Moderator: Redaktörer
tvett skrev:Är Richard aktiv krängare eller har varit?
Bill50x skrev:tvett skrev:Jag börjar med: En skivspelare följer fysikens lagar.
Självklart, det gäller väl alla stereoapparater?
Det betyder dock inte att det räcker med att mäta tex svaj och frekvensgång.
/ B
Ragnwald skrev:Jag har alltid förundrats över uttalanden om att en skivspelare lät bättre än en annan vid jämförelse.
Tas ingen hänsyn till pickupval, armval etc?
Den som lät sämre, kanske hade låtit bättre med annan pickup.
Harryup skrev:Ragnwald skrev:Jag har alltid förundrats över uttalanden om att en skivspelare lät bättre än en annan vid jämförelse.
Tas ingen hänsyn till pickupval, armval etc?
Den som lät sämre, kanske hade låtit bättre med annan pickup.
Precis som med allt annat så spelar det mesta roll. Men med skivspelare så går det ju att spela med identiska armar och pickuper. Och tyvärr så är det mesta individuellt när det gäller spelare så alla armar eller pickuper eller verk behöver inte låta lika. Dessutom kan setupen skilja också.
Men varför skulle det inte kunna skilja mellan olika verk?
Jag är mera förvånad att på faktiskt finns en övertro att pickuperna ger skillnaden mellan olika spelare.
mvh/Harryup
petern skrev:Hade en Linn Basik och bytte pickup på den, från K5 till en Goldring för ca 1500 kr. Blev mycket klarare ljud! Undra om inte "Rickard" har blandat ihop Linn Basik med Linn Axis? (När han säger att folk tyckt att den varit bättre än en Linn LP 12)
Bra köpt!
/Peter
mx skrev:Nu längtar jag jättemycket efter min skivspelare.
mx skrev:Fast det är inte skotskt hela vägen. Rega som pickup!
mx skrev:Tokigt!
Men har du lyssnat på en Basik någon gång?
petersteindl skrev:mx skrev:Tokigt!
Men har du lyssnat på en Basik någon gång?
Ja, jag och Harryup har haft Linn Basik i början på 80-talet i Ljudbutiken och vi har sålt flera, fast med Goldringpickup.
Mvh
Peter
torig skrev:petersteindl skrev:
Ja, jag och Harryup har haft Linn Basik i början på 80-talet i Ljudbutiken och vi har sålt flera, fast med Goldringpickup.
Mvh
Peter
Kan det vara möjligt?? Linn Basik (skivspelaren inte tonarmen) kom ju 1990.![]()
/mvh
Harryup skrev:torig skrev:petersteindl skrev:
Mvh
Peter
Kan det vara möjligt?? Linn Basik (skivspelaren inte tonarmen) kom ju 1990.![]()
/mvh
Absolut, vi var på många sätt före vår tid redan då.
Mvh/Harryup
Harryup skrev:torig skrev:petersteindl skrev:
Mvh
Peter
/mvh
Absolut, vi var på många sätt före vår tid redan då.
Mvh/Harryup
torig skrev:petersteindl skrev:
Mvh
Peter
/mvh
petersteindl skrev:Linn Basik var monterad på en Linn LP12Då hette hela paketet Linn Basik.
Jag ser nu att tråden snarast verkar handla om en billigare Linnspelare med beteckning Basik än den gamla Linn LP12 med Basik som kallades Linn Basik.
mx skrev:Så det finns ingen som har lyssnat på Linn Basik eller vet när den slutade att
tillverkas? Verkar vara en grymt hemlig spelare detta.
petersteindl skrev:
Linn Basik var monterad på en Linn LP12Då hette hela paketet Linn Basik.
Jag ser nu att tråden snarast verkar handla om en billigare Linnspelare med beteckning Basik än den gamla Linn LP12 med Basik som kallades Linn Basik.
Mvh
Peter
Prova dennamx skrev:Länken fungerar inte för mig.
Bill50x skrev:Prova dennamx skrev:Länken fungerar inte för mig.
https://www.dropbox.com/s/b4iw50bf7w10n ... 28E%29.pdf
/ B
Linn skrev:SPEAKER PLACEMENT
Speakers should be positioned correctly and should be mounted on rigid stands which are sitting firmly on the
floor and not rocking.
Kaha skrev:petersteindl skrev:
Linn Basik var monterad på en Linn LP12Då hette hela paketet Linn Basik.
Mvh
Peter
Sedan hade (har?) väl Linn en version av LP12:an utan motorstyrning (bara ett motstånd och en kondensator) som en instegsvariant kallad Linn LP12 Basik?
mx skrev:Det står i manualen att man inte ska skruva åt gängorna för hårt, då kan de
gå sönder. Hur var det där med elementen?
mx skrev:Fast vänta nu, har du sålt Linn Peter?

mx skrev:petersteindl skrev:
Berätta nu istället!
mx skrev:Lyssnade du något på Linn Basik när du hade den, eller sålde du den bara?
Eller du kanske aldrig hade den, utan något annat med samma namn.
mx skrev:Micke23 skrev:Linn Axis var en annan skivspelarmodell, prismässigt mellan Basik och LP12.
Är det den som heter Majik LP12 idag?
Thomas_A skrev:Motorstyrningen i Linn Axis är dock en nöt att knäcka. Inte verkar den bara sänka spänningen, den spekuleras också att den "stänger av" och frihjular då och då.
Vad vet jag, men så vitt jag vet har ingen riktigt förstått den.
Magnuz skrev:Thomas_A skrev:Motorstyrningen i Linn Axis är dock en nöt att knäcka. Inte verkar den bara sänka spänningen, den spekuleras också att den "stänger av" och frihjular då och då.
Framförallt slår den ofta igång sig själv helt plötsligt, t.ex. efter strömavbrott. Mycket irriterande.
Bill50x skrev:mx skrev:Micke23 skrev:Linn Axis var en annan skivspelarmodell, prismässigt mellan Basik och LP12.
Är det den som heter Majik LP12 idag?
Nej. Majik LP12 är en LP12:a med enklare arm (Project) och motorstyrning (typ Valhalla).
/ B
mx skrev:Magnuz skrev:Thomas_A skrev:Motorstyrningen i Linn Axis är dock en nöt att knäcka. Inte verkar den bara sänka spänningen, den spekuleras också att den "stänger av" och frihjular då och då.
Framförallt slår den ofta igång sig själv helt plötsligt, t.ex. efter strömavbrott. Mycket irriterande.
Gäller det även Basik?
Magnuz skrev:Thomas_A skrev:Motorstyrningen i Linn Axis är dock en nöt att knäcka. Inte verkar den bara sänka spänningen, den spekuleras också att den "stänger av" och frihjular då och då.
ivor-isobarik skrev:Keel:Subchassie i aluminium. -Kostar många tusenlappar,Linns devis är att mest krut ska läggas närmast tallrikslagret,och här har vi den för endast 29.000:-
ivor-isobarik skrev:Vi hade en ide om att plagiera Keelen för eget (miss) bruk men den visade sig inte vara så jädrans billig att tillverka. En begagnad Keel,vilken förvisso också är svinaktigt dyr går loss på ungefär 18.000:- i missbrukarledet. Att köra igång första lilla serien kändes därför inte så lockande.
Bill50x skrev:Jag har en kompis som faktiskt råkar äga en fräs. Vad han behöver är dels låna en äkta Keel ett par dagar, dels åtminstone en serie på 7-8 stycken. Då kan priset landa under 10 papp styck om jag minns rätt, möjligen var det under åtta.
RogerGustavsson skrev:Frågan är om det inte låter sig göras ännu billigare med rätt kontakter....Bill50x skrev:Jag har en kompis som faktiskt råkar äga en fräs. Vad han behöver är dels låna en äkta Keel ett par dagar, dels åtminstone en serie på 7-8 stycken. Då kan priset landa under 10 papp styck om jag minns rätt, möjligen var det under åtta.
petersteindl skrev:Då tror jag Pinks modifiering av Linn är bättre

RogerGustavsson skrev:petersteindl skrev:Då tror jag Pinks modifiering av Linn är bättre
Finns det en sådan eller driver du med oss? Den där med DC-motor? Pink finns de numera?
Den här är avsedd för DC-motor och kommer från en av männen bakom Pink:
Här är subchassit från Pink till LP12:
tvett skrev:Info om Goldring 2100
Laila skrev:Inte ett skit*, men Google är din vän . . . typ
*Men gissningsvis inte sämre än en Rega Elys 2
mx skrev:tvett skrev:Info om Goldring 2100
Står ingenting där om du lyssnat på den eller vad du tycker om den? Men
jag förstår vad du menar och tolkar det som att du är dryg.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster