förstärkarens filtrering gällande LP/HP plockar bort HP från SW-utgången och LP från utgångarna till de högtalare som står i small.
Om man kopplar ur Pure direct så kommer i alla fall högtalare i läget small fortfarande spela frekvenser från delningsfrekvensen som du själv satt upp i din förstärkare och de subbar som är inkopplade kommer återge det som finns inspelat i LFE-kanalen mixat med totalen från alla högalares information under delningsfrekvensen.
Dvs summeringen gör det omöjligt att avgöra om det är infon i LFE eller FL, FR ,C, SL, SR som är för bastung. Väljer man att justera ned SW i detta läge så är det INTE samma sak som att man sänker LFE utan man bara sänker sin anläggnings inställda nivå för att återge det som skall skickas ut ur SW-utgången.
Genom att koppla ur SW och säga att denna saknas görs istället tvärtom, Dvs om den LFE-signal finns så delas den upp på de högtalare som är i läget large.
I många förstärkare finns det en separat-inställning för hur man vill mixa in LFE-kanalen ihop med de övriga 7 kanalerna och om man nu är säker på at tdet är LFE som är för stark är det här man skall ställa in det och inte på SW-nivån.
T
Sedan kan jag hålla med om att vissa filmer är märkligt ljudmxsade då det i två efterföljande scener låter snarlikt när ett helt hus rasar som när någon smäller igen en vanlig dörr.
Rätta mig gärna om jag har fel.
Vargen skrev:För att återknyta till ämnet så verkar det som att ljudspårens "dynamik" och kraftiga bas ska ge upplevelsen av realism. Crash&bang-scener skulle låta högt och obehagligt i verklighen. Då undrar man ju varför ljuden i sig inte görs mer realistiska. När en Transformer svingar armen förstår jag inte varför den ska innebära en lågbasvåg i rummet, och en verklig explosion klingar inte ut i en lång lågbaston. Det verkar lite som att just överdriven bas är vad ljudmakare eftersträvar, då händelser som i verkligheten inte skulle genera några som helst ljud i lågbasområdet ofta mullrar rejält på film. Så min syn är inte bara att nivån alltså överdrivs utan också att det ska fläskas på med bas där det inte är befogat och på ett sätt som snarast leder till en känsla av overklighet. Vad är det med just bas som gör det så attraktivt att överdriva den?
meanmachine skrev:Tycker inte att det är av vikt att realiteten återspeglas vid film. Bara röster låter klart och rent. Men överdriven bas är feelgood till filmen. Det är ju värre om basen uteblir.
UnholyRishna skrev:meanmachine skrev:Tycker inte att det är av vikt att realiteten återspeglas vid film. Bara röster låter klart och rent. Men överdriven bas är feelgood till filmen. Det är ju värre om basen uteblir.
Det är dessutom svårt att kontrollera t.ex. hur ett rymdskepp som passerar precis ovanför skallen på en låter, eller en riktigt kraftig explosion på 5 meters håll!![]()
(Den senare går iofs att kolla men jag anmäler mig inte som frivillig. Är inte lika tuff som Chuck Norris!)
Glebster skrev:
Nu är inte jag heller i närheten av lika tuff som Chuckan men jag har sprängt en jäkla massa med alla typer av sprängämne svenska försvaret har att tillgå, "kastat handgranat", skjutit (och laddat) granatgevär och även om upplevelserna ofta är ganska fysiska så låter aldrig ljudet över huvud taget som det gör på film. Samtliga sprängämne låter mer som ett gevärskott till skillnad från det där hemmabiomullret som ligger på dagens ljudspår, take my word for it!
adzer skrev:Nej ljud kan inte färdas i vakum.
Då drar jag upp min fråga igen. Vill man verkligen ha ett 100% realistiskt ljud på film?
Dvs vill man att sci-fi filmer med strider i rymden skall vara helt tysta och vill man verkligen att scener med stora explosioner skall skaka hela huset och nästan ge lyssnaren hörselskador?
Visst är det häftigt med dynamik, men jag tycker att på många filmer så är dynamiken och då speciellt i basen alldeles för mycket. Antingen får man sänka hela volymen vilket gör att dialogen kommer för lågt eller så får man sänka basen vilket gör att större delen av filmen blir väldigt basfattig.
På de flesta filmer är detta inget problem, men det har kommit en hel del titlar(speciellt nyare) som uppvisar detta beteendet.
Glebster skrev:Vad snackar du för skit, ALLA vet ju hur en TIE-fighter låter!!!![]()
(Intressant info: Sound designer Ben Burtt created the distinctive TIE fighter sound effect by combining an elephant call with a car driving on wet pavement.)
I övrigt håller jag, som du kanske har läst, med dig till fullo!
Nasjo skrev:Ni som tycker det är för mycket dynamik t.ex. när ni kollar på film medans familjen inte vill bli störd, varför använder ni inte night-mode?
Glebster skrev:UnholyRishna skrev:meanmachine skrev:Tycker inte att det är av vikt att realiteten återspeglas vid film. Bara röster låter klart och rent. Men överdriven bas är feelgood till filmen. Det är ju värre om basen uteblir.
Det är dessutom svårt att kontrollera t.ex. hur ett rymdskepp som passerar precis ovanför skallen på en låter, eller en riktigt kraftig explosion på 5 meters håll!![]()
(Den senare går iofs att kolla men jag anmäler mig inte som frivillig. Är inte lika tuff som Chuck Norris!)
Nu är inte jag heller i närheten av lika tuff som Chuckan men jag har sprängt en jäkla massa med alla typer av sprängämne svenska försvaret har att tillgå, "kastat handgranat", skjutit (och laddat) granatgevär och även om upplevelserna ofta är ganska fysiska så låter aldrig ljudet över huvud taget som det gör på film. Samtliga sprängämne låter mer som ett gevärskott till skillnad från det där hemmabiomullret som ligger på dagens ljudspår, take my word for it!
meanmachine skrev:Låter det nått överhuvudtaget i rymden? Och är det så att man kan se färgspektrumet?
Glebster skrev:Säger inte emot dig men ha i åtanke att den kanske vanligaste typen av sprängämne (pentyl) har en detonationshastighet på minst 8000m/s. Mullret kommer sannolikt från det explosionen orsakar, inte själva explosionen.
UnholyRishna skrev:Glebster skrev:Säger inte emot dig men ha i åtanke att den kanske vanligaste typen av sprängämne (pentyl) har en detonationshastighet på minst 8000m/s. Mullret kommer sannolikt från det explosionen orsakar, inte själva explosionen.
Säkerligen är det så, sannolikt vibrationer i marken samt eko mm. Men det var inte pentyl de sprängde utan "deg". Och den innehåller väl inte pentyl, eller? (Jag vet inte så noga) Oavsett så är ju hela idén med en explosion att det ska gå fort så ja, inga utdragna basljud på nära håll.
Edit: Känns som att du har rätt bra koll på detta ämnet Mao..
Glebster skrev:UnholyRishna skrev:Glebster skrev:Säger inte emot dig men ha i åtanke att den kanske vanligaste typen av sprängämne (pentyl) har en detonationshastighet på minst 8000m/s. Mullret kommer sannolikt från det explosionen orsakar, inte själva explosionen.
Säkerligen är det så, sannolikt vibrationer i marken samt eko mm. Men det var inte pentyl de sprängde utan "deg". Och den innehåller väl inte pentyl, eller? (Jag vet inte så noga) Oavsett så är ju hela idén med en explosion att det ska gå fort så ja, inga utdragna basljud på nära håll.
Edit: Känns som att du har rätt bra koll på detta ämnet Mao..
Sprängdeg består av pentyl och en skvätt mineralolja vilket f.ö. är anledningen till att man bör använda handskar vid hantering. Lite kommer man allt ihåg.
adzer skrev:Nej ljud kan inte färdas i vakum.
Då drar jag upp min fråga igen. Vill man verkligen ha ett 100% realistiskt ljud på film?
adzer skrev:Dvs vill man att sci-fi filmer med strider i rymden skall vara helt tysta och vill man verkligen att scener med stora explosioner skall skaka hela huset och nästan ge lyssnaren hörselskador?
adzer skrev:Visst är det häftigt med dynamik, men jag tycker att på många filmer så är dynamiken och då speciellt i basen alldeles för mycket.
adzer skrev:Antingen får man sänka hela volymen vilket gör att dialogen kommer för lågt eller så får man sänka basen vilket gör att större delen av filmen blir väldigt basfattig.
adzer skrev:På de flesta filmer är detta inget problem, men det har kommit en hel del titlar(speciellt nyare) som uppvisar detta beteendet.
UnholyRishna skrev:steveo1234 skrev:
Men, mer störande är när ljudmixare lägger in starka ljud i området mellan mellanregistret och diskant. Det låter alldeles för starkt tycker jag om man ligger nära ref-nivå... Typ, de flygande drakarna i Sagan om ringer som får mig att dyka efter fjärrkontrollen. Det lät likadant på bio och är inte njutbart..
Du har inte läst böckerna va?![]()
UnholyRishna skrev:Det är inte drakarna, utan Nazgûlerna själva som skriker, och det ljudet ska vara fruktansvärt att höra! Det ska skära genom märg och ben och vara så obehagligt och skräckinjagande att de som hör det tappar förståndet och all stridsmoral!! Så jag tyckar nästan att det låter för snällt i filmerna.
steveo1234 skrev:UnholyRishna skrev:steveo1234 skrev:
Nej. Har de bra bas? ::)UnholyRishna skrev:Det är inte drakarna, utan Nazgûlerna själva som skriker, och det ljudet ska vara fruktansvärt att höra! Det ska skära genom märg och ben och vara så obehagligt och skräckinjagande att de som hör det tappar förståndet och all stridsmoral!! Så jag tyckar nästan att det låter för snällt i filmerna.
Obehagligt är ju ljudet. Skräckinjagande är det inte alls. Mest ett jäkla skärande i öronen. Om du tycker att det låter för snällt så tror jag att jag vågar dra slutsatsen att du ligger långt ifrån ref-nivå när du lyssnar. Oavsett anledning så hoppas jag att ljudläggarna slutar med den sortens anfall på min hörsel.
IngOehman skrev:Om problemet är ungefär det jag skissar så bör det yttra sig även om du
skulle spela musik (utan .1-kanal) som inte är basskuren. T ex kanske lite
Avratz?
1. Nej. Har de bra bas? ::)UnholyRishna skrev:Det är inte drakarna, utan Nazgûlerna själva som skriker, och det ljudet ska vara fruktansvärt att höra! Det ska skära genom märg och ben och vara så obehagligt och skräckinjagande att de som hör det tappar förståndet och all stridsmoral!! Så jag tyckar nästan att det låter för snällt i filmerna.
2. Obehagligt är ju ljudet. Skräckinjagande är det inte alls. Mest ett jäkla skärande i öronen. Om du tycker att det låter för snällt så tror jag att jag vågar dra slutsatsen att du ligger långt ifrån ref-nivå när du lyssnar. Oavsett anledning så hoppas jag att ljudläggarna slutar med den sortens anfall på min hörsel.
Johan_Lindroos skrev:Hej Vargen!
Ditt bekymmer intresserar mig.
Jag sökte up manualen till din AVTR-2805. Där står faktiskt att det finns en justeringsmöjlighet för LFE i tillägg till justering av Subwoofer Level! Den finessen är mig veterligen ganska ovanlig idag. Jag tror inte den finns på t.e.x. nya från Denon och Marantz. Enligt manualen är syftet med finessen att justera LFE-nivån i förhållande till övriga bassignaler Följande: - Om man har en subwoofer som inte ensam kan klara den höga nivån från LFE-signaler utan att limitera (typ "slå i botten) så kan det vara en poäng att kunna minska en smula på LFE-signalen. Men i manualen rekommenderas ingen dämpning för normalfallet. Man bör endast fibbla på denna möjlighet om man har problem alltså. Hursomhelst är denna manual sensationellt välskriven!Det förklaras ingående olika varianter av möblering, varför, och en massa annat. Manualerna för nyare Denoner är avsevärt sämre, förmodligen har de utelämnat denna "bra" info för att istället få plats med annan info om de utökade antal finesser som finns i de nyare. Lite synd kan jag tycka.
Det jag funderar mer på är om du möjligtvis även har ett sådant rum som gör att låga frekvenser ger onödigt hög nivå vid lyssningplats, medans "vanlig" musik sällan går så djupt, och din anläggning möjligtvis inte har någon bashöjning vid sådana frekvenser. Om du förstår vad jag menar. Det du bör prova är att inte ha subwoofern direkt i något hörn då excitation av rumsresonenser blir som mest då. Prova att sätta den mer mot "mitten av högtalarnas vägg" men inte precis mitt i, utan lite åt sidan. På det viset kan man minska effekter av rumsresonenser en smula och få en aning jämnare frekvensrespons. Prova även att inte har lyssningplats alltär nära väggen bakom dig, då där blir det alltid ett extra "baslyft".
Du kan även prova att spela Dolby Digital/DTS-kodad musik-DVD och se hur den musikalsiska balansen låter då. Då har man ibland lagt en del i LFE, men likaså ska det vara basljud i de vanliga högtaarna ändå. LFE är ömnad endast som ett tillägg till vanliga basljuden. Då har du även bass management igång.
PerStromgren skrev:IngOehman skrev:Om problemet är ungefär det jag skissar så bör det yttra sig även om du
skulle spela musik (utan .1-kanal) som inte är basskuren. T ex kanske lite
Avratz?
Blev inte "basskuren" lite malplacerat här? Jag förtår ju precis vad du menar, men en bassynt kan väl i princip generera DC?
UnholyRishna skrev:steveo1234 skrev:UnholyRishna skrev:steveo1234 skrev:
1. Nej. Har de bra bas? ::)UnholyRishna skrev:Det är inte drakarna, utan Nazgûlerna själva som skriker, och det ljudet ska vara fruktansvärt att höra! Det ska skära genom märg och ben och vara så obehagligt och skräckinjagande att de som hör det tappar förståndet och all stridsmoral!! Så jag tyckar nästan att det låter för snällt i filmerna.
2. Obehagligt är ju ljudet. Skräckinjagande är det inte alls. Mest ett jäkla skärande i öronen. Om du tycker att det låter för snällt så tror jag att jag vågar dra slutsatsen att du ligger långt ifrån ref-nivå när du lyssnar. Oavsett anledning så hoppas jag att ljudläggarna slutar med den sortens anfall på min hörsel.
1. Nä, de är lika tråkiga som alla andra böcker ur det hänséendet!![]()
2. Nä, jag bara menar att det har inte varit någon lätt uppgift för ljudläggaren att skapa just dessa ljud. De ska vara skärande och genomträngande, och såtillvida tycker jag att de lyckats.
Jag kan spela jävligt starkt emellanåt, men jag vet inte om jag legat på referensnivå just för de filmerna. Vet att jag ibland spelar upplevt starkare än på bio (royal i malmö, ganska långt fram). Men jag har inte så stort lyssningsavstånd, och ett obehandlat rum, så jag kan inte fläska på med 0.0dB DTS på min denonstärkare utan att det låter för högt.
Å andra sidan, beror inte detta också på rummets storlek.
Hur ska man mäta för att veta att man spelar på referensnivå?
Nej. Har de bra bas? ::)UnholyRishna skrev:Det är inte drakarna, utan Nazgûlerna själva som skriker, och det ljudet ska vara fruktansvärt att höra! Det ska skära genom märg och ben och vara så obehagligt och skräckinjagande att de som hör det tappar förståndet och all stridsmoral!! Så jag tyckar nästan att det låter för snällt i filmerna.
Obehagligt är ju ljudet. Skräckinjagande är det inte alls. Mest ett jäkla skärande i öronen.
Vargen skrev:Jag vet inte hur man gör för att citera ett utbrutet stycke ur någons text så jag gör så här:
PerStromgren skrev:Vargen skrev:Jag vet inte hur man gör för att citera ett utbrutet stycke ur någons text så jag gör så här:
Man klickar på knappen "Citera" och tar bort den text man inte vill ha med, precis som jag gjorde med din text nu.
IngOehman skrev:Så vad vill man då?
Ja, som sagt kan det ju vara olika, men jag tycker det är en enkel fråga
att svara på: Man vill ju höra ett 100% ursprungstroget ljud!Och ljudets
ursprung är ju just det ljud som skapades. Det finns inget annat original än
det som är filmens soundtrack.
Så är det för övrigt alltid. Det man återger är Fonogrammet.
Ingenting annat.
-------
Jag vill höra det som filmens skapare vill ha det, med reservation för att just
skador på hörseln inte är ok.
adzer skrev:En fråga ingvar du som är bra på detta. Är det helt säkert att de nivåerna som filmstandarden satt inte kan ge hörselskador?
adzer skrev:Jag menar en toppnivå på 105dB per kanal borde väl kunna bli en 113dB eller något sådant för ett 7.1 system?
De nivåerna gör bra ont i mina öron även om det bara är kortvarigt.
adzer skrev:Var en scen i någon a LOTR filmerna jag såg häromdagen där de blåser i ett horn(ett handhållet då med högre frekvens) och den nivån låg väldigt mycket högre än dialogen och pågick på sammma nivå i flera sekunder. Skulle inte förvånad mig om den närmade sig full utstyrning. Det gjorde nästan ont i öronen trots att jag körde på -10dB och bara har ett 2kanals system.
adzer skrev:Den scenen på ref-volym med fler kanaler skulle inte jag vilja utsätta min hörsel för.
adzer skrev:Möjligt att öronen fasktiskt klarar detta, men det är ju verkligen inte behagligt.
Vargen skrev:iö skrev:Njae, det betyder inte att nivåerna på .1-kanalen är generellt höga. Bara
att de kan vara mycket höga. 10 dB högre än de andra kanalerna.
Man har säkerhetsbälten och krockkuddar i bilar, trots att de inte generellt
kör av vägen. Men det förekommer ju, och för saker som förekommer
kan det vara bra att ha skydd.
Du menar, om jag förstått det hela rätt, att LFE-kanalen KAN vara upp till 10dB starkare än nivån på de andra kanalerna, och att det andra stycket påstår att de generellt INTE är det.
Korrekt?
Vargen skrev:Men..hur vet du det? Har du den inblicken i hur ljudläggarna väljer att utnyttja möjligheten att höja nivån på LFE-kanalen med upp till 10dB?
Vargen skrev:Vi är ju flera som upplever det precis tvärtom, dvs att ljudläggarna istället UTNYTTJAR den möjligheten lite väl mycket.
IngOehman skrev:Vad menar du med "kan"? Det finns sällan någon tangent som anslår
en ton oändligt många oktaver under subkontra-djupbasen. De flesta
synthar spelar ju just de toner som man spelar på dem, precis såsom
sker med de flesta andra instrument.
IngOehman skrev:"men LFE+Main och SW off blir väl samma resultat?"
Nej, det kan man faktiskt inte veta. Det förekommer många olika mix-nivåer
till fronthögtalarna i "LFE+main". Olika tillverkare gör inte sällan på sitt egen
sätt, och skall man räkna in spelare och vad de gör så är det inte ens säkert
att .1 kanalen mixas in korrekt om man sätter SW till no i spelaren. Det är
faktiskt rätt ovanligt med blurayspelare som har korrekt och komplett proto-
koll för kanaladministration.
Man vill gärna att det skall vara enkelt, men det är det inte.
Inget är helt säkert men bäst odds är att sätta SW till no i hemmabioförstär-
karen. Där gör färst (mest få) fel. Och sen måste man förstås ha en kedja
som elektroakustiskt ger rimlig tonkurva för att summan skall blir rätt.
Vh, iö
IngOehman skrev:shaft skrev:Hej igen!
på mina stärkare alt processor så har det gått att ställa något som ofta kallas LFE-mix som jag nämnde innan. Det betyder att om man kör med t.ex ett THX-system där subwoofer spelar både bas från alla kanaler samt .1- kanalen så kan man ändra dess inbördes vikt. I detta fall så går det att ställa ner LFE-nivån relativt basen från övriga kanaler. Mixen har ett minus spann på ca 12 db om jag inte minns
Det är en mycket bra lösning. Och faktiskt är detta ett problem som THX har
varit medvetna om från första början och därför så är alla professionella THX-
delningsfilter faktiskt försedda med en omkopplare som gör att man kan öka
.1-kanalen med 10 dB (stort B) - och denna är det meningen att alla film-
mxare skall testa med. Filmen skall alltså vara spelbar med 10 dB EXTRA
gain för .1-kanalen. Detta för att hålla nere de värsta excesserna. Dock
rekommenderas inte lyssning på full volym.
Eftersom cr80s och cr80es används på många filmmixningstudior så finns
faktiskt även där denna +10 dB-funktion, trots att jag inte har träffat på
knappt någon film som blir bättre av att bashöjas ens 6 dB (dock vinner
rätt så mycket musik på det enligt många subjektiva uppfattning).
Kanske är det just att filmerna skall funka med 10 dB höjd basnivå som gör
att det så länge varit rätt ovanligt med helt okontrollerade basnivåer?
Många ljudläggare jag talat med de senaste 10 åren ha dock inte ens känt
till detta. När THX hade spelat ut sin roll (THX behövdes verkligen då det
hittades på, men i takt med att kvaliteten har gått upp har även behovet,
och därmed det kommersiella värdet av THX dalat. Idag är det 3D biograf-
erna skriver för att få folk till bio. Om det fungerar? Fan trot...) så glömdes
inte bara loggan bort, utan även de riktigt bra sakerna som fanns med lite
mera finstilt och som därför inte har kommit till allmän kännedom.
Så - det finns både et +6 dB- och ett +10 dB-läge på cr80s/cr80es, som
båda kan aktiveras utan att man förlorar kalibreringen![]()
(Som sker när man vrider på volymratten på alla vanliga subwoofrar.).
Bara att klicka tillbaka omkopplaren till kalibrerad nivå när man vill ha det.
Denna +6 dB/+10 dB-omkopplare höjer både basen från L och R och den
från .1-kanalen om man har satt upp sin hemmabioförstärkare för att göra
bas-inmixningen.
Och som sagt - det finns en separat ingång också - så att man kan påver-
ka mixen mellan .1 och bas från L & R (och de kanaler som är satta som
små).shaft skrev:Själv har jag numera separat LFE kanal från min processor till en separat sub så jag slipper bry mig om detta nåt mer. Jag kalibrerar kanalen diskret och kan enkelt ändra nivån under film. Övriga basen hanteras av 2 subwoofers.
Öhmans lösning är ju också smakfull!
Tack!
När du skriver sådant där är det ju mycket svårare att nämna att det sätt
du använder basarna på är skapligt ineffektivt.
Du slösar bort väldigt mycket slaglängd och får MYCKET högre distorsion än
vad som skulle vara möjligt.
Men, med tillräckligt överkapacitet kan det förstås vara okej.
Vill bara nämna det, och att det nog går att göra signifikanta kapacitets-
ökningar på ditt system, med väldigt enkla medel.shaft skrev:Vad Marantz kan vet jag inte men kolla i manulen om det går att ändra på ett smidigt sätt. Blir det för jobbigt orkar man ju inte riktigt ändra hela tiden. Tyvärr så får jag ändra nivåerna på i princip varje film samt att dialogen ofta blir för svag jämfört med explosioner hur man än gör....
Det KAN bero på väldigt ojämn tonkurva, eller ett rum med lite väl dåliga
akustiska förhållanden. Det förstnämnda får olika saker att sticka ut och
då tillfälligt överrösta varandra, och det senare gör att alla kanaler får en
olycklig förmåga att "maskerar sönder" varandra.![]()
I båda fallen brukar man uppleva att man behöver justera inställningen
hela tiden.
Men att dessa är skälet hos dig är ju bara en spekulation från min sidan,
en ide om vad det KAN bero på.
Jag varken vet eller tror något om vad det är som orsakar problemet. Jag
bara nämner några möjliga orsaker.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 34 gäster