Moderator: Redaktörer
Objektivisten skrev:Kan tänka mig det. Alla musikälskare föredrar ju rör framför grus, en rörwatt motsvarar ju dessutom 2 gruswatt och ju färre komponenter desto renare ljud. Inga konstigheter att man vill gå den upplysta vägen framför den mörkbelagda komersiella ormoljestigen. Kudos till Emotiva. I all välmening.
paa skrev:Objektivisten skrev:Kan tänka mig det. Alla musikälskare föredrar ju rör framför grus, en rörwatt motsvarar ju dessutom 2 gruswatt och ju färre komponenter desto renare ljud. Inga konstigheter att man vill gå den upplysta vägen framför den mörkbelagda komersiella ormoljestigen. Kudos till Emotiva. I all välmening.
Glas är det nya kiselgruset!
Så där känner jag också. Jag har bara skrapat på ytan när det kommer till hifi, har typ ingen erfarenhet av rör alls.Objektivisten skrev:Kan tänka mig det. Alla musikälskare föredrar ju rör framför grus, en rörwatt motsvarar ju dessutom 2 gruswatt och ju färre komponenter desto renare ljud. Inga konstigheter att man vill gå den upplysta vägen framför den mörkbelagda komersiella ormoljestigen. Kudos till Emotiva. I all välmening.
Objektivisten skrev:Kan tänka mig det. Alla musikälskare föredrar ju rör framför grus, en rörwatt motsvarar ju dessutom 2 gruswatt och ju färre komponenter desto renare ljud. Inga konstigheter att man vill gå den upplysta vägen framför den mörkbelagda komersiella ormoljestigen. Kudos till Emotiva. I all välmening.
IngOehman skrev:Varför skriver du sådana där inlägg?![]()
Naqref skrev:IngOehman skrev:Varför skriver du sådana där inlägg?![]()
För att hen kan?!
IngOehman skrev:Naqref skrev:IngOehman skrev:Varför skriver du sådana där inlägg?![]()
För att hen kan?!
Ja, kanske.
Men alla beter sig ju inte illa bara för att man kan.
- - -
Många forum har regler med avseende på flejming/trollande. Om det
bara skall finnas en enda regel så vore kanske den bäst.
Tycker faktiskt.se borde byta bort alla regler som finns mot just den.
Vh, iö
IngOehman skrev:Naqref skrev:IngOehman skrev:Varför skriver du sådana där inlägg?![]()
För att hen kan?!
Ja, kanske.
- - -
Vh, iö
IngOehman skrev:Objektivisten skrev:Kan tänka mig det. Alla musikälskare föredrar ju rör framför grus, en rörwatt motsvarar ju dessutom 2 gruswatt och ju färre komponenter desto renare ljud. Inga konstigheter att man vill gå den upplysta vägen framför den mörkbelagda komersiella ormoljestigen. Kudos till Emotiva. I all välmening.
Nej, på alla påståenden. De är allihopa falska.
Alla musikälskare föredrar inte rör.
En rörwatt motsvarar inte två halvledarwatt. En watt är alltid en watt. Vissa
sorters rörförstärkare kan dock leverera mera effekt än det de specificerar,
men det är något helt annat än att effekten skulle vara någon annat än vad
den är, och dessutom gäller detta förhållande inte alla rörsteg, och när det
råder så beror det inte på rören.
Det finns heller ingen entydig koppling mellan antalet komponenter och hur
rent ljudet är (kliniskt) ELLER ens hur rent det uppfattas.
När det gäller ditt "i all välmening" som avslutning på ett inlägg som är ett
typiskt flame/trollinlägg (med avsikt att vara provocerande) så bildar det i
varje fall möjligen en konsekvent avslutning på ett inlägg som varit fel från
början till slut.
Varför skriver du sådana där inlägg?
Vh, iö
- - - - -
PS: Rör kan vara mycket bra att bygga förstärkare med, förstärkare som
kommer sina användare till stor glädje. Men det betyder inte att de är rätt val
för alla, och generaliseringar i stil med Objektivistens är helt enkelt osanna.
Kul hur som helst om Emotiva gör ett rörsteg.
Naqref skrev:IngOehman skrev:Naqref skrev:IngOehman skrev:Varför skriver du sådana där inlägg?![]()
För att hen kan?!
Ja, kanske.
- - -
Vh, iö
Nu är ju detta OT men jag tycker inte det var trollande. Åtm inte så länge humor är trollande. Men visst det finns ju humorlösa personer också. Fast inte ens det borde förbjudas tycker jag. Även om det är tråkigt och tråkigt är okul.
petersteindl skrev:IngOehman skrev:Objektivisten skrev:Kan tänka mig det. Alla musikälskare föredrar ju rör framför grus, en rörwatt motsvarar ju dessutom 2 gruswatt och ju färre komponenter desto renare ljud. Inga konstigheter att man vill gå den upplysta vägen framför den mörkbelagda komersiella ormoljestigen. Kudos till Emotiva. I all välmening.
Nej, på alla påståenden. De är allihopa falska.
Alla musikälskare föredrar inte rör.
En rörwatt motsvarar inte två halvledarwatt. En watt är alltid en watt. Vissa
sorters rörförstärkare kan dock leverera mera effekt än det de specificerar,
men det är något helt annat än att effekten skulle vara någon annat än vad
den är, och dessutom gäller detta förhållande inte alla rörsteg, och när det
råder så beror det inte på rören.
Det finns heller ingen entydig koppling mellan antalet komponenter och hur
rent ljudet är (kliniskt) ELLER ens hur rent det uppfattas.
När det gäller ditt "i all välmening" som avslutning på ett inlägg som är ett
typiskt flame/trollinlägg (med avsikt att vara provocerande) så bildar det i
varje fall möjligen en konsekvent avslutning på ett inlägg som varit fel från
början till slut.
Varför skriver du sådana där inlägg?
Vh, iö
- - - - -
PS: Rör kan vara mycket bra att bygga förstärkare med, förstärkare som
kommer sina användare till stor glädje. Men det betyder inte att de är rätt val
för alla, och generaliseringar i stil med Objektivistens är helt enkelt osanna.
Kul hur som helst om Emotiva gör ett rörsteg.
Om man nu skall läsa Objektivistens inlägg ordagrannt så skulle jag tippa att alla musikälskare föredrar rör framför grus. Åtminstone gör jag det. Åtminstone i rätt sammanhang. Grus funkar bra på t.ex. en grusgångtycker jag.
petersteindl skrev:Men om grus även betyder något annat än just grus, så kan det ju vara så att Obbie helt enkelt har valt att sätta definitionen på musikälskare så som han gjort.
petersteindl skrev:Sedan är det ju så att, bara för att någon kastat ett nät i sjön så behöver man ju inte simma in i nätet.
petersteindl skrev:Så deterministisk behöver man ju inte vara bara för att man tror på materialism med behavioristiska inslag
Oj jag trodde du var med kretsen som föredrog det andra. Fast å andra sidan, skall man inte tro så mycket, kan man göra i kyrkan. Varför tror du rör är mer hifi ? Undras om rörmokare föredrar rörförstärlare.Fjonkalicious skrev:Jag tror, precis som _Fredrik_ att rör är den enda sanna vägen till riktig hifi.
Mvh....
Jag har fått intrycket att dom är mer musikaliska, men sämre på att spela upp rent ljud. Nu spekulerar jag bara, har extremt lite erfarenhet av rör. Jag har också hört att rör är bättre för mer dynamisk musik, men inte så bra till euro techno.Xiro skrev:nu när väldans kloka och erfarna personer ändå deltar i denna tråd passar jag på att fråga: varför gillas rörstärkare av många? är det att många rörstärkare typiskt har väldigt låg nivå av en viss sorts dist? eller har de typiskt mycket dist av en för upplevelsen gynnsam typ? eller är det sannolikt ett gillande som inte är grundat på deras ljudtekniska egenskaper?
jag är helt oerfaren vad gäller rörstärkeri, och genuint nyfiken.
arcam mosfet är vad jag är van vid.
Xiro skrev:nu när väldans kloka och erfarna personer ändå deltar i denna tråd passar jag på att fråga:
0.) varför gillas rörstärkare av många?
1.) är det att många rörstärkare typiskt har väldigt låg nivå av en viss sorts dist?
2.) eller har de typiskt mycket dist av en för upplevelsen gynnsam typ?
3.) eller är det sannolikt ett gillande som inte är grundat på deras ljudtekniska egenskaper?
Strmbrg skrev:Varför detta metodfokus?
Det tycks tom finnas de som förtöjer sig rent mentalt vid en viss metod.
![]()
Det övergår mitt förstånd, enär rimligen resultatet är tusenfalt viktigare än metoderna.
Eller så har jag missförstått något elementärt...
Xiro skrev:nu när väldans kloka och erfarna personer ändå deltar i denna tråd passar jag på att fråga: varför gillas rörstärkare av många? är det att många rörstärkare typiskt har väldigt låg nivå av en viss sorts dist? eller har de typiskt mycket dist av en för upplevelsen gynnsam typ? eller är det sannolikt ett gillande som inte är grundat på deras ljudtekniska egenskaper?
Xiro skrev:nu när väldans kloka och erfarna personer ändå deltar i denna tråd passar jag på att fråga: varför gillas rörstärkare av många?
Xiro skrev:är det att många rörstärkare typiskt har väldigt låg nivå av en viss sorts dist? eller har de typiskt mycket dist av en för upplevelsen gynnsam typ? eller är det sannolikt ett gillande som inte är grundat på deras ljudtekniska egenskaper?
Xiro skrev:peter,
det fall jag tänker mig är rörstärkeri mot transistordito, vid volym och last som de alla arbetar bekvämt med, kalibrerad volym och samma högtalare, och allt annat lika. och jag söker någon form av förklaring till varför vissa/många är så förtjusta i rörstärkeri.
Xiro skrev:jag är med på att man inte kan generalisera. är mer nyfiken på om vissa rörförstärkare har gynnsamma egenskaper som inga/få transistordito har. vilka egenskaper skulle det vara? eller det kanske är någon ogynnsam egenskap som många/alla transistorförstärkare har, som typiskt rörförstärkare har mindre/inget av?
zartok skrev:En fundering om rör. Rören distar ju mjukare än andra typer av förstärkarkonstruktioner (det som kallas grus i inledandet av tråden). Innebär det också på något sätt att rör (generellt sett) klarar av att dista mer (thd) innan dom klipper?
zartok skrev:En fundering om rör. Rören distar ju mjukare än andra typer av förstärkarkonstruktioner (det som kallas grus i inledandet av tråden). Innebär det också på något sätt att rör (generellt sett) klarar av att dista mer (thd) innan dom klipper?
IngOehman skrev:Varför skriver du sådana där inlägg?
jo jag drömde att du slängde ut de som inte gillade rör. Sicken rörig dröm.IngOehman skrev:På vad grundar du den ledande frågan?
Vh, iö
IngOehman skrev:Ju mera man vet, kan och förstår, desto lättare är det att inse hur man kan och
bör undersöka allt det behöver undersökas - för att man skall kunna göra ett
val som man blir maximalt nöjd med.
Hur då, en låda med två olika förstärkare i?Nattlorden skrev:Någon kunde ju bygga ett slutsteg som gick att switcha mellan rör och trissor, så vore valet lättare att utföra.
paa skrev:Hur då, en låda med två olika förstärkare i?Nattlorden skrev:Någon kunde ju bygga ett slutsteg som gick att switcha mellan rör och trissor, så vore valet lättare att utföra.
Renobo skrev:Kan man simulera hifi-rörljud digitalt som i gitarreffekter?
/Krister
Objektivisten skrev:Man simulerar ju inte bara förstärkaren utan även olika högtalarkabinett på proffssidan. Så man skulle ju kunna tänka sig en dsp med olika högtalarfärgningar för hifi-bruk. ''Ikväll känner jag för lite Ino-färgning'' liksom, *switch*.
Another advantage of NEKKST studio monitors is the ability to download models of iconic studio monitors, as well as the listening environments of world-class producers and recording artists, all of which are controllable directly from your iPad/iPhone.
IngOehman skrev:...när det gäller att emulera (inte
simulera) högtalare som man gör i musikvärlden med gitarrförstärkare...

Xiro skrev:Mina spekulationer, som sammanfaller med en del som redan berörts:
a) Vissa apparater adderar övertoner som kan upplevas positiva vid lyssning med gles musik eller musik där de adderade övertonerna passar in och känns väsentligen naturliga. Det blir någon slags dither-effekt som kan hjälpa hjärnan att skapa/uppfatta detaljer. När musiken blir för komplex blir det dock inte alls trevligt, musiken full av komplexa ljud och apparaten adderar då massor av övertoner och resultatet blir en ljudgröt.
b) Vissa apparater adderar inte övertoner, och har inte heller upplösning nog att ta fram tillräckligt mycket av de detaljer, övertoner och rumsinformation som finns på fonogrammet. Sådana apparater kan göra mig lyssningstrött, hjärnan jobbar för att hitta det som fördunklats. Den här typen av apparat får mig att tänka på hifi-uttryck som "svärta mellan tonerna", "musikalisk", "koherent" etc.
c) Vissa apparater har, utan att förvränga eller addera, upplösning nog att ta fram detaljer, övertoner och rumsinfo som finns på fonogrammet. Musiken blir spännande genom att den framträder klart (ifall fonogrammet tillåter). Dessa apparater tror jag är ett bättre alternativ för mig, då de blir mer allround och inte ställer till det när musiken blir komplex. Den här typen av apparater får mig att tänka på hifi-omdömen som "spretig", "spelar för sig" - att de i vissa fall egentligen beror på fonogrammet/musiken och inte apparaten, men att det är svårt att skilja dem. Vi vill gärna tro att fonogrammet är perfekt, fonogrammet lät ju inte defekt på andra apparater. Defekterna/egenheterna i fonogrammen ser jag gärna som något intressant, de tillför närvaro och äkthet, man flyttas till själva ögonblicket och atmosfären där musiken spelades.
Jag skulle inte vilja leva utan alt c. Och jag skulle inte vilja ha levt utan att ha ägt någon apparat enligt alt a.
Om vi pratar förstärkare, och inte så dyra, så har jag fått för mig att alt c sannolikt innebär en "transparent" transistorförstärkare, och att alt a sannolikt innebär någon typ av rörförstärkare med hög dist.
Eller är det så att en rörförstärkare kan ha egenskaper som gör den klockren, kanske till och med unikt bra för alt c? (Jag har fortfarande inte fattat om vissa rörförstärkare har transparens-egenskaper som transistorförstärkare inte kan uppnå. Hade varit intressant att höra om någon tycker det, och i så fall med en detaljerad förklaring.)
- - - -
För mig blir alt c som en lågbrusande kamera med skarp optik. Alt b blir som en brusande kamera med oskarp optik, där detaljer dränks av oskärpa och brusreducering. Alt a blir som en brusig kamera, som man valt att använda utan brusreducering.
- - - -
För någon vecka sedan pratade jag om alternativen a, b och c med hifi-intresserade kollegor. Kände inte riktigt att de höll med. Kanske har jag fel eller det finns något mer användbart synsätt? (Jag tror inte det, men jag är öppen för idéer och nya synsätt.)
IngOehman skrev:2. Vad menar du med "inte upplösning nog" hos B-apparaterna? Upplösning
är en lite luddig term som, som regel, används när man inte vet vad som
orsakar hög eller låg dito. Det finns fall då den kan användas mera konkret,
t ex antal bitar i ett digitalt system.
Men min fråga är vad det är som gör att du föreställer dig en apparat som
INTE adderar övertoner (alltså inte distorderar) men som ändå saknar upp-
lösning? Hur går det till? menar du att den brusar, eller vad skulle kunna ge
brister med avseende på upplevd upplösning som INTE beror på olinjäriteter?
IngOehman skrev:3. I fallet C har jag en liknande fråga, nämligen om du menar att det skulle
vara normalt att upplösning kommer av distorsion? Alltså att hög upplösning
i normalfallet är en sorts förvrängning?
Skälet att jag frågar det är det sätt du startar: "Vissa apparater har, utan att
förvränga eller addera, upplösning nog att ta fram detaljer, övertoner och rums-
info som finns på fonogrammet."
För mig så känns det naturligare att utgå ifrån att det är just genom att inte
förvränga som upplösningen blir hög. Men den utgångspunkten blir din reser-
vation (utan att förvränga eller addera) lite svår att förstå.
När åstadkommer man upplösning genom att förvränga eller addera (vilket
dessutom rent tekniskt är samma sak) musiksignalen?
Xiro skrev:Min spekulation är såhär:
Många lyssnare vill att musiken ska kännas spännande (utan att bli påfrestande). De ratar då gärna en apparat som inte medger det. Att de ratar apparaten kan vara för att den av någon anledning inte återger detaljer i musiken såsom övertoner, rumsinformation etc. De kanske också ratar en apparat som tvärtom faktiskt återger alla dessa fina detaljer, för att den inte återger vissa fonogram på ett spännande sätt. Men de är (edit: kanske) inte (edit: fullt) medvetna om att bristen ligger hos dessa fonogram. Så hittar de en apparat med vilken många fonogram låter spännande och tänker att de hittat rätt. Men så går tiden, och de är kanske ändå inte nöjda. Jag gissar då typiskt att de inte är nöjda när de lyssnar på komplex och tät musik, och/eller vid högre volymer. Då blir nämligen apparatens färgning (i detta diskussion addition av övertoner på grund av att det här handlar om rörförstärkare kontra transistordito) för mycket.
Xiro skrev:IngOehman skrev:2. Vad menar du med "inte upplösning nog" hos B-apparaterna? Upplösning
är en lite luddig term som, som regel, används när man inte vet vad som
orsakar hög eller låg dito. Det finns fall då den kan användas mera konkret,
t ex antal bitar i ett digitalt system.
Men min fråga är vad det är som gör att du föreställer dig en apparat som
INTE adderar övertoner (alltså inte distorderar) men som ändå saknar upp-
lösning? Hur går det till? menar du att den brusar, eller vad skulle kunna ge
brister med avseende på upplevd upplösning som INTE beror på olinjäriteter?
Det var nog fel tänkt/uttryckt av mig. Jag menar en apparat som upplevs brista i upplösning, och som samtidigt inte adderar något som kan upplevas som gynnsamt. Kanske en apparat som har ogynnsam harmonisk dist eller stark/ogynnsam IM-dist? Dist som inte heller adderar gynnsam stokastisk resonans, d v s hjälper inte lyssnaren att uppfatta mer detaljer.
Xiro skrev:IngOehman skrev:3. I fallet C har jag en liknande fråga, nämligen om du menar att det skulle
vara normalt att upplösning kommer av distorsion? Alltså att hög upplösning
i normalfallet är en sorts förvrängning?
Skälet att jag frågar det är det sätt du startar: "Vissa apparater har, utan att
förvränga eller addera, upplösning nog att ta fram detaljer, övertoner och rums-
info som finns på fonogrammet."
För mig så känns det naturligare att utgå ifrån att det är just genom att inte
förvränga som upplösningen blir hög. Men den utgångspunkten blir din reser-
vation (utan att förvränga eller addera) lite svår att förstå.
När åstadkommer man upplösning genom att förvränga eller addera (vilket
dessutom rent tekniskt är samma sak) musiksignalen?
Jag spekulerar i att addition av övertoner (kanske även brus, och eko) i vissa fall kan hjälpa lyssnaren att uppfatta mer av informationen på fonogrammet. Och så tror jag att detta som adderas också kan ställa till det om insignalen är för komplex, då blir ju indata+addition för rörig/grötig och hjärnan måste arbeta mer istället för mindre.
Xiro skrev:Jag tänker mig en apparat med minimal dist och maximal upplösning som mest allround, det som jag tror passar mig bäst.
Xiro skrev:Kompletterad med smidiga tonkontroller kommer den säkert skänka glädje med massor av fonogram. Dock finns det kanske vissa fonogram som gör sig bäst med t ex en lagom distande rörförstärkare som adderar gynnsamma övertoner? En sådan rörförstärkare kanske också upplevs positivt vid lägre volym med inte alltför komplex musik på grund av att den adderar stokastisk resonans?
Xiro skrev:En frågeställning som jag envist vill upprepa, för att bli säker på att jag inte missat något:
Är det så att en rörförstärkare KAN ha egenskaper som gör den klockren, kanske till och med unikt bra ur upplösnings-synpunkt?
Xiro skrev:(Jag har fortfarande inte fattat om vissa rörförstärkare har transparens-egenskaper som transistorförstärkare inte kan uppnå.
Xiro skrev:Hade varit intressant att höra om någon tycker det, och i så fall gärna med en detaljerad förklaring.) Här söker jag förklaringar både i det objektiva och det subjektiva.
nja blir väldans dyrt o inte snyggt. Borde förbjudas.IngOehman skrev:Tvärtom - det är just vuxna som kan ha det. Det är en av fördelarna med att
bli vuxen och myndig.
Vh, iö
WORD!IngOehman skrev:Jag gillar egentligen inte kompromisser, men här kan jag tänka mig att
föreslå en kompromisslösning - vi förbjuder dig att ha flera anläggningar.
Vh, iö
WORD! OT! Ja, jag bara skojade med Ingvar. Såklart skall det inte förbjudas här inte. Varför skulle det vara bra för, och de som som bestämmer att det borde förbjudas vad vinner de på det, förutom att jävlas? Nej det jag mer tänkte på är att det blir lite svårt, om nu är lite som oss, så kan det blir väldans dyrt. En anläggning avdelning hyfsad, rummen skall göras vid(inte bara ett utan flera) och frugan eller karakarlen (aaa där är förbjudaren) har kanske emot att partnern håller på så.IngOehman skrev:Okej, jag upphäver med omedelbart verkan förbudet.
Matså får ha flera anläggningar, så många han vill. Det enda han inte
får är att få ett förbud mot att ha flera.
Puh, nu känns det bättre.
Tack Komorock för att du säger ifrån när jag går emot min natur.
Vh, iö
IngOehman skrev:Xiro skrev:Kompletterad med smidiga tonkontroller kommer den säkert skänka glädje med massor av fonogram. Dock finns det kanske vissa fonogram som gör sig bäst med t ex en lagom distande rörförstärkare som adderar gynnsamma övertoner? En sådan rörförstärkare kanske också upplevs positivt vid lägre volym med inte alltför komplex musik på grund av att den adderar stokastisk resonans?
Det låter inte positivt utan som ett otäckt fenomen.
Vad är det för någonting? Och varför skulle det tillföra något positivt?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster