Moderator: Redaktörer
KarlXII skrev:Bygg själv. Snart har du lagt ner lika mycket tid på att sondera marknaden som det tagit att lära dig bygga högtalare.
paa skrev:Gedlee är väl ganska nära?
Max_Headroom skrev:Det finns ingen marknad.
Hela hemmabiosvängen är byggd på att ha antingen fullregister högtalare eller småburkar kompletterat med en subba. Antalet personer som håller på med flera baslådor, delade system och sådant som en del gör här på faktiskt.se är totalt sett försvinnande litet.
shifts skrev:Blir inte många högtalare automatiskt kapabla toppar om de delas aktivt vid lämplig frekvens? Iofs kanske skapade för ändamålet, men borde inte några uppfylla högre krav?
BPM skrev:Jag saknar detsamma, men behöver inte 120dB utan nöjer mig med 105dB och vill att det ska kosta under 10kkr per par...
Jag känner till 2 halvkommersiella alternativ och en konstruktion för självbyggare. That´s it!
BPM skrev:Jag saknar detsamma, men behöver inte 120dB utan nöjer mig med 105dB och vill att det ska kosta under 10kkr per par...
Jag känner till 2 halvkommersiella alternativ och en konstruktion för självbyggare. That´s it!
paa skrev:Har du kollat på tråden om JBL-topparna?
Johan_Lindroos skrev:Steveo, här är några tänkbara kandidater:
- Procella
- MK Sound (f d Miller & Kreisel)
Båda dessa satsar på toppsystem tillsammans med basmoduler.
Även Genelec kan man säga har bra färdiga system eftersom basmodulerna har vettiga delningsfilter och gör det lätt att koppla ihop deras iofs oftast fullrangehögtalare. Men de är tänkta att användas som antingen fullrange eller som toppar tillsammans med subb.
steveo1234 skrev:shifts skrev:Blir inte många högtalare automatiskt kapabla toppar om de delas aktivt vid lämplig frekvens? Iofs kanske skapade för ändamålet, men borde inte några uppfylla högre krav?
Jag tycker att de flesta högtalare börjar låta illa under 100db. Oavsett om de delas eller inte.
hifikg skrev:steveo1234 skrev:shifts skrev:Blir inte många högtalare automatiskt kapabla toppar om de delas aktivt vid lämplig frekvens? Iofs kanske skapade för ändamålet, men borde inte några uppfylla högre krav?
Jag tycker att de flesta högtalare börjar låta illa under 100db. Oavsett om de delas eller inte.
Ajdå, blir till att spela starkt jämt då!?
hifikg skrev:steveo1234 skrev:shifts skrev:Blir inte många högtalare automatiskt kapabla toppar om de delas aktivt vid lämplig frekvens? Iofs kanske skapade för ändamålet, men borde inte några uppfylla högre krav?
Johan_Lindroos skrev:- MK Sound (f d Miller & Kreisel)
steveo1234 skrev:Jag tänker mig en högtalare som låter riktigt bra, kan spela kanske 120db@1m, bara spelar över 80hz och inte är allt för stora och inga pengar använda för utseendet. Och gärna under, säg, 75k per par. Att hitta en sådan är praktiskt taget omöjligt?
adzer skrev:hifikg skrev:steveo1234 skrev:shifts skrev:Blir inte många högtalare automatiskt kapabla toppar om de delas aktivt vid lämplig frekvens? Iofs kanske skapade för ändamålet, men borde inte några uppfylla högre krav?
Haha helt rätt tolkat
För övrigt så håller jag med steveo1234 om att det är tråkigt att denna marknaden är såpass liten. För mig står valet mellan Ino eller DIY ungefär.
Stranne skrev:Steveo;
Du kör Ino i28 om jag inte minns fel eller? Funderar du på att byta ut dem och letar efter alternativ?
MagnusÖstberg skrev:steveo1234 skrev:Jag tänker mig en högtalare som låter riktigt bra, kan spela kanske 120db@1m, bara spelar över 80hz och inte är allt för stora och inga pengar använda för utseendet. Och gärna under, säg, 75k per par. Att hitta en sådan är praktiskt taget omöjligt?
Du har ju erbjudit dig att spela in något sådant åt mig
steveo1234 skrev:Stranne skrev:Steveo;
Du kör Ino i28 om jag inte minns fel eller? Funderar du på att byta ut dem och letar efter alternativ?
Har i28 nu ja. Letar efter alternativ för tillfället och har gjort länge. Men, det är mest på sistornde som jag fascinerats över hur otroligt få alternativ som finns. Med tanke på hur många högtalar (för att inte tala om aktiva subbasar) som finns på markaden så tycker jag att det borde finnas fler alternativ.
Tittar jag på utbudet i ex skåne så har praktiskt alla butiker samma två och trevägs fullrange högtalare med fin finish som nästan uteslutande börjar gråta när man skruvar upp en aning. Samma butiker säljer också subbar dock.. Konstigt att de inte säljer toppar då?
Stranne skrev:steveo1234 skrev:Stranne skrev:Steveo;
Har i28 nu ja. Letar efter alternativ för tillfället och har gjort länge. Men, det är mest på sistornde som jag fascinerats över hur otroligt få alternativ som finns. Med tanke på hur många högtalar (för att inte tala om aktiva subbasar) som finns på markaden så tycker jag att det borde finnas fler alternativ.
Tittar jag på utbudet i ex skåne så har praktiskt alla butiker samma två och trevägs fullrange högtalare med fin finish som nästan uteslutande börjar gråta när man skruvar upp en aning. Samma butiker säljer också subbar dock.. Konstigt att de inte säljer toppar då?
Vad är det du saknar hos i28? Eller låter de helt enkelt inte som du vill att de ska?
steveo1234 skrev:Stranne skrev:steveo1234 skrev:Stranne skrev:Steveo;
Vad är det du saknar hos i28? Eller låter de helt enkelt inte som du vill att de ska?
Den frågan vågar jag knappt svara på på detta forumet...
steveo1234 skrev:KarlXII skrev:Bygg själv. Snart har du lagt ner lika mycket tid på att sondera marknaden som det tagit att lära dig bygga högtalare.
Inte ens i närheten. Att bygga själv är för mig helt uteslutet. Jag kan för lite och är inte direkt intresserad av att lära mig iheller. Jag skulle kunna tänka mig att bygga själv efter ritning. Men, då har jag samma problem: Degt finns inga ritningar direkt och eftersom jag tycker att de flesta högtalare är fruktansvärt dåliga så vill jag höra högtalarna innan jag spenderar tid och pengar på att bygga..
steveo1234 skrev:Johan_Lindroos skrev:Steveo, här är några tänkbara kandidater:
- Procella
- MK Sound (f d Miller & Kreisel)
Båda dessa satsar på toppsystem tillsammans med basmoduler.
Även Genelec kan man säga har bra färdiga system eftersom basmodulerna har vettiga delningsfilter och gör det lätt att koppla ihop deras iofs oftast fullrangehögtalare. Men de är tänkta att användas som antingen fullrange eller som toppar tillsammans med subb.
Tackar för tipset. MK har jag hört och de faller bort pga ljudkvaliten. Procella har jag inte hört dock.
steveo1234 skrev:Stranne skrev:steveo1234 skrev:Stranne skrev:Steveo;
shifts skrev:steveo1234: Klart du gör, det är bara intressant. Vet att du uttryckt lite missnöje innan, men minns inte nu vad du sa då.
Tengil skrev:steveo1234 skrev:Stranne skrev:steveo1234 skrev:Stranne skrev:Steveo;
Ganska relevant att svara på om du vill ha förslag, vi är ju ganska många som har erfarenhet av ino-toppar...
steveo1234 skrev:Max_Headroom skrev:Det finns ingen marknad.
Hela hemmabiosvängen är byggd på att ha antingen fullregister högtalare eller småburkar kompletterat med en subba. Antalet personer som håller på med flera baslådor, delade system och sådant som en del gör här på faktiskt.se är totalt sett försvinnande litet.
Jao, så kan det ju såklart vara. Men, med tanke på hur många hundratals olika högtalarmodeller det finns att köpa så tycker jag att det är konstigt att det finns ungefär 0 som är intressanta för mig.
shifts skrev:Letar i minnet efter något jag hörde på hifimässa i Stockholm för två år sedan, ett märke som Triggerhappy här är bekant med: ATC. Han har haft deras SCM40, men de har även större högtalare i sortimentet.
Tyska ME Geithain borde ha något som passar också:
http://me-geithain.de/highend/index.php ... =4&lang=en
NiklasF skrev:Stevo lixom jag kommer ifrån elektrostater, så min gissning är att Stevo saknar att det släpper och spelar musik( vafan det nu är då )
Elektrostaternas ljud samt Ino's SPL hade vart en fin matchning.
NiklasF skrev:Stevo lixom jag kommer ifrån elektrostater, så min gissning är att Stevo saknar att det släpper och spelar musik( vafan det nu är då )
Nattlorden skrev:Diskantbesväret visade väl sig (troligen)ha varit partiell glappkontakt? Det är åtgärdat sedan länge.
Nattlorden skrev:Diskantbesväret visade väl sig (troligen)ha varit partiell glappkontakt? Det är åtgärdat sedan länge.
Vill minnas något extra i mellanregistret söktes samtidigt som kicken i just det registret lovordades? Fortfarande det som söks kanske?
Procella har imponerat starkt på mig varje gång jag lyssnat.
Edit: Tyvärr har jag bara fått höra dem med filmljud än så länge. Jag vet alltså inte hur de målar upp ljudbild med enbart två högtalare.
-Palle- skrev:NiklasF skrev:Stevo lixom jag kommer ifrån elektrostater, så min gissning är att Stevo saknar att det släpper och spelar musik( vafan det nu är då )
Där höll jag på att skriva något elakt om att det kanske skulle låta mer musik med en kudde från Ikea framför diskanterna på hans i28..
Vilken tur att jag höll mig..![]()
Kitchenmaster skrev:Steveo: Jag är inte insatt i vilka typer av begränsningar du upplever med i28, men har du funderat på om dessa kan bero på rumsakustiska tillkortakommanden?
Om det kan ligga något i det, är det ju beklagligt att det inte finns någon lämplig akustiker som du kan anlita till lägre pris än vad ett nytt par högtalare kostar. Det bästa hade ju troligen varit att anlita någon som känner högtalarna väl och som för typ 3000-9000 kr kanske skulle kunna vägleda dig mot ytterligare förbättringar i återgivningen genom att förbättra rumsakustiken. Men då det inte finns något sådant alternativ, är det troligt att enda valet för dig är att leta nya högtalare.
bakerman22 skrev:Jag jagade, precis som du Steveo, talare ganska länge.
Jag har ju eldat några par förut. Dom pallade helt enkelt inte.
Jag har väl inte lyssnat runt jättemycket, men kollat lite på bestyckning och konstruktion ihop med specar.
Efter jag kollat runt så förstod jag att Ino är ganska ensamma på just grejen med att spela rent och starkt. Därför blev det i56.
Jag ville ha hifi och inte PA.
Dom låter tillräckligt bra för att jag ska vara nöjd. Dom har ingenting som jag irriterar mej på, även att jag har hört flera högtalare som jag tycker låter bättre.
Jag förstår helt och fullt det som NiklasF skriver om "släpp".
Det har jag aldrig upplevt med ett par Ino.
Hade jag inte varit en sån idiot som har behov av att kunna spela starkare än medelSvensson hade jag helt säkert haft andra talare än Ino.
Nej, det kan han inte.Nattlorden skrev:Vad driver du i28 med nuförtiden? Du kan inte hitta det där sista i ett bättre slutsteg?
MagnusÖstberg skrev:Nej, det kan han inte.Nattlorden skrev:Vad driver du i28 med nuförtiden? Du kan inte hitta det där sista i ett bättre slutsteg?
MagnusÖstberg skrev:Löjligt kort svar av mig![]()
Men efter att ha varit hos honom och pratat så är min bedömning att det inte är något som förändras med bakomliggande utrustning.
KarlXII skrev:Lyssnar på Wavelit just nu. Det står SteveO på sidorna...
steveo1234 skrev:KarlXII skrev:Lyssnar på Wavelit just nu. Det står SteveO på sidorna...
Jag trodde det stod typ 250´000kr ?
single_malt skrev:steveo1234 skrev:KarlXII skrev:Lyssnar på Wavelit just nu. Det står SteveO på sidorna...
Jamen håll dig då till dina i28:or
Beakungen skrev:På tal om kapabla toppar så hade jag en polare över häromdagen för att lyssna till mina jbl l-110 han kanske ska köpa.
Denna gång la jag lite tid på att placera dem rätt och plocka bort mina andra högtalare så de ej var i vägen för just placering.
Nu har de fått spela ett par dagar och jag kör dem delade vid 80hz mot mina stora basar.
Dels låter de klart bättre än jag minns dem. De låter faktiskt riktigt bra. Hade lätt kunnat leva med dem i en delad rigg.
Men framför allt så klarar de att spela ordentligt högt. Då menar jag på nivåer där de flesta högtalare jag ägt har sagt godnatt så lirar dessa fortfarande på och låter rent och snyggt.
Har inte mätt ännu hur högt det går att lira. Men gissningsvis var jag uppe i iaf 105-110db. Körde då http://open.spotify.com/track/3acq1RmkEu2ZHBmHjEZgN9 så högt att jag till slut blev orolig att grannarna skulle bli förbannade. Det var verkligen sjukt högt.
Nu vet jag inte om du lagt ett öra till lite äldre jbl-monitorer? Men oftast klarar dessa att spela väldig väldigt högt innan de ger upp. Tar du ti-240 så klarar de säkert gladeligen 120db i topparna vid lyssningsposition delade
steveo1234 skrev:Beakungen skrev:På tal om kapabla toppar så hade jag en polare över häromdagen för att lyssna till mina jbl l-110 han kanske ska köpa.
Denna gång la jag lite tid på att placera dem rätt och plocka bort mina andra högtalare så de ej var i vägen för just placering.
Nu har de fått spela ett par dagar och jag kör dem delade vid 80hz mot mina stora basar.
Dels låter de klart bättre än jag minns dem. De låter faktiskt riktigt bra. Hade lätt kunnat leva med dem i en delad rigg.
Men framför allt så klarar de att spela ordentligt högt. Då menar jag på nivåer där de flesta högtalare jag ägt har sagt godnatt så lirar dessa fortfarande på och låter rent och snyggt.
Har inte mätt ännu hur högt det går att lira. Men gissningsvis var jag uppe i iaf 105-110db. Körde då http://open.spotify.com/track/3acq1RmkEu2ZHBmHjEZgN9 så högt att jag till slut blev orolig att grannarna skulle bli förbannade. Det var verkligen sjukt högt.
Nu vet jag inte om du lagt ett öra till lite äldre jbl-monitorer? Men oftast klarar dessa att spela väldig väldigt högt innan de ger upp. Tar du ti-240 så klarar de säkert gladeligen 120db i topparna vid lyssningsposition delade
Vilka tycker du låter mer detaljerat och luftigare än ino i28? Det finns ju ganska många olika modeller.
steveo1234 skrev:Jag har sonderat marknaden lite för att se om det finns någonting intressant.
Men, till min förvåning så finns det väldigt få högtalare med "rätt" egenskaper. De flesta högtalare är fullrange eller är små pluggar som är begränsade i ljudryck. Eller så är det PA-toppar som inte bryr sig om ljudkvaliteten.
Jag tycker att det borde finnas fler högtalare som riktar sig mot hemmabioanvändare i detta segmentet. Varför bryr sig inte tillverkarna om denna marknaden? Är vi för få som vill ha?
Jag tänker mig en högtalare som låter riktigt bra, kan spela kanske 120db@1m, bara spelar över 80hz och inte är allt för stora och inga pengar använda för utseendet. Och gärna under, säg, 75k per par. Att hitta en sådan är praktiskt taget omöjligt?
FBK skrev:steveo1234 skrev:Jag har sonderat marknaden lite för att se om det finns någonting intressant.
Men, till min förvåning så finns det väldigt få högtalare med "rätt" egenskaper. De flesta högtalare är fullrange eller är små pluggar som är begränsade i ljudryck. Eller så är det PA-toppar som inte bryr sig om ljudkvaliteten.
Jag tycker att det borde finnas fler högtalare som riktar sig mot hemmabioanvändare i detta segmentet. Varför bryr sig inte tillverkarna om denna marknaden? Är vi för få som vill ha?
Jag tänker mig en högtalare som låter riktigt bra, kan spela kanske 120db@1m, bara spelar över 80hz och inte är allt för stora och inga pengar använda för utseendet. Och gärna under, säg, 75k per par. Att hitta en sådan är praktiskt taget omöjligt?
http://www.jblpro.com/catalog/General/P ... d=26&MId=5
Hitta någon som kunde bygga basar och filter och ett par sådana här skulle göra mig lycklig alla dagar i veckan, men det blir en aning för dyrt för egen del, även om dessa toppar bara kostar runt 35-tusen som i sig är mycket prisvärt enligt mina öron.
steveo1234 skrev:KarlXII skrev:Lyssnar på Wavelit just nu. Det står SteveO på sidorna...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster