Kommer jag att höra skillnad mellan Xonar DX och ST?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kommer jag att höra skillnad i kvalitet mellan Xonar DX och Xonar ST?

Xonar ST låter bättre!
3
14%
Xonar DX låter bättre!
0
Inga röster
Det låter bara annorlunda, utan rangordning!
9
43%
Det hörs ingen skillnad alls!
9
43%

Antal röster : 21

Användarvisningsbild
xeizo

Kommer jag att höra skillnad mellan Xonar DX och ST?

Inläggav xeizo » 2013-01-25 11:40

Då är det snart dags, mitt nyinförskaffade Xonar ST skall in i Linux-burken. Xonar DX kommer att få sitta kvar, så att jag relativt enkelt skall kunna jämföra kvalitén dem emellan. Det skall fungera bra i Linux, eftersom man enkelt kan välja vilket ljudkort som skall vara aktivt i ALSA.

Noterbara tekniska skillnader:

S/N: DX = -116dB ST= -124dB

DAC: DX= Cirrus CS4398 ST= Burr Brown PCM1792A

samma DSP (C-Media Oxygen 8788HT)

ST har EMI-skydd och filtrerad strömförsörjning, samt utbytbara OP-förstärkare. Jag har beställt en uppsättning sprillans National LM4562 att jämföra med original JRC2114D, men de kommer nog inte förrän nästa vecka. LM4562 är en av de OP på marknadensom har absolut lägst dist/brus på pappret. DX har betydligt enklare OP än standard på ST.

ST har filtrerad precisionsklocka för att minska jitter, det har inte DX.

DX har keramiska kondensatorer rakt igenom, ST har Nichicon Gold Audio Grade rakt igenom.

ST har en hörlursförstärkare som kan driva 600Ohms-lurar, men den kommer jag inte att använda, jag kommer att köra på linje ut till min Sony MOS-FET förstärkare och använda högtalare och hörlurar.

ST har guldpläterade RCA, DX har 3.5mm minijack.

Till saken hör att jag tycker att DX redan idag låter optimalt bra, jag är verkligen nöjd med det ljudkortet, högupplöst, fokuserat och fylligt ljud. Men som vanligt tar nyfikenheten över, det är den som är det roliga, vad tror ni? Kommer jag att höra någon skillnad? Till det bättre? Till det sämre? Eller bara annorlunda, eller ingen skillnad alls?

Högtalare i min datorrigg är Proson Sat 31SA v.2 på skrivbordet och en Proson Rumble R-8 v.2 bakom skrivbordet, hörlurar är Philips SHP-8900, Sony MDR-ZX700 och Sony MDR-CD770. Jag kommer inte att koppla upp ljudet i mina stora högtalare i vardagsrummet, det här är bara för min datorrigg.

Jag kommer att posta mina omdömen här sen, jag har även ett Audiohile 2496 att jämföra med(AKM-DAC).
Senast redigerad av xeizo 2013-01-25 11:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-25 11:42

Jag tror inte din omröstning kommer ge så mycket resultat :wink:
För få som kan något om ämnet, eller har testat, bruset från dem som röstar ändå dränker det.

Jag skulle svara att du kommer höra skillnad, av andra orsaker.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-01-25 11:49

tvett skrev:Jag tror inte din omröstning kommer ge så mycket resultat :wink:
För få som kan något om ämnet, eller har testat, bruset från dem som röstar ändå dränker det.

Jag skulle svara att du kommer höra skillnad, av andra orsaker.

Så kan det vara, men några borde det finnas här som varit i ljudkorts-träsket. DAC-träsket verkar det finnas många, men då är det dyra high-end DAC:ar som gäller. Poängen med ett ljudkort är att det är billgaste sättet att kunna spela på samma typ av DAC-chip som sitter i en high-end separat DAC. Förutom att beställa ett DIY DAC-kit på Ebay-förstås.

Placebo kommer såklart att dominera de första timmarna, men förhoppningsvis kommer jag till någon form av resultat vad det lider. Som sagt, DX låter redan så bra så jag har svårt att tro att det verkligen skulle kunna låta bättre. I alla fall inte urskiljningsbart utan att ha mycket dyrare förstärkare/högtalare. Men vem vet? Source first osv ;-)
Senast redigerad av xeizo 2013-01-25 11:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-01-25 11:50

Ser inget alternativ som jag kan rösta på.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-01-25 11:53

IngOehman skrev:Ser inget alternativ som jag kan rösta på.

Vh, iö

Vilka alternativ saknas?

Mvh

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-01-25 13:00

De data som presenteras t.ex. S/N är det uppmätta data? Eftersom D/A-chippet självt håller 127 dB på en labbänk hos tillverkaren, är det ju väldigt bra om det kan prestera 124 dB inne i en dator. Tror det kan vara lite önskedata.... Sedan undrar jag om det är något du har nytta av i avspelningsledet? Vilka fonogram håller över t.ex. 75 dB i S/N? Annan layout eller komponentval på kortet kan ha betydelse för återgivningen men det går knappast avläsa på ett datablad.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-01-25 13:16

STX(PCI-E-variant av ST, men utan jitter-reducering) rightmark mätning:
http://www.overclockersclub.com/reviews ... _stx/6.htm

Samma sak för DX:
http://www.ixbt.com/multimedia/asus/xonar-dx-2448.shtml

Fler skillnader är:

DX är PCI-E och har ett bryggchip för ändamålet på pcb:n

ST är PCI och saknar detta chip, fördelen är lägre latency, PCI-E har dock större bandbredd men det är knappast något som behövs för audio. Av större vikt är isåfall moderkortets layout och vilken sockel av PCI/PCI-E som befinner sig längst från elektriska störkällor.

ST har en tjockare PCB(8 lagers) med tjockare ledningsbanor, överlag är det en mer påkostad layout.

DX:
Bild

ST:
Bild

EMI-skyddet syns tydligt, det består även av en kopparsarg mellan strömförsörjning och ljudkretsar på själva kortet.
Senast redigerad av xeizo 2013-01-25 13:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
BigD

Inläggav BigD » 2013-01-25 13:17

RogerGustavsson skrev:De data som presenteras t.ex. S/N är det uppmätta data? Eftersom D/A-chippet självt håller 127 dB på en labbänk hos tillverkaren, är det ju väldigt bra om det kan prestera 124 dB inne i en dator. Tror det kan vara lite önskedata.... Sedan undrar jag om det är något du har nytta av i avspelningsledet? Vilka fonogram håller över t.ex. 75 dB i S/N? Annan layout eller komponentval på kortet kan ha betydelse för återgivningen men det går knappast avläsa på ett datablad.

SNR är uppmätt i dator med 24 bit 192kHz samplingsfrekvens

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-25 14:15

Jag ha haft ST och tyckte den va bra :)

Men har ingen aning om hur vida man hör någon skillnad på dom...
jag gillar att ST har RCA ut i alla fall :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-01-25 14:21

Jag har haft en del dylika kort, men upplevde aldrig någon större skillnad mellan dem, och om jag gjorde det så tror jag (så här i efterhand) att jag lurade mig själv.

Ett Asus Xonar D2X sitter oanvänt i datorn för tillfället. :-)
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-01-25 14:46

Det är det som blir det intressanta, att höra om det ens går att höra någon skillnad, det blir lite mer spännande när båda korten sitter i samma dator.

De enda liknande test jag sett så har de haft helt olika datorer för respektive kort de jämfört, det kan lika gärna vart respektive burks usla strömförsörjning och olika digra störningar som de har jämfört. Sen tycker jag att det är mer intressant att jämföra i Linux eftersom det är "raka rör", Windows har en massa hyss med ljudet för sig bakom kulisserna varför man måste hålla på och mixtra med ljudusspelningsprogram som har WASAPI-plugins etc. Sånt behövs inte i Linux.

Datorn för ändamålet blir inte min modernaste burk(spelburken med Windows 8) som har alldeles för effektiv kylning(högprestanda) för att passa för finstämd ljudåtergivning. Det blir som sagt Linux-burken som är ca. 5 år gammal men med för den tiden state-of the-art komponenter:

Moderkort: Asus P5Q-DeLuxe
CPU: Intel Q9450 @ 3.2GHz, Thermalright Ultra Extreme-kylare med Scythe-fläkt.
MInne: 8GB Corsair DDR2-1066
Lagring: 1xCrucial M4 64GB SSD(systemdisk), 1TB Samsung F1 SATA2, NAS 8TB
DVD-RW: Samsung SH-223P
Grafik: Nvidia GTX650Ti 1GB
PSU: Corsair VX450(Seasonic) med japanska kondensatorer.
OS: Ubuntu 13.04, utvecklingsversion med Linux-kernel 3.8.0-RC4
Musikspelare: Spotify Premium Web genom Google Chrome
Audacious(Foobar2000-liknande spelare för Linux), kommer bara att köra FLAC
Pulseaudio inställt på 24-bitars återgivning
Maxnivån dämpad 4dB i ALSA(Xonar-korten ger något för hög maximal utnivå för konumentelektronik)

Båda korten kommer att kopplas till varsin ingång på en Sony TA-FB940R, så att det blir hyfsat lätt att jämföra. En förstärkare som jag tycker låter riktigt bra - särskilt på hörlursutgången. Det blir en senare fråga att jämföra just den med den inbyggda hörlursförstärkaren på Xonar ST.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-01-25 15:00

Du kan mycket väl höra skillnader på olika drivrutiner. Sen ändras kanske det vid nästa uppgradering.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-01-25 15:11

Harryup skrev:Du kan mycket väl höra skillnader på olika drivrutiner. Sen ändras kanske det vid nästa uppgradering.

mvh/Harryup

Det är därför det är bra med Linux, drivrutinen är inbyggd i kärnan och genomgår inga gigantiska skillnader från kärna till kärna dvs det låter enligt egen erfarenhet tämligen lika hela tiden(jag har haft Xonar DX-kortet i flera år och kan skriva under på det)

Det är samma drivrutin i Linux-kärnan för alla kort som är baserade på C-Media 8788
så det är ingen drivrutin som är exklusiv för kortet.

Mvh

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-01-25 16:36

Jag har bara gått från att köra SP/DIF-utgången direkt till min förstärkare och den D/A som sitter där, till att köra analoga utgångar från ett Asus Xonar HDAV 1.3 Deluxe till förstärkaren. Tror den senare hyggligt motsvarar ST-kortet, men saknar dess überambitiösa hörlursdelar och har istället det feta 6-kanalers dotterkortet för surroundkanalerna.

Det var en rejäl skillnad till Asus fördel, som jag är övertygad skulle stå sig mycket tydlig i ett blindtest.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-01-25 16:47

Morgan skrev:Jag har bara gått från att köra SP/DIF-utgången direkt till min förstärkare och den D/A som sitter där, till att köra analoga utgångar från ett Asus Xonar HDAV 1.3 Deluxe till förstärkaren. Tror den senare hyggligt motsvarar ST-kortet, men saknar dess überambitiösa hörlursdelar och har istället det feta 6-kanalers dotterkortet för surroundkanalerna.

Det var en rejäl skillnad till Asus fördel, som jag är övertygad skulle stå sig mycket tydlig i ett blindtest.

Nice! Dock har HDAV 1.3 inte lika fet DAC som ST, den har PCM1796 som har 123dB S/N till skillnad från ST som har PCM1792A med 127dB S/N. Inte för att jag tror att DET är så mycket bättre, men det talar iaf för att det KAN löna sig att klättra uppför stegen DAC-mässigt. Men som sagt, ännu vet jag inte ...

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-01-25 16:50

xeizo skrev:Nice! Dock har HDAV 1.3 inte lika fet DAC som ST, den har PCM1796 som har 123dB S/N till skillnad från ST som har PCM1792A med 127dB S/N. Inte för att jag tror att DET är så mycket bättre, men det talar iaf för att det KAN löna sig att klättra uppför stegen DAC-mässigt. Men som sagt, ännu vet jag inte ...

Äh, det förstår du väl att en 1796 måste vara bättre än en 1792 - det är ju 4 mer!

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-01-25 16:55

Morgan skrev:
xeizo skrev:Nice! Dock har HDAV 1.3 inte lika fet DAC som ST, den har PCM1796 som har 123dB S/N till skillnad från ST som har PCM1792A med 127dB S/N. Inte för att jag tror att DET är så mycket bättre, men det talar iaf för att det KAN löna sig att klättra uppför stegen DAC-mässigt. Men som sagt, ännu vet jag inte ...

Äh, det förstår du väl att en 1796 måste vara bättre än en 1792 - det är ju 4 mer!

Det är klart, att jag inte tänkte på det, då måste mitt Analog Devices AD2000 som sitter direkt på moderkortet vara ännu bättre! Attans, att slösa pengar så ... ;-)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-25 17:01

xeizo skrev:Det är klart, att jag inte tänkte på det, då måste mitt Analog Devices AD2000 som sitter direkt på moderkortet vara ännu bättre! Attans, att slösa pengar så ... ;-)

Det faller med "Lex 2000", att alla produkter med "2000" i namnet per automatik är dåliga.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-01-25 20:15

tvett skrev:
xeizo skrev:Det är klart, att jag inte tänkte på det, då måste mitt Analog Devices AD2000 som sitter direkt på moderkortet vara ännu bättre! Attans, att slösa pengar så ... ;-)

Det faller med "Lex 2000", att alla produkter med "2000" i namnet per automatik är dåliga.

Tur då att det bara är 1792 jag köpt, nu ligger den nya obrutna kartongen på golvet bredvid datorn, hade ont om audiosladdar eller rättare de jag hade var antingen för korta eller för gamla. Tex Monster Cable CD-spelarkabel på 0.5m duger inte för en dator som står på golvet så jag köpte Clas Ohlsons lyxvariant på 2m med folierad skärm, OFC och guldpläterade kontakter för det facila priset av 119Kr! Huh! Men då har kabeln pilar åt vilket håll elektronerna skall vandra!
Bild
http://www.clasohlson.com/se/Audiokabel ... 0#moreinfo

NU återstår bara att skapa tid för själva testandet, men det är nära nu :-)

edit. fick leveransbesked på OP-förstärkarna, de skall komma den 31/1 så jag hinner lyssna in mig på JRC2114D

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2013-01-25 20:45

Kul test!

Kommer att följa detta.

Själv är jag nöjd med mitt Soundblaster X-fi music. Har dock börjat leta ett externt ljudkort för en lösning till storstereon...
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-01-26 12:16

Så, snart har jag tid att montera ljudkortet!

Passade på ett beställa ett Soundblaster Z till spelburken när jag ändå var igång, säga vad man vill om Creative men deras kort fungerar absolut bäst för "spelljud". Sista tiden har jag kört med Xonar DG i den burken, DG är ett bra kort men som sagt inte lika optimalt för spel som Creative är. Mitt X-Fi sitter i htpcn och kör optiskt så det har jag inte använt på länge annat än för film.

Bild

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-01-26 13:32

Montera!
Bild

Anslutningar:
Bild

Fungerar!
Bild

:-)

Så, nu återtår bara dagar/veckor av utvärdering. Det låter i alla fall j*vligt bra rent spontant, med Classe-kabel och allt!

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-01-26 18:13

Den tidigare bilden från datorns inälvor inzoomad, nu är ju lådan stängd och kortet spelar musik så fler bilder blir det inte förrän det är dags att testa andra OP:

Bild

Taget med Galaxy SIII, blir ju hyfsad kvalitet fast det är inzoomat!

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-02-02 23:27

Jag har inte hunnit komma till någon insikt ännu, annat än att Xonar ST låter riktigt bra. Men det gör ju Xonar DX också.

Under tiden har jag hunnit göra en microreview av Soundblaster Z på Head-Fi:

http://www.head-fi.org/t/623079/creativ ... st_9121898

Men jag kommer att behöva några veckor på att lyssna och klura huruvida det verkligen finns en rangordning mellan dessa kort, och isåfall på vilket sätt. Soundblaster Z lyser i alla fall rött, det är coolt :-)

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2013-02-03 23:09

Nån liten halvtids-minirecension kan man väl hoppas på. Mitt x-fi gav upp i går(!). Så nu måste jag ha ett nytt! :)
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-02-03 23:19

Om ett tag :P :wink:

Jag blev bromsad av att Soundblaster Z låter överraskande bra, se mina kommentarer på head-fi ovan, men jag är snart tillbaka till DX/ST-problematiken. Och nu måste de slå Z också .... Drama!

(jag råkar spela Massive Attacks Heligoland just nu med Z och jag tror att det är första gången jag tycker att precis ALLA oljuden i mixen låter bra, imponerande)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-03 23:36

De där Classe-kablarna såg ut att ha ordentliga kontakter.
Själv gick jag på Kjells Clicktronic component-kabel (3 kanaler 75ohm) på 2 meter.
Lite enklare kontakter där, men slipper lösa sladdar för tre kanal.
Och så slipper jag tänka på åt vilket håll signalen ska vandra :wink:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2013-02-04 00:01

xeizo skrev:Om ett tag :P :wink:

Jag blev bromsad av att Soundblaster Z låter överraskande bra, se mina kommentarer på head-fi ovan, men jag är snart tillbaka till DX/ST-problematiken. Och nu måste de slå Z också .... Drama!

(jag råkar spela Massive Attacks Heligoland just nu med Z och jag tror att det är första gången jag tycker att precis ALLA oljuden i mixen låter bra, imponerande)

Spännande med z. är som sagt nöjd med mitt x-fi. tills häromdan. det uppträder pajjt. kan iofs vara drivers också. Men det är ju lika hopplöst.
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-02-04 19:57

Tillbaka i Linux med Essence ST, blev så imponerad av SB Z i sitt "192kHz stereo direct"-läge att jag ställde in pulseaudio på mördarinställningar i /etc/pulse/daemon.conf(ja, på sätt och vis gör man sin egen drivrutin i Linux, i vilket fall har man rikliga möjligheter att ändra samplingskvaliteten som inte finns i Windows).

Så:

src-sinc-best-quality
s24be
192000

Pulseaudio är så "dumt" att det håller dessa inställningar benhårt.

Nu är det tur att jag har en fyrkärnig processor på 3.2GHz i Linuxdatorn, för med ovanstående inställningar förbrukar pulse plugin-containern mellan 8-12% på varje kärna, på en enkelkärning processor i 3.2GHz hade det blivit runt 50% cpu användning ... och en i 1.5GHz, som i många laptops och netbooks hade bottnat - bara för formatomvandlingen(tänkt att mata DAC:en så att den presterar optimalt, cpu:n får sas rätta till felen, har man en cpu är det klart att den skall användas!) :-)

Kör Clementine med Spotify-plugin som musikspelare.

MEN det låter magnifikt, riktigt mäktigt faktiskt, det här blir en tuff jämförelse. Nu är det lurarna som börjar att inte räcka till, inte tillräckligt med dynamik i dom ...

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2013-02-05 11:16

xeizo skrev:Tillbaka i Linux med Essence ST, blev så imponerad av SB Z i sitt "192kHz stereo direct"-läge att jag ställde in pulseaudio på mördarinställningar i /etc/pulse/daemon.conf(ja, på sätt och vis gör man sin egen drivrutin i Linux, i vilket fall har man rikliga möjligheter att ändra samplingskvaliteten som inte finns i Windows).

Så:

src-sinc-best-quality
s24be
192000

Pulseaudio är så "dumt" att det håller dessa inställningar benhårt.

Nu är det tur att jag har en fyrkärnig processor på 3.2GHz i Linuxdatorn, för med ovanstående inställningar förbrukar pulse plugin-containern mellan 8-12% på varje kärna, på en enkelkärning processor i 3.2GHz hade det blivit runt 50% cpu användning ... och en i 1.5GHz, som i många laptops och netbooks hade bottnat - bara för formatomvandlingen(tänkt att mata DAC:en så att den presterar optimalt, cpu:n får sas rätta till felen, har man en cpu är det klart att den skall användas!) :-)

Kör Clementine med Spotify-plugin som musikspelare.

MEN det låter magnifikt, riktigt mäktigt faktiskt, det här blir en tuff jämförelse. Nu är det lurarna som börjar att inte räcka till, inte tillräckligt med dynamik i dom ...

Blir mer och mer sugen på ett z. Jag gejmar ju också en hel del, så det skadar inte med de funktionerna. Då kvarstår frågan om det är värt att lägga på pengar för ett zx, bara för att få den lilla kontrollen. Kontrollen har inbyggd mick också, kanske man kan använda ett par vanliga lurar utan mic när man gejmar... ...om den inte tar in allt för mycket bakgrundsljud. typ barn. :D
HIFI är det nya varg.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi