Håller B&W på att bli ett flummeri-företag? Det vore ytterst tragiskt isåfall. Säg att jag har fel!

/J.
Moderator: Redaktörer
Johan_Lindroos skrev:Nya 802:an testas i senaste HiFi & Musik. Blev "Bättre än bäst"![]()
Mr. Knoppen skrev:Fin frekvensgån forutom en svacka mellan 1,5 - 3 k. Kanske gör att skrikiga inspelningar blir med uthärdliga, men jag tycker att det verkar lite onödigt med svackan. Dock, jämfört med många andra "finhögtalare" så har de ändå väldigt jämn frekvensgång.
jonasp skrev:Någon som har någon uppfattning om B&Ws nya 800-serie? I mina ögon låter vissa av nyheterna vettiga (t ex baselementen med sandwich-membran), medan vissa andra låter fåniga eller rent ut av dumma. Bara en kondensator som filter till diskanten är ett exempel, eller det här med komponenterna. Den nya "diamant"-diskanten kan man också vara skeptisk till, distorsionsmätningarna som har visats av B&W antyder att det vare sig är bättre eller sämre egentligen.
Håller B&W på att bli ett flummeri-företag? Det vore ytterst tragiskt isåfall. Säg att jag har fel!![]()
![]()
/J.
Robert skrev:Vad skulle det vara för fel på ett första ordningens (6dB/oktav)-filter?
Finns ingen mjukare o mer linjär transfer. Den ställer däremot enorma krav på elementen!
marbrink skrev::lol:
Jag tror nog B&W vet vad dom håller på med.
jonasp skrev:Robert skrev:Vad skulle det vara för fel på ett första ordningens (6dB/oktav)-filter?
Finns ingen mjukare o mer linjär transfer. Den ställer däremot enorma krav på elementen!
Vad jag har emot ett första ordningens filter är två saker: det ger små chanser att anpassa frekvensgången till önskat resultat (dock alls icke omöjligt), man har helt enkelt för få poler/nollställen att leka med. Vidare riskerar man i fallet HP-filter till en diskant distorsions- och effekttålighetsproblem. Det är dock inte omöjligt att det blir bra ändå.
Men att välja ett sådant filter med motivationen att det ger färre komponenter anser jag vara nonsens. Filterfunktionen ska definieras av vad den behöver göra, inte antalet komponenter! Låter helt enkelt som en säljargument snarare än ett tekniskt sådant.
Vidare skriver du att inget filter ger en mjukare och mer linjär transfer. Förstår inte riktigt vad du menar med det. Mjukare? Skulle det vara flacka flanker då eller? Linjär transfer, vad är det? Viktigt är att filtret utför sin uppgift, dvs att summan av filterhalvorna genererar en lämplig akustisk funktion. Har man i förväg bestämt sig för att första ordningens filter är bäst har man tagit bort en mängd potentiellt användbara lösningar!
Håller med om att enorma krav ställs på elementen. Onödigt stora till och med.
mvh
J.
Morello skrev:Det är fullt möjligt att implementera ett filter med endast en kondensator. Impedanspuckeln behöver inte innebära ett problem om den är tillräckligt liten och/eller är tillräckligt långt från delningsfrekvensen.Jag känner till en mycket fin högtalare som klarat sig med endast en kondensator samt ett motstånd till HP-filtret.
onasp> Håller med att uppdateringarna i många fall är löjliga, tycker även att du och resten av alla "experter" här ska sätta ihop ett par riktigt bra högtalare så vi slipper alla dessa oseriösa garagepularföretag som exempelvis B&W, ren marknadsföringsbluff är vad det är!!!!!
Den perfekta högtalaren finns redan
Rydberg skrev:jonasp> Håller med att uppdateringarna i många fall är löjliga, tycker även att du och resten av alla "experter" här ska sätta ihop ett par riktigt bra högtalare så vi slipper alla dessa oseriösa garagepularföretag som exempelvis B&W, ren marknadsföringsbluff är vad det är!!!!!
jonasp skrev:Johan_Lindroos skrev:Nya 802:an testas i senaste HiFi & Musik. Blev "Bättre än bäst"![]()
Ännu en logisk hifi och mystik formulering...![]()
jonasp skrev:Håller B&W på att bli ett flummeri-företag? Det vore ytterst tragiskt isåfall. Säg att jag har fel!![]()
![]()
Robert skrev:Men snälla jonasp: Man kan aldrig ställa för stora krav på ett element... Ju bättre element, desto enklare filter!
Johan_Lindroos skrev:B&Ws 801 - 802-serie (både de äldre matrix och båda nyare nutilusserierna) är några av ganska få högtalare som jag skulle kunna tänka mig att leva med. De låter "rent och klart", med förhållandevis få kompromisser.
jonasp skrev:
Samma här. Och då vill man ju att utvecklingen ska gå åt rätt håll!
Vilket jag egentligen tror att den gör. Det är marknadsföringen jag vänder mig mot.
/J.
jonasp skrev:B&W har ett "white-paper" som jag läst. Det upplysningar jag skrivit om kommer därifrån.
Jag föreslår att man läser det själv istället för lyssnar på mig om man vill ha en uppfattning om vilken bild de ger!
(Jag tycker alltså att även det gamla, om Nautilus 801, innehåller en del oegentligheter!)
/J.
Johan_Lindroos skrev:B&Ws 801 - 802-serie (både de äldre matrix och båda nyare nutilusserierna) är några av ganska få högtalare som jag skulle kunna tänka mig att leva med. De låter "rent och klart", med förhållandevis få kompromisser.
Det står MF-assembly på det. På J1-J2 står det MF input, på J3-J4 står det MF output, sedan finns det J4-J5 med två vita kablar till, där det inte står något specat annat än R1. Jag trodde först motståndet satt på undersidan, men det kan vara ett större effektmotstånd som sitter på en kylfläns någonannastans.Morello skrev:Det ser ut som filtret på bilden är BP- samt HP-filter.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster