Moderator: Redaktörer
eljulio skrev:Som nybliven ägare av en skivspelare har jag rotat fram ett gäng gamla LP-skivor av högs varierande kvalitet från 80-talet. Att döma av funktionen så var jag inte särskilt försiktig för 25 år sedan så det låter risigt om vissa (läs repigt).
Men några kanske går att skärpa upp med skivtvätt? Hur gör ni?
Obs, vet ej om detta är rätt ställe för tråd...
eljulio skrev:Tack för tipsen!
Kronkan. Låter fenomenalt trevligt. Tyvärr är utbudet i Kalmar nedslående.
Jansson skrev:Jag använder en Clearaudio Smart Matrix.
tobm skrev:Jag har en liknande, en Hanss Acoustics RC-20.
Enda nackdelen är att tallriken bara snurrar åt ett håll, så man får stämga av rotationen och ta andra hållet manuellt med borsten. Inte tillräckligt irriterande för att man ska byta ut den men lite surt är det.
tobm skrev:Jag har en liknande, en Hanss Acoustics RC-20.
Enda nackdelen är att tallriken bara snurrar åt ett håll, så man får stänga av rotationen och ta andra hållet manuellt med borsten. Inte tillräckligt irriterande för att man ska byta ut den men lite surt är det.
Vinylcalle skrev:tobm skrev:Jag har en liknande, en Hanss Acoustics RC-20.
Enda nackdelen är att tallriken bara snurrar åt ett håll, så man får stänga av rotationen och ta andra hållet manuellt med borsten. Inte tillräckligt irriterande för att man ska byta ut den men lite surt är det.
Har en likadan (jetmotorförsedd med tanke på ljudet). Förstår inte varför du ska köra två håll iofs?
Mvh Carl
tobm skrev:Jag tänker mig att om det finns guck som fastnat i spåren så är det större chans att få bort det om man angriper det med vätska och borste från båda hållen.
Cicaro skrev:Jag letade rätt på en ultraljudstvätt och å moddade så skivan kunde få plats. Det och en lösning med vatten,diskmedel och isopropanol brukar göra susen. Vet dock int var man hittar en överkomlig ultraljudstvätt med tillräckligt stort bad jag var snål och byggde min av delar
Thomas_A skrev:Finns ju en ultraljudstvätt på vinylbutiken. Dock är jag tveksam till dess långa operation per skiva. Och den verkar låta en del. För mig verkar Loricraften vara vettig.
Kronkan skrev:Thomas_A skrev:Finns ju en ultraljudstvätt på vinylbutiken. Dock är jag tveksam till dess långa operation per skiva. Och den verkar låta en del. För mig verkar Loricraften vara vettig.
Vi har skivvätten med ultrasonic rengöring.
https://www.youtube.com/watch?v=tkfiuh5kHhU
Den tar 5 minuter för båda sidorna. Inget elakt ljud men tillräckligt högt så vi spelar inte under en tvättprocess.
Kan inte jämföra den med någon annan maskin. Men har inget negativt att säga mer än att en tvätt tar 5 minuter. Den går inte att avbryta heller även om man ser att skivan är torr. Två drivhjul som roterar skivan låser den ju så man bör ju inte rycka loss den.
Det finns några skäl till att vi valde just denna. Den står alltid framme i vardagsrummet. Ytan är inte större än att den får plats på fönsterbänken. Så här såg anläggningen ut när Stefan från Akkelis Audio var hemma för kundbesök.
http://www.akkelisaudio.com/kundsystem-molndal-1.html
Sedan att användarvänligheten är stor. Och att den även passar in i miljön så att säga enligt vårt tänk.
Men helt avgörande var att den fick plats på fönsterbänken.
Om det är marknadens bästa rengöringsmaskin vet jag inte.
Den drar en del vatten. Jag använder, rätt eller fel, mestadels vatten från torktumlaren.
Vinylcalle skrev:Kronkan skrev:Thomas_A skrev:Finns ju en ultraljudstvätt på vinylbutiken. Dock är jag tveksam till dess långa operation per skiva. Och den verkar låta en del. För mig verkar Loricraften vara vettig.
Vi har skivvätten med ultrasonic rengöring.
https://www.youtube.com/watch?v=tkfiuh5kHhU
Den tar 5 minuter för båda sidorna. Inget elakt ljud men tillräckligt högt så vi spelar inte under en tvättprocess.
Kan inte jämföra den med någon annan maskin. Men har inget negativt att säga mer än att en tvätt tar 5 minuter. Den går inte att avbryta heller även om man ser att skivan är torr. Två drivhjul som roterar skivan låser den ju så man bör ju inte rycka loss den.
Det finns några skäl till att vi valde just denna. Den står alltid framme i vardagsrummet. Ytan är inte större än att den får plats på fönsterbänken. Så här såg anläggningen ut när Stefan från Akkelis Audio var hemma för kundbesök.
http://www.akkelisaudio.com/kundsystem-molndal-1.html
Sedan att användarvänligheten är stor. Och att den även passar in i miljön så att säga enligt vårt tänk.
Men helt avgörande var att den fick plats på fönsterbänken.
Om det är marknadens bästa rengöringsmaskin vet jag inte.
Den drar en del vatten. Jag använder, rätt eller fel, mestadels vatten från torktumlaren.
Va fint du hade det. Tror säkert det är en utmärkt tvätt. Hade gärna haft en mer automatiserad själv men min plånbok har inte hållt med.
MvH Carl
Ragnwald skrev:Kör själv med Grumme Hav och diskborste och med gott resultat.
Vissa vinyl, inköpta på Röda korset, Katthemmet etc, kräver noggrannare rengöring.
Vissa vinyl, inköpta på Röda korset, Katthemmet etc, kräver noggrannare rengöring.
Kronkan skrev:Ragnwald skrev:Kör själv med Grumme Hav och diskborste och med gott resultat.
Jo Rangwald!
Jag gör ett samlat svar på dina olika inlägg![]()
Det handlar om man väljer att göra en subjektiv värdering eller en objektivt och kanske transparant val.
Ur ett subjektivt perspektiv ger diskning med borste och diskmedel inget mervärde även om det så att säga blir objektivt lika rent.
Vinyldiskmaskinen gör att musiken som distraktion försvinner några minuter. Under denna tid så går jag ut och sätter på en kopp kaffe. Slänger in tvätten i torktumlaren, besöker toaletten och annat småplock. Lätt som en plätt så får jag något gjort. Ger mervärde. Ibland till och med kan jag göra något Popsnöret värdesätter. I undantagsfall alltså. Men ibland blir det tvärtom. Varför sölar du så kan ju kommentaren också bli
.
Perfector skrev:Kronkan skrev:Ragnwald skrev:Kör själv med Grumme Hav och diskborste och med gott resultat.
Jo Rangwald!
Jag gör ett samlat svar på dina olika inlägg![]()
Det handlar om man väljer att göra en subjektiv värdering eller en objektivt och kanske transparant val.
Ur ett subjektivt perspektiv ger diskning med borste och diskmedel inget mervärde även om det så att säga blir objektivt lika rent.
Vinyldiskmaskinen gör att musiken som distraktion försvinner några minuter. Under denna tid så går jag ut och sätter på en kopp kaffe. Slänger in tvätten i torktumlaren, besöker toaletten och annat småplock. Lätt som en plätt så får jag något gjort. Ger mervärde. Ibland till och med kan jag göra något Popsnöret värdesätter. I undantagsfall alltså. Men ibland blir det tvärtom. Varför sölar du så kan ju kommentaren också bli
.
Att tvätta en skiva för hand är fantastiskt meditativt. Och man får se resultatet omedelbart. Eller höra. CCS first album blev som ny då allt gammalt damm och annan smuts försvann ur spåren. Vinyl forever.
Perfector skrev:Att tvätta en skiva för hand är fantastiskt meditativt. Och man får se resultatet omedelbart. Eller höra. CCS first album blev som ny då allt gammalt damm och annan smuts försvann ur spåren. Vinyl forever.
KarlXII skrev:Kronkan, vad är det som händer med dina citat...?
PekkaJohansson skrev:Den tvättade låter i bästa fall renare! Resultatet beror på flera olika saker. Den som vill göra en seriös jämförelse spelar förslagsvis in skivan på cd-r före och efter tvätt och lyssnar.
Jag skulle för övrigt avråda från olika former av handtvätt. Vinylskivor är känsliga saker och det är dumt att utsätta dem för onödiga fysiska påfrestningar. Metoden med vätning med snäll vätska (isopropanol + destillerat vatten), försiktig borstning med mjuk skivborste och uppsugning av vätska genom lämpligt munstycke och slang är skonsam och ger bra resultat.
Med vänlig hälsning
Pekka
PekkaJohansson skrev:Med tanke på de mikroskopiska vindlingarna som finns nere i skivspåret verkar det dumt att pressa smutsen i den riktningen, vilket man riskerar att göra när man torkar med trasor och svampar. Dessutom orsakar man garanterat nya små repor i skivans yta. Att försiktigt lösa upp smutsen och sedan suga ut vätska och smuts är rimligen mer framgångsrikt om man vill att skivan ska bli så ren som möjligt utan att ta skada. Apropå experter har jag själv häpnat över hur skivbutiksägare står och gnuggar med skitiga trasor och mystiska rengöringsmedel på ovanliga och inte sälla dyra plattor. Jag ryser varje gång det händer.
Kan tillägga att det ibland rekommenderas en droppe Yes i isopropanol/destvatten-blandningen för att minska ytspänningen.
Med vänlig hälsning
Pekka
penke62 skrev:Jag vet inte om det är rätt tråd, men frågan är: hur hör man skillnad på en smutsig skiva och en sliten? Finns det några skillnader som är specifika för endera tillståndet?
Kronkan skrev:penke62 skrev:Jag vet inte om det är rätt tråd, men frågan är: hur hör man skillnad på en smutsig skiva och en sliten? Finns det några skillnader som är specifika för endera tillståndet?
Ser skivan bra ut men låter illa så kan den vara sönderspelad. Detta hörs inte som knaster enligt min lilla erfarenhet av sådant. Den distar så att säga.
penke62 skrev:Kronkan skrev:penke62 skrev:Jag vet inte om det är rätt tråd, men frågan är: hur hör man skillnad på en smutsig skiva och en sliten? Finns det några skillnader som är specifika för endera tillståndet?
Ser skivan bra ut men låter illa så kan den vara sönderspelad. Detta hörs inte som knaster enligt min lilla erfarenhet av sådant. Den distar så att säga.
Det är nog såna här skivor jag råkat på. Inget synligt att anmärka på, men ljudmässigt låter det inte bra. Det vanligaste jag märker är avsaknad av diskant. Kan denna slitas ut/spelas bort tidigare än andra ljud med avseende på hur olika frekvenser är graverade?
Perfector skrev:Jag vet inte om det är rätt tråd, men frågan är: hur hör man skillnad på en smutsig skiva och en sliten? Finns det några skillnader som är specifika för endera tillståndet?
Kronkan skrev:Perfector skrev:Jag vet inte om det är rätt tråd, men frågan är: hur hör man skillnad på en smutsig skiva och en sliten? Finns det några skillnader som är specifika för endera tillståndet?
Kronkan skrev:För Blue Note är det endast 1965 och före som gäller.
Kronkan skrev:Jo Prefector och alla andra eventuella läsare.
Vi har ju olika resor vi gjort och det är ju svårt att säga alltid varför spelar du så mycket Blue Note. Jag har inte hellre längre råd att köpa de allra bästa skivorna av dem. Köper till och med lite repigt.
Lite knaster står jag ut med. Men här fick musiker tid och respekt. En skiva från den tiden varpar inte. Inspelat av samma tekniker han Van de Gelder. Som åstadkom ett genomgående ljud. Inte det allra närmikade så att säga. Pianot alltid lite i bakgrunden. Det skulle vara som att vara på klubben. Inte som att lyssna på en inspelning med massa mikar. Sedan paketerat väl och samma grafiska designer. Det blir böcker om detta. Vanlig hederlig hantverk och kommunikation med oss konsumenter. Har idag något över 50 skivor. Idag knappt råd att köpa dem. Några riktigt rika har upptäckt dem och den status det ger att äga en del av den amerikanska musikhistorien.
Så säger någon förnuftig tänkare gå och köp återutgivningen! Visst behöver ju inte allt från tiden men behöver kvaliten som jag känner igen.
Titta nu på denna sorgsna berättelse:
https://www.youtube.com/watch?v=zGPJZysF5Dk
Jag gråter. Inte för att jag alltid behöver allra högsta kvalitén. Men varför tillverkar de detta och säljer på ett gammalt fint rykte.
Jag är ingen perfektionist. Inte speciellt neurotisk heller. Men förtvivlad.
Förfallet började redan efter 1965. Då såldes de till Liberty. Ett tag kanske ett försök. Men sedan intet.
Så man kan ju undra varför jag har så mycket upprätthållit mig vid dessa gamla vinyler. Vad har jag för alternativ. För Blue Note är det endast 1965 och före som gäller. Kanske någon senare pressning smyger sig in. Men så står det på skivbacken:
"Blue Note innan de köptes av Liberty". Därefter förfall.
PekkaJohansson skrev:Kronkan skrev:För Blue Note är det endast 1965 och före som gäller.
Det är kanske en klen tröst, men så är det med mycket annat också.
Med vänlig hälsning
Pekka
Kronkan skrev:PekkaJohansson skrev:Kronkan skrev:För Blue Note är det endast 1965 och före som gäller.
Det är kanske en klen tröst, men så är det med mycket annat också.
Med vänlig hälsning
Pekka
Billie Holliday dog 1959. Hon spelade in ”Lady in Satin” 1958. Fanns i både mono och stereo. Förra året gavs den ut på vinyl. Här kan man höra den.
http://www.juno.co.uk/products/lady-in- ... 487192-01/
Här är en vad jag bedömer är en cd utgåva från 2009 (Columbia) av denna inspelning från 1958. Titta på loudness war och mätningarna. Om man säger att det är svårt att hitta motsvarande idag som är nyproducerat. Går men det är från 1958 som detta hantverk gjordes. Så bedömer jag att det är.
http://dr.loudness-war.info/album/view/52520
Allt som är utgivet på vinyl är ju inte bra lika lite som att allt på cd är dåligt.
En skivsamling är för mig en stor tillgång i livet. I kväll ingen TV. Vi sitter och pillar med olika saker. Lite lokalt liv som på 50-talet. Nu spelat lite Ella F. Har nog ingen Billie vilket ju är av dumhet. Vet inte varför men de jag hade åkte ut. Så man ställer till det. Som man måste välja mellan Ella eller Billie.
Skivtvätten saknar vatten därför lite extra sprak.
Förr så läste jag någon rekommendation att inte spela samma sida av en skiva direkt efter varandra. Vet inte om detta är riktigt sant. Men plast har ju ett minne. Den återtar formen efter att ha utsatts för en kraft. Kanske någon som vet bättre.
Thomas_A skrev:Förr så läste jag någon rekommendation att inte spela samma sida av en skiva direkt efter varandra. Vet inte om detta är riktigt sant. Men plast har ju ett minne. Den återtar formen efter att ha utsatts för en kraft. Kanske någon som vet bättre.
Ej sant.
Bill50x skrev:Thomas_A skrev:Förr så läste jag någon rekommendation att inte spela samma sida av en skiva direkt efter varandra. Vet inte om detta är riktigt sant. Men plast har ju ett minne. Den återtar formen efter att ha utsatts för en kraft. Kanske någon som vet bättre.
Ej sant.
Precis. Det är inte heller sant att man ska låta skorna vila en dag innan man bär dem igen.
/ B
Thomas_A skrev:Förr så läste jag någon rekommendation att inte spela samma sida av en skiva direkt efter varandra. Vet inte om detta är riktigt sant. Men plast har ju ett minne. Den återtar formen efter att ha utsatts för en kraft. Kanske någon som vet bättre.
Ej sant.
Perfector skrev:Bill50x skrev:Precis. Det är inte heller sant att man ska låta skorna vila en dag innan man bär dem igen.
Kan nog diskuteras. Om dom luktar väldigt illa efter en dags arbete kan dom nog behöva vila en dag mellan fötterna
Bill50x skrev:Perfector skrev:Bill50x skrev:Precis. Det är inte heller sant att man ska låta skorna vila en dag innan man bär dem igen.
Kan nog diskuteras. Om dom luktar väldigt illa efter en dags arbete kan dom nog behöva vila en dag mellan fötterna
Jag var ironisk där, provade först utan smileys
Det är möjligt att man kan spela en vinylskiva flera gånger i rad utan risk att förstöra denna. Jag tyckte dock att svaret var icke-uttömande - varför är åsikten om repeterande avspelnings skadlighet osann?
Skor håller dock längre om de får vila och torka ut ordentligt efter användning.
Läs mer här:
http://shoegazingpunktse.blogspot.se/20 ... uiden.html
/ B
Bill50x skrev:Perfector skrev:Bill50x skrev:Precis. Det är inte heller sant att man ska låta skorna vila en dag innan man bär dem igen.
Jag var ironisk där, provade först utan smileys
Det är möjligt att man kan spela en vinylskiva flera gånger i rad utan risk att förstöra denna. Jag tyckte dock att svaret var icke-uttömande - varför är åsikten om repeterande avspelnings skadlighet osann?
Skor håller dock längre om de får vila och torka ut ordentligt efter användning.
Läs mer här:
http://shoegazingpunktse.blogspot.se/20 ... uiden.html
/ B
Kronkan skrev:Hej Bill m fl!
Till protokollet kan man föra att jag inte själv har någon uppfattning över hur slitage av en vinylskiva sker och hur det kan undvikas. Inget mer än ytterst intuitiva resonemang.
Så jag driver ingen tes eller så. Men söker nu lite vetenskap i frågan. Hittade denna länk som sammanfattar en del forskning. Rekommendationen om drink vid läsning är det upp till varje läsare att själv ta ställning till. Jag avstår dock. Det är för tidigt på dagen.
http://www.audioasylum.com/audio/vinyl/ ... 10141.html
Men vad för slutsatser kan man dra?
Axel skrev:Tony skrev:Jaha, du tänkte så.
Vi har väldans hårt vatten här med. Så kaklet i badrummet blir fullt med kalkavlagringar på nolltid.
Vad ska du med ångtvätt till då?
jeff_belowski skrev:Kronkan, jag gillar att läsa dina inlägg här.
Det här citatet kommer från en annan tråd:Axel skrev:Tony skrev:Jaha, du tänkte så.
Vi har väldans hårt vatten här med. Så kaklet i badrummet blir fullt med kalkavlagringar på nolltid.
Vad ska du med ångtvätt till då?
Rengöra vinyl?
https://www.youtube.com/watch?v=DTmjz3M5ukk
HenrikTornquist skrev:Var kan man köpa destillerat vatten då? Jag har googlat, och det enda som verkar finnas till buds är avjoniserat batterivatten.
HenrikTornquist skrev:Var kan man köpa destillerat vatten då? Jag har googlat, och det enda som verkar finnas till buds är avjoniserat batterivatten.
Jansson skrev:HenrikTornquist skrev:Var kan man köpa destillerat vatten då? Jag har googlat, och det enda som verkar finnas till buds är avjoniserat batterivatten.
Apotek.
Exempelvis:
http://www.apotea.se/vatten-renat-500-ml
HenrikTornquist skrev:En lp är väl 304,8mm i diameter, och hela ska ju inte sänkas ner. Kan nog klara sig med 300mm under etiketten.
Jansson skrev:HenrikTornquist skrev:Var kan man köpa destillerat vatten då? Jag har googlat, och det enda som verkar finnas till buds är avjoniserat batterivatten.
Apotek.
Exempelvis:
Perfector skrev:Jansson skrev:HenrikTornquist skrev:Var kan man köpa destillerat vatten då? Jag har googlat, och det enda som verkar finnas till buds är avjoniserat batterivatten.
Apotek.
Exempelvis:
Bensinmacken bör ha.
Man använder sån't till bilbatterier.
RogerGustavsson skrev:HenrikTornquist skrev:En lp är väl 304,8mm i diameter, och hela ska ju inte sänkas ner. Kan nog klara sig med 300mm under etiketten.
Bruksanvisningen på Biltema's hemsida visar inte riktigt hur man använder den. Ska inte locket ligga på när man kör den?
HenrikTornquist skrev:Perfector skrev:
Bensinmacken bör ha.
Nej, till batterier används s.g.s uteslutande avjoniserat vatten idag, och det är absolut inte samma sak.
Perfector skrev:HenrikTornquist skrev:Perfector skrev:Bensinmacken bör ha.
Nej, till batterier används s.g.s uteslutande avjoniserat vatten idag, och det är absolut inte samma sak.
Spela Roland, det finnas att köpa destvatten på mackarna.
I järna om inte annat.
HenrikTornquist skrev:Perfector skrev:HenrikTornquist skrev:Nej, till batterier används s.g.s uteslutande avjoniserat vatten idag, och det är absolut inte samma sak.
Spela Roland, det finnas att köpa destvatten på mackarna.
I järna om inte annat.
Grattis till alla dom bor där då. För övrigt har jag fått tillgång till RO-vatten för medicinskt bruk, så jag anser problemet vara löst för mig.
HenrikTornquist skrev:Perfector skrev:
Bensinmacken bör ha.
Perfector skrev:HenrikTornquist skrev:Perfector skrev:Spela Roland, det finnas att köpa destvatten på mackarna.
I järna om inte annat.
Grattis till alla dom bor där då. För övrigt har jag fått tillgång till RO-vatten för medicinskt bruk, så jag anser problemet vara löst för mig.
Själv tvättar jag skivor för hand med renat vatten via kolfilter och yes samt en mjuk svamp.
därefter torkar jag skivan med en mjuk frottehandduk runt runt och får bort allt utom rena repor.
Värt att testa om man vill vara handfast
BORIS skrev:HenrikTornquist skrev:Perfector skrev:Bensinmacken bör ha.
Nej det är inte riktigt samma sak men av vilken anledning duger inte avjoniserat vatten till att tvätta vinylskivor?
Laila skrev:? Tänkte nog mest på ena sådan här . . . typ.[ Bild ]
Laila skrev:? Tänkte nog mest på ena sådan här . . . typ.[ Bild ]
Laila skrev:Jättefint att du vet det, så att jag slipper att spela någon av alla skivor
som jag hunnit tvätta med ett för mig prima resultat, Perfektor . . . typ.![]()
![]()
Förövrigt så brukar jag advokera en väl insliten svamp men tror inte att en
nyer skulle vara speciellt förstörande om man ser till att den löddrar å inte
är alltför ovarsam.
PS. Perfector, ibland så kan man/jag "få spel" på dina tvärsäkra uttalanden om
saker å ting där du bevisligen inte har någon vidare koll på vad du pratar/dillar
om, även om jag tror att du för det mesta bara menar väl och vill "hjälpa till".
PSS. Jag hoppas att du inser att det inte ligger i mitt intresse att rekommendera
tillvägagångssätt eller metoder som jag vet/tror/borde inse, är direkt förstörande.
Laila skrev:Du behöver inte be om ursäkt, men du måste ha jäligt mjuka "hälförhårdnader" om du kan
polera dem med en sådan borste . . . ? Kanske att du blandar ihop borsten med en Scotch-Brite
grön, som är mycket hårdare/aggressivare å som dessutom innehåller slipmedel . . . typ ?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 25 gäster