Just efter jultiden ifjol startade jag ett projekt i mitt showroom som är att dra ett applenätverk. Installera en Airport express samt en Appletv mm. Bygga modernt. Har en flera utrustningar med musik som paddan, podden mfl. Kan nu med enkelhet styra mina demos via såväl spotify som lossless. Via dator med såklart.
Detta på grund av demand från kunder som idag kräver att kunna strömma egen musik, veta hur det låter med spoify eller telefon etc. Jag har alltid demat med CD som förstaval innan.
Nu har jag en liten trend. Jag kör samma låt på spoify, via lossless från telefon och via CD som inkopplats. Detta när det demas högtalare.
Nu med ett tiotal kunde i rad kommer trendnen. Jag läser på forum att det i blinda tester inte går att skilja på det ena och det andra formatet. Men verkligheten hur ser den ut och nu är det inte jag utan min iaktagelse.
De kunder som varit här har samliga agerat kanin i ett blint test. Dem har inte vetat om vad som spelar. Om det är telefon, cd eller spoify.
Samtliga har noterat att spoify inte låter bra. Dem har även mellan lossless och CD påtalat att det är låter lika men en av dem känns mer själslös. et går inte att sätta figret på men det är nått som finns men som inte kan defineras på ett bra sätt.
Detta har varit lossless. Vid angivelse om hur och vad som varit har man sagt att oj. Man kanske skall ha en CD ändå
Antar att det är samma med andra format som FLAC mm.
Sen är det även så att jag inte testat t.ex. högupplösa saker som HDtracs eller liknande. Nu är förutsättningarna dem att det handlar om bra inspelade CD, Lossless apple och Spoify premium.
Vad säger ni? Erfarenheter.
Jag anser fortfarande att CD regerar på tronen.