Låter Spotify inte så bra? - Löst!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MichaelG

Låter Spotify inte så bra? - Löst!

Inläggav MichaelG » 2013-06-28 07:36

Jag använder inte Spotify, vilket min son däremot gör (premium). Härom dagen ville han sitta nere i bio-/musikrummet och lyssna på musik med mig. Han föreslog att vi skulle använda Spotify, så att han också kunde välja vilken musik han ville. Jag stördes direkt av att de första låtarna han valde inte lät särskilt bra.

Musiken lät kraftlös och det lät som om mellanbasen betonades något på bekostnad av lågbasen. Det fanns också en liten tendens till hårdhet i ljudet. Först trodde jag att det handlade om de inspelningar han valt, men när jag valde musik så led den av samma problem. Således plockade vi ut ett par "låtar" som jag har som flacfiler på hårddisken. Och vid en direkt A/B-jämförelse mot Spotify rådde det ingen tvekan - Spotify lät tydligt sämre.

Eftersom min son aldrig spelar CD eller något annat än Spotify heller för den delen, har han aldrig reflekterat över detta. Men han hörde precis samma som jag. Och när han fick över några flackfiler på musik han gillar och lyssnade på sin anläggning, noterade han att "det låter ju magiskt bra!". Vi konstaterade också att mp3-filer på hårddisken som inte var för snålkodade låter bättre än Spotify.

Sonen påstod att han gjort de inställningar man kan inne i Spotify för att det ska låta så bra som möjligt (high quality streaming bl.a.). Så frågan är: Finns det något annat man måste tänka på för att få ut det mesta av Spotify, eller låter det helt enkelt sämre än andra format?

Hälsn. Michael
Senast redigerad av MichaelG 2013-06-30 07:47, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Re: Låter Spotify inte så bra?

Inläggav Richard » 2013-06-28 07:40

MichaelG skrev:Jag använder inte Spotify, vilket min son däremot gör (premium). Härom dagen ville han sitta nere i bio-/musikrummet och lyssna på musik med mig. Han föreslog att vi skulle använda Spotify, så att han också kunde välja vilken musik han ville. Jag stördes direkt av att de första låtarna han valde inte lät särskilt bra.

Musiken lät kraftlös och det lät som om mellanbasen betonades något på bekostnad av lågbasen. Det fanns också en liten tendens till hårdhet i ljudet. Först trodde jag att det handlade om de inspelningar han valt, men när jag valde musik så led den av samma problem. Således plockade vi ut ett par "låtar" som jag har som flacfiler på hårddisken. Och vid en direkt A/B-jämförelse mot Spotify rådde det ingen tvekan - Spotify lät tydligt sämre.

Eftersom min son aldrig spelar CD eller något annat än Spotify heller för den delen, har han aldrig reflekterat över detta. Men han hörde precis samma som jag. Och när han fick över några flackfiler på musik han gillar och lyssnade på sin anläggning, noterade han att "det låter ju magiskt bra!". Vi konstaterade också att mp3-filer på hårddisken som inte var för snålkodade låter bättre än Spotify.

Sonen påstod att han gjort de inställningar man kan inne i Spotify för att det ska låta så bra som möjligt (high quality streaming bl.a.). Så frågan är: Finns det något annat man måste tänka på för att få ut det mesta av Spotify, eller låter det helt enkelt sämre än andra format?

Hälsn. Michael

Spotify låter generellt sämre än cd. Det ni hörde stämmer.

Trots att spotify premium kör med 320kbit / s så är det en klar hörbar försämring, vilket är rätt talande då många på detta forum säger att de inte kan höra försämringen . :wink:

Om det beror på att de har för dåliga anläggningar som maskerar den sämre kvaliteten eller på andra saker ( blind tro på att 320 kbit/ s är " good enough" ) ska jag låta vara osakt.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-06-28 07:49

Richard skrev:
MichaelG skrev:Jag använder inte Spotify, vilket min son däremot gör (premium). Härom dagen ville han sitta nere i bio-/musikrummet och lyssna på musik med mig. Han föreslog att vi skulle använda Spotify, så att han också kunde välja vilken musik han ville. Jag stördes direkt av att de första låtarna han valde inte lät särskilt bra.

Hälsn. Michael

Spotify låter generellt sämre än cd. Det ni hörde stämmer.

Trots att spotify premium kör med 320kbit / s så är det en klar hörbar försämring, vilket är rätt talande då många på detta forum säger att de inte kan höra försämringen . :wink:

Om det beror på att de har för dåliga anläggningar som maskerar den sämre kvaliteten eller på andra saker ( blind tro på att 320 kbit/ s är " good enough" ) ska jag låta vara osakt.

"Trots att spotify premium kör med 320kbit / s så är det en klar hörbar försämring, vilket är rätt talande då många på detta forum säger att de inte kan höra försämringen . :wink:"

Suck.... :roll:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-06-28 07:56

Richard skrev:Spotify låter generellt sämre än cd. Det ni hörde stämmer.

Men det är nog inte 320 kbit/s som är problemet. De mp3-filer på min hårddisk som jag jämförde med, hade från 180 kbit/s och uppåt och samtliga lät bättre än Spotify.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
JockeX

Inläggav JockeX » 2013-06-28 08:14

MichaelG skrev:

Men det är nog inte 320 kbit/s som är problemet. De mp3-filer på min hårddisk som jag jämförde med, hade från 180 kbit/s och uppåt och samtliga lät bättre än Spotify.

Hälsn. Michael

Kolla upp så att inte rutan som normaliserar volym är ikryssad, den är nämligen det per default.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-06-28 08:15

Ja det är inte formatet(som inte alls är MP3 på spotify utan ogg vorbis) som är problemet om det är så stora skillnader.

Hur spelade ni upp spotify?Vilken hårdvara samt mjukvara och hur kopplades denna till stereon?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-28 08:17

MichaelG skrev:

Hälsn. Michael

Detta inlägg är inte en provokation, bara en undran :

Tycker du 180 kbit/ s låter bra så undrar jag vad för musik du egentligen lyssnar på ? AM radio ? Om du inte tycker att 320 kbit/ s är ett problem jämfört med FLAC så kan du troligen inte höra förbättringen i din anläggning. Det är i det fallet inte dina öron det är fel på, men det är kanske dags att byta till bättre grejor ?

Angående era intryck av spotify : Vilken uppspelningskälla använde ni då ni jämförde spotify mot FLAC ? En separat dac ? Hur streamade ni spotify ? Vilken spelare använde ni då ni spelade FLAC ?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-28 08:19

adzer skrev:Ja det är inte formatet(som inte alls är MP3 på spotify utan ogg vorbis) som är problemet om det är så stora skillnader.

Hur spelade ni upp spotify?Vilken hårdvara samt mjukvara och hur kopplades denna till stereon?

Hur kan du vara så tvärsäker på att 320kbit / s inte utgör ett problem för musikalisk transparens ? Vem har tutat i dig sådana felaktigheter ?

Jag undrar också vilka grejor som användes vid lyssningen.
Senast redigerad av Richard 2013-06-28 08:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-06-28 08:19

JockeX skrev:
Kolla upp så att inte rutan som normaliserar volym är ikryssad, den är nämligen det per default.

Den var inte i-kryssad. Och det lät ytterligare något sämre när vi kryssade i den.

Hälsn. Michael

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-28 08:21

MichaelG skrev:
JockeX skrev:

Den var inte i-kryssad. Och det lät ytterligare något sämre när vi kryssade i den.

Hälsn. Michael

Ok. Vilka apparater använde ni vid lyssningen ?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-06-28 08:23

Richard skrev:
adzer skrev:Ja det är inte formatet(som inte alls är MP3 på spotify utan ogg vorbis) som är problemet om det är så stora skillnader.

Hur kan du vara så tvärsäker på att 320kbit / s inte utgör ett problem för musikalisk transparens ? Vem har tutat i dig sådana felaktigheter ?

För att jag har testat själv åtskilliga gånger och jag vet många andra som också gjort det. Det finns dessutom bra studier utförda på mänsklig hörsel och olika komprimeringsalgoritmer av ljud. Algoritmernas utformning är inte valda av slump vet du.

Frågan är snarare hur du fått för dig att det gör så stor skillnad för det är inte sant.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-06-28 08:25

Jag tänker att hårdvaran och hur den är kopplad till stereon inte spelar någon roll eftersom den är den samma för Spotify som för annan datorlyssning. (Men jag har en Windows 7 PC med ett Xonar D2 ljudkort. Detta är kopplat med elektrisk SPDIF till ljudanläggningen (jag har kört optiskt också, men hör ingen skillnad).

Mjukvaran är Foobar när jag lyssnar på musik via dator.

Hälsn. Michael

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-28 08:26

adzer skrev:
Richard skrev:

För att jag har testat själv åtskilliga gånger och jag vet många andra som också gjort det. Det finns dessutom bra studier utförda på mänsklig hörsel och olika komprimeringsalgoritmer av ljud. De är inte direkt skapade av slump vet du.

Frågan är snarare hur du fått för dig att det gör så stor skillnad för det är inte sant.

Jag hör skillnaden tydligt. Det är för mig lättare att ta till mig musiken ( musikalisk transparens ) med ett okomprimerat ljudformat.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-06-28 08:31

MichaelG skrev:Jag tänker att hårdvaran och hur den är kopplad till stereon inte spelar någon roll eftersom den är den samma för Spotify som för annan datorlyssning. (Men jag har en Windows 7 PC med ett Xonar D2 ljudkort. Detta är kopplat med elektrisk SPDIF till ljudanläggningen (jag har kört optiskt också, men hör ingen skillnad).

Hälsn. Michael

Det kan det absolut göra. Foobar tex har ju stöd för direktsound/wasapi medans spotify alltid går via windows mixern som kan ställa till alla möjliga med problem.

Så det är spotify desktop applikation för windows som ni spelar genom antar jag?
Alla inställningar i spotify är korrekt inställda? eq av, "högkvalité" på osv?

Testa att ställa in så att även foobar går via windows mixern(primär ljuddrivrutin eller liknande heter den).
Låter det fortfarande olika?

Om ljudet blev sämre i foobar nu så bör du se över inställningarna för ljud i windows. Det kan vara allt från nivåändringar till omsamplingar till rena "effekter" på.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-06-28 08:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-06-28 08:33

Richard skrev:Detta inlägg är inte en provokation, bara en undran :

Tycker du 180 kbit/ s låter bra så undrar jag vad för musik du egentligen lyssnar på ? AM radio ? Om du inte tycker att 320 kbit/ s är ett problem jämfört med FLAC så kan du troligen inte höra förbättringen i din anläggning. Det är i det fallet inte dina öron det är fel på, men det är kanske dags att byta till bättre grejor ?

Angående era intryck av spotify : Vilken uppspelningskälla använde ni då ni jämförde spotify mot FLAC ? En separat dac ? Hur streamade ni spotify ? Vilken spelare använde ni då ni spelade FLAC ?

Jag tycker att viss musik som är komprimerad till 180 låter good enough. Dvs - jag störs inte av att lyssna på den. Däremot stördes jag av att lyssna på Spotify. Vilket gjorde mig konfunderad.

Det var samma PC, samma ljudkort, samma SPDIF-anslutning som användes vid Spotify- och FLAC- (och mp3-) lyssningarna. Streamingen av Spotify (om jag förstår frågan rätt) är via Telia bredband. Inget trådlöst.

Hälsn. Michael

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-28 08:34

MichaelG skrev:

Jag tänker att hårdvaran och hur den är kopplad till stereon inte spelar någon roll eftersom den är den samma för Spotify som för annan datorlyssning. (Men jag har en Windows 7 PC med ett Xonar D2 ljudkort. Detta är kopplat med elektrisk SPDIF till ljudanläggningen (jag har kört optiskt också, men hör ingen skillnad).

Hälsn. Michael

Allt spelar roll. Det är inte helt säkert att din anläggning kan maxa spotify så att du kan höra det så bra det går, med de grejor du har.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-28 08:37

MichaelG skrev:
Richard skrev:Detta inlägg är inte en provokation, bara en undran :

Jag tycker att viss musik som är komprimerad till 180 låter good enough. Dvs - jag störs inte av att lyssna på den. Däremot stördes jag av att lyssna på Spotify. Vilket gjorde mig konfunderad.

Det var samma PC, samma ljudkort, samma SPDIF-anslutning som användes vid Spotify- och FLAC- (och mp3-) lyssningarna. Streamingen av Spotify (om jag förstår frågan rätt) är via Telia bredband. Inget trådlöst.

Hälsn. Michael

Windows kan ställa till det en massa med ljudet, precis som adzer skriver.
Det är en av de möjligheter som finns, att du tycker spotify är sämre.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-06-28 08:41

Om felkällan är "Spotify" på något sätt - så borde ju alla/många av alla Spotify-användare på faktiskt.se kunna uppleva samma problem, om det är så pass lätt att höra. Eller hur? Verkar föga troligt, måste jag säga. Alldeles oavsett alla tänkbara anläggningar som folk har.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-06-28 08:45

Richard skrev:
Ok. Vilka apparater använde ni vid lyssningen ?

Windows 7 PC med ett Xonar D2 ljudkort kopplat via SPDIF till en Onkyo 1007 receiver med ett Emotiva XPA-2 steg till frontarna som i sin tur består av ett par QLN Artec 1600. Kablaget är EKK. Rummet är akustikbehandlat.

Sonen kör en Windows 8 pc med ett enklare Xonarkort kopplat med SPDIF till en mellanklass Yamahareceiver med ett Advance Acoustic-steg till frontarna som i hans fall är ett par QLN Signature. Hans kablage består av lampsladd. Han rum är inte akustikbehandlat.

Han hör typ motsvarande skillnader mellan Spotify och andra källor i sitt rum som jag gör i mitt.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-06-28 08:48

adzer skrev:Det kan det absolut göra. Foobar tex har ju stöd för direktsound/wasapi medans spotify alltid går via windows mixern som kan ställa till alla möjliga med problem.

Så det är spotify desktop applikation för windows som ni spelar genom antar jag?
Alla inställningar i spotify är korrekt inställda? eq av, "högkvalité" på osv?

Testa att ställa in så att även foobar går via windows mixern(primär ljuddrivrutin eller liknande heter den).
Låter det fortfarande olika?

Om ljudet blev sämre i foobar nu så bör du se över inställningarna för ljud i windows. Det kan vara allt från nivåändringar till omsamplingar till rena "effekter" på.

Då har jag litet att pyssla med. Tack för tipsen!

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-06-28 08:49

Richard skrev:
Allt spelar roll. Det är inte helt säkert att din anläggning kan maxa spotify så att du kan höra det så bra det går, med de grejor du har.

Vad behöver man för grejor för att kunna maxa Spotify?

Hälsn. Michael

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-06-28 08:51

Jag upplever att Spotify låter bättre via SqueezeBoxen.
Kan det vara så?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-06-28 08:53

Det säger du alltid Richard, att de som inte hör vad du hör har sämre anläggning? Vad har du själv som är så otroligt bra att du alltid kan påstå det om de flesta andra?
Skulle du inte någon gång kunna inhämta kunskap innan du uttalar dig tvärsäkert.
Snälla ta och läs t.ex "Sound reproduction" av Toole. På riktigt! Forumet kan säkert skramla ihop en till dig. Om inte så lovar jag att ge dig en mot att du lovar läsa den! :D

För TS så kan det vara värt att testa på en annan dator och se om samma upplevs där.
De olika ljudkorten har en mängd inställningar som kan vara påslagna för olika källor.

Kan ju vara usel rippning från Spotify. Komprimeringsformatet i den bit hastigheten är knappast problemet om det inte är mjukvarufel i uppackningen.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-06-28 08:54

phloam skrev:Om felkällan är "Spotify" på något sätt - så borde ju alla/många av alla Spotify-användare på faktiskt.se kunna uppleva samma problem, om det är så pass lätt att höra. Eller hur? Verkar föga troligt, måste jag säga. Alldeles oavsett alla tänkbara anläggningar som folk har.

Just precis därför jag var konfunderad och ställer frågan om vad jag kan ha missat. :wink:

Hälsn. Michael

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-28 08:57

MichaelG skrev:
Richard skrev:

Hälsn. Michael

Att använda windows 7 som driver skulle jag nog undvika. Jag har hört av trovärdiga källor att mac fungerar generellt bättre, och nu snackar vi bara den digitala strömmen, inte analoga ljudsteg. Detta är vad jag hört, vilket innebär att det inte än 100% säkert. Du har ju en påkostad anläggning iövrigt som det verkar.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-06-28 08:58

För testandets skull testa analogt från ett annat ljudkort än xonar. Finns säkert något inbyggt?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-28 08:59

Nefilim skrev:Jag upplever att Spotify låter bättre via SqueezeBoxen.
Kan det vara så?

Ja, det kan vara så. En dedikerad nätverkspelare som är gjord för musik slipper dela nätdel med en massa andra funktioner, som i en pc.
Dacarna i en hemmabioreceiver ( trådskaparen använder som det verkar den inbyggda i onkyo 1007 ) är sällan tillräckligt bra.
Senast redigerad av Richard 2013-06-28 09:01, redigerad totalt 1 gång.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-06-28 09:00

Richard skrev:
MichaelG skrev:
Richard skrev:

Hälsn. Michael

Att använda windows 7 som driver skulle jag nog undvika. Jag har hört av trovärdiga källor att mac fungerar generellt bättre, och nu snackar vi bara den digitala strömmen, inte analoga ljudsteg. Detta är vad jag hört, vilket innebär att det inte än 100% säkert. Du har ju en påkostad anläggning iövrigt som det verkar.

Medhåll på att det låter bättre via en Mac - om jag tänker efter. :)

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-06-28 09:02

Richard skrev:
MichaelG skrev:
Richard skrev:

Hälsn. Michael

Finns väl patch för mixer-problemen i win7?
Någon på forumet har länkat till den i en annan tråd för den finns inte på Windows update.
Hittar inte länken just nu.
Senast redigerad av PappaBas 2013-06-28 09:03, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-28 09:03

Nefilim skrev:
Richard skrev:
MichaelG skrev:
Richard skrev:

Hälsn. Michael

Medhåll på att det låter bättre via en Mac - om jag tänker efter. :)

Ja, de flesta ljudtekniker tycker också det. De använder nästan alla mac. :wink:

Jag har själv hört skillnaden i studio. Digital signal kan förstöras och ändras, speciellt i windowsmiljöer.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-06-28 09:03

PappaBas skrev:För testandets skull testa analogt från ett annat ljudkort än xonar. Finns säkert något inbyggt?

Moderkortets ljudkretsar låter sämre än Xonar. Men faktum är att skillnaden här påminner litet grann om skillnaden mellan Spotify och andra källor. Litet kraftlöst, litet hårt, litet konstigheter i basregionen. Kanske en ren tillfällighet.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-06-28 09:03

MichaelG skrev:
phloam skrev:Om felkällan är "Spotify" på något sätt - så borde ju alla/många av alla Spotify-användare på faktiskt.se kunna uppleva samma problem, om det är så pass lätt att höra. Eller hur? Verkar föga troligt, måste jag säga. Alldeles oavsett alla tänkbara anläggningar som folk har.

Just precis därför jag var konfunderad och ställer frågan om vad jag kan ha missat. :wink:

Hälsn. Michael

Doh! :D Ok, jag bara menar att man nog kan släppa tanken att Spotify generellt låter så mycket sämre :) Istället leta någonstans i gränssnittet mellan källan och anläggningen som föreslagits (i.e. datorn).

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-28 09:06

PappaBas skrev:
Richard skrev:
MichaelG skrev:
Richard skrev:

Hälsn. Michael

Finns väl patch för mixer-problemen i win7?
Någon på forumet har länkat till den i en annan tråd för den finns inte på Windows update.
Hittar inte länken just nu.

Bara detta att de plockat bort länken är väl nog för att inte se windows och microsoft som särskilt seriösa på audiomarknaden ?

Undrar hur många som egentligen kör med felaktiga windows- drivers i sin iövrigt påkostade stereo ? :roll:

Inte undra på att folk inte kan höra nån skillnad.....

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-06-28 09:07

MichaelG skrev:
PappaBas skrev:För testandets skull testa analogt från ett annat ljudkort än xonar. Finns säkert något inbyggt?

Moderkortets ljudkretsar låter sämre än Xonar. Men faktum är att skillnaden här påminner litet grann om skillnaden mellan Spotify och andra källor. Litet kraftlöst, litet hårt, litet konstigheter i basregionen. Kanske en ren tillfällighet.

Hälsn. Michael

Jo det vet jag :) Tänkte bara som elimination av felkälla.

Hittade länken till MS hotfixen.

http://support.microsoft.com/kb/2653312

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2013-06-28 09:08

Richard skrev:
MichaelG skrev:
Richard skrev:

Hälsn. Michael

Du har ju en påkostad anläggning iövrigt som det verkar.

Menar du med detta att anläggningens pris i sig är en välljudsgaranti?
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-28 09:11

MichaelG skrev:

Hälsn. Michael

Mätmässigt är det säkert inga större skillnader, men digital signal kan påverkas negativt om den tex går genom windows.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-28 09:14

penke62 skrev:
Richard skrev:
MichaelG skrev:
Richard skrev:

Hälsn. Michael

Du har ju en påkostad anläggning iövrigt som det verkar.

Menar du med detta att anläggningens pris i sig är en välljudsgaranti?

Nej, men jag antar att trådskaparen har ställt upp sina fina högtalare på korrekt sätt, så de står stabilt och framlyssnade efter hur melodislingorna återges. Men det är väl självklarheter numera ?

Sedan skulle jag själv inte köra med en hemmabioreceiver som försteg om jag har så dyrbara högtalare, men det är jag, det. :)

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-06-28 09:25

Richard skrev:
Nej, men jag antar att trådskaparen har ställt upp sina fina högtalare på korrekt sätt, så de står stabilt och framlyssnade efter hur melodislingorna återges. Men det är väl självklarheter numera ?

Ah - här kanske vi har hittat felkällan! Högtalarna står nämligen på mjukfötter!! 8O :D :wink:

Hälsn. Michael

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-28 09:29

MichaelG skrev:
Richard skrev:

Ah - här kanske vi har hittat felkällan! Högtalarna står nämligen på mjukfötter!! 8O :D :wink:

Hälsn. Michael

8O 8O 8O 8O :roll: :roll: :roll:

Ok, då förstår jag allting. :wink: :D

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2013-06-28 09:34

Nu börjar vi inte igen...

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-06-28 09:44

Jag tror MichaelG har alla möjligheter att få spotify att låta riktigt bra.
Det är något som inte står rätt till när det är som han beskriver.
Det jobbiga är att hitta var problemet ligger.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-06-28 09:50

Hej Michel!

Jag upplever ett liknande fenomen. Tog med lite album som jag konverterat till alac från flac för att kunna köra från Ipad till Airport i Mollösund.
Paul Simon Songs from the Capeman, Fleetwood Mac Rumours, Jenniffer Warnes Famous blue raincoat, några 10CC osv.
Klarare, renare ljudfrån alac.
Speciellt 10CC o Fleetwood Mac var tydligt. Det kan bero på att mina flacade CD är riktigt gamla utgåvor o undkommit mastringsbedrövelsen.
Mando Diao däremot är ju helt färska och de låter också bättre på CD- flac- alac.
Alla inställningar i Spotify är på toppkvalitet.
Har inte Spotifygänget letat efter bra utgåvor kanske? Det borde man ju, eller?
Ska sätta mig mer seriöst en rengnig dag o jämföra, men detta är mitt spontana intryck.
Vore kul,om några fler här på forumet verkligen lyssnade och jämförde istället för att uttala sig om erfarenheter man inte besitter. Det finns en tendens till att falla för den frestelsen för en del med uppenbar skrivklåda.
:P
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-06-28 09:55

Richard skrev:
adzer skrev:
Richard skrev:

För att jag har testat själv åtskilliga gånger och jag vet många andra som också gjort det. Det finns dessutom bra studier utförda på mänsklig hörsel och olika komprimeringsalgoritmer av ljud. De är inte direkt skapade av slump vet du.

Jag hör skillnaden tydligt. Det är för mig lättare att ta till mig musiken ( musikalisk transparens ) med ett okomprimerat ljudformat.

Och det har du blindtestat?

(Och observera nu att jag inte skrev blindtestat med snabba växlingar, du får blindtesta med hur långa lyssningar du vill, men utan minst 7 rätt i rad i ett ensamt test är din lyssningsupplevelse inte mycket värd sett ur ett vetenskapligt perspektiv.)

Det finns exempel på signaler som är extremt svåra för snålkodare och då kan man i undantagsfall höra även en bra kodare vid 320 kbit/s, men det är inte det som MichaelG beskriver här. Det är ett genomgående problem på alla låtar.

Givet att hårdvaran är densamma (vilket var min första misstanke) så undrar jag om Spotify och Foobar använder olika mjukvarukanaler fram till ljudkortet. Och så undrar jag över nivåerna, de måste kalibreras vid direkt jämförelse. Det är mycket lätt att uppfatta en liten nivåskillnad som någon helt annan typ av ljudkvalitetspåverkan.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2013-06-28 10:01

JockeX skrev:
MichaelG skrev:

Hälsn. Michael

Man NORMERAR på svenska. :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-06-28 10:01

Samma känsla för mig. Lyssnar jag tekniskt låter det helt ok. Funderar jag på om det är kul så är det inte det. Använder spotify mer som provlyssning för vilka skivor jag skall köpa eller som bakgrundsmusik om vi är några stycken som dricker bärs.
Lider mest själv på akustisk musik.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-06-28 10:06

Om Spotify måste gå genom Windowsmixern så skulle jag se till att Windows spelar ljudet med 44100 Hz (görs i control panel under sound). Detta gör att Windows inte omsamplar. Mindre viktigt, men jag skulle också ställa alla nivåer på 100% så att Windows inte ändrar nivån.

Hotfixen som nämndes må vara en förättring, men den byter bara en usel omsamplare till en halvusel. Det är bättre att eliminera "behovet" av omsampling helt och hållet i stället.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-06-28 10:07

2-ch skrev:Jag tror MichaelG har alla möjligheter att få spotify att låta riktigt bra.

Ja! Lös det gärna! :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-06-28 10:10

Sen finns ju alltid frågan om om det är samma utgåvor som jämförs. Man kan ta ett stickprov och "rippa" en låt från Spotify och sedan MasVisa båda filerna. Spektrala skillnader bör synas rätt bra, och en snålkodning brukar ge förvånansvärt lite påverkan.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-06-28 10:12

Svante skrev:
Givet att hårdvaran är densamma (vilket var min första misstanke) så undrar jag om Spotify och Foobar använder olika mjukvarukanaler fram till ljudkortet. Och så undrar jag över nivåerna, de måste kalibreras vid direkt jämförelse. Det är mycket lätt att uppfatta en liten nivåskillnad som någon helt annan typ av ljudkvalitetspåverkan.

Utan att egentligen kunna någonting, "känns" det som att olika mjukvarukanaler fram till ljudkortet är en möjlig orsak. I mitt fall är dock eventuella kalibreringsskillnader av ljudnivån ingen bov. Generellt låter Spotify litet kraftlöst m.m. oavsett volym, men spelar jag högt låter det mer illa. Spelar jag annat låter det generellt bra. Och det fortsätter låta bra även när jag drar upp volymen. Volymen reglerar jag via receivern i samtliga fall.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-06-28 10:19

Personligen skulle jag bli mer bekymmrad om du tyckte Spotify gav dig lika mycket musikglädje som andra källor. :)
Jag tycker det är lika tråkigt på Mac som pc.
Däremot kan jag tycka att det är helt ok på tjejens Denon 2807, NHT One och via Apple TV.
Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-06-28 10:22

sprudel skrev:
2-ch skrev:Jag tror MichaelG har alla möjligheter att få spotify att låta riktigt bra.

Tack för den sprudel :wink:
Jag skulle börja med att prova att byta ut datorn mot någon nätverksspelare.
På så vis har är i alla fall problem som kan uppstå med Windows eliminerade.

Eller åk hem till någon forummedlem som har en sån uppsättning och provlyssna där.
Hos mig är MichaelG välkommen om han råkar halka upp till den här sidan Sverige.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-06-28 10:38

2-ch skrev:
sprudel skrev:

Tack för den sprudel :wink:
Jag skulle börja med att prova att byta ut datorn mot någon nätverksspelare.
På så vis har är i alla fall problem som kan uppstå med Windows eliminerade.

Eller åk hem till någon forummedlem som har en sån uppsättning och provlyssna där.
Hos mig är MichaelG välkommen om han råkar halka upp till den här sidan Sverige.

Det gör ju jag, nätverksspelare. SB Touch i stan, och Airplay i Mollösund.
Det måste vara något annat.
Olika original är det jag kan ana, eller att man skickar ut begränsad info trots att man hävdar 320?
Kan inte någon som har resurserna analysera en Spotifyutgåva i 320 k, som verkligen kommer från Spotify och jämföra med flac.
Att ta en flac och konvertera till Ogg för att jämföra är inte relevant i detta fallet. Man kan komma fram till hur det borde vara i den bästa av världar, men nu försöker vi lösa varför det inte är den bästa av världar.
In vivo istället för in vitro är receptet för att komma vidare.
:)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2013-06-28 10:43

Jag kör själv mestadels spotify.

Jag kör streamat från en ipad 4 till en apple-tv och sen digitalt in i en yamaha reciver som agerar försteg.

Jag har då även möjligheten att streama flac via servern i garderoben till ipaden och vidare.

Jag har även en del andra mp3or.

Kan ärligt säga att jämför jag mellan flac och spotify hör jag oftast ingen skillnad alls. Däremot med en del mp3or i 256kbits så hör jag skillnad till det bättre för spotify.

Så jag ser inte spotify som felkällan heller får jag säga :)

Högtalarmässigt kör jag antingen ett par infinity ren 80 (väldigt högupplösta) eller just nu ett par behringer 3031a som även dessa är väldigt upplösta. Så att anläggningen inte skulle vara bra nog ser jag inte som ett alternativ :wink:

Användarvisningsbild
farbman

Inläggav farbman » 2013-06-28 10:47

För att eliminera windows som felkälla så kan du testa med Fidelity som spotify klient.

Den kan köra ASIO eller WASAPI i exklusivt läge vilka båda tillåter applikationen att prata direkt med ljudkortet.

Tyvärr är den seg som attan och inte speciellt användarvänlig. Men för att testa just detta så skulle den kunna vara intressant.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-28 11:12

Svante skrev:Om Spotify måste gå genom Windowsmixern så skulle jag se till att Windows spelar ljudet med 44100 Hz (görs i control panel under sound). Detta gör att Windows inte omsamplar. Mindre viktigt, men jag skulle också ställa alla nivåer på 100% så att Windows inte ändrar nivån.

Hotfixen som nämndes må vara en förättring, men den byter bara en usel omsamplare till en halvusel. Det är bättre att eliminera "behovet" av omsampling helt och hållet i stället.

Ja, det bästa är förstås att undvika windows i alla versioner helt och hållet. Programmet är uppenbart inte konstruerat för en god ljudkvalitet från början. :?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-06-28 11:12

sprudel skrev:Vore kul,om några fler här på forumet verkligen lyssnade och jämförde istället för att uttala sig om erfarenheter man inte besitter.

Hej! Håller helt med och jag ska själv göra precis detta mer framöver. Vi två har förut diskuterat lite om Spotify och hur det låter jämfört med lossless. Förra gången upptäckte jag att jag hade diverse ljudförstörande filter på min receiver igång, så nu ska jag snart ge mig i kast med ny lyssningsrunda.

Har dessutom hittat lite inspelningar jag själv finner låter sämre på Spotify än de jag har som lossless. I ett fall är jag helt säker på att något är fel på Spotifys version, andra är jag inte lika tvärsäker på.
2021 maj på Spotify

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-28 11:14

Harryup skrev:Samma känsla för mig. Lyssnar jag tekniskt låter det helt ok. Funderar jag på om det är kul så är det inte det. Använder spotify mer som provlyssning för vilka skivor jag skall köpa eller som bakgrundsmusik om vi är några stycken som dricker bärs.
Lider mest själv på akustisk musik.

Mvh/Harryup

Spotify duger fint vid damsugning eller om man läser tidningen och slölyssnar litet.

Bättre än så är det inte, ty det är ju ett komprimerat format med artefakter som påverkar den " musikaliska transparensen " negativt.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-28 11:18

Harryup skrev:Personligen skulle jag bli mer bekymmrad om du tyckte Spotify gav dig lika mycket musikglädje som andra källor. :)
Däremot kan jag tycka att det är helt ok på tjejens Denon 2807, NHT One och via Apple TV.
Mvh/Harryup

Jo, ju sämre grejer det körs igenom, dessto mindre skillnad blir det ju.

Med en dylik anläggning så är det heller ingen större skillnad på " ljud" och " musikalisk transparens " *

Det är inte tillräckligt bra, utan bara " good enough for elevator- music ".

* sådant som ger verklig musikalisk förkovran i fonogramen- tillräckligt bra för att inte hålla på att byta låt på skivan hela tiden.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2013-06-28 11:41

TS, är din receiver nätverksansluten och har mediaspelare.? Då skulle du kunna testa med en serverprogramvara som heter Jamcast (www.getjamcast.com). Funktionen "Virtual Soundcard" plockar ljudströmmen direkt ur windowskärnan och pushar ut denna i nätverket och kan plockas upp av en mediaspelare.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-06-28 12:21

Richard: Kan du inte vara bussig att deltaga utan att rallarsvinga i varje inlägg? Vore schysst!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-06-28 12:41

Svante skrev:Om Spotify måste gå genom Windowsmixern så skulle jag se till att Windows spelar ljudet med 44100 Hz (görs i control panel under sound). Detta gör att Windows inte omsamplar. Mindre viktigt, men jag skulle också ställa alla nivåer på 100% så att Windows inte ändrar nivån.

Alla nivåer är på 100%, men exakt var ställer man in samplingsfrekvensen? Den jag använder som standardspelare är ju Asus Xonar (ljudkortet) och den är inställd på det mesta som går (dvs det som ger ljud med SPDIF).

Det finns en annan som verkar vara igång (det finns en liten blå stapel vid sidan) heter Digital Audio S/PDIF där Microsoft står för styrenheten. Kan det vara denna? Då finns det flera olika flikar: Format som stöds, Nivåer, Förbättringar, Avancerat. I "Avancerat" var det redan inställt på 44,1. Under "Förbättringar" är ingenting ikryssat. "Nivåer" är 100%. Men "Format som stöds" är bara "48" ikryssat.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-06-28 12:54

sprudel skrev:Det gör ju jag

Missuppfattade vems problem som skulle lösas :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-06-28 13:32

Jag tycker spotify stundtals kan låta rejält illa, visst material kan nästan låta trasigt, är det någon här som vet hur musiken hamnar spotify? Finns det någon kvalitetskontroll alls? Skulle en låt på ett slitet kassettband kunna hamna i spotifys samling?
Bikinitider

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-06-28 14:01

celef skrev:Jag tycker spotify stundtals kan låta rejält illa, visst material kan nästan låta trasigt, är det någon här som vet hur musiken hamnar spotify? Finns det någon kvalitetskontroll alls? Skulle en låt på ett slitet kassettband kunna hamna i spotifys samling?

Delar din åsikt om Spotify. Jag har ändå gett det flera chanser. Det låter ännu inte lika bra som musiken jag har lagrad som flac på datorn. När det gör det, så ska jag testa igen :) .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-06-28 14:02

Någon som jämfört med att lyssna på Spottan via
SqueezeBox kontra Spotify?

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2013-06-28 14:21

MichaelG skrev:

Alla nivåer är på 100%, men exakt var ställer man in samplingsfrekvensen? Den jag använder som standardspelare är ju Asus Xonar (ljudkortet) och den är inställd på det mesta som går (dvs det som ger ljud med SPDIF).

Det finns en annan som verkar vara igång (det finns en liten blå stapel vid sidan) heter Digital Audio S/PDIF där Microsoft står för styrenheten. Kan det vara denna? Då finns det flera olika flikar: Format som stöds, Nivåer, Förbättringar, Avancerat. I "Avancerat" var det redan inställt på 44,1. Under "Förbättringar" är ingenting ikryssat. "Nivåer" är 100%. Men "Format som stöds" är bara "48" ikryssat.

Hälsn. Michael

-Palle- skrev:Kanske inte löser dina problem, men en bra guide för att få till ljudinställningarna korrekt. Fungerar lika bra med hdmi som med coax/optisk toslink.

Supernollan skrev:Det kanske finns trådar om det redan, men det är väldigt enkelt att få bitkorrekt ljud med moderkortets inbyggda Realtekljudkort i Windows 7. Det enda som behövs är att moderkortet har en digital utgång, antingen coax eller toslink. Det tar bara några minuter att få till det som Naim hävdar är unikt med deras HDX-spelare för 58000 kr, dvs bitkorrekt uppspelning.

Svara gärna och bekräfta om guiden fungerar till Windows Vista. Det borde den göra men jag har inte testat.

Kontrollera ljudkortets inställningar

1. Högerklicka på högtalaren i trayen och välj uppspelningsenheter.
Bild

2. Ta bort alla utgångar som inte används. Den enda som ska finnas kvar är digital ut (SPDIF). För att ta bort en utgång, markera den, klicka på egenskaper och välj "använd inte den här enheten".
Bild

3. När du är klar ska det se ut så här:
Bild

4. Klicka på egenskaper för enheten, och kontrollera att 44,1 kHz är ikryssad i listan över stödda format.
Bild

5. Kontrollera att nivån står på 100:
Bild

6. Kontrollera att "disable all enhancements" är ikryssad (minns inte vad det heter i den svenska versionen).
Bild

7. Under fliken avancerat, välj 24-bit, 44100 Hz (inte 16-bit*) och klicka på OK. Nu är alla inställningar för ljudkortet klara.
Bild

Inställningar i Foobar 2000

Alla ljuduppspelningsprogram som inte förändrar ljuddatan fungerar bitkorrekt i Windows 7. Det behövs ingen kernel streaming eller annat meck som behövdes i XP. Men eftersom Foobar är ett bra program som många använder så är här en snabb instruktion.

1. Välj "File", "Preferences" och "Playback". Kontrollera att nivån står på max längst upp, och att replay gain är avstängt:
Bild

2. Välj "DSP manager" och kontrollera att det vänstra fältet är tomt, dvs att inga effekter är aktiverade:
Bild

3. Välj "Output" och kontrollera att "Digital ut (SPDIF)" är vald som ljudutgång, och att formatet är 16-bit (inte 24-bit*):
Bild

Testa att spela upp en fil

För att kontrollera överföringen, rippa en HDCD-skiva till antingen WAV eller FLAC-format och spela upp den i Foobar. HDCD kräver bitkorrekt överföring. Om det fungerar så tänds HDCD-indikatorn på förstärkaren. Här är ett exempel på hur det ser ut:

Bild

Om förstärkaren inte stödjer HDCD så kan man testa med en DTS-wavfil istället. Det är helt enkelt DTS 5.1 som kan spelas upp i en vanlig CD-spelare (digitalt ut). Om den spelas upp korrekt, så ska förstärkaren hitta DTS-dataströmmen och avkoda 5.1 ljudet. Om överföringen inte är bitkorrekt så blir det bara brus.

* Valen av 24/16-bit beror på hur den digitala överföringen fungerar. 16-bit ska alltid levereras från programmet (om källan är CD) men datorn ska skicka ut 24-bit (för att undvika att datan trunkeras. Det är inte alltid det behövs men risken för att det går snett blir mindre). Det är inte heller säkert att alla enheter behöver tas bort i listan, men även det minskar risken för problem. För att få tillbaks de, högerklicka och välj att visa inaktiverade enheter.
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-06-28 17:50

MichaelG skrev:
Svante skrev:

Utan att egentligen kunna någonting, "känns" det som att olika mjukvarukanaler fram till ljudkortet är en möjlig orsak. I mitt fall är dock eventuella kalibreringsskillnader av ljudnivån ingen bov. Generellt låter Spotify litet kraftlöst m.m. oavsett volym, men spelar jag högt låter det mer illa. Spelar jag annat låter det generellt bra. Och det fortsätter låta bra även när jag drar upp volymen. Volymen reglerar jag via receivern i samtliga fall.

Hälsn. Michael

...och jag påstår att det kan du inte veta. Vid en direkt jämförelse måste man matcha nivåerna inom någon tiondels dB. Annars vet man inte. Det finns för mycket psykologi i volymkontrollsvridningar för att man ska kunna bortse från volymen som en faktor för upplevd ljudkvalitet, och placeboeffekten volymrattens läge ger.

Detta gäller i högre grad när skillnaderna är små.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-06-28 17:55

Richard skrev:

Ja, det bästa är förstås att undvika windows i alla versioner helt och hållet. Programmet är uppenbart inte konstruerat för en god ljudkvalitet från början. :?

Fel. Däremot är det riktigt att:

-Windows är inte alls konstruerat för att återge ljud från början.
-Windows har delar som tillför kraftiga felaktigheter i ljudsignalen om man använder defaultinställningarna.
-Man kan även kringgå dåligheterna helt och då är "Windows" transparent.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2013-06-28 18:03

Hur stor skillnad gör den länkade hotfixen då?

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-06-28 18:09

Spotify låter bra här hemma.

Med vänliga hälsningar,
mx
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-06-28 20:40

penke62 skrev:Hur stor skillnad gör den länkade hotfixen då?

Jag har inte provat den, men förmodligen så mycket att "mannen på gatan" inte klagar. Det gjorde han förut, så illa var det. Så på en kvalitetsskala 0-10 går man nog från 0 till 3...?

Typ.

Själv tycker jag att det är ganska bra att omsamplingen är så dålig, då märker man om den används så att man kan slå av den.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-06-28 21:07

Svante skrev:

Jag har inte provat den, men förmodligen så mycket att "mannen på gatan" inte klagar. Det gjorde han förut, så illa var det. Så på en kvalitetsskala 0-10 går man nog från 0 till 3...?

Typ.

Själv tycker jag att det är ganska bra att omsamplingen är så dålig, då märker man om den används så att man kan slå av den.

ahh så det är helt enkelt en didaktisk "feature" ;)

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2013-06-28 21:19

Spotify duger för att lyssna i lurar på jobbet samt för "nödlyssning" på anläggningen, absolut inte för "finlyssning" på anläggningen hemma.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-06-28 21:44

PappaBas skrev:
Svante skrev:

Typ.

ahh så det är helt enkelt en didaktisk "feature" ;)

Ja, det är inte så dumt när det är så. Ungefär som wrap "around clipping". Det låter f*n, men det gör att man undviker det.

Alltså det här med omsampling i Windows är ju en kulturkrock mellan användarvänlighet och ljudkvalitet. Å ena sidan har man velat att flera ljud ska kunna spelas upp samtidigt. Det är enkelt fixat om man samplar om allt till samma samplingsfrekvens, och det kan man göra så att de flesta inte reagerar över ljudkvalitetsförsämringen. Speciellt inte om man lyssnar i laptophögtalarna. Och det är ju vad 95% av användarna gör. För beslutsfattarna som inte bryr sig så mycket om ljudkvalitet så är valet enkelt, omsampling tillför funktionalitet, och om 5% reagerar över att det låter illa så får det vara så.

Sen springer tiden ikapp beslutet. Folk börjar recensera ljudkvaliteten och folk blir medvetna om hur dåligt ljudet är i Windows.

Fast det är det ju inte, om man bara kringgår omsamplingen.

...med allt meck det innebär.

Användarvisningsbild
farbman

Inläggav farbman » 2013-06-28 22:12

Samtidigt så sker ju bara omsamplingen om man kör i shared mode.
Kör WASAPI i exklusivt läge eller ASIO så skall detta problemet vara ur världen.

Som jag skrev innan så kan man nyttja en spotify klient som heter fidelity som har stöd för detta.

Och när ni ändå pratar foobar så kan man enkelt lägga till stöd för WASAPI enligt:
http://www.foobar2000.org/components/vi ... out_wasapi
o

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-06-28 22:23

Svante skrev:
...och jag påstår att det kan du inte veta. Vid en direkt jämförelse måste man matcha nivåerna inom någon tiondels dB. Annars vet man inte. Det finns för mycket psykologi i volymkontrollsvridningar för att man ska kunna bortse från volymen som en faktor för upplevd ljudkvalitet, och placeboeffekten volymrattens läge ger.

Dels har jag i första hand inte gjort en direkt jämförelse. Och dels var inte skillnaderna särskilt små. Därför påstår jag att jag kan veta det (att det inte är volyminställningen som spelat mig ett spratt). :wink:

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-06-28 22:25

Palle; Jag ska testa dina förslag till inställningar.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-06-28 23:31

MichaelG skrev:Palle; Jag ska testa dina förslag till inställningar.

Hälsn. Michael

Ja, det var en juste guide. Snyggt jobbat Palle! :D

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-06-28 23:40

MichaelG skrev:
Svante skrev:

Dels har jag i första hand inte gjort en direkt jämförelse. Och dels var inte skillnaderna särskilt små. Därför påstår jag att jag kan veta det (att det inte är volyminställningen som spelat mig ett spratt). :wink:

Hälsn. Michael

Ok, jag har iofs varit med om att folk har beskrivit icke-existerande skillnader (=ren placebo) som stora, men du är ju inte den överdrivande typen så jag tror på dig.

Om skillnaden är stor, och dessutom i mellanbasen så skulle jag gissa på någon "enhancement" som är inkopplad på windowsljudet. Omsamplingsfel brukar yttra sig som kvittrande extratoner och det är ju inte så du beskriver det.

Att snålkodningen skulle ger problemen är ytterst osannolikt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-29 00:10

Richard skrev:
Mätmässigt är det säkert inga större skillnader, men digital signal kan påverkas negativt om den tex går genom windows.

Jag skulle nog påstå att en uppsamling till 48KHz är fullt mätbar, tom hörbar.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2013-06-29 00:45

sprudel skrev:

Hälsn. Michael

Fast jag ska inte ha cred för guiden, jag bara citerade författaren.. ;)
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-06-29 07:01

Svante skrev:Ok, jag har iofs varit med om att folk har beskrivit icke-existerande skillnader (=ren placebo) som stora, men du är ju inte den överdrivande typen så jag tror på dig.

Om skillnaden är stor, och dessutom i mellanbasen så skulle jag gissa på någon "enhancement" som är inkopplad på windowsljudet. Omsamplingsfel brukar yttra sig som kvittrande extratoner och det är ju inte så du beskriver det.

Att snålkodningen skulle ger problemen är ytterst osannolikt.

När jag lyssnar på olika kablar, CD-spelare, eller förstärkare är det jättesvårt att avgöra om det finns några skillnader eller inte, tycker jag. Och det är ännu svårare att avgöra vad som är rätt, eller fel av dessa eventuella skillnader.

Med Spotify spelade vi låt efter låt och jag satt och reagerade på hur kraftlöst och hårt det lät, samt att alla låtar fick det att verka som om vi hade en basresonans i rummet som jag aldrig hör förut. Vart och ett av felen var inte särskilt stora, men tillsammans - och när de var gemensamma på all sorts musik - blev det väldig uppenbart. Dessutom lät det särskilt illa när vi spelade starkt. När jag sedan spelade några flac- och mp3-filer lät det precis som vanligt. Efter detta jämförde vi samma låt i de olika formaten och konstaterade det vi redan hört - att Spotify lät konstigt.

Eftersom jag inte har problem med välgjorda mp3-er, ser jag inte heller snålkodning som ett generellt problem.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-06-29 07:53

-Palle- skrev:
sprudel skrev:

Hälsn. Michael

Fast jag ska inte ha cred för guiden, jag bara citerade författaren.. ;)

Ja, Jösses, jag gjorde en klassiker och hoppade rätt in i manualen utan förtext.
Då hedrar vi supernollan också. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-06-29 10:25

Vart har supernollan tagit vägen för övrigt? :(
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2013-06-29 16:07

Hur har egentligen Spotifyarna konverterat musiken från första början? Alltså, vad är själva källmaterialet i för format? Att dom strömmar i 320 säger ju inget om ursprungets kvalitet?

Min egen upplevelse är att dom gjort lite olika. Vissa skivor låter bra, andra riktigt, riktigt dåligt, som om de är rippade i väldigt låg kvalitet och/eller processade.

/en john som väldigt gärna velat ha möjlighet till crossfeed till Spotify

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-06-29 16:08

Så är det ju. Vi har ju ingen aning om vilken skiva som är rippad.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-06-29 16:57

Dom i det här fallet är skivbolag och artister som jag förstått det, inte Spotify.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-06-29 17:22

shifts skrev:Dom i det här fallet är skivbolag och artister som jag förstått det, inte Spotify.

Det är så jag också har förstått det.

Samma modell använder ju Apple för iTunes Store. Det finns dock ingen
märkning över vilka utgåvor det är som är rippade, vilket är tråkigt. Det är då
även helt omöjligt att göra jämförelser mot CD-versioner egentligen om det
inte är samma utgåva.

Jämföra kan man ju visserligen göra, men ni förstår vad jag menar. :)
Alea iacta est.

1947

Inläggav 1947 » 2013-06-29 18:08

Tycker att kvaliten varierar kraftigt. Vissa skivor kan låta riktigt bra medan andra låter riktigt dåligt med samma artist.
Ingen skiva som jag spelar från Spotify låter lika bra som om den spelas från alac och hårddisk.
Trots lite brister i ljudkvaliten är ju Spotify underbart som ger möjligheten att botanisera bland artister man aldrig hört talas om.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-06-29 18:56

Kanske kommer det positiva ur Spotify att folk börjar märka att ljudkvaliteten varierar på fonogram. Jag menar, man blandar ju hejvilt mellan skivor numera. Behovet av en Spotify med R.128 kommer att öka eftersom det finns en massa gammal musik som man blandar med.

Man kan ju alltid hoppas, jag håller tummarna.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2013-06-29 19:32

Svante skrev:Kanske kommer det positiva ur Spotify att folk börjar märka att ljudkvaliteten varierar på fonogram. Jag menar, man blandar ju hejvilt mellan skivor numera. Behovet av en Spotify med R.128 kommer att öka eftersom det finns en massa gammal musik som man blandar med.

Fast dom har ju redan volymnormalisering inbyggt vilket typ löser problemet om man blandar nytt med gammalt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-06-29 19:50

JB skrev:
Svante skrev:Kanske kommer det positiva ur Spotify att folk börjar märka att ljudkvaliteten varierar på fonogram. Jag menar, man blandar ju hejvilt mellan skivor numera. Behovet av en Spotify med R.128 kommer att öka eftersom det finns en massa gammal musik som man blandar med.

Fast dom har ju redan volymnormalisering inbyggt vilket typ löser problemet om man blandar nytt med gammalt.

Nej, den är ondska.

Det är en kompressor som höjer upp (och sabbar) högdynamiska inspelningar. Det som behövs är att sänka de mosade, starka. R.128 har löst det där.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2013-06-29 20:12

Svante skrev:
JB skrev:

Nej, den är ondska.

Det är en kompressor som höjer upp (och sabbar) högdynamiska inspelningar. Det som behövs är att sänka de mosade, starka. R.128 har löst det där.

Ja det kanske inte är bästa lösningen, men säkert tillräckligt bra för att Spotify och dom flesta lyssnarna ska vara nöjda, så jag tvivlar på att dom kommer orka byta ut normaliseringen

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-06-29 21:13

Jag köper nytt dasspapper och ny kedja till motorsågennär den inte går att fila mer. Resten är gammalt här hemma.

Frågan är alltså hur jag ska koppla ihop min uråldriga laptop med Ubuntu med mina receivrar från -70-talet på ett ok sätt för att kunna spela Spotify utan att förlora allt för mycket på vägen mellan routern och receiverns auxingång. Någon som vet?

/A

Edit. Omformulering.
Senast redigerad av Andersh74 2013-06-29 21:50, redigerad totalt 1 gång.
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-06-29 21:27

Andersh74 skrev:Jag köper nytt dasspapper och ny kedja till motorsågennär den inte går att fila mer. Resten är gammalt här hemma.

Frågan är alltså hur jag ska koppla ihop min uråldriga laptop med Ubuntu med mina receivrar från -70-talet på ett ok sätt för att kunna spela Spotify utan att skämmas. Någon som vet?

/A

Det kan du göra utan skam, när Spotify kan leverera fullgod ljudkvalitè 8) .

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2013-06-29 21:59

Ok, skivbolagen levererar alltså digitala filer till Spotify. Men är det skivbolagens "bästa möjliga rip" som levereras? Finns det standarder i avtalen? Eller kan skivbolagen skicka över en snålkodad fil som kanske dessutom är trixad med?

Själv tycker jag att vissa skivor på Spotify ligger rätt nära min egen ripp till flac, medan andra låter jätte konstigt. Tycker därför att det låter konstigt att Spotify som system skulle orsaka försämringen. Det borde låta mer lika om felen då.

/tror en john

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-06-29 22:02

enJohn skrev:Själv tycker jag att vissa skivor på Spotify ligger rätt nära min egen ripp till flac, medan andra låter jätte konstigt. Tycker därför att det låter konstigt att Spotify som system skulle orsaka försämringen. Det borde låta mer lika om felen då.

Den uppenbara spekulationen är väl att Spotify har den senaste remastrade utgåvan av det mesta. Skivbolagen tror ju att den är bäst. Du kan ha gamla oförstörda upplagor.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2013-06-29 23:18

Ja det är ju såklart skivbolagen som väljer vilka utgåvor som hamnar på spotify.
Ska ni jämföra ljudet mellan Spotify och CD så ska ni använda modern musik, för nästan allt som släpps idag finns ju bara i en version (men det är nog ganska mycket svårare att höra skillnad med modernt mixad musik istället)

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-06-29 23:28

Tycker Spotify låter fantastiskt bra. Vill jag ha lite mer tyngd och känsla (analogt) spelar jag bara över till kassett.
Senast redigerad av Objektivisten 2013-06-29 23:29, redigerad totalt 1 gång.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-06-29 23:28

Objektivisten skrev:Tycker Spotify låter fantastiskt bra. Vill jag ha lite mer tyngd och känsla spelar jag bara över till kassett.

:lol:
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-06-30 01:20

Att jämföra med rippad vinyl, tycker jag är fel. Vinyl saknar enligt mig en oktav i basregistret 8) :) .
Felet med spotify, som jag upplever det är att det låter instängt, beslöjat och dynamikbegränsat.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-06-30 07:54

Tack för all hjälp och allt engagemang! Och särskilt tack till Palle (eg Supernollan). Jag följde steg för steg råden och nu låter Spotify bra. Huruvida det fortfarande låter sämre än CD eller inte handlar om finlir och sådant bryr jag mig inte så mycket om. Det låter inte dåligt längre (till och med riktigt bra med viss musik) och med det är jag nöjd och glad.

Hälsn. Michael

Ps. Att det fortfarande låter illa om viss musik lastar jag inte Spotify för.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-06-30 08:27

MichaelG skrev:Tack för all hjälp och allt engagemang! Och särskilt tack till Palle (eg Supernollan). Jag följde steg för steg råden och nu låter Spotify bra. Huruvida det fortfarande låter sämre än CD eller inte handlar om finlir och sådant bryr jag mig inte så mycket om. Det låter inte dåligt längre (till och med riktigt bra med viss musik) och med det är jag nöjd och glad.

Hälsn. Michael

Gött! :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-06-30 10:36

Är det bättre att lyssna genom appleprylar än microsoftdito när man kör spotify?
Bikinitider

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-06-30 10:39

celef skrev:Är det bättre att lyssna genom appleprylar än microsoftdito när man kör spotify?

Nej, det skulle jag inte säga.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-06-30 10:50

Svante skrev:
enJohn skrev:Själv tycker jag att vissa skivor på Spotify ligger rätt nära min egen ripp till flac, medan andra låter jätte konstigt. Tycker därför att det låter konstigt att Spotify som system skulle orsaka försämringen. Det borde låta mer lika om felen då.

Den uppenbara spekulationen är väl att Spotify har den senaste remastrade utgåvan av det mesta. Skivbolagen tror ju att den är bäst. Du kan ha gamla oförstörda upplagor.

Den uppenbars slutsatsen är då att inte lyssna på Spotify utan själv ha kontroll på vilken version man lyssnar på.

Annars kan man ju konstatera att Richard hade rätt, felet var i uppspelningssystemet.
Jag har samma erfarenhet, spela upp digital musik är inte så trivialt som många ger uttryck för, speciellt från PC som inte är designad för att i första hand spela upp musik.
En dedikerad apparat har därför större förutsättningar att optimeras (minska störningarna) för optimal prestanda.
Enl min erfarenhet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-06-30 10:50

MichaelG skrev:Tack för all hjälp och allt engagemang! Och särskilt tack till Palle (eg Supernollan). Jag följde steg för steg råden och nu låter Spotify bra. Huruvida det fortfarande låter sämre än CD eller inte handlar om finlir och sådant bryr jag mig inte så mycket om. Det låter inte dåligt längre (till och med riktigt bra med viss musik) och med det är jag nöjd och glad.

Hälsn. Michael

Då blir man ju lite nyfiken vilket av alla sakerna som var orsaken. Var det några sådana där "bass boost" eller "enhancements" påslagna?

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-06-30 10:51

sportbilsentusiasten skrev:
Svante skrev:

Den uppenbars slutsatsen är då att inte lyssna på Spotify utan själv ha kontroll på vilken version man lyssnar på.

Annars kan man ju konstatera att Richard hade rätt, felet var i uppspelningssystemet.
Jag har samma erfarenhet, spela upp digital musik är inte så trivialt som många ger uttryck för, speciellt från PC som inte är designad för att i första hand spela upp musik.
En dedikerad apparat har därför större förutsättningar att optimeras (minska störningarna) för optimal prestanda.
Enl min erfarenhet.

Vad är det för störningar som ska minskas menar du?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-06-30 11:25

Troligen störningar från kassa nätdelar i datorn, fläktar, HDD o annat som vibrerar plus elekrtomagnetisk strålning (RFI)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-06-30 11:28

sportbilsentusiasten skrev:Troligen störningar från kassa nätdelar i datorn, fläktar, HDD o annat som vibrerar plus elekrtomagnetisk strålning (RFI)

Fast i det här fallet handlade det nog om den alltför rika floran av "finesser" som finns på en PC.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-06-30 11:30

Svante skrev:Då blir man ju lite nyfiken vilket av alla sakerna som var orsaken. Var det några sådana där "bass boost" eller "enhancements" påslagna?

Nej, det fanns inga sådana uppenbara inställningar på. Det var när vi stängde av alla uppspelningsenheter utom Asus Xonar som det började låta bra. Jag experimenterade också med olika samplingshastigheter för användning i delat läge under "Avancerat" för SPDIF, men kunde inte höra några skillnader.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-06-30 11:31

sportbilsentusiasten skrev:Troligen störningar från kassa nätdelar i datorn, fläktar, HDD o annat som vibrerar plus elekrtomagnetisk strålning (RFI)

Dessa uppstår ju i så fall även om du har en nätverksspelare eftersom filerna
lagras på datorn ändå.
Alea iacta est.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-30 11:47

mx skrev:

lagras på datorn ändå.

Det finns en risk för det, men det är väldigt stor skillnad på lagringsmediat också. Vissa datorer passar bättre än andra, de flesta föredrar en bra NAS istället för PC. Mac är nästan alltid ljudmässigt bättre än PC. Och nu snackar vi ljudkvaliteten endast.

En nätverkspelare som packar upp flackfilerna och sköter beräkningar och konvertering i samma låda låter nästan alltid bättre än om konverteringen sköts i PC: n ( alltså konverteringen från FLAC till waw ).

Detta är min erfarenhet och många andras. Nu kommer säkert en massa teknokrater påstå att det inte kan vara nån skillnad, men de har troligen aldrig heller hört en god nätverkspelare som är rätt inställd utan är mera upptagna med mätningar och att lyssna till sinustoner och blindtester....

Alla som har squeezebox touch eller duet kan lätt prova själva vad som låter bättre, vart konverteringen ska ske, i datorn eller i nätverkspelaren. Jag har gjort jämförelsen flera gånger, och Duet låter klart bättre då den sköter konverteringen FLAC/ waw. Ljudet blir mera naturligt och stereobilden blir en aning bättre än då PC: n sköter det hela.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-30 11:50

Svante skrev:

Enl min erfarenhet.

+1.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-06-30 11:51

Du har en otroligt dålig stil på forumet Richard. När jag var hemma hos dig
och lyssnade på dina hemmabyggen lät du inte alls så här stöddig, raljerande
och nedvärderande om andra människor.

Mycket tråkigt beteende.
Alea iacta est.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-30 11:55

:?: :cry:

Användarvisningsbild
Noak

Inläggav Noak » 2013-06-30 12:00

adzer skrev:Det kan det absolut göra. Foobar tex har ju stöd för direktsound/wasapi medans spotify alltid går via windows mixern som kan ställa till alla möjliga med problem.

Jag blev lite nyfiken på det där med WASAPI och att förbigå Windows "ljudförstörande" mjukvaror. Spelade Daft Punks senaste i högupplöst FLAC format och jämförde "primary sound driver" (standardinställningen) med direktinställningen (USB till min Marantz NA-7004 som används som DAC).

Faktum är att jag upplevde en tydlig skillnad mellan de två inställningarna. När jag kopplade förbi Windows ljuddrivrutiner verkade blev basen djupare. Jämförelsevis lät den komprimerad och med mer fokus på midbasen snarare än hela registret. Kanske kan vara bra i datorhögtalare som inte går så djupt som en riktig stereo?

Även diskanten fick ett lyft tycker jag. Hi-hat och andra perkussiva instrument framträdde med en öppnare klang. Likaså blev röster något öppnare i klangen.

Nu var detta bara ett snabbt test, ingen blindlyssning eller så, men jag tycker ändå att observationerna var värda att dela med sig av. Kanske man skulle ställa till med ett riktigt blindtest?
/Noak

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-06-30 12:02

Richard skrev:En nätverkspelare som packar upp flackfilerna och sköter beräkningar och konvertering i samma låda låter nästan alltid bättre än om konverteringen sköts i PC: n ( alltså konverteringen från FLAC till waw ).

Hur många olika spelare har du testat?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-30 12:02

Noak skrev:

Jag blev lite nyfiken på det där med WASAPI och att förbigå Windows "ljudförstörande" mjukvaror. Spelade Daft Punks senaste i högupplöst FLAC format och jämförde "primary sound driver" (standardinställningen) med direktinställningen (USB till min Marantz NA-7004 som används som DAC).

Faktum är att jag upplevde en tydlig skillnad mellan de två inställningarna. När jag kopplade förbi Windows ljuddrivrutiner verkade blev basen djupare. Jämförelsevis lät den komprimerad och med mer fokus på midbasen snarare än hela registret. Kanske kan vara bra i datorhögtalare som inte går så djupt som en riktig stereo?

Även diskanten fick ett lyft tycker jag. Hi-hat och andra perkussiva instrument framträdde med en öppnare klang. Likaså blev röster något öppnare i klangen.

Nu var detta bara ett snabbt test, ingen blindlyssning eller så, men jag tycker ändå att observationerna var värda att dela med sig av. Kanske man skulle ställa till med ett riktigt blindtest?

Medhåll.
Du kan uppleva ungefär samma förbättring med en mac som dator. Min subjektiva erfarenhet.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-30 12:03

Svante skrev:
Richard skrev:En nätverkspelare som packar upp flackfilerna och sköter beräkningar och konvertering i samma låda låter nästan alltid bättre än om konverteringen sköts i PC: n ( alltså konverteringen från FLAC till waw ).

Hur många olika spelare har du testat?

3.

Inte så många alltså. Men resultatet har varit samma, konverteringen görs hörbart bättre i nätverkspelarna.

Uppmanar alla att prova.
Senast redigerad av Richard 2013-06-30 12:08, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-30 12:08

celef skrev:Är det bättre att lyssna genom appleprylar än microsoftdito när man kör spotify?

Ja, det verkar så. Min subjektiva erfarenhet. Men jag har inte testat allt, med alla operativsystem. Bara windows xp, vista och windows 7, kontra apples OS från 2012 med fyra olika datorer.

Användarvisningsbild
Noak

Inläggav Noak » 2013-06-30 12:16

Jag måste faktiskt hålla med. Jag har som sagt en Marantz NA-7004 nätverksspelare som också kan tjänstgöra som DAC (via USB eller optisk/coax).

Mina filer (nästan uteslutande FLAC) lagras på en NAS. Uppspelning av dito filer via en dator inkopplad per USB låter enligt min erfarenhet inte riktigt lika bra som om Marantzen själv sköter uppspelningen. Filerna strömmas i det sistnämnda fallet via nätverkskabel till Marantzen ifrån en garderob där router och NAS huserar.

Skillnaden minskade i och med att Windows ljudhanteringsmjukvara förbikopplades, men jag upplever ändå inte samma närvaro i ljudet när jag spelar upp material via datorn. Nu pratar vi dock väldigt små skillnader ska poängteras.
/Noak

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-30 12:56

Noak skrev:

Jag måste faktiskt hålla med.[.....]

Jag tycker det är otroligt hur ni kan veta det så många olika varianter av både datorer och operativsystem som det finns.

Det är ju inte så att en nätverksspelare är något magiskt, även om det kanske är bekvämt för de som inte är så insatta i hur datorer och mjukvaror fungerar.

Läs det harryup skriver, har ni te x provat hans förslag?
Jag saknar dig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-30 13:32

Vilket menar du ? Såhär skriver Harryup:

Harryup skrev:Personligen skulle jag bli mer bekymmrad om du tyckte Spotify gav dig lika mycket musikglädje som andra källor. :)
Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-30 13:37

Jo, så skriver han.

Han skriver mer också, särskillt om det som du skrev om i inlägget och som jag citerade. Fast det var visst inte i denna tråd :oops:
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-06-30 13:43

Richard skrev:
Detta är min erfarenhet och många andras. Nu kommer säkert en massa teknokrater påstå att det inte kan vara nån skillnad, men de har troligen aldrig heller hört en god nätverkspelare som är rätt inställd utan är mera upptagna med mätningar och att lyssna till sinustoner och blindtester....

Det fetstilade gissar jag att mx reagerar på. Lite onödigt trollande kanske :D

Du kanske inte tänker på det eller avser att vara så retsam, men det uppfattas nog så av vissa.

Användarvisningsbild
focus1999

Inläggav focus1999 » 2013-06-30 16:31

Jag har också upplevt att ljudet från Spotify skiljer från ljudet jag får när jag spelar flac filer även efter att jag justerat inställningarna i Windows för optimalt ljud. För ett par år sedan tyckte jag att ljudet från Spotify var för ljust men ungefär samtidigt som Spotify laserades i USA så tycker jag att ljudet blev lite mörkare. Jag har inte gjort några seriösa lyssningstesten så jag kan inte svära på dom här skilnaderna är verkliga skillnader.

Tidigare i den här tråden har några nämnt att materialet som Spotify får i från skivbolagen kanske varierar i kvalite och det är något som jag funderat över. På konkurrerande musiktjänster wimp, läste jag att skivbolag har sänt sitt material till wimp i väldigt varierande kvalite. Vad jag förstår så har wimp ibland fått musikfiler i lägre bitrate än vad dom själva använder när dom spelar upp filerna. Den som är intresserad kan läsa mer här
http://wimpmusic.com/wweb/specials/audio/

Om man tex, rippar en musikfil till formatet mp3-256 och sedan "transkodar" filen till Ogg-vorbis-320 så kan slutresultatet lite märkligt. Jag skulle tro att musikbolagen sänder samma material till alla streamingbolag som dom har avtal med så den här "transkodingen" är kanske orsaken till att Spotify ibland låter sämre än en musikfil.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-06-30 17:00

Svante skrev:

Fast i det här fallet handlade det nog om den alltför rika floran av "finesser" som finns på en PC.

Om du läser mitt inlägg inser du att min kommentar på störningarna var allmänt menad.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-06-30 17:38

Svante skrev:

Om du läser mitt inlägg inser du att min kommentar på störningarna var allmänt menad.

Ja, fast i det här fallet handlade det nog om den alltför rika floran av "finesser" som finns på en PC. ;)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-06-30 19:22

mx skrev:

lagras på datorn ändå.

Ja, det är oftast bättre att ha en dedikerad "köpe" NAS eller specialbyggd NAS där man har musiken.

Svante, Jag har 5-6 års erfarenhet av olika nätverksspelare och olika NAS.
Har testat massa olika märken och modeller, 20-30 kanske.

Givetvis kan man bygga en egen "PC" som är lika bra som en nätverksspelare men det är ju exakt det många tillverkare gör, och säljer dom som just nätverksspelare.

Och man kan göra sin egen NAS, som jag gjorde förra året.
Lite dyrt med ett antal SSD men man undviker en massa skit med HDD.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-06-30 19:24

Svante skrev:
Svante skrev:

Ja, fast i det här fallet handlade det nog om den alltför rika floran av "finesser" som finns på en PC. ;)

Jo du har redan skrivit det.
Håller med.
DOCK, det viktiga (som jag försökte framföra) är att det finns ÄNNU mer prestanda att hämta ur Spotify om man kör med rätt grejjer.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-30 19:48

mx skrev:

lagras på datorn ändå.

Ja, det är oftast bättre att ha en dedikerad "köpe" NAS eller specialbyggd NAS där man har musiken.

Svante, Jag har 5-6 års erfarenhet av olika nätverksspelare och olika NAS.
Har testat massa olika märken och modeller, 20-30 kanske.

Givetvis kan man bygga en egen "PC" som är lika bra som en nätverksspelare men det är ju exakt det många tillverkare gör, och säljer dom som just nätverksspelare.

Och man kan göra sin egen NAS, som jag gjorde förra året.
Lite dyrt med ett antal SSD men man undviker en massa skit med HDD.

Medhåll.

Det verkar som att nätverkspelare kan, då allting är optimalt, prestera bättre än vad de flesta cd- spelare kan ( drivverket med motorservon stör en hel del på många modeller ) , men det motsatta är lika vanligt.

" Attention to detail" bör tas även med tanke på lagringsmediet innan själva DA- konverteringen. Min subjektiva erfarenhet.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-06-30 20:10

Jag skulle kunna anordna ett blindtest nu i sommar där vi kollar hur olika
nätverksspelare påverkar musiken.

Om några veckor ska vi testa basmoduler i stereo vs. mono blint i alla fall. Så
vi kan göra flera tester.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-06-30 20:26

mx skrev:Jag skulle kunna anordna ett blindtest nu i sommar där vi kollar hur olika
nätverksspelare påverkar musiken.

Jag tror faktsikt inte Richard är intresserad av något blindtest, möjligtvis är det så att du tar resultatet av det som utslagsgivande för vidare resonemang. Dock tror jag att ett nollresultat som jag syftar på nu, inte har någon annan relevans för Richard än att testmetoden är undermålig.

Men, du kanske inte riktade dig till Richard?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-06-30 20:27

Nä, det var mer allmänt. Om vi ändå ska testa saker en kväll kan vi ju försöka
hinna med så mycket som möjligt. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-06-30 20:46

mx skrev:Nä, det var mer allmänt. Om vi ändå ska testa saker en kväll kan vi ju försöka
hinna med så mycket som möjligt. :)

Ja! Sånt är kul. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-07-01 07:52

MichaelG skrev:Tack för all hjälp och allt engagemang! Och särskilt tack till Palle (eg Supernollan). Jag följde steg för steg råden och nu låter Spotify bra.

Bra att det löste sig för dig och att du inte bara gav upp och (felaktigt) konstaterade att spotify generellt låter illa. :)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-07-01 08:47

mx skrev:

Jag har några låtar/exempel där som kan vara trevliga testa med, jag tror att dom är utslagsgivande i ett sånt blindtest!

I mitt rum är det så iaf, jag har inte testat låtarna i andra rum eller anläggningar däremot.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

1947

Inläggav 1947 » 2013-07-01 09:00

Spotify är åtminstone för mig en guldgruva att hitta artister och musik man aldrig har tillgång till. De eventuella och ytterst små brister i återgivningen får man ta. För mig är det oftast dåligt överförda och förstörda remastringar och remix av originalskivor som man har lagt ut på Spotify som jag reagerar på. Skivor man hittar i Rustas skivpall och liknande.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-07-01 10:37

1947 skrev:Spotify är åtminstone för mig en guldgruva att hitta artister och musik man aldrig har tillgång till. De eventuella och ytterst små brister i återgivningen får man ta. För mig är det oftast dåligt överförda och förstörda remastringar och remix av originalskivor som man har lagt ut på Spotify som jag reagerar på. Skivor man hittar i Rustas skivpall och liknande.

Håller med! :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-07-01 13:42

Nu har jag testat Spotify och växlat mellan Windows - vilken
jag gjort rekommenderade inställningar på, och Mac.

Upplever en markant ljudskillnad via Macen. Sååå?

Användarvisningsbild
DL

Inläggav DL » 2013-07-01 14:33

Du använde en extern DA-omvandlare och samma väg till DACen (eg. samma optiska kabel på båda eller samma USB på båda) också?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-07-01 14:37

DL skrev:Du använde en extern DA-omvandlare och samma väg till DACen (eg. samma optiska kabel på båda eller samma USB på båda) också?

Ja, DAC'en i mitt försteg. Samma kabel kopplat till
utgången på en optisk konverter i högtalaruttagen på datorerna.

Volymmatchningen ska vara osagt. Rent subjektiv upplevelse.

Användarvisningsbild
DL

Inläggav DL » 2013-07-01 15:40

Nefilim skrev:Volymmatchningen ska vara osagt. Rent subjektiv upplevelse.

Då kanske man inte skall dra alltför stora slutsatser, löjligt små skillnader i nivå kan ju upplevas som stora ljudförbättringar eller försämringar.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-07-01 15:50

DL skrev:
Nefilim skrev:Volymmatchningen ska vara osagt. Rent subjektiv upplevelse.

Då kanske man inte skall dra alltför stora slutsatser, löjligt små skillnader i nivå kan ju upplevas som stora ljudförbättringar eller försämringar.

Om man inte har möjlighet att göra volymmatchningen korrekt. Kan man inte kompenserar det genom att ställa den upplevt "bättre" påtagligt svagare och testa igen?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-07-01 17:16

Nefilim skrev:
DL skrev:Du använde en extern DA-omvandlare och samma väg till DACen (eg. samma optiska kabel på båda eller samma USB på båda) också?

Volymmatchningen borde inte vara ett problem, det är ju en digital dataström. Är volymen olika så VET man att det pågår processning, om än bara en volymförändring.

Det är kanske dags att börja leta omsamplingsproblem och "enhancements" även i Macen?

Användarvisningsbild
DL

Inläggav DL » 2013-07-01 18:13

Svante skrev:Volymmatchningen borde inte vara ett problem, det är ju en digital dataström. Är volymen olika så VET man att det pågår processning, om än bara en volymförändring.

Det har du ju förstås rätt i! Kommer det inte en bitperfekt ström ur båda datorerna är något fel.

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2013-07-01 18:32

Svante skrev:
Nefilim skrev:

Volymmatchningen borde inte vara ett problem, det är ju en digital dataström. Är volymen olika så VET man att det pågår processning, om än bara en volymförändring.

Det är kanske dags att börja leta omsamplingsproblem och "enhancements" även i Macen?

Gäller att ha rätt inställningar i Audio MIDI Setup:

Bild

Användarvisningsbild
DL

Inläggav DL » 2013-07-01 21:43

Precis som i Windows med andra ord :-)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-07-01 21:54

DL skrev:Precis som i Windows med andra ord :-)

Precis min tanke. Frågan är hur bra omsamplaren är. Antagligen har de undvikit katastrofen som kom med Vista, men jag skulle inte förvänta mig en superbra implementation.

Hur som helst gör man nog klokt i att ställa in 44100 där, om man har mest rippade CD eller Spotify så man slipper omsampling.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-07-01 23:37

Tack för tipset joakimfors! Aldrig tänkt på Audio Midi...
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2013-07-03 11:47

Angående varierande ljudkvalitet: Om jag förstått det rätt (jag var, som säkert många andra här, betatestare innan Spotify släpptes publikt) så var det i begynnelsen i princip programmerarnas + vänners gemensamma mp3-arkiv som utgjorde "input" till den ursprungliga musikdatabasen. Det är väl inte helt otänkbart att en del sånt fortfarande hänger kvar, speciellt för mer esoteriskt material. Vorbis-omkodade 128-mp3:or, ursprungsrippade med något program från 98, kommer nog inte rosa marknaden idag...

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-07-03 12:01

joakimfors skrev:
Svante skrev:
Nefilim skrev:

Gäller att ha rätt inställningar i Audio MIDI Setup:

Bild

Var hittar jag detta?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-03 12:05

Nefilim skrev:
Var hittar jag detta?

Application/Utilities

Eller sök via spotlight.