Moderator: Redaktörer
celef skrev:normalt inte men när det gäller kablar så är det lite annorlunda
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.
ThePreTor1aN skrev:Att man använder mjukfötter under högtalare är ett tecken på att man inte riktigt förstår fysiken kring dessa i alla fall. Föredrar man denna typen av färgning handlar det självklart om tro, inte fysik och bör aldrig förväxlas med varandra.
ThePreTor1aN skrev:Att man använder mjukfötter under högtalare är ett tecken på att man inte riktigt förstår fysiken kring dessa i alla fall. Föredrar man denna typen av färgning handlar det självklart om tro, inte fysik och bör aldrig förväxlas med varandra.
2-ch skrev:I studiesyfte har jag vid något enstaka tillfälle inmundigat rejält med alkoholhaltig dryck.
Vid minst ett sådant tillfälle trodde jag att fysikens lagar var satta ur spel.
Men dom kanske bara var ur fas... jag minns inte riktigt
KarlXII skrev:Med lite tur dyker det upp en gök som på fullt allvar anser sig kunna påverka teflonet runt sina silverkablar; med blotta tanken eq:a fram en önskad tonkurva och till och med under en inspirerad session lunna byta låt på vinylspelaren - endast på Pink Floyd: Dark Side of The Moon dock.
Denne stackars sate kan vi sedan gemensamt sabla ner med iskallt vetenskapligt grundade argument under intensivt ryggdunkande, och sedan avsluta jobbet med en redig placebobatong därbak så han inte glömmer läxan.
Ja, detta ser jag fram mot med spänning.
2-ch skrev:I studiesyfte har jag vid något enstaka tillfälle inmundigat rejält med alkoholhaltig dryck.
Vid minst ett sådant tillfälle trodde jag att fysikens lagar var satta ur spel.
Men dom kanske bara var ur fas... jag minns inte riktigt
Komorok skrev:Som rubriken lyder: Kan tro få fysikens lagar att upphöra sin verkan i verkligheten?
En långlivad myt om humlor är att de enligt fysiska lagar inte borde kunna flyga, och att det är en gåta att de flyger ändå. Denna myt blev populär på 1930-talet när den berömde aerodynamikern och föreläsaren John McMasters återberättade en anekdot om en schweizisk aerodynamiker som vid en middagsbjudning gjorde några ungefärliga beräkningar, och konstaterade att enligt hans ekvationer så kunde inte humlor flyga
Richard skrev:Nej, men det har i alla tider alltid funnits en övertro/feltolkning på fysikens lagar.
Enligt fysikens lagar kan en humla omöjligen flyga.
Det kan den.
Richard skrev:Komorok skrev:Som rubriken lyder: Kan tro få fysikens lagar att upphöra sin verkan i verkligheten?
Nej, men det har i alla tider alltid funnits en övertro/feltolkning på fysikens lagar.
Precis som om människan redan har förstått allt.
Det har vi ju inte, vi kommer heller aldrig förstå allt någonsin, heller.
Enligt fysikens lagar kan en humla omöjligen flyga.
Njae, tro förändrar inte vetenskapen, ny vetenskap förändrar vetenskapen. Tro kan möjligen vara hypotesbildande, om man med tro menar fantasi.MagnusÖstberg skrev:Egentligen inte, på 30-talet trodde man verkligen detta. Således utvecklas kunskapen/vetenskapen med tillkommande information.
Så visst, tro kan visa sig förändra vetenskapen - men knappast naturlagarna. Eller?
MagnusÖstberg skrev:Egentligen inte, på 30-talet trodde man verkligen detta. Således utvecklas kunskapen/vetenskapen med tillkommande information.
Så visst, tro kan visa sig förändra vetenskapen - men knappast naturlagarna. Eller?
LasseA skrev:Njae, tro förändrar inte vetenskapen, ny vetenskap förändrar vetenskapen. Tro kan möjligen vara hypotesbildande, om man med tro menar fantasi.MagnusÖstberg skrev:Egentligen inte, på 30-talet trodde man verkligen detta. Således utvecklas kunskapen/vetenskapen med tillkommande information.
Tompa_39 skrev:Jag vet inte, men jag läste Dan Browns bok "Den förlorade symbolen" och i den snuddar han väl vid detta ämne, typ "en tanke har en massa..."
Almen skrev:Tompa_39 skrev:Jag vet inte, men jag läste Dan Browns bok "Den förlorade symbolen" och i den snuddar han väl vid detta ämne, typ "en tanke har en massa..."
Det känns ganska lättviktigt.
Richard skrev:
Tex vad det är som gör att liv blir till. Visste vi det skulle vi själva kunna skapa nya livsformer.
Vi vet huvudbeståndsdelarna till kolbaserade livsformer,som vi känner det: kol, energi, vatten. Men vi vet inte ännu hur gnistan till liv uppkommer.
Säkerligen kommer kunskapen att utökas framöver.
lech skrev:Fysikens lagar gäller , kunkapen revideras ofta dessvärre.
...
Leif Erlingsson, holistisk detektiv
2012-05-21
Har du problem med forumet?lech skrev:Sammanfattat : allt i faktiskt.se anda då ??
//lech
MagnusÖstberg skrev:Har du problem med forumet?lech skrev:Sammanfattat : allt i faktiskt.se anda då ??
//lech
Tompa_39 skrev:Jag vet inte, men jag läste Dan Browns bok "Den förlorade symbolen" och i den snuddar han väl vid detta ämne, typ "en tanke har en massa..."
Jag har inte läst någon kvantfysik och vet förstås att det inte är någon vetenskaplig bok, men jag tyckte den iallafall var underhållande och tankarna kring detta var intressant....
Har vi inte någon kvantfysiker här som vet...?
lech skrev:Sammanfattat : allt i faktiskt.se anda då ??
Richard skrev:Komorok skrev:Som rubriken lyder: Kan tro få fysikens lagar att upphöra sin verkan i verkligheten?
Nej, men det har i alla tider alltid funnits en övertro/feltolkning på fysikens lagar.
Precis som om människan redan har förstått allt.
Det har vi ju inte, vi kommer heller aldrig förstå allt någonsin, heller.
Enligt fysikens lagar kan en humla omöjligen flyga. Edit: felaktigt.
Tompa_39 skrev:Almen skrev:Tompa_39 skrev:Jag vet inte, men jag läste Dan Browns bok "Den förlorade symbolen" och i den snuddar han väl vid detta ämne, typ "en tanke har en massa..."
he he jo, men om tankar har en massa så innebär det väl att "tro" eller "tänka" ryms inom fysikens lagar?
..eller..? bara en lättvindig tanke så..
IngOehman skrev:Det har alltid funnits en viss orättfärdig misstro till vetenskapen. Den vilar
nu som alltid på okunskap.
MrMiyagi skrev:IngOehman skrev:Det har alltid funnits en viss orättfärdig misstro till vetenskapen. Den vilar
nu som alltid på okunskap.
Vi får inte glömma att det även har även funnits en rättfärdig misstro till vetenskapen.
MrMiyagi skrev:Den har vilat på en övertygelse som bevisats och tvingat fram en omvärdering av vetenskapen.
MrMiyagi skrev:Frågan om jorden är platt eller inte är ett exempel på detta.
MrMiyagi skrev:Följ gärna länken i min signatur, den manar till eftertanke.
/MrM.
Tompa_39 skrev:Almen skrev:Tompa_39 skrev:Jag vet inte, men jag läste Dan Browns bok "Den förlorade symbolen" och i den snuddar han väl vid detta ämne, typ "en tanke har en massa..."
he he jo, men om tankar har en massa så innebär det väl att "tro" eller "tänka" ryms inom fysikens lagar?
Almen skrev:Tompa_39 skrev:Almen skrev:Tompa_39 skrev:Jag vet inte, men jag läste Dan Browns bok "Den förlorade symbolen" och i den snuddar han väl vid detta ämne, typ "en tanke har en massa..."
Det var bara ett skämt angående massa - lätt vikt. Dåligt, jag vet.
Men om tankar inte har en massa så betyder inte det att tankar inte ryms inom fysikens lagar. Jag har över huvud taget väldigt svårt att se vad som skulle menas med "tankar har en massa".
Detta är väl vad man brukar kalla "The Hard Problem".
IngOehman skrev:Att människor forskar på något/letar efter det, behöver inte betyda att det där något finns.
Däremot förefaller det väl inte helt otänkbart att man kan definiera en tankemassa, baserat på tankens energitillstånd (aktiverandet av neuronerna) och att energin ju = MC^2.
Men det är ju inte en mätbar vikt utan bara en hypotetisk. En som skulle ha
kunnat finnas istället.
Och det blir lite massa, OERHÖRT lite massa. Dels är energin mycket låg och
dessutom är C^2 ett väldigt stort tal. Och inte heller är det något som upp-
står när man tänker, utan energin fanns ju redan i kroppen.
Vh, iö
Tony skrev:adzer skrev:L. Ron Hubbard ja. Så du menar att du inte tror på scientologerna?
Du, det skulle jag aldrig vaga skriva har. For da kanske jag far besok av Tom Cruise nan kvall!
adzer skrev:Haha ja det finns en del..hmm..."färgstarka" individer i den gruppen
IngOehman skrev:Eller om vi kör i SI-enhet: 1,62 attokilo. Det är ungefär en miljard kolatomers vikt. Det kanske kan verka mycket, men det är bara för att atomer är så små.
IngOehman skrev:Men mitt råd är lite kritiskare inställning till påståenden som du läser. Det står
en förfärlig massa felaktigheter därute.
hevi skrev:lech skrev:Sammanfattat : allt i faktiskt.se anda då ??
Förstår inte frågan/påståendet.
Har jag fel i mitt påstående att snubben du citerar i princip kan anses ha sugit åt sig varenda konspirationsteori som någonsin formulerats (9/11, UFO-styre i USA, New World Order, förnekelse av global uppvärming, förintelseförnekelse, etc. etc. etc.) och kombinerat dessa till en helt osammanhängande röra, och dessutom driver en "detektivbyrå" som "verkar i alternativa dimensioner" och bland annat jagar knytt, jinner etc., enligt honom själv.
Du får ursäkta, men mer foliehatt än så kan det faktiskt inte bli!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster