Moderator: Redaktörer
tvett skrev:Jag tror inte din omröstning kommer ge så mycket resultat
För få som kan något om ämnet, eller har testat, bruset från dem som röstar ändå dränker det.
Jag skulle svara att du kommer höra skillnad, av andra orsaker.
RogerGustavsson skrev:De data som presenteras t.ex. S/N är det uppmätta data? Eftersom D/A-chippet självt håller 127 dB på en labbänk hos tillverkaren, är det ju väldigt bra om det kan prestera 124 dB inne i en dator. Tror det kan vara lite önskedata.... Sedan undrar jag om det är något du har nytta av i avspelningsledet? Vilka fonogram håller över t.ex. 75 dB i S/N? Annan layout eller komponentval på kortet kan ha betydelse för återgivningen men det går knappast avläsa på ett datablad.
Harryup skrev:Du kan mycket väl höra skillnader på olika drivrutiner. Sen ändras kanske det vid nästa uppgradering.
mvh/Harryup
Morgan skrev:Jag har bara gått från att köra SP/DIF-utgången direkt till min förstärkare och den D/A som sitter där, till att köra analoga utgångar från ett Asus Xonar HDAV 1.3 Deluxe till förstärkaren. Tror den senare hyggligt motsvarar ST-kortet, men saknar dess überambitiösa hörlursdelar och har istället det feta 6-kanalers dotterkortet för surroundkanalerna.
Det var en rejäl skillnad till Asus fördel, som jag är övertygad skulle stå sig mycket tydlig i ett blindtest.
xeizo skrev:Nice! Dock har HDAV 1.3 inte lika fet DAC som ST, den har PCM1796 som har 123dB S/N till skillnad från ST som har PCM1792A med 127dB S/N. Inte för att jag tror att DET är så mycket bättre, men det talar iaf för att det KAN löna sig att klättra uppför stegen DAC-mässigt. Men som sagt, ännu vet jag inte ...
Morgan skrev:xeizo skrev:Nice! Dock har HDAV 1.3 inte lika fet DAC som ST, den har PCM1796 som har 123dB S/N till skillnad från ST som har PCM1792A med 127dB S/N. Inte för att jag tror att DET är så mycket bättre, men det talar iaf för att det KAN löna sig att klättra uppför stegen DAC-mässigt. Men som sagt, ännu vet jag inte ...
Äh, det förstår du väl att en 1796 måste vara bättre än en 1792 - det är ju 4 mer!
xeizo skrev:Det är klart, att jag inte tänkte på det, då måste mitt Analog Devices AD2000 som sitter direkt på moderkortet vara ännu bättre! Attans, att slösa pengar så ...
tvett skrev:xeizo skrev:Det är klart, att jag inte tänkte på det, då måste mitt Analog Devices AD2000 som sitter direkt på moderkortet vara ännu bättre! Attans, att slösa pengar så ...
Det faller med "Lex 2000", att alla produkter med "2000" i namnet per automatik är dåliga.

xeizo skrev:Om ett tag![]()
![]()
Jag blev bromsad av att Soundblaster Z låter överraskande bra, se mina kommentarer på head-fi ovan, men jag är snart tillbaka till DX/ST-problematiken. Och nu måste de slå Z också .... Drama!
(jag råkar spela Massive Attacks Heligoland just nu med Z och jag tror att det är första gången jag tycker att precis ALLA oljuden i mixen låter bra, imponerande)
xeizo skrev:Tillbaka i Linux med Essence ST, blev så imponerad av SB Z i sitt "192kHz stereo direct"-läge att jag ställde in pulseaudio på mördarinställningar i /etc/pulse/daemon.conf(ja, på sätt och vis gör man sin egen drivrutin i Linux, i vilket fall har man rikliga möjligheter att ändra samplingskvaliteten som inte finns i Windows).
Så:
src-sinc-best-quality
s24be
192000
Pulseaudio är så "dumt" att det håller dessa inställningar benhårt.
Nu är det tur att jag har en fyrkärnig processor på 3.2GHz i Linuxdatorn, för med ovanstående inställningar förbrukar pulse plugin-containern mellan 8-12% på varje kärna, på en enkelkärning processor i 3.2GHz hade det blivit runt 50% cpu användning ... och en i 1.5GHz, som i många laptops och netbooks hade bottnat - bara för formatomvandlingen(tänkt att mata DAC:en så att den presterar optimalt, cpu:n får sas rätta till felen, har man en cpu är det klart att den skall användas!)
Kör Clementine med Spotify-plugin som musikspelare.
MEN det låter magnifikt, riktigt mäktigt faktiskt, det här blir en tuff jämförelse. Nu är det lurarna som börjar att inte räcka till, inte tillräckligt med dynamik i dom ...
Morgan skrev:Jag trodde du hade ett 6-kanalskort. My bad.
xeizo skrev:Morgan skrev:Jag trodde du hade ett 6-kanalskort. My bad.
Det har jag, Xonar DX och Soundblaster Z, men de har inte gått upp i matchen riktigt ännu.
Ett tips är annars att köra kommandot "alsamixer" i ett kommandofönster och tryck först F6 för att välja ljudkort och sen F5, då får du upp precis alla reglar och switchar som ditt ljudkort har.
KorkSniff skrev:En månad nu sedan sista update!
Vi vill ju ha "the verdict"! :)
Nåt nytt?
xeizo skrev:Då är det snart dags, mitt nyinförskaffade Xonar ST skall in i Linux-burken. Xonar DX kommer att få sitta kvar, så att jag relativt enkelt skall kunna jämföra kvalitén dem emellan. Det skall fungera bra i Linux, eftersom man enkelt kan välja vilket ljudkort som skall vara aktivt i ALSA.
Noterbara tekniska skillnader:
S/N: DX = -116dB ST= -124dB
DAC: DX= Cirrus CS4398 ST= Burr Brown PCM1792A
samma DSP (C-Media Oxygen 8788HT)
ST har EMI-skydd och filtrerad strömförsörjning, samt utbytbara OP-förstärkare. Jag har beställt en uppsättning sprillans National LM4562 att jämföra med original JRC2114D, men de kommer nog inte förrän nästa vecka. LM4562 är en av de OP på marknadensom har absolut lägst dist/brus på pappret. DX har betydligt enklare OP än standard på ST.
ST har filtrerad precisionsklocka för att minska jitter, det har inte DX.
DX har keramiska kondensatorer rakt igenom, ST har Nichicon Gold Audio Grade rakt igenom.
ST har en hörlursförstärkare som kan driva 600Ohms-lurar, men den kommer jag inte att använda, jag kommer att köra på linje ut till min Sony MOS-FET förstärkare och använda högtalare och hörlurar.
ST har guldpläterade RCA, DX har 3.5mm minijack.
Till saken hör att jag tycker att DX redan idag låter optimalt bra, jag är verkligen nöjd med det ljudkortet, högupplöst, fokuserat och fylligt ljud. Men som vanligt tar nyfikenheten över, det är den som är det roliga, vad tror ni? Kommer jag att höra någon skillnad? Till det bättre? Till det sämre? Eller bara annorlunda, eller ingen skillnad alls?
Högtalare i min datorrigg är Proson Sat 31SA v.2 på skrivbordet och en Proson Rumble R-8 v.2 bakom skrivbordet, hörlurar är Philips SHP-8900, Sony MDR-ZX700 och Sony MDR-CD770. Jag kommer inte att koppla upp ljudet i mina stora högtalare i vardagsrummet, det här är bara för min datorrigg.
Jag kommer att posta mina omdömen här sen, jag har även ett Audiohile 2496 att jämföra med(AKM-DAC).
oqvist skrev:Inte förvånad över att Z-serien är bra. Har ett X-Fi Elite Pro som spöat ett Essence ST med LM4562 rätt rejält. För min del är det Essence kortet som är grovkornigt och sandblästrat
Så det gör en ju lite orolig för Z då iof. Men om min stolta trotjänare ger upp så lär det ju bli ZXR:n som kommer i fråga.
Förresten har du fortfarande korten så nära grafikkortet och annat skit? Jag kör mina PCI kort i botten av lådan för att de ska få agera så ostört som möjligt. Jag har till och med hum problem med vissa externa förstärkare om de står för nära varann.
Har du bara PCI Ex anslutning så blir ju det lite svårt.
xeizo skrev:This Audio Operational Amplifier achieves outstanding AC performance while driving complex loads with values as high as 100pF.
Richard skrev:Intressant om det blir ytterligare förbättring, subjektivt.![]()
Lm4562 duger för Argon dac 1, benchmark dac 1 usb samt Linn klimax DS.
Morgan skrev:Richard skrev:Intressant om det blir ytterligare förbättring, subjektivt.![]()
Frågan är hur man ska kunna avgöra om det sker någon förbättring, subjektivt, eftersom ett tillräckligt kvalificerat lyssningstest för att avgöra den saken utan inflytande av psykologiska förväntanseffekter inte tycks vara möjligt...![]()
Kanske kunde man ta och spela in output från analogutgången (med kalibrerad nivå på någon maskin med vass A/D-omvandlare och försvinnande låg förvrängning) före och efter OP-bytet, och på så vis få signaler att jämföra med ett kvalificerat testförfarande... Hmmm... Jo, på så vis vore det väl möjligt att utesluta de vanligaste psykologiska förväntanseffekterna om man kan hitta någon att hjälpa till med att genomföra ett blindtest.
Notera skillnaden mellan att TRO att man subjektivt upplever en förbättring, respektive att VETA att man subjektivt upplever en förbättring.
Richard skrev:Långtidstester får subjektivt avgöra om det var placebo eller rätt stora förändringar som sker.
RogerGustavsson skrev:xeizo skrev:This Audio Operational Amplifier achieves outstanding AC performance while driving complex loads with values as high as 100pF.
100pF är ju ofta inte mer än en knapp meter kabel av audiophiltyp...
Morgan skrev:Richard skrev:Intressant om det blir ytterligare förbättring, subjektivt.![]()
Frågan är hur man ska kunna avgöra om det sker någon förbättring, subjektivt, eftersom ett tillräckligt kvalificerat lyssningstest för att avgöra den saken utan inflytande av psykologiska förväntanseffekter inte tycks vara möjligt...![]()
Kanske kunde man ta och spela in output från analogutgången (med kalibrerad nivå på någon maskin med vass A/D-omvandlare och försvinnande låg förvrängning) före och efter OP-bytet, och på så vis få signaler att jämföra med ett kvalificerat testförfarande... Hmmm... Jo, på så vis vore det väl möjligt att utesluta de vanligaste psykologiska förväntanseffekterna om man kan hitta någon att hjälpa till med att genomföra ett blindtest.
Notera skillnaden mellan att TRO att man subjektivt upplever en förbättring, respektive att VETA att man subjektivt upplever en förbättring.
xeizo skrev:Det är otroligt intressant att VETA, men som Richard skriver så finns det en stor subjektiv faktor att ta hänsyn till som är av stor vikt den med. Monumental egentligen, eftersom det räcker med att vara subjektivt nöjd för att vara - nöjd!
Kanske kunde man ta och spela in output från analogutgången (med kalibrerad nivå på någon maskin med vass A/D-omvandlare... blabla -klipp-
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster