Moderator: Redaktörer
tvett skrev:Jag tror inte din omröstning kommer ge så mycket resultat
För få som kan något om ämnet, eller har testat, bruset från dem som röstar ändå dränker det.
Jag skulle svara att du kommer höra skillnad, av andra orsaker.
RogerGustavsson skrev:De data som presenteras t.ex. S/N är det uppmätta data? Eftersom D/A-chippet självt håller 127 dB på en labbänk hos tillverkaren, är det ju väldigt bra om det kan prestera 124 dB inne i en dator. Tror det kan vara lite önskedata.... Sedan undrar jag om det är något du har nytta av i avspelningsledet? Vilka fonogram håller över t.ex. 75 dB i S/N? Annan layout eller komponentval på kortet kan ha betydelse för återgivningen men det går knappast avläsa på ett datablad.
Harryup skrev:Du kan mycket väl höra skillnader på olika drivrutiner. Sen ändras kanske det vid nästa uppgradering.
mvh/Harryup
Morgan skrev:Jag har bara gått från att köra SP/DIF-utgången direkt till min förstärkare och den D/A som sitter där, till att köra analoga utgångar från ett Asus Xonar HDAV 1.3 Deluxe till förstärkaren. Tror den senare hyggligt motsvarar ST-kortet, men saknar dess überambitiösa hörlursdelar och har istället det feta 6-kanalers dotterkortet för surroundkanalerna.
Det var en rejäl skillnad till Asus fördel, som jag är övertygad skulle stå sig mycket tydlig i ett blindtest.
xeizo skrev:Nice! Dock har HDAV 1.3 inte lika fet DAC som ST, den har PCM1796 som har 123dB S/N till skillnad från ST som har PCM1792A med 127dB S/N. Inte för att jag tror att DET är så mycket bättre, men det talar iaf för att det KAN löna sig att klättra uppför stegen DAC-mässigt. Men som sagt, ännu vet jag inte ...
Morgan skrev:xeizo skrev:Nice! Dock har HDAV 1.3 inte lika fet DAC som ST, den har PCM1796 som har 123dB S/N till skillnad från ST som har PCM1792A med 127dB S/N. Inte för att jag tror att DET är så mycket bättre, men det talar iaf för att det KAN löna sig att klättra uppför stegen DAC-mässigt. Men som sagt, ännu vet jag inte ...
Äh, det förstår du väl att en 1796 måste vara bättre än en 1792 - det är ju 4 mer!
xeizo skrev:Det är klart, att jag inte tänkte på det, då måste mitt Analog Devices AD2000 som sitter direkt på moderkortet vara ännu bättre! Attans, att slösa pengar så ...
tvett skrev:xeizo skrev:Det är klart, att jag inte tänkte på det, då måste mitt Analog Devices AD2000 som sitter direkt på moderkortet vara ännu bättre! Attans, att slösa pengar så ...
Det faller med "Lex 2000", att alla produkter med "2000" i namnet per automatik är dåliga.

xeizo skrev:Om ett tag![]()
![]()
Jag blev bromsad av att Soundblaster Z låter överraskande bra, se mina kommentarer på head-fi ovan, men jag är snart tillbaka till DX/ST-problematiken. Och nu måste de slå Z också .... Drama!
(jag råkar spela Massive Attacks Heligoland just nu med Z och jag tror att det är första gången jag tycker att precis ALLA oljuden i mixen låter bra, imponerande)
xeizo skrev:Tillbaka i Linux med Essence ST, blev så imponerad av SB Z i sitt "192kHz stereo direct"-läge att jag ställde in pulseaudio på mördarinställningar i /etc/pulse/daemon.conf(ja, på sätt och vis gör man sin egen drivrutin i Linux, i vilket fall har man rikliga möjligheter att ändra samplingskvaliteten som inte finns i Windows).
Så:
src-sinc-best-quality
s24be
192000
Pulseaudio är så "dumt" att det håller dessa inställningar benhårt.
Nu är det tur att jag har en fyrkärnig processor på 3.2GHz i Linuxdatorn, för med ovanstående inställningar förbrukar pulse plugin-containern mellan 8-12% på varje kärna, på en enkelkärning processor i 3.2GHz hade det blivit runt 50% cpu användning ... och en i 1.5GHz, som i många laptops och netbooks hade bottnat - bara för formatomvandlingen(tänkt att mata DAC:en så att den presterar optimalt, cpu:n får sas rätta till felen, har man en cpu är det klart att den skall användas!)
Kör Clementine med Spotify-plugin som musikspelare.
MEN det låter magnifikt, riktigt mäktigt faktiskt, det här blir en tuff jämförelse. Nu är det lurarna som börjar att inte räcka till, inte tillräckligt med dynamik i dom ...
Användare som besöker denna kategori: nusihb och 22 gäster