Hifimissionärer

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Hifimissionärer

Inläggav Vinylcalle » 2012-08-12 21:38

Bara jag som tycker det är tröttsamt med alla hifimissionärer som till varje pris måste få andra att tycka precis som dom själva?

Jag bryr mig inte om det handlar om ifall hemmabioförstärkare är bäst eller sämst eller om att en kabel måste kosta minst 10 000 kr.

Vad gäller hifi är jag för mångfald och individens frihet att välja och tycka som den vill. Sen om det är rätt eller fel är inte lika viktigt som att inte idiotförklara andra för deras åsikter.

MvH en medlem som tycker det missioneras mer än vanligt för tillfället
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-08-12 21:48

Jag kanske är jobbig och missionerande själv, men jag tycker nog ofta att man ofta kan nöja sig med att ta del av vad andra skriver.

Men MÅSTE inte bevisa saker.
Man MÅSTE inte hävda sig.
Man MÅSTE inte ifrågasätta andra.

Om jag tycker att någon har fel, så behöver jag kanske inte gå på i evighet för att få den felhavande att inse detta.
Så himla omtänksam om mina medmänniskor är jag inte.

:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-12 22:29

Strmbrg skrev:Om jag tycker att någon har fel, så behöver jag kanske inte gå på i evighet för att få den felhavande att inse detta.

Det är ju sin sak. Om de De facto har fel är en annan fråga.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2012-08-12 22:37

Man avgör ju själv hur länge man lyssnar på missionerandet. :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-08-12 23:28

Kanske det. Men jag tror missonärerna itne vill ha in folk på "sin tro", utan det handlar om att upplysa folk om att dom eventuellt kan har blivit lurade att köpa undermåliga produkter till ett pris, eller direkt lögnaktig marknadsföring av olika slag. Vidare florerar det väldigt mycket missförstånd inom HiFi-svängen, ofta spritt av så kallade Hifi-tidningar.

Sedan finns det folk som i sin tur missuppfattar detta som påhopp på deras hobby, eller rent av person. Så är det kanske ibland, men det är nog ganska ovanligt ändå. Det finns, tycker jag dårå, en utbredd ovilja bland HiFi-entusiaster att ta reda på hur saker förhåller sig, egentligen. Man vill tycka och tro. Att ta reda på saker, i grunden, är man helt enkelt inte intresserad av. Ofta innebär snokandet i att ta reda på saker en del fysik och teknik, och det passar kanske inte alla. Inte att sitta och lyssna på avisktligt manipulerad musik (för att ta reda på hur olika distorsionsformer och andra fenomen låter, egentligen) heller. Rätt trist att lyssna på om man inte är specialintresserad. Men bra att ha gjort, tycker jag. Rent häpnadsväckande vad mycket man kan skruva till ljudet och det låter helt OK, enligt många till och med bättre.

Edit: Grejjen är då att det där "låta bättre" tror den oinvigde är något som appraten gräver fram från inspelningen. Den som provlyssnat på förvrängingar och lärtr sig mer om det vet att så inte är fallet. När det sedan påtalas uppåstår "viss irritation".
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-08-13 00:05

Max_Headroom skrev:Grejjen är då att det där "låta bättre" tror den oinvigde är något som apparaten gräver fram från inspelningen. Den som provlyssnat på förvrängingar och lärt sig mer om det vet att så inte är fallet. När det sedan påtalas uppåstår "viss irritation".

Är inte det semantik? Att en viss apparat/produkt "gräver fram mer information" betyder väl egentligen att den är mer transparent, dvs släpper fram mer information?

/ B

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-08-13 00:52

Bill50x skrev:
Max_Headroom skrev:Grejjen är då att det där "låta bättre" tror den oinvigde är något som apparaten gräver fram från inspelningen. Den som provlyssnat på förvrängingar och lärt sig mer om det vet att så inte är fallet. När det sedan påtalas uppåstår "viss irritation".

Är inte det semantik? Att en viss apparat/produkt "gräver fram mer information" betyder väl egentligen att den är mer transparent, dvs släpper fram mer information?

/ B

Jo, men många misstar sig och tror att effekter som appraterna har för sig är något som finns på skivan och andra appratr misslyckas med att gräva fram.

Det är därför, menar jag, viktigt att sätta sig in i hur olika förvräningar låter. En massa saker blir då lättare att förstå. Det kan också underlätta om man letar efter en viss typ av ljud. Alla letar ju inte efter "det transparent ljudet" utan vill ha en personlig prägel på ljudet.
Jag själv vill ha både och: Transparent när inspelningen är bra, och påverkan för att minska obehagen när inspelningen inte är det. Jag vill kunna slå av och på påverkan med en knapp. Jättepraktiskt.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2012-08-13 01:22

Bill50x skrev:

/ B

Max_Headroom uttrycker sig lite klurigt, men jag menar nog samma sak när jag svarar:
"gräver fram mer information" betyder ofta att någon ofta smal del av frekvensområdet är en aning förhöjd så att information som normalt drunknar i helheten framträder, som man inte hört förut.
Det kan ta rätt lång tid innan man upptäcker vad som hänt och vad den nya överbetoningen dränker i stället. Den förlusten är inte sällan större i det långa loppet än den där nya information.
Neutralitet brukar vinna i längden.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-13 07:58

+1

Tänkte skriva ungefär samma sak men slapp eftersom du redan hade gjort det. Överdriven upplösning kan vara tröttande och dra uppmärksamheten från musiken till ljudet.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-08-13 09:43

Max_Headroom skrev:Kanske det. Men jag tror missonärerna itne vill ha in folk på "sin tro", utan det handlar om att upplysa folk om att dom eventuellt kan har blivit lurade att köpa undermåliga produkter till ett pris, eller direkt lögnaktig marknadsföring av olika slag. Vidare florerar det väldigt mycket missförstånd inom HiFi-svängen, ofta spritt av så kallade Hifi-tidningar.

Sedan finns det folk som i sin tur missuppfattar detta som påhopp på deras hobby, eller rent av person. Så är det kanske ibland, men det är nog ganska ovanligt ändå. Det finns, tycker jag dårå, en utbredd ovilja bland HiFi-entusiaster att ta reda på hur saker förhåller sig, egentligen. Man vill tycka och tro. Att ta reda på saker, i grunden, är man helt enkelt inte intresserad av. Ofta innebär snokandet i att ta reda på saker en del fysik och teknik, och det passar kanske inte alla. Inte att sitta och lyssna på avisktligt manipulerad musik (för att ta reda på hur olika distorsionsformer och andra fenomen låter, egentligen) heller. Rätt trist att lyssna på om man inte är specialintresserad. Men bra att ha gjort, tycker jag. Rent häpnadsväckande vad mycket man kan skruva till ljudet och det låter helt OK, enligt många till och med bättre.

Edit: Grejjen är då att det där "låta bättre" tror den oinvigde är något som appraten gräver fram från inspelningen. Den som provlyssnat på förvrängingar och lärtr sig mer om det vet att så inte är fallet. När det sedan påtalas uppåstår "viss irritation".

Problemet som jag ser det är att det gärna påtalas (från de som tror de vet och då gärna använder vetenskapen som hävstång) att man får gärna tycka som man vill men man har fel. Det kan bara bli och vara på ett visst sätt.

Detta kan göra en så oerhört trött och arg då man oftast har fysiskt upplevt att det inte alls är på det viset som de gärna vill hävda det är.

Sen är det många (som ofta förstår vad man menar) som gärna vill missförstå det men vill få fram. Trots att det är tydligt som tusan. Ofta menar man samma sak men uttrycker sig på två olika sätt. Inte alla kan svänga sig med svåra ord och "vetenskaplig" svenska. :)

Sen tror jag du lägger lite väl stor vikt på hifi-tidningar. Jag känner rätt många som sysslar med tung hifi och ingen av dem lägger allt för stora värderingar i vad tidningarna säger. Läser man en positiv test om en produkt så kanske man blir mer sugen att testa den. Men jag skulle aldrig ta det som dagens sanning då man vet om att många av de som testar produkter troligtvis inte har samma syn på hur det ska låta som en själv, ja de har ofta inte ens någon form av kunskap att testa produkten i fråga.

Jag undviker ofta de stora diskussionerna om kablar, olika ljud från förstärkare och dylikt då jag redan är på det klara om vad jag tycker (jo det ändras stundtals det också, men oftast av helt andra anledningar en när folk talar om för en hur det ska vara). Jag känner inget större behov av att ägna spaltmeter åt att försvara mina intryck och upplevelser. Det finns helt enkelt så mycket roligare saker att lägga energi på.

Sen tycker jag ett stort problem rent generellt på forum är att det är många som uttalar sig och det är svårt att veta vilka som egentligen vet vad de pratar om. Oftast så är de de som "skriker" högst som vet minst, men det behöver inte alltid vara så.

Nu har jag tur som har en far som är otroligt duktig inom ämnet hifi och som har hållit på i mer än 30 år. Detta gör att jag har någonstans att vända mig och verifiera om det man läst stämmer eller ej, och någonstans att få hjälp.

Detta har gjort att jag nu sitter med en anläggning som jag är mer än nöjd med. Finns alltid grejer man kan uppgradera men grundstommen i det hela är så löjligt bra att det inte finns någon anledning att byta mer än för att det är skoj :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-13 11:55

Bill50x skrev:Är inte det semantik? Att en viss apparat/produkt "gräver fram mer information" betyder väl egentligen att den är mer transparent, dvs släpper fram mer information?

Nej, det kan vara indikaktion på kompression eller ett lätt hissat övre register också.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-08-13 17:52

Jo, det är väldigt mycket mässande just nu. Fast 'skitsnackdetektorn' har fulladdade batterier och är rätt in-tunad. Också orkar jag inte engagera mig riktigt i det, då där finns inget att vinna direkt.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-08-13 18:00

Beakungen skrev:Detta kan göra en så oerhört trött och arg då man oftast har fysiskt upplevt att det inte alls är på det viset som de gärna vill hävda det är.

Det är väl lite pudelns kärna. Folk upplever saker. Tror att det beror på en sak, men det gör inte det, utan kanske det rakt motsatta. Som t.ex. när en demonstratör på HiFi-mässa skall demonstrera högtalaren fina dynamik och spelar en skiva helt utan dynamik där allt låter precis lika starkt.
Demonstratören, som alltså då är en som jobbar i branchen och kan tyckas ska ha koll, vet uppenbarligen inte hur dynamik låter och har heller inte tittat på vilken dynamik musiken egentligen har.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-13 18:14

Max_Headroom skrev:
Beakungen skrev:Detta kan göra en så oerhört trött och arg då man oftast har fysiskt upplevt att det inte alls är på det viset som de gärna vill hävda det är.

Det är väl lite pudelns kärna. Folk upplever saker. Tror att det beror på en sak, men det gör inte det, utan kanske det rakt motsatta. Som t.ex. när en demonstratör på HiFi-mässa skall demonstrera högtalaren fina dynamik och spelar en skiva helt utan dynamik där allt låter precis lika starkt.
Demonstratören, som alltså då är en som jobbar i branchen och kan tyckas ska ha koll, vet uppenbarligen inte hur dynamik låter och har heller inte tittat på vilken dynamik musiken egentligen har.

Är du helt säker på att alla uppfattar musik och dynamik på samma sätt som du gör?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-08-13 18:50

Flint skrev:
Max_Headroom skrev:

Är du helt säker på att alla uppfattar musik och dynamik på samma sätt som du gör?

Självklart inte. Men om man tar en skiva som helt saknar dynamik när man ska köra en demo och hänvisar just till att "hör här vilken bra dynmikåtergivning högtalaren har" så är det uppenbart att demonstratören, helt oavsett HUR han uppfattar dynamik INTE klarar att skilja en dynamisk inspelning från en stenhårt limiterad, INTE hör att det låter hemskt illa och INTE har orkat kolla i datorn innan om skivan faktiskt.se har någon dynamik alls. För det har den inte.
Jag läste om en som varit just på demon och som rekomenderade skivan. Jag köpte skivan och den är ospelbar på normala stereos. Bland det sämsta jag har hört, någonsin (inkl gamla punkplattor). Kan funka i bilen, kanske, eftersom ljudkvalietet redan är dålig och störnivån väldigt hög.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-13 19:43

Max_Headroom
Där gick det tydligen helt snett av någon anledning. Demonen kanske trodde på principen att om man bara tjatar tillräckligt mycket och intensivt så blir påståendet sanning.
Senast redigerad av Flint 2012-08-13 20:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Re: Hifimissionärer

Inläggav jonasp » 2012-08-13 20:07

Vinylcalle skrev:Bara jag som tycker det är tröttsamt med alla hifimissionärer som till varje pris måste få andra att tycka precis som dom själva?

Jag bryr mig inte om det handlar om ifall hemmabioförstärkare är bäst eller sämst eller om att en kabel måste kosta minst 10 000 kr.

Vad gäller hifi är jag för mångfald och individens frihet att välja och tycka som den vill. Sen om det är rätt eller fel är inte lika viktigt som att inte idiotförklara andra för deras åsikter.

Jag håller med Calle Vinyl!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-08-13 20:38

jonasp skrev:
Vinylcalle skrev:Bara jag som tycker det är tröttsamt med alla hifimissionärer som till varje pris måste få andra att tycka precis som dom själva?

Det gör du inte!
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-08-13 20:56

Objektivisten skrev:
jonasp skrev:Jag håller med Calle Vinyl!

Det gör du inte!

:mrgreen:
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2012-08-13 21:13

Objektivisten skrev:
jonasp skrev:

Det gör du inte!

+1
Ps. Jag håller också med Vinylcalle.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Lassen

Inläggav Lassen » 2012-08-13 21:52

Vad som är rätt och fel kommer alltid diskuteras. Jag instämmer med trådskaparen i att mångfald är bra. Det skapar mycket att skriva om, lära sig av, möjligheter att upptäcka nytt, speciellt om vi tänker på "en mun - två öron..." och lyssnar mer än pratar.

Det jag tycker är än mer tråkigt än "missionerande", är att det i sin tur kan sluta i ren pajkastning eller många inlägg som inte har något med trådskaparens grundinlägg att göra.
För mig är det som att sitta mitt emot en person irl, avbryta den och börja prata om något helt annat.
Detta är ett fenomen jag faktiskt.se tycker händer för ofta i just faktiskt.se

edit:förtydligande
Senast redigerad av Lassen 2012-08-14 10:34, redigerad totalt 2 gånger.

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2012-08-14 08:13

Inom hi-fi och likasinnade är ju folk väldigt öppna och delar med sig av upplevelser och kunskap utan att peka med pekpinnen.
Man får ju inte glömma att det handlar om en extremt liten minoritet på ett enda forum.

Allt med Mjukfötter, EKK, Denon som slår 100 k system och andra tokigheter har aldrig fått fäste utanför det här forumet eller någon annanstans.

Det är ju kanske ett hundratal som missionerar om detta i hela världen och beror sannolikt på ekonomiska intressen på produkterna man håller på med.
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2012-08-14 09:27

ThePreTor1aN skrev:Det är ju kanske ett hundratal som missionerar om detta i hela världen och beror sannolikt på ekonomiska intressen på produkterna man håller på med.

Jepp, det har blivit enorma inkomster på ökad EKK försäljing tack vare faktiskt.se. 8)
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2012-08-14 10:32

När man ser på helheten så är ändå missionärerna imho en färgklick i en annars ganska grå vardag.
Om alla satt och tyckte "lyssna och se", "det finns inga sanningar utan bara åsikter" m.m. så skulle det bli ganska lite diskussioner.

Det som kan vara lite ansträngande är människor som inte kan se sina egna begränsningar och vägrar erkänna att de kanske inte har rätt nödvändigtvis.
Även en upplyst kan ändra åsikt om rätt argument används.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-08-14 10:40

markusA skrev:När man ser på helheten så är ändå missionärerna imho en färgklick i en annars ganska grå vardag.
Om alla satt och tyckte "lyssna och se", "det finns inga sanningar utan bara åsikter" m.m. så skulle det bli ganska lite diskussioner.

Det som kan vara lite ansträngande är människor som inte kan se sina egna begränsningar och vägrar erkänna att de kanske inte har rätt nödvändigtvis.
Även en upplyst kan ändra åsikt om rätt argument används.

Jag tycker det är likadant på alla våra svenska forum, det är bara olika typer av 'missionerande', det är ganska klara inriktningar.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-14 10:50

ThePreTor1aN skrev:Det är ju kanske ett hundratal som missionerar om detta i hela världen och beror sannolikt på ekonomiska intressen på produkterna man håller på med.

Vem på forumet har ekonomisk intresse i EKK? 8O

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-08-14 11:27

Nattlorden skrev:

Man kanske borde skaffa ett :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-08-14 13:43

Beakungen skrev:
Nattlorden skrev:Vem på forumet har ekonomisk intresse i EKK? 8O
Man kanske borde skaffa ett :D

För billiga, det går inte tjäna pengar på dem inom hifi-världen.

/ B

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-14 13:49

Sätt en kabelstrumpa och en häftig logga på EKK och sälj dem för 1000kr metern bara.

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2012-08-14 14:26

Nattlorden skrev:

Du förstår nog att han menar Sonic Design eller vad de heter som gör SD fötterna (utan att jag själv inte har den uppfattningen)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-14 14:36

patjoh skrev:Du förstår nog att han menar Sonic Design eller vad de heter som gör SD fötterna (utan att jag själv inte har den uppfattningen)

Nej, hur skulle jag det när man skriver Denon och Ekk samtidigt? Jag är inte legitimerad tankeläsare...

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2012-08-14 14:56

Nattlorden skrev:
patjoh skrev:Du förstår nog att han menar Sonic Design eller vad de heter som gör SD fötterna (utan att jag själv inte har den uppfattningen)

Nej, hur skulle jag det när man skriver Denon och Ekk samtidigt? Jag är inte legitimerad tankeläsare...

Diskussionen har varit uppe tidigare....

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-08-14 15:23

patjoh skrev:
Nattlorden skrev:

paa diskuterar aldrig dämpfötter på faktiskt. Så att påstå att diskussionen pågår på grund av ekonomiska intressen är lögnaktigt.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-14 16:19

Almen skrev:.. att påstå att diskussionen pågår på grund av ekonomiska intressen är lögnaktigt.

Bevisa det.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-08-14 16:25

Flint skrev:
Almen skrev:.. att påstå att diskussionen pågår på grund av ekonomiska intressen är lögnaktigt.

Bevisa det.

Jag skrev ju det: paa diskuterar aldrig dämpfötter på faktiskt.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-14 16:29

Almen skrev:
Flint skrev:

Bevisa det.

Vad bevisar det?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-14 16:38

Hela den här onödiga debatten skulle kunna undvikas om bara mjukfotsförespråkarna kunde medge att det kan finnas situationer och apparatkombinationer där spikfötter kan upplevas låta bättre än dessa förpestade mjukfötter och att man inte behöver vara total idiot för att uppfatta det så.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-08-14 16:42

Almen skrev:
Flint skrev:

Bevisa det.

Du kan aldrig bevisa frånvaron av något.

Värsta vetenskapliga dogmen, du vet.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-08-14 16:42

Flint skrev:Hela den här onödiga debatten skulle kunna undvikas om bara mjukfotsförespråkarna kunde medge att det kan finnas situationer och apparatkombinationer där spikfötter kan upplevas låta bättre än dessa förpestade mjukfötter och att man inte behöver vara total idiot för att uppfatta det så.

Oj det har jag missat. Vem har skrivit att det omöjligen kan upplevas låta bättre med spikes?
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-14 16:45

StefanL skrev:
Flint skrev:Hela den här onödiga debatten skulle kunna undvikas om bara mjukfotsförespråkarna kunde medge att det kan finnas situationer och apparatkombinationer där spikfötter kan upplevas låta bättre än dessa förpestade mjukfötter och att man inte behöver vara total idiot för att uppfatta det så.

Oj det har jag missat. Vem har skrivit att det omöjligen kan upplevas låta bättre med spikes?

Läs saktare och tydligare och ta i värsta fall om från början.

Användarvisningsbild
Lassen

Inläggav Lassen » 2012-08-14 16:47

Citerar mig själv, inlägget tidigare i just denna tråd...
Det jag tycker är än mer tråkigt än "missionerande", är att det i sin tur kan sluta i ren pajkastning eller många inlägg som inte har något med trådskaparens grundinlägg att göra.

Vad är oddsen att även denna tråd går detta till mötes?
*host*

Iaf...
Är det inte lätt hänt att "likatänkare" dras till just de forum där andra tycker likadant? Jag menar, det är väl inte en slump att här är många som gillar samma sak/pryl/fabrikat/ideal. Såklart många undantag, annars skulle inte det bli så många diskussioner med olika åsikt.

Jo, jag gillar att läsa på faktiskt.se då det finns väldigt mycket kunskap här, men ibland är det lite väl mycket missionerande och sand från sandlådan att sila.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-08-14 16:55

StefanL skrev:

Ingen som har skrivit det, så klart. En del argumentation nu som går ut på att hitta på saker som påstås sagts av någon annan, och sedan argumentera emot det.

Det kanske blir så att några faktiskt tror på det som påstås, och sedan upplever det de tror sagts såsom missionerande? Det brukar ju nämligen också vara så att när man ber om exempel på det som påstås så går det inte att hitta.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-08-14 17:04

Bild

"- Situationen är under kontroll. ERS-papper eliminerade."
"- Men kolla här då grabbar... metervis med dyrkabel i sovrummet..!"

:P
Senast redigerad av phloam 2012-08-14 17:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-14 17:05

Almen skrev:
StefanL skrev:

Ingen som har skrivit det, så klart. En del argumentation nu som går ut på att hitta på saker som påstås sagts av någon annan, och sedan argumentera emot det.

Det kanske blir så att några faktiskt tror på det som påstås, och sedan upplever det de tror sagts såsom missionerande? Det brukar ju nämligen också vara så att när man ber om exempel på det som påstås så går det inte att hitta.

Medger du därmed att spikfötter kan låta bättre i vissa kombinatiner/situationer?

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-08-14 17:06

Flint skrev:
StefanL skrev:

Läs saktare och tydligare och ta i värsta fall om från början.

Aha, jag trodde där fanns något bakom din text. Inte att du vill att förespråkarna skall medge något som de inte sagt emot.

Då kan det vara på sin plats att spikesförespråkarna medger att spikes är en sämre teknisk lösning, fast kan upplevas bättre.

Så är alla glada och snälla och får pepparkakor.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-08-14 17:10

Flint skrev:
Almen skrev:
StefanL skrev:

Medger du därmed att spikfötter kan låta bättre i vissa kombinatiner/situationer?

Jag vet: inte om du/ni tycker jag tillhör förespråkarna, men jag tror absolut där finns kombinationer där spikes upplevs bättre.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-14 17:11

StefanL
Bra. Härmed respekterar jag dig.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-08-14 17:13

Flint skrev:
Almen skrev:
StefanL skrev:

Självklart medger jag att "det kan finnas situationer och apparatkombinationer där spikfötter kan upplevas låta bättre". :?

Men kan du inte börja med att hitta någon som sagt att man är en idiot om man har upplevt att spikfötter låter bättre?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-14 17:14

StefanL skrev:Då kan det vara på sin plats att spikesförespråkarna medger att spikes är en sämre teknisk lösning, fast kan upplevas bättre.

Njae, eftersom den definitionen på bra fot dvs. mjukfot kommer från mjukfotsförespråkarna och därmed inte är neutral så vete 17 om jag håller med dig.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-08-14 17:15

Flint skrev:StefanL
Bra. Härmed respekterar jag dig.

Det är ömsesidigt Flint.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-14 17:21

Almen skrev:Självklart medger jag att "det kan finnas situationer och apparatkombinationer där spikfötter kan upplevas låta bättre". :?

Men kan du inte börja med att hitta någon som sagt att man är en idiot om man har upplevt att spikfötter låter bättre?

Men varför är det så många som har tjat emot när Harryup har redovisat sina fottest och försökt bort- och idiotförklarat hans åsikter/uppfattningar då. Det hade ju räckt med att bara konstarera att "Jaha, så blev det i det testet".

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-08-14 17:31

Flint skrev:
StefanL skrev:Då kan det vara på sin plats att spikesförespråkarna medger att spikes är en sämre teknisk lösning, fast kan upplevas bättre.

Njae, eftersom den definitionen på bra fot dvs. mjukfot kommer från mjukfotsförespråkarna och därmed inte är neutral så vete 17 om jag håller med dig.

Oki, köper argumentet.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-14 17:46

Det mest demokratiska erkännandet är väl om båda sidor i fotdebatten kan hålla med om att den andra sidans lösning kan låta bätttre i vissa lägen. Tekniken och fysiken bakom är väl egentligen bara intressant för tillverkarna och deras reklamavdelningar.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-08-14 17:59

Flint skrev:
Almen skrev:Självklart medger jag att "det kan finnas situationer och apparatkombinationer där spikfötter kan upplevas låta bättre". :?

Men kan du inte börja med att hitta någon som sagt| att man är en idiot om man har upplevt att spikfötter låter bättre?

Men varför är det så många som har tjat emot när Harryup har redovisat sina fottest och försökt bort- och idiotförklarat hans åsikter/uppfattningar då. Det hade ju räckt med att bara konstarera att "Jaha, så blev det i det testet".

Såg inte att Harryup blev idiotförklarad. Däremot blev väl några av de som försökte hitta förklaringar till det lite hårt åtgångna ibland.

Hur var det, hade du något exempel på idiotförklaring?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-14 22:14

patjoh skrev:Diskussionen har varit uppe tidigare....

Det har ingen relevans; i princip allt har varit uppe tidigare...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-14 22:15

Flint skrev: fysiken bakom är väl egentligen bara intressant för tillverkarna och deras reklamavdelningar.

Tyngdlagen gäller inte hemma hos dig?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-14 22:17

Nattlorden skrev:
Flint skrev: fysiken bakom är väl egentligen bara intressant för tillverkarna och deras reklamavdelningar.

Tyngdlagen gäller inte hemma hos dig?

Jo, det känner jag på morgonen när jag går upp. Hurså?

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-08-14 22:37

Vilken tur att det inte är något missionerande i den här tråden. 8)

Kul också med folk som kommer in och ska berätta att ja gud vad just dom där är bråkiga och trångsynta, så är man själv ungefär lika god kålsupare fast i ett annat läger.

Borde faktiskt delas upp i en del där alla eviga bråk kunde få fortsätta och en annan del som kunde få handla om hifi?

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-08-14 22:41

Almen skrev:
patjoh skrev:
Nattlorden skrev:

paa diskuterar aldrig dämpfötter på faktiskt. Så att påstå att diskussionen pågår på grund av ekonomiska intressen är lögnaktigt.

Och hur mycket ekonomi ligger egentligen bakom. SD omsatte 2010 200-290000:-, det verkar som en mässa om året besöks. Samt då minst en lön.

De har testats i alla svenska HiFi-skrifter under åren och jag tror att det get större genomslag än ett forum med ~5000 användare, varav då <1% (gissning) skulle vara mer eller mindre vandrande reklampelare för foten.

Hade jag haft siffror, så kunde jag kört lite korrelationstester.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-08-14 22:43

Vinylcalle skrev:Vilken tur att det inte är något missionerande i den här tråden. 8)

Kul också med folk som kommer in och ska berätta att ja gud vad just dom där är bråkiga och trångsynta, så är man själv ungefär lika god kålsupare fast i ett annat läger.

Borde faktiskt delas upp i en del där alla eviga bråk kunde få fortsätta och en annan del som kunde få handla om hifi?

MvH Carl

Aja, blev inte tråden som du trodde/beräknade/befarade?
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-08-14 23:01

Varför måste man hålla på och bevisa saker?

Ja, ibland kanske man måste det.
Men varför är det viktigt att övertyga andra?
Vad är syftet med det?

Egentligen, alltså.

---

Hm, att diskutera fakta, förresten...

Det går väl inte?

Fakta är ju fakta och kan därför orimligen diskuteras.
Det finns ju inga alternativ-fakta liksom...

:?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-08-15 00:10

Man kan säkert vara en idiot om man upplever att spikfötter låter bättre . . . och det kan omöjligen upplevas låta bättre med spikes . . . typ . . .
så va de sagt, typ . . . :P
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
karhar680

Inläggav karhar680 » 2012-08-15 09:06

Strmbrg skrev:Varför måste man hålla på och bevisa saker?

Vad är syftet med det?

Egentligen, alltså.

---

Hm, att diskutera fakta, förresten...

Det går väl inte?

Fakta är ju fakta och kan därför orimligen diskuteras.
Det finns ju inga alternativ-fakta liksom...

:?

fakta kan faktiskt förändras :lol:

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2012-08-15 09:16

Jag upplever det som att folk pratar om två olika saker och ofta inte inser/låter bli att förstå att dom gör det och det är där hjulen börjar gnissla.
Det är en sak att diskutera vad som "låter bäst" dvs vad man UPPLEVER vara bäst. Där har alla rätt till en egen åsikt som ingen annan kan ogiltigförklara.
Sen finns det den andra aspekten, som jag personligen tycker är en av de stora behållningarna med faktiskt jämfört med alla andra hififorum i Sverige, och det är vad som är den tekniskt (fysiskt, vetenskapliga osv.) mest lämpade lösningen ur synvinkeln att ljudet ska färgas så lite som möjligt. Här kan man ofta lära sig väldigt mycket av personer som är mycket kunniga inom området.

Men bara för att en lösning är mer optimal ur synvinkeln "färgar mindre" så behöver inte det betyda att den "låter bättre".
Om det går att mäta att en lösning på ett problem ger mindre distortion/ bidrar med mindre egenljud jämfört med en annan, då är det en tekniskt bättre lösning, om målet är att alla ingående delar i systemet ska färga så lite som möjligt. Men det säger INGENTING om huruvida det "låter bättre" ur ett lyssningsperspektiv då hur det faktiskt upplevs är något som vi inte kan mäta och som troligtvis är ganska individuellt. Själv har jag mest erfarenhet av orkestermusik från trumpetsektionens lyssningsplats, och inte tusan finns det något system som återger den typen av musik så som jag är van vid den utan extremt kraftiga färgningar :).
Det kan till och med vara så att systemet inte alls är anpassat för att egenljudet ska vara så litet som möjligt i alla ingående delar utan att man räknar med en del förvrängningar som man kompenserar för på andra håll eller som helt enkelt ska vara en del av ljudbilden. En högtalare kan ju vara konstruerad, även ljudmässigt, för att stå på spikes, eller för den delen för att stå i ett rum, vilket bidrar med ganska mycket förvrängningar.

Jag tycker väldigt mycket om den tekniska aspekten av faktiskt, men ibland upplever jag att det körs fast i samma hjulspår. Bara för att en approach mot hifi är väldigt fin ur en teknisk vetenskaplig synvinkel så behöver det inte betyda att den ska tas som den sanna vägen för alla då det till syvende och sist handlar om ljudupplevelsen. Jag har plockat bort mina SD-fötter till förmån för spikes, jag tycker helt enkelt att det låter bättre. Jag ser gärna en fortsatt inspirerad teknisk diskussion på faktiskt, men skilj på hur saker låter/upplevs (subjektivt, inga rätt och fel) och hur saker beter sig tekniskt (objektivt, mätbart, men säger mycket lite om ljudupplevelsen) så kanske vi kan få en mer sansad miljö med mindre urspårningar.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-15 11:22

Bongo skrev:Men bara för att en lösning är mer optimal ur synvinkeln "färgar mindre" så behöver inte det betyda att den "låter bättre".

Subjektivt sett rätt. Tyvärr hävdar ju vissa tyvärr motsatsen, att teknikt bättre medför att det låter sämre och det är inte heller korrekt.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-15 11:24

Bongo
+1

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-08-15 11:47

Nattlorden skrev:
Bongo skrev:Men bara för att en lösning är mer optimal ur synvinkeln "färgar mindre" så behöver inte det betyda att den "låter bättre".

Subjektivt sett rätt. Tyvärr hävdar ju vissa tyvärr motsatsen, att teknikt bättre medför att det låter sämre och det är inte heller korrekt.

Att tekniskt bättre låter sämre är ju svårt att säga emot och att hålla med om.

Vad är "bättre"? Vad är "sämre"? Vad är "låter"? Och varför är det inte korrekt att andra skall få anse att en lösning kan låta sämre om man nu mäter subjektivt med hörseln?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-08-15 12:01

Om det går att mäta att en lösning på ett problem ger mindre distortion/ bidrar med mindre egenljud jämfört med en annan, då är det en tekniskt bättre lösning, om målet är att alla ingående delar i systemet ska färga så lite som möjligt. Men det säger INGENTING om huruvida det "låter bättre" ur ett lyssningsperspektiv då hur det faktiskt upplevs är något som vi inte kan mäta och som troligtvis är ganska individuellt.

Du har helt rätt, så klart. Som jag ser det är ett av problemen att många tar illa upp när man föreslår anledningar till att man kan tycka att saker låter bra.

Fiktivt exempel:
- Hur kan det komma sig att jag tycker att det här låter väldigt bra, trots att det enligt mätningar är avskuren bas och adderad distorsion.
- Du kanske tycker att det låter bra på grund av att det är avskuren bas och adderad distorsion?
- Nej, nej, jag gillar inte avskuren bas och dist. Jag sa att jag tycker det låter bättre, inte att jag gillar distorsion.

Många tar sådana förslag som personliga förolämpningar, och då är det ju svårt att komma vidare.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-15 12:02

Harryup skrev:Vad är "bättre"? Vad är "sämre"? Vad är "låter"? Och varför är det inte korrekt att andra skall få anse att en lösning kan låta sämre om man nu mäter subjektivt med hörseln?

Bara de håller det till en personlig uppfattning och inte pushar det som sanningar, så. Det missioneras alldeles för mycket om subjektiva smaker som varandes sanningar.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-08-15 12:08

Nattlorden skrev:

Subjektivt sett rätt. Tyvärr hävdar ju vissa tyvärr motsatsen, att tekniskt bättre medför att det låter sämre och det är inte heller korrekt.

Tekniskt bättre är väl alltid bättre? Det finns väl ingen som påstår att rakare frekvensgång och lägre olinjär dist skulle vara sämre?

Men att därifrån påstå att en apparat med 0,2% IM skulle vara sämre än en annan med 0,02% IM är inte heller sant. Det stämmer enbart om allt annat är lika eller bättre för "0,02:an".

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-15 12:10

Bill50x skrev:Det finns väl ingen som påstår att rakare frekvensgång och lägre olinjär dist skulle vara sämre?

Det går säkert att hitta exempel på om man lägger ned några veckors söktid på det.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-08-15 12:33

Almen skrev:
Fiktivt exempel:
- Hur kan det komma sig att jag tycker att det här låter väldigt bra, trots att det enligt mätningar är avskuren bas och adderad distorsion.
- Du kanske tycker att det låter bra på grund av att det är avskuren bas och adderad distorsion?
- Nej, nej, jag gillar inte avskuren bas och dist. Jag sa att jag tycker det låter bättre, inte att jag gillar distorsion.

Men den jag fetstilat är ju en rätt dum sak att säga till någon som gillar hifi och bra ljudåtergivning :)

Den som säger det menar kanske "det är möjligt att man kan få en bättre musikupplevelse trots att basen inte går så djupt och viss distortion förekommer?"

Åtminstone bättre och mindre klumpigt formulerat. Vem faen vill hålla med om att det skulle låta bättre pga sämre ljud?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-15 12:38

phloam skrev:
Almen skrev:
Fiktivt exempel:

Men den jag fetstilat är ju en rätt dum sak att säga till någon som gillar hifi och bra ljudåtergivning :)

Den som säger det menar kanske "det är möjligt att man kan få en bättre musikupplevelse trots att basen inte går så djupt och viss distortion förekommer?"

Åtminstone bättre och mindre klumpigt formulerat. Vem faen vill hålla med om att det skulle låta bättre pga sämre ljud?

Japp. Det där påståendet visar bara hur neurotiskt fixerat och nojigt vissa ser på musikåtergivning.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-15 12:42

Fiktivt exempel pöjk, gör det inte till en sanning!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-08-15 13:25

Det tror jag Flint förstår, men vill framhålla att en neurotisk/nojig hållning är förknippad med just olyckliga formuleringar och övertramp?

Eller att man är så fokuserad på tekniska/teoretiska/vetenskapliga orsaker att man glömmer bort människan, skulle man också kunna säga.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-08-15 13:46

phloam skrev:
Almen skrev:
Fiktivt exempel:

Men den jag fetstilat är ju en rätt dum sak att säga till någon som gillar hifi och bra ljudåtergivning

Varför är det dumt? Möjligtvis om du menar "någon som är prestigefylld".
Senast redigerad av Almen 2012-08-15 13:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-15 13:47

phloam skrev:Det tror jag Flint förstår, men vill framhålla att en neurotisk/nojig hållning är förknippad med just olyckliga formuleringar och övertramp?

Eller att man är så fokuserad på tekniska/teoretiska/vetenskapliga orsaker att man glömmer bort människan, skulle man också kunna säga.

Njae. Snarare att det inte kan vara kul att lyssna på musik när man misstänker att nånting är fel i ens anläggning för att det just låter så bra att man kanske nästan vill stampa takten eller åtminstone vicka lite på foten. Skräcken för att kanske ha bedömt något fel gentemot ideologin måste ju lamslå upplevelsen totalt. Det tycker jag är neurotiskt om nånting. Inte att undra på att det går åt tre kvadratmeter basmembranyta för att nå igenom skräcken och leva sig med i musiken. Ungefär så fast lite värre formulerat.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-08-15 14:08

Almen skrev:Varför är det dumt? Möjligtvis om du menar "någon som är prestigefylld".

Och sen när är inte hifi en prestigefylld sport... :D Avskyr när ordet "prestige" dras in i debatten, det är nästan alltid enbart ett retoriskt grepp för att racka ner på någon annan person.

Men det är dumt att disktutera ett fiktivt exempel i detalj, jag upptäcker bara ännu fler problem vilket kanske inte är meningen att diskutera.

Vi kanske kan vara överens om att både subtiliteter och rena klumpigheter i det man skriver ofta är orsaker till att många tar illa upp i frågor som i sig borde vara relativt harmlösa?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-15 14:55

phloam skrev:Vi kanske kan vara överens om att både subtiliteter och rena klumpigheter i det man skriver ofta är orsaker till att många tar illa upp i frågor som i sig borde vara relativt harmlösa?
Du menar när prestige blir inblandat? :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-08-15 14:58

Ät det alltid "prestige" som står på spel när man blir kränkt - eller kan det vara något annat?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-15 17:41

Nej, se mitt inlägg som blajkommentar.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-08-15 17:50

KarlXII skrev:Ät det alltid "prestige" som står på spel när man blir kränkt - eller kan det vara något annat?

Bra fråga. Kränkt kan man bli när någon gör försöker vrida en principfråga eller teknikfråga så att det börjar handla mer och mer om person. Kränkt kan man också bli när man märker att någon finner nöje i att torpedera det som man bygger sin hobby på och finner stort nöje i.

När nån börjar prata "prestige" så är det praktiskt taget alltid ett försök att förfula det som egentligen är någon annans passion eller intresse. Gloclanetlågt, helt enkelt.

Tvärtom så ligger det väldigt lite prestige i HiFi rent generellt - alla gläds åt alla och ingen dissas för åsikter eller sämre anläggningar. Undantaget är när ordet används i retoriskt syfte på forum.... ;)

Det slog mig faktiskt förut att om man skulle lyckas med att göra HiFi rent vetenskapligt till 100%, hitta alla optmala lösningar och aldrig mer behöva tvivla om vad som är verifierbart - då skulle hifi till slut bara handla om vem som har råd att köpa vad. Då skulle prestigen härska fritt och ingen skulle kunna ha det som hobby, magin och passionen skulle försvinna, och intresset för hifi sakta dö ut.

Kan ju vara värt att fundera lite på för alla som känner att de måste missionera kring det Vetenskapliga Budskapet.

Imho :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2012-08-15 18:15

Strmbrg skrev:Varför måste man hålla på och bevisa saker?

Vad är syftet med det?

Egentligen, alltså.

Bra frågor,men ont om svar.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2012-08-15 18:16

phloam skrev:
KarlXII skrev:Ät det alltid "prestige" som står på spel när man blir kränkt - eller kan det vara något annat?

Bra fråga. Kränkt kan man bli när någon gör försöker vrida en principfråga eller teknikfråga så att det börjar handla mer och mer om person. Kränkt kan man också bli när man märker att någon finner nöje i att torpedera det som man bygger sin hobby på och finner stort nöje i.

När nån börjar prata "prestige" så är det praktiskt taget alltid ett försök att förfula det som egentligen är någon annans passion eller intresse. Gloclanetlågt, helt enkelt.

Tvärtom så ligger det väldigt lite prestige i HiFi rent generellt - alla gläds åt alla och ingen dissas för åsikter eller sämre anläggningar. Undantaget är när ordet används i retoriskt syfte på forum.... ;)

Det slog mig faktiskt förut att om man skulle lyckas med att göra HiFi rent vetenskapligt till 100%, hitta alla optmala lösningar och aldrig mer behöva tvivla om vad som är verifierbart - då skulle hifi till slut bara handla om vem som har råd att köpa vad. Då skulle prestigen härska fritt och ingen skulle kunna ha det som hobby, magin och passionen skulle försvinna, och intresset för hifi sakta dö ut.

Kan ju vara värt att fundera lite på för alla som känner att de måste missionera kring det Vetenskapliga Budskapet.

Imho :)

+1

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2012-08-15 18:38

Bill50x skrev:Tekniskt bättre är väl alltid bättre? Det finns väl ingen som påstår att rakare frekvensgång och lägre olinjär dist skulle vara sämre?

Men att därifrån påstå att en apparat med 0,2% IM skulle vara sämre än en annan med 0,02% IM är inte heller sant. Det stämmer enbart om allt annat är lika eller bättre för "0,02:an".

Njae, jag tycker det är ett alltför förenklat sätt att se på saken. Upplevelsen av ett fonogram är i princip inte kvantfierbar, och det är därför heller inte alls omöjligt att 0,2% av nån elektriskt mätbar parameter t.o.m. kan upplevas bättre än 0,0002% av samma parameter hos en annan apparat.

Om lyssnaren får en mer önskvärd upplevelse så är ju det måttet på "hifi" som gäller anser jag. Och då är det faktiskt inte "dist & kompression" som gillas utan apparatens förmåga att framkalla upplevelsen hos lyssnaren. Skulle den fördragna apparaten ha 0,2% elektriskt mätbar dist av nåt slag, så är det faktiskt 0,0002% apparaten som är den sämre hifi-apparaten i jämförelsen.

MEN vill jag påpeka; upplevelser som inte handlar om faktiska lyssningsupplevelser (dvs beroende på skillnader i de ljudvågor som når öronen) tycker jag handla om nåt helt annat. Det är ju helt uppenbart att ingen är immun mot suggestionseffekter och det är ju hela grogrunden för allt mumbo-jumbo i gebitet. Sånt skit tycker jag gott man kan få missionera emot. :wink:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-15 22:21

Jag har inga problem med att de som gillar Linn för fram deras tankar och ideer med stor entusiasm, värre är väl de som mest engagerar sig i att hitta fel på andra produkter.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-08-15 22:43

MagnusÖstberg skrev:Jag har inga problem med att de som gillar Linn för fram deras tankar och ideer med stor entusiasm, värre är väl de som mest engagerar sig i att hitta fel på andra produkter.

Tänker du på F/E tester? *duckar* :)

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-08-15 22:47

Harryup skrev:
MagnusÖstberg skrev:Jag har inga problem med att de som gillar Linn för fram deras tankar och ideer med stor entusiasm, värre är väl de som mest engagerar sig i att hitta fel på andra produkter.

mvh/Harryup

Hehe, snart svarar nån att F/E-tester engagerar sig att hitta produkter UTAN fel :P :wink:
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-15 22:54

Harryup skrev:

mvh/Harryup
Förväntar du dig ett seriöst svar eller ett gapflabb?

Tack för att du fullständigt förstörde den tänkta seriositeten i inlägget.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2012-08-15 23:28

Conan skrev:Njae, jag tycker det är ett alltför förenklat sätt att se på saken. Upplevelsen av ett fonogram är i princip inte kvantfierbar, och det är därför heller inte alls omöjligt att 0,2% av nån elektriskt mätbar parameter t.o.m. kan upplevas bättre än 0,0002% av samma parameter hos en annan apparat.

Precis. Man kan föredra vad som helst (även om de flesta statistiskt verkar gilla och ogilla ungefär samma saker).

Conan skrev:Om lyssnaren får en mer önskvärd upplevelse så är ju det måttet på "hifi" som gäller anser jag.

Nja. Om lyssnaren upplever återgivningen som mer naturtrogen är det mer (upplevd) hifi, om han/hon får en "mer önskvärd upplevelse" behöver det inte vara det.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2012-08-16 08:19

Magnuz skrev:Nja. Om lyssnaren upplever återgivningen som mer naturtrogen är det mer (upplevd) hifi, om han/hon får en "mer önskvärd upplevelse" behöver det inte vara det.

Hmm... vad vi egentligen ska ha "fidelitet" mot:

1. Är det mot fonogrammet såsom det är, med alla eventuella fel & brister i inspelningstekniken och ingen kompensering för att man ev spelar upp musiken lägre än vid inspelningstillfället?

2. Är det mot det faktiska musikframträdandet, dvs att alla fel i inspelningen (och även uppspelningsvolymen) kan och bör kompenseras för?

3. Är det mot musikens & kompositörens musikaliska intentioner om vilka känslobilder som den avser att framkalla hos lyssnaren?

Jag tycker bara att man ska vara lite försktig med att döma en anläggning som "mindre hifi" bara med anledning av att den har den eller den distsiffran. Hela överföringskedjan från kompositör till lyssnare måste beaktas och man måste också se till lyssnarens preferenser och vilken typ av återgivning som eftersträvas.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-16 13:41

1 eller 3. (2 är en omöjlighet, så att sträva mot det är att spotta i motvind...)

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2012-08-16 15:33

Nattlorden skrev:1 eller 3. (2 är en omöjlighet, så att sträva mot det är att spotta i motvind...)

Mmmm... men vad är det egentligen vi kan ha en uppfattning om? Är det inte hur musiken kan tänkas ha låtit vid inspelningstillfället?

Och om vi tycker att uppspelningen inte låter som den borde låta - är det anläggningen eller inspelningen det är fel på?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-16 15:46

Vill du veta Nattlordens eller några andras svar på det finns det många trådar om "referrensen", men jag undrar vad preferens har med det att göra?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2012-08-16 16:12

MagnusÖstberg skrev:
Harryup skrev:

mvh/Harryup

Av mig får du ett gapflabb Harryup, då den var bra :mrgreen:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-16 16:20

Conan skrev:Och om vi tycker att uppspelningen inte låter som den borde låta - är det anläggningen eller inspelningen det är fel på?

det beror ju på om felet gäller (i princip) alla inspelningar, då är det anläggningen - eller någon/några få, då är det inspelningen.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-16 16:32

FBK skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Harryup skrev:

mvh/Harryup

Av mig får du ett gapflabb Harryup, då den var bra :mrgreen:

Vad var det som var bra? :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2012-08-16 21:25

MagnusÖstberg skrev:Vill du veta Nattlordens eller några andras svar på det finns det många trådar om "referrensen", men jag undrar vad preferens har med det att göra?

Jag ville peka på att det inte finns en universell fidelitet som man kan bedöma en återgivning emot. "HiFi" kan därför betyda olika saker för olika lyssnare.

Fidelitet får olika innebörd beroende på vad det är man vill ha fidelitet emot, och då blir "referens" och "preferens" nästan som två sidor av samma mynt.

Vill jag ha en anläggning som återger Dvoraks Cellokonsert på Mercury som jag vet att den skivan ska låta, eller vill jag ha en anläggning som återger känslan jag fick på konserten med Rage på Roskilde '94? Inget är fel eller mer eller mindre "HiFi" än det andra.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2012-08-16 22:45

MagnusÖstberg skrev:Vad var det som var bra? :)

Att någon skojade till det och skrev F/E tester i stället för F/E lyssning?

Hälsn. Michael

Återgå till Generellt om hifi