Moderator: Redaktörer

Richard skrev:Håller med att det ofta låter skit om du delar frontarna som " small" .
Det är min erfarenhet med denon receivrarna 1507 och 2308.
Dina monitor audio rs 1 är så bra och avslöjande att alla försämringar hörs.
Läs testen här:
http://www.ljudochbild.se/test/monitor-audio-rs1
Kanske är det ditt delningsfilter i marantzen som är för dåligt/otransparent ?
talibankocken skrev:Fan blir galen, nu funkar det kanon så länge det är en fil med ett lfe spår, dock så om jag kör en 2kanals signal så kan den inte mixa ur ett lfe spår. Kör jag small så fixat den det, men då låter högtalarna skit.
MagnusÖstberg skrev:talibankocken skrev:Fan blir galen, nu funkar det kanon så länge det är en fil med ett lfe spår, dock så om jag kör en 2kanals signal så kan den inte mixa ur ett lfe spår. Kör jag small så fixat den det, men då låter högtalarna skit.
Nej, kör du small så delar du signalen, den hittar inte på ett lfe-spår.
talibankocken skrev:Richard skrev:Håller med att det ofta låter skit om du delar frontarna som " small" .
Det är min erfarenhet med denon receivrarna 1507 och 2308.
Dina monitor audio rs 1 är så bra och avslöjande att alla försämringar hörs.
Läs testen här:
http://www.ljudochbild.se/test/monitor-audio-rs1
Kanske är det ditt delningsfilter i marantzen som är för dåligt/otransparent ?
Kör jag dem som large så låter allt kanon, de spelar med värme och dynamik. Alla färdiga 5.1 format funkar med lfe utan problem.
Kör jag dock stereo, dvs flac eller spotify så vill jag ha hjälp i de djupare bas regionerna. Detta funkar inte om jag har front på large.
Sätter jag dem på small så funkar allt som det ska, men mina högtalare
låter burikigt och tråkigt. Hör direkt att det är något som är fel, min fruga fick växla mellan small& large i ett eget blind test för mig och hörde direkt när hon bytte.
http://img41.imageshack.us/img41/2179/marantz.jpg
Känns som att jag gör rätt fast det blir fel....
talibankocken skrev:MagnusÖstberg skrev:talibankocken skrev:Fan blir galen, nu funkar det kanon så länge det är en fil med ett lfe spår, dock så om jag kör en 2kanals signal så kan den inte mixa ur ett lfe spår. Kör jag small så fixat den det, men då låter högtalarna skit.
så för att få stöd av basmodulerna som jag tänkt att bygga så är det front pre-out -->minidsp-->basmodulerna. Min stora subwoofer kan jag leva utan vid 2kanals lyssning.
läser man manualen så ska den kunna köra large och även dela en signal till lfe. kolla på bilden och under bass mix. kan det vara något med signalen från datorn som hindrar den från att utföra delningen av ljudet?
MagnusÖstberg skrev:talibankocken skrev:MagnusÖstberg skrev:talibankocken skrev:Fan blir galen, nu funkar det kanon så länge det är en fil med ett lfe spår, dock så om jag kör en 2kanals signal så kan den inte mixa ur ett lfe spår. Kör jag small så fixat den det, men då låter högtalarna skit.
så för att få stöd av basmodulerna som jag tänkt att bygga så är det front pre-out -->minidsp-->basmodulerna. Min stora subwoofer kan jag leva utan vid 2kanals lyssning.
läser man manualen så ska den kunna köra large och även dela en signal till lfe. kolla på bilden och under bass mix. kan det vara något med signalen från datorn som hindrar den från att utföra delningen av ljudet?
Jag vet inte vad som ställer till det för dig, men mini-dsp är en lösning.
mx skrev:Jag kör LFE+Main som delning, och delar både LFE och "bass cut-off" (eller
vad fan det nu stod) vid 80 Hz. Sedan har jag fronthögtalarna som small och
subwoofer på "yes".
Fungerar bra. Har en Marantz SR6005.
talibankocken skrev:Ska testa vidare, tror att det är för att jag kör pcm 192khz/24bitar via hdmi. För kör jag analogt från min pioneer-cd eller med aux in så funkar allt som jag vill, dvs jag kör frontar på large, den delar även ut signalen till lfe. Ska se om samma problem finns med optiskt...
Richard skrev:talibankocken skrev:Ska testa vidare, tror att det är för att jag kör pcm 192khz/24bitar via hdmi. För kör jag analogt från min pioneer-cd eller med aux in så funkar allt som jag vill, dvs jag kör frontar på large, den delar även ut signalen till lfe. Ska se om samma problem finns med optiskt...
Där har du felet.
Richard skrev:mx skrev:Jag kör LFE+Main som delning, och delar både LFE och "bass cut-off" (eller
vad fan det nu stod) vid 80 Hz. Sedan har jag fronthögtalarna som small och
subwoofer på "yes".
Fungerar bra. Har en Marantz SR6005.
Hm...
Filterfunktionen i 005 serien kanske är bättre än 004 seriens.
Kan du köra dina frontar på " large" och samtidigt använda subbarna ?
MagnusÖstberg skrev:Det är fullt möjligt att det fungerar i SR6004 också, jag veeeeet inte. Orkar inte undersöka heller eftersom jag använder externa filter då jag vill göra mer med signalen i lågbasen iallafall, och har steg.
För mig är SR6004 huvudsakligen försteg och slutstegen är bara för surrarna.
TomKokk skrev:Ska man höja signalen eller sänka den?
På mitt försteg (av7005) står den(LFE) på -10db
Ska jag då höja upp den till noll för att få optimal nivå enligt
bio standarden? Eller är den inställd rätt?
Leker ibland lite med den och till vissa filmer låter
den trevligare på noll och andra gånger nerdragen till -10db.
Hur har Ni ställt in den?
boom skrev:TomKokk skrev:Ska man höja signalen eller sänka den?
Du har väl antagligen gjort auto kalibrering.
tvett skrev:En del vill nog inte ha full utmatning av LFE-kanalen, men har man kapabel anläggning och inte stör grannarna så är väl 0dB the way to go?
tvett skrev:Jag skulle säga att 0dB är "orginal" som du uttrycker dig. Har aldrig sett den där bilden innan, men LFE är som sagt en effekt-kanal, det ska kännas, ristas, ryta och gå ann. Lyssna dig fram vad du föredrar, svårt att veta om LFE-kanalen överstyr din anläggning.
TomKokk skrev:boom skrev:TomKokk skrev:Ska man höja signalen eller sänka den?
Har gjort alla möjliga varianter.
Men jag undrar då man inte känner igen sig.
[img]www.hometheaterhifi.com/volume_7_2/images/feature-article-lfe-figure-2.gif/img]
Som jag skrev så har av7005 bara noll eller -10db att laborera med.
Vilken är originalnivån utav dessa två?
För att förtydliga det hela.
Kan bara sänka nivån till -10db från noll. Inte höja som alla beskriver.
Därför blir jag lite fundersam.
boom skrev:TomKokk skrev:boom skrev:TomKokk skrev:Ska man höja signalen eller sänka den?
Har gjort alla möjliga varianter.
Men jag undrar då man inte känner igen sig.
[img]www.hometheaterhifi.com/volume_7_2/images/feature-article-lfe-figure-2.gif/img]
Som jag skrev så har av7005 bara noll eller -10db att laborera med.
Vilken är originalnivån utav dessa två?
För att förtydliga det hela.
Kan bara sänka nivån till -10db från noll. Inte höja som alla beskriver.
Därför blir jag lite fundersam.
vad är då standarden då jag kan höja till +10 och -10 db
TomKokk skrev:Passar på att klargöra vad jag är ute efter då jag troligtvis formulera mina
frågor lite otydligt igår kväll.
LFE som jag har på min Marantz går ej att höja. Bara sänka.
Kanske någon mjukvara som går att uppdatera processorn med.
Men har fram idag inte tänkt tanken, den är som jag köpte den.
Har mina fronthögtalare samt basstöd inställda på Main LFE då jag
inte har några basmoduler.
Om jag skulle vilja gå efter en biografstandardmall över hur ljudsystemet
ska ställas in. Måste ju finnas riktlinjer så länge kringutrustningen är kapabel nog.
Så med min Marantz av7005 kan jag endast välja mellan att sänka
LFE till -10db eller har den på orginalsettingen om det nu är var det är.
Ibland låter det bättre när jag sänker till LFE till -10db och vrider upp den variabla volymkontrollen på bcB-dosan till basstöden till max.
Andra gånger låter det bättre kopplat tvärtom.
Vet inte om någon blev klokare.
Men nu har jag försökt förtydliga det hela en aning åtminstone.
Hur har Ni andra gjort i eran setup för att få ett bioljud som tilltalar Er?
DasBooten skrev:TomKokk skrev:Passar på att klargöra vad jag är ute efter då jag troligtvis formulera mina
ska ställas in. Måste ju finnas riktlinjer så länge kringutrustningen är kapabel nog.
Ibland låter det bättre när jag sänker till LFE till -10db och vrider upp den variabla volymkontrollen på bcB-dosan till basstöden till max.
Det borde finnas en till meny för att ställa nivåerna på samtliga kanaler. Där borde du kunna justera både uppåt och nedåt.
Spacebug skrev:Korrekt inställt bör väl LFE stå på 0 istället för -10dB?
LFE kanalen skall väl enligt standard kunna spelas 10dB högre än resten av kanalerna, vilket fixas genom att dämpa alla andra kanaler 10dB innan de mixas in till LFE och sedan skickas ut till sub utgången, ifall man delar övriga kanaler till sub...
En -10dB inställning på LFE, som jag fattat det som är tänkt ifall man inte har basmoduler utan mixar in LFE kanalen till frontarna.
Då spelar alla kanaler lika starkt och man får inte de 10dB högre maxnivå på LFE som biostandarden säger, men man får ut vettigare medelnivå.
Att spela LFE 10dB högre per standard genom frontarna kan jag tänka mig äter upp väldigt mycket baskapacitet från frontarna, såpass att man kanske för nöja sig med väldigt blygsam volym från de övriga kanalerna innan LFE spåret potentiellt kan bottna ut frontarna.
Det är ialla fall vad jag kom fram till när jag lekte runt med LFE inställningen med mina frontar innan jag byggde basmoduler, visserligen med ljudet processat i datorprogram istället för en hembioreciever så inte helt säker på att inställningar gör samma sak på försteg/recievers...
TomKokk skrev:Passar på att klargöra vad jag är ute efter då jag troligtvis formulera mina
rotel2 skrev:IngOehman skrev:Vad menar du med det?
Det beror väl på film?
Vh, iö
Nja, tänkte att det blir väldigt hög nivå på basarna. Men det kanske bara är
mina 8" som inte klarar nivån.
(Speciellt i filmen Black hawk down...)
TomKokk skrev:pi60 med basstöd respektive pi60s med samma stöd.
Hur många liter luft är dessa system kapabla till?
I ett liknade rum som du tidigare beskrev.
(4*5 meter stort rum med 2,4 meter i takhöjd)
adzer skrev:TomKokk skrev:pi60 med basstöd respektive pi60s med samma stöd.
Jag uppskattar att basen i pi60s kan pumpa sisådär 0.5liter enkel väg. Exakt hur pumpförhållandet mellan pi60s och bs60 beter sig vet jag faktiskt inte, men du kommer inte upp i några 8liter.
Sen får man tänka på att både pi60s och bs60 är hemholtzhögtalare och inte slutna konstruktioner.
Ingvar?
TomKokk skrev:adzer skrev:TomKokk skrev:pi60 med basstöd respektive pi60s med samma stöd.
Jag uppskattar att basen i pi60s kan pumpa sisådär 0.5liter enkel väg. Exakt hur pumpförhållandet mellan pi60s och bs60 beter sig vet jag faktiskt inte, men du kommer inte upp i några 8liter.
Sen får man tänka på att både pi60s och bs60 är hemholtzhögtalare och inte slutna konstruktioner.
Ingvar?
Bläddrade i manifestet. Sökte fram lite information om pi60s.
"Gränsen ligger på ungefär 1/3 liter från själva baselementet och ungefär två liter från porten, när allt är gott."
Utgår från att det är 1st låda texten refererar till.
Basstöden är ju egentligen kapablare än pi60s.
Men som stöd så borde dem flytta "minst" samma mängd luft som pi60s.
Eventuellt lite mer, då dem spelar plutti, plutti lite starkare än pi60s.
Om jag räknat rätt så blir det minst 8liter.
adzer skrev:TomKokk skrev:adzer skrev:TomKokk skrev:pi60 med basstöd respektive pi60s med samma stöd.
Ingvar?
Bläddrade i manifestet. Sökte fram lite information om pi60s.
"Gränsen ligger på ungefär 1/3 liter från själva baselementet och ungefär två liter från porten, när allt är gott."
Utgår från att det är 1st låda texten refererar till.
Basstöden är ju egentligen kapablare än pi60s.
Men som stöd så borde dem flytta "minst" samma mängd luft som pi60s.
Eventuellt lite mer, då dem spelar plutti, plutti lite starkare än pi60s.
Om jag räknat rätt så blir det minst 8liter.
Ok om vi går på dessa antaganderna(Vi vet inte än utan detta är bara spekulation) att baselementet i pi60s kan pumpa 0.5liter, porten ger ytterligare 1liter, det blir totalt 1.5 liter per högtalare och totalt 3liter per par. Om bs60 pumpar lika mycket så slutar vi på totalt 6liter.
Detta är alltså fortfarande för lite för att kunna återge LFE kanalen fullt utstyrd och detta är endast runt portens/portarnas avstämning och endast för LFE kanalen.
Ponera att man spelar basen från frontkanalerna och LFE kanalen samt behöver spela frekvenser som ligger en bit under avstämningen så faller tyvärr pi60s med bs60 kort och då får man sänka helt enkelt
Med det sagt så bör ovan nämda systemet räcka för de flesta personers behov. Fullt utstyrda kanaler på referensvolym är som sagt väldigt högt.
TomKokk skrev:pi60 med basstöd respektive pi60s med samma stöd.
I ett liknade rum som du tidigare beskrev. (4*5 meter stort rum med 2,4 meter i takhöjd)
adzer skrev:Oj läste slarvigt.
Ja isf blir det 2.5liter per högtalare. 5liter per par och 10liter med bs60 och då räcker det ju för att återge LFE kanalen iaf.
Men jag gissar att det registret där porten ger 2liter är väldigt begränsat(precis vid avstämningen). Det är ju så att filmer innehåller ljudinformation både under och över portens avstämning så jag skulle inte förlita mig helt på de siffrorna för att avgöra om det systemet räcker för mig.
Sen är det ju inte alla(långt ifrån tom) filmer som styr ut LFE kanalen helt så det bör nog i praktiken fungera för det mesta.
EDIT: såg nu att Ingvar svarat ovan. Bättre att han som faktiskt vet svarar. Jag spekulerar ju bara.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 17 gäster