Moderator: Redaktörer
tvett skrev:Tyckte du hade en väldigt bra poäng om kvantitativ och kvalitativ bas.
tvett skrev:Sen kan man utan att tänka på kvalitet
Bygga ett "potent" system som kan
Skapa mycket bas, och ändå skruva
Upp kurvan
bensnake skrev:tvett skrev:Sen kan man utan att tänka på kvalitet
Upp kurvan
Det där var fult...
aisopos skrev:Varför fundera så mycket.
Känner man sig lycklig så är man lycklig ...
Strmbrg skrev:Typ "högt ljud, bastryck och annat sådant"?
Är det "sånt" du huvudsakligen fokuserar på?
Eller lyssnar du mer på de subtila nyanserna?
Vad för slags musik?
---
Vaddå? Det ena utesluter väl inte det andra?
Är hela inlägget väldigt dumt och provocerande kanske?
Vad för slags musik?
---
phon skrev:Strmbrg skrev: Jag gillar att fundera.
Jamen ... vad är MÅLET med att fundera?
-Palle- skrev:bensnake skrev:tvett skrev:Sen kan man utan att tänka på kvalitet
Upp kurvan
Det där var fult...
Tycker du han har fel?
bensnake skrev:-Palle- skrev:bensnake skrev:tvett skrev:Sen kan man utan att tänka på kvalitet
Upp kurvan
Det där var fult...
Tycker du han har fel?
![]()
Syftade på en annan tråd som tvett agerat i...
Vad för slags musik?
---
Vad för slags musik?
---
steveo1234 skrev:Att kunna spela starkt med bas och sånt är bara ett fokusområde tills man kan göra det. När begränsningen att INTE kunna göra det är borta så funderar man inte på det längre. Då lyssnar man bara.
PerStromgren skrev:Jag har hört kompetenta system, men jag är som sagt inte riktig beredd att skaffa ett, eftersom de är så jäkla stora.
PerStromgren skrev:steveo1234 skrev:Att kunna spela starkt med bas och sånt är bara ett fokusområde tills man kan göra det. När begränsningen att INTE kunna göra det är borta så funderar man inte på det längre. Då lyssnar man bara.
Du har nog en poäng där. Jag har aldrig ägt en system som kan återge en akustisk (eller el-) bas på ett trovärdigt sätt, utan att jag varit rädd att det ska börja skramla eller klippa eller dista eller ha sig. Min tråd om Bela Fleck tror jag visar detta tydligt. Jag är nog inte heller beredd att belamra mitt lyssningsrum (ca 40 kvm) med vad som behövs för att åtgärda denna brist.
Jag har hört kompetenta system, men jag är som sagt inte riktig beredd att skaffa ett, eftersom de är så jäkla stora.
boom skrev:Panelguy skrev:Jag ser buttkickern som den viktigaste komponenten i ett seriöst system så jag fokuserar väl på de subtila nyanserna.
Hur kan du få en rumpskakare till grovt ljud.
steveo1234 skrev:PerStromgren skrev:steveo1234 skrev:Att kunna spela starkt med bas och sånt är bara ett fokusområde tills man kan göra det. När begränsningen att INTE kunna göra det är borta så funderar man inte på det längre. Då lyssnar man bara.
Du har nog en poäng där. Jag har aldrig ägt en system som kan återge en akustisk (eller el-) bas på ett trovärdigt sätt, utan att jag varit rädd att det ska börja skramla eller klippa eller dista eller ha sig. Min tråd om Bela Fleck tror jag visar detta tydligt. Jag är nog inte heller beredd att belamra mitt lyssningsrum (ca 40 kvm) med vad som behövs för att åtgärda denna brist.
Jag har hört kompetenta system, men jag är som sagt inte riktig beredd att skaffa ett, eftersom de är så jäkla stora.
De MÅSTE ju inte vara stora. Min låda är knappt 400liter stor i lyssningsrummet och det kan man faktiskt klara sig med om man är lite finurlig.
steveo1234 skrev:Strmbrg skrev:Typ "högt ljud, bastryck och annat sådant"?
Vad för slags musik?
---
Jag fokuserar nog inte lika mycket på det som du gör tror jag...
Att kunna spela starkt med bas och sånt är bara ett fokusområde tills man kan göra det. När begränsningen att INTE kunna göra det är borta så funderar man inte på det längre. Då lyssnar man bara.
Kronkan skrev:steveo1234 skrev:PerStromgren skrev:steveo1234 skrev:Att kunna spela starkt med bas och sånt är bara ett fokusområde tills man kan göra det. När begränsningen att INTE kunna göra det är borta så funderar man inte på det längre. Då lyssnar man bara.
De MÅSTE ju inte vara stora. Min låda är knappt 400liter stor i lyssningsrummet och det kan man faktiskt klara sig med om man är lite finurlig.
Beömmer att Per stora bekymmer för att kicka igång basen inte är det relativt stora rummet utna att han bor i en träkåk där basen siprar ut igenom väggarna och att det därmed blir för lite rumsstöd för basen i förhållande till anläggningens kapacietet.
I mitt fall arbetar jag inte med 400 liter utan hela den akustiska rumsvolymen som ju är ca 100 m3. Stefan från Akkelis Audio var hemma för ett år sedan och skulle ta lite bilder. Vilket han fick. Han uppmärksammade basen speciellt vid den lilla lyssningen på cd som gjordes. PU hade precis brakat ihop.
Men Per är ett exempel där det måste till mera energi i basormrådet om man vill ha mera och bättre bas. Men i ett rum med stort rumstöd för basen behöver man inte alltid påföa mera enerigs.. Åtminstone inte alltid. Det går under vissa förutsättningar att stämma av rummet men det fodras på något sätt en öppen planlösning, hallar m m.
Så om man noga ser på bilderna som Stefan från Akkelis tog så är det ju så att man kan se de snedställda LP-skivorna som spelar en viss roll. Sedan kan det anas en bräda under soffan. Hela soffan är sluten. Brädan är ersatt med annan konstruktion idag. Brädan ser enkel ut men det är gjort mängder av exeperiment. Så till min förvåning så skulle det sitta en bräda i soffans framkant. Detta i just detta rummet.
För att göra detta så var jag tvungen att använda mätutrustning. Men den är undanplockad nu och jag fortsätter nu att lyssna mig fram.
Men anläggningen mäter att nivån behålls till 16 Hz och där går gränsen för mätprogrammet som jag har.
http://shop.textalk.se/se/shopwindow.ph ... ow=1233304
Även skivbackarna m m ingår i hur jag diffuserat basen.
KarlXII skrev:PerStromgren skrev:Jag har hört kompetenta system, men jag är som sagt inte riktig beredd att skaffa ett, eftersom de är så jäkla stora.
...bara en rad i en bokhylla.
Eller varför inte en sån här liten diskret IB a lá Allram?
MagnusÖstberg skrev:steveo1234 skrev:Strmbrg skrev:Typ "högt ljud, bastryck och annat sådant"?
Vad för slags musik?
---
Jag fokuserar nog inte lika mycket på det som du gör tror jag...
Att kunna spela starkt med bas och sånt är bara ett fokusområde tills man kan göra det. När begränsningen att INTE kunna göra det är borta så funderar man inte på det längre. Då lyssnar man bara.
Jag är beredd att hålla med. Så många trådar som Strmbrg skapat i liknande ämnen så måste det gnaga i honom.
Han har väl till våren då han skall ta Vespan hem till Komorok att fundera. Sedan är det kört.
PerStromgren skrev:[OT]
Jag får tillbaka tron på att det går att skapa fin återgiven musik i möblerade rum, när jag ser bilderna i http://shop.textalk.se/se/shopwindow.ph ... ow=1188258 . I alla fall skulle jag tro att det låter hyggligt, med tanke på att folk ansträngt sig. Att det är snyggt står utom tvivel!
[/OT]
RogerGustavsson skrev:PerStromgren skrev:[OT]
Jag får tillbaka tron på att det går att skapa fin återgiven musik i möblerade rum, när jag ser bilderna i http://shop.textalk.se/se/shopwindow.ph ... ow=1188258 . I alla fall skulle jag tro att det låter hyggligt, med tanke på att folk ansträngt sig. Att det är snyggt står utom tvivel!
[/OT]
Fast jag är inte säker på att det låter helt bra i alla de rummen. I flera fall ser rummen för kala ut, åtminstone med min erfarenhet av sparsamt möblerade rum och hur det brukar vara att köra högtalare i sådana miljöer.
RogerGustavsson skrev:Det har jag också funderat på när jag sett bilderna, att stödet för resp. högtalare ser ut att vara väldigt olika. Samtidigt är det där med rumsstödet en faktor som blir annorlunda med dipoler som väl Per har? Lite lagom veka väggar kan väl vara välgörande i och med att resonanserna nere i basen inte slås an som i en betongbunker?
RogerGustavsson skrev:Det har jag också funderat på när jag sett bilderna, att stödet för resp. högtalare ser ut att vara väldigt olika. Samtidigt är det där med rumsstödet en faktor som blir annorlunda med dipoler som väl Per har? Lite lagom veka väggar kan väl vara välgörande i och med att resonanserna nere i basen inte slås an som i en betongbunker?
PerStromgren skrev:KarlXII skrev:PerStromgren skrev:Jag har hört kompetenta system, men jag är som sagt inte riktig beredd att skaffa ett, eftersom de är så jäkla stora.
...bara en rad i en bokhylla.
Eller varför inte en sån här liten diskret IB a lá Allram?
Går det fint att kombinera med resten av systemet då, som ju är dipolärt?
Vad för slags musik?
---
kodapa skrev:PerStromgren skrev:
...
Det fungerade för Allram som hade dipoler tidigare.
Strmbrg skrev:kodapa skrev:PerStromgren skrev:
...
Det kanske fonkar finfint.
Men själv skulle jag inte ens bemöda mig med att undersöka saken.
Det vill säga: Det hela beror nog väldigt mycket på vad man värdesätter.
PerStromgren skrev:Strmbrg skrev:kodapa skrev:PerStromgren skrev:
...
Det kanske fonkar finfint.
Men själv skulle jag inte ens bemöda mig med att undersöka saken.
Det vill säga: Det hela beror nog väldigt mycket på vad man värdesätter.
Men du har väl precis en sådan kombination, när du lirar på Quadarna? Och tycker att det funkar, right?
Panelguy skrev:Möjligtvis "lagom" veka men inte alltför veka. I en gammal broschyr säger Magnepan så här; "Solid room walls are best. Weak walls absorb bass and make midrange stand out".
RogerGustavsson skrev:Panelguy skrev:Möjligtvis "lagom" veka men inte alltför veka. I en gammal broschyr säger Magnepan så här; "Solid room walls are best. Weak walls absorb bass and make midrange stand out".
Fast om rummet är väldigt stort eller om det har öppningar till stora ytor blir det inte mycket stöd alls. Blir väl nästan som att lyssna utomhus?
Mitt lyssningsrum har huvudsakligen väggar av liggtimmer men dessvärre är det lite väl öppet mot resten av huset. I bästa fall är det 31 kvm som ska "trycksättas". Den kavitet som rummet utgör skapar en resonans vid 34 Hz som kan vara störande med slutna eller portade lådor. Med mina dipoler slås den inte an.
Strmbrg skrev:Dipolen skapar ju ett undertryck på baksidan samtidigt som den skapar övertrycket på framsidan, och vice versa.
Så, även i den riktningen skiljer den sig ju från punktkällan.
Vad den skillnaden ger för skillnad i lyssningsupplevelsen är en fråga i sig. Men, jag funderar på om den skillnaden möjligen kan ha betydelse även för resonanser i "lyssningsriktningen" i rummet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster