Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Med en dåres envishet tjatar jag vidare
Det är inte alltid den största skillnaden som är den viktigaste!
/ B
Bill50x skrev:Med en dåres envishet tjatar jag vidare
/ B
shifts skrev:Tack och lov är det väl inte så många som påstår att det inte går att höra skillnad på apparater, mer än ett försvinnande litet fåtal.
Det är också precis lika tröttsamt att höra på dem som hör skillnader på i princip allt, utan någon större självransakan.
Båda dessa sorters typer är riktigt tröttsamma. Tack och lov är de flesta aktiva här ingen av dessa typer.
AndreasArvidsson skrev:MichaelG : Jag tycker väldigt likt som dig så jag uppskattar att du skrev det
MichaelG skrev:Ps Nu när jag har skrivit färdigt ovanstående känner jag mig tveksam över om jag verkligen vill skicka det. Det är väl fullständigt ointressant vad jag tycker. Och om någon annan tycker något annat, så är det ju detta som är relevant för den personen. Men eftersom jag ändå skrivit detta, valde jag ändå att skicka det.
Nattlorden skrev:Nja.... jag tycker att man gott kan fixa de enklaste problemen först, de svårare därefter och spara de omöjliga till sist.
AndreasArvidsson skrev:Nattlorden skrev:Nja.... jag tycker att man gott kan fixa de enklaste problemen först, de svårare därefter och spara de omöjliga till sist.
Allt är relativt, man bör kanske väga nytta mot kostnad. Dvs hur mycket jobb krävs det för vilket resultat och sedan göra en vävning efter det.
IngOehman skrev:Typen som påstår att det inte går att höra skillnader på CD-spelare, förstärkare m fl liknande prylar, är dessutom extremt sällsynt.
Så sällsynt att jag har svårt att se problemen, och tycker denna tråd är
mycket märklig.
Frågan jag skulle vilja ställa till trådstartaren (och även till Bill50 som
ju hängde på till 100%) är: Vad är problemet?
Bill50x skrev:Så här har jag en avvikande åsikt "Typen som påstår att det inte går att höra skillnader på CD-spelare, förstärkare m fl liknande prylar, är dessutom extremt sällsynt." - det håller jag inte alls med om. Det är ju bara att läsa inläggen i denna tråd.
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Typen som påstår att det inte går att höra skillnader på CD-spelare, förstärkare m fl liknande prylar, är dessutom extremt sällsynt.
Så sällsynt att jag har svårt att se problemen, och tycker denna tråd är
mycket märklig.
Frågan jag skulle vilja ställa till trådstartaren (och även till Bill50 som
ju hängde på till 100%) är: Vad är problemet?
Alltså, jag är ju inte lika duktig på att hitta inlägg som paa är... men... min uppfattning är att det är mycket vanligt med åsikten att ljudet i princip inte skiljer sig mellan olika CD-spelare, för att ta ett exempel. Samma sak gäller förförstärkare. Många gånger med tillägget "att de är korrekt konstruerade" - men det gäller väl alla återgivare?
Så här har jag en avvikande åsikt "Typen som påstår att det inte går att höra skillnader på CD-spelare, förstärkare m fl liknande prylar, är dessutom extremt sällsynt." - det håller jag inte alls med om. Det är ju bara att läsa inläggen i denna tråd.
/ B
Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Så här har jag en avvikande åsikt "Typen som påstår att det inte går att höra skillnader på CD-spelare, förstärkare m fl liknande prylar, är dessutom extremt sällsynt." - det håller jag inte alls med om. Det är ju bara att läsa inläggen i denna tråd.
Där ingen hittils har tyckt så?
Bill50x skrev:Vad jag ville med mitt inlägg är just det som aisopos så målande beskrev. Och poängterade att det är det största felet, inte den största skillnaden man ska fokusera på. Och han har rätt. Mitt inlägg baserades på just detta att man jämför olika apparater (eftersom detta togs upp tidigare) och gärna fokuserar på de största skillnaderna.
he he så någon frågar varför tex skriver att man inte kan höra någon skillnad, så skriver the gang, att det har vi aaalldrig sagt, för att senare skriva att man inte kan höra skillnader. Jo gomiddagNattlorden skrev:Bill50x skrev:Så här har jag en avvikande åsikt "Typen som påstår att det inte går att höra skillnader på CD-spelare, förstärkare m fl liknande prylar, är dessutom extremt sällsynt." - det håller jag inte alls med om. Det är ju bara att läsa inläggen i denna tråd.
matså skrev:he he så någon frågar varför tex skriver att man inte kan höra någon skillnad, så skriver the gang, att det har vi aaalldrig sagt, för att senare skriva att man inte kan höra skillnader. Jo gomiddagNattlorden skrev:Bill50x skrev:Så här har jag en avvikande åsikt "Typen som påstår att det inte går att höra skillnader på CD-spelare, förstärkare m fl liknande prylar, är dessutom extremt sällsynt." - det håller jag inte alls med om. Det är ju bara att läsa inläggen i denna tråd.
Där ingen hittils har tyckt så?![]()
:wink: på dig själv, det var inte dig jag menade utan.....MichaelG skrev:matså skrev:he he så någon frågar varför tex skriver att man inte kan höra någon skillnad, så skriver the gang, att det har vi aaalldrig sagt, för att senare skriva att man inte kan höra skillnader. Jo gomiddagNattlorden skrev:Bill50x skrev:Så här har jag en avvikande åsikt "Typen som påstår att det inte går att höra skillnader på CD-spelare, förstärkare m fl liknande prylar, är dessutom extremt sällsynt." - det håller jag inte alls med om. Det är ju bara att läsa inläggen i denna tråd.
Där ingen hittils har tyckt så?![]()
Fy på dig Mats! Nu läser du slarvigt igen. Om exempelvis jag skriver att jag har SVÅRT att höra vissa skillnader, är detta inte samma sak som att jag inte KAN höra skillnader. Och det är inte heller samma sak som att inte ANDRA kan höra skillnader. Och det är definitivt inte samma sak som att det inte FINNS skillnader.
Förstår du skillnaden?![]()
Hälsn. Michael
Harryup skrev:Om man följt faktiskt över åren så kan man se att det ofta i debatterna dyker upp påståenden/gissningar/önskningar att det inte går att höra skillnader på olika apparater.
Det kan vara CD-spelare, försteg, slutsteg som det "inte går" att höra skillnader på.
Fast t.o.m LTS F/E-lyssningar visar ju att i princip inget missar detektion i testerna. Så varför kommer inlägg typ "om apparaterna inte är trasiga så går det inte att höra skillnader på apparater"?
Dacar går inte att höra skillnader på om de är bit-perfecta osv?
Och i regel de som uttalar sig om att det inte är skillnader testar ju inte de faktiska apparaterna det gäller i den uppställning som är aktuell.
Personligen tycker jag att en rimligare hållning borde vara typ " eftersom du jämför 2 respekterade apparater så borde skillnaden vara minimal eller möjligen odetekterbar.
mvh/Harryup
Bill50x skrev:Håller med fullständigt. Med ett litet tillägg. Många menar att det inte finns några som helst skillnader "om apparaterna är korrekt utförda" (påhittat citat). Nä, det är klart, men hur många apparater är korrekt utförda? Så länge man kan höra skillnader mellan två apparater så måste ju någon vara fel, eller åtminstone mindre korrekt.
Sk omvänd placebo, om alla säger att det inte kan vara skillnad mellan två apparater - då kanske man inte heller kan höra någon skillnad?
/ B
IngOehman skrev:Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Så här har jag en avvikande åsikt "Typen som påstår att det inte går att höra skillnader på CD-spelare, förstärkare m fl liknande prylar, är dessutom extremt sällsynt." - det håller jag inte alls med om. Det är ju bara att läsa inläggen i denna tråd.
Nä precis.
Bills inlägg är mycket märkligt.
Vh, iö
Richard skrev:* tron på att ingenjörsmässigt korrekta apparater är lösningen på hifi- nirvana. Det är självklart en utopi.
shifts skrev:Tack och lov är det väl inte så många som påstår att det inte går att höra skillnad på apparater, mer än ett försvinnande litet fåtal.
Det är också precis lika tröttsamt att höra på dem som hör skillnader på i princip allt, utan någon större självransakan.
Båda dessa sorters typer är riktigt tröttsamma. Tack och lov är de flesta aktiva här ingen av dessa typer.
AndreasArvidsson skrev:Bill50x skrev:Med en dåres envishet tjatar jag vidare
/ B
Nej det är det största problemet som är viktigast att eliminera. Det förstår nog alla
Almen skrev:Martin skrev:Richard:
---
Jag tycker du har klara poänger
Vilka klara poänger har Richard?
Richard skrev:sådana kommentarer ... beror inte på annat än okunskap, önsketänkande och auktoritetstro.
IngOehman skrev:Några sådana finns nog inte.
IngOehman skrev:Känner du till några?
IngOehman skrev:Fast värst (mest jobbiga) är väl ändå de som polariserar?
Richard skrev:Harryup skrev:Om man följt faktiskt över åren så kan man se att det ofta i debatterna dyker upp påståenden/gissningar/önskningar att det inte går att höra skillnader på olika apparater.
Det kan vara CD-spelare, försteg, slutsteg som det "inte går" att höra skillnader på.
Fast t.o.m LTS F/E-lyssningar visar ju att i princip inget missar detektion i testerna. Så varför kommer inlägg typ "om apparaterna inte är trasiga så går det inte att höra skillnader på apparater"?
Och i regel de som uttalar sig om att det inte är skillnader testar ju inte de faktiska apparaterna det gäller i den uppställning som är aktuell.
Personligen tycker jag att en rimligare hållning borde vara typ " eftersom du jämför 2 respekterade apparater så borde skillnaden vara minimal eller möjligen odetekterbar.
mvh/Harryup
Då man hängt här ett tag, och tagit del av en massa riktiga lyssningar på olika apparater hos folk så står det för mig klart att man verkligen kan höra skillnad på de allra flesta apparaterna, på riktigt.
Så, sådana kommentarer som du hänvisar till ( och som många faktiskt skriver ) beror inte på annat än okunskap, önsketänkande och auktoritetstro.
Okunskap: därför att de som uttalar sig sällan ens hört apparaterna ifråga.
Önsketänkande:, därför att det här på faktiskt finns en tro att riktigt bra ljud inte behöver kosta något, att en hemmabioreceiver duger även om man har höga krav , mm.
Auktoritetstro: ibland har någon med hög status på forumet sagt en sak ( fast denne KAN ha fel ibland ) och de som har låg integritet följer efter och blir ett sk. " drev" och upprepar det den store mästare har skrivit. Fast de själva inte undersökt.
Svante skrev:AndreasArvidsson skrev:Bill50x skrev:Med en dåres envishet tjatar jag vidare
/ B
Nej det är det största problemet som är viktigast att eliminera. Det förstår nog alla
Fast...
Alltså man kan ha en förstärkare som gör något litet vasst och otäckt med signalen, och en högtalare som har en hyggligt stor men inte så hemskt illaljudande defekt.
Jag kan nog tycka att ibland kan det lilla felet vara viktigare att åtgärda. Å andra sidan kanske det per definition är det lilla felet som är störst, om man stör sig mest på det.
Richard skrev:
Så, sådana kommentarer som du hänvisar till ( och som många faktiskt skriver ) beror inte på annat än okunskap, önsketänkande och auktoritetstro.
Önsketänkande:, därför att det här på faktiskt finns en tro att riktigt bra ljud inte behöver kosta något, att en hemmabioreceiver duger även om man har höga krav , mm.
Auktoritetstro: ibland har någon med hög status på forumet sagt en sak ( fast denne KAN ha fel ibland ) och de som har låg integritet följer efter och blir ett sk. " drev" och upprepar det den store mästare har skrivit. Fast de själva inte undersökt.
matså skrev::wink: på dig själv, det var inte dig jag menade utan.....
Richard skrev:Det är dessa personer, vars tro * är så starkt på auktoriteters uttalanden som gör dessa påståenden som Harryup och Bill50x påstår finns på detta forum.
* tron på att ingenjörsmässigt korrekta apparater är lösningen på hifi- nirvana. Det är självklart en utopi.
MichaelG skrev:Richard skrev:
Då tillhör jag den grupp du anser hänger sig åt "önsketänkande". Jag har (mycket) höga krav, använder hemmabioreceiver, har lagt ner förhållandevis små pengar (typ vad ett par esoteriska signalkablar i mellanskiktet kostar) och tycker att jag har fått en väldigt njutbar musikåtergivning här hemma. Bland det bättre jag någonsin hört. Enligt din tes tycker jag fel. Förstår du att det blir svårt att ta dig på allvar (trots att du ibland säger vettiga saker)?![]()
Hälsn. Michael
Ps. Du påstår väldigt mycket, men argumenterar väldigt litet. Effekten blir att jag rationaliserar bort det du skriver som jag spontant inte håller med om. Det är ju inget jätteproblem, men ändå litet synd. Det är ju faktiskt när någon tycker något annat än jag som jag har chansen att lära mig något. Men då räcker det som sagt inte bara att komma med svepande påståenden...
hifikg skrev:Jag har alltid påstått och trott att man inte kan höra skillnad på kablar. Alldeles särskilt inte på USB och strömkablar. Det vill jag tro även fortsättningsvis, men just nu befinner jag mig i ett skede av tvivel, det är väl sådant som drabbar alla starkt troende ibland har jag förstått. För övrigt är jag ganska tvärsäker på att man inte kan höra skillnad på olika cd-transporter, finns det hörbara skillnader mellan CD-spelare är det i omvandlingen från digitalt till analogt, så det så. Millimeterförskjutningar av högtalare kan ingen uppfatta, inte ens från köket.
darkg skrev:Richard skrev:sådana kommentarer ... beror inte på annat än okunskap, önsketänkande och auktoritetstro.
Det är nog ofta så. Men dessa felslut förekommer förstås i övermått även från andra extremen, där många uppfattar skillnader som inte finns. Drivna av... ja! Önsketänkande, auktoritetstro och okunskap.
Martin skrev:Almen skrev:Martin skrev:Richard:
---
Att många har en tendens att uttala sig om apparater de inte testat själva.
Att det finns tendenser till auktoritetstro, alltså att man litar mer till någon organisation t.ex. LTS kvalificerade bedömningar eller någon kunnig individ Johan Lindroos (han tycker jag är vettig t.ex.) än egna lyssningar även om det kan vara utifrån uppfattningen att de verkar vettiga och mer kunniga än en själv. Andra litar på Ivor Tiefenbrun kanske och upprepar det han skriver här och där. På det viset har Richard kanske gjort en poäng om andra som även gäller för honom själv.No offence Richard!
Det är poängerna, ungefär och även om man inte håller med om att det stämmer helt in på en själv så kan det vara värt att fundera kring.
Men det här är ju inget nytt egentligen. Det är ju sånt som debatterats kring i decennier på olika forum. Alla får välja sin egen väg och tycka vad de vill.
Richard skrev:hifikg skrev:Jag har alltid påstått och trott att man inte kan höra skillnad på kablar. Alldeles särskilt inte på USB och strömkablar. Det vill jag tro även fortsättningsvis, men just nu befinner jag mig i ett skede av tvivel, det är väl sådant som drabbar alla starkt troende ibland har jag förstått. För övrigt är jag ganska tvärsäker på att man inte kan höra skillnad på olika cd-transporter, finns det hörbara skillnader mellan CD-spelare är det i omvandlingen från digitalt till analogt, så det så. Millimeterförskjutningar av högtalare kan ingen uppfatta, inte ens från köket.
Du kan höra skillnad på olika cd- transorter, tro mig. Det är inte placebo.
Samma gäller förflyttning av högtalare någon cm, kan höras tydligt ända ute i köket, - om du lyssnar efter melodierna och inte bara " ljudet " .
Richard skrev:Jag uppmanar dig att låna hem litet dedikerade 2- kanalare och jämföra med din receiver. Kanske har du redan gjort det, men tekniken har gått framåt.
hifikg skrev:Jag skulle kunna knuffa din favorithögtalare i ditt eget lyssningsrum flera centimeter utan att du skulle reagera. Kanske skulle du se det. Men inte från köket, eller f-n vet, somliga har ju extremt öppna planlösningar.
ja det var inte ett förvånade svar.Almen skrev:Martin skrev:Richard:
---
Richard skrev:Du kan ofta höra skillnad på olika cd- transorter, tro mig. Det är inte placebo.
Samma gäller förflyttning av högtalare någon cm, kan höras tydligt ända ute i köket, - om du lyssnar efter melodierna och inte bara " ljudet " .
Bill50x skrev:hifikg skrev:Jag skulle kunna knuffa din favorithögtalare i ditt eget lyssningsrum flera centimeter utan att du skulle reagera. Kanske skulle du se det. Men inte från köket, eller f-n vet, somliga har ju extremt öppna planlösningar.
I mitt förra boende, utan tidskrävande sambo (:-)) ägnade jag en del tid åt placering av högtalare. Och jag var nere i halva centimetrar i bredd och djup. Det blir ganska tidskrävande när såväl inbördes avstånd mellan högtalarna, placering i sidled och i djupled ska justeras. För att inte tala om invinkling av högtalarna.
Kan nämna att jag inför fredagens 60-årskalas (min sambo, inte jag) tryckte upp högtalarna mot väggen för att skapa maximalt utrymme i rummet. Till en början lät detta helt OK, tung bas och bra tryck. Men efter ett tag blev det ändå uppenbart att all spelglädje försvann. Allting lät baktungt och segt, musikerna spelade som om de vore bakfulla och mest längtade hem. Och utan att ha markerat tidigare placering måste jag nu börja om...
Den här skillnaden hörs i hela huset (tvåplansvilla), inte bara i köket
/ B
hifikg skrev:Bill50x skrev:Den här skillnaden hörs i hela huset (tvåplansvilla), inte bara i köket
Ja, DET tror jag på. Trycker man upp dem mot väggen så kan det nog höras skillnad både här och där. Om man nu inte har ett par OA-52 förstås
Förmodar att det rörde sig om betydligt mer än en millimeterförflyttning.
Bill50x skrev:hifikg skrev:Bill50x skrev:Den här skillnaden hörs i hela huset (tvåplansvilla), inte bara i köket
Ja, DET tror jag på. Trycker man upp dem mot väggen så kan det nog höras skillnad både här och där. Om man nu inte har ett par OA-52 förstås
Förmodar att det rörde sig om betydligt mer än en millimeterförflyttning.
Absolut, det handlade om flera decimeter, i djupled.
Men i alla fall för mig så handlar det om att man börjar med ganska grova förflyttningar och sedan finjusterar man i allt högre grad. Det luriga är att det kan finnas "hot-spots" nära varandra där man kan hitta ideala positioner men där det trots allt är en hot-spot som glänser över de andra.
Och som sagt, till slut handlar det om halva centimetrar. Jag gissar att detta beror mycket på högtalare och rum, det gäller säkert inte för alla. Men samspelet med rummet är kritiskt och, återigen, en gissning är att det blir viktigare ju sämre rummet är.
/ B
precis! Här vill de låtsas som ingenting, men en tid senare hör de ingen skillnad. Men så är det bara. Vi får dansa o acceptera att så är det.MichaelG skrev:matså skrev::wink: på dig själv, det var inte dig jag menade utan.....
Nu tog jag bara mig själv som exempel. Jag hittar faktiskt ingen i denna tråd som menar att det inte går att höra skillnader mellan olika kablar eller CD-spelare. Men ta nu chansen att visa att det är jag som läser slarvigt genom att citera någon i tråden som påstår detta.![]()
Hälsn. Michael
matså skrev:precis! Här vill de låtsas som ingenting, men en tid senare hör de ingen skillnad. Men så är det bara. Vi får dansa o acceptera att så är det.MichaelG skrev:matså skrev::wink: på dig själv, det var inte dig jag menade utan.....
Nu tog jag bara mig själv som exempel. Jag hittar faktiskt ingen i denna tråd som menar att det inte går att höra skillnader mellan olika kablar eller CD-spelare. Men ta nu chansen att visa att det är jag som läser slarvigt genom att citera någon i tråden som påstår detta.![]()
Hälsn. Michael
sanningen min bäste slav.hifikg skrev:matså skrev:precis! Här vill de låtsas som ingenting, men en tid senare hör de ingen skillnad. Men så är det bara. Vi får dansa o acceptera att så är det.MichaelG skrev:matså skrev::wink: på dig själv, det var inte dig jag menade utan.....
Hälsn. Michael
Vad surrar du om?
matså skrev:sanningen min bäste slav.hifikg skrev:matså skrev:precis! Här vill de låtsas som ingenting, men en tid senare hör de ingen skillnad. Men så är det bara. Vi får dansa o acceptera att så är det.MichaelG skrev:matså skrev::wink: på dig själv, det var inte dig jag menade utan.....
Hälsn. Michael
Vad surrar du om?
Strmbrg skrev:Är det lättare att lyssna sig fram till skillnader än att lyssna sig fram till vad som är bra?
Jag frågar egentligen därför att intresset för just SKILLNADER verkar vara väldigt stort.
Frågan är inte ställd i förväntan om att få Svaret med stort S. Frågan är ställd för att skapa reflexion.
AndreasArvidsson skrev:Richard skrev:Du kan ofta höra skillnad på olika cd- transorter, tro mig. Det är inte placebo.
Menar du på fullaste allvar att en förflyttning av högtalaren 1cm hörs i ett annat rum?
Richard skrev:AndreasArvidsson skrev:Richard skrev:Du kan ofta höra skillnad på olika cd- transorter, tro mig. Det är inte placebo.
Menar du på fullaste allvar att en förflyttning av högtalaren 1cm hörs i ett annat rum?
Ja.
Med goda högtalare som kan återge pitchen korrekt.
hifikg skrev:Strmbrg skrev:Är det lättare att lyssna sig fram till skillnader än att lyssna sig fram till vad som är bra?
Jag frågar egentligen därför att intresset för just SKILLNADER verkar vara väldigt stort.
Frågan är inte ställd i förväntan om att få Svaret med stort S. Frågan är ställd för att skapa reflexion.
Jag tänker mig att om man hittar skillnader så väljer man det som man tycker låter bäst, förutsatt att det handlar om överkomligt stuff som man kan härbergera....
Strmbrg skrev:hifikg skrev:Strmbrg skrev:Är det lättare att lyssna sig fram till skillnader än att lyssna sig fram till vad som är bra?
Jag tänker mig att om man hittar skillnader så väljer man det som man tycker låter bäst, förutsatt att det handlar om överkomligt stuff som man kan härbergera....
Ja, det tror jag också. Och så har jag också gjort.
Men, hur bedömer man vad som låter bra?
UPPSTÅR ENS DEN FRÅGAN?
Det kanske blir lite tjatigt från min sida detta, men om inget av alternativen låter bra?
-Väljer man ändå det som låter bäst?
-Eller väljer man ingen av manickerna då?
-Om alla lät bra?
-Börjar man i det läget "zooma in" och FÖRSÖKA leta skillnader?
-Eller kanske det i det läget är hugget som kvittat vilken man väljer?
Mycket frågor.
Ingen av dem förväntar jag mig egentligen "SVARET" på.
Men däremot vore det intressant att få ta del av era tankar kring dem.
Kanske är nedanstående en central fråga för att kunna hantera ovanstående funderingar:
-Om jag parallellt med mitt musikintresse har ett stort intresse för teknik och prylar - är jag då kanske lite mer benägen att fokusera på skillnader?
-Om jag däremot har ett ganska begränsat intresse för teknik och framför allt för prylarna - är jag då mindre intresserad av att jämföra apparater med varandra?
Ibland läser jag meningar i stil med denna:
Man vill ju hitta det som är bäst.
Den kanske lite jobbiga frågan - som jag själv dock tycker är väldigt intressant är:
-Varför det?
Observera att den frågan INTE skall tolkas som: "Det är ju bara korkat!"
Dra därför gärna in taggarna - om de är på väg ut - och reflektera över saken.
Strmbrg skrev:Är det lättare att lyssna sig fram till skillnader än att lyssna sig fram till vad som är bra?
Richard skrev:Du kan ofta höra skillnad på olika cd- transorter, tro mig. Det är inte placebo.
Strmbrg skrev:Men, hur bedömer man vad som låter bra?
UPPSTÅR ENS DEN FRÅGAN?
Det kanske blir lite tjatigt från min sida detta, men om inget av alternativen låter bra?
-Om alla lät bra?
Komorok skrev:Richard skrev:AndreasArvidsson skrev:
Ja.
Det gör ju ungefär alla högtalare. Sluta tramsa.
Komorok skrev:Richard skrev:AndreasArvidsson skrev:Richard skrev:Du kan ofta höra skillnad på olika cd- transorter, tro mig. Det är inte placebo.
Ja.
MichaelG skrev:Komorok skrev:Richard skrev:AndreasArvidsson skrev:
Ja.
Sluta tramsa själv.Jag tror det blev utrett i en annan tråd att när Richard, m.fl. pratar om "pitch" så är det inte detsamma som du och jag menar dvs tonhöjd (som ju går att bestämma via en frekvensmätning). När Richard använder ordet "pitch" är detta i stället benämningen på en upplevelse av hur musikerna spelar (som alltså inte går att bestämma med en frekvensmätning). Exakt hur denna upplevelse yttrar sig har jag dock inte fått kläm på.
Hälsn. Michael
sky_eye skrev:Det är ju enkelt att ha rätt när man bestämmer sin egen verklighet.
Vi andra får dras med den gamla vanliga...
sky_eye skrev:phloam skrev:sky_eye skrev:Det är ju enkelt att ha rätt när man bestämmer sin egen verklighet.
Vi andra får dras med den gamla vanliga...
Avis eller?
Mycket!
sky_eye skrev:Fast... nej.
Jag vill helre lära mig hur saker är på riktigt.
finns fler som dansarhifikg skrev:matså skrev:sanningen min bäste slav.hifikg skrev:matså skrev:precis! Här vill de låtsas som ingenting, men en tid senare hör de ingen skillnad. Men så är det bara. Vi får dansa o acceptera att så är det.MichaelG skrev:matså skrev::wink: på dig själv, det var inte dig jag menade utan.....
Hälsn. Michael
Vad surrar du om?
Du läser inte, du bara skriver va? Jag skrev just att jag inte tror på skillnader på en rad olika objekt. Precis som jag alltid skrivit. Och trott. Åtminstone till nyss, men det går över. Hoppas jag.
Harryup skrev:Om man följt faktiskt över åren så kan man se att det ofta i debatterna dyker upp påståenden/gissningar/önskningar att det inte går att höra skillnader på olika apparater.
mvh/Harryup
Bill50x skrev:Strmbrg skrev:Men, hur bedömer man vad som låter bra?
UPPSTÅR ENS DEN FRÅGAN?
-Om alla lät bra?
Befinner jag mig i en valsituation där jag måste välja (tex för att befintligt försteg har gått sönder) så försöker jag först klarlägga skillnaden dem emellan. Ljudmässigt alltså. Därefter vilket som är bäst ur min synvinkel. Förmodligen är inte en av apparaterna bäst på precis allting så det handlar om kompromisser. Är skillnaderna tillräckligt små värderar jag annat också, typ flexibilitet när det gäller anslutningar, om det är snyggt och passar i racken, om priset är anständigt, hur apparaten är att hantera rent fysiskt osv.
Sist jag valde mellan två apparater var när jag förfogade över två olika Linn försteg, nämligen Kairn och 5103. Just i detta fallet var 5103 ljudmässigt bättre på i princip allting, men det var relativt små skillnader. Jag valde dock Kairn av följande skäl:
- Mycket bättre att hantera Kairn. 5103 och dess fjärrkontroll var försedda med någon typ av odistinkta gummiknappar som var skittrista att hantera.
- 5103 var en stor och tung kluns med väsnande fläkt (!), Kairn förstås knäpptyst och passade bättre ihop med övriga enheter.
Prisskillnaden var 500:- så den kunde jag bortse ifrån. Eftersom jag ägde båda förstegen tog jag gott om tid på mig att lyssna och jag kan säga att jag var mycket bekant med respektive stegs signatur.
/ B
ivor-isobarik skrev:Bill50x skrev:Strmbrg skrev:Men, hur bedömer man vad som låter bra?
UPPSTÅR ENS DEN FRÅGAN?
-Om alla lät bra?
Befinner jag mig i en valsituation där jag måste välja (tex för att befintligt försteg har gått sönder) så försöker jag först klarlägga skillnaden dem emellan. Ljudmässigt alltså. Därefter vilket som är bäst ur min synvinkel. Förmodligen är inte en av apparaterna bäst på precis allting så det handlar om kompromisser. Är skillnaderna tillräckligt små värderar jag annat också, typ flexibilitet när det gäller anslutningar, om det är snyggt och passar i racken, om priset är anständigt, hur apparaten är att hantera rent fysiskt osv.
Sist jag valde mellan två apparater var när jag förfogade över två olika Linn försteg, nämligen Kairn och 5103. Just i detta fallet var 5103 ljudmässigt bättre på i princip allting, men det var relativt små skillnader. Jag valde dock Kairn av följande skäl:
- Mycket bättre att hantera Kairn. 5103 och dess fjärrkontroll var försedda med någon typ av odistinkta gummiknappar som var skittrista att hantera.
- 5103 var en stor och tung kluns med väsnande fläkt (!), Kairn förstås knäpptyst och passade bättre ihop med övriga enheter.
Prisskillnaden var 500:- så den kunde jag bortse ifrån. Eftersom jag ägde båda förstegen tog jag gott om tid på mig att lyssna och jag kan säga att jag var mycket bekant med respektive stegs signatur.
/ B
Ett synnerligen gott val må jag säga. Hörde Kairn i förrgår i ett klassiskt Linnsystem,ägaren hade ersatt sin klimax kontrol till fördel för Kairn!
Richard skrev:Undras om inte Kairn är bland det bästa Linn gjort i förstegsväg.... Kanske finns det en färgning, men den färgningen får framförallt cd att låta bra.
Lazyworm skrev:Richard skrev:Undras om inte Kairn är bland det bästa Linn gjort i förstegsväg.... Kanske finns det en färgning, men den färgningen får framförallt cd att låta bra.
Menar du att du inte vet om det finns en färgning, men om det finns en färgning så vet du att den är "bra" för CD?
bensnake skrev:Lazyworm skrev:Richard skrev:Undras om inte Kairn är bland det bästa Linn gjort i förstegsväg.... Kanske finns det en färgning, men den färgningen får framförallt cd att låta bra.
Menar du att du inte vet om det finns en färgning, men om det finns en färgning så vet du att den är "bra" för CD?
Jag tror att han menar att försteget får framförallt cd att låta så pass bra så att det möjligen skulle kunna handla om en ljudmässigt förskönande färgning. Låter inte det som en trolig innebörd av det han skrev? Eller är du en bokstavstolkare?
bensnake skrev:Lazyworm skrev:Richard skrev:Undras om inte Kairn är bland det bästa Linn gjort i förstegsväg.... Kanske finns det en färgning, men den färgningen får framförallt cd att låta bra.
Jag tror att han menar att försteget får framförallt cd att låta så pass bra så att det möjligen skulle kunna handla om en ljudmässigt förskönande färgning. Låter inte det som en trolig innebörd av det han skrev? Eller är du en bokstavstolkare?
sprudel skrev:Jag tror också att Richard menar så, man varför just CD skulle låta bättre blir jag inte riktigt klok på. Gäller det också flacfiler?
Får man en vinylkaraktär på ljudet kanske?
KarlXII skrev:En "faktisktsanning" ar väl att alla färgningar är av ondo - med hänvisning till att en färgning låter bra i ett fall men illa i ett annat.
Men är det så egentligen, om man ser till det personliga planet?
Tänker exempelvis på en åldrande audiofil där en lyftning av diskanten kanske gör gott när öronen inte längre hänger med riktigt..
Lazyworm skrev:Du ser ingen motsättning i den kommentaren alltså?
Hur finns det ens någon rimlig möjlighet till att veta om förvrängningen är till det bättre om man inte ens vet att det är en förändring?
sprudel skrev:KarlXII skrev:En "faktisktsanning" ar väl att alla färgningar är av ondo - med hänvisning till att en färgning låter bra i ett fall men illa i ett annat.
Tänker exempelvis på en åldrande audiofil där en lyftning av diskanten kanske gör gott när öronen inte längre hänger med riktigt..
Den "sanningen" ifrågasätter jag faktiskt!![]()
Men en höjning av diskanten kan ju upplevas som besvärlig om någon har hörseln i behåll.
bensnake skrev:Lazyworm skrev:Du ser ingen motsättning i den kommentaren alltså?
Hur finns det ens någon rimlig möjlighet till att veta om förvrängningen är till det bättre om man inte ens vet att det är en förändring?
Jag skulle kunna gå in hårt för att hitta motsättningar i det många här författar. Nu handlade det om att sätta in det Richard skrev i en lämplig kontext, inte att leta efter motsättningar.
Anta att det är det bästa försteg Richard har lyssnat via. Är det då inte rimligt att anta att det färgar och att han uppskattar denna förmodade färgning snarare än att förutsätta att alla övriga förstag han har erfarenhet av skulle färga och att Linn-burken är transparent?
Lazyworm skrev:"..." och om du fortfarande inte förstår min poäng finns det ingen ide att besudla tråden mer med den här typen av nonsens, utan vi växlar ner och kör vidare.
Martin skrev:Jag gubbgooglade.KarlXII skrev:Martin skrev:Hörseln kalibrerar sig själv i realtid mot vissa färgningar, andra färgningar strör lite hela tiden.
Källa på det..
hifikg skrev:Martin skrev:Jag gubbgooglade.KarlXII skrev:Martin skrev:Hörseln kalibrerar sig själv i realtid mot vissa färgningar, andra färgningar strör lite hela tiden.
Källa på det..
Kanske är det den "kalibreringen" som gör att man kan bli alldeles lycklig av att höra en brusig, förvrängd, svag röst i en lur via en dålig GSM-ledning? Vissa personer hörs knappt (läs telefonförsäljare) medan andra går fram klart och tydligt med alla nyanser (läs barnbarn).
KarlXII skrev:En "faktisktsanning" ar väl att alla färgningar är av ondo - med hänvisning till att en färgning låter bra i ett fall men illa i ett annat.
hcl skrev:Om nu alla apparater går att detektera vid en eller annan test så ter sig tjatet om korrekt utförd, korrekt implementerad etc. tämligen överflödigt (önsketänkande?). Konsekvensen är ju att det inte finns några sådana konstruktioner eller i varje fall att inga sådana korrekt utförda konstruktioner är kända.
bensnake skrev:Lazyworm skrev:Du ser ingen motsättning i den kommentaren alltså?
Jag skulle kunna gå in hårt för att hitta motsättningar i det många här författar. Nu handlade det om att sätta in det Richard skrev i en lämplig kontext, inte att leta efter motsättningar.
Anta att det är det bästa försteg Richard har lyssnat via. Är det då inte rimligt att anta att det färgar och att han uppskattar denna förmodade färgning snarare än att förutsätta att alla övriga förstag han har erfarenhet av skulle färga och att Linn-burken är transparent?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster