Moderator: Redaktörer

Richard skrev:Håller med att det ofta låter skit om du delar frontarna som " small" .
Det är min erfarenhet med denon receivrarna 1507 och 2308.
Dina monitor audio rs 1 är så bra och avslöjande att alla försämringar hörs.
Läs testen här:
http://www.ljudochbild.se/test/monitor-audio-rs1
Kanske är det ditt delningsfilter i marantzen som är för dåligt/otransparent ?
talibankocken skrev:Fan blir galen, nu funkar det kanon så länge det är en fil med ett lfe spår, dock så om jag kör en 2kanals signal så kan den inte mixa ur ett lfe spår. Kör jag small så fixat den det, men då låter högtalarna skit.
MagnusÖstberg skrev:talibankocken skrev:Fan blir galen, nu funkar det kanon så länge det är en fil med ett lfe spår, dock så om jag kör en 2kanals signal så kan den inte mixa ur ett lfe spår. Kör jag small så fixat den det, men då låter högtalarna skit.
Nej, kör du small så delar du signalen, den hittar inte på ett lfe-spår.
talibankocken skrev:Richard skrev:Håller med att det ofta låter skit om du delar frontarna som " small" .
Det är min erfarenhet med denon receivrarna 1507 och 2308.
Dina monitor audio rs 1 är så bra och avslöjande att alla försämringar hörs.
Läs testen här:
http://www.ljudochbild.se/test/monitor-audio-rs1
Kanske är det ditt delningsfilter i marantzen som är för dåligt/otransparent ?
Kör jag dem som large så låter allt kanon, de spelar med värme och dynamik. Alla färdiga 5.1 format funkar med lfe utan problem.
Kör jag dock stereo, dvs flac eller spotify så vill jag ha hjälp i de djupare bas regionerna. Detta funkar inte om jag har front på large.
Sätter jag dem på small så funkar allt som det ska, men mina högtalare
låter burikigt och tråkigt. Hör direkt att det är något som är fel, min fruga fick växla mellan small& large i ett eget blind test för mig och hörde direkt när hon bytte.
http://img41.imageshack.us/img41/2179/marantz.jpg
Känns som att jag gör rätt fast det blir fel....
talibankocken skrev:MagnusÖstberg skrev:talibankocken skrev:Fan blir galen, nu funkar det kanon så länge det är en fil med ett lfe spår, dock så om jag kör en 2kanals signal så kan den inte mixa ur ett lfe spår. Kör jag small så fixat den det, men då låter högtalarna skit.
så för att få stöd av basmodulerna som jag tänkt att bygga så är det front pre-out -->minidsp-->basmodulerna. Min stora subwoofer kan jag leva utan vid 2kanals lyssning.
läser man manualen så ska den kunna köra large och även dela en signal till lfe. kolla på bilden och under bass mix. kan det vara något med signalen från datorn som hindrar den från att utföra delningen av ljudet?
MagnusÖstberg skrev:talibankocken skrev:MagnusÖstberg skrev:talibankocken skrev:Fan blir galen, nu funkar det kanon så länge det är en fil med ett lfe spår, dock så om jag kör en 2kanals signal så kan den inte mixa ur ett lfe spår. Kör jag small så fixat den det, men då låter högtalarna skit.
så för att få stöd av basmodulerna som jag tänkt att bygga så är det front pre-out -->minidsp-->basmodulerna. Min stora subwoofer kan jag leva utan vid 2kanals lyssning.
läser man manualen så ska den kunna köra large och även dela en signal till lfe. kolla på bilden och under bass mix. kan det vara något med signalen från datorn som hindrar den från att utföra delningen av ljudet?
Jag vet inte vad som ställer till det för dig, men mini-dsp är en lösning.
mx skrev:Jag kör LFE+Main som delning, och delar både LFE och "bass cut-off" (eller
vad fan det nu stod) vid 80 Hz. Sedan har jag fronthögtalarna som small och
subwoofer på "yes".
Fungerar bra. Har en Marantz SR6005.
talibankocken skrev:Ska testa vidare, tror att det är för att jag kör pcm 192khz/24bitar via hdmi. För kör jag analogt från min pioneer-cd eller med aux in så funkar allt som jag vill, dvs jag kör frontar på large, den delar även ut signalen till lfe. Ska se om samma problem finns med optiskt...
Richard skrev:talibankocken skrev:Ska testa vidare, tror att det är för att jag kör pcm 192khz/24bitar via hdmi. För kör jag analogt från min pioneer-cd eller med aux in så funkar allt som jag vill, dvs jag kör frontar på large, den delar även ut signalen till lfe. Ska se om samma problem finns med optiskt...
Där har du felet.
Richard skrev:mx skrev:Jag kör LFE+Main som delning, och delar både LFE och "bass cut-off" (eller
vad fan det nu stod) vid 80 Hz. Sedan har jag fronthögtalarna som small och
subwoofer på "yes".
Fungerar bra. Har en Marantz SR6005.
Hm...
Filterfunktionen i 005 serien kanske är bättre än 004 seriens.
Kan du köra dina frontar på " large" och samtidigt använda subbarna ?
MagnusÖstberg skrev:Det är fullt möjligt att det fungerar i SR6004 också, jag veeeeet inte. Orkar inte undersöka heller eftersom jag använder externa filter då jag vill göra mer med signalen i lågbasen iallafall, och har steg.
För mig är SR6004 huvudsakligen försteg och slutstegen är bara för surrarna.
TomKokk skrev:Ska man höja signalen eller sänka den?
På mitt försteg (av7005) står den(LFE) på -10db
Ska jag då höja upp den till noll för att få optimal nivå enligt
bio standarden? Eller är den inställd rätt?
Leker ibland lite med den och till vissa filmer låter
den trevligare på noll och andra gånger nerdragen till -10db.
Hur har Ni ställt in den?
boom skrev:TomKokk skrev:Ska man höja signalen eller sänka den?
På mitt försteg (av7005) står den(LFE) på -10db
Ska jag då höja upp den till noll för att få optimal nivå enligt
bio standarden? Eller är den inställd rätt?
Leker ibland lite med den och till vissa filmer låter
den trevligare på noll och andra gånger nerdragen till -10db.
Hur har Ni ställt in den?
Du har väl antagligen gjort auto kalibrering.
tvett skrev:En del vill nog inte ha full utmatning av LFE-kanalen, men har man kapabel anläggning och inte stör grannarna så är väl 0dB the way to go?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 34 gäster