Behov av ett nytt hifi-sällskap?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-03-20 23:01

Hotspur skrev:
Jag gillar att plocka fram mätningar

Bild

Ja, jag menade nog "mätprylarna".
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Behov av ett nytt hifi-sällskap?

Inläggav IngOehman » 2005-03-27 00:09

Hotspur skrev:Jag undrar om det inte snart är dags för oss hifi-subjektivister att förena oss? Tillsammans är vi starka så varför inte bilda en "klubb" som tar avstånd ifrån alla dogmatiska påståenden,

Precis i min smak. Dogmatiska påståenden är nästan värsta jag vet!

Hotspur skrev:alla precisa mätningar och alla (kvasi)vetenskapliga slutsatser av lika (kvasi)vestenskapliga tester?

Det här blir bara bättre och bättre, kvasivetenskap är det värsta jag vet! (Då räknar jag förstås inte psykopatisk ondska och sådant...)

Hotspur skrev:En klubb där ledstjärnan är: Du är vad du hör! Typ... En klubb där man skall slippa bli ifrågasatt bara för att man tycker att DVD-spelare och vintage-hifi inte duger.

Och att man slipper bli ifrågasatt för att man tycker att voodoo- och "high prize/low performance"-produkter inte duger, hoppas jag? Kort sagt att man slipper bli ifrågasatt utan motiveringar! Fast vad menar du med att inte DVD-spelare duger? Finns det bättre sätt att spela DVD-skivor?

Hotspur skrev:En klubb där man tar subjektiva tester på allvar och verkligen respekterar den medlem som lånat hem en apparat för att jämföra och sedan tycker till med mer eller mindre goda motiveringar....

Låter ju prima! Man skall självklart inte varken strunta i vad en sådan person säger eller ifrågasätta utan orsak. Man bör respektera så mycket att man lyssnar och frågar om på vilka grunder bedömningarna gjorts! Så att han inte lyssnat förjäves, och så man kan få glädje av dem själv genom att man kan göra en egen värdering av utsagorna.

Hotspur skrev:Låt oss kalla den för SSSS, Sunt Skeptiska Subjektivisters Sällskap. :wink: (OBS: Ironi)

Skeptiska???
Var det inte själva grejjen att man INTE skulle ifrågasätta? :o

När jag tänker efter tror jag nog inte att klubben är för mig ändå...

Jag tycker ju ensidig subjektivism är lika illa som ensidig objektivism. Kloka människor sätter inte sig själva i läger, utan de tänker fritt och rationellt, och de känner spontant, passionerat och djupt.

De betraktar subjektiva ting subjektivt och objektiva ting objektivt, och de förstår att det objektiva inte har något värde utan att kunna avnjutas subjektivt, och att det subjektiva måste objektivisera för att kunna förstås, och kunna förbättras.

En klubb för folk med den inställningen finns ju redan!

LTS - LjudTekniska Sällskapet :wink:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-03-27 00:19

IngOehman skrev:...
En klubb för folk med den inställningen finns ju redan!

LTS - LjudTekniska Sällskapet :wink:

Vh, iö...

Hehe, jag undrar när man ska förstå att man kan vara med i LTS utan att ha en anläggning som är "godkänd" av sällskapet!

Jag vill ju ha rör till mina Carlsson! :D

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-27 00:55

Carlsson? Och rör!!! :o

Nä, nu får du skärpa dig. :wink:

Vh, iö

PS. Off the record: Jag använder faktiskt rör själv i min anläggning. Det fungerar väldig bra faktiskt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-27 00:58

Basreflexrör? 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-27 01:00

Visst sirru.

Och sen har jag rör i stativbenen till piP också. Mycket bättre än att bygga stativ med transistorer.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-27 01:02

IngOehman skrev:Visst sirru.

Och sen har jag rör i stativbenen till piP också. Mycket bättre än att bygga stativ med transistorer.

Dra på trissor, det har du rätt i. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2005-03-27 01:09

IngOehman skrev:...stativ med transistorer.

Är det inte sådana Naqref håller på med? Ah, det är förstås i chipform, men hur som helst. :wink:
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-03-27 01:10

IngOehman skrev:Carlsson? Och rör!!! :o

Nä, nu får du skärpa dig. :wink:

Vh, iö

PS. Off the record: Jag använder faktiskt rör själv i min anläggning. Det fungerar väldig bra faktiskt.

App app app, så enkelt kommer du inte undan! :D Kan du tänka dig att dema med rör också? Kommer bara ihåg att du ville dema med en liten kompaktanläggning, men det ville inte vi! ;)

Vågar man fråga vadför braskamin du har där hemma, och om det är ett par piP som drivs?

Mvh Jocke

PS Jag vill bygga själv, men jag måste hitta någon sorts schema att göra efter först, ska bli första stora elektronikprojektet nämligen DS
admin

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-27 01:59

Ja inte tusan pluggar jag portarna vid demo. :wink:

Den bästa rörförstärkar jag någonsin hört var en Audio Research och den var på en massa watt. Kanske var det 2*150 eller så. Den hette D-någonting.

Den gick att höra i F/E-lyssning, men det var häpnadsväckande svårt. Klart bättre än 95% av alla transistorsteg jag provat. Dessutom var utsignalen subjektivt väldigt trevligt färgad, ehuru som sagt väldigt lite. Transistorförstärkare har ofta det gemensamt att den färgning som finns är ful. Man vill således att den i ännu högre grad än i rör-fallet skall vara så liten som möjligt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-27 02:06

En sån här? 8)

Bild
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2005-03-27 02:12

en gång för länge sedan på andra sidan stan(jönköping) kunde man få höra på den fantasktiska kombinationen av philips cd samt ar för å slutsteg kopplat till cervinvega.
japp det lät inte bra :cry:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-27 02:24

Profbd: Lustig kombination...

Gustaf: Ja, det kan ha varit en sådan. Jag kommer faktiskt inte ihåg riktigt exakt hur den såg ut, men den såg rätt "teknisk ut", precis som apparaten på din bild. Vad heter den?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-27 02:32

Längst ned till höger på fronten kan man läsa "D-150". Jag tror den heter så ;);)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-03-27 05:18

Morello skrev:Längst ned till höger på fronten kan man läsa "D-150". Jag tror den heter så ;);)

Men jösses grabbar! Hur skojiga utgångstrafos sitter det i den? Har ni inte hört McIntosh MC275, MC-60, Leak TL-12, Radford STA-25 eller Fisher tror det var SX-1000? D-150 låter runt och luddigt i jämförelse.
Trevligt men luddigt.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-03-27 10:47

Är inte Carlsson och LTS gamla polare sen innan? Lite väl mkt samma filosofier för att de 100% gått skilda vägar?

En OT-fundering bara... :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-27 20:04

LTS är positivt inställd till ALLA som har en sund inställning till musikåtergivning, och/eller som bidrar med nya intressanta synvinklar på problemen. Carlsson var definitivt en av dem.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-27 20:15

Hotspur skrev:
Jag vet att i protest mot LTS Linn vänliga styrelse för 20år sen (?). Så startades det i göteborg ett anti-LTS sällskap om jag minns rätt heter det Svenskaljudsällskapet och man kan bara bli medlem på rekomendation av någon som redan är medlem.

Är det månne Swedish Audio Society du menar? Oavsett vilket så känns det fint att det som vanligt är vi arga göteborgare som gör uppror! :wink:

Det kan nämnas att det gjordes uppror i Uppland också.

När Linn-hysterin blev helt okontollerad och osaklig och till sist på bara några månader fullkomligt omvände LTS MoLt-verksamhet från en saklig och sunt kritisk inställning till ett okritiskt bejande i riktning mot Skottland, ja då blev det palatsrevolution i LTS-styrelsen.

Sedan dess har knappt ett ord om Linn skrivits i MoLt, vilket inte nödvändigtvis är rätt det heller, men så blev det...

Kan alltså ge 100% stöd åt reaktionen från Göteborg (och från Stockholm!). Det finns ingen ursäkt till den vansinniga Linn-vinkling som fanns i LTS under andra halvan av 80-talet. Denna tid utgör LTS mörka medeltid. :cry:

Vh, iö

PS. I själva verket är dagens vetenskapliga hållning i olika frågor inom LTS till stor del en reaktion mot dessa vansinniga år.

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2005-03-28 15:14

Hotspur skrev:Jag undrar om det inte snart är dags för oss hifi-subjektivister att förena oss? Tillsammans är vi starka så varför inte bilda en "klubb" som tar avstånd ifrån alla dogmatiska påståenden, alla precisa mätningar och alla (kvasi)vetenskapliga slutsatser av lika (kvasi)vestenskapliga tester? En klubb där ledstjärnan är: Du är vad du hör! Typ... En klubb där man skall slippa bli ifrågasatt bara för att man tycker att DVD-spelare och vintage-hifi inte duger. En klubb där man tar subjektiva tester på allvar och verkligen respekterar den medlem som lånat hem en apparat för att jämföra och sedan tycker till med mer eller mindre goda motiveringar.... Låt oss kalla den för SSSS, Sunt Skeptiska Subjektivisters Sällskap. :wink: (OBS: Ironi)

Skulle gärna vilja ha dig som hifi-kompis trots att jag är med i LTS och Ino frälst :? 8)

Du verkar ha så bra musiksmak så det uppväger lätt det andra krimskramset :!: :wink: :lol: :lol: :lol:
Musiken är alltid viktigast, även om det är roligt med teknik.
Fast jag hoppar gärna över testandet o bara lyssnar på musik dock......
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-28 15:43

Musiken är alltid viktigast, även om det är roligt med teknik.

Tack, Magnus! Jag håller med ovanstående, när man finner
varandras musiksmak vara OK så spelar resten mindre roll.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-03-28 23:02

IngOehman skrev:Ja inte tusan pluggar jag portarna vid demo. :wink:

Den bästa rörförstärkar jag någonsin hört var en Audio Research och den var på en massa watt. Kanske var det 2*150 eller så. Den hette D-någonting.

Den gick att höra i F/E-lyssning, men det var häpnadsväckande svårt. Klart bättre än 95% av alla transistorsteg jag provat. Dessutom var utsignalen subjektivt väldigt trevligt färgad, ehuru som sagt väldigt lite. Transistorförstärkare har ofta det gemensamt att den färgning som finns är ful. Man vill således att den i ännu högre grad än i rör-fallet skall vara så liten som möjligt.

Vh, iö

Trodde att du fick utslag av all sorts färgning 8O :wink:
11010000

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-03-28 23:12

IngOehman skrev:Transistorförstärkare har ofta det gemensamt att den färgning som finns är ful. Man vill således att den i ännu högre grad än i rör-fallet skall vara så liten som möjligt.
Se där. En uppfattning som vi haver gemensam.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-29 02:52

Utöver att jag gillar lite snygg färgning bättre än lite mindre av ful färgning, gillar jag dessutom sushi. Fast jag brukar byta räkorna till avokado. Moll är i snitt bättre än dur tycker jag också.

Vh, Ing. Öhman

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-29 07:48

IngOehman skrev:Moll är i snitt bättre än dur tycker jag också.
Se där. En uppfattning som vi haver gemensam. :wink:

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-03-29 08:11

IngOehman skrev:Transistorförstärkare har ofta det gemensamt att den färgning som finns är ful. Man vill således att den i ännu högre grad än i rör-fallet skall vara så liten som möjligt.

Här håller jag fullständigt med så därför försäkrar jag mig genom att köra rörförstärkare. Det verkar ju vara så svårt att få fram transparenta förstärkare överhuvudtaget så om de ändå ska färga så ska de färga på rörs vis :D

Därmed inte sagt att jag inte försöker få mina egna rörförstärkare att färga så lite som möjligt.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-29 14:03

:lol:

Skall bli kul att få höra kreationerna någon gång i framtiden.

Jag gillar verkligen din utgångstransformatordimensioneringspraxis (rätt långt ord onekligen), och även din (som jag uppfattade det) grundinställning som påminner om min pragma-minimalistiska* hållning.

Tack för senast förresten!

Vh, iö

*Enligt min definition: Idén att prestanda oomkullrunkeligt måste vara tillräckligt bra, men att den enklaste realiseringen som åstadkommer det målet, i praktiken brukar vara den bästa, och att det därför är den man kan sikta mot, redan från början.

Det är dock viktigt att tänka fysikaliskt (hur komplext system?), och inte numerärt (hur många synliga grunkor?). Det som ser komplicerat ut kan ibland vara den enklaste lösningen, och vice versa.

(Det där sista lägger jag förstås till bara för att jag skall ha fria händer att göra som jag vill, alltid. 8) )

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-03-29 15:53

Tackar själv, det var ömsesidigt trevligt. :D Jag ska förresten försöka ringa dig ikväll om en helt annan sak.

Igår verifierade jag vad jag sa sist, effekt vid 20Hz. Den är samma 30W som vid 1kHz och 20kHz. Detta uteslutande tack vare mer järn än vad designtumreglerna säger.

För de som inte vet så anser jag att om man bygger en rörförstärkare på 30W ska man använda en transformator som klarar minst 60W vid 30Hz (där de flesta specar sina järn).
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2005-03-30 10:01

Svenskaljudsällskapet

Är det detsamma som "Swedish Audio Society"?
(Edit: Ser att Hotspur också ställt frågan.)

Den föreningen vet jag att den lever, känner ett par medlemmar. (Ytterst kompetenta personer för övrigt.)
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2005-04-13 10:24

hur är läget på västfronten
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-04-13 10:49

Hur är det med AES? De är kanske inte inriktade mot hifikonsumenter, men verkar inte vara så styrda av personliga intressen som LTS ger intryck av för mig.
Vet inte om dom har "ideolog" eller ideologi. Det behövs kanske när det gäller hifi?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi