Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:finns inte detta redan? Euphonia är väl precis vad du söker??
När vi väl sitter där och njuter av musiken, är vi nog alla väldigt subjektiva.
Kraniet skrev:finns inte detta redan? Euphonia är väl precis vad du söker??
Hotspur: Om du nu känner dig så förfärad av faktiskt.se, varför hänger du fortfarande här ??? Vore det inte bättre för ditt blodtryck med mera om du helt enkelt valde en annan väg
men de personerna (ja nu generaliserar jag) är ju precis så som du eftersöker
Hetsporre kommer ju inte in på Euphonia, därav hans längtan att bilda en egen klubb
Sanoj skrev:och jag vill förstås inte komma nånvart med denna tråd.
Vad trodde du skulle hända när du la detta inlägg
Bamsefar: Du fattar verkligen noll, som vanligt. Att inte du och Sanoj bildar en klubb?
// Jonas
Hotspur skrev: En klubb där ledstjärnan är: Du är vad du hör!
Men behöver det verkligen vara en motpol till LTS?
Det finns andra teorier också, om flockdjur och dyl.postpunk skrev:Nietzsche sa att alla människor motiveras av "Der Wille zur Macht", det gäller nog LTS:are också, skulle jag tro.
PekkaJohansson skrev:Utmärkt att du hann läsa mitt inlägg innan jag hann radera det. Jag tyckte att det blev lite för politiskt, varför jag tog bort det. Du borde kanske själv tänka på hur du uttrycker dig?
Pekka
Hotspur skrev:Hotspur: Om du nu känner dig så förfärad av faktiskt.se, varför hänger du fortfarande här ??? Vore det inte bättre för ditt blodtryck med mera om du helt enkelt valde en annan väg
Bamsefar: Du fattar verkligen noll, som vanligt. Att inte du och Sanoj bildar en klubb?
Hotspur skrev:En klubb där ledstjärnan är: Du är vad du hör!
dimitri skrev:Hotspur,
Det är en mycket bra idé du kommer med.
Lycka till med bildandet av det nya sällskapet!
Dimitri
PekkaJohansson skrev:Det låter ju som en introvert klubb för inbördes beundran - nästan lite sektliknande...
Glada eftermiddagshälsningar,
Pekka, som vanligt på strålande humör efter lunch och kaffe
Johan_Lindroos skrev:
Folk får väl göra som de vill tycker jag, utan att behöva bli kallade för sekt. Eller skämt? Om i så fall: Det är farligt att skämta eftersom det gravt kan misstolkas och bör därför i möjligaste mån undvikas.
Jag vet att i protest mot LTS Linn vänliga styrelse för 20år sen (?). Så startades det i göteborg ett anti-LTS sällskap om jag minns rätt heter det Svenskaljudsällskapet och man kan bara bli medlem på rekomendation av någon som redan är medlem.
ed objektiva mätningar så kan man åtminstone få en viss hint om hur det låter
Hotspur skrev:ed objektiva mätningar så kan man åtminstone få en viss hint om hur det låter
Precis, men att därifrån börja tala om absoluta och generella sanningar är ju en annan sak.
Hotspur skrev:dimitri skrev:Hotspur,
Det är en mycket bra idé du kommer med.
Lycka till med bildandet av det nya sällskapet!
Dimitri
Visst, men nu var det ingen konkret idé utan bara ett ironiskt sätt att få igång en filosofisk diskussion. Tycker vi har haft så många, utan att komma till kärnan...
Morello skrev:Hotspur skrev:ed objektiva mätningar så kan man åtminstone få en viss hint om hur det låter
Precis, men att därifrån börja tala om absoluta och generella sanningar är ju en annan sak.
Håller i princip med.Låt mig dock ta två exempel för att belysa min ståndpunkt i spörsmålet:
1. Ponera att ett begränsat antal mätningar indikerar goda eller till och med förstklassig prestanda. Nu har vi en "hint" om att apparaten, i förekommande fall, bjuder på god återgivning.
2. Ponera att en förstärkare efter mätning visar sig ha prestanda av samma låga dignitet som en typisk telefonförbindelse. Vi kan utan vidare dra slutsatsen att apparaten är minst sagt undermålig för högklassig musikåtergivning.
Hotspur skrev:Se det gärna som en slags motreaktion på LTS och deras härjanden på detta forum, det bjuder jag på, men jag undrar om det inte snart är dags för oss hifi-subjektivister att förena oss? Tillsammans är vi starka så varför inte bilda en "klubb" som tar avstånd ifrån alla dogmatiska påståenden, alla precisa mätningar och alla kvasivetenskapliga slutsatser av lika kvasivestenskapliga tester? En klubb där ledstjärnan är: Du är vad du hör! Typ... En klubb där man skall slippa bli ifrågasatt bara för att man tycker att DVD-spelare och vintage-hifi inte duger. En klubb där man tar subjektiva tester på allvar och verkligen respekterar den medlem som lånat hem en apparat för att jämföra och sedan tycker till med mer eller mindre goda motiveringar.... Låt oss kalla den för SSSS, Sunt Skeptiska Subjektivisters Sällskap.(OBS: Ironi)
Morello skrev:Hotspur skrev:ed objektiva mätningar så kan man åtminstone få en viss hint om hur det låter
Håller i princip med.Låt mig dock ta två exempel för att belysa min ståndpunkt i spörsmålet:
1. Ponera att ett begränsat antal mätningar indikerar goda eller till och med förstklassig prestanda. Nu har vi en "hint" om att apparaten, i förekommande fall, bjuder på god återgivning.
2. Ponera att en förstärkare efter mätning visar sig ha prestanda av samma låga dignitet som en typisk telefonförbindelse. Vi kan utan vidare dra slutsatsen att apparaten är minst sagt undermålig för högklassig musikåtergivning.
Hotspur skrev:Jag undrar om det inte snart är dags för oss hifi-subjektivister att förena oss? Tillsammans är vi starka så varför inte bilda en "klubb" som tar avstånd ifrån alla dogmatiska påståenden,
Hotspur skrev:alla precisa mätningar och alla (kvasi)vetenskapliga slutsatser av lika (kvasi)vestenskapliga tester?
Hotspur skrev:En klubb där ledstjärnan är: Du är vad du hör! Typ... En klubb där man skall slippa bli ifrågasatt bara för att man tycker att DVD-spelare och vintage-hifi inte duger.
Hotspur skrev:En klubb där man tar subjektiva tester på allvar och verkligen respekterar den medlem som lånat hem en apparat för att jämföra och sedan tycker till med mer eller mindre goda motiveringar....
Hotspur skrev:Låt oss kalla den för SSSS, Sunt Skeptiska Subjektivisters Sällskap.(OBS: Ironi)
IngOehman skrev:...
En klubb för folk med den inställningen finns ju redan!
LTS - LjudTekniska Sällskapet![]()
Vh, iö...
IngOehman skrev:Visst sirru.
Och sen har jag rör i stativbenen till piP också. Mycket bättre än att bygga stativ med transistorer.
IngOehman skrev:Carlsson? Och rör!!!![]()
Nä, nu får du skärpa dig.![]()
Vh, iö
PS. Off the record: Jag använder faktiskt rör själv i min anläggning. Det fungerar väldig bra faktiskt.

Morello skrev:Längst ned till höger på fronten kan man läsa "D-150". Jag tror den heter så;)
Hotspur skrev:Jag vet att i protest mot LTS Linn vänliga styrelse för 20år sen (?). Så startades det i göteborg ett anti-LTS sällskap om jag minns rätt heter det Svenskaljudsällskapet och man kan bara bli medlem på rekomendation av någon som redan är medlem.
Är det månne Swedish Audio Society du menar? Oavsett vilket så känns det fint att det som vanligt är vi arga göteborgare som gör uppror!
Hotspur skrev:Jag undrar om det inte snart är dags för oss hifi-subjektivister att förena oss? Tillsammans är vi starka så varför inte bilda en "klubb" som tar avstånd ifrån alla dogmatiska påståenden, alla precisa mätningar och alla (kvasi)vetenskapliga slutsatser av lika (kvasi)vestenskapliga tester? En klubb där ledstjärnan är: Du är vad du hör! Typ... En klubb där man skall slippa bli ifrågasatt bara för att man tycker att DVD-spelare och vintage-hifi inte duger. En klubb där man tar subjektiva tester på allvar och verkligen respekterar den medlem som lånat hem en apparat för att jämföra och sedan tycker till med mer eller mindre goda motiveringar.... Låt oss kalla den för SSSS, Sunt Skeptiska Subjektivisters Sällskap.(OBS: Ironi)
Musiken är alltid viktigast, även om det är roligt med teknik.
IngOehman skrev:Ja inte tusan pluggar jag portarna vid demo.![]()
Den bästa rörförstärkar jag någonsin hört var en Audio Research och den var på en massa watt. Kanske var det 2*150 eller så. Den hette D-någonting.
Den gick att höra i F/E-lyssning, men det var häpnadsväckande svårt. Klart bättre än 95% av alla transistorsteg jag provat. Dessutom var utsignalen subjektivt väldigt trevligt färgad, ehuru som sagt väldigt lite. Transistorförstärkare har ofta det gemensamt att den färgning som finns är ful. Man vill således att den i ännu högre grad än i rör-fallet skall vara så liten som möjligt.
Vh, iö
Se där. En uppfattning som vi haver gemensam.IngOehman skrev:Moll är i snitt bättre än dur tycker jag också.
IngOehman skrev:Transistorförstärkare har ofta det gemensamt att den färgning som finns är ful. Man vill således att den i ännu högre grad än i rör-fallet skall vara så liten som möjligt.
Svenskaljudsällskapet
patrikf skrev:Hur är det med AES? De är kanske inte inriktade mot hifikonsumenter, men verkar inte vara så styrda av personliga intressen som LTS ger intryck av för mig.
Vet inte om dom har "ideolog" eller ideologi. Det behövs kanske när det gäller hifi?
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 8 gäster