Varför finns det inte fler kapabla toppar att köpa?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-02-15 18:04

steveo1234 skrev:
KarlXII skrev:Bygg själv. Snart har du lagt ner lika mycket tid på att sondera marknaden som det tagit att lära dig bygga högtalare. :)

Inte ens i närheten. Att bygga själv är för mig helt uteslutet. Jag kan för lite och är inte direkt intresserad av att lära mig iheller. Jag skulle kunna tänka mig att bygga själv efter ritning. Men, då har jag samma problem: Degt finns inga ritningar direkt och eftersom jag tycker att de flesta högtalare är fruktansvärt dåliga så vill jag höra högtalarna innan jag spenderar tid och pengar på att bygga..

Mitt tips värt ett försök är att göra följande: Beställ två TD15M från AE nu under gruppköpet, beställ två SEOS15 från horns.pl. Vänta på att Coctostan, en av dom som designade SEOS, bygger sina slutna lådor med dom ovanstående komponenterna. Köp sedan dom drivers han använder och bygg sedan lådor själv alternativt lej bort det på någon. Du landar i trakterna av 15k skulle jag tro, förmodligen mindre och du har förmodligen en högtalare som låter bättre än genomsnittet. Med reservation för att högtalarna inte existerar än och således är ohörda för tillfället! :D

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-02-15 18:40

steveo1234 skrev:
Johan_Lindroos skrev:Steveo, här är några tänkbara kandidater:

- Procella

- MK Sound (f d Miller & Kreisel)

Båda dessa satsar på toppsystem tillsammans med basmoduler.

Även Genelec kan man säga har bra färdiga system eftersom basmodulerna har vettiga delningsfilter och gör det lätt att koppla ihop deras iofs oftast fullrangehögtalare. Men de är tänkta att användas som antingen fullrange eller som toppar tillsammans med subb.

Tackar för tipset. MK har jag hört och de faller bort pga ljudkvaliten. Procella har jag inte hört dock.

Procella har imponerat starkt på mig varje gång jag lyssnat.

Edit: Tyvärr har jag bara fått höra dem med filmljud än så länge. Jag vet alltså inte hur de målar upp ljudbild med enbart två högtalare.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2013-02-15 19:16

steveo1234 skrev:
Stranne skrev:
steveo1234 skrev:
Stranne skrev:Steveo;
Du kör Ino i28 om jag inte minns fel eller? Funderar du på att byta ut dem och letar efter alternativ?

Har i28 nu ja. Letar efter alternativ för tillfället och har gjort länge. Men, det är mest på sistornde som jag fascinerats över hur otroligt få alternativ som finns. Med tanke på hur många högtalar (för att inte tala om aktiva subbasar) som finns på markaden så tycker jag att det borde finnas fler alternativ.
Tittar jag på utbudet i ex skåne så har praktiskt alla butiker samma två och trevägs fullrange högtalare med fin finish som nästan uteslutande börjar gråta när man skruvar upp en aning. Samma butiker säljer också subbar dock.. Konstigt att de inte säljer toppar då?

Vad är det du saknar hos i28? Eller låter de helt enkelt inte som du vill att de ska?

Den frågan vågar jag knappt svara på på detta forumet...

Ganska relevant att svara på om du vill ha förslag, vi är ju ganska många som har erfarenhet av ino-toppar...
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-02-15 19:17

Stevo lixom jag kommer ifrån elektrostater, så min gissning är att Stevo saknar att det släpper och spelar musik( vafan det nu är då )

Elektrostaternas ljud samt Ino's SPL hade vart en fin matchning.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2013-02-15 19:20

shifts skrev:steveo1234: Klart du gör, det är bara intressant. Vet att du uttryckt lite missnöje innan, men minns inte nu vad du sa då.

Jag tror jag tar det ultimate fegiskortet: Det vore offtopic på frågan: Varför finns det inte kapabla toppar på marknaden.

Om någon är nyfiken så finns nog den informationen i min medlemstråd.

Ps. Jag är inte missnöjd med i28. De är bland det bästa högtalarna jag hört. Men, den låter inte tillräckligt bra för att jag ska sluta leta efter bättre . Jag har ägt högtalare som är bättre på en del parametrar än vad i28 är även om de totalt sett är bäst för mig än så länge.
Jag vill bara inte kompromissa och letar därför efter en högtalare som inte bara har i28´s styrkor utan som saknar deras svagheter också.

För att vara mer ontopic: Det finns ju ett flertal tillverkare på detta forumet: Nagref, bremen och caveman mfl.
Varför har ni inte en högtalare i sortimentet som skulle passa för mig? För liten potentiell kundgrupp?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-15 19:28

Det är bara att imponeras hur du kan separera komponenterna i det du letar efter och bibehålla kompromisslösheten.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-02-15 19:28

Niklas F lånar bagarens konto lite!

Men JBL 3731, vad är det med dessa som gör att du inte är sugna på dom?

Hur tror du att ett par stora paneler ifrån ML skulle fixa dina krav på SPL?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2013-02-15 19:30

Tengil skrev:
steveo1234 skrev:
Stranne skrev:
steveo1234 skrev:
Stranne skrev:Steveo;
Du kör Ino i28 om jag inte minns fel eller? Funderar du på att byta ut dem och letar efter alternativ?

Har i28 nu ja. Letar efter alternativ för tillfället och har gjort länge. Men, det är mest på sistornde som jag fascinerats över hur otroligt få alternativ som finns. Med tanke på hur många högtalar (för att inte tala om aktiva subbasar) som finns på markaden så tycker jag att det borde finnas fler alternativ.
Tittar jag på utbudet i ex skåne så har praktiskt alla butiker samma två och trevägs fullrange högtalare med fin finish som nästan uteslutande börjar gråta när man skruvar upp en aning. Samma butiker säljer också subbar dock.. Konstigt att de inte säljer toppar då?

Vad är det du saknar hos i28? Eller låter de helt enkelt inte som du vill att de ska?

Den frågan vågar jag knappt svara på på detta forumet...

Ganska relevant att svara på om du vill ha förslag, vi är ju ganska många som har erfarenhet av ino-toppar...

Jo, förvisso. Men, ser jag in i trådens framtid så ser jag de vanliga Ino-hatarna och ino-försvararna som tryggt gräver ner sig i skyttegravarna...
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-15 19:33

Tror din basar vaccinerat dig mot Inohatarna. :wink:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-02-15 19:36

steveo1234 skrev:
Max_Headroom skrev:Det finns ingen marknad.

Hela hemmabiosvängen är byggd på att ha antingen fullregister högtalare eller småburkar kompletterat med en subba. Antalet personer som håller på med flera baslådor, delade system och sådant som en del gör här på faktiskt.se är totalt sett försvinnande litet.

Jao, så kan det ju såklart vara. Men, med tanke på hur många hundratals olika högtalarmodeller det finns att köpa så tycker jag att det är konstigt att det finns ungefär 0 som är intressanta för mig.

Det är likadant med skidjackor. Det finns 100-tals olika att köpa. Ingen är dock riktigt bra, och jag har fram till nu åkt runt i min snart 20 år gamla Tierra Denali. Flera jackor har köpts och provats under åren. Ingen har fungerat tillräckligt bra. Kavliteten har också lämnat mycket att önska.
Till saken hör att jackorna alla är väldigt lika till utseende och funktion och alla har samma konstruktionsfel som gör att dom fungerar dåligt. Ingen vågar sticka ut.
Nu skall jag göra ett sista försök med en modell från Klättermusen. Den är i alla fall gjord med slå över dragkjedjan så man kan modefiera den enkelt själv till god funktion.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-02-15 19:40

Letar i minnet efter något jag hörde på hifimässa i Stockholm för två år sedan, ett märke som Triggerhappy här är bekant med: ATC. Han har haft deras SCM40, men de har även större högtalare i sortimentet.

Tyska ME Geithain borde ha något som passar också:
http://me-geithain.de/highend/index.php ... =4&lang=en
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2013-02-15 19:52

shifts skrev:Letar i minnet efter något jag hörde på hifimässa i Stockholm för två år sedan, ett märke som Triggerhappy här är bekant med: ATC. Han har haft deras SCM40, men de har även större högtalare i sortimentet.

Tyska ME Geithain borde ha något som passar också:
http://me-geithain.de/highend/index.php ... =4&lang=en

Jag har svårt att tro att en trevägs basreflexhögtalare skulle medföra nån förbättring jämfört med INO-högtalarna. Det vore intressant att höra vad exakt som fattas hos de nuvarande högtalarna enligt Steveo1234.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-02-15 20:03

Har hört de (SCM40 eller -100 tror jag) spela och de kan spela rätt högt, även om de pressades väl hårt på den mässan, dock i hyfsat stort rum.

Vet inte var de delas, men det kan väl fungera bra med aktiv delning, om resten hänger med vid större ljudtryck.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2013-02-15 20:24

Dom här tyckte jag lät trevligt!

Bild

Lite mer än 75000kr dock.. :?
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-02-15 20:24

Silverline Audio visar på fina siffror också, men kostar en slant:
http://www.silverlineaudio.com/modules. ... icle&sid=2

Vet att det finns en av de större modellenar i Skåne, med ägaren på annat forum.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-02-15 20:24

NiklasF skrev:Stevo lixom jag kommer ifrån elektrostater, så min gissning är att Stevo saknar att det släpper och spelar musik( vafan det nu är då )

Elektrostaternas ljud samt Ino's SPL hade vart en fin matchning.

Det är nästan lite motsägelsefullt, elektrostater har ju begränsningar att spela starkt även om några spelar tillräckligt högt för de flesta. Det där med släpp är knappast förbehållet elektrostater, snarare är det små system som brukar brilljera med det men då tryter det med förmågan att spela starkt. Lite frågande till varför i28 inte skulle klara både ock....

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2013-02-15 20:29

NiklasF skrev:Stevo lixom jag kommer ifrån elektrostater, så min gissning är att Stevo saknar att det släpper och spelar musik( vafan det nu är då )

Där höll jag på att skriva något elakt om att det kanske skulle låta mer musik med en kudde från Ikea framför diskanterna på hans i28..

Vilken tur att jag höll mig.. :oops:

:twisted:
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-15 20:35

Diskantbesväret visade väl sig (troligen)ha varit partiell glappkontakt? Det är åtgärdat sedan länge.

Vill minnas något extra i mellanregistret söktes samtidigt som kicken i just det registret lovordades? Fortfarande det som söks kanske?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-02-15 20:50

Jag tror att Aerobs projekt kan bli intressanta. Och om de blir bra och de klarar dina krav så är det bara att låta någon annan bygga dem. Då är det ju inte DIY längre! :D
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-02-15 20:51

Denna låter väl som nåt som är värt att kolla upp?

JBL M2 Master Reference Monitor

http://www.jblpro.com/products/recordin ... R5_8md0GfU

Deras LSR6332 har jag längte tyckt verkar intressant. Men den spelar nog inte tillräckligt högt för dig.

http://www.jblpro.com/catalog/general/P ... d=26&MId=5

Annars borde väl Genelec ha nåt som passar?

Deras AOW312B verkar intressant, men det är klart den är bara specad för 116dB..
http://www.genelec.com/products/aow312b/

De har ju main monitor's också, 1039A är ju en hanterbar storlek fortfarande. 126dB peak.

http://www.genelec.com/products/1039a/

Men alla nämnda alternativ förutsätter väl att man gillar rak frekvensgång.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-02-15 20:57

Nattlorden skrev:Diskantbesväret visade väl sig (troligen)ha varit partiell glappkontakt? Det är åtgärdat sedan länge.

Tror han hänvisar till att Niklas ML har trasiga paneler, något som börjar bli en smula gammalt vid det här laget. :roll:
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2013-02-15 21:03

Nattlorden skrev:Diskantbesväret visade väl sig (troligen)ha varit partiell glappkontakt? Det är åtgärdat sedan länge.

Vill minnas något extra i mellanregistret söktes samtidigt som kicken i just det registret lovordades? Fortfarande det som söks kanske?

Då skulle kanske Steveo prova att EQ:a lite?!

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2013-02-15 22:50

Procella har imponerat starkt på mig varje gång jag lyssnat.

Edit: Tyvärr har jag bara fått höra dem med filmljud än så länge. Jag vet alltså inte hur de målar upp ljudbild med enbart två högtalare.

Håller med .... Procella verka vara (är?)konstruerade för att kunna uppfylla de ljudtryckskrav som ställs på monitorsystem för film(vilket borde gälla för musik också)..
De har olika modeller av högtalare beroende på storlek på lyssningsrummet, eller behovet av ljudrtyckskapacitet.
Borde rimligtvis finnas många professionella högtalarsystem(Genelec, Dynaudio,JBL,M&K osv) som kan uppfylla dina krav.
/Jonas

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-02-16 01:15

Jag jagade, precis som du Steveo, talare ganska länge.
Jag har ju eldat några par förut. Dom pallade helt enkelt inte.
Jag har väl inte lyssnat runt jättemycket, men kollat lite på bestyckning och konstruktion ihop med specar.
Efter jag kollat runt så förstod jag att Ino är ganska ensamma på just grejen med att spela rent och starkt. Därför blev det i56.
Jag ville ha hifi och inte PA.

Dom låter tillräckligt bra för att jag ska vara nöjd. Dom har ingenting som jag irriterar mej på, även att jag har hört flera högtalare som jag tycker låter bättre.
Jag förstår helt och fullt det som NiklasF skriver om "släpp".
Det har jag aldrig upplevt med ett par Ino.

Hade jag inte varit en sån idiot som har behov av att kunna spela starkare än medelSvensson hade jag helt säkert haft andra talare än Ino.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-02-16 08:46

-Palle- skrev:

Där höll jag på att skriva något elakt om att det kanske skulle låta mer musik med en kudde från Ikea framför diskanterna på hans i28..

Vilken tur att jag höll mig.. :oops:

:twisted:

Men du Palle mina är ju sönder och jag kan laga dom.
Vad har du för ursäkt?

;)
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-02-16 09:59

Revel, JBL och TAD.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2013-02-16 11:09

Steveo: Jag är inte insatt i vilka typer av begränsningar du upplever med i28, men har du funderat på om dessa kan bero på rumsakustiska tillkortakommanden?

Om det kan ligga något i det, är det ju beklagligt att det inte finns någon lämplig akustiker som du kan anlita till lägre pris än vad ett nytt par högtalare kostar. Det bästa hade ju troligen varit att anlita någon som känner högtalarna väl och som för typ 3000-9000 kr kanske skulle kunna vägleda dig mot ytterligare förbättringar i återgivningen genom att förbättra rumsakustiken. Men då det inte finns något sådant alternativ, är det troligt att enda valet för dig är att leta nya högtalare.

:wink:

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2013-02-16 14:13

Kitchenmaster skrev:Steveo: Jag är inte insatt i vilka typer av begränsningar du upplever med i28, men har du funderat på om dessa kan bero på rumsakustiska tillkortakommanden?

Om det kan ligga något i det, är det ju beklagligt att det inte finns någon lämplig akustiker som du kan anlita till lägre pris än vad ett nytt par högtalare kostar. Det bästa hade ju troligen varit att anlita någon som känner högtalarna väl och som för typ 3000-9000 kr kanske skulle kunna vägleda dig mot ytterligare förbättringar i återgivningen genom att förbättra rumsakustiken. Men då det inte finns något sådant alternativ, är det troligt att enda valet för dig är att leta nya högtalare.

:wink:

Jag upplever att i28 saknar det sista i upplösning, och som någon skrev här ovan, så släpper inte ljudet 100% från högtalarna.

Det praktiskta problemet är att jag kan inte riktigt höra alla de små detaljerna i ljudspåren som jag vet finns där.

Jag har haft akustiker hemma (vilket resulterade i rätt rejäl om byggnad).

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2013-02-16 14:17

bakerman22 skrev:Jag jagade, precis som du Steveo, talare ganska länge.
Jag har ju eldat några par förut. Dom pallade helt enkelt inte.
Jag har väl inte lyssnat runt jättemycket, men kollat lite på bestyckning och konstruktion ihop med specar.
Efter jag kollat runt så förstod jag att Ino är ganska ensamma på just grejen med att spela rent och starkt. Därför blev det i56.
Jag ville ha hifi och inte PA.

Dom låter tillräckligt bra för att jag ska vara nöjd. Dom har ingenting som jag irriterar mej på, även att jag har hört flera högtalare som jag tycker låter bättre.
Jag förstår helt och fullt det som NiklasF skriver om "släpp".
Det har jag aldrig upplevt med ett par Ino.

Hade jag inte varit en sån idiot som har behov av att kunna spela starkare än medelSvensson hade jag helt säkert haft andra talare än Ino.

i28 låter absolut tillräckligt bra för att jag ska kunna njuta av både film och musik. Men, det är som bearnaisesås med lite för lite syra. Eller en gin och tonic som är precis lite för varm..
Supertrevligt, men, det fattas något något lite.
Ja, jag är petig.
i28 är fortfarande den bästa kompromissen jag stött på, men, på sista tiden så har tankarna börjat snurra kring om det finns något praktiskt alternativ. När jag såg att det antagligen inte gör det så började jag fundera på varför..

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-16 15:19

Vad driver du i28 med nuförtiden? Du kan inte hitta det där sista i ett bättre slutsteg?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi