Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Helt rätt svarat isåfall, åtminstonde som jag tänkt mig frågan.
Om man har en subbas för .1-kanalen i hembion så skall den räknas in också, det kanske jag skall nämna.
MagnusÖstberg skrev:Har du någon smärtgräns alls?
Kostnad för filter, drivning och basmoduler skall vara inräknat.
avr7000 skrev:Mitt har nog kostat en bit över 30 lök oräknat alla itteratiner för att komma dit.... men bas är kul
Strmbrg skrev:Vet inte (ännu?) vad jag skall svara på den frågan.
Under 80 Hz känns svårt att svara på, under 40 eller så, kanske går lättare.
Har nämligen för mig att mina högtalare börjar falla drastiskt där någonstans. Åtminstone enligt pappren. Har inte brytt mig om att försöka kolla själv.
Jag vill inte i dagsläget vare sig betala något alls för, eller arbeta med att åstadkomma "mer nedåt" än det jag redan har.
Det handlar mer om en inställning än om var den ekonomiska smärtgränsen går, för min del.
Jag tycker att det nuvarande funkar fint till mina krav och till den musik jag vill lyssna på.
Att förbättra egenskaperna för teknikens egen skull har jag lessnat på.
Skall det göras så skall åtgärden bottna i en upplevd störande brist, som jag ser det.
Jag tycker att ditt rätta svar är 0 om du skall rösta.Strmbrg skrev:Vet inte (ännu?) vad jag skall svara på den frågan.
Under 80 Hz känns svårt att svara på, under 40 eller så, kanske går lättare.
Har nämligen för mig att mina högtalare börjar falla drastiskt där någonstans. Åtminstone enligt pappren. Har inte brytt mig om att försöka kolla själv.
Jag vill inte i dagsläget vare sig betala något alls för, eller arbeta med att åstadkomma "mer nedåt" än det jag redan har.
Det handlar mer om en inställning än om var den ekonomiska smärtgränsen går, för min del.
Jag tycker att det nuvarande funkar fint till mina krav och till den musik jag vill lyssna på.
Att förbättra egenskaperna för teknikens egen skull har jag lessnat på.
Skall det göras så skall åtgärden bottna i en upplevd störande brist, som jag ser det.
Jag vill inte ha en diskussionstråd om basmoduler i den här tråden, det finns det gott om redansteveo1234 skrev:Jag förstår din poäng. Men .....
2-ch skrev:Håller med Komorok på det sättet att jag anser att var smärtgränsen går beror på en kombination av intresse och tillgångar.
meanmachine skrev:Sysslar du med marknadsundersökning magnus? Det är misstänksamt att du formar titeln så att man kan misstänka det. Vem tjänar på tråden?
Richard skrev:Jag svarar inte på trådens rubrik eftersom jag inte vill vara med i någon marknadsföring.
Jag tycker också att helheten är det viktigaste.MichaelG skrev:Jag svarade "0". Jag har fullregisterhögtalare idag och ett tacksamt rum, vilket innebär att förbättringar inom basområdet känns helt ointressant. Om jag varit intresserad av att spela extremt djupbasintensiv musik på extrema nivåer, hade mitt svar kanske varit annorlunda.
Hälsn. Michael
Nattlorden skrev:Behövs nog inte mer röstning... Plockar man bort de ointresserade 'nollorna' och trycker ut de som tycker >200,000 i en utdragen svans så är det väldigt nära en fin Gaussklocka, så det är högst troligt att formen bibehålles även vid fortsatt röstande.
lennartj skrev:Huvudhögtalare : basmodulsystem = 1 : 1,25
men jag tycker att det blir en skev jämförelse att ställa huvudhögtalarnas pris utan slutsteg mot basmodulsystemet där man inkluderar både slutsteg och delningsfilter.
Nattlorden skrev:Ta bort delningsfilter och slutsteg då. Delningsfiltret gäller ju definitivt båda och allt behöver få förstärkning.
lennartj skrev:Nattlorden skrev:Ta bort delningsfilter och slutsteg då. Delningsfiltret gäller ju definitivt båda och allt behöver få förstärkning.
Ok,
huvudhögtalare : baslådor (passiva) = 2 : 1
Om man köpt både nytt och begagnat och inte vet vad nypriset var då?MagnusÖstberg skrev:Det hade också varit intressant att veta förhållandet mellan huvudhögtalaranas prisbild och basmodulsystemet.
Tanken är inte under förutsättning obegränsad ekonomi, utan med de livsprioriteringar man gör utifrån de förutsättningar som finns.markusA skrev:Vid lite eftertanke så hade min nolla kunnat vara +200000 också.
Priset är bara relevant i förhållande till ens inkomst.
Fanns pengarna skulle pristaket försvinna...
MagnusÖstberg skrev:Tanken är inte under förutsättning obegränsad ekonomi, utan med de livsprioriteringar man gör utifrån de förutsättningar som finns.
Hade jag obegränsat med pengar skulle jag bo någonannanstans..
Instrumentens grundklang går kanske inte så mycket djupare än 30Hz. Men man lyssnar på väldigt speciell musik om det är helt dött under 80Hz!phloam skrev:Smärtgränsen kanske hänger samman med vad musikerna hade för ambitioner under 80 hz? Jag undrar ibland hur fallet under 80 såg ut för musikern under arbete... men det är kanske många här som lyssnar på konstig rumbleambient och diverse elektroniskt?
phloam skrev:Smärtgränsen kanske hänger samman med vad musikerna hade för ambitioner under 80 hz? Jag undrar ibland hur fallet under 80 såg ut för musikern under arbete... men det är kanske många här som lyssnar på konstig rumbleambient och diverse elektroniskt?
Jadå, det går att få till.lakej skrev:Finns det ens några lådor för upp till 2.5tkr som går ned till 20 (eller under)?
Nattlorden skrev:phloam skrev:Smärtgränsen kanske hänger samman med vad musikerna hade för ambitioner under 80 hz? Jag undrar ibland hur fallet under 80 såg ut för musikern under arbete... men det är kanske många här som lyssnar på konstig rumbleambient och diverse elektroniskt?
Tycker det vore konstigt att bygga anläggning efter musiksmak, anläggningen skall väl kunna spela vad helst den blir matad med. Du kanske hittar annan musik att gilla i framtiden, eller vill at t dina besökare skall kunna få lyssna på det som de gillar?
Det tolkar jag som noll kronor såvida du inte menar något annat?petersteindl skrev:Någonstans söder om Södertälje går gränsen.
Lennart skrev:Inga gruppköp på gång för en högpresterande 10:a för basreflex tex. Är sugen på att bygga 4 st. Men det måste vara en uppgradering från mina g:a Y2:or med Focals 13"-element. Och jag inbillar mig att 4 st moderna 10:or pumpar mer är två Focalelement (eller 8 st 8:or?)
/Lennart
FBK skrev:Jag svarade 0, då det inte är aktuellt idag. Sedan så "tror" jag att det inte kommer bli något delat system i framtiden heller för min del, men man vet aldrig säkert heller.
StefanL skrev:Jag röstade 20000, för det är förbaskat nära vad jag gav.
Skulle egentligen viljat lägga ut så jag kunde fått 4 likadana till, fast det går inte för frun (hon har precis accepterat de som står där nu, 4 till? Njä.).
Nattlorden skrev:StefanL skrev:Jag röstade 20000, för det är förbaskat nära vad jag gav.
Skulle egentligen viljat lägga ut så jag kunde fått 4 likadana till, fast det går inte för frun (hon har precis accepterat de som står där nu, 4 till? Njä.).
Får man vara nyfiken på vad som gör att du ens tänkt tanken? Jag tyckte det lät/kändes som det räckte till gott och väl...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster